25 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

25 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4B Sayla 4 Mussolini söylüyor Habeşistan'da 7 ayda 5 harp.. “Uluslar sosyetesi göz boyamak- tan başka birşey yapamaz.., Mussolini, zeytı'n—dı;îıninîarkîannda sekiz milyon süngü bulunduğunu da söyledi. Bolonya, M. Mussolini 24 (Radya) — tayyare ile ve arkasından General Vale de | gelmiştir. Mussolini Faşist mi' lislerine mahsus çavuş elbi- sesi giymiş idi. Dino Alfiyeri ve Staraçi, General Vale | | | | | | Müssolini ile | birlikte Viktor Emanoel mey- | danına girmişlerdir. Mussolini ve arkadaşları belediye dai- | resine giderek şu nutku söy- lemiştir: — Buraya son gelişimden ! itibaren on sene geçmiştir. O günden bugüne kadar ruhla- rımızda değişmiş hiçbir şey yoktur. Söyliyecek, tenkit ede- , cek bir nökta varmı dır? Ben kendimde o günü ruh ve he- yecanını buluyorum. Buğgün düne nisbetle daha mağrur ve kuvvetliyiz. Faşist- liği üç devire taksim etmeli- yiz. Birinci devir: 1928 den 1929 - Senesine kadardır. Bu müddet içinde halka doğru indik; 1929 Şubatında hükü- met ve kiliseyi birleştirdik. 60 Senedenberi hükümetle ( ..0 dargın ve ayrı idi. Bu, çok büyük bir mes'eledir. Eıinci devre 1929 dan 1934 senesine kadar olan devirdir ki korporatif faşist idaresinin tesisi devresidir. Bu müddet içinde Libya'yı işgal ederek sahilden 1000 kilometre içe- riye kadar girdik, tarihi bir maziye malik devletin tevessü ve yaşamak hakkı çok bü- yüktür. Bunun için Habeşis- tan'ı yedi ayda beş harb ve- rerek kazandık. Bu harbte düşman cephede değil, fakat 5S0 devlette idi. Uluslar sosyetesi, göz bo- yamaktan başka bir iş yap- mamış ve yapamaz. Şimdi askerimiz büyük göllere kadar ilerlemiş bulunmaktadır. Diğer bir kuvvetimizde ha- yali Habeş hükümetini ara- maktadır. — Temizlikte, — işgal kadar seri olacaktır. Bu şehir ki faşizmin merkez ve beşiği olmuştur; burada cihanlar ve denizler aşırı yer- lere maksadımızın ancak sulh olduğunu söyliyeceğim. *1929 danberi yüz binlerce | kadın ve çocuk sefalet içinde ! GERTAT UT ELTR DNKT P ğ 89 A Yü 38 Hakikaten güzel bir kadın: cağızdı bu. - Yavrusu da se- vimli birşeydi. Rizan ne söy- liyeceğini şaşırmıştı. — Vak vah! Diyebildi. — Buralı değilsin galiba! — Hayir köyden geliyor, ir'e geçiyorum. Arabacım bir. kahve içeyim, demişti. Ben de Urla'yı görmek iste- miş, buraya kadar gelmiştim. Keşke gelmiyeydim, — A, neden — gelmiyecek- M. Müussölini yaşamaktadır. — Faşizmin on | dördüncü senesinde sulh alâ- meti olan zeytin dalini yük- seklere kaldırdım ve 15 inci sene içindede, bu alâmete dikkat edilmesini - istiyorüm. Bu sulh dalının arkasında 8 milyon süngü vardir.,, “Siyab gömlekliler, bana gösterdiğiniz hüsnü kabulden çok müteşekkirim. Bu senc, İtalya imparatorluğunun — bi- rinci senesidir. Önümüzde halledilecek büyük mes'eleler vardır. Fakat bunları da lehi- mize halledeceğiz. “Size izah ettiğim ruh, top- larımızın arkasındaki — ruhtur. Sulh ve harb, bizim için ay- nidir.,, Mussolini'nin nutku mutad alkışlarla karşılanmıştır. Londra'da (20) Tayyüare yandı.. Londra, 24 ( Radyo ) — Broklin hava karargâhında büyük bir yangın çıkmıştır. Tayyare. hangarlarında - bulü- nan - (40) tayyareden (20) &i yanmıştır. Beş tane Torist tay- yaresi de yananlar arasındadır. Brüksel, 24 (Radyo) — Bü- tün kamyon ve otomobilleti zabıta şehir haricinde durdutr- makta ve şüpheli kimselefi tevkif etmektedir. aa eee ş 4 HSA K Doamercaz Casamman Yazan: Orhan Rahmi Gökçe mişsin. Keşke o üç herifin ayakları kırılaydı da bu tarafa gelmiyeydiler. Benim bile 'yü- reğim kalktı alimallah.. İkisi- nin kılığına bakma! Medrese çömezidirler. Öbürü, yeni gel- miş hovarda bir kâtib.. İster- sen buyur, bir kahvemizi iç.. — Yok, teşekkür ederim. Arabacım bekler. İzmir'e geç kalmak istemem.. — Yal.. Sen bilirsin kızım; haydi güle güle., Allah nazar- dan saklasın senil , Otobüs kazasi Kemer'de Kocatepe soka: ğında oturan şoför muavini Mehmed idaresindeki otobüsü Ali oğlu Cevdet'e çarptırmış, sol bacak ve kolundan ha- fifçe yaralanmasına sebebiyet verdiğinden tutulmuştur. Esrar bulundu İsmetpaşa bulvarında- Ab- dullah oğlu Hüseyin'in üzerin- de 12 parça esrar bulunmuş ve Hüseyin tutularak adliyeye verilmiştir. Çalarken Alsancak'ta sabıkalı Demir Ali; Fehmi'nin cebinden yan- kesicilk suretile para çalarken yakalanmıştışr. Kadına karşı zorbalığa kalkışmış Alsancakta Celâl Bayar cad- desinde Osman oğlu Hüâlid, iki yıldanberi birlikte yaşadığı ve iki aydanberi 'de ayrı bu- lünduğu — metresi Semiha'ya istemiş, reddedilince çaki ile | Semiha'yı başından yaralamış- tır. Halid, zabıtaca tutulmuştur. Yarâlanmiş — Kemerâltında — Taflan' gâzi- nosunda fazla içki içen Ab- düllah oğlu İbrahim — Mezar- lıkbâşından evine doğtu gi- derkön - arabaya' bineceği sı- radâ yüralanmıştır. Birsizlik Basmahane şimnendifer istas- yonunda” çalişan Ali oğlu Ha- sayısının gittikçe biyet verildiği bildirildi: Möskova,' 24 (AcA) — Tas ajansı bildiriyor: İspanya işlerine ademi mü- dahale komitesinde- Sovyetler birliği delegesi" olan - Londra büyük * elçisi Maiski- komite başkanı' Lörd' Plymoutha aşa- gıdaki beyannameyi vermiştir. * Devletlerin İspınya işle- rine ademi müdahale hakkın- daki anlaşmasına ” iştirak' et- meyi kabul ederken Sövyetler birliği hükümeti bu anlaşmıya akitler tarafından riâyet edile- ceğini ümid ve binaenaleyh Çocuklar ne yapmışlar Kemer caddesinde 10 ya- şında' Salih ve 9 yaşında Kâ- zıi, seyyar terlikci Bohor'un , rastlamış, birlikte götürmek bir çift terliğini çaldıklarindan tutulmuşlardır. Kız kaçırma Seydiköyü'nde Atıfbey ma- hallesinde Keskin Hasan kızı Asiye, ayhi köyden Mümin oğlu Mehmet tarafından kaçı- rılmıştır. Tahkikatla Asiye'nin kendi rizâsile kaçtıği - anlaşıl- mıştır. Fakât yâşı:18 5 doöldur- düşmüş ve' başindan | yadığından : tahkikâta devam ediliyor. Nâra atımak Ödemiş'in Kayınakçı köyün- den Mehmed oğlu Hasan sar- K, zabitâya mürâcaatle üç | koş olarak nârü atmiş ve za- gün evel yattığı vagondafi bir eeketi ile arkadaşı Abdüllah'ın bir takım elbise ve Mehme- d'in bir ceketinin- çalındığını şikâyet etmiştir. Hirsiz aranı- yor. 59 Lira çalmışlar Konak önünde İsmail karısı Mü- zeyyen'in 59 lira parasını ça- lan Ömer, Fatma ve mürüvvet tutulmuşlardır. Ansızın ölmüş bitaya hakaret etmiştir, Hasan tutulmuştüur. lümle tehdid Halkapınarda- şayak fabri- kasında amele İbrahim; Meh- med'i döğerek ölümle tehdid ettiğinden zabıtaca yakalan- mıştır. Döğmek İkiçeşmelik'te yüzbaşı Ha- sanağa sokağında — Mustafa, övey babası Mehmed'i de döğ- Ayın 19 üncu günü tedavi düğünden tutulmuştur. için otomobille İzmir'e geti- Dinamitle bir eli rilmekte olan Çeşme'nin Ko- | Parçalanan adam.. vacık köyü mektep muallimi Çeşme kazasının Zeytinli Hüseyin'in babası 63 yaşında | köyünde Ali oğlu Hasan, de- Ahmed, otomobil içinde öl- müştür. Yapılan muayenesinde Zatürrieden öldüğü —anlaşıl- miştir. Cami'de hirsizlik Çorakkapü camiinde namaz kılan Yusuf'un Bir çift ayak. kabisimi Çalan - İbrahim oğlu Bahri tutulmüştur. Kümar Basmahane istâsyonu amba- rında Mehmed ve Niyazi ku- mar oynarken tutulmuşlardır. niz kenarında dinamitle balık avlarken elinde tuttuğu dina- mit patlıyarak sağ elini bile- ğinden parçalamıştır. Yaralı, Memleket hastanesine - getiril- miştir. Eve taarruz Ödemiş'in Hacıiimam ma- hallesinden Hüseyin oğlu Meh- med sarhoş olarak 55 yaşla- rında Nakiye'nin evine taarruz etmiş ve kadını dövdüğünden tutulmuştur. Rizan teşekkür etti ve yü- | Hiç gittiniz mi o taraflara? rüdü. Arabacı kendisini bek- liyordu. Ona hiçbirşey söyle- medi. Araba yola girdi ve sen: deleye sendeleye - ilerlemeğe başladı. Atlar oldukça sür'atli gidiyorlardı. Arkada kalan hâdiseyi hiç düşünmek istemiyordu. Yalnız şŞunu anlamıştı ki, her yalnız, her genç ve güzel kiz Veya kadinın peşinde şahlanmış ih- tiraslar yürürdü ve bir gölge gibi onu takib ederlerdi. Akşam karanlığı çökerken İzmir'e girmişlerdi. Arabacı — Yüzbaşının adını işitirim. Evi nerede? Diye sordu. — Tilkilik'te imiş.. — İyi yerde. Orası eski İz- mir'in en iyi mahallesidir.. — Yok. Gitmedim.. — Şimdi görürsün.. Öyle kahvehaneler vardı ki her ak- şam bu semt halkı orada tap- lanıtlar.. Kibar, efendi, zengin, okumuş insanlar.. Yüzbaşı bey de mutlak oradaki kahveha- nelere çıkar. İzmir'de —ışıklar — yanmıştı. Araba, Reşadiye'den ağır ağır hükümet civarına doğru yü- rüyordu. Sokaklar müthiş bir kala- balıkla dolub boşalıyordu.Bun- ların çoğu Yahudi idi. Yusuf ağa başını arabadan içeriye uzattı: — Hanım kizim -Dedi- İz: mir'in en iyi yerinde Rumlar- la Yahudiler otürurlar. — Niçin öyle? "İstanbulda da Sovyet beyannamesinin me'ni çok mühimdir. Antâşmanın filen ölr;ıüş olduğu ve kurban kabarmasına sebe- İspanya'daki dabili harbin kı- kısaltılarak bu harbde - telef olanlar miktarınin' azalacağını tahimin etmekte idi. Halb: 'i şimdiye kadar ge- çen de » göstermektedir ki anlaşmma akit tarafların birkaçı tarafından - sistematik bir şe- kilde çiğnenmiş, âsiler silâhla teekiz edilmiş ve akit taraf- | lardan - biri olan Portekiz'de | âsilerin başlıca iaşc ve techiz | üssü' olmuştür. Büna mukabil meşru İspan- yol hükümeti kendisine karşı yapiılân böykot - dolayısile İs- panyol” milletinin. müdafaası için lâzım olan silâhları ecne- bi memleketlerden satın almak imkânsızlığına maruz kalmıştır. Âsilerin - lekine olarak an- laşmanın — ihlâlinden döğmuş | olan bu müstesna vaziyet an- laşmanın maksadlarile hiçbir şekilde - kabili - telif değildir. Bu anormal vaziyet İspanyada dahili- Karbin uzaması ve kur- ban adedinin çoğalmasını in- taç etmiştir. Anlaşmaya muhalif hareket- letin biran evel durdurulması için Sovyetler birliği delegesi tarafından yapılan teşebbüsler komitenin yardımına mazhar olmamıştır. Âsilerin en mühim techiz süsü olan Pörtekiz li- manlarını kontrolü hakkındaki son Sövyet teklifi de komite tarafından müsaid bir şekilde karşılanmış ve komitenin bu- günkü içtimar — ruznamesine Bile geçirilmemiştir. Anlaşma bu suretle her- hangi bir mânadan tamamile âri yırtılmış Bir kâğıt parçası olmuştur. Binaenaleyh anlaş- ma filen ölmüştür. Gayri ihti- zari olarak haksız bir harc- kete iştirak edenlerin mev- küine girmek istemiyen Sov- yetler birliği hükümeti hâ- dis olan vaziyeti için ancak bir tek hal çaresi görmektedir. İspaayol hükümetine İspan- pa dışından silh satın almak gibi bütün dünya hükümetle- rinin malik olduğu bir hakkın tokrar yerilmesi ve anlaşmaya iştirak eden devletlere İspan- ya'ya silâh satmak veya sat- mamak serbestisinin bahşe- dilmesi ve İspanya meşru hü- kümeti ve İspanyol — milleti aleybine olarak hâdis olan vaziyetin mes'uliyetine daha fazla tahammül etmek iste- öyle değil mi yal — Evet, haklısın.. Tilkilik — kahvehanelerinin önünde araba durdu. Ağaçla- İ rin altı hincahinç dolü idi. Ha- | kikaten burada kılığı kıyafeti | düzgün birçok insanlar oturu- yor, kimi konuşuyor, kimi ga- zete okuyor, kimi tavla, iskam- bil oynıyordu. Arabacı yerin- den indi ve bir garsonla kö- nuştu. Garson, Karşı sokağın içini tarif etti. Sonra, sokağın ağzında görünen bir neleri işaret — erek; — İşte -Dedi- bu yüzbaşı Nail beyin neferil Tam kar- şınıza çıktı. Arabacı nefere seslendi: — Evlâd 'bel Size misafir getirdim. Yüzbaşı bey evde mi? — Değil, fakat misafiri ha- İstanbul radyosu Öğle: Saat 12,30-14--hatf dis, plâk” neşriyatı, hafif' sikil Akşam: 18,30“dans, 191 konferans, 20 saz, 20,30 nir Nureddin, 21 plâk, 7!’ Y stüdyo orkestrası, 22,30 Aj ve borsa havadisi. Belçika Faşist' leri Brüksel'e geliyorlar. Brüksel, 24 (Radyo) — kistler Brüksele - gelmekte vam etmektedirler. Pöpl gf tesi bu hareketi' tenkid * mekte ve Kanun hadleri g tiğini yazmaktadır. Bu teye göre Rekistler tezviratı ile Hareket eti dirler. Brüksel, 24 (Radyo) — kistler lideri Leon Dogrel Pt çika'nın belli başlı şelıirlcf'w de ve dokuz yerde Teşrinist” ninin birinde içtimalar hazf lamış. fakat bunlar hükümü tarafından yasak edilmiştir: Brüksel, 24 (Radyo) — V| « Leon-Degrel: — Hükümet aleyhimde ordu toplamıştır. Yarın zar günü) Rekistler hıw mevcudiyet ve kuwetlcnd' idare edenlere düşmanlı gösterecektir. Belçika'yı yeni adamlar idaft etmelidirler. j “Taraftarlarım tarafından B* bir hâdise çıkarılmıyacaktır" Demiştir. Liyej, 24 (Radyo) — Zabil yedi yabancıyı silâh hığı ile tevkiletmiştir. Kızılayın eli, ağlayanın $ yaşını siler. &a & » . .-. —ij © M oo » T o - e. kâ gaa Ğ ae L miyen Sovyetler - birliği bt kümeti - şimdiden bildirmek mecburiyetindedir - ki İlkteşrinde — yapmış nld"“? beyanat mucibince kendisini! ademi müdahale anlaşması!” bu anlaşmıya iştirak eden ğger akit tarafından daha fi bağlı telâkki edemiyecektir. Lizbon, 24 (Radyo) — I"’_r tekiz hariciye nezareti, M hükümetine, siyasi münase' leri kestiğini bildirmiş ve Pof' tekiz maslahatgüzarı da selon'dan ayrılmıştır. ğ Roma. 24 (Radyo) — Üni tet Pres haberlerine görü Rusya'nın notası, komited? ayrılmak için bir vesiledir. Rizan arabadan sıçradı « neferin pesisıra, uzaktan rüdü. Nefer kapıyı çaldı " misafir geldiğini haber verdi: Kapıyı Lâmia açtı. Rizan onuf sesini duyuyordu: — Misafir mi? Kim 01 acaba? ; Rizan'ın karanlık sokak! silcetine bakıyordu.. — Buyurun — efendim, P” yurun... Annesi içeriden sordu: — Kim imiş Lâmia! — — Bilmem ki amneciğit” Hele yaklaşsın da gördim'" Rizan çok müteheyyiçti. L vaş yavaş yürüdü. Ve - Bit? yaklaşınca Lâmia keskin çığlık attı: — Rizanl.. zancığım! — Sonu var Kardoşim B