28 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Gazetelerde bazı havı * Madrid'de 30 bi /— yaparak teslim bayrağı Diğer bir haber de «Kadınlar cakeklerle be kilmesini ü de: adın, hark yoruz. Bunda deliniyor ki: € nezareti binası önünde nümeyiş mişler,> ber cebheye koşuyorlarmış., » Birinci badavis ne kadar çirkin ve hattâ şeni bir mahiyet taşıyorsa, İkincisi de o nisl kadın, birinel haberi çu şekilde alıramanca, asilâne ve merdanedir. Münevver bir efsire kalktı: t — Analar yavrularını, yuvalarını düşünerek harbı istemiyorlar. Zahiri şı li bunan doğrudur, amma, bence İspanyol anaları, gene yavruları için silâha sarılıb cebheye koşuyorlar. Sulhu korumak ve kur- F tarmak için silâhlanmak yoluna giden, daha doğrusu İçin (menfi ile uğraşan beşeriyet, buna mükemmel bir misal değil midir? E altında yer alıyor. müsbeti çıkarmak İspanyol kadım da gene yavrusu, gene yuvası için süngülerin çatısı Ana ve kadın, beşikten merzara kadar erkeğin ve evlâdın yanında | | yürümekle mükelleftir. Beyaz bir teslim bayrağı, ipe çekilmiş ve buharı 'iı gökleri dolduran bir Çamaşırdır. Kâabul etmek gerektir ki, kadın erkeği, erkek te kadımı tamamlıyor. KB hakiki şekil bu ol Biri erkeğin, diğeri kadının.. rinin fazla yabilir. Fakat gidiy oraya doğrudur, Vazife, | toprak üstünde daima iki parça olarak gözükecektir; alması ile hayatın saadet, ıstırab ve taham. den değişir, müvazenesi bozulur. Hükümdar kafası gör- miyen taç: Viyana gazetelerine Nevyork- tan bildirildiğine göre, bu şe- hirde geçenlerde dünyanın en büyük değerde olan bir tacı, kuyumcular sendikası tarafın- dan satın alınmıştır. Bugüne -kadar - hiçbir kümdarın başına nasib olm- yan bu taç cenubi Am » daki Kolumbia cumurluğu (a | bulunuyordu. Bu tacın tarihçesi çok en- teresandır. Bundan üçyüz yıl evel, İspanya devletinin en Ogalşaalı —günlerinde — cenubi Amerika'da Kolumbia'nın hü- kümet merkezi olan Bogota hrinde korkunç bir veba salgını oluyor, fakat çok sür- meden bastırılıyor. Halk, afe- tin böyle çabuk - geçiştirilme- sinden dolayı Meryemana'ya bir taç hediye hediye etmek suüretile şükran — duygularını göstermek istiyorlar. Bugünkü Para ile 8 milyon dolar kıy- metinde bir taç yaptırarak ki- lisedeki Meryemana heykelinin başına geçiriyorlar. İşte bugün satılan taç bu taçtır. Şimdiye kadar birçok taç satılmamış değildi; fakat bü- tün bunlar, artık modası geçen hükümdarlıktan ve hükümdar- | lardan kalma şeylerdi. Hiçbir başa değmiyen bir tacın ma- nevi kıymeti de onlardan üs- tün olsa gerek. İngiltere kralının Taçığiyme merasimi: — SSunday Referel gazetesinde cokudüğümüza göre, son on beş ogün içinde İngiltere'de | — otelciler, terziler, lokantacılar, - ihediyölik seşya fabrikatörleri We'diğer birçok licaret erbabı, e Okralının taç giyme Hherasiminin tehir edilmesine ikarşı sigorta edilmek üzere hü- | Saime Sâdi akın akın müracaatta bulun- maktadırlar. İngiltere kralının - Mayısta evleneceği — şayiaları gittikçe kuvvetlenmektedir, Bu tahak- kuk ederse, taç giyme mera- siminin geri bırakılması mu- hakkak sayılabilir. Sinema ile tedavi Moskova civarında Podolsk emrazı akliye hastanesine mer- but bir hususi? sinema atelyesi tesis olunmuştur. Bu atelyede | sinematerapi, yâni sinir ve akıl hastalıklarının sinema ile tedavisi usulü tatbik edile- cektir. Tecrübe ile şimdiye kadar sabit olduğuna göre, bir fil- min muntazam ritmi sar'alılar üzerinde müsekkin tesir yap- maktadır. Dediler de, etnog- rafik tablolar ile hafif komedi filmlerinden — sonra — tabiice vaziyete gelmektedirler, Sinema ile ipnotizma — tec- rübeleri ise bilhassa entere- sandır. Alkolizmin ipnotizma ile tedavisi hakkında bir film gören alkolikler çok çabuk ipnoz haline gelmektedir; bu takdirde telkin de kolayca yapılmaktadır. Bugün doğan çocuklar.. 27/101936 Gece, sıkıntili. olacak ve an- cak sahaha yakım ay bu endişe bulutlarmı dağıtacaktır. Bu saye- de insanlar çalışmak zevkini elde edecekler, talih de — çalışanların yüzlerine gülecektir, Bugün ©en müsaid ve şanalı zamanlar saat 11 ile 3 arasındadır. Bugün döğacak çocuklar kavi ve gözel vücudlu, faal ruhlu ola- caklar ve iş kabiliyotleri yüksek bulunacaktır. Hayını sever, hüs nüniyet sahibi olacaklar ve işle- rinde a vasattan yüksek bir muvaf fakiyet elde edeceklerdir. h ei ELHAMRA Sineması Bugün Kılıç Aslan'ın Türk atlılarile İsdlâm ordularına kumanda eden SALÂHİDDİNİ EYYUBİ haçlı ordulara nasıl galebe çaldı. Ehli Salip muharebeleri Türkçe sözlü şaheserler şaheseri Bunu en ince teferruatına kadar bize göstermekte ve isbat etmektedir. ANADOLU YEHİR Tütün Piyasa açıl. mak üzeredir.. Tütün piyasasının Cumuriyet bayramından sonra açılacağı kuvvetle söyleniyor. İnhisarlar idaresi, geçen sene olduğu gibi busene de piyasadan mü- him miktarda tütün mübayea edecektir. İyi cins tütünleri mübayea hususunda Amerikan tütün kumpanyaları da hazır- lanmış olduklarından bu sene piyasanın açılışının çok hara- retli olacağı anlaşılmaktadır. Paraşüt kulesi Belediyece Kültürpark'ın ar- ka kısmındaki sahanın park haline getirilmesi için faaliyete geçilmiştir. Bu saha için bir plân hazırlanmıştır. Kültür: park'ın arka tarafındaki boş sahanın, bu yıl içinde mühim bir kısmı park haline sokul- muş olacaktır. Kültürpark'ta 45 metre yüksekliğinde inşa edilecek paraşüt kulesi için temel sondajına devam - olun- maktadır. İtalya bizden Hububat alacak. Roma Türkofis şubesinden şehrimiz Türkofis müdürlüğüne gelen bir mektupta Brendizi'de bir ticaret evinin Liret veya Türk lirası mukabilinde ve İlk teşrinden itibaren Birinci Künandan 936 ya kadar lah- mil edilmek şartile memleke- timizden Yulâf, beyaz Fasulye, Mercimek, Bakla, Nohud, Ara- ka ve kuşyemi almak istediği bildirilmiştir. Türkofis, alâka- dar tüccarlara tebliğat yap- mıştir, Öğretmenlerin terfi listesi hazırlandı.. Şehrimiz Kültür direktör- lüğü vilâyetimiz öğretmenleri- nin 936 kıdem zammı cetve- lini hazırlıyarak Kültür bakan- lığına göndermiştir. Bu listeye, geçen yıl listesine girdiği halde muvaffakıyetleri -tesbit edile- mediği için Kültür bakanlı- ğınca terfi ettirilmiyenlerle son kıdem zammını 934 Eylülünde almış bulunanlar, öğretmen okullarının 933 yılı mezunları, herhangi bir sebeple ayrılmış- ken 933 Eylülüne kadar tekrar mesleğe dönmüş bulunan öğ- retmenler dahildir. Kültür ba- kanlığı bu öğretmenlerin ter- filerini kabul ettiği takdirde gelecek Eylülden itibaren birer derece terfilerini tasdik cde- cektir. Konferans Çok alâkalı oldu İstanbul — siyasal — bilgiler (Mülkiye) okulu profesörlerin- den Abdülhak Kemal Yürük, İzmir barosunun davetini ka- bul ile şehrimize gelmiş ve dün akşam adliye binasında baro salonunda (Hukuk) mev- zuu üzerinde çok kıymetli bir konferans vermiştir. Hatibin çok değerli konferansını, başta Valimiz Fazlı .Güleç olduğu halde bütün hâkimler ve ad- liye mensupları ile avukatlar ve münevverler alâka ile ta- kip etmişlerdir. Tahsin Sezen Devlet demiryolları sekizinci | işletme müdürü Tahsin Sezen, 20 gün mezi c HABERLERİ C. bayramı hazırlıklarına devam olunuyor. Bugün öğeden sonra resmi müesseseler ve mektepler, yarın da hususi müesse. seler ve dükkânlar kapalıdır. Ankara, 26 (A.A) — Ahi- ren ittihaz edilen karara gö- re, Cumuriyet bayramı müna- sebetile Reisicumur tarafından Büyük Millet Meclisinde icra edilecek kabul törenine dere- celeri aşağıda yazılı memurlar iştirak edebileceklerdir: 1 — 5 inci dereceye kadar dahil maağşlı devlet memurları, 2 — Serisine muadil maaşta olup bilfül müdürü umumi teadül derecesi 3 — Veya bilfil müstakil müdür teadül derecesi 4 — Vazifesini veya mafevk vazifeyi ifa eden ücretli me- murlar 5 — Değrudan — doğruya umumi bütçeden maaş almı- yan ve şimdiye kadar teşri- fata dahil addedilen sair mü- esseseler ve emsali içinde bulunanlardan en yüksek de- receden üç zat. l.ı 29 Teşrinievvel Cumuriyet bayramı, şehrimizde çok par- lak - kutlulanacaktır. Bayram hazırlıklarına devam edilmek- tedir. Bugün öğleden sonra resmi müesseseler ve mektepler tatil edilecek, yarın da hususi mü- esseselerle, dükkânlar kapa- nacaktır. Resmi müesseselerde tatil Cumartesi sabahına ka- dardır. Büyük bayram şerefine, ya- rın akşam saat'21 de valimiz Fazlı Güleç ve Bayanı taraf- daha geldi . Torbalı'daki iskân bitti Romanya'daki Türk kardeş- lerimizden 1543 — kişilik bir kafile Hisar vapuru ile dün sabah Urla tahaflüzhanesine gelmiş ve vapurdan çıkarıl- malarına başlanmıştır. Muha- cir kardeşlerimiz tahaffüzhane- de ibate ve iaşe edilmekte- dirler. İaşe işini kızılay ku- rumu Üzerine almıştır. Bugün muhacirlerin sağlık muayenc- lerine başlanacaktır. .. Torbalı, (Hususi) — Bul- garistan'dan getirtilen ve Tor- balı'ya — yerleştirilecek - olan göçmenlerden 266 kişilik bir kafile, dünkü trenle lerdir. Bunlar, derhal taksim edilmişle. ilk gün kö- yün misafiri olmuçlardır. Ayrıca 58 kişilik bir göç- men kafilesi de arabalarile gelmişlerdir. Bunlar beraber- lerinde 22 araba. 30 baş sığır getirmişlerdir. — Karakuyu'da halk göçmen kardeşlerimizi sevinçle karşılamış ve evlerini açmışlardır. Kendilerile görüştüğüm bir- kaç göçmen, Bulgaristan'dan ayrıldıkları gündenberi ken- dilerine karşı gösterilen ihti- mamdan ç gelmiş- evlere —memnun olduk larından Kültürpark gazino- sunda büyük bir balo verile- cektir. Bu resmi baloya, kon- © birçok zevatla aile- edilmişlerdir. Ayni akşam saat 21 de Müstahkem Mevki komutanı General Bürhaneddin Denker ordu evinde bir balo verecek- tir. Heriki balo için mühim hazırlıklar yapılmaktadır. Bu akşam saat 2 leHalkevi temsil kolu tarafından Halkevi salonunda bir müsamere veri- lecektir. Müsamere için şu pro- gram hazırlanmıştır. A — Sahne kolu tarafından onuncu yıldönümü marşı, B — Müzik muallimi Eyüp tarafından piyano ile iki parça C — (Yaşıyan ölü) iki per- delik yeni piyes. D — Sahne kolunun bale gurübu tarafından balet nu- maraları. E — Mahcuplar komedisi. Yarın akşam saat 18,30 da kız. lisesi — öğretmenlerinden Bayan Kevser tarafından Cu- muriyet devrimi hakkında bir konferans verilecektir. Ayni akşam saat 21 de Halkevi temsil kolunun bir akşam evel verdiği piyesler tekrar olunacaktı.r İzmir'in kıymetli temsil ama- soloslar leri d ikuyu kamunu idaresinde, ve- receği ( Saltanat Kurbanları ) adındaki eser - temsil - edile- cekti! İnhisarlar idaresi tarafından Alsancak'ta Kültürpark civa- rında inşa edilecek olan mo- dern tütün depo ve imalâtha- nesi için temel sondajı ameli- yesine devam edilmektedir. Sondaj ameliyesi, epiy ilerile- miştir. Yakında binanın inşa- sına başlanacaktır. Gümrüklerde tâyinler İhracat gümrüğü manifesto şefi Etem otuz İira aylıkla İdhalât gümrüğü — manifesto şefliğine, Muhasebe kâtiple- rinden Şeref yirmi lira aylıkla İdhalât gümrüğü — manifesto memurluğuna, İdhalât gümrüğü manifesto memuru Kemal yir- | mi beş lira aylıkla İhracat gümrüğü manifesto - şefliğine tâyin edilmişlerdir. Maarifte memur alınacak Şehrimiz maarif müdürlü- günde 14 lira maaşlı boş bir memuriyete önümüzdeki pa- ü günü imtihanla memur alınacaktır. Dilekle Sakarya okulu —arkasında Mekke yokuşu sokağının arta- sından akan pis çirkef suları, bu sokakta ve civarında oturan halkın shhatını ihlâl etmekte olduğu , ibi küçük çocuklar da pis sul.: — içinde oynamakta- dırlar. Halkın sıhhatını daima dü- şünen belediyenin bu semt halkını pis ardan | törlerinin toplandığı Dolaplı- | İnhisarlar deposu 1543 göçmen 28 /10/ 936'İlllik A | . |Akdeniz muvazenesi Bugünkü dünya sulbunun direk” lerinden birisi de Akdeniz muvater nesidir, Yalnız muvasene — tabirini Tögat manâsında anlamamak lüzrüte dir. İki amrdanberi Akdeniz'de muüvazene demek burada İngiltere" nin kayıtsız şartsrz hâkimiyeti de mektir. Hindistan'ın en kısa yolunu teşkil eden bu denizde hâkimiyet mes'elesi İngiltere İmparatorluğ! için çok hayatt bir kıymet Ve ebhemmiyeti haizdir. Osmaalı İmparatorluğu bundan bir ve hattâiki asır evel yıkılma" mışsa bunun kerametini kendisindeâ değil, İngiltere'nin boğazlarda Ros hâkimiyetinin teessüsünü - görmek istememesinde aramalıdır. 1793 ten 1815 senesine kadar İngiltere Fransa'ya hiçbir dakikâ nefes aldırmamak için elinden gele herşeyi yapmışsa bunun da sebebini Fransız — ihülâlcilerinin ve bilhasst Napolyon Ponapart'ın Belçika ile Mısır'a hâkim olmak — istemesinde aramak gerektir. İngiltere bu iç denizin iki mahrecinden ikisine de hâkimdir; het Cebelüttarık elindedir, hem de Sür veyş kanahı.. OÖrta yerde Malta adasıda bu iki müntehanın merkez, yani mesned noktasıdır. İngiltere İmperatorluk halinde kaldıkça ve bu üç noktayı elinde tuttukça Akdeniz'de hâkimiyetini başka hiçbir hükümetle paylaşmaya razı olmayacaktır. Geçen sene bu müvazene bir aralık karışır, bozulur — gibi oldu- Muzsolimi'nin demirden idaresi eline geçtiğindenberi — cidden tanınmaz bir hâale gelmiş olan İtalya ne bar hasına olursa olsun bir müstemleke elde etmeğe muhtaçtı. Çok realist bir adam olduğuna şüphe olmayan Müssalini insanca ve paracacen 65 masrafla bu gayeyi Habeşistan'di elde edeceğini takdir etti. Babu saski Milletler Cemiyeti gayesint biraz fazla bağlanmmış olan İngiltere | hava kuvvetlerini ihmal ettigi, dör | manmasım da Jüzumu derecede tak: | viye etmemiş olduğunu bildiği için bu hüküraetin fili bir mukaveme” tine maruz — kalmıyacağına da emip bulunuyordu. İşte geçen sene bu meysimdeki Habeş gailesi bu suretle başlamıştır. Hazırlıksız yakalanmış olan İ giltere Akdeniz'deki hâkimiyetini * atmaya razı olmadıkçâ İtalya'nın — yolunu — kapayamazdı: Binaenaleyh ister istemez Habeşit tan'ın istilâsına vo İtalyanların eski Roma İmparatorluğunun - bir dere ceye kadar nakıs bir şeklini ihyâ etmelerine seyirci vaziyetinde kaldı- Ancak iş bununla bitmiş ob mıyordu. İngiltere, İmparatorluğundan vaz geçmedikçe Akkeniz'de kendisini her dakika tehdit edebilecek bir Roma İmparatorluğunun tecssüs Ve inkiçaf etmesine Jâkayıt kalamazdi- İşte bunun içindir ki bu sent başındanberi — İngiltere'yi her nok: tainazardan humaralı - bir faaliyett şeniş görüyoruz. Bir — taraf taf İngiliz hava kuvvetleri hiçbir bö* kümetin rekabet iddia edemiyeceği yüksek bir derecede — arttınlıyor Diğer taraftan Akdeniz'deki İngilif donanması, İngiliz üssülharekeleri geniş mikyasta takviye ediliyor. V€ nihayet bugüne kadar Mısıra istik” lilin yalnız kelimesini vermiş, fakât hakil bu hükümeti mutlak bir fagilir müstemlekesi şeklinde idaf? etmiş olan İngiliz'ler Habeşistan” daki İtalya'ya karşı derhal Mwwr't kendi — hesablarına — kazanmak — V? Filistin'i kara orduları için bir Üf sülbareke haline getirmek — Jüzü” munu anladılar. Bir iki ay eti Mısır'a verilimiş olan istiklâl ve bW hükümetle aktedilmiş olan ittili muahedesi işte bu anlayışın mâl” sulüdür. Son devirlerde bariz — bir #” kilde artmış olan Türk-İngilir y kınlığınüi İogiliz'lere aid sebebisi * gene burada aramak Jüzımdır. — Birkaç ay evel Montrö konl” Tansanı Anadalu nanmına takib i$i İsviçre'ye gidiyordum. Brendisi'dt bindiğim kempartimanda bir Frat SGEREĞ SA ..