12 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

12 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

. Sayfa 7 JM.Litvinofun'm him bir T söylevi Bazı mütearrızlar, uluslar sos- yetesile alay etmişlerdir Moskova, 11 (A.A) — Sowv- Yetler birliği merkezi icra ko- Mitesi bürosunun dünkü heyeti #inumiye toplantısında dış iş- eri komiseri M. Litvinof'a nin nişanı verilmiştir. M. Litvinof bu merasim Münasebetile söylediği nutukta emiştir ki: , — Sovyet diplomasisi barış için mücadele demektir. Bü- tün insanlığın barışa tiyacı Vardır. Sovyet birliği dış siya- Sasının prensipleri değişmez #eylerdir. 1919 da dış memleketlere 'övyet diplomasisi: #fatile yaptığım ill 9 zaman tıpkı bugün İspan- Yayı boğan bazı müdahaleler gibi Sovyetler — birliğinin iç işlerine müdahale etmek için 'yet cumhuriyetine hücum tden devletlere barış teklif €tmek vazifesile mükellef bu- Unuyordum. Bu teklif bir zaal timeti olarak tefsir edildi. in memuru yahatta âalbuki biz bugün böyle bir | 'aziyenin — ortaya — alılması Mümkün olmadığı ve bütün Ünya deyletimizin yenilmez Wvetine ve tükenmez müda- kabiliyetine kani bulun- düğu şu sırada dahi banş teklifinden hali kalmıyoruz. Genel silâhsızlanmayı işti- | Tak ettiğimiz ilk beynelmilel mferansta teklif ettik. Ve bu teklifi silâhli kuvvetlerimizin Ve harb sanayiimizin herhangi ir hasma ve hattâ muhtemel asımlar kombinezonuna karşı izim lehimize - olmasına rağ- Men her fırsat zuhurunda tek- Far ediyoruz. Barışı yalnız ken- Cimiz için değil bütün uluslar İÇin arzu ediyoruz. Komşular arasında ademi tecavüz paktları, mütearrıza rşı kollektif mücadele için Paktlar, taarruzun beynelmilel farifi hakkında pakt, Milletler Cemiyeti esasına dayanan bey- Relmilel tesanüd için pakt. - işte daima barış için yegâ- © Ve en mühim zaman olarak telâkki ettiğimiz genel silâh- :;Zlanma hakkındaki teklifimi- 'N reddedilmesi üzerine telkin Ettiğimiz sistem budur. Bazı- "“_" barışın bu teşkil sistemi- in illâsını ilân etmektedirler. ü kabil iddialar kat'iyyen Yanlış ve barış aleyhinde pro- Paganda vasıtalarından - biri- ltarb E'Ier?iıı başfır_ılmaı_gıış ve _ulu için hâlâ mücadele _'dflmckîc olan bir sistemin iflâsından bahsedilebilir mi? / Taarruzun tarifi hakkındaki ikrimiz Sovyetler bi Omşuları tarafından — kabul edildi. Ve fakat beynelmilel İT surette tanınmadı. Son de- & Milletler bir 3zası diğer bir azaya taarruz *derek Milletler cemiyeti bir darruz mevcut olup olmadığı- Di tetkike mecbur kaldığı za- Man bu münakaşa mütaarrıza TŞI müşterek hareketleri felce Yatmıştır. 'iyîî_'rupa uluslanlı_ım ekseri- 'eti tarafından sözle kabul ilmiş gibi görünen bölge Paktları nerede? Ya Milletler — Çemiyetinin tarsini. Bu mes'e- e muhtelif bahanelerle ay- cemiyetinin lik edilmemiştir. Mutlaka if- lâsdan bahsedilmek isteniyorsa ancak Sovyet tekliflerini sözle kabul ettikleri halde filiyattâ bütün bu fikirleri baltalayan | devletler siyasasının iflasından | bahsedilebilir. Beynelmilel anlaşmaları bo- zan hükümetler istekleri hâsıl oldüktan sonra artık suç - iş- lemiyeceğiz diyorlar. Halbuki M. Litvinof tarih bize her muvaffakıyetin mütcarrız tarafından müstak- bel bir tecavüz için istismar edildiğini öğretmektedir. Mü- tearrız hakkındaki zâaf — ve taviz sıyasası mütearrızların cesaretini artırmaktan başka birşeye yaramaz. Kollektif emniyetin teşkilât- landırılmasından, bölge pakt- ları akdinden ve hattâ müsa- lemetsever memleketlerin müş- terek bir surette diplomatik müdahalelerinden — mütearızın bunları bir blok teşkili mahi- yetinde tefsir etmesi endişesi- le içtinap edilmiştir. Halbuki mütearızlar bununla alay et- mişler ve bizzat kendileri blok teşkil etmişlerdir. Hattâ bita- raf memleketler bile kendile- rini tehlikede addederek acele silâhlanmağa mecbur kaldılar. Şimdi hangi siyasanın iflâs ettiği sarih değildir. Birçok memleketlerde bu iflâsdan ders alınmağa — başlandığı anlaşıl: maktadır. Fakat bu hususta çeşitli yollar mevcud değildir. İntihab edilecek iki yol vardır: 1 — Kollektif emniyet sis- temi, 2 — Mütcarrızlarla anlaş- maktan ibaret olan ve müte- arrızlarla bunların bütün mem- leketlerdeki ajanları tarafından gösterilen yol, Biz kendi müdafaa vasıtala- rımıza dayanarak sakin bir sürette bekliyeceğiz. Ve Av- rupa'nın hangi şıkkı seçeceği- ni bekliyeceğiz. M. Litvinof sözlerini şu su- retle bitirmiştir : Bana gelince, bugün bana bahşedilen şerefe gelecekte de kendimi lâyık gösterebil- mek için gene eskisi gibi ba- rış için mücadeleye devam edeceğim. Umumt harp maktulleri âbidesi Venedik, 11 (Radyo) — Bu gün Fransız zabitlerinden mü- rekkep gürüp, Mareşal Pete- e Pederola'da ya- harp maktul- temelatma mera- ANADOLU İngiltere — .. a— Kimseyetaarruz etmek niyetinde değildir.. Londra, 11 (A.A) — Dün avam kamarasında silâhlanma mes'elesi hakkında müzakere- ler cereyan etmiştir. Sir Tho- mas İnskip silâhlanma tedbir- lerinin sırf müdafaaya — matuf olduğunu söylemiş ve demiş- | tir ki: İngiltere hiç kimseye taar- ruz etmek niyetinde değildir. Fakat hiç kimse kuvvetli bir filonun Büyük Britanya - için elzem olduğundan şüphe ede- mez. B. İnskip bahriyenin mazi- deki kuvveti kadar bir kuv- vete malik olması lâzım gelen hava filosu ile deniz filoları arasında sıkı bir işbirliğinin ebemmiyetini — kaydetmiştir . Hükümetin — kanaatine göre yeni inşa edilen tayyare tip- leri kuvvet, — sür'at ve tesir sahası — bakımından — ccnebi tayyarelerinden 1940 senesine kadar mütemadiyen artacaktır. Tayyarelere karşı müdafaa tertibatı da yeni ve çok kuv- vetli — topların inşasını istil- zam etmektedir. Mütchassıs işçilerin talim ve terbiyesi in- kişaf etmektedir. Diğer taraf- tan bahriye kuvvetlerine bağlı bir hava filosunun derhal teş- kili lâzımdır. Londra 11 (A.A) — Avam kamarasındaki — müzakereler esnasında Sir Thomas İnskip demiştir ki: — Silâhlanma programının başlangıcındanberi hava pi- lotlarının adedi yüzde elli bisbetinde artırılmıştır. Harb takdirinde bütün fabrika ve atölyelerin yalnız motör par- çaları değil fakat tam motör imal edebilmeleri için lâzım gelen tedbirler alınmıştır. Balkan Erkânıharbiyereis. leri konferansı Londra, 11 (A.A)— Royter Ajansına Bükreş'ten bildiri- liyor: Balkan Erkânıharbiye reis- leri konteransı dört devletin teşriki mesaisini istihdaf eden mühim kararlar ittihaz etmiş- tir. Harb vukuunda Balkan ordularının bir tek kumanda altında bulunması mes'elesi- nin de halledildiği, diğer ta- raftan Erkânıharbiye reisleri- nin dört devletten birine ica- bında yardım edilmesini ko- laylaştırmak maksadile ayni | çap ve modelde silâh ve mü- himmat kabulü hakkında da mutabık kaldıkları ve Balkan ordularının teşriki mesaiyi ha- zırlamak için zabit ve hattâ asker mübadele — edecekleri bildirilmektedir. Bükreş, 11 (A.A) — Havas Ajansı bildiriyor: Balkan antantı memleket- lerinin erkânıharbiye reisleri konferansı mesaisini bugün bitirmesi muhtemeldir. Salâ- hiyettar mahafiller bu konfe- rans hakkında büyük bir ke- tumiyet muhafaza etmekte iseler| de haber alındığına göre 4 devlet dış bakanı arasındaki görüşme esnasında tesbit edilmiş olan kararlar çerçevesi içinde süel teşriki mesai için memnuniyeti mucib neticeler elde edilmiş bulunmaktadır. Anadolu Ajansının notu: Rador Ajansı tarafından ve- rilen bu telgrah ihtiyati ka- hattındaki inşaatın en mühim Çatalağıı mevkiine varmıştır. arasında hat, bu suretle ilk tren, Fransız umumi verilmemelidir. çeceği söylenmektedir. yıldönümü. —a d İngiltere ve Fransa- da merasim ve büyük! tezahürat yapıldı Londra, 11 (Radyo) — Bu- gün mütareke yıldönümü"mü- nasebetile — Vito'da — harb maktülleri mezarlığında bü- yük tezahürat yapılmış ve Kral da bu merasime iştirak etmiştir. Paris, 11 (Radyo) — Mü- tareke yıldönümü münasebe- Fransa'da fevkalâde merasim yapılmıştır. Ruen ve Luyon Fransa ve Belçika sabık mu- mışlardır. Paris, 11 (Radyo) — Fran- sız gazetelerinin hepsi de mü- tareke senei devriyesi müna- sebetile ayni his ve ruhla bir- çok yazı ve resimler neşret- mektedirler. Londra, 11 (Radyo) — Mü- tareke senei devriyesi münase- betile Kral sekizinci Edvard Amiral üniformasile ve kardeş- lerile birlikte harb maktülleri mezarlığına bir çelenk - koy- muştur. Paris, 11 (Radyo) — Ve- reme gazetesinde, mütareke- nin 18 inci yıldönümü müna- at, bu. birleşmiş nguldak'tan ve Zonguldak Valisinin riyasetinde bu- lunan bir heyet tarafından Ankara'ya getirilecek, yapılacak parlak merasimle karşılanacaktır. Muhaliflere göre Blum kabinesi düşecek. Dahili ve harici siyasi milli me- nafie aykırı imiş. Paris, 11 (Radyo) — Jurnal de Deba M. Blum kabinesinin mevküni tetkik ederek diyor ki: efkârı, Blum kabinesinin dahili ve harici siyasetinin milli menafie muhalif olduğu kanaatindedir. Kanun ve kararnameler vaziyeti düzeltmekten çok uzaktır. Hakikatte vaziyet aynidir. M. Blum, bu vaziyeti anlamalıdır. Müşavirlerinin karışık ve mübhem tavsiyelerine artık kulak Mütarekenin tile bugün Paris'te ve bütün | haribleri birçok tezahürat yap- | sebetile bir başmakale çık- mıştır. Bunda: cihan harble- Bi siltmeye konulmuştur. edilmiştir. Filyos-Zonguldak şimendifer hattı. İnşaat, Çatalağzı mevkiine vardı. İlk tren Ankara'da tezahüratla karşılandı. Ankara, 11 (Hususi muhabirimizden) — Filyos - Zonguldak kömür havzası merkezi olan Kömür havzası ile Ankara oluyor. Kömür yüklü Lö Jur: Blum kabinesi sukut arefesindedir. M. Blum, bu vaziyeti görse şimdiden istifa edece Paris, 11 (Radyo) — M. Blum'un bugünlerde istifa mecbu- riyetinde kalacağı ve yerine bir Daladiyer Şotan kabinesi ge- z Parti'mizin Göztepe ocağı Toplantısı.. Cumhuriyet H. Partisi Göz- tepe ocağının yıllık köngresi, bu akşam saat 20,30 da Oca- ğın Göztepe'deki - binassında toplanacaktır. Göztepe ocağı üyeleri, muhitlerinin ihtiyaç vo dileklerini tesbit edecek ve yeni idare heyetini seçecek- lerdir. Deri ve Tenasül Hasta- lıkları Mütahassısı Doktor Osman Yunus Hergün hastaları sabah saat 10 dan akşam altıya kadar kabul ve tedavi eder. Adres: Kemeraltı Şamlı sokak No. 19 kanlısı ve büyüğü olan umumi harbın, dünya huzurunu kaçırmış olduğu ve Vilson'un 14 maddelik prensi- binin tatlı bir hayal olduğu anlaşıldığı yazılmakta ve şim- di de barıştan bahsedenlerin korkunç bir şekilde silâhlan- makta olduklarına işaret edil- mektedir. Belgrad. 11 (Radyo) — Mü- tarekenin 18 inci yıldönümü münasebetile Yugoslavya'nın bütün Kültür müesseselerinde tes'it merasimi ve dint mera- sim yapılmıştır. M rinin en Gümrük muhafaza taburu sa- tın alma komisyonundan; Gümrük muhafaza birinci tabur karargâh eratının gün- delik ihtiyacı için askeri evsafta alınacak 30 - 40 ek- meye 6/11/936 tarihindeki eksiltmesinde talip çıkma- dığından 2490 sayılı kanununun 43 üncü maddesi hü- kümlerine göre muamele yapılarak yeniden açık ek- İhalesi 17/11/936 salı günü saat 14 te İzmirde Gazi bulvarında Ziraat bankası ittisalindeki 6/3 sayılı apart- manda satın alma komisyonunda yapılacaktır. Şartnamesi her gün komisyonda görülebilir. Ekmeğin beher adedine 9 kuruş 25 santim tahmin İstekliler kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şart- namesinde yazılı vesikalarile muvakkat teminat mak- buz veya mektuplarını ihale saatına kadar komisyona 1159 12/11/ 936 Ü. İspanya'ya va- zedilecek kontröl Paris 10 (A.A) — Salâhi- yettar menabiden alınan ha- berlere göre ademi müdahale komitesindeki Sovyet murah- hası İspanyol limanlarının mu- rakabesi hakkında komite reisi Lord Plymouth'un — tek- lifini kabul etmiştir. Sovyet heyeti murahhasası murakabe komisyonunun İsveç ve Norveç'lerden mürekkep olmasını ve hava tarikile de kaçakçılık yapılmaması - için icabeden tedbirlerin — alınma- sını teklif eylemiştir. . Kiralık Ev Güzelyalı Tramvay cadde- sinde deniz tarafında, pazar yeri karşısında elektrik, hava gazı kumpanya ve kuyu suyu tesisatı olan büyük bahçeli, içi döşeme ve dıvarları yağlı boyalı 1136 numaralı ev kira- lıktır. Görmek ve görüşmek için Gazi heykeli yanında Ak- deniz apartmanında müddei umumi muavini Şevki Süner'e müracaat. Br $ İzmir Tramvay ve elektrik şirketinden: Şebeke ameliyatı dolayısile ceryanın: 1 — 13/11/1936 da saat 9 dan 12 ye kadar: Yusuf dede- Değirmendağı-Mısırlı caddesi- Eşrefpaşa sokaklarile mücavir sokaklarda; 2 — 14/11/1936 da Saat 9 dan 12 ye kadar: Şehitler caddesile mücavir sokaklarda kesileceği sayın abonelerimizce bilinmek üzere ilân olunur. S aen e AAA İzmir belediyesinden 1 — 85 sayılıadanın 235,60 metre murabbamdaki 24 ve 25 sayılı arsalarının satışının açık artırma ile ihalesi başkâ- tipliktedi — şartname veçhile 13-11-936 cuma gününe tem- did edilmiştir. Bedeli muham- meni beher metre murabbat yüz kuruştan ikiyüz otuzbeş lira altmış kuruştur, İştirak çin onyedi lira yetmiş kuruş- luk muvakkat teminat mak- buzu ile söylenen günde ve saat onaltıda encümene ge- Tinir. 2 — Havagazı fabrikasında mevcud- kok komürlerinden yüz tonunun başkâtiplikteki şartname veçhile açık artırma ile ihalesi 16-11-936 salı gü- nüne temdid edilmiştir, Bedeli muhammeni beher tonu yirmi dört liradan ikibin dörtyüz liradır. İştirak için yüzseksen Hiralık mavakkat teminat mek- tubu veya banka teminat mek- tubu ile söylenen gün ve sa- at onaltıda encümene gelinir. 3 — Yetmişyedi lira elli kuruş bedeli keşifli Karşıya- ka'da Bostanlı întıklığı ya- nındaki ana yolun tanzimi işi- nin başkâtiplikteki keşif ve şartname veçhile açık eksiltme ile ihalesi 20-11-936 cuma gününe temdid edilmiştir. İş- tirak için altı liralık muvakkat teminat makbuzu ile söylenen günde ve saat onaltıda encü- mene gelinir. 1162 İzmir İnhisarlar başmüdür- lüğünden: Ödemiş'te mamül tütün sa- tış deposuna pazarlıkla raflar yaptırılacaktır. Keşif bedeli 195,80 muvakkat teminatı 14,68 liradır. İsteklilerin 20 /11/ 936 günü saat 15 te başmüdürlü- ğümüzdeki komisyona gelme: eti aZ 1109