7 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ll Sayta 4 İngiliz meslektaşımız diyor ki “Türkiyede sağlam çalış ma sahaları "çoktur;, Muharrir, Türkiyey 'yeyi gördukten sonra bas şarılanişlere cidden hayran olduğunu söyledı İzmıre de gelecektir. Ankara — Ça n Geçen pazar Ü tesindenberi — — Ankarapalas | otelinde mi- — Öi safirimiz bu- lunan “The Financial Ti- hususi suret- te memleke- timize sanayi kalkınmamızı tetkik için gönderdiği muhar- rir Mr. O. M. Smiloviçij bir arkadaşımızla görüşmüştür. Mr. Smiloviç İngiliz gazetecisi memleke- timize ilk defa olarak gelmek- tedir. İstanbul'da durmıyarak doğruca - kendi tabiri ile - memleket kalbinin attığı An- karaya gelmiştir. Gazeteci şeh- rimizde İç Bakanlık mafbuat müdürü Dr.V.Nedim Tör'ün de- Tâletile finansel âlemimizle yakından alâkadar olmuş, milli endüstrimizi kuran müessese- lerimizi ziyaret etmiştir. Arkadaşımızın Türkiye'deki ekonomik kalkınma hakkında- ki sualine cevaben demiştir ki: “— Türk hükümetinin mem- leketi inşa yolundaki faaliyeti © kadar devasadır ki buraya gelecek her ecnebiyi heyecana düşürmemesi kabil değildir. Sizin plânla, tasarlanmış imar faaliyetleriniz hiç şüphe yoktur ki yurdunuzu direct olarak tez elden sanayileştirecek ve ne- tice itibarile Türkiye'yi eko- nomi cihetinden müreffeh bir mevkie ulaştıracaktır. Türk » İngiliz yeni ticaret ve kliring anlaşması ve neti- celeri hakkında 'ne düşündük- lerini kendilerine sorduk. Mr. Smilovici sözüne devamla de- miştir ki; ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü! Hamdi Nüzhet İdarehanc İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İsmir — ANADOLU Telefon: 2776 -Posta kutasü 405 ABÖNE ŞERAİTİ Yullığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığır 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yetde 5 kurüştür eç < ünü geçmiş nüshular 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR — -“Londrada iken salâhiyettar adaminız Faik Kurdoğlu ile görüşlüm, kendisi bana bu yeni anlaşmadan sonra - eski bir milyon liralık — alış-verişin az zamanda beş misli olaca- ğını söyledi. Hakikaten - biz bu anlaşmadan iki tarafa da hayırlı olan bu neticeyi bek- lerdik. Londra dönüşünde, şimdi hazırlamakta olduğumuz - bir seri makaleleri ve diğer şahsi vasıtalarımla Türkiye'de ne kadar sağlam ve ermniyetli çalışma sahaları olduğunu İn- giliz firmalarına anlatacağım. , Muharrir sözü başka sahaya naklederek — şunları - ilâve et- miştir: “— Memleketinizi gördük- ten sonra başarılan işlere cid- den hayran oldum. Sizin ha- riçteki propagandanıza . kata- cağınız en büyük cihet ecne- bileri muhakkak memleketi- nize getirib yapılan işleri göz- lerile görmelerini temin et- mektir. Ankara'daki ziyaret günle- rim bayramlara tesadüf etme- diğinden çok müteessirim Ben- de pek iyi bir intiba bırakan salâhiyettar — şahsiyetlerinize gösterdikleri kolaylık ve neza- ketten dolayı sizin vasıtanızla teşekkür ederim., Gazeteci arkadaş bir kaç gün daha şehrimizde kaldıktan sopra İzimir'e kadar tetkikatını devam ettirecek ve oradan İstanbul'a geçecektir. İckenderı; ve Antakya mes'elesi —. . .—— —Başı T inci sahifede— yeti bir asırlık büyük bir müstem. leke devletine kendi kan kardeş: Terinin mukadderatını teslim eder- ken o kadar büyük bir endişe duyr muıyabilirdi. Fakat. henüz idarecilik salâhiyetini yeni almağa çalışan ve idare etmek — san'atında tecrübesi olmiyan Sariye gibi bir memlekete, yarddaşlarıma — mukadderatını tes- Hm etmemek hasusunda ciddi bir endişe gösterirse buna hak vermek Tâztmgelir. Milletlerin karşılıklı barış için- de yükselinelerini Bir ülkü bildi. | gini yazılarından ve nutuklarından anladığımız (Leon Blum) hüküme- tinin, Suriye işini artık kat't bir neticeye bağlarken — istikbalde dai- mt bir niza kaynağı teşkil edecek olan bu işte bizim gayet bukuki ve mantkf olan iddiamızı her halde göz önünde bulunduracağını ve hakkımızın yerine getirilmesine çalışacağını ummakta * devam edi- yoruz. Necibali Küçüka YusufRızaOkulu O DARÜL'İRFAN Memleketimizin en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK kısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 -:6 yaşındaki çocukları kabul eder. OKUL, en yeni usullerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline hazırlar. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sıaıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanları : Kestelli caddesi, No. 76, Saat dokuzdan on yediye kadardır. Telefon : 2914 ANADOLU Çimdikler Spora Dair Deve dediğimiz mahlük, ya- pısının bozukluğundan, boy- nunun suzun, Sirtinin. kanbur, kulağının küçük, ayaklarının bilmem ne oluşündan - şikâyet etmiş. Zavallıya; — A biradar, demişler, seni baştan Aşığı bozup yeniden yapmak İâzım. Bizim milli takım - Sovyet Rusya'ya gitti. Kırk bir kere maşallah, sırtırsıra mağlübiye- tin rekorlarını kırarak, birkaç düzine Rus golü yiyerek avdet edecektir. Şimdiden ajansın - kanatlarına sığınmışlar, behaneler, mağ- lübiyet sebepleri uydurup du- ruyorlar: — Yok saha çamurlu, hava yağmurlu imiş. — Yok bilmem- nenin eli hamurlu imiş. - Yok bizim çocuklar çi- menli sahaya alışmamışlar. — Yok hakem kaşkariko yapmış. — Yok bilmem kim sakat- lanmış. Hani neredeyse, çocukları mazur göstermek için, — Top, Rusya mamulâtı olduğundan tarafgirlik yaptı. Bizim kaleye girip -durmakta taannüd etti ve birkaç defa oyuncularımız tarafından yaka- landı ise de gene kaçmıya muvaffak olarak Rus oyuncu- larının ayaklarına gitti, Diyecekler. Oynıyarmyacak gelin, evvelâ yenim dar, son- rada yerim dar, dermiş. Biz, sahanın çimensiz, topun Türk mamulâtı, hakemin bitaraf ol duğu zamanı da biliriz, neti- celer hep böyle idi. Şunun şurasında sabrınızın tükenüp te; — A çocukler, hepsi iyi, hepsi güzel, hepsi doğru, fa- kat sizin -hiç kabahatınız, nok- sanınız yok mu? Diye narayı basacağımız gün laşmadı mı dersiniz?. Deveyi tamir etmek için, nasıl ki bu zavallı mahlüku bozup yeniden yapmak lâzım geliyorsa bizim sporu kuvvet- lendirmek - için de “ayni- şeyi yapmak zaruretindeyiz galibal. Biz sporun edebiyatını ve münakaşasını yapmakta haki- katen büyük meharet sahibi- yiz. imal eylediğimiz behane kulplarının eşi yoktur. Fakat saha ile palavra arasında epice mesafenin mevcut bulunduğu bir daha anlaşılmıştır. Biz ken- dine güvenen Tavşana benzi- yoruz. Kaplumbağa, yarış he- define vardıktan - sonra gözü- muzu nçıyoruz ve uzun - uzun arşınlamıya başlıyoruz- amma iş işten geçmiş bulunuyor. * .. Dinar'lı Mehmed, Selânik'te Maksos'la karşılaşmış, bir saat güreşten sonra berabere kal- mış. Behane hazır: * Halk, Maksoös'u - tutmüş ve hakem de tarafgirlik yapmış. Daha düne kadar'Cim Londos'a meydan okumya Dinar'lı bile artık işi bu vadiye dökmüş bulunuyor... Benim - bildiğim, iki kere iki dört eder, Mağ- lübiyet mağlübiyettir. Sporda mazeret kapıları açık kaldıkca, bizim sporcular mütemadiyen bü kapıdan “işleyip duracağa benziyorlar.. Bana kalırsa bu kapının üs- tüne bir “yasak, - levhası as- malıdır. Hiç bir kimse bu kapıdan girip çıkmamalı, keht- dilerine: Liret ve Çek kuronu İuymetlerinin dü- şürülmesi, ne akisler husule getirdi. 7410/ 936 Blk Liret kıymetinin düşürülmesi cihan iktısadiyatı için faideli görülüyor. Gümrük kayıdları ortadan kalkacak ve cihan har- bindan evelki serbest şekil tatbik edilecektir. Çekos lovak_ya 'da kliring şelzlı, şimdilik kaldırıldı. Âyan meclisinde frangın sukutu kanunu konuşuluyor. Londra, 6 (Radyo) — İn- giliz güzeteleri, Mi Muâsölini? nin liret hakkındaki tedbirle- rini iyi bir- şekilde karşıla- mıştır. İtılya'nın bu kararının gümrük mes'elelerine de tesiri olacağı- tahmin edilmektedir. Deyli Herald gazetesi: —Bu karar, beynelmilel bir uzlaşmanın yolunu açmış de- mektir. Taymis: — Liretin kıymetten düşü- rülmesi yeni gümrük kararla- rının bir mebdeidir. Bu hâdi- seler beynelmilel serbest mü- badele veticaret usulüne doğ- ru gittiğimizi göstermektedir. Demektedir. Cenevre. 6 (Radyo) — Jur- Dö Jenev, İtalya'nın son ha- reketini, sade iktısadi değil, büyük bir siyasi hâdise ad- detmektedir. Roma, 6 (Radya) — İtal- yan İliretinin kıymetten düşü- rülmesinin Vatikan parası ile San Marino küçük cumuriyeti parası üzerine tesiri olmıya- caktır. Roma, 6 (Radyo) — Tri- bona gazetesi, Ley hakkındaki karardan bahsederek: “Para üzerindeki kararlar blok halinde tatbik edilirse, mevaddı iptidaiye fiatlerinde tereffü husüle gelmiyecektir.., Mesâjera gazetesi: *“Liret hakkındaki karar İtalyan hazinesine 15 milyar kâr te- min edecektir.,, Demektedir. Roma, 6 (Radyo) — Para üzerine yapılan uzlaşmalar üze- rine İtalya; Avusturya ve Ma- — Mağlübiyet mağlübiyet- tir, ona göre çalış! Demelidir. Gerçi Deli Petro; — Mağlüp ola-ola galip gelmesini de öğrenirim, Demiş amma, - bizimkilerin bu neticeye ermesine kadar şimdiki spor şeklinin değişe- ceğinden ve büsbütün yaya kalacağımızdan korkuyorum. Çimdik vaktile caristan hükümetlerine endişe edecek hiçbir şey olmadığını bildirmiştir. Viyana, 6 (Radyo) — Avus- turya hariciye müsteşarı M. Smit, gazetecilere: — Sterlin İtalya'da 90 liret olmuştur; fakat bu tedbir Avus- turya'ya hiçbir zarar vermiye- cektir. Bu hususta müsterih olabiliriz! Demiştir, Berlin, 6 (Radyo) — Alman gazeteleri, liret hakkındaki ka- rarın harici ticarette yapacağı tesirleri müsbet telâkki etmek- tedirler. Doyçe Almanya Çaytung ga- zetesi: “İtalya ve Çekoslovakya hü- kümetleri, fiatlerde tereffü hu- süle gelmemesi için mühim tedbirler ittihaz etmişlerdir. İtalyan eshamı Londra bor- sasında hiçbir. tahavvül gös- termemiştir., Demektedir. Paris, 6 (Radyo) — Entran- sijan gazetesi: — Mussolini liret üzerindeki seri kararile cidden iyi harc- ket etmiştir. Pari Suar; M. Mussolini'nin kararı, en muvafık ve yerinde karardır. Eko Dö Pari ve Enformas- yon gazeteleri de ayni şekilde | idarci kelâm etmekte ve “Güm- rük harbının umümi harbtan evelki şekle doğru istihalesine şahit oluyoruz,, demektedirler. Roma, 6© (A.A) — Liret sterline nisbetle yüzde 90 ve dolara nisbetle de yüzde 19 düşürülmüştür. Altın sıkleti 100 liret için 4 gram 677 dir. Adaptasyon için bırakılan pay yüzde ondur. Bu kararı mütca- kib İtalyan hükümeti yeni va- ziyetin icabettirdiği tedbirleri derhal almıştır. Mali hususatta herhangi bir spekülâsyon teşebbüsünü ten- kil etmeğe karâr vermiştir. Ekonomik ve siyasi hususalta da ekonomik otarsi devam edecektir. Çünkü bu milli mü- dafaa görülmek- tedir. için elzem | birçok Ancak kontenjanları : hafif- letmek ve hususi takas usur lünü kaldırmak için ticaret mübadeleleri müsteşarına me- zuniyet verilmiştir. Hükümet ithalâttan — kıymetleri üzerinden alınmakta olan güm” rük resimlerini ilga etmiştir. Mussolini sulh için milletle- rin teşriki mesaisi lüzumuna dair olan Fransız, İngi!iı. Amerikan beyannamesine işti- rak etmektedir. İtalya serbest mübadele kapısını aralık et- miştir. Bükreş, 6 (Radyo) —Kabine bugün toplanmış ve Leyin kıy- metinde hiç bir değişiklik ya- pılmamasına karar vermiştir. Ayni içtimada Tuna köp- rüsü hakkındaki Romanya - Yugoslavya uzlaşması - tetkik edilmiştir. Bu uzlaşma kısa bir zaman içinde imza edile- cektir. Londra, 6 (A.A) — Lond- ra maliye mahafili liretin kıy- metten düşürülmesi ve bazı eşya üzerinden ithal resminin azaltılmış olmasını memnunis» yetle karşılamıştır. İtalya'nın İngiltere'den kömür mübayea- tının bu suretle artacağı ümit edilmektedir. Liretin düşmesi ecnebi paranın . üzerinde hiç bir tesiri olmamıştır. Varşova, 6 (A.A) — Zile. ti'nin kıymetten! düşürülmesi bakkında - maliye - bakanının verdiği kararı kabine ittifakla tasvib etmiştir. Prağ, 6 (AA) — Çekos lovakyaâ bankasının - bir tebli. ğine göre mezkür banka bu- günden itibaren ve işamahire değin kliringe dahil - memle- ketlerle kliring hesabına para kabul etmiyecek ve tediyalta bulunmıyacaktır. Binaenaleyh aşağıdaki memleketlerle - kli- ring münasebatı işarıahire de- ğin inkıtaa uğramıştır. Almanya, İtalya, Yugoslav: ya, Yunanistan, — Avusturya, Türkiye ve kısmen de Maca- ristan ve Romanya. Anadolu — Çek kuronu yüzde 16 düşürülmüştür. Bu hususta Türkofise de malü- mat gelmiştir. Roma, 6 (Radyo) — Mus- solini kabinesi toplanarak li- ret kıymetinin yüzde 35 nis-> betinde düşürülmesini karar- laştırmıştır. Yugoslavca Vre- me gazetesi, bu vaziyet kar- şısinda Ley kıymetinin de dü- şürülmesi lâzımgeleceğini ya- zıyor ve diyor ki: İtalya, Liret kıymetini yük- seltmeğe karar — vermiş ve hattâ, bu kiymeti muhafaza için icabında kan dökülece- ğinden de bahsedilmişti. Şim” di Liret kıymetinin düşürük mesi, İtalya'da mali ıslabatın kabul - edildiğini “göstermek> tedir.