13 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

13 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7067 CUMA 13 Teşrinisani 936 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. M. Azana, biz Madridi değil, hürriyet istiyen İspanya'yı kurtarmağa çalışıyoruz, diyor. Asiler Madridkapılarına da- yandı, fakat ilerliyemiyorlar Bütün taarruzları püskürtüldü. Yirmi asi tayyare tahrib edildi. Hükümetçiler çevirme hareketinde muvaffak oluyorlar. General Franko'nun kardeşi —. — | gizli bir vazife ıIe Roma'ya gitti. Londra, 12 (Radyo) — İs- Panya işlerine âdemi müda- hale tali komitesi bu sabah Lord riyasetinde toplanmıştır. -Asıl komite de akşam üzeri toplanacaktır. Tenerif, 12 (Radyo) — lere mensub tayyareler M lerin bütün merkezlerini bom- bardıman etmiş ve birçok be- Yannameler atmıştır. Bu (be- Yannameler eli silâhlı tutulan Pilmon'un her Madrid'linin idam edile- teğini bildirmektedir. Madrid'te anarşi hüküm sür- Mektedir. Birçok yerlerde yan- gınlar çıkmıştır: Âsilerin yeni taarruzu Montanarez'in sağ sahilinden yapılacaktır, Londra, 12 (Radyo) — Deyli Ekspres'in aldığı bir habere göre İspanyol - milis- leri Madrid'den ayrılırlarken i—*—w». yapmışlar ve bunların mühim bir. kısmını öldürmüşlerdir. Largo Kabalero, Delvayo ve Galeçyo Peryeto Albaset te bulunmaktadırlar Madrid. hükümeti, Tarasko'da hırçnl tevkifat Viyana konferansı sona erdi üç devlet nazırları beya- natta bulundular Kont !'Ciyano bugün Peşte'ye gidecek. Konferansta muah bir karar Kont Ciyano, Berlin ziya- retinde Alman harbiye ve hariciye nazırları ile bir arada Viyana 12 (Radyo) — Bu sa bah Balpalasta üç devlet hariciye bakanları toplanmış ve içüima ak. Tam üzerine kadar devam etmiştir. Konferans nihayet bulmuştar, Bu hususta — neşrolunan - bir tebliğ hariciye bakanlarımın beyanatla bu: Unarak — vaziyeti izah edeceklerini bildirmiştir. M. Dekanya — bu akşam Peşte- Ye hareket etmiştir. Kont Ci Bün yarınki ziyaretini kabul için hazırlıkta bulunacaktır. Sombrun şato- Sundaki toplantı: Viyana 12 (Radyo) Üçlü konferansının dün yapılan ilk İÇtimar sant 15denl8 zo kadar devam imiştir, Bundan sonra, İmpara: Torluk Şombrun - sarayında — 1500 Sişilik bir içtima lmıştır. Bu İçtimada Avusturya başvekili söz ve Viyana edeler aleyhine hiç" alınamadı.. Avusturya baş- vekilinin sözleri: — Konaferansın hedeli sulh ve ler, yarın için hakkı hayat aramaktadırlar. — Sonu 7 inci sayfada — İlk kü Ankara 12 (Hususi) — Kü- çük san'atlar kongresine işti- rak edecek olan murahhasla- rın hepsi de dün akşam ve bu sabahki trenle Ankara'ya gelmiş bulunuyorlardı. $ Kongre sabahleyin saat on- da toplandı. Kongreye bütün vilâyetlerden 150 murahhas iştirak etti. İktısad Vekili Ce- lât Bayar'ın nutku ile açılan ilk küçük san'atlar kongresi derhal faaliyete geçerek reis, reis vekili, kâtipler ve encü: men azalarını"seçmiştir. Yarın bir toplantı daha yapılacaktır. İstanbul, İzmir ve diğer tica- ret odaları tarafından gönde- rilen raporlar tetkik edilecek ve kararlar verilecektir. banka- | larda bulunan 30 milyon ster- tudur. Burada hazır | Madrid halkının sokaklarda nümayişleri linden mürekkep parasını çek- miştir. Bu para Marsi sevkedilmiş ve bank Dö Fransa şahsi tevdi edilmiştir. Nevyork 12 (Radyo) — Şili adlı bir İspanyol şilebi yiye- cek ve giyecek maddeleri yüklü olduğu; halde İspanyar ya hareket etmiştir. Bu eşyayı Amerika'daki İspanyol'lar ve İspanyol amele temin etmiştir. Paris, 12 (Radyo) — İhti- lâlcilerin, Madrid'in bombar- dımanına devam etmeğe karar isimler — üzerine verdikleri ve teslim olmazsa |2 şehri baştan başa yakmağı gö- ze aldıkları, Lizbon'dan haber veriliyor. Cebelüttarık 12 (Radyo) — Âsi- kılaları Madrid'in şimal cebhesinden milislerin ric'at hattını kesmeğe çalışmaktadır- lar. Dün elli tayyareden mü- — sonu 6 ıncı sahifede — Telelon: 2776 Moskova'da tevkif edi- len Almanlar.. | Bir faşist şebeke. si yakalandığı doğru değilmiş.. İstanbul, 12 (Husust) — Rus- yada bir faşist şe- bekesinin meyda- na çıkarıldığı, ek- İi serisi Alman ve BE İsviçre'li olan mensobunun tev- B | kif edildiği ha beri teyil etme: miştir. M. Stalin Moskora, 12 (Radyo) AL mat tehaasından birkaç ccnebi mü- memleket aleyhine faali- atı tevkif edil. tahkikata de- tebassıs, yetto bulundukl: Adliyece vazm olunmaktadır. mişlerdir. T. Piyangosu '30 Bin İlirayı Eşref. paşada bakkal Ab. düsselâm kazandı.. İstanbul, 12 (Husustj) — Tay- yare piyangosunun — keşidesine bu- gün de deyam edildi. Kazanan nw maraları bildiriyorum: 30000 lira 24082 numara 1000 lira 3250 18085 10000 - lira 6244 1828 500 lira kazananlar 57 2772 6900 9621 12472 18261 9335 11884 16269 20893 24860 276246 2 31884 33587 18742 "'lmı 28990 32473 32535 35451 38684 39361 150 lira kazananlur 2318 5225 M)ı! naSı 3 1674 93 29921 39043 31318 33178 —Sonu 6 ıncı sayfada— Dün sabah toplanan küçük san'atlar kongresine150 murahhas iştirak etti ük san'atlar kongre- sini Celâl Bayar açtı İktısat vekâletince hazırlanmakta olan lâyiha, kısa bir zamanda hazırlanarak meclise sevkedilecektir Ankara, 12 (Hususi) — Hü- kümet, küçük san'atlar kanu- S | nunun biran evel çıkması için Kongregyi açan İktısat vekili Celâl Bayar İktısad — Vekâ- hazırlanmakta — olan lâyiha, kısa bir zamanda ik- mal edilecek ve meclise sev- kolunacaktır. Ziraat Vekili Müuhlis'in istifa ede- ceği söyleniyor. İstanbul, 12 (Bususi) — Zi raat Vekili Muhlis'in çekile- ceği hakkındaki- şayia, tekrar çıkmıştır. Bu hususta resmi olarak ne tekzip ve ne de teyid edici bir haber yoktur. çalışmaktadır. rletince Mısır Muhalefet partisi İngiliz-Mı- sır muahedesini fena.buluyor Bunlarla Başbakanımız İsmet İnönü, | geçen yıl altıncı hava kuruül- tayında, Türk milletini hava tehlikesi karşısında ikaz eden bir nutuk vermişti. Bu sözün, vatan hududları içindeki aksi e kadar kuvvetli ve şuurlu olmuştur. ki, bir. yıl içinde yurdsever Türk milleti 34 tay- yare almıştır. Bü tayyarelerin ad konma merasimleri önü müzdeki pazar günü muhtelif gebirlerde yapılacaktır. Tayyarelerin sekizi İzmir'e aiddir. Merasim, ayni gün saat 10'da Gaziemirde yapılacaktır. O gün saat dokuzda Al 12 de de avdet etmek üzere tren temin edilmiş ve bütün devair, müessesat, teşekküller, halk törene davet olunmuştur. İzmir, değerli ordumuza bun. - Sonu 2 inci salulıdo 35519) | 39343 sancak. istasyonundan hareket, | 17 oluyor! İzmir'in yeni 8 tayyare- sine ad konacak' | İ Pın;ide atlama talimleri Ruzvelt, devletleri silâh- ları terke *“davet edecek Amerikan harp tayyare- lerininihracı yasak edildi Aradan bir sene geçmeden model tayya. Sreler satılmıyacak. den. tayyare alan memleketlerden iki sene ileride bulunacak Amerika, kendin” İngilterenin, Amerikadan satın ııldığı son sistem bambardıman tayyareleri Vaşlagton 1L (AA)— M. Ruz- veli, Amerika ordu ve donanması için inşa edilmiş olan tayyarelerin, bunların tesliminden itibaren tam bir sene geçmedikçe dişarı satılma- #mı mennetmiştir. M. Ruzvelt, manmaya —mahsne olan model tay- yarelerinde hükümetin ihtiyacı ta- mamen temin edilinceye kadar ih- racını yasak elmiştir. Sücl mahfeller bu tedbirlerin Amerika'ya, Amerika'dan tayyare keza ordu ve do- | satın alan memleketlerden iki sene | kadar ileride olmak imkâmm ves mantindedirler. Vaşington 11 (A.A) — Cumhur başkamı —Ruzvelt - kuraklıktan mü- tecssir bölgelere yapılmakta olan yardım sebebile 1,425,000,000 mun- Zzam tahsisata —ihtiyaç olduğanu bildirmiştir. Paris 12 (Radyo) — Pari Midi gazetesi: — <Ruzvelt ciban sulhunu temin maksadile bütün derletleri silâhlanmaya nihayet vermeğe de- vet edecektir.,, Demektedir. Roma, 12 (Radyo) — Bir bBombardıman tayyaresi, bugün hava muhalefetine maruz kalarak bir köy üzerine düşmüş ve müteaddid evleri yıkmıştır. Tayyarenin su- kutunu müteakip içindeki benzin ateş almış ve 16 kişi yanarak ölmüş, 30 kişi de yaralanmıştır. Beş tayyareci- den paraşütle yalnız bir kişi kurtulabilmiştir.