7 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

V 4i Sayla 2 “Milletler cemiyetif bekleme salonu,, Sulhun hakiki müdafii olabilmek için cezri hareket lâzımdır. Moskova, 6 (A.A) — Pravda | gazetesi bir bekleme salonu halini almış olan Milletler Ce- miyeti siyasetini biran evel değiştirmek hususundaki zaru- reti yeniden kaydetmektedir. Tehir ve kaçma siyasası harbi körükliyen mütecaviz müda- halecilerin sitemli yardımını isbat eden meşru İspanyol hükümetinin memurandomu bir tarafa alılmış bulunmaktadır. Kollektif sulh ve emniyetin koruyucusu olduğunu söyliyen büyük bir devletin dış işleri bakanı İspanyol âsilerinin cü- rüm arkadaşlarına taraftarlık- tan başka bir şekilde tefsir edilemiyecek olan beyanatta bulunmuştur. Bunu söylemekle M. Eden'in İngiliz işçi bürosunun telgraf- namesine verdiği cevabı kas- tediyoruz. İngiliz Dış işleri Bakanının bu cevabı Alman - İtalyan - Portekiz ve müdaha: | —lecilere İspanyol işlerine ademi müdahale hususundaki taah- hüdlerini çiğnemiye teşvik et- mektedir. Alman faşistleri - emniyeti şarki ve garbi olarak — sun'i bir şekilde ikiye ayırmak su- retile sulh taraftarlarını dağıt- mak hususunda büyük - bir diplomatik faaliyet sarfetmek- tedir. Bu itibarla İngiltere'nin - şarktaki emniyeti bir tarafa bırakarak bir garb paktını im- — zalamıya hazır bulunduğu hu- susunda M. Eden'le Neville Chamberlain tarafından söy- lenilen sözler Almanya tara- fından memnuniyetle karşılan- mıştır. — Elyevm Cenevre'de cereyan etmekte olan müzakereler Lo- karno'cu devletleri bir konfe- rans halinde toplamak için — vukubulan - teşebbüslerin kar- Oşilaştığı müşkülât mütemadi- — yen Fransa'yı yalnız bırakmak için uğraşan Almanya'nın ta- | kındığı kat'i ve değişmez va- | ziyet Sovyetler birliği mümes- | sillerinin Cenevre'de yaptığı ihtarların ne derece haklı ol- duğunu gösteren hâdiselerdir. Ancak bölünmez bir sulh — prensibinin tatbikidir ki mü- teârrizı harbın — inkişafı için kurulan tecavüz plânlarından vazgeçirebilir. Sovyetler birliği diğerlerinin ve bilhassa küçük devletlerin emniyet zararına olarak müte- arrıza karşı kendisini koruma- ga çalışanların aksine olarak milletler cemiyetine tamamen bağlıdır. Biz sözde bitaraf kalarak / milletler cemiyetini zaafa dü- ' şürenlerin aksine olarak bu mir şebrinin müstakbel imar plâ. zam tatbik ederken, bu plân tat. ' bikatını uzun senelere taksim ede- rek iş görmek mütaleasındadır. Yeni yapılar kanununun tatbi- Okından evel yıktımlacak bir yerin, Üçte ikisini menafii âmme namına Upktrmak mümkündü. Çünkü be- delini ödemek mecburiyeti yoktu, fakat şimdi mes'ele öyle değildir. Yapılar kanunile, yıktırılmak üzere istimlâk edilen beryerin, her bina: n parasını ödemek — mecburiyeti vardır. Onun için İzmir'in mü- takbel imar plânına göre caddele- Tinin genişletilmesi için, çok uzun zamanda yapılabilecek işler arasın: ladır. Fakat yavaş ta olsa bu iş. <N arer kurulun kuvvet bulmasına ta- raftarız. Milletler cemiyeti an- cak evelinden tasarlanmış bir plânı tatbik ve müdafaa et- mesi şartile sulhun hakiki bir müdafii olabilecektir. Bu şe- kilde bir tarzı hareket ani va- ziyetler karşısında kalınmasına bertaraf edebilecektir. Sulh için bir mücadele prog- ramının derhal meydana gek mesi İâzımdır. Milletler cemiye- tinin kuvvetlenmesi işinin ancak şimdiki kaygulardan kurtulmuş siyasal hava içinde hâdiselerin kötü gidişini — değiştirmiyen inkişafı sulhun ve emniyetin müdafaası için derhal faal tedbirler alınmasını emreder, Trakya'da kültür hare- ketleri genişliyor —— . ...—— Yeniden 45 ilk mek- teb inşa ediliyor Edirne, 6 (A.A) — Trak- ya'da kültür hareketleri geniş- lemektedir. Yeniden 45 ilk' mekteb yapılmaktadır. Bun- ların mühim bir kısmı bitmiş, öğretmen tahsisatı bütçeye konmuştur. Şehirlerde orta mekteblere girecek çocuklar sayısı geçen yıla nazaran çoktur. - Edirne- den 125 çocuk mekteblere girmek istiyor. Halbuki mek- teblerin bu çocukları alacak yerleri yoktur. Bunun - için alâkadar eden mes'eleler bir mevkie geçecektir. Paris, 6 (A.A) — Parc De Princes'deki komünist ve .ci- varındaki Ateş haç mukabil nümayişlerinden sonra dün gece ve bugün baâşkacâ hiç hâdise olmamıştır. Öğleden sonra ufak tcfek bazı kavga- lar olmuşsa da hiçbirisi ehem- miyetli değildir. Tevkif edi- lenlerin ekserisi serbest bıra- C.'H. Partisinin büyük ve uygun bir binası hazırlanmak- tadır. Bu hususun temini Kül- tür Bakanlığından rica edil- miştir. Bu sene Edirne'de açılacak olan Cumuriyet kız san'at okulunun bütün — siparişleri san'atlar mektebinde hazırlan- mıştır. Diğer taraftan kız san- at okulunun açılacağı büyük dairenin tamiri de sür'atle ilerlemektedir. Ve en geç bu ayın önbeşinde tamirat sona ermiş bulunacaktır. Edirne lisesine gireceklerin pansiyon binasının tamiri de bir haftaya kadar - bitecektir, Ve Trakya'nın üniversiteye giden çocukları için İstanbul- da bir konak yatı yeri olarak kiralanmıştır. Küçük antant konseyi Bükreş, 6 (A.A) — 12 İlk- teşrinde toplanacak olan kü- çük antant ekönomik konseyi kongresinin hazırlığile meşgul olan komite bugün toplan- mıştır. Bu komite biri Ziraat, öteki sıhhat üşüncüsü de ih- racat tâüli komiteleri şeklinde üçe ayrılmıştır, İstanbul adli 'ye Sarayı inşaatı.. İstanbul, 6 (Hususi) —Sul- tanahmed'de şimdiki hapisha- ne yerinde yeni inşa edilecek olan adliye sarayı için, müd- deiumumi Hikmet ve Naha mühendisi mahallinde tetkikat yapmışlardır. Yeni — binanın kurulacağı sahaya ait krokiler, adliye sarayının - yapısına'da - s olacaktır. Bi kılmıştır. Ancak birkaç hafif yaralı vardır. Dahiliye Bakanı Sadngro polisi soğukkanlılığı sayesinde iki tarafın çarpışmasına mâni olabildiğinden dolayı tebrik etmiştir. Londra, 6 (A.A) — Polis mahkemeleri dünkü karışık- lıkların âmillerini bugün mu- hakeme etmiş ve ekserisini para cezalarına mahküm et. miştir. Londra, 6 ( AA) — East End mahallesinde vukubulan son hâdiseler matbuatı hâlâ meşgul etmektedir. Solcenah gazeteleri hükümetten faşist mitinglerin yasak etmesini ta- lep etmekte ise de hükümetle münasebatı olan gazeteler hü- kümetin mutlak surette söz ve tezahür serbestisi idame ede- ceğini, maamafih açık yerler- deki tezahüratı - karışıklıklara mani olmak için tahdit ede- bileceğini yazmaktadırlar. Her halde umuymi kanaata göre, filan partiye şurada, filan par- tiye de burada tezahür hakkı verilmesi mevzuubahis olamaz. Çünkü böyle bir tedbir mem- leketi muhtelif partiler arasında siyasi nüfuz sahalarına ayır- mak demek olacaktır. Londra, 6 (Radyo) — Işçi partisinin Edimburg'da yaptığı kongrede, liderlerden Mazor Etli, İspanyol âsilerini Alman- ya'nın silâhlandırdığı iddiasını kabul etmemiştir. Paris, 6 (Radyo) — Dahi- liye Bakanlığının neşrolunan bir tebliği bundan böyle nü- mayiş yapılması Paris ve Pa- ris mıntakasında yasak et- miştir. © Bü tebliğ, Türkiye-İngiltere Yakın şarkta anlaşmışlar. Türkiye yeni siparişleri ile komşularına silâh ve mü- himmat satacak bir üâziyete girecektir. İstanbul, 6 ( Husüst muhabirimizden ) — İngiliz'ce Deyli Ekspres gazetesinin Cenevre'den aldığı bir habere göre İngı'!!erz ile Türkiye arasında yakın şarkta sulhü üzerinde yeni bir anlaşma yapılmıştır. Bu anlaşma İngiltere ve Türkiye Dış Ba- kanları tarafından Cenevre'de yopılmıştır. Bu anlaşmı- ya göre Türkiye; İngiltere'ye mühim siparişlerde bulu- nacak ve Türkiye bu siparişlerden sonra komşu memle- ketlere silâh ve mühimmat verebilecek ve satabilecek Londra'da ve Paris'te gü- nün meseleleri: Nümayiş Sokakta kavgalar, matbuatta münakaşalar oluyor. Tevkif edilenler mahküm öldü. ye vaziyetin Vahâmeti Ve he- zâketi hasebile buy tedbirin ittihaz edildiğini de Bildirmek- te ve: “Süküne ihtiyaç var- dır; bu sükünu da halkın hüs- nüniyetinden bekliyoruz. Hü- kümet, muhtaç olduğumuz sü- künu bozacak olanlara karşı kat'i ve şiddetli surette hare- kete karar vermiştir, içtima- lar, mitingler ve şüpheli ha- reketler şiddetle yasaktır,, de- nilmektedir, Sovyet Rusya'daki spor temasları.. — —attt .4 ga— Cevdet Kerim beyanatında se- 'yahatin sıcak bir dostluk ha- vası içinde geçtiğini söyledi. Moskova 6 (A.A) — Tas ajansının Ödesa'daki Mmümes- sili ile görüşen Türk spor kafilesi başkanı Cevdet Kerim demiştir. ki: — Dost memlekete yaptı- gımız zevkli seyahatimiz söna ermiştir. Sovyetler birliğinde kaldığımız müddetçe heyeti- mizin azaları yalnız Sovyet sporcuları — tarafından değil, ayni zamanda bütün halk ta- rafından eh iyi bir — şekilde karşılaşmalarında gerek Tür- kiye gerekse Sovyetler birliği gençlikleri tarafından elde edi- len yüksek tekniği müşahede etmek fırsatını elde ettik. Bu karşılaşmalar her yerde sıcak bir dostluk havası içinde ce- reyan etmiştir. Dost memle- ketteki Türk büyük umran ve ilerleme - eserlerini görmekle bahtiyar olduk. Dostlarımıza yeni yeni muvaffakıyetler ve umran içinde bir hayat te- menni ederiz. Heyetimiz en iyi hislerle meşbu olarak memleketinizden ayrılmaktadır. İdarecilerinize, spor teşkilâtınıza bize karşı göstermiş oldukları hüsnü ka- bulden dolayı derin teşekkür- lerimi bildiri İskenderun mes'elesinde Fransa ile anlaşiyoruz. Uluslar sosyetesinin siyasol İıoniı'sydnu;da Fransiz delegesi bu mes'ele etrafında mühim beyanatta bulundu. Genevre, 6 (Rüâdyo)— Uluğ- lâr sösyetesi finâns komisyonu, Fransız deleğesi Müsyü Pol Bastil'i. dinlemiştir. Bu me- yanda İngiliz deleğesi Mori- tön da beyanatta bulunmuş, mütecakiben Romanya dış işleri bakanı, uzun bir söylev ver- miş; İngillcre. Fransa ve Ame- rika arasında aktolunan finan- sel tedbirlerden memnuniyet göstermiştir. Romanya dış bakanı Müsyü Antonesko'dan sonra Hollan- da delegesi Vanlanjo da söz söylemiş, hükümetinin bu ted: birleri gayi memnun bir şe- kilde karşıladığını ve çünkü kanaatına uygün - olmadığını bildirmiştir. Mumaileyh; her şeyden evel gümrük tesimle: rinin tenzili lâzimgeldiğini ve bu süretle ikinci bir Ekono- mik harbtan kâçınmasını te- Mgnni qlçmiitir'. Finahs kömisyonundan son- ra manda komisyonu toplan- mış ve Fransız Hariciye Ba- kanlığı müsteşarı Viyeto, Nor- veç delegesi Lanj söz söyle- mişlerdir. Norveç delegesi, Ftansa ile Suriye arasında akdolunan misaktan bahsede- rek bu hâdiseden, hükümeti namına memnun kaldığını be- yan eyledikten sonra, Filistin hâdiselerinden endişe ettiğini söylemiştir. Polonya delegesi Fomarniti, Yahudi muhâcereti Zetrafında uzun bir nülük İra-, Edetmiş, İngiltere'nin Filistin'de Yahudi muhacirlerini kabul Çetmekte devam edeceğinden ümitvar olduğunu ilâve et- miştir. Fransız delegesi Müsyü (Vi- yeno) verdiği söylevde demiş- tir ki: — İngiltere'nin Filistin'deki vaziyetini ve karşılaştığı müş- külâtı takdir ediyoruz. Fransa, Suriye ile anlaşmak teşebbü- sünde bulunduğu zaman, Sw riye heyetinden çok müşkülât görmüstür, buna rağmen, Su- riyedeki hıristiyan anasırın me- nafiini köruyacak -şekilde ha- reket ettik ve ümit ederiz ki, bunda muvaffak ta olduk. İskenderun mes'elesinde Tür- kiye'ye vadettiklerimizi yerine getirmeği taahhüt ediyoruz. Türkiye Dış İşleri Bakanı T. Rüştü Aras ile bu hüsustâ devam eden “temaslarımızdan memnunuz. Ümit ederiz ki, bu mes'elede Suriye hükümeti de mümaşat gösterecektir.,, İnhisarlar müsteşarı İstanbul, 6 (Hususi muha- birimizden) — Gümrük ve İn- hisarlar Vekâletinin İnhisarlar müsteşarı bugün İzmir'e hare- ket etmiştir. Yugoslavya ve Romanya kraliçeleri Belgrad, 6 (Radyo) — Kra- liçe Mari ve anası Romanya kraliçesi, bugün Dobrovnik'ten Belgrad'a gelmişler ve geçtik- leri yerlerde halkın samimi Ü A Cenevre'deki sulh havası , _—*.’_T Ve İskenderun ile Antakya Türk'leri: İstanbul, 6 (Hutusi m“h»'bl" | rimizden) — Bugünkü gazeti” | lerin bulâsalân: Yukus N Cumuriyet gazetesini ler Gemiyetinin 'son toplântr larından bahsetmekte ve netre'deki — nikbin — havanifi: Fransa ile İngiltere arasındâ sulhun muhafazası için sarfe” dilen gayretin birçok ümitlef verdiğini yazıyor. Tan — gazetesinde Ahmed Emin Yalman, Dahiliye Vekili ve parti genel sekreteri Şük- rü Kaya'nın, milletler cemiye tindeki — beyanatının mühim olduğunu, Açık Söz gazecte" sinde Etem İzzet Benice, İ$: tanbul'un kurtuluş bayramın! kutluladığı Bu günde İsket” derün ve Antakya'daki kar” deşlerimizin de halâs günün düşünmekte olduklarını yatı* yorlatı İstanbul. da telefon mMuhavereleri Gittikçe artmaktadiı? İstanbul, 6 (Hususi) — Be- lediyemiz, mükellef olmıyan memurların tahsil işlerine kaâ- rışmamalarını, aksi takdirde kendilerinin şiddetle cezalan: dırılacağımı bildirmiştir. İstanbul, 6 (Hususi) — Yapı Ve yollar kanünü, yeni şehif plânı tatbik edilinciye kadar çıkmaz sokaklarda tamiratı me* netmektedir. Halbuki İstan- bul'un bâzı sokaklarında buü hal vardır. Nahıa Vekâleti, be* lediyeyi keyfiyetten haberdat' etmiş, buna mümanaat cdilme* sini bildirmiştir. İstanbul, 6 (Hüsusi) — Sor senelerde telefon mühavereleri çok artmıştır. 931-932 - Sehö- lerinde 11,103,931 muhavere olmuştu. Bu miktar 934-35 se- nelerinde 12 milyonu bulmuş" tur. 936 Sonuna kadar bü rakkamın 12,5 milyonu geçe- ceği tahmin olunmaktadır. Mükâlemelerin ençoğu Bey» oöğlu ve Gâlata'dan yapılıyar. Adalar ve şehir harici muhâ- bereler yüzer bini bulmak- tadır. İstanbul otomobilleri İstanbul, 6 (Hususi) — Be- lediye, plâkasız dolaşan veya glakson kullanan otomobilleri şiddetle cezalandırmağa karar Vermiştir. İstanbul adliyesinde İstanbul, 6 (Hususi ) — İs- tanbul adliye encümeni bugün toplanmış, yeni tayinleri tas- dik etmiş ve devamsız me* murlar hakkında kararlar ver” miştir, Paris'te grevciler Paris, 6 (A.A) — Mesai bar kanlığının bir tebliğine gört, henüz Paris'te 7428 grevd vardır, grevcilerin işgali altın da da 4i müessese mevcuttur: Paris, 6 (Radyo) — Grevler devam etmekte ve bazı yer” lerde genişlemektedir. Lil ve sair sanayi merkez” lerinde, fabrikalar - siparişleri kabul etmek için frankın kıy” metinin tesbitini beki t S