12 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

W he | a ASSS aA KA LA b ea T ği *A KSa ĞÜ GST MAT S LA ©& 21117936 KOU | U TCER T CT Bir3Fransız mecmuası da"itiraf ediyor ki B ntal_(_ya, Iskenderun ve havalisi halkı hın gözleri Türkiye'ye müteveccihtir. Kardeşlerimize zulüm yapıyorlar. 3 Türk'ü ya raladılar. İkisini - - İstanbul, 11 (Hususi) — Buraya gelen ha- lere göre, bir kavga neticesinde üç Türk Yaralanmıştır. Alevi'ler arasında çıkan bir kavga Üzerine de iki Türk tevkif olunmuştur. Suriye Tabıtası kavgadan sonra kaçan #ramaktadır. Sancak Türk'leri, Suriye intiha- una iştirak etmiyeceklerini kat'i olarak bil- mişlerdir. İstanbul, 11 (Hususi) — Paris'te çıkan İllus- üç Türk'ü de Diyor. İstanbul, 11 haberlere göre, de tevkif ettiler. trasyon mecmuası muharrirlerinden Piyer, San- cak'ı dolaştıktan sonra yazdığı bir makalede; Bütün İskenderun ve havalisi halkının gözleri Türkiye'ye müteveccihtir, (Hususi) — Antakya'dan gelen Arap'lar Sancak Türk'lerine karşı fena muamele yapmakta ve kendilerini tazyik etmektedir. $A Ş — SI Talebe İmtihandan geçecek İstanbul, 11 ( Hususi ) — Hukuk - fakültesinin dört se- deye çıkarılması üzerine geçen Sene birinci sınıfta kalanlar Arasında bir imtihan yapıl- Ması kararlaştırılmıştır. Geçen | *me kalan talebenin adedi 451 dir. Bunlardan 200 ü hiç İmtihana girmemiş, 25 i muh- kelif sebeplerle bazı derslere Birememiş, diğerleri de imti- handa muvaffak olamamışlar- dır, Bir dersten veya hepsin- dön sımfta kalan — talebenin bu vaziyetleri nazarı itibara _“'nmıyırık. 451 talebe de İmtihana tâbi — tutulacaklar, Evvelâ iki dersten eleme im- Hhanını verecekler, ondan son- Ta şifahi imtihan başlıyacak- tr, Bu imtihamı kazananlar ikinci sınıfa geçirilecektir. İkinci sınıfta kalanların va- ziyetleri henüz belli değildir. Yüksek tedrisatta yapılan tetkik İstanbul, 11 (Hususi) — Yüksek - tedrisat müfettiş ve teftiş heyeti reisi Cevad, An- kara'ya dönmüştür. Burada lığı müddetçe güzel san- atlar akademisi ile üniversite işlerile meşgul olmuş, profe- Sörlerle temas ederek ihtiyaç- ları tesbit etmiştir. Cevad, Yakında tekrar İstanbul'a ge- lecektir. Pamuk Rekoltemiz 240 bin balyadır İstanbul 11 (Hususi) — Bu Yyıl Türkiyede pamuk istihsa- lâtının 240,000 balya olacağı tahmin — edilmektedir. Yeni fabrikalarımız dolayısile istih- lâk sür'atle artmakta olduğun- dan hükümetimiz, istihsalâtın Yarım milyon balyaya çıkarıl- Masını hedef ittihaz etmiştir. Busene cihan pamuk - istihsa- lâtı 26 milyon 800 bin balya tahmin edilmektedir. * .. Ege mıntakasının buseneki Pamuk - rekoltesi 49-50 - bin balya olarak tahmin edilmek- tedir. Ticaret kanun- larında tadilât Ankara, 11 (Hususi) — Ka- “Fa ve deniz ticâret kanunla- Be eeeti earette değisiklk mizde | | Sanayi şehirleri- Kalabalık var Seyrüsefer talimat- namesi değişecek.. İstanbul, 11 ( Hususi ) — Son senelerde, sanayi merkez- lerinde halkın hariçten iş tut- mak üzere gelenlerle kalaba- lıklaşmış bulunduğu — nazarı dikkate alınmış ve bu vaziyet, seyrüsefer — talimatnamelerinin yeniden hazırlanması lüzumunu doğurmuştur. Ancak, yeni talimatnamenin belediyelerce - hazırlanmasına imkân görülmediğinden, Da- hiliye vekâleti bir (Seyrüseler ve yolları koruma talimatna- mesi, namile bir lâyiha hazır- lamıştır. Dahiliye vekâleti, bu lâyi- hanın birer suretini İzmir, İs- tanbul ve diğer belediyelere göndererek fikirlerini sormuş yayan yürüyenlerin hangi yolu takibetmeleri, karşıdan karşıya geçeceklerin ne suretle hare- ket etmeleri lâzımgeldiğinin bildirilmesini istemiştir. Vekâlet, Nafıa vekâletine de müracaat ederek yolların ko- runmasına dair maddeler için fikrini alacaktır. Lâyiha bun- dan sonra Meclise sevkedile- cek ve kanun olarak çıktıktan sonra şebirlerde tatbik edil- mekte olan eski seyrüsefer ta- limatnamesi mer'iyetten kaldı- rılacaktır. İplik gümrük resmi indiriliyor. Ankara, 11 (Hususi muha- birimizden) — Dokumacılıkta kullanılan iplik buhranına mani olmak için Vekiller heyeti ha- riçten getirilecek ipliklerin güm- rük resminin indirilmesine ka- rar vermiştir. Zehirli gaz mas. keleri 19,5 lira, İstanbul, 11 (Hususi) — Ze- hirli gaz maskeleri; beheri on dokuzbuçuk liradan satışa çı- karılmak üzeredir, Fransız ticaret nazırı da geliyor. İstanbul, 11 ( Hususi ) — Fransız ticaret nazırı ayın yir- misine doğru Belgrad'a gele- cek ve oradan da Ankara'ya geçecektir. Fransa, Yugoslavya ) R es'elesinin halli- n halli Muammer kayınpederile barıştı İstanbul, 11 (Hususi) — Trakya genel müfettişi Kâzım Dirik, damadı Şehir tiyatrosu artistlerinden Muammer Ru- şen'le barışmıştır. Muammer, kayınpederinin arzusu üzerine sahne hayatından çekilmiştir. Muammer 300 lira maaşla Al- pullu'da memur olmuştur. Berberlerin Hafta tatili işi konuşulacak.. Ankara, 11 (Hususi muha- birimizden) — Berberlerin hafta tatili kanunu lâyihası, bugün- lerde Büyük Millet Meclisinde müzakere edilecektir. Bazı ber- berler, dükkânlarının Pazar günleri açık bulundurulmasını, bazıları da kapanmasını iste- mektedirler. Kanun, uzayıb gi- den bu mes'eleyi hallede- cektir. Küçük san'atlar Kongresi bugün toplanıyor Ankara, 11 (Hususi muha- birimizden) — Küçük san'at- lar köngresi yarın (Bugün) aktedilecektir. Kongreyi, İktı- sat Vekili Celâl Bayar bir nutukla açacaktır. Meşhud suçlar İstanbul, 11 (Hususi) — Tu- tulan istatistiklere göre, meş- hud ecürümler kanununun tat- bikine başlanıldığı günden bu zamana kadar, meşhud cürüm- ler yüzde 70 nisbetinde azal- mıştır. Kadirşinaslık İstanbul, 11 ( Hususi ) — Mersin belediyesi, olimpiyad- larda dünya üçüncülüğünü ka- zanan Mersin'li Ahmed'e bir ev Satın alacaktır. Maliye tahsil- darları maaşatı.. İstanbul, 11 (Hususi) — Ma- liye tahsildarlarının maaş ye- rine, ücrete tâbi olmaları Ve- kâletçe düşünülmektedir. Burnava'da göz hastalığı Burnava, (Hususi) — Bur- nava'da küçük ve büyüklerde nezlevi bir göz hastalığı de- vam etmektedir. Nahiye mü- dürlüğü ve belediye bu hasta- lığın tedavisi için yakından ilgi göstererek bir ilâç formü- lü hazırlatmıştır. Bu ilaç has- talara tevzi edilmekte ve has- eçmeğe çalışı Sancak mes'elesi Ankarada başlıyan müzakerelerde iti- lâf hâsıl oldu Ankara 11 (Hususi muha- birimizden) — Suriye gaze- teleri yazıyorlar: Sancak ve Sancak Türkle- ri için Ankarada Fransız se- firi ile Türkiye hükümeti arasında yapılan müzakere- lerde tam bir itilâf elde edilmiştir. ŞEn T Tahkikat ev- rakları gecik- tirilmiyecek.. —— .0 a— — İhmalkârlık gös- teren memurlar ce- l Artistlikten çekildi, zalandırılacaktır.. Memuriyet vazifeleri dolayı: sile işlenen suçlardan maznun memurların cezal tatbik karşı- sındaki hukuki vaziyetlerinin en kısa bir zamanda tesbiti ve bu suretle maddeten ve manen mutazarrır. olmalarına meydan verilmemesi ve kanun hükümlerinin derhal - tatbiki idarenin menfeatinden olduğu kadar bu memurların şüpheli vaziyetlerinden biran evel kur- tulmaları da şahsi haklarından olduğu halde geçen senenin çalışma hasılatı tetkik edildiği zaman iyice görülmüştür ki bu büyük adli gayenin tahakku- kuna birtakım sebepsiz engel- ler çıkarılmıştır. Tutüulan - va- kamlara göre 15 vilâyetten gönderilen tahkikat evrakının bozma nisbeti 4625 i geçmiştir. Bu bazmalar itiraz arzuhal- lerinin kaydına, şahitlerin din- lenmesine dair usulen — yapıl- ması lâzım olan formalite nok- sanlarından ileri geldiği gibi ekseriya memurların müdafaası alınmadan karar verilmek ve devlet şürasının fesih ve iade mazbatalarını dosyada bulun- durmak, tekemmül eden ev- rakı uzun müddet aid olduğu merciine göndermemek, mü- hürsüz evrak göndermek gibi esaslı noksanlara da — tesadüf edilmektedir. Pek tabiidir ki devlet şü- rası bu nevi eksikliklerin ta- mamlanması için dosyaların geri gönderilmesine karar ver- mektedir. İdare heyetlerinin bu ihmalleri tahkikat işlerinin yersiz uzamasına ve adaletin çabuk ve müessir şekilde te- cellisine mâni olmaktadır. Diğer taraftan işler de had- dinden fazla çoğalarak şim- diki kadro çerçevesine sığ- maz bir hale — gelmektedir. Başvekâlet bu hal üzerinde ehemmiyetle durmuş ve va- ziyetin. derhal normal seviye- ye getirilmesi için vilâyetlere bir tamim yollamıştır. Bu ta- mime — göre tahkikat evrakı üzerinde her nevi ihmal ve dikkatsizliği görülecek alâkalı memurlar hakkında hemen ce- zal muamelenin tatbiki emre- dilmektedir. Daha da neler? Berlin, 1i (Radyo) — Al manya polis şefi Fon Himler, İspanya'daki Alkazar kahra- manları şerefine bundan böyle Viyana konferansı dün başladı Müzakereler bugün de devam ede- Â cek ve akşam üzeri bir resmi tebliğ çıkacaktır Viyana, 11 (Radyo) — Vi- yana konferansı bugün baş- lamıştır. İtalya Hariciye na- zırı Kont Ciyano, Macaristan Hariciye nazırı Dekanya ve Avusturya Hariciye nezareti müsteşarı Doktor Smit, saat 15 buçukta müzakerelere baş- lamışlar ve 17 ye kadar top- lantı halinde — kalmışlardır. Müzakereler yarın da devam edecek — ve akşam üzeri bir resmi tebliğ çıkacaktır. Müzakereler yarın akşam sona erdiği takdirde Macaris- tan Hariciye nazırı M. De- kanya derhal Budapeşte'ye hareket edecek ve Cuma gü- nü Budapeşte'de bulunması mukarrer - olan İtalya Harici- ye nazırı Kont Ciyano ile zevcesi Kontes (Era) Ciyano- yu karşılayacaktır. Londra, 11 (Radyo) — Vi- yana konferansından bahseden İngiliz gazeteleri muhtelif fi- kirler dermeyan etmektedirler, Morning Post: “Bu konferansın Avrupa ha- ritasını değiştirmek gayesini takib ettiğini sanmıyoruz. Belki de alâkadar diğer deyletler Je bu konferansa davet edilecek- lerdir., Deyli Meyl: *“İngiliz resmi ve siyasi maha- fili, Kont Ciyano'nun Londra- ya davetine mütemayildir. Bu- nun İtalya tarafından hemen kabul edileceği muhakkaktır. İngiltere, müsaid şartlarla karşılaşırsa statükoyu tasdike hazırdır. İngiltere Akdeniz'de kendi- sini emin görmek ister. Mena- füne hürmet gördükçe karşır sındakilerin menafiine de hir- meti tercih eder., Demek- tedir. Peşte, 11 (Radyo) — Baş- vekil M. Darani bugün ayan ve meb'usan hükümet erkâ- nını toplamış ve Kont Ciyano nun Peşte'yi ziyaret edeceğini bildirmiştir. Kont Ciyano Peşte'de dört gün misafir kalacak ve en mü- him mes'elelerin müzakere- sinde hazır bulunacaktır. M. Darani Kont Ciyano'nun ziyaretinden bir hafta sonra, Amiral Horti ile birlikte Ro- ma'ya seyahat edecektir. Viyana, 11 (Radyo) — Ma- caristan hariciye bakanı M. Dekanya bugün başvekil M. Şuşning'i ziyaret etmiştir. M. Dekanya cumbhurreisi M. Miklâs'ı da ziyaret etmiştir. Başvekil ve diğer Bakanlar M. Dekanya'ya iadei ziyaret etmişlerdir. Viyana, 11 (Radyo) — Vi- yana — konferansı, aşağıdaki mes'eleler etrafında müzakere- de bulunmaktadır: Üç devlet arasındaki > mali mes'eleler, beynelmilel vaziyet, Uluslar sosyetesinin ıslahı, İtalya im- paratorluğunun tanınması, ko- münizm tehlikesine karşı bir blok teşkil etmek, Franko hü- kümetinin tanınması, (Habis- burg hanedanının Avusturya'ya dönmesi ve Tuna mes'elesi. Rama D1 (Bsdro). Sayfa 3 N yor: Avusturya hükümeti, İtal- ya imparatorluğunu resmen tanıyacaktır. Viyana müzake- relerinde: 1 — Kollektif emniyetin lü- zumsuzluğu, 2 — Bolşevizme karşı te- sanüd, 3 — İktısadi tecanüs. Üzerinde görüşülecektir. Vekiller Heyeti uzun müzakere- lerde bulundu.. ———? .—— Ankara 11 (Hususi muha- birimizden) — Vekiller heye- ti bugün toplanarak uzun ve mühim görüşmelerde bulun” muştur. Uzak Şark'ta Çarpışmalar başladı — Londra, 11 (Radyo) — Son gelen bir habere göre, Mom gol'larla Mançuri kuvvetterin- den mürekkep otuzbin kişilik bir kuvvet Sahar'dan gelerek (Şoyan) havalisinde ilerlemiş- ler ve Çin kuvvetlerile çarpış- — j mağa başlamışlardır. Otuzbin kişilik — Mongol ve Mançuri kıtaatı, tankla ve en sön sis- j tem silâhlarla — mücehhezdir. Çin kuvvetleri bu taarruz kar- şısında muannidane bir suret- te mukavemette- — bulunmuş, Mongol'larla Mançari kıtaatı- nı ricate mecbur eylemiştir. Mançuri ve Mengol hudut- ları kapanmıştır. Yaşidgton, 11 (Radyo) — Ruz« velt hükümetin silâhlanma ihtiyacı - temin edilinceye kadar Amerika" dan her törlü tayyare ve silâh ih- racını meneden bir emirname neş- retmiştir. Demir fabrikası İnşaatına başlanıyor Ankara, 11 (Hususi muha- birimizden) — Karabük'te ku- — rulacak demir fabrikasını inşa “edecek olan İngiliz şirketinin direktörü Ankara'ya gelmiş ve İktsat Vekili Celâl Bayar'la görüşmüştür. Fabrikanın inşa- sına derhal başlanacaktır. Çankırı yolları Çankırı, 10 (A.A) — İl içe: risinde yol faaliyeti artmıştır. Bütün nabiye ve ilçe yolları yapılmakla beraber Kastamo- nu, İskilip, Tosya, Bolu yol- — larında ve Ankara yolları üze- rinde mühim miktarda mükel- lef amele çalıştırılmaktadir. — Kars-Hopa yolu Artvin 10 (A.A) — Kars- Hopa yolu güzergâhı devlet yolları arasına alınmıştır. Bu — yolların yapılması Çoruh vi- — lâyetinin iktısadi kalkınmasın- — da mühim bir rol oynıyacaktır. Artvin'de bir halkevi binası — için tahsisat verilmiştir. Şarl Morası müdafaa ediyorlar. Paris 11 (Radyo) — Mu- halelete mensub yüzden fazla — meb'us M. Blum'a Aksiyon Frar idürü M. Şarl Mo- a kında / bir : * K