24 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

PiRşE t L M Sayfa 4 ” Londra'da Faşistlerle Ya hudiler çarpıştılar. İngiltere dahiliye na_zırı, İngiliz hâküme- | tinin harba meydan vermiyeceğini söyledi Geçenlerde Londra'da Faşistlerle zabıta arasında vukua gelen çarpışmalardan bir intiba. Londra, 23 (A.A) — Faşist- lerin Hampstead'da tertib et- miş oldukları bir miting esna- sında hatib M. Villiam Joyoe Yahudi'ler lehine söylediği sı- rada bir arbede çıkmış, hatibin sözleri kesilmiştir. Polis hatibin sözünü kesen- leri uzaklaştırmış ve bins-n civarında toplanan ve mi (ag yapanlara karşı hasmane hisler izhar eden kimseleri inzibat altına almıştır. Londra, 23 (AA) — Lon- dra'nın Hampstead — mahalle- sinde faşistler tarafından ya- pılan bir nümayiş esnasında bir çarpışma olmuş ve birçok kişi yaralanmıştır. Dört kişi yakalanmıştır. Londra, 23 (A.LA) — Nev- castle'de bir nütuk veren iç bakanı, İngiliz. hükümetinin harba meydan vermemek ve ih- tilâfi mezileştirmek için ademi müdahale siyasetini kat'i ola- rak tatbika devam edeceğini söylemiştir. Bakan bunun aksi siyasanın doğurması muhakkak olan teh- Tikeli gözönünde bulundurul- malarını işçi partisinden rica etmiştir. İç Bakan demiştir ki: — İngiliz hükümeti diğer bükümetlerin de büyük bir ihtimamla ademi müdahale an- 'ğî? .» N 37 Arabacı, ihtiyar bir muha- cirdi. Köyden ayrıldıktan on laşmasına hürmet edeceklerini ümid etmektedir. Almanya-Avus- iturya anlaşması Anlaşma Al- manya tarafın. dan ihlâl edilmiş.. Viyana, 23 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Kores Pondans Politik ga- zetesi tarafından neşredilen bir tebliğde Alman-Avusturya anlaşmasının imza tarihinden- beri ilk defa olarak bu anlaş- mâanın Almanya tarafından ih- lâl edildiğini Viyana hükümeti müşahede etmektedir. Bu tebliğ bazı Alman ga- zetelerini Avusturya şeflerine çok münasebetsiz bir şekilde taarruz etmiş olmakla ittiham etmekte ve bu gazeteler tara- fından neşredilen bu makâale- lerin şiddetli bir protestoya sebebiyet verecek şekilde an- laşmayı ihlal ettiğini yazmak- tadır. Esrar Yemişçarşısında — Mahmud oğlu Ferhad'ın üzerinde üç parça esrar bulunmuş ve Fer» had tutulmuştur. —— Getin Yazan: Orhan Rahmi Gökçe | hattâ cankulağı file dinledi. | Arabacı anlattıkça — sigarala- dakika sonra başladı, Urla'ya | rinı - tazeliyor ve hayvanları kadar anlattı: Balkan muhaceretinde ne- ler çekmemişler neler? — Memleketten kaçtık, üç gün üç gece torunumu sırtım- da taşıdım. Bir kızım yolda öldü. Bir evlâdımı da Bulgar- lar kestiler.. Diye diye bu felâketi baş- tan aşağı bikâye etmişti. Ri- Zan onu derin bir sabır - ile, kamçılıyordu. O da heyecan- larını böyle gösterebiliyordu. — İnelim mi Urla'da hatım? — İnmiyelim Yusuf ağal. Geç kalmak istemem... — Peki kızım, nasıl ister- sen.. Ben tiryakiyim de bir kahve içmek isterdim.. — Şu halde inelim. Sen bir kahve içersin.. — Yok yok olmaz, yolcu | bir yığın kereste ANADOLU W“P öksüzlere yardım kuru- munun yıllık kongresi. Bir yılda 260 çocuk yidirilmiş, içirilmiş ve giydirilmiştir. 96 çocuk ta mektebe yerleştirilmiştir. Bir yığın kereste bir kişi- nin üzerine yıkildı Şehitler caddesinde üzüm kurumuna ait kereste depo: sundâ bir vak'a olmuştur. İstif edilen kereste yığınla- rından işçiler kereste alirken Cevahirci ticarethanesi kâtibi İsmail oğlu Nailin —üzerine yıkilmiş ve muhtelif yerleriüden yaralan- mıştır. Yaralı Memleket has- tanesine kaldırilmıştır. Çocuklar arasında Tepecik'te Temizlik hani önünde Ahmed oğlu 11 yâş larında Mebmed, çakı ile İs- mail oğlu 14 yaşında İbra- him'i karnından yaraladığın- dan tutulmuştur. Para çalarken İsmetpaşa bulvarında Ab- dülkadir. oğlu Mümtaz, müs- kirat bayit Süleyman oğlu Me- miş'in dükkânına girmiş ve para çalarken tutulmuştur. İstasyonda yangın Alsancak istasyonunda Dev- let demiryolları yedinci işletme müdürlüğü deposunda bulunan Türk Anonim şirketine aid kükürt çuvallarından 30 tanesi depodan nakledilirken arabacı Hasan'ın idaresindeki araba- nın tekerleği kırılmış ve o sı- rada taştan sıçrıyan kivilcim- dan yangın çıkarak kükürtler yanmağa başlamıştır. Yetişen itfaiye, yangını söndürmüştür. Yaralamak Arap fırını caddesinde Ga- lib oğlu Şevket, rastladiğı Said oğlu Hayri ve Ali Nazmi ile alacak mes'elesinden kavga etmiş, Şevket ikisini de döv- müş ve yaralamış, zabıtaca tutulmuştur. Başından yaralamış Dolaplıkuyu'da Maldere s0- kağında belediye parkında bekçi Cemal oğlu Kadri, parkta toplanan çocukları kor- kutarak kovmak - için bir taş atmış ve Mühârrem — oğlu 10 yaşında Hamid'i — başından yaraladığından tutulmuştur. Hırsızlık Müstafa oöğlü Ali Karşıyaka polis merkezine müracaatla 20 gün evel Alaybey mahallesin- de Zafer sokağında 55 numa- ralı deposundan bir bakır tepsi çalındığını ve bunu Hasan oğ- lu Sabri'de gördüğünü söyle- miştir. Sabri tutulmuş, tepsiyi Yunan tebaalı Süleyman'dan aldığını söylediğinden o da ya- kalanarak tahkikata başlan- mıştır. yolunda gerek.. — Hayır hayır.. Her halde durahm. Ben de şöyle bir dolaşayım.. Araba durdu ve arabacı indi. Onu Rizan takibetti. Arabacı, köşedeki kahvehane- nin kapısında kayboldu. Ri- zan yolun ilerisine kadar gitti. Yolda şalvarlı bazı insanlar ve açık kadınlar, dürüp ona bakıyorlar ve aralarında bir- şeyler konuşuyorlardı. Bunlar Rumdu.. Rizan — Ne kâdâr da çok? Diye söylendi. Güzel bir kasabacıktı bul Etrafı yemye- şildi. Arkada bir yığın değir- men, kanatlarını rüzgâra ver- miş, çalışıp duruyorlardı. An- sızın yanıbaşında bir ses duy- du ve başını çevirdi: Kreşlerde öksüzlere sıcak yemek veriliyor İzmir Öksüzlere yardım ku- | 32 kuruş alınmış, mütebaki rTumu'nun yıllık altıncı kong- resi dün akşam parti merke- zindeki salohda aktedilmiştir. Toplantıda kurum reisi Hâmdi Akyürek ile İdare heyeti ve kurum üyeleri hazır bulün- muşlardır. Evvelâ kurum idare heyetinin, bir yılda İzmir'in muhtelif yerlerindeki Kreşlerde öksüz ve kimsesiz yavrulara yaptığı yardım hakkındaki ra- poru okunmuştur. Kurumun — yıllık - raporuna göre altı senedenberi muhitte ana ve baba desteğini kaybet- miş Türk yavrularının ıstırap- Tarını quîlî'etmek yolunda kı- rum, mühim — muvaffakıyetler temin etmiştir. Raporun bir yerinde şu satırlar vardı: “Eski parti başkanı ve şimdi Kastamoni valisi Avni Doğan'ın önderliğile kurulan ve bütün yardım işlerini bir yerde tek- sif ettiren (Hayır cemiyetlerine yardım koömitesi) hin diğer )» kurumlara olduğu gibi öksüz- lere yardım kurumuna da emin ve müstakir bir idare imkâ- nını verdiği, bu imkâmı ha- zırlıyan yüksek memleket ço- cuklarına ve onların çalışma- larını kolaylaştıran hayırsever- lere, gıdasızlıktan — kurtulan, yüzlerinde, ellerinden tutulmuş zavallıların minnet ve şükran duyguları okunan yetim yav- ruların en içli sevinç ifadeleri olarak seviriçlerini sunarız., Kurum, 15 Mayıs 935 ten 15 Mayıs 936 ya kadar olan senelik blânçosuna göre idare ettiği 6 semtteki kreşlerde 260 öksüz çocuğa bakmış, onların kederini hafifletmiştir. Yedi yaşını bitiren 96 çocuğu muhtelif ilk mekteblere yaz- dırmış, şimdiki mevcudu 208 çocuktan ibaret kalmıştır. Bir yıl içinde kürumun gelir ve gideri 9360 liradır. Merkez yardım komitesinden 7767 lira çive gözlüklü, sarışın, keskin bıyıklı bir zat, kendisine ba- kıp gülümseyordu: — Birisini mi arıyorsunuz? — Hayır efendim. — Ben öyle zannetmiştim de — Olabilir.. — Size bir. yardımım do- kunabilir mi? Rizan meçhul muhatabını tepeden tırnağa süzdü ve ar- kasını çevirerek yürüdü. Fakat © zat kendisini takibediyordu. Yanına biri, üç adım sonra diğer biri daha gelmişti. Şimdi üç kişi olmuşlardı. Uzun ve seri fadımlarla yak- laşmışlardı. Rizan başını çe- virince onları görmüş, aldır- mamıştı: Ansızın kir cümle işitti: — Piliç... Nereden düştü Siyah redingotlu, âltın çer- | bu melek şehrimize? 613 lirayı hayırseve; yurddaş- lar teberrü etmişlercir. Teber- tüde bulunan yurddağlar için- de o kâdar mütevazi olanlar vardır ki, bu vatan evlâdları, kurumun — defterine — adlarını bile yazdırtmamışlar - ve ya- zılmamasını rica etmişlerdir. Önümüzdeki yıl için hazır: lanan büdceye göre bu yıl Kreşlerde 300 yavru bâkila- caktır. İdare heyetinin raporu okunarak - tasvib — edildikten sonra murakıb raporu da okun- muş ve kabul olunmuştur. Yeni idare heyeti seçimi yapılmıştır. İdare heyetini, ök- süz yavruları büyük bir şef- katle bakıp büyütmek, onla- rın istiraplarını dindirmek hu- susundaki büyük — muvaflakı- yetinden dolayı tebrik ve tak- dir ederiz. Yeni idare heyeti şu zevat- tan teşekkül etmiştir. Hamdi Akyürek, Atıf İnan, Ak Osman Mehmet, Nebi oğlu Mehmet. Rahmi Filibeli, Kemal Talât ve Şeref. Geçen yılın murakipleri aynen — ipka edilmişlerdir. Dilekler: ——— Nazilli'den bir şikâyet Nazilli'de Avcı Ömer çavuş imzasile aldığımız bir mek- tupta, Nazilli nüfus dairesi çalışma sisteminden şikâyet edilmektedir. Ömer — çavuş mektubunda diyor ki: “Ben bir köylüyüm. Kasa- baya ancak işim düştüğü za- manlar gelebiliyorum. Bir se: nedenberi altı yaşındaki oğlu- mun nüfus kâğıdını çıkara- madım. Ne zaman nüfus dai- resine gitsem bir müşkülâtla karşılaşıyorum. Köylüyü düşü- nen gazetenizle Aydın nüfus celbetmenizi rica ederim. , Diğer biri cevab verdi: — Allahiteâla — efendimiz. Biz kullarma zembille gökten fırlatmış.. — Ne çeşmi ahu, ne çeş- mi ahu.. — No reftar, ne hiraman.. — Can mı can? — Can mı canan! Rizan nefretle ürperiyordu. Bu ne küstahlıktı? Bu ne cür- etti? Arkadan biri derin bir ah çekti. — Söyle bir nigâhı iltifatı ile bizleri mesrur, — Dilleri pürnur" — Ağgrari meftur eylese! Rizan hiddetle döndü; — Tuhl -Diye-haykırdı- ter- biyesiz — erifler! Reziller! Her üç erkek birden şaşala- dılar. Bir evin penceresinden bakan bir kadın; Bu akşamki program İstanbul radyosu 12,30 halk müsikisi, 12,50 havadisler, 13 halfif musiki plâk. 18,30 dans musiki, 17,30 müsahabeler, 19,30 konferan$, 20 Türk musiki heyet, 21 sor lolar, 21,30 stordyo örkestrasl, 22,30 ajans havadisleri, borsâ havadisleri. — Torbalı göçmen- leri bekliyor. Torbalı, (Hususi) — “çe'_ mize gelmesi beklenen muhacif kardeşlerimiz için 491 göç men evi yapılmıştır. Göçmen kardeşlerimiz Kayas, Torbalı ve Gorgaor istasyonlarında köy- lüler tarafından karşılanacak ve tesbit edilen yerlerde yer” leştirilecekler, © gece köyün misafiri olacaklardır. İkinci gün kendilerine 164 bin yüz kilo buğday ile yiye- cek tevzi edilecek, paraca yar” dımda bulunulacaktır. İlçenin Özbey kısmındaki hali arazi hemen göçmenlere dağıtılacak ve Şehitler kısmı pamuk ekimine tahsis oluna- caktır. Köylülerimiz, göçmen kar- deşlerimizin buraya yerleşti- rilmesinden çok memnundur- lar. Birçok kimseler — İlçebay- lığa müracaat ederek, kendi evlerine de ırkdaşlarının misa- fir edilmesini istemişlerdir. Karapınar Haberleri.. Karapınar, (Hususi) — Yeni belediye heyeti, çok iyi çalış- maktadır.Sebze hâli ve clek- rik fabelkasına “ aid. borçlar tediye edildiği gibi, istimlâk edilen bir arsada mükemmel bir futbol sahası vücuda ge- tirilmiştir. — Gençlerbirliği'nin terakki ve inkişahı için 300 lira yardımda bulunulmuştur. İstasyonun arkasındaki 7 bin metre murabbalık arsa da mü- bayea edilmiştir. Burası Cu- muriyet yeni mektebi olacak ve bir park vücuda - getirile- cektir. Elektrik fabrikası, bundan böyle su kuvveti ile tahrik edilecek ve iki değirmen taşı da ilâve edilerek mühim bir varidât membar temin oluna- caktır. Belediye, kasabanın güzel bir plânını yaptırmıştır. Bu seneki bütçede varidat ge- çen seneden 2900 lira faz- ladır. Çarşıda bazı binaların va- ziyeti tehlikeli görüldüğünden, Belediye bunların yıktırılma- sına karar vermiştir. — Oholsun — terbiyesizler *Diye seslendi- oholsun kazık herifler! Evinizde gül gibi ka- rılarınız. otururken illerin taze- sine aşna fişnalık etmeğe kal- karsınız ha! Her gül kokla- nırmıs diye kim söyledi sizel Aferin kızım. Helâl süt em- mişsin. Aferinl.. Şu en arka- dan kaçan herif yok mu, işte o heri'.ç.;enim "YĞ kocam.. Erkekler sıvışmışlardı. Pen- cere açıldı. Genç bir. kadın başını uzattı: — Bak Allah aşkına kızım, benim nerem fena, nerem çirkin! Ve yanıbaşından bir çocuk gözüktü: — Bu da o (körolası heri- fin çocuğu. Nafakayı cayır cayır alıyörum. - Sonu var - 24 7107936 (lilk 6 F LT E n F E AÇ ç Ü — SA Ş XX —a p z