28 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İN HABERLE * / Bir otobüs, Toros ekspresi ile çarpıştı. 16 kişi öldü,519 kişi yaralandı. Şoför, trenle yarış ediyordu. B aciayı müteakib kaçan şofö; Ahmet, sabaha karşı Eskişe: hir'de yakalanmıştır. Hâdise mahalline tahkik heyeti gitti, İstanbul. 27 (Hususi) | Y?lunda feci bir kaza olmuş, 8 yolcularından 16 kişi ölmuş Anmıştır. Hâdise hakkında şu tafsilât Bursa'dan 45 yolcu ile kalkan şoför Ah- Med'in idaresindeki otobüs, Eskişehir civa Tüda tren yolunu geçmek ü Toros ekspresinin geldi Suların bağırmalarına rağmen, M. Smit temas- lara başladı. ——— ... ——— Von Papen de ansı- zın Peşte'ye geldi. Peşte, 27 (Radyo) — M. Smit, bugün Başvekil M. Va- Tas ve Hariciye Bakanı M Dtk:ıııy.:ı ile bir mülâkat )'ilp.' Diş ve iki saat görüşmütür. 1. Dekanya M. Smit şerefi ir ziyafet vermiş ve kabine | erkâm da hazır bulunmuştur Budapeşte, 27 (Radyo) — İmanya'nın Viyana — elçisi ©n Papen bugün buraya Belmiştir. Avusturya Hariciye Müsteşarı Dr. Smit'in de bu- tada bulunduğu bir zamana Tastlıyan bu seyahate, alâka: darlarca ehemmiyet verilmek- | tedir. Hind'liler Gene birbirlerine girdiler. . Bombay, 27 (Radyo) — Müslümanlarla Hindliler ara- Sında yeni karışıklıklar çıkmış kişi hançerle yaralanmıştır. unlardan altısı ağır yaralıdır. olonya'lı Sanayiciler Paris'de Paris 27 (A.A) — Polon- Yalı endüstriyellerden mürek- keb bir heyet buraya gelmiştir. Ticaret bakanı Bastid dün akşam kendilerini bir ziyafete davet etmiş ve bu ziyafette Tansız endüstriyelleri de hazır ulunmuştur. Öldürülen Çin generalı San- Kay - Şek'in sağ kolu imiş! Şanghay, 26 (A.A) —Han- ouda öldürülen general Yang üng Tai, Mareşal Şan-Kay- ek'in sağ kolu idi. Ve Nan- kin ile Kuan-Tunğ makamları arasındaki son anlaşmazlığın hallinde büyük bir rol oyna- Miştir, Çin mahfelleri, katilin siya- Sal intikam maksadile hareket ettiğini zannetmektedirler. İtalya Bursa - | vekil .— - bir trenle oto- ş, 19 kişi yara- verilmektedir: karşı- görülmüş, yol- şoför, trenin Yunan kralı Ve Melaiğas Selâ. nik'ten ayrıldılar... Selânik, 27 (Hususi) — Kral Yorgi belediye dairesinde ve- rilen ziyafı — Büu tarihi senci:devriye, Yunan tarihine Selânik'le bir- likte mal olmuştur. Demiştir. Kral; Lârisa'dan geçerek Atina'ya dönecektir. harrirler cemiyeti- tarafından şerefine verilen ziyafette baş- general Motaksas de- miştir kiz — Ben muharrirleri mesai Hakiki bir muharrir, hükü- metin iyilik yolundaki mesa- isini kolaylaştırır. General Metaksas Selânik- ten Serez'e geçmiştir. Oradan Atina'ya dönecektir. Rus tayyare heyeti Ankarada parlakme. rasimle karşılandı Ankara, 27 (Hususi) —Sov- yet hava kumandanı ve hava heyeti Ankara'da parlak me- rasimle karşılanmışlardır. İs- tasyonda Vekiller de —bulun- muşlardır. Heyet | şerefine - bu akşam Ankarapalas'ta bir ziyafet ve- rilmiştir. Şafak motörü Yüzdürüldü.. İstanbul, ( Radyo ) — Kuru üzüm yüklü olarak İs- tanbul'a gelmekte olan Türk 27 nakkale boğazında Harman kale önünde karaya oturmuştu. Türk Gemi Kurtarma şirketi. nin bir vapuru, motörü kur- tormiş ve yedekte — İstanbul limanina götirmiştir. Alman sanayi heyeti Venedik sarayında Mussolini tarafından kabul edildi Roma, 27 (Radyo) — M. Mussolini bugün Venedik sa- rayında Alman sanayi heyetini "mparatorluğu tanıyanlara 'abeşistan'da Açık kapı bırakmış! Roma, 27 (Radyo) — İtalya ükümeti, Habeşistan'daki İtal- Yan hükümranlığını tanıyacak bütün hükümetlere Habeşis- tan'daki menafi kapılarını aça- | Saktır. Almanya, bu menafi- den ilk istifade edecek hükü- kabul etmiştir. Alman heyeti Kidonya'daki | silâh fabrikasını gezmiş, şe- reflerine Maliye bakanı tara- fından bir ziyafet verilmiştir. Tayyareci Çal Brendizi, 27 (Radyo) — İn- giliz tayyarecisi Çal, bugün Bağdad'a harcket etmiştir. Çal, Mis Jan Paten'in reko- arkadaşlarım addetmekteyim. | bayraklı Şafak motörü, Ça- | Eskişehir | önünden geçmek istemiş ve bu esnada şid- detli müsademe vukua gelmiştir. Otobüs, parça parça olmuş, otobüsteki yol- culardan 16 kişi derhal ölmüş, 19 kişiden bir kısmı ağır surette yaralanmıştır. Hâdise mahalline derhal tahkik heyetleri gönderilmiştir. Şoförün sarhoş olduğu ve trenle yarış ettiği söylenilmektedir. Kendisi, faciayı müteakib kaçmış ise de, sabaha karşı Eski- şehir'de yakalanmıştır. —— ————rIIRi) * : : 4 Ç —— | mek için Alman Selânik, 27 (Hususi) — Mu- | gidecektir. | ile Çekoslovakya arasında eko- ANADOLU Bir Al- man profesörü ——— -H— lAskeri konferanslar 'Vermek üzere geliyor | — Belgrad, 27 (Radyo) —Tür- kiye Millimüdafaa Vekâletinin daveti üzerine hava taarruz- larına karşı korunma ve mü- dafaa mevzuu üzerinde Türk zabitlerine konferanslar — ver- mütehassısı profesör Haniştayn Belgrad'a gelmiştir, buradan İstanbul'a Çek - Fransız Ekonomik münasebatı Paris, 27 (A.A) — Finan: sal ekonomik — haberler Ajansı bu hafta içinde Fransa ve nomik müzakerelere başlamak üzere bir Çekostovakya heye- tinin Paris'e geleceğini bildir: mektedir. İngiliz kabinesi M. Baldvin'in riyasetinde toplandı.. Londra, 27 (Radyo) — Bu- gün kabine saat 15 de Bald- vin'in riyasetinde toplanmış bilhassa İspanya mes'elelerile meşgul olmuştur. Belediye doktor Ve sıkhhat memurları. Ankara, 27 (Hususi) — Be- lediye doktorları ve sıhhat memurları mezuniyet almak için bundanböyle hem sıhhiye Vekâletine ve hem de Bele- diyeye müracaat edecekler ve iki yerden de karar almadan mezuniyetlerini — kullanamıya- caklardır. Kitab, defter Başmuharririmiz — Haydar Rüşdü Öktem'in, dünkü ANA- DOLU'da, kitab bahalılığının ve mekteblerde öğretmen az- liğının acı tesirlerini tebarüz ettiren gayet nefis bir yazısı vardı, Değil mekteblerde, mutlak surette bütün neşriyatta lüks- ten, fantaziden sıyıılarak muh- tevaya ve ucuzluğa ehemmiyet vermeğe mecbur bulunan böy- le bir cemiyette, kitab ve def- tere hâkim olan rakamların yüksekliğini kim inkâr ede- bilir?. Üç çocuklu bir ailenin mek- tebler açılırken, derin bir ye- is içinde buluduğunu anlayıb görmek zor değildir.. Lüks, mükemmel kaplı ve cildli. kitab bizim gerek?, neyimizc Kâğıdı âdi olsun, hattâ en | âdisinden. Kabı keza; şöyle veya böyle olmuş, hiçbir kıy- meti yoktur. Elverir ki, kitabın içi iyi hazırlanmış bulunsun ve gerek çocuk; gerekse ana ve babalar, bir kütübhane vit- rini önünde fiatlere bakarken acı acı düşünmesinler.. Memlekette az da — olsa, umumi mahiyette, gene ele alınabilecek neşriyat — vardır. Fakat hepimiz, kendi hesabı- mıza bakarak söyliyelim: Her yıl ne kadar kitab ala- biliyoruz?. Hiç veya çok az olduğuna göre bunun hakiki sebebi bahalılık değil de nedir? Burnumuzun dibindeki Yuna- | nistan'da 70—80 sahifeli bazı | mecmualar çıkıyor. Her birin- l de asgari 70—80 klişe var. | 'Payitaht dağlarında kanlı muha rebeler devam ediyor. Bunlar edebi, içtimai, tarihi, filezofik, terbiyevi yazılar, gü- zel san'atlar, moda, kadın, ev ve sinema sahifelerile doludur. Posta masralı, İzmir beyiyesi dahil ve elimize teslim, fiat- leri 10 kuruştur. Hattâ 8—9 kuruştur. Demek ki — Yunanistan'da bunu 4—5 kuruşa okuyorlar. Yurddaş için ne güzel nimet- tir bu, ne bulunmaz mazha- riyettir? Amma kâğıdı âdi imiş. İptidai bir saman doku- ması imiş.. Ne çıkar bundan? İçi dolu ve parası ucuzdur yal Orhan Rahmi Gökçe İspanyol—âsiıeri komünizm aley- hine cephe alacaklarmış.. —Başı Tinci sayfada— tiği zaman anlamaktadırlar. Memleketlerimiz arasında çok sıkı bir teşriki mesai yalnız mühim olmakla kalmamakta ve fakat ayni zamanda mede- niyet ve kültürün idamesi hak- kındaki müşterek mücadelele- rimiz için de elzem bir keyfi- yet bulunmaktadır.,, Londra, 27 (A.A) — Royter Ajansının Lizbon'daki muha- birinden: General Gucipo De İlano Seville radyosile bir nutuk | söylemiş ve ezcümle şöyle de- miştir: — “Sovyet'lerle Fransız'la- rın yapmakta oldukları yar- dıma rağınen Madrid şebri pek yakında zaptolunacak ve Bilbao da ayni zamanda dü şecektir. Ozzaman yeni İspanya milleti komünizme karşi bir runu kıuı_ıg' lışn , ! cephe vücuda getirmek mak- S " - nt el — 5 z ğ ü sadile Almanya ve İtalya'ya diğer memleketlere iltihak ede- bilecektir.., Löndra, 27 (Radyo)— İngi- liz gazeteleri, — Almanya'nın büyük elçisi Von Ribentrop hakkında neşriyata devam et mektedirler. Deyli Ekspres: * Bu hâdise iki devlet ara- sındaki hüsnü münasebatın takviyesine yarayacaktır. , De- mektedir. Paris, 27 (Radyo) — Eko Dö Pari Almanya - İngiltere siyasi münasebetlerinden bah- sederek: * İngiliz - Alman deniz uz- laşmasının kabulünden sonra iki devlet arasında hüsnü mü- nasebat başlamış ve yeni Al- man sefiri bu dostluğu takviye edecektir. Fransa'ya gelince, Sovyet'lerle tecrid edilmiş va- | makalede, İstanbul, 27 (Hususi) — İn- giliz gazeteleri, Küçük itilâfın dağılması ihtimalinden bahset- mektedirler. Bükreş, 27 (Radyo) — Kral Karol, veliahd prens Mihail ve hariciye bakanı M. Anto- nesko Prağ'a müteveccihen hareket etmişlerdir. Bükreş, 27 (Radyo — Kral Çekoslovakya reisi cumuru M. Benes Karol, — refakatında — veliahd prens Mişel olduğu halde ya- rın sabah Prağ'a vasıl ola- caktır. Kral, Çekoslovakya cu- murreisi M. Benes ile Yugos- lavya krallık naibi prens Pol ile konuşacaktır. “Vitorol,, gazetesi, bu se- yahatten bahisle yazdığı bir Küçük — antantın, her zamandan ziyade şimdi daha kuvvetli bulunduğunu ve Balkan antantı ile küçük an- tant arasında husüle gelen — Başı Tinci sahifede — Altaro — istirdat olunmuştur. Cenubta muzafferane muka- vemet edilmektedir. Franko ültimatam verdi Burgos, 27 (Radyo) — Ge- neral Franko, kat'i hücuma geçmeden evvel 48 saat zar- fında Madrid'in teslimi için üftimatom vermiştir. Tayyare- ler bombardımana devam et- miştir. General Asensiyo Fran- sa'ya kaçmıştır. İki zırhlı tren esir edilmiştir. Aragon — istik- lâlini ilân etmiştir. Sendikalistlerin kararı Paris, 27 (Radyo) — Bey- nelmilel sosyalist ve komünist sendikaları tarafından yapılan içtimada, İspanya'daki meşru hükümetin himayesine yardım edilmesine karar - verilmiştir. Faşist devletlerinin bitaraflığı ihlâl ettiklerinden İngiltere ve Fransa'nın faaliyete geçmesi istenmiştir. Portekiz'in notası Londra, 27 (Radyo) — Par- miz | hoş görünmemektedir. , De- mektedir. Londra, 27 (Radyo) — AL manya'nın bura sefiri Von Ribentrop, — bugün hariciye nezaretinde Eden tarafından kabul edilmiştir. Bu münase- betle bütün Londra gazeteleri, uzun makaleler yazmakta ve iki hükümet arasında olduğu gibi, İngiliz ve Alman millet- | leri beyninde de dost yaşa- mak arzusu hâkim bulundu- ziyette kalmaktayız. Siyaseti- | ğunu kaydeylemektedirler. z dostlarımıza dahi Sayfa 3 li Üç devlet reisi Prağ'da bulunacak Küçük itilâfın dağı- lacağı söyleniyor. M. Benes, küçük ant_antla, düşmanlarımı. za karşı duracak mevkideyiz, diyor. teşriki mesai sayesinde sulhun daima korunabileceğini ileri sürmektedir. Ayni gazete; Yugoslavya başbakanı Müsyü Stoyadino- viç'in söylevini hatırlatarak, küçük itilâf ve Balkan antan- tım teşkil eden devletlerin, birbirlerile sarsılmaz bir surette bağlı olduklarını, Çekoslovakya reisi cumuru Müsyü Benes'in- de, küçük antant ve Balkan ittifakına — dahil devletlerin, sulhu bozacak herhangi bir tehlikeye karşı koyabilecek kudrete malik bulunduklarını söylemekle vaziyeti daha sarih bir şekilde izah etmiş oldu- gunu ilâve eylemektedir. Prag, 27 (Radyo) — Bütün Prag gazeteleri, - Romanya kralı ikinci Karolun Çekos- lovakya seyahatinin ehemmi- yetinden bahsediyorlar, Bük- reş'te çıkan bir gazete kral ikinci Karolun beyanatını ya- zıyor, kral, günden — güne ehemmiyeti daha iyi anlaşılan küçük antant ve Balkan an- tantının bütün Avrupa'da bir sulh âmili olduğunu söyle- miştir, Çekoslovak'ya — Cumurreisi Dr. M. Benes'de gazetecilere beyanatında demiştir ki: — Zati kuvvetimizle ken- dimize bir istinatgâh kurduk, (küçük antant) adlı bir kuvvet vücude getirdik, bu antantla bize karşı olanlara kâfi kuv- — vette olduğumuzdan bugün çok mühim bir mevkideyiz. tekiz hükümetinin cevabı İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesi erkânına tevzi edilmiştir. Nota, Sovyet'lerin ithamla- rinı reddetmekte ve ayni — it- hamları Rusya aleyhine yap- maktadır. İngiliz mabafili, Portekiz hü- kümetinin notasına Rusya no- tası hakkındaki kanaatı gös- termektedir. Reisicumur Rus Sefirini kabul etti.. ğ Paris, 27 (Radyo)— Cumur — reisi M. Lebrun bugün Fran- sa'nın Moskova sefirini kabul etmiştir. Ayni zamanda Hava — kuvvetleri Erkânıharbiye reisi general Fekan'ıda kabul et- miştir. Paris, 27 (Radyo) — M. Delbos İspanya'nın yeni sefi- | rini kabul etmiştir. M. Delbos esirlerin ademi mübadelesi hasebile İngiltere'de husule gelen ademi memnuniyeti izah etmiştir. Gazetelere göre, İngiltere — hükümeti esirlerin mübadelesi için yeni bir teşebbüste bu- — lunacaktır. Süveyş kanalından geçen Rus gemisi Port-Said 27 (Radyo) — Sü- — veyş kanalı idaresinin bildir- diğine göre, silâh yüklü bir — Rus vapurunun boğazdan geç. — tiği haberi yalandır. Son gün- lerde kanaldan bir Rus vapuru — yün ve ceviz yüklü olarak İstanbul yolile Odesa'ya git- — mek,üzere geçmiştir. |