6 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

6 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ÜÇÜZ B Doğuran ve boğan analar TÜRİK ü - YAVRULARI günkü ANADOLU"'nun birinci sabifesinde bir tesim vardı: uğu üç yavruya bağrına Dünkü gazete sahifelerinde ize Doğurduğu tek yavruyu boğmal basmış bir anal ayrı bir kadın resmi vardı: la suçlü bir bedbabı! Aradaki müdhiş tezadı ve mühbüm faurkı düşünüyorum da havsalam almıyor. Bir ana, bir batında üç yavru doğurup cemiyete uzatıyor. Ko- cası işsiz, Diğeri ise, endisi fakirdir bu vatandaş hemşirenin. doğurduğu tek yavruyu cemiyetin, kendi hakkında vere- Hastanede yatıyor. ceği kazardan korkurak boğup öldürmekle suçludur. Hapishanede yatıyor. Bunları kendi hayslime alıyor, cemiyetin viodanmın karşınına dikiyo-| runu, Birini alnımı kaldırıyor, diğeri anadır. bunların... Fakal bu üç yavrulu bahtiyar başını eğiyor. İkisi de kadın, ikisi de Türk anasını, Badece gazete sütunla- Fında işitip görmek ve takdir. etmekle vazife bitmiş olmyor. Bu ana, bakım ister, bu ana g finde üç yavrusu hesabına birçok normal randımamını — bir hamlede kendi aile Fe çerçevesinden çıkmış, ada ister, bu ana yaklaşan kış günle- ihtiyaçlar — kargısındadır. Üç ananın n bü fakir Türk kadımı, gimdi aşağı yukarı cemiyete mal olmuştur. İşsiz kocam, taşları, toprağı mkıp süt, gıda çıkaracak, ağaç dallarından ve yapraklarından kumaş, kömür yaratacak değildir. Böyle bir kanun ve imkön yoktur. Çocuksuz zenginlerin boşa akan varlıklarından bir hare- 4 Ji hastanedei Abdül zevzesi Mitab. Karşıyı Varlıklı vat dresini tekrar edeyim: a'da Alaybeyinde oturur. yetleri bir imtihan karşısındadırlar. akla suçlu Kadin kanun ve adaletin huzurunda sorguya scuk duğuran ana da cemiyetin ve viedanın yüksek tak: diri karşısında muhtaç ve lâyik olduğu alâkayı görmelidir. Amerika'lılar Tavuğa altın Yumurtlatıyorlar! Yalan — olmadığını temin ediyorlar. Bütün cihan gaze- teleri de yazıyorlar. Ameri- ka'da bir çiftliğin tavukları altın yumurta — yumurtlayor- larmış! Amerika'nın garibeler di- yarı olduğu malüm. Fakat ef- sanelerdeki — altın yumurtayı yaratacaklarına inanmak biraz güç geliyor! Maamafih mes'- eleyi: anlatırsak, — karilerimiz de bizim gibi buna — inana- caklardır. Amerika'da Montano hü- kümetinde bir çiftçinin ara- zisi altın veren - topraklardan imiş. Fakat burada yevmiye ile altın tozu toplatmak müm- kin olmuyormuş, çünkü altın miktarı çok azmış. — Fakat Amerika'lı çiftçi bunun ko- layını bulmuş, Çiftlikte mü- teaddit tavuk kümesleri vücu- de getirmiş, ve tavukları bir kaç gün altın arazisinde yem- lettirdikten sonra keser, etle- rini konserve yapar satar ve kursaklarından da — tavukların yuttukları küçük altın zerreli taşları alırmış. Bu suretle çiftçiye bir ta- vuk 80-100 fİrank irad temin | edermiş! Herifin buluşuna diyecek yok doğrusu! Bir İzmir'liye, Paris gazetesi ne öğretebilir? Hiç de haberimiz yok! İz- mir'de bir adam, bir harikâ varmış.. Bu adam; Fransa'nın şarabını. tatarak kaç senelik olduğunu tayin eden ihtisas erbabı gibi bir yudum içmekle, bir suyun hangi Membadan salındığını bilirmiş!. Bunu, istihbarat kuvveti çok yıtcoan Saime Sâdi Soir gazetesi yazıyor. İzmir'de, bir afyon parçasına bir bıçak atmakla yüzde kaç morfin olduğunu - Babadan kalma bir miras olarak - bilen bir salvator var ama... Böyle sudan anlıyanı İzmir gazetecisi $. Meclisinde Şehir meclisi dün öğleden sonra Belediye salonunda reis Dr. Behçet Uz'un Başkanlı- gında toplanmış ve muhtelif meseleler üzerinde müzakere- lerde bulunmuştur. Başbakan İsmet İnönü ile Dahiliye Vekili ve Parti genel Sekreteri Şükrü Kaya, Nafıa Vekili Ali Çetinkaya, İzmir Valisi ve Meclisi umumi reisi Fazlı Güleç'ten, Şehir mecli- sinin şükran duygularını ifade için çekilen telgraflarına gel- miş olan cevaplar okunmuştur. Ahırların şehir dışına kaldı- nlması ve şehirde hiç bir ahır bırakılmaması hakkındaki tek- lf üzerinde Avukat Halid Tevfik, Mustafa Buldan'lı, Re- şad Leblebici, Sabri ve diğer bazı âzalar söz aldılar, bazı- lan teklif lehinde bulundu, bazısı da şehrin dışında, muh- telif yerlerde modern ahırlar yapılması için bir yıllık bir müsaade verilmesi teklifinde bulundular. Teklif Sıhhat En- cümenine havale edildi, tek ve çift yük arabalarının şehir caddelerini tahrib ettiğinden tekerleklerin genişliğinin 7,5 santime çıkarılması hakkında evelce verilmiş olan kararın tatbiki hakkındaki riyaset tek- lifi de münakaşalara yol açtı, Vilâyetçe reddedilmiş olan bu karardan dönülmemesi ve bu suretle mahvolan yolların kur- tarılması istendi, eski kararın aynen tatbikine karâr verildi. Şahsi bazı müracaatlara ait evrak, ait oldukları encümen- lere havale edildikten sonra celse tatil edildi, Pazartesi günü saat 16,30 da tekrar toplanılacaktır. Fuar olduğumuz halde bilmiyoruz. Beş yılda tekâ. Faşizm ve... Bira Yok, ne münasebet deme- yiniz! Her iyi şey, her harika nevinden olan hâdise mutlaka Faşizmin malıdır. Alman'lara sorarsanız. bira, cihanın en iyi ve.... en eski — birasıdır. Naziler Fransız malı - olması muhtemel — şarabı. pek sev. mezler. Alman faşizmi erkânından Doktor Birkner cihanın en iyi içkisi olan — Muünig ve Nazi biralarının bundan tam 5000 sene evvel keşfedildiğini iddia ve tabit bir nazi olduğu için bunu da isbat etmiştir. Halbuki bundan 5000 sene evvel Avrupa'nın merkezinde ve Münih şehrinin — olduğu yerde Mamutların Rinonseros- İarın iş ayılarının yaşadıkları- n gene bir sürü Alman âlimi iddia etmektedir. Bugün doğan çocuklar.. SITTI936 Bugün güneş ve zuhal arz için gene bir Tena vaziyet hazır- hyacaktır. Şahsi sermayelerin bu- gün zarar görmeleri çok muhte- meldir. Zübre ile müşterinin mün- zam — tesirleri vaziyeti ıslâh ede- cektir. Bugün doğan — çocuklar fikri sahalarda büyük kabiliyet sahibi olacaklar ve bunların müküdde- ratı gerek yüksek ve gerek aşağı mertebede çök — kanışıklık arxe- decektir. mül ettirilecek.. Dün fuar komitesi de top- lanmıştır. İzmir fuarının azami tekâmülünü temin etmek için beş yıllık bir plân hazırlanması kararlaştırılmıştır. Maksad, fu- arı dünyamın mühim fuarların- dan biri haline koymaktır. Busene futırda beton yollar yaptırılacak, oyun sahası ge- nişletilecek ve güzel tarhlarla zengin bir park vücuda geti- rilecektir. Atatürk devrim, - sağlık ve toprak ürünleri müzelerile ka- palı yüzme havuzunun inşasına busene başlanacak, oyun sa- hası ve tenis kortları yapıla- caktır, Önümüzdeki seneki fuar hazırlığı için şimdiden işe baş- lanacaktır. Limanımızın Eylül Ayındaki İhracatı Şehrimiz Ticaret Odasının hazırladığı bir istatistiğe göre Eylâl ayı içinde İzmir lima- nindan — diş — memleketlere (150894)ton Üzüm, ( 10121 ) ton İncir (8471) ton Palamut (2053 ) ton Pamuk ( 24778 ) ton Bakla ve (8075)ton Arpa ihraç edilmiştir. Valimiz Valimiz ve Parti Başkanı- mız Fazlı Güleç Pazartesi gü- nü Kemalpaşa kazasına gide- rek Parti işlerini tetkik ede- Tütün Piyasası Satılıyor Tütün piyasası bütün mıntakada açılmış ve hararetli Ahırlar ve araba — 'Tütün Mahsulümüz İyi Fiatlerle 'tekerlekleri meselesi Denebilir mü- baycata devam edilmekte bulunulmuştur. Şehrimizdeki alâka- darlara gelen malümata göre Milâs'ta Amerikan tütün kum- panyaları piyasayı 50-80 kuruş sında ilk açılan fiatten (75 | edilmektedir. arasında açmışlardır. Kuşada- kuruştan) mübaycata devam Tire kazasında Glen kumpanyası eksperleri piyasayı 70-75 kuruştan açmışlardır. Bergama'da da 65-100 kuruştan 6000 balye tütün satılmıştır. Manisa ve havalisinde 85, Muğla'da 82-85, Menemende 65-85, Turgutlu'da 80, Sındırgı'da 75-95 kuruştan tütün edilmektedir. Bayındırlık v Müdürlüğü Üçüncü umumi müfettişlik Bayındırlık işleri müşavir mua- vini mühendis Turhan vilâye- timiz Bayındırlık işleri müdür- lüğüne ve vilâyet Bayındırlık işleri müdürü Asım da, Tür- han'ın yerine tayin edilmiş- lerdir. Yeni müdür Turhan, şehrimize gelmiş ve yeni va- zifesine başlamıştır. — Asım, birkaç güne kadar şehrimiz- den ayrılacaktır. Nişanlısından Ayırmışlar da! Çeşme kazasının Ovacık köyünde Ahmed oğlu Meh- med'i köy kahvesinin basa- mağı üzerinde kalil kasdile yaralamakla maznun İbrahim oğlu Mehmed'in muhakeme- sine dün AÂğırcezada devam edilmiştir. Vak'anın sebebi, maznunun nişanlısı olan Ni- gâr'ın babalığı ve yaralı Meh- med tarafından nişanının bo- zulması idi. Dünkü celsede şahid sıfatile dinlenen Muzaf- fer demiştir ki: — Bir evlendirme esnasın- da evimize Sabiha ve Havva adında iki kadın geldi, Havva maznun Mehmed'in akrabası idi. Suçlunun nişanlısı Nigâr, Havva'nın yanına — oturmadı. Herhalde babalığı kendisine tenbih etmiş olacak. Gelmemiş olan şahidlerin celbi için muhakeme başka göne bırakıldı. Öğretmenler arasında tayinler.. İzmir Kız lisesi Fransızça yardımcı öğretmenliğine Han- dan, akşam Tecim okulu eko- nomik-coğra ya ve emtca öğ- retmenliğine Adnan Kâzım, Aydın San'at okulu tesviye atölyesi öğretmenliğine Sıtkı, İzmir San'at okulu ağaç işleri stajyerliğine Lütfü Gökalp, İz- mir Kültür yardirektörü Rauf İnan ilâveten Kız lisesi A- manca öğretmenliğine, Kız li- sesi fizik öğretmenliğile baş- muavinliğine Adana Kız lisesi fizik öğretmeni ve başmuavini Hayriye, Karşıyaka orta okulu resim Ööğretmeni Rıza Resne ilâveten müdür muavinliğine, Karataş orta okulu fen bilgisi- biyoloji dersi öğretmeni Seniye Karşıyaka orta okuluna, Kara- taş orta okulu kâtib ve hesab memuru Rüşdü Kız lisesine, Kız lisesi kâtib ve hesab me- mürü zihni Karataş orta oku: Tuna tayin edilmişlerdir. Mühtelif muallimlerin fazla ders zam emirleri de Kültür mübaycatına bakanlığından vilâyete gel hararetli bir şekilde devam Tire ve Menemen'de Mahsullerimiz ——— .e Şehrimiz Ticaret Odasına gelen malümata — göre Tire kazasının 936 senesi yazlık zer'iyatında Pamuk mahsulü geçen seneye nazaran burada 50 ve Tütün mahsulü yüzde 75 nisbetinde fazladır. Menemen kazasında Arpa, Buğday ve Baklaların harman- lama ameliyesi bitmiştir. Bu sene Menemen kazasında ekim itibarile mahsulün hepsinden beklenen yüksek rekolte temin edilememiştir. K. San'atlar |Oda bir rapor Hazırladı. 12/11/936 tarihinde Anka- ra'da akledilecek olan küçük san'atlar köngresi için şehri- miz Ticaret odası tarafından bir rapor hazirlanarak İktısad Vekâletine gönderilmiştir. Ra- porda küçük san'atların vazi- yetleri, san'at erbabının dilek- leri, ihtiyaçları ve dertleri tes- bit edilmiştir. Vekâletce, kong- reye arzedilmek üzere küçük san'atlar hakkında hazırlanmış olan kanun projesile esbabı mucibe mazbatası sureti şehri- -miz Ticaret odasına gelmiştir. Proje ve esbabı mucibe maz- batası üzerinde Ticaret odası tetkikat yaparak mütaleasını bildirecektir. Kumtepe . . Cinayeti Maktulün cesedi Delik-deşik edilmiş.. Menemen'in Kumtepe mev- künde Girit'li Emin'i öldür- mekle maznun Belâ Müstafa ile kardeşi Ahmed ve suç or- tağı Fafucaki İbrahim ve-ya- lan yere şahitlik etmekle maz- nun Fevzi'nin muhakemelerine dün Ağırceza mahkemesinde devam olunmuştur. Yalan yere şahitlikten istic-. vab edilecek olan maznun Fevzi — getirilmemişti, verese vekili tarafından mahkema re- isliğine verilen bir istida okun- kla yaraladığı gibi öldükten î:rırı ilı ceıegıinş bıçakla de- lik-deşik ettiği ve bunu gören kimseler bulunduğu, diğer maz- nun İbrahim'in de Belâ Mus- tafa'nın suç ortağı olduğu ve onun da bıçakla maktul Emin'i yaraladığı bildiriliyordu. Mah- keme heyeti, istidada gösteri- len 15 şahidin celbine karar emeyi başka Amerika Intihabatı.. Bütün dânyanın heyetif alâka ile beklediği Amerikf Reislenmhur intihabatı nihsyet dü. Şimdiki — reisicumhar tarihinde hemen hemen biç © memiş derecede büyük v& | bir ekseriyet temin - edi dört scne için intihab edilmek kânım nutkile temin etti. Bu zaferin Amerika'nın F iç ve gerek dış siya - çok büyük bir ehemmi İç siyaset itibarile ehemmiyeti 5| dır, çünkü reis Ruzvelt 18 iktidar mevkiine seçildiği | Amerika en korkunç bir ikt buhran içinde çalkanıyordu. P dünya — intihab nutuklarında | cüretkârane icraat için söz Yölye olan bu adamın vültlerini böokkuk sahasına çıkarabiletti merak ile muntazır idi. - Reit velt dört senelik idaresi e$i **hab nutaklarında verdiği Gen hemen hiçbirisini kendi # iro'kân dahilinde hepsini sahasına çıkarabildi. Fransa'da halkın en çok bir devlet adamı olan Reis V yo) mun bir nutkunu hatırları' Heryo kendi partisi olat dikal S.eyalist'lerle Sosyalist İ bahsederken «Sosyalist'ler fikif yatında mütemadiyen — yeni cımlar saçarlar, biz Radikal Het'ler işte bu hvılı—ınıı.nlıl_ letin o günkü ihtiyacına en #7 tevafuk edenlerini daha havâöf karken elimizle yakalar, bi birer meş'ale haline getirerek .ıı/ kın terakki — yolunu aydı! Diyordu. Reia Ruztelt'in Amerika'liğ son dört senelik — icraatını H etmek için «Heryo> nun Y maklettiğim çu cümlesinden küvvetli — birşay — hatırlamı! Memleketini © korkunç bulb kurtarmak, halkın yaşayış sevi)' yükseltmek için ba adam / dünyada sağda olsun, solda ileri sürülen ne kadar fikirler bunların nereden geldiğine, V mah olduklarına - bakmadı, milletine, milletinin hakiki larıva ea ziyade — tevafuk intihab 5.27'3“3 tereddüd - cti bepsini tatbik etti. Bugün Amerika'da olsut. yanın diğer taraflarında olsul velt'in en kuvvetli muarızlart İj kendirinin bu işde kelimeci ) mânasile muvaffak olduğunu y edemiyorlar. Filhakika Amerikt | bayat seviyesi çok mahsüs bir © cede yükselmiş, o ezici ve kü bulran yavaşıyavaş - ortadan * mıştır. Binacnaleyh Amerika'ya den refah ve bolluk — getiret cüretkârane iç siyaset dörl daha devam edecek demektir. | Ruzvelt'in intihabı dış için de ayni derecedo mü Çünkü Ruzvelt'in mensab © Demokrat partisi dünya siyı Amerika'lıların — infiradım © meşhur. Monroe - nazariyeti uzaklaşan, Amerika'nın vele' dereceye kadar olsun dünya if! karışması Jüzümunu — kabul yegâne partidir. Geçen ılbl.' j içinde yalnır kendi dahili uğraştığı için dünya siyasetil€ lâne bir suretle iştigale imkân bulamamış olan Reis R tahmin edebiliriz ki, bu yeni hab devresi csnasında dünya Fif” ) ile daha yakından alâkadar O ebemmiyet verecektir. Böylü şeyin ise dünya için hayırlı ler doğuracağına şüpbhe etmeni Hamdi Nüzhet Çaf? İtalyan imparat? luğunu tanıdıldf Roma S (Radyo) — | sabah kral Viktor En Kirinal sarayında Estony? Arnavutluk sefirlerinin ( namelerini kabul etmiştir: Ç| matnameler, imparatorluğ? / taben — yazılmış olduğu! Estonya ve Arnavutluk metleri Habeşistan'ın ilbi