8 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

. 'E B /11/ 936 B A CPt i p ransız; parlâmentosunda bütçe müzakereleri F ransa, ——— ANADOLU silâhlanma projesi için 9 milyar 702 milyon frank tahsis etmiştir. Hava nazırı M. Piyer, kot, Fransız hava kuvvetlerinin, acele x. olarak ziyadeleştirilmesi lâzım geldiğini söylüyor. D SAA MI YA Madrid düştü htilâlcilerin işgalin deki şehirlerde iyük şenlikler var. Bayon, 7 (Radyo) — (Sa- l İhmank) radyosu, Madrid şeh- || Tinin ihtilâlciler tarafından '[!gal edildiğini bildirmiştir. #gal haberi, (İrun), ve (San Sebastiyen) ve diğer bütün Şehirlerde büyük şenliklerle rşılanmıştır. Kiliselerin çan- !"l saatlerce çalmak suretile İŞgal haberini halka ilân ey- Miştir. Dahiliye Vekilimiz eeeit Şo aü Ankara'dan İstan- bul'a geldi. bi İstanbul,7 (Hususi muha- irimizden) — Dahiliye Vekili Ve parti genel sekreteri Şükrü dya bügün Ankara'dan bu- "âya gelmiş, Haydarpaşa istas- Yonunda karşılanmıştır. Maliye Memurları. trk vilâyetlerine de ideceklerdir.. _Illnnbul. y (Hususi muha- itimizden ) — Maliye me- urları, memuriyetleri esna- ı""da Şark vilâyetlerinde ça- iHmiya mecbur tutulacaklar- ir. Bunun için Büyük Millet k'disîne verilmek üzere bir anun lâyihası hazırlanmakta- ür, kanun, bu devrede çıka- Tlacaktır. Alman'lar adenlerimizi işlet. Mek istiyecekler l Berlin, 7 (Radyo) — Dok- ıos' ,Halmar Şabt, bu ayın ta inde Ankara'ya giderek Ürkiye ricali ile temaslarda Ulunacaktır. Alman serma- Jedarlarının Türkiye madenle- Ni işletmek için hükümeti- Bize teklifte bulunulacağı da aber alınmıştır. Kont Ciyano Rgiliz elçisine &minat verdi h:oma 7 (A.A) — Dış ba- Ro' Kont Ciyano İngilterenin 'ma büyük elçisi M. Dro- Paris 7 (Radyo) — Fransız parlâmentosu, bügün M. He- riyonun riyasetinde toplanmış ve büdce müzakerelerine de- vam eylemiştir. Bu münase- betle finans bakanı bakanı M. Densa Oriyol, büdce hak- kında uzun izahatta bulunmuş- | | tur. M. Densa Öriyol ezcüm- le demiştir ki: — Büdcemiz müstakar de- gildir. Zira yeni finansel ka- nunların tatbikatı henüz baş- lamıştır. Bu kanunların neti- celerini almadan istikrar temin etmek mümkün değildir. Yal- nız, masraflarımızı kısaltmak suretile yeni büdeeyi 3 milyar S7Tİ milyon frank açıkla ka- pattık. Bu açık; bize endişe değil, ümid verecek derece- dedir. Zira yeni (finansel ka- nunların vereceği neticelerle bu açığı kapatabileceğimizi kuvvetle sanıyoruz. Silâhlanma projesi, bize 9 milyar 702 milyon franga mal olacaktır. Bundan başka, mil- lileştireceğimiz silâh fabrika- ları için de ayrıca dörtyüz mil- yon frank sarfedeceğiz. Fransa'da kapital mebzul- dur. Bu itibarla icabı halinde dahili bir istikraz da aktede- biliriz. ; Şimdiye kadar yalnız ma- aşla ve devlet büdçesinden geçinenlere ağır vergiler koy- makla haksızlık ettik. Bundan böyle de büyük sermaye ve ticari muamelâta 'da müracaat etmek zarureti hasıl olmuştur. Amerika'da —diri 4 Bümeeçe, Liman ve vapur Amelesi umumi Grev ilân ettiler.. Nevyork, 7 (Radyo) — Rei- sicumhur — Ruzvelt, hâkimliği kabul etmediğinden bütün A- | merika liman ve vapur amc- lesi umumi grev ilân eylemiş- lerdir. Yüzlerce vapur sefer- lerini tatil eylemişlerdir. Alas- ka'ya hareket etmesi lâzımge- len vapurlar da geri kalmış- lardır. Denizler donarsa bu vapurlar hiç seler yapamıya- caklardır. Stalin Orduya bir geçit resmi yaptırdı.. Moskova 7 (Radyo) — Sta- lin, bugün Kızılmeydanda Rus ordusuna bir geçit resmi yap- tırmışlır. Geçit resmi, tam altı :'_'"Uiu kabul ederek Londra ükümeti Adis-Ababada İn- liz elçiliğini muhalaza eden saat devam eylemiştir. Bombay'da 1937 büdçesinin umum mas- raf kısmı 47 milyar 946 mil- yon franktır. Varidat kısmına gelince, yeni kanunların neti- celerini almadan, bunun ha- kikt miktarını tesbit edemi- yeceğiz. Finans bakanının izahatin- den sonra parlâmento, hava nazırı Piyerkot'u dinlemek is- temiş ve Piyerkot kürsüye ge- lerek üç saat devam eden beyanatta bulunmuştur. Piyerkot, Fransız hava kuv- vetlerinin, acele ziyadeleştiril- mesi lâzımgeldiğini söyledik- ten sonra bu sene Fransa'nın hariç memleketlere sattığı tay- yarenin, geçen seneden az ol- duğunu beyan eylemiştir. M. Piyerkot' Fransa'dan İspanya- ya tayyare gönderilip gönde- rilmediği hakkındaki -suallere | de cevab vermiş ve Fransa bitaraf kaldığı — gündenberi Fransız fabrikalarından İspan- ya'ya tek bir tayyare gönde- rilmediğini ve sipariş dahi ka- bul etmediğini söylemiştir. Parlâmento, Fransız matbu- atının, Fransa'dan İspanya'ya mütemadiyen tayyare gönde- rildiği hakkındaki neşriyatını nazarı dikkate alarak, Müsyö (Piyerkot) un, daha esaslı su- rette tedabir ittihaz etmesini istemiştir. Bu sebeple hava nazırı, altı ay zarfında Fran- sa'dan muhtelif memleketlere satılan tayyarelerinin İistesini yapacak ve parlâmentoya ve- recektir. Yunanistan —a e— Sulh için silâhlan- mağa karar verdi Atina, 7 (Radyo) — Yunan matbuat ve propaganda Na- zırı M. Nikolodi, Alman gaze- cilerine vâki beynatında, Yu- nanistan'ın sulh için silâhlan- mağa katar verdiğini söyle- miştir. Arnavudluk Kabinesi. İstifasını verdi Tiran, 7 (Radyo) — Arna- vudluk kabinesi, bugün Kral Sa Majeste Zogo'ya istifasını vermiştir. Tekirdağlı Hüseyin başpehlivan, memleketin- de tezahüratla karşılandı. Tekirdağ, 7 (A.A) — Tür kiye başpehlivanı Hüseyin bu- gün geldi. Şehir methalinde belediye reisi, belediye heyeti ve kalabalık bir halk kütlesi, halkeyi bandosu ile karşıla- lı,l“ askerlerini geri çekmeyi Yeni arbedeler oldu.| narak alkışlandı. Hüseyin doğru| arlaştırdığı takdirde elçilik Z Masının İtalya tarafından ko- “hacağı hakkında teminat Diştir. Bombay 7 (Radyo) — Müs- lümanlarla Budiseler arasında yeni arbedeler olmuştur. İki ölü ve beş yaralı vardır. Atatürk amnıtına giderek çe- |lenk koydu. Bundan sonra vilâyete giderek Valiye saygı- larını sundu. Ege Bölge- sindeki eserler. Tercümanlar için Kurs açılacak... Belediye, İzmir ve Ege böl- gesindeki asanâtikayı memle- ket halkına ve Ecnebi ziyaret- çilere anlatmak ve tanıtmak üzere, enaz orta tahsil müş olanlara ve lisan bilir kültürlü gençlere bir kurs aça- caktır. Kurs muallimleri Kız muallim mektebi müdürü Rah: mi Balaban, Lise tarih mual- limlerinden Süleyman ve Mitat, Kültür lisesi müdürü Haydar, Müze müdürü Selâhiddin'dir. Kursa devam edenlere Milâttan 25-30 asır evel başlıyan ve bugün izleri hâlâ mevcut bu- lunan Eti Türk'leri, Yunan, Roma, Bizans ve Selçuk me- deniyeti, mıntakamızın geçir- diği topoğrafik, — Lotografik istihaleler etrafında malümat verilecektir. Tedrisat, bu harabeler ve âsara gidilerek müşahedeye istinad ettirilecektir. Belediye fen heyeti, bir harita da ha- zırlıyacaktır. Verilen dersler, bastırılacak, fotograflar çeki- lecek ve bu suretle önümüz- deki yıl fuarının türizm pavi- yonunun esası hazirlanacaktır. Bu hayırlı işi memnuniyetle kabul eden muallimler - ilk toplantılarını yaparak — kurs tedrisat ve idaresini konuş- muşlardır. Önümüzdeki ay içinde kurs hazırlıkları başlı- yacak, dersler haftada bir veya iki defa belediye salonunda verilecektir. Şimdilik 30 genç alınacaktır. Kayıt için Şarbay- lığa baş vurulacaktır. Kurstan şahadetname alan- lar, harabeleri ziyaret edecek olan yerli ve yabancılara ter- cümanlık ve rehberlik ede- ceklerdir. gör- Tavas (Husu- si) — Kazam- zın Naime kö- yü muhtarı Meh- met oğlu Ali, köy halkını top- hyarak hava ku- rumuna üye ya- zılmalarını - iste- miş ve bundaki — Aamiyetli vatani —gayeyi — vatandaş anlatmıştır. Bu toplantıda mil- K hamiyet ve gayreti şahla- nan sabuncu oğullarından Os- man çavuş zevcesi Horu, de- faten 118 lira vermek suretile üye kaydedilmiş ve bu hare- ket, herkesin takdirini mucib olmuştur. Anadolu — Varolsun bü- yük kalbli hemşire vatandaş! Irak erkânı harbiye başkanı ve son hâdiseler İstanbul 7 (Hususi) — Şeh- rimizde bulunmakta olan İrak erkânı harbiye reisi Tahir paşa beyanatında: — Ben üç ay evvel İngil- tere orduiunun mıneualaruı— da bulunmak üzere Iraktan ayrıldım. İngilteredeki — mües- seseleri, silâh ve tayyare fab- rikalarını gezdim. Almanya'ya ve — Çekoslovakyaya gittim. Teşrinievvel — ortalarında da Türkiyeye geldim. Cumuriyet bayramınızda Ankarada bu- lundüum. — İraktaki hâdiseleri ajanslardan ve sizin gazcte- ierinizden — öğrendim. Başka hiçbir şey bilmiyorum. bildiği gibi İzmir'lilerin hayır cemiyetlerine yardımlarını se- nede bir defa, bir elden top- layıp bu cemiyetler arasında | taksim etmektir. Halk, bu ha- | reketi yüksek ve insani bir alâka ile karşılamış, komite de muvaflak olmuştur. Aktif ko- mite 11 zattan mürekkep ol- mak üzere geçen sene asıl büyük komitenin toplantısında seçilmiştir. ve 18 İkinci teş- rinde işe başlamıştır. Komite ilk iş olarak kendisinden evelki komitenin besaplarını tetkik Varolsun etmiş ve tam bir intizam için- de bülmuştur. Komite bir yılda 24 - tap- lantı yapmış, 130 karar almış, büyük komite de iki defa içtima etmiştir. İzmir'in kıy- metli halkı, komite çalışma:- sına karşı çok alâka göster- miştir. Daha evvelki komite- den kalan para 589 liradır. Halkımızın geçen yıl teberrü- atı 25,231 lira, 7 * kuruştur. Partimiz de 5800 lira ver- miştir. Valimizin teşebbüsü ile memurlarımız da 19366 kuruş teberrü etmişlerdir. Ye- kün 32,813 lira, 74 kuruştur. Evvelki seneki yekün 31,413 lira 36 kuruştu. Yani halkı- mızın alâkası ile rakamlar da yükselmiştir. Bu paradan k- zılaya 7000, Karşıyaka - kızıl- ayına 250 lira, çocuk - esirge- me kurumuna 2411 lira 54 kuruş, öksüzlere yardım - ce- miyetine 65489 kuruş, maarif cemiyetine * 250000 — kuruş, Halkevi sosyâl yardım #komi- tesine 975500, verem müca- deleye 300000, kiz — talebe yurduna 75000, umumi mas- raflara 54879 kuruş hisse ve- rilmiştir. İş bankasıtda da 5030 kurüş vardır. Komite cemiyetlere karşı taahhüdünü tamamile ödemiştir. Karşıyaka kızılay şubesine yapılan — yar- dım, fazladandır. Bir elden ve senede bir l[îdefa yardım sistemi çok iyi neticeler vermiştir. Çünkü hal- kımız, dağınık yardımdan zi- yade kendi büdcesine senede bir defa ve bir ele vermek üzere tahsisat koymağı daha iyi bulmaktadır. Bir taraftan hayır cemiyetleri de ayrı ayrı varidat temin etmek zorluğun- dan kurtulmuş ve buna tah- sis edecekleri zaman ve ener- jiyi kendi sahalarında çalış- mağa ayırmışlardır. Bundan başka Halkevimizde lise, orta ve ilkmekteplerde 500 kadar çocuğa, komitenin verdiği tah- sisata el sürmeden, sıcak ye- mek, kitap temin etmiştir. Ta- lebe yurduna yapilan yardım sayesinde bugün — yurdlarda seksenden fazla fakir talebe yiyip içmekte ve yatıp kalk- maktadır. Komite, el uzattığı yoksul yurddaşlar namına cö- merd ve hakikaten insan olan İzmir'lilere teşekkür ötmekte- dir. Bu meyanda komite aza- sının ferdi mesaileri ve İzmir memurlarının insani hareket- leri minnet ve şükranla kay- dolunmaktadır. Valimiz ve Parti başkanı- mız Fazlı Güleç te, komitenin mesaisinden alınan randmanı, işlerdeki ve hesaplardaki in- tizamı ve halkımızın içtimai yardım hususundaki fedakârlık bi l gdüa Sayfa 3 . C.H. P. yardım komitesi Bir yıllık çalışmasından Izmirlilere hesab veriyor ——— - Başı J inci sâhifede - ve alâkasını şükranla anmış, eski komite üyesinin yeniden intihabı teklifinde bulunmuş- tur. Bu teklif memnuniyet ve ittifakla kabul edilmiştir. Aktif komiteye tekrar seçi- len zatların isimlerini yazıyoruz. Vali Fazlı Güleç, Cumhuri- yet Merkez bankası direktörü Macit, İş bankası direktörü Hâki, Doyçe orient bank di- rektörü Politi, tecimer Alâi- ye'li Halim, avukat Etem, borsa reisi Mazhar, Suphi Emin, Kâzım Kırkağaçlı, Şe- rif zade halefleri Salâhiddin, Balcıoğlu Hakkı. Seçim — yapıldıktan sonra, Vali Fazlı Güleç komitenin topladığı paralarla hayır ce- miyetlerinin çok iyi işler ba- şardığını söylemiş ve misal olarak Kızılay cemiyetinin yok- sul vatandaşlara yaptığı yar- dımları anlatmıştır. Sözlerine devam eden valimiz, komite- nin bu yıl vereceği paralarla hayır cemiyetlerinin daha çok çalışacaklarını bildirmiştir. Bundan sonra, halkın yar- dımlarını topliıyacak gruplar üzerinde konuşulmuş ve aktif komitenin ilk toplantısında bu hususun karar altına alınması muvafık görülerek -toplantıya nihayet verilmiştir. ANADOLU — Çok yük- sek, içtimai ve insani bir da- va peşinde koşan komite ile ona el uzatan hamiyetli, ali- cenap İzmir halkına biz de teşekkür ederiz. Bu müşterek hareket, binlerce yurddaş ve gencin hayat ve istikbalini korumaktadır. Bu yıl, daha iyi bir netice alınacağını kat'i- yetle umuyoruz. Kadınların askerliği.. lâyiha tetkikediliyor. Ankara, 7 (Hususi muhabi- 4| rimizden) — Türk kadınlarının askerliğe alınması ve bir harb zuhurunda — cephe gerisinde muhtelif işlerde çalıştırılması, kurslar görmesi hakkındaki kanun lâyihası Dahiliye vekâ- letinde müsteşarın riyasetinde toplanan bir komisyon tara- fından tetkik edilmeğe başlan- mıştır. .. Uçüncü umumi Müfettiş İstanbul'a geldi. İstanbul, 7 (Hususi muha- birimizden) — Üçüncü umu- mi müfettiş Tahsin Uzer, bu gün Ankara'dan İstanbul'a gel- miştir. Belçika'da Millete zorla birşey yaptırılamaz. Brüksel, 7 (Radyo) — Bel- çika kralı Sa Majeste Leo- pold, bugün bir yıldönümü merasiminde bir söylev ver: miş ve demiştir ki : — Belçika'da millete zorla hiçbir şey yaptırılamaz. Her parti, sokaklarda nümayişler yapmakla değil, fikir sahasın- da itidalle iktidar mevkiine geçmeğe çalışmalıdır. Kral, Reksistlerin açtıkları cereyandan bahsetmiş ve bu teşekkülün, şiddet istimal et- mek teşebbüsünde bulunma- sını muvafık görmediğini söy- lemiştir.