28 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

28 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7053 Çarşamba 28 Teşrinievel 936 L Hergün ııbnhlırı çıkar. siyasal gazetedir. D Türk - Yugoslav dostluğunun yeni bir tezahürü Dir tezahürü karşısında bulunuyoruz M ittefik Yugoslavya'nın sayın başvekili geldi. Daima hız ve hamle.. Bir bhamle ve hız kasırgası içindeyiz. Milli savaş; bu kaynaşıma Ye coşma hareketlerinin, le ve hız tufaninin başlangıcıdır. bu ham: — Bu, nerede sona erecek? — Bu hımn ve hamlenin sonu, Ucu, bocağı yoktur; devam — edecek. Yaşamak, hür ve müstakil yaşamak istiyoruz. On altı yıldır. dürmak, dinlen- Mek bilmiyon bir çalışma hayatı Yaşıyoruz. Bu bayatı tam kurtulü Yümuza kadar idame etüreceğiz. ebede kadar Şundan ötürü ki: — Milletlere tam kurtuluş mu- kadder midir? Denecek, Covaba var: Milletlere tamı kurtulaş sa: Adeli mukadder değilse bız. ve devam edecek. Uğraşacağız, didineceğiz ve behemahal köle bir | Millet olmamağa çalışacağız. Bu çalı- Haşta ölmek mi var; öleceğiz, eziyet Mi var; dayanacağız, yorulmak w Var, katlanacağız. Yurdun her köşe ve bucağı gelik yollarla örülüyor; daha da Öreceğiz. Harab —yunlun yüzü me- Murelerle gülüyor; daha da gülecek, Konya'daki bir yurddaş bir saniye- 'nin içinde İstanbul'daki, İzmir'deki, | Balıkesir'deki bir yurddaşile konu- tabiliyor; onu Meksika'da, Britan- Yada, Paris'te tahsilde bulunan oğ- İa ile de konuşturacağız. Zamanı tayyarelerle - kısaltaca- Üz, dünyanın bir ucundan öbür Ocma kadar konuşmayı - telefon- mümkün - kılacağız, şehirleri | Bün geçtikçe yenileştireceğiz, hulâsa kendilerinden — geride kalmış oldu: Bumuz milletler seviyesine, refahı Da, varlığına kavuşacağız. Bu bamle ve hız dalgıların: €n sert kayalar — parçalayamıyacak, Ve bizi hiçbir sed ve mania ilerle- Mekten alıkoyamıyacaktır. Çalışmıyanların, ilerlemiyenle- Tin akibetini bize; zehirli gazlar ve Merhamet nedir. bilmiyen motör- lerle boğdurulan zavallı Habeş'liler Kösterdi. (Hirler) in beyaz kükülü kaba- loğının alundan, ve (Mussolini) nin tomurcaklı püskülü kalpağının üs lünden dünyaya tehditler savurur- m ellerimizi ve kollarımızı - bağ- Yıb oturamayız! Yolda ileri, orduda ileri, kül- Türde ileri, san'alta ve dabrika ba- Satı çoğaltımakta ileri, ruhları toze Tutmakta, yurdu korumak, güzel. leştirmek, imar etmek ve milleti diri, uyanık, daima Ayakta tutmak | Vazifelerinde Bu Teri gediştir ki bu yurda müstom- ileri — gideceğiz. İeke diye bakmak, bu milleti esir Sürüsü haline koymak emek istiyen gözlere mil çoke- Sek ve kalalara tokmak olacaktır. Hızımızın ve - hamlelerimizin Yoağı tükenmez bir deryadır. Bu Laynak Türk milletinin kabiliye- Üni, sarsılmaz varlığı ve yenilmez kudretidir. Bu kaynaktan, bu kabi- İyet ve kudretinden bizi kana-kana hevesini İstifade ettirenlerin günlerinde ya- Nyoruz. Ne sırtımız yere gelir, ne Bapımız öne eğilir. Dujma dik bir bakışla, daima *Çk ve yükselen bir alınla refah, Madet ve kurtuluş ufuklarına doğ- d hı'ıııi çırpacağız. Bu uçuş, isti- Yablar çekmiş ve ıstırabları yonmiş Kahraman milletimin hakkıdır da. M. Stoyadmovıc. “Türk - Yugos- SS MN | < Donanmamız iPayi(alıt dağlarında muharebeler oluyor. Berut'da Fransız Franko, 48 saat zarfında Filosunu da Ziyaret edecekmiş. İstanbul, 27 ( Husust ) — Donanmamızın Malta'dan dö- nüşte, Berud'a giderek Fransiz Akdeniz filosunu ziyaret ede- ceğını Arab guclclrn yazıyor. lav dostluğu Balkan mılletlerının G. Ali Hik- ilerlemesine âmil olmuştur,, diyor|met'in ı beyanatı. Bugün Atatürk tarafından kabul edilecek ol[mpıyud!arda faz-' İstanbul 27 (Hususi) Dost ve müttefik Yugoslavya'nın sayın başvekili doktor Milân Stoyadino viç, bu sabah memleketimize gel miştir. Hariciye Vekâleti kalemi molı sus müdürü ve protokol konsolosu M. Stoyadinoviç'i hed lamış ve kendisine *H rdir, Doktor getiren hususi tren, dökuzda Sirkeci garına girerken, | aost başbakan, binlerce halk tara: alkışlanmıştır. Türk.Yugoslar Milân — Stoyadinoviç'i sabahleyin saat fından İstasyon, yraklarile donan- bando, Türk-Ya- arımı çaliyordu. | | mış bulanu göslav milli : Dost hükümet reisi, trenden enince, kendisini — karşılamağa gel miş bnlunan İstanbal valisi Mu- —Sonu Sinci :ıy/adı— M. Stoyadinoviç “Metris çiftliğinde atış tatbikatı yapıldı. |Yeni subayların idare ettiği ettiği himaye ate- 'şinde piyadeler muvaffakıyetle ilerlediler İstanbul 27 (Hu- susi) — Dün, Metris çif iliğinde, topçu atış mektebinin 19 - uncu kursunu bitiren se- B Ebaylar atış tatbikatı yapmışlardır. Tatbikatta, Sov- yet hava heyeli ile ecnebi devletler ate şemiliterleri de harzır balunmuşlar ve atış- ları büyük bir alâka B ile takib ezmişlerdir. | Subay Muzaf fet tara- fından hazırlanan ha | yita özerinde, kâmharb subayı gzön olarak at Kahraman topçularımız militerlere izahat muval'fak ol. etişen subaylarımızın | muşlar, hedefe 400 meire — kadar | emirlerine hiç tammadıkları yaklaşabilmişlerdir. alar mişti. Kahraman piyadeleri- Tatbikattan sonra Rus heyeti- iz, topçu ateşi himayesinde yürü: | ne ve ecnebi ateşelere — büir öğle Ş yapmış ve mefruz hedeflere | siyafeti verilmiştir. doğrü ilerlemelerde ,vermiştir, Yeni İspanyol 'âsiler de komünizm aleyhine cephe alacaklarmış.. Ribentrop hastalıkların | en muthışıdır dedi. Lundra. 27 (AA) — Al- manya'nın yeni Londra büyük elçisi M. Ribbentrop dün bu- raya Ezelmiştir. Yaptığı beya- natta ezcümle demiştir ki: “Almanya büyük Britanya- nın dostluğunu arzu etmekte- dir, Ve zannediyorum ki İngiliz | milleti de Almanya'nın dost- I luğunu arzu etmektedir. Füh- rer Avrupa için ve Britanya imparatorluğu için yegâne ha- kiki tehlikenin komünizim ha- reketinin genişletilmesi oldu- ğuna kani bulunmaktadır. Ko- münizm hastalıkların en müt- hişidir. Çünkü milletler teh- likenin hakikatı iş işten geç: — Sonu 3 ncü sahifede — la para sarfedilmedi İstanbul, 27 ( Hususi ) — Türkspor kurumu Başkanı ge- neral Ali Hikmet beyanatta bulunarak; olimpiyadlarda faz- la para sarledildiği iddialarını reddetmiş ve Rusya'daki son mağlübiyetlerin, bazı yerlere konacak oyuncu bulunmama- sından ileri geldiğini söyle- miştir. M. Ruzvelt Amerika donanması. nın kuvvetlenmesi lâzımdır, di yor. , Yasington, » T (Radyo) « Amerika cu MK mur reisi M. V Ruxvelt, bu- günkü söyle vinde, Giğer devletlerinde | niz silâhlan: malarını ileri sürmüş ve |— buna kargı, Amerika' nın da dananma- ya daha fazla M. Ruzvelt ehemmiyet vermesi lâzım geldiğini beyan eylemiştir. Amerika hükü- meti, son sistem yeni harp gemi- leri inşa ettirecektir. | Mürefte'den İstanbul'a gönderilen üzümler| kânunuevele tehir edilmiştir. Mürefte, 27 (Hususi) — Bu sene Mürefte ve civarından İstanbul'a 18-20 bin küfe yani bir milyon kilodan fazla yaş üzüm ihraç edilmiştir. Moskova, 27 (Radyo) — Rus - Finlândiya hudutla- rında hâdiseler - olmuştur. Finlândiya'lılar bir Rus hudud muhafızını katlet- mişlerdir. Ayni hâdiseler şarkta da olmaktadır. Ras matbuatı bu hâdiselere na- zarı dikkati celbetmektedir. Londra, 27 (Radyo) — Küiln Mari, fırtına yüzün- den 3 saat teehhürle gel- Müthiş - fırtınadan vapurda hasarat fazladır. Mürettebattan 12 kişi ya- ralanmıştır. Dün gece Irlanda sahil- lerinde korkunç fırtınalar olmuşlur. Birçak — vapür- ların akıbeti meçhuldür. Moskova, 27 (Radyo) — M. Stalin, tekrar hastalan- mış ve derhal sanatoryoma gitmiştir. Doktorlar, kat'i suretle istirahat tavsiye et- mişlerdir. miştir. GEZEELETLER Eskişehir yolunda Bir otobüs Toros ekspresi ile çarpıştı 16 kişi ölü 19 yaralı var. SARSEERE AAT EER M ZZ ZL Madrid'in teslimini istedi Beynelmilel sendikalar komîesi, Madrid hükümetine yardıma karar verdi. Ka G Milis kuvvetler, âsilere karşı müdafaada Madrid, 27 (A.A) — Hü- | rek hâkim tepeleri zaptettik- kümetin bir tebliğinde, Astu- | leri, âsilerden 600 kişi öldüğü ries maden amelesinin Ovi- | bildirilmektedir. edo'da kahramanca çarpıştık- Argon cephesinde hükümet ları, şehre hâkim Estamplera | kuvvetleri ilerlemiştir. Şimalde dağında âsileri mağlüp ede- | — Sonu 3 ncü sayfada— Almanya ve lItalya K. itilâfı çekmek istiyorlar. Yugoslavya, İtalyan imparatorluğunu tanıyacakmış. Roma 27 (A.A) — Havas | Ajansının bildirdiğine göre, M. Ciyano ve Von Nörat mü- Tâkatları esnasında küçük an- tant ile teşriki mesai etmenin iyi olacağı keyfiyeti üzerinde mutabık kalmışlardır. Çekos- lovakyanın Berlin elçisinin bir- denbire Prag'a gitmesi bu haberle alâkadar görülmek- tedir. 9 İkinci teşrinde Viyanada toplanması evelce kararlaştı- nlmış olan İtalya, Avusturya, Macaristan konferansi daha ftam bir sürette ihzarat için Kont Çiyano Berlin'deki Alman askerini selâmlıyor ya gazetelerine göre, İtalya - Almanya uzlaşmaları, ayni şe- rait dahilinde diğer Ayvrupa devletleri ile de yapılacaktır. Devletlere de açıkmış: Maamafih bu hususta henüz Roma, 27 (Radyo) — İtal- ! — Sonu 6 ıncı sayfada — CAT Yarından sonra: İtalyan gazeteleri Yugoslav- yanın İtalyan imparatorluğunu tanımaya niyeti olduğu hak- kında Londra'dan gelen ha- berleri neşretmektedirler. Muahede diğer Akdeniz'in enginlerinde başlayıp biten ve Türk denizcilerinin kahramanlık, aşk maceralarile dolu bu korsan romanını iki gün sonra ANADOLU sütunlarında okuyacaksınız. Yazanlar: M. Ayhan ve Faik Şemseddin