12 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

12 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

- Almanyada açlık ve sefa j e ; y , N - fons arasında H E “ saylavlarımızdan — Esma — krali — Rus gazeteleri, Hitlerin nut- kunu nasıl tenkid ediyorlar.. let var. Şu halde mu- vaffakıyet nerede? Nutuk Alman ulusuna kıtlık, dehşet ve harpten başka birşey söylemiyormuş! Moskoya, 11 (A.A) — Hit- ler'in nutku hakkında - tefsi- ratta bulunan Prauda gazetesi yazıyor: : Bir program nutku faşistler için itirafları ihtiva eden bir tövbe nutkuna münkalib oldu. Krup fabrikasının Alman rö- nesansı için çok iyi çalıştığı iddiasından sonra Alman siya- sasını idare edenlerin meşhur musalemetperver teminatların: dan ne kalmış oluyor? Yalnız silâh yarışı iaşe mes'elesinde gelecekte ve muhtelif madde- lerin yokluğu — hissedileceği hakkındaki — iddiadan sonra mevcud faşist cennetinden ne kalıyor? Hazır bir açlık ve kıtlık manzarası, Nutuk ücret- lerin çoğaltılması — kat'iyyen mevzuubahis olmıyacağını açık- ça haber vermektedir. Boş ka- »rina boş bir cep ilâve edili- yor. Ücretlerin çoğaltılması fikri bile faşist zimamdarları- nın başını döndürüyor ve bun- lar ücretleri çoğaltmak ve ça- lışma saatlerini azaltımak — bir deliliktir. diyorlar. Faşist noktai nazarından bu . Aras T İngiltere ile askeri yeni bir ittifak yoktur, dedi. —Başı 1 inci sahifede— Türkiye'den —ayrılmış milletlerin milliyet esasına müstenit muhta- riyetlerini memnuniyetle karşılarız. Bu arada 25 bin Türkün bulun- duğu İskenderan ile Antakya'nın da Suriye muahedesi ahkâmından is- tifade edeceklerini ümit ederim, Balkan antantı könseyinin top- Tanacağı doğru — değildir. Esaşen Balkan ontantına dabil devletler hariciye nazırları ile Cenevre'de her zaman — görüşüyoruz.., Demiştir. İstanbul, 11 (Hususi) nevre'ye giden heyelimize kadın ile Mibri Ce Bektaş'ta dahildir. İstanbul. 11 (ALA) — Milletler , çemiyeti konseyi ve asamblesi top- Tantılarına itirak edecek olan ha- Ticiye vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras'ın başkanlığında dahiliye vekili Şükrü Kaya ve riyaseli cumur ge- nel sekreteri Hasan Riza Söyak- dan mürekkep muruhhas heyetimiz bu sabahı Kiranale vapuru — ile ve Atina yoluyle — Cenevre'ye harekct etmişlerdir. Viyana, 11 (A.A) İngiltere Majeste Edvard muhtemel sürette — Pazardan — sonraya kadar Viyana'da kalacaktır. İngiltere krah Edvarıl ile sabık İspanya kralı Al- mülâkat — yapıl: Baberleri teyit olunmamaktadır. Cenevre, TIÇALA) — M. Eden İngiltere hükümetinin milletler ce- miyeti islahâtı hakkıtdaki noktai nazarını yazı ile değil gelecek top- Tantıda - bildireceğini — milletler ce- ' — miyeti genel sekreterliğine tebliğ etüriştir. Viyana, 11 (Radyo) — İngil- tere Kralı 8 inci Edvard, bugün ngiltere'nin bura sefaretha- “nesinde Avusturya başbakanı- ni kabul etmiş ve bir saat kadar konuşmuştur. Atina, 11 (Radyo) — İn- giltere Kralı 8 inci Edvard “ile Yunan Kralı İkinci Yorgi — arasında sevgi telgrafları teati edilmiştir. M0" * 0 .4 herhalde bir deliliktir. Devlet hazinesi tükenmekte ve altın ihtiyatı erimektedir. Gıda mad- deleri satın alınmasına imkân yoktur. Zira son döviz mev- cudu da silâhlanmak için sar- fedilmektedir. Nutuk Dıiş siyasa üzerinde çok az durmakta fakat bazı yerlerinde Almanya'nın müs- temleke iddialarından vazgeç- mek istemediğini ve müslem- leke elde etmiye çalışacağını bildiren kısımlar mevcut bu- Tunmaktadır. Nutkuün taarruzi mahiyeti kıtlık kadar açlıkla görülüyor. | Nutuktan Sovyet - aleyhtarlığı gdemagozisi kaldırılırsa ne ka- hw? Nutuk Alman ulusuna ne kazandırıyor? Kıtlık, en zalim dehşet ve harb ve faşist kong- resinin ileri gelenleri görünüşe bakılırsa işe fena başladılar. İzvestiya gazetesi de M. Hit- lerin Alman kültür, tiyatro ve edebiyatındaki inkişafına ve Almanya'nın refaha dair olan beyanatını cerhettikten sonra diyor ki: M. Hitler profesyonel barış ve azami rolünü oynamak hak- kındaki kararını unutarak bir- denbire Almanya'nın — nüfus faciası hakkında nutuk söyle- miye başlıyor. M. Hitler'in Mayn Kamf ismindeki kitabı da Almanyanın emperyalist ve taarruzkâr siyasasının sakınıl- maz birşey olduğunu ispat için bu nokta üzerinde kâfi derecede durmuştur. M. Hitler taarruzkâr plânlarını zikretme- de) yapamıyor. Nutkuün emperyalist maksat- ları ihtiva eden kısmının diğer kısımlardan daha kolay anla- şılmakta ve daha iyi söylenmiş olduğunu söylemek lâzımdır. Deli mi? Şehitler caddesinde bakkal Sıdkı ile metresi Sabihayı öl- dürmekle maznun Niyazi oğlu Şükrü'nün muhakemesine dün ağırcezada devam edilecekti. Bundan evelki celsede maz- nunun vekili, müekkilinin deli olduğunu iddia etmiş ve ken- disi müşahede altına alınmak üzere İstanbul tıbbi adli mü- essesesine gönderilmişti. Mü- şahedeye ait rapor henüz mahkemeye gelmediğinden dün- kü celsede maznunun ve mü- şahede raporunun tıbbi adli müessesesinden acele istenme- sine karar Verilerek -muhake- menin devamı başka bir güne bırakılmıştır. Menemen'de Adamcağızın kolunu Kırmışlar.. Menemen'in Seyrek köyün- de bir vak'a olmuştur. Veli oğlu Üzeyir, ayni köyden Eyüp ve oğlu Recep'le bir hayvan mes'elesinden kavga etmiştir. Eyüp ile Recep, sopa ile Üzeyir'i döverek sağ ko- lunu kırmışlar ve ağır sürette yaralamışlardır. Yaralı İzmir Memleket” hastanesine kaldı- rılmıştır. Vak'a failleri tutula- rak Adliyeye verilmişlerdir. Romanya ve Yugos- lavya ile küçük itilâf — Başı Tinci sahifede — nistan'ın yanında da mücadele edi- yorug, O Türkiye çumuriyeti ye Yupanijstan ki, sulh ve nizama e samış olarak ayni arsular da — bi- zimle beraberdirler ve onlarla olan münasebetlerimiz, her gün yeni iş birliğ ve karşılıklı yardım kaynak. Hları doğurarak gittikçe daha samimi ve daha müsmir bir hale gel mektedir. M. Tataresko kadehini kaldı- rarak Stoyadinoviç'in şerefine iç. miştir. Yugoslavya başvekili de, M Tataresko'nun nutkuna — mukabele ederek; Romen - Yügoslav kardeş milletlerinin dostlaklarının eski ol. duğunu, iki milletin de — istiklil içh ni yolda yürüdüklerini süy- lemiş ve Balk: ittiifakmdan balıs ile ezcümle demiştir ki:; — Sizin hu sözlerinizde ve bu hüsnükabulünüzde memleketlerimi- zi birbirine bağlıyan devamlı ve sağlam rabıtaların mevcudiyetinin yeni bir bürhanını memnuniyetle görmekteyim. Bu bağlar, ayni xa- manda bir tarafından Çekoslovak- ya ile diğer taraftan Türkiyo ve Yunanistan ile olan “sarsılmaz ve değişmez ittifaklarımızın temelini de teşkil eylemektedir. Bu ittifak. lar, Küçük antant ve Balkan an- tantı emniyetimizin ve beynelmilel siyasetimizin iki kuvvetli unsurunu doğurmuştur. Aygi zamanda bu iki siyasi zümreye dahil bulunan mem- leketlerimiz. Romanya ve Yugos lavya büyük fodakârlıklar bahasına ve büyük müttefiklerimizin yar- dimile milli ideallerini vücuda ge- tirdikten — sonra bugün dünyada kendilerinin hakkı olam mevkii işgal etmektedirler. M. Stoyadinoviç, Romatya kra- h M ikinci Karol'u Yugaslav. ya milleti namıma selâmlamış ve kadehini M. Tatarcako ile eşinin şeref ve sahhatine kaldırmıştır. Bükreş, 11 (Radyo) — Yu- | goslavya Başvekili ve Hariciye Bakanı M. Stoyadinoviç, Ro- manya Hariciye Bakanı M. Antoönesko, Romanya Hariciye Müsteşarı M. Badilesko ve Yugoslavya'nın Bükreş - sefiri ile beraber bugün akşam üzeri Bratislav'a gitmişlerdir. Bükreş, 11 (Radyo) — Baş- vekil M. Tataresko, Yugos- lavya gazetecilerine; — M. Stoyadinaviç'in bu ziyareti Romanya - Yugoslavya münasebetlerini takviye ede- cektir. Esasen bu dostluk ta- biidir; Yalnız bu ziyaret yeni noktai nazarlar üzerinde yeni uzlaşmalar temin etmiştir. Bu meyanda petrol üzerine bir uzlaşma yapılmıştır. Biz de Yugoslavya'dan Ba: kır ve saire alacağız. İleride birçok iktisadi ve ticari uz- laşmaların esasları da hazir: lanmıştır. M. Stoyadinoviç'in Bükreş'i ziyareti çok kıymetli neticeler vermiştir. Demiştir. M. Stoyadinoviç'de M. Ta- taresko'nun yanında Romanya gazetecilerine: — M. Tataresko'yu şimdiye kadar şahsen tanımak şerefin- den mahrum kalmıştım. Bugün bu şerefi haizim, ve — realist siyaset erbabile - karşılaşmış bulunuyorum. İki memleketin menafii, kolaylıkla anlaşılmak- | tadır. * Harici siyasette noktai nazarlar arasında ittifak var- dır. , Demiştir. Tire Etnoğrafya müzesi Tire Halkevi müze kolu başkanlığından bir mektub al- dık. Bunda, Tire Etnoğrafya müzesinin eşyasının zenginleş- tirilmesi hususunda İzmir âsarı atika müzesi müdürü Salâhid- din Kantar'ın gösterdiği alâ: kaya karşı şükran duyguları ifade edilmektedir. ea ANADOLU v (Nurembergkongresinde ki Alman şefleri. —Başı 1T inci sahifede— Gobele ye M, Rozemberg bojçevik. Hik aleyhine birer nutuk iradetmiş, dökter Frank yeti Alman bukpkü: nu işşh etmiştir, M, Viyetriç matbnata — direk. tifler vermiştir, Doktor Şaht da san olarak iktisadi vayiyeti —izah edecektir. Bu akşam Üzeri Hitler'ciler rücsası 25 bin bayrakla Hitler'in önünden geçeceklerdir. Hitler bun- lara bir nutuk iradedecektir. Nuürereberg, 11 (Radyo) — Dr. Gobels dün Nasyonal sosyalist kon: gresinden bahsederken: — Cihanın geçirmekte olduğu karışık ye korkünç vaziyet komü- mdasının bir eseridir. nizm proj Cihan bi etten kurtulmak i- tiyorsu, evizmi tahrip için bir- leşmelidir. Demiş ve Rusya'nın askeri hazırlığına temas ederek: — Sovyetler bugün cihanın en kuüvvetli ve büyük tahtel- bahir filosuna maliktir. De- miştir. Nuremberg, 10 (A.A) — M. Hitler, Naziler kongresinin kültür işlerine aid celsesinde yeni bir nutuk söyliyerek Ya- budi'lere aid Demokrasiye ve Bolşevizm'e karşı, otorite pren- sibini müdafaa etmiştir. Cel- sede nazırlar ve sefirler bu- lunmuştur. Alfred Rosemberg, Nasyo- bal sosyalizmin, Kurunu vüsta felsefesinin ortadan kalkma- sından sonraki büyük akide olduğunu söylemiştir. M. Hit- ler, kültürün milletler hayatın- daki rolünü, bugünkü mücade- lelerin mevcudiyeti muhafaza endişelerinden doğduğunu söy- ledikten sonra Fransa inkılâ- binin korkünç - vak'alarını ve bundan mütevellid Avrupa par- çalanmasını, bunu takiben harb ilâbının hücumlarını. ondoku- zuncu asrın son vekayüni an- lattıktan sonra; Tarihin her devresinde or- taya bir takım peygamberler çıkmıştır. İçlerinden edip ol- mayıp devlet adamı doğuran peygamberler bahtiyardırlar. Demiş ve ferdi hürriyet aley- hine mtlli camiayı getirecek şartları tahlil ile şunları söy- lemiştir: — Şiddet huşunetle meydana gelen bir şey, zâaf | ile muhafaza edilemez ve anar- şiye tâvizat verilemez. M. 1Hitler -bunu mütcakip bütün şefleri ve rüesayı oto- rite prensibini kavramıya da- vet ile demiştir ki: — Aksi taktirde doğacak | felâket, daha behimi bir oto- ve recektir. Nuremberg, 10 (AA). M. Hitler, dün sabahki nut- kunda, Almanya'nın fakir ol- ması ve ibtidai maddeleri te- ritenin doğmasına sebep ve- | darik meçburiyetinde -bulun- mast itibarile müstemleke tale- binde haklı olduğunu, Alman mamulâtının uçuz satılmasının zarur| ithalât dövizini tedarik zaruretinden doğduğu, Alman: ya'nın sefaletle mücadele için çok çalıştığını, nüfus başına 15-20 misli fazla araziye malik devletlerin - sefaletten bahsedemiyeceklerini, esasen onların topraklarında bütün ibtidat maddelerin bulundu- ğunu, Almanya'da kilometre murabbamda yaşıyan 135 ki- şinin bu topraktan zaruri gi- dalarını temin edemediklerini, eldeki topraktan azami istifade gayretlerine Tağmen iptidai maddenin mevcut olmamasın- dan sınat maddeler ihracı ile gıda maddeleri fiktanını kar- şılamak - cihetine - gidildiğini, Alman iktısadiyatındaki bu vaziyetin ecnebi - devletlerce anlaşılmadığım söyliyerek: — Bu şerait altıtda bizi muahaze etmek leessüfe şayan bir mantıksızlık alâimidir. Al- manya 15 sene tazyik görme- seydi, sermaye ve müstemle- kesi iade edilseydi bu müş- küllere düşmezdik. Demiş ve Almanya'nın da- hilindeki iktisadi muvaflakı- yetleri ile müstemlekeler idare etmek kabiliyetini gösterdiği, işsizlerin 6,5 milyondan bir milyona — indirildiğini — söyle- miştir. Nuremberg, 11 (Radyo) — Harici — İtalyan'lar -Faşist'leri reisi M. Parini Nuremberg'e gelmiştir. M. Hitler M. Parini'nin em- rine bir tayyare vermiştir. Geçit resmi; Nuremberg, 11 (AA— M. | Hitler bugün Nuremberg kon- gresinde Nesyonal Sosyaliz- min iş cephesi eserini fevka- lâde methetmiştir. Cephenin 40,000 azası mükemmel bir geçid yapmışlardır. $ Londra, 11 (AA) — İngiliz matbuatı Alman müstemleke taleplerini hayretle karşılamak- ta ve bu talebi ancak genel bir Avrupa anlaşması içinde mütalea etmektedir. İngiltere- yi bugün başlıca işgal eden öğretmenlerin nazarı dikkatine! Yavuz kitab evi sahibi Fahri Kitabçı busene Devlet matbaası kitaplarının da satın hakkını almıştır. Vukubulacak şartlarla, son sür'atle göndermeğe amadedir. Adres: memmmquTmnKWMMmq GÜRGENLER ZINGAL DA BULUNUR Rutubet ve sıcakta katiyen şeklini değiştirmez kereste ararsanız ZINGAL GÜRGENİ ALINIZ Mobilya, karoseri imalâtı için ideal kereste GÜRGENDİ. Satış mahalli: Hilâl kereste fabrikası keresteciler, Muallı'mle 7 Aî;’v Moskova'da ——arrtl---4 - ga— Moskova, 10 (A.A) —Türk muallimleri burada birçok tefr biye, meslek ve fen müc:lf’ selerini, mektepleri gezmiş" bazı makineler hediye cd'i " miştir, Türk — heyeti, Lenin'in mezarına da çelenk koymuştur: bir kabul kültür halk komiseri ile Tür” kiye elçiliği erkânın, maruf Rus şahsiyetleri, terbiyeciler bulunmuşlardır. Bu meyanda karşılıklı nu tuklar teati edilmiştir. Moskova, i1 — Türk mur allimler, Sovyet birliği akas demisini dün ziyaret etmiş ve akademi erkânı — tarafından karşilanmışlardır. Kendilerine akademinin bünyesi hakkında izahat verilmiş, karşılıklı söz söylenilmiştir. ae ee wun şey beşler konferansıdır. Nuremberg, 11 (AA)— M- Rozemberg ile M. Göbels dün akşam Nazi kongresinde bi- rer nutuk söyliyerek şiddetle cum etmişlerdir. zaen — Numara 56 Kemeraltı chester Guardian gazetesi Al- manya'nın müstemlekât iste- mesinin haklı olduğunu kabul etmekte, yalnız M. Hitler'in fazla metalip ileri sürmekte olduğu — mütaleasını - serdet- mektedir. Bu gazete diyor ki: M. Hitler'in beyanalı makul> dür ve dikkatle tetkik edilmeğe şayandır. En iyi hal sureti tarifçlerin indirilmesi ve para- nın köntrol altına konulması suretile bütün devletlerin ipti- dai maddeler elde edebilme: — leri mümkün mertebe kolaylaş” tırılmaktadır. Fakat bugün büyük devlet- ler para tahdidatına nihayet vermek, — tarifeleri " indirmek, manda prensibini kendi müs- temlekelerine teşmil eylemek, mandaları altında bulunan | araziyi beynelmilel bir idareye ilâbi kılmak - için hiçbir şey yapmadıkça Alman metaliba- tına cevab vermek gayri müm” | kün değilse de müşkül ola- | caktır. siparişleri en müsalid Yavuz kitab evi Telefon 3776 lerdir, Kendilerine kitap V& | Akşam Moskova Sovyetindt | resmi — yapılmışı | bolşevizme ve Yahudi'lere hü- | Londra, 11 (A,A) — Manr —