21 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Verem'le Mücadele.. Bir gazetede ökudum: İstanbul'da mülkiye profesörlerinden bir zat, verem dispanserlerine, birer kiloluk 50 şişe Babk Şeker, 50 kilo kuru hastalarının şükranını ifade ediyor. Banu okuyunca, müteverrim eden ilâçszlık, kömürsürlük, Mercimek vessire göndermiş, Dispanser ağı, 120 kiloluk bir çuval Pirinç, 100 kilo tababeti, ve ayni zamanda fakir olan bedbaht- lari hatırlayıb viodan sızısı duymamak İmkâni var mıdır? Kışın bu yağ: |D7 yeti murlu, bu ratıh, bu soğuk bavasında, elbisesizlik, çalışma zorloğu, yoksul hayat kuvvetli gıda ihtiyacına inzimam gartları, her fakir veremliyi mezara doğru hergün bir adım daha sürük- ler. Ölüm, kuvvetli bir sel halinde onu arkasından mütemadiyen iter, Buna karşı açabildiğimiz mücadele ise, akıntıya karşı kürek çekmek ka- dar biçare bir hareketten öteye geçmiyor. İzmir Emram Süriye hastanesinde gelinesi iki şeye b bastalar sıraya tAbi imiş. Hastalardan biri ya kurtulacak, yalınd da ölecek. Fecaali tasavvur ediniz: Ciğerleri ediyor: utlıklar çalıb da sıra bekliyen her hasta şöyle temenni — Aman içlerinden biri, hayır üçü, beşi Ülse veya kurtulm da sra bana gelse! Hiç şüphesiz, hasta vatandaş, diğerlerinin iyileşmesini tercihan ister. Fakat her ne süretle olursa olsun boşalmış bir karyolaya atılmak, onu sevindirir. vesselâm! Veremlinin tükürdüğü mikrob, içinde yaşadığımır bu havada kollarını tallıya sallıya dolaşıyor. veremli kahvchanede Veremli sokaktadır, veremli evimizin içindedir, bizimle beraberdir. Bu hastalık süri değildir veya çabuk gelir geçer birşeydir de biz mi farkında değiliz? Melânkoli'nin ilâcıl Doktoılardan Ribey Stitler isminde birisi tam altı sene çalıştıktan sonra melânkoli ve mahzunluğun tedavisi usulünü bulmuştur! Bu tedavi usulü, muhtelif renklerin asab üzerine olan tesirleri esasına müstenittir. Her rengin asab üzerinde hususi vetam bir tesiri vardır. Mavi veya menekşe renkleri ni surette başağrısını durdu- rabiliyorlar! Geçici baş dönmelerini men etmek için kırmızı ziya kullan- mak lâzım! Çünkü bu renk ziya kanın tazyikini arttırır! Sarı - yeşil veya mavi - yeşil renkleri mide ağnlarına bire birdir! Eğer kendinizi yorgun, iç sıkıntılı. buluyorsanız. hemen mavi bir ampül kullanınız. Zevk ve neş'e içinde kalacak- sınız! Eğer, Atina nalbantlarının memleketimize gelerek başla- rina bir Melon veya Silindir şapka takarak Fransa veya Almanya'nın en meşhur. Tıb Üniversitelerinde ve kılinikle- rinde doktorluk - tahsili olma:- sile icrayı san'at ettikleri de- virde olsaydık hiç durmaz bi- rinci sınıf sinir doktorluğu ilân eder, bu Spitler usulile iş gör- meğe başlardık; doğrusu! Çin'li ihtiyatkârlığıl. Çin'lilerin ihtiyatkârlığı meş- hurdur. Bir işe teşebbüs ettik- leri vakit, her ihtimale karşı inceden inceye tedbirler ha- zırlarlar! Bunun en güzel misalini şu vak'a teşkil eder: Çin'liler memleketlerinden uzaklarda bulundukları zaman, mutlaka gizli bir cemiyet teş- kil ederek emniyetlerini temine çalışırlar, bu gizli cemiyetler de çok defa cinayetle iş gör- meğe çalışırlar! Bundan bir iki hafta evel Kaliforniya'nın €a marul avukallarından Earl Rogers'e bir Çin'li müracaat | eder, Cinayet davaları mütehassısı olan avukat, Çin'lileri iyi bil- diği için bir miktar peşin para ister. Çin'li istenilen parayı hemen verir. Bunun üzerine ıvııkıt:' Saime Sâdi | bir hâdise ve davada müdafaa edeceğim söyleyiniz! Der ve: — Tasavvur ettiğim katil filini henüz yapmadım.. Cina- yeli yaptığım zaman beni mü- dafaa edeceksiniz!.. Cevabımı alır. Ren nehri altınları Alman'lar iptidat maddeler peşinde bir çılgın gibi koş- makta, dışarıdan bir müstem- leke elde etmek müşkülâtı âşikâr.. Bundn için dahilden iptidat maddeleri - yerine göre fcn sayesinde - tedarik sefer: berliği ilân edildi. Bir Berlin'li profesör Ren nehrinin — sularında bulunan altın tozlarından istifade lü- zumunu ileri sürdü ve bir metre mikâbı Ren — suyunda bir miligramı'n üç binde biri nisbetinde altın bulunduğunu ispat etti, amma bu sayede bütün sene içinde 200 — kilo altın çıkarılacağı anlaşıldı. 200 kilo altın dört buçuk milyon frank eder. Fakat bu neticeyi elde etmek - için 45 milyon franklık masraf lâzım! 100 yaşına giren ka- dıin. katil. Belgrad'da, bundan 8 sene evel 7 erkeği zehirliyerek öl- düren Anitze Pistani isminde bir kadın, 100 yaşına girdiği için affedilmiştir. Cinayeti işlediği ve 15 sene hapse mahküm olduğu zaman 92 yaşında bulunan kadın, tam sekiz sene hapishanede kalmıştır. Asırdide katil; gaze- tecilere, sıhhatının çok yerin- de olduğunu ve daha on sene yaşıyabileceğini ümit ettiğini söylemiştir. Bugün doğan çocuklar.. 20111/936 Bugün semavi tesirat sadece Ay ve müşteri'nin müşterek tosiri olacak, iyiliğe doğru küçük bir gösterecektir, Basit zevkler kin ve meş'oli geçecek, — rul bedeni istirahat hissedilecektir. Bugün doğacak çocuklar mes'- ad olmak k etine malik ola- caklar fakat hu arzedemi- yeceklerdir. Bugün doğacak ço- cuklar her yola ve işe gelebile- cekler fakat şahsiyet — gösteremi- yeceklerdir. ANADOLU YEHİR Tütün hiç Kalmadı gıbı. —.. —— umpanyalar Faa- arttırdılar... Dün bütün Tütün mıntaka- larında mübayea faaliyeti bir- denbire hararetlenmiştir. Şeh- rimizdeki makamlara gelen malümata göre bu faa- liyet 'neticesinde bu seneki tütün — rekoltesinden — salılan miktarı 27 milyon kiloyu geç- miştir. Müstabsil elinde' satıl- miyarak kalmış olan - tütün miktarı 1,5-2 milyon kilo kadardır. Bu hararetli mübayeanın se- bebi Bulgaristan tütünlerinin bozuk ve hastalıklı olmasıdır. Şehrimizdeki Amerikan tütün kumpanyaları mübayea ede- cekleri tütün miktarını henüz dolduramadıklarından müba- yea mıntakalarındaki eksper- lerine müstacel emirler ver- mişlerdir. Bunun üzerine eks- perler, tütün mıntakalarında âdi kalite olarak kalmış tütün- leri bile süpürürcesine ve hiç bırakmamak suüretile mübaye- aya girişmişlerdir. Fiat 60-70 kuruş arasındadır. Manisa ve havalisinde bir iki gün içinde hiç tütün kalmıyacağı tahmin ediliyor. Gelen haberlere göre Samsun, Trabzon ve Bursa'da- da tütün mübayeasına hararetle başlanmıştır. C- RAP. Uzundere ve tahtalıköy kongreleri C. H. P. Buca kamununa bağlı Uzundere ve Tahtalıköy- leri ocakları kamunbay Şem'i hazır olduğu halde kamun yönkurul — üyesinden Niyazi Aktaş'ın riyasetinde akdedil- miştlir. Yıllık idare heyetleri rapor- ları okunmuş ve Niyazi Aktaş; üyelere: — Bütün dileklerinizi hiç kimseden çekinmiyerek açıkça söyleyin, tesbit edilsin. Demiştir. Bundan bütün parti üyeleri büyük bir memnuniyet duya- rak dileklerini açıkça söyle- mişlerdir. Dilekler arasında bir köy değirmeni inşası ve yolların yapılması da vardır. Uzunderc'liler, arazileri az olduğundan milli — emlâkten kendilerine arazi verilmesini istemişlerdir. Yeni idare hey- etleri — seçiminde —tamamen gençler kazanmışlardır. Bugün Buca Yukarı mahalle ocağının köngresi akdedile- cektir. Liman işletme müdürlüğü Şehrimiz Liman İşletme ida- resi müdürü Haşmet Dülge idarenin yeni yıl büdçesini tasdik ettirmek için Ankara'da bulunmaktadır. İktisad Vekâ- leti, yeni yıl büdçe ve kadro- sunu yakında tasdik edecektir. Meyvasız ağaçlar fidanlığı Şehrimiz Ziraat müdürü Nadır Uysal dün Mersinli'de meyvasız ağaçlar fidanlığında tetkikler yapmıştır. Bu fidanlık, ciyarındaki elli dönüm arazi istimlâk edilmek suretile ge- nişletilecektir. Çelik ve talk şirketi İzmir'de (Çelik ve talk limi- ted şirketi) namile bir şirket teşkili için teşebbüste bulunul- müstnr resmi HABERLERİ. W Müstakbel Izmırthava İS- tasyonunun yeri Mütahassıs komisyon Halkapınar sahası- nt iyi bulmadı. Cumaovası-Torbalı ara- | sında münasip bir yer aranıyor Ankara, İstanbul ve İzmir arasında işliyecek bava posta tayyareleri için Halkapınar'da bir hava istasyonu kurulmasına başlanmıştı. Hava istasyonunun Halkapmar'da kurulmasından vâzgeçildiği haber alınmıştır. İzmir Nafıa müdürü Ahmed Turhan, Manisa Nafıa müdürü Mehmed Kuran, su işleri ikinci daire müdürü Asaf ve Anka- ra'dan Nafıa Vekâleti Devlet hava yolları namına gelen baş pilot Abdullah'dan mürekkeb teşkil edilerek İzmir'de kurulacak yeni hava istasyonu için tetkikata memur edilmiştir. Bu komisyonu teş- kil eden zevat, şchnmız( ge- u Pamukçuluk Odaca mühim bir rapor hazırlanıyor Başbakanımız İsmet İnönü- nün Ege mıntakasında yap: tıkları pamuk tetkikâtı müna- sebetile şehrimiz ticaret odası tarafından mühim bir raporun hazırlanmasına — başlanmıştır. Bu raporda pamukçuluğumu- zun inkişafı çareleri, müstah- silin ihtiyaçları ehemmiyetle tebarüz ettirilecektir. Buseneki pamuk rekoltesi ilk zamanlarda 70 bin ton tahmin edilmişti, Fakat son tetkikler 55-60 bin ton rad- desindedir. Geçen seneki re- koltesi 50 bin ton idi. l.ı a fen memurlukları g nafıa müdürlüğü fen Da tayin edilen Van en mMemuru ek vazifesine bir komisyon Kâzım baş- lâyeti fen memurla- fen — memurluk- larına tayin edilmişlerdir. Öğretmenler arasında Levazım yüzbaşılığından mü- tekaid Cevdet Karataş orta okulu tarih-coğrafya öğretmen- liğine, mülga ek okulu tat- bikat kısmı öğretmenlerinden Şekür Çagatay İzmir Erkek lisesi riyaziye yardımcı öğretmen- liğine tayin edilmişlerdir. Akala pamukları Nazilli havalisinde yelışhrı len Akala cinsi pamuktan balya mahsul İzmir'e ge miş ve çok beğenilmiştir. İlk gelen partiyi tecrübe için İzmir Sanayi Şirketi satın almıştır. Nazilli'de bu pamukların kilosu 53 kuruştan satılmaktadır. Ticaret odala- rının sirküleri.. İktısad Vekâleti, Ticaret ve Sanayi odalarının sirkülerini ecnebi bazı sefaretlere gönder: mek üzere İzmir'deki alâkadar- lardan istemiştir. Tavukçuluk ve yumurta- cılık kooperatifleri.. Aydın'ın Çandarlı ve Yeni- ce nahiyelerinde yeni teşkil edilecek tavukçuluk ve yumur- tacılık kooperatiflerinin esas nizamnamelerinin islâhi için İktısad vekâletinden alâkadar- lerek lardır. Halkapınar'da hâva istas- yonu tesisinde bazı mahzurlar görülmüştür. tetkiklerine Haber aldığımıza göre yeni hava istasyonu Cumaovası na- hiyesi ile Torbalı kazası ara- sında geniş bir sahada tesi: edilecektir. Geçenlerde kah- raman ordumuzun yaptığı bü- yük manevralardan sonra Cu- maovası - Torbalı arasında bir geçid resmi yapılmıştı. Bu ge- niş sahadan bir kısmında ha- va istasyonu kurulması müna- sip görülmektedir. Komisyon bugün yerine giderek tedkikat vapacaslır Almanlar yeni bi yeni bir! kanun çıkardılar Şehrimizdeki — alâkadarlara gelen mülümata göre Almanya hükümeti, Almanya'ya idhal edilecek yapağı ve yünler için yeni bir kanun kabul etmiştir. Bu kanuna göre yapağı ve yünlerin kalitelerini Türk ih- racatçısı, bu mallar imalâtha- neye gidinceye kadar zamin olacaktır. Yün ve yapağılar, elyaf itibarile muhtelif tiplere tefrik edilmiş olup satışlar, bu tipler taahhüd edilmek sure- tile yapılacaktır. Halbuki Tür- kiye mallarının şimdiye kadar böyle kalitelere tasnifi hiç dü- şünülmemiştir. Bu kanunun Almanya'ya yaptığımız yün ve yapağı ihracatına halel getire- ceği tahmin edilmektedir. Ödemis'te hayvan hırsızları tutuldular. Ödemiş kazasında Yusuf oğlu Abidin ve damadı Ali oğlu Ahmed Erzurum'lu Mustafa oğlu Mahmud jandar- malar tarafından yakalanmıştır. Bu üç kişi hayvan hırsızlığı hırsızlığı yapıyordu. Ellerinde birçok hayvan da tutulmuştur. Yapılan tahkikatta Ödemiş'li İsmail Efe'nin çalınan iki kıs- rağı, bir ta ve iki ökü: ile bir katır sıpası nü çalanların da bunlar olduğu anlaşılmış, ev- lerinde bulunan bu hayvanlar sahibine verilmiştir. İki hay- vanın da henüz sahibi bulun- mamıştır. Hırsızlar mahkemeye verilmişlerdir. Hamamda bir vak'a Balcılar çarşısında Yeşildi- rek hamamında bir vak'a ol- | muştur. Halil oğlu Bayram ve Kâmil oğlu Hayri adında iki kişi hamama gitmişlerdi. Bay- ram beraberinde Bulunan 40 lirayı, Hayri de 145 lirayı ha- mamcıya teslim — etmişlerdi. Bayram, daha evel yıkanarak çıkarken yanlışlıkla Hayri'nin 145 lirasını kendisine veren hamamcıya bu paranın kendi- sine aid olmadığını söylemi- yerek parayı alıb gitmiştir. Hayri de yıkanıb çıkarken pa- rasını istemiş, O vakit parası- nin alındığını anlamıştır. Bay- ram, zabıtaca derhal yakalan- bâşlamış- | Yün, n, yapağı 21/11/0986 * FF — Yuzgoslav | Gazetecısı. —a0 » $ . a— ergama harabele- rini gezdi. Bugün ' Efez'e gidecek. Şehrimizde tetkikler yapan dost Yugoslavya'nın en büyü tesi Vreme'nin başmuhar- riri M. Stovski, dün refakar tinde matbuat umum mül lüğü müşavirlerinden Kemâl olduğu hâlde ötomtobille Ber- ga ya gıımı_—, Bergâma mü- hri ve Bergama Ak repolunu gezmiştir. Bergama'lılar, dast Yugos: a'lı meslektaşımızın bu tet> ziyareti esnasında kendi" sine candan sevgi ve alâkâ göstermişlerdir. Bugün Seb çuk'a giderek Efez harabrle* rini ziyaret edecektir. Tüccarlarımızın İspanya'daki alacakları Türk tüccarlarının lşpuny&' yâ yaptıkları muhtelif satışlar rın paraları Cumuriyet merkez bankası tarafından tüccarlara edilmeğe başlanmıştır. 7 milyori la kik tevzi Dağıtılacak para franktır. Yeni üzüm siparişleri geldi. Fiatler tekrar yükseldi. Son hafta üzüm piyasası çok hararetli geçmi tir. Muh- telif kalitelere yeniden 75 san: tim (30 para) bir yükseliş o muştur. Avrupa'daki satıcıla- rın ellerinde bulunan stokları- nın azaldığı anlaşılmıştır. Önü- müzdeki Nocl yortuları mü: nasebetile yeni birçok sipariş* ler gelmiştir. İncir piyasası da harâretini muhafaza etmekte ise de yeni yıl mahsulünden piyastda in* cir kalmamış gibidir. Onun için İzmir'deki incir imalâtha- nelerinden çoğu kapatılınıştır. İncir müstahsilleri, iyi fiatle | satıldığını görerek yemeklik olarak ayırdıkları incirleri bile | satışa çıkarmaktadırlar. Hurda incir satışları durgundur. İn: hisarlar idaresi, incir minta- kasından hurda satın almaktâ ise de mübayâat çok yavüş yapıldığından fiatlere tesiri ol- mamaktadır. İnhisar idaresi şimdiye kadar 20,000 çuval hurda satın almıştır ve alâka- darlar bu miktarı az görmek- tedirler. Berlin Türk ticaret odasın- dan gelen bir raporda piyâsa vaziyetinde değişiklik olma: dığı bildirilmiştir. İzmir Karşıyaka şosesi İki tarata dıvar çekilecek İzmir - Karşıyaka şosesi, her sene kış mevsiminde fırtına ve seylaplar yüzünden su altında kalarak sık sık bozulmaktadır. Nafıa müdürlüğü, şosenin iki tarafına yüksek dıvarlar inşası suretile yolun — bozulmasının önüne geçecektir. İnşaat bit- tikten sonra şose yükseltilerek yeniden yapılacaktır. Muhacirlere arazi Bu sene Romanya ve Bul- garistan'dan vilâyetimize geti- rilen muhacirlere arazi tevzii- ne başlanmıştır. Yukarı mahallelerde inşaat Belediye Daimi Encümeni dün yukarı mahallelerde bazı :okakluın kıldınm ve lağım