21 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

21 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

M Sayla 6 ANADOLU Ispanya sularında bir de- Yakın tarih- niz harbı başlamıştır. - Başı 1 inci sahifede - etmektedir. Fakat mukavemeti beynelmilel komünist taburları yapmakta ve Barselon'dan tak- viye edilmektedirler. Fransız'lardan mürekkep bir süvari kıt'ası mevcudiyeti mey- dana çıkmıştır. Ruslar, Belçi- ka'lılar da mühim mukavemet- ler yapmaktadırlar, Zabitlerde Rus ve Fransız'dırlar. İspanyol anarşistleri Madrid'i tahliyeyi düşünmektedirler. Bunun için bazı binalar bom- balarla tahliye edilmektedir. Yangınlarda kızıllar tarafından çıkarılmaktadır. — Sefarethanemize bir mer- B B b — çe mi isabet etti. Madrid, 20 (Radyo) — Dün- kü bombardımanda Türk sefa- rethanesine de bir mermi isa- bet etmiş ve sefaret binasını hasara uğratmıştır. Nüfusca zayiat yoktur. 100 ton bomba atıldı. Lizbon, 19 (A.A) — Res- men bildirildiğine göre son 48 saat iarfında Madrid'e 100 tondan fazla bomba ve pat- layıcı maddeler atılmıştır. Madrid cephesinde âsilerin iki gündenberi yaptıkları mü- temadi taarruzlara rağmen nü- mune hapisanesi ve Montama kışlası henüz düşmemiş, fakat bu iki binada ateş zuhur et- miştir. İtalya, İspanya sahillerini abloka edecek mi? Roma, 20 (A.A) — İtalya- “nın İspanyol hükümet liman- larını abloka etmiye niyetli olduğu hakkındaki haberler burada yalanlanmaktadır. Fa- — kat lüzumu takdirinde İtalyan “tebaası menfaatlarının korun: ması için çok şiddetli tedbir- ler alınabileceği de ayrıca kay- “dolunmaktadır. İtalyan harb gemileri Barse- lon limanı ve diğer İspanyol — limanları civarınde bulunmak- tadır. İtalya ademi müdahale ko- mitesinden çıkmıyacak ve M. Grandi de komitenin gelecek Pazartesi yapacağı içtimada hazır bulunacaktır. İspanya - Fransa hududu kapandı Bayon, 20 (Hususi) — Hn- daye'den bildirildiğine göre, malüm olmıyan bir sebepten dolayı, askeri harekâtları idare eden âsi otoriteleri Fransiz- İspanyol hududunu 15 — gün kapamağa karâr vermiştir. Sen Sebastiyen'de deniz muharebesi Lizbon, 20 (Hususi) —;Sen Sebastiyen açıklarında şiddetli bir deniz muharebesi cereyan etmekte olduğu bildirilmektedir. B N N AD TR rov madeninde teşekkül et- mişti. Bu grub madende çalı- şan ve Sövyet rejimine düş: man mühendis ve teknisiten- lerden mürekkepti. Eğki sano- taj suçluları da bu madende çalışan faşist Alman muhendıs lerinin şerikiydiler. , Bir ecnebi devletin - casus- luk teşkilâtına bağlı bulunan mühendis Ttickling suçlulara bilfiil yardım — etmekte idi. Suçlular Novosibirsk hukuk “> kurulu azaları tarafından mü- dafaa edilmektedir. Sticklin'in avukatı Krottov'dur. Başkanın sorgularına cevab veren maz- nunlar kendilerine tevcih edi- -len ıuçjınn lânmmik itiraf Lorgo Kaballero'ya suikasd Madrid, 20 (Hususi) — Hü- kümet kuvvetleri Parverele ka- sabasını işgal etmişlerdir. Âsi askerleri nakleden bir tren ile gene Fas'lı asker yüklü sekiz kamyon harap edilmiş- tir. Hükümet reisi Largo Ka- ballero'ya suikasd yapıldığı | haberi tekzip edilmiştir. | Payitaht Bombardıman edildi. Valânsiya, 20 ( Radyo ) — Bugün saat 13 de âsilere men- sub tayyareler Madrid'i bom- bardıman etmişlerdir. Bamba- lar birçok zarar vermiş ve bir çok binalar yıkılmıştır. Posta ve telgraf binası ci- varında hasarat çoktur. Bir çok yerlerde yangın çıkmıştır. Birçok kimseler yaralanmış ve ölmüştür. Barselon'da tedbirler alındı Barselon, 20 ( Radyo ) — Neşredilen bir tebliğe göre generaller meclisinde âsilerin muhtemel bir hava taarruzuna karşı mühim tedbirler ittihaz edilmiştir. Bu tebliğde böyle bir hal vukuunda hükümet emirlerine riâyet tavsiye edil- miştir. Hava muharebesi Londra, 20 (Radyo) — Bu- gün Madrid üzerinde çok çe- tin bir hava harbı olmuştur. 23 bombardıman ve 24 harb tayyaresinden mürekkep âsi tayyare kuvvetleri karşısına Milis tayyareleri çıkmıştır. Bu harbın neticesi henüz belli değildir. Ayni zamanda “ka- rada da çok şiddetli bir bo- Yuşma başlamıştır. Madrid'in — uğradığı zarar çok büyüktür. Yüzlerce kişi yaralanmış ve ölmüştür. Bar- selon'a da taarruz beklenmek- tedir. Barselon bombardıman edildi. Cebelüttarık, 20 (Radyo)— Son haberlere göre Kanarya kruvazörü Barselon'u 3 dela bombardıman etmiştir. Hols muhabiri bu haberi tekzib etmektedir. İtalyan ve Alman sefirleri Berselon'dan ayrıldılar.. Barselon, 20 (Radyo) — İtal- yan konsoloshanesi vazifesini nihayete erdirerek buradan gitmiştir. İtalyan tebaası da bir İtalyan zırhlısına binerek Barselon'u terketmiştir. Alman konsolosu ve tebaası Albatros torpidosu ve Evre vapurile — buradan çekilmiş- lerdir. Berlin, 20 (Radyo) — Al- man Hariciye nezareti maha- fili Borgos hükümetini tanı- makla Almanya'nın ademi mü- dahale komitesinden ayrılm- yacağını beyan etmektedir. Londra, 20 (A.A)— Fransız büyük elçisi dün dış işleri ba- kanlığında uzun bir müzakere yapmıştır.. Bu — müzakerede Barselon limanımın general Franko tarafından abloka al- tına alınması mevzuu bahis olmuştur. Burgos, 20 (Radyo) —Don Alfons dö Burbon Madrid cephesinde ölmüştür. Madrid, 20 — Madrid ha- pisbanesinde mevkuf bulunan on Üüçüncü Alfons'un oğlu kurşuna dizilmiştir. Sevil 20 — General Lano beyanatında demiştir ki : Ünivetıilıo talebesinin AL —S ©4- ü - Başı 3 ncü sahifede - kiye'debu iradeyi ilkin Adana vilâyetile bu havali — ahalisi gösterdi. Vaktile Amerikan tahkik heyeti muvacchesinde ecnebi himayesini kabul ede- miyeceğimizi, öz milletimizden ayrılmıyacağımızı sözümüzle, özümüzle, cihanın gözi de cereyan eden hareketimizle bildirdik ve gösterdik. Gene kendi göbeğimizi kendi eli- mizle keseceğiz. Mukaddera- tımızı kendimiz halledeceğiz. Az zamanda bir İrlandalı'dan daha fazla fedakârlık yaptık. Bundan sonra da istiklâlinden anayurdundan ayrı düşmek istemiyen bir Türk'ün yaralı kalbile ne harikalar yaşayaca- ğını cihan görsün, Biz Adana vilâyetine ve Ayintap sanca- ğının cenubunda kalan Türk sekenesi ile Bilan, Yehaniye, İskenderun Antakya ve hava: lisi ahalisi bundan dolayı bu itilâfnameyi bütün kuvvetimizle protesto eyler ve sizleri millet ahdına misıkıııa davet r)İtr . BORSA Üıuı'n satışları Ç Ahcı Ki S Üü 204 İnhisar ida. 11 25 12 50 200 M. J. Taran. 15625 21 152 F. Solari 1815 W 132 Vitel 12 5S0 16 5S0 126 K. Kâzım 15 25 16 75 105 D. Arditi 14 14 88 H. Alyoti — 12 17 25 70 S. Gömel 12 50 19 40 S. Süleyma. 12 25 13 25 38 S. Emin 15 22 27 L. Galemidi 17 18 5S0 9 J. Tar. mah. 10 50 10 50| 1185 339626 340811 Z. yağı satışları Kilo Alıcı KS KS 110000 Tu. yağ fab. 34 50 35 20000 M. Mihalef 35 S0 35 50) 20000 Sipahi bira. 33 50 33 50) 10000 Ö. Muhar. 33 50 33 50 10000 Ana. inkişai 35 85 170000 Yekün Zahire satışları GÇ Cinsi K. S K S 120 Buğday S3151 5345 240 B. Pamuk 47 47 747 Ken. pala. 255 — 470 Sosyalist'lerin Asabiyeti.. — Başı T inci sahifede — Kanun, doğrudan doğruya iltira ve isnad aleyhinedir. Kanun İvgiliz usulüne göre yapılmıştır. Matbuat - sütanlarındaki isnad- kârane yazılardan dolayı sade mü- dürü mes'uller değil, maharrirler ve tahrir âmirleri do takibata up- rayacaklar ve sekiz gün zarfında isnadın isbatma davet edilecek ve 48 saatte de cezayi mnakdi alınma- caktır. « GURERLAR AT AM KAT yiş yapmasını bildirmekle bah- tiyarım. Madrid'de birçok ai- leler yersiz yurdsuz ve ekmek- sizdir. Hava bombardımanla- rımız devam ediyor. Kadınlar çocuklar açlıktan ölmektedir- ler. Bugün kızılların mukabil taarruzları — püskürtülmüştür. Sevil ahalisi madeni para kul- landıklarından — cezalandırıl- mıştır. Madrid 20 — Dün akşam Üniversite — mahballesinin — bir kısmı ve hastanelerle kiliseler istirdad olunmuştur. Mühim topçu takviye kıtaatı gı-hm:k-l öltedir. gl l Ğ İngiltereyi faşist| © ten parçalar)blokuna sokmak istiyorlar —.. —— VaziyetfenadırLord Eden çok manidar beyanatta bulundu.. . - Başı | inci sahifede B. Eden şu cevabı ver miştir: — Avam kamarası şunu id- rak eder ki muhariblerden bir tarafın tanınmasile İspanya'nın meşrâ — hükümeti olarak iki partinin tanınması — arasında fark vardır. Artık bu mevzu üzerine ilâve cdecek bir sö- züm yoktur. Bundan — sonra B. Eden ademi müdahale işlerinde Al- manya - ve İtalya hükümetle- rinden başka suçlu hükümet- lerin de bulunduğunu miştir. Avam kamarasının komünist saylavı B. Gallagher B. Ede- nin bu sözlerini protesto et- miştir. Radikal saylav Mexton bu malümatı hangi membadan çıkardığını M. Eden'e sormuş- tur, M, Eden de bu husustaki raporun ademi müdahale ko- mitesi, tarafından yazıldığını söylemiştir. Bunda » sonra M. Eden'e şu sua! sorulmuştur: — General Franko hükü- metinin tanınması Almanya ve İtalya için Nasyonalist'e-e ser- bestçe silâh yo lamak hususu .. da bir fırsat teşkil edecek- midir?, M. Eden; bu hususta bu iki devlet tarafından teminat al- mağa hazır mıdır? Dış işleri bakanı lâzımgelen teminatın istenileceğini söyli- yerek ademi müdahalenin İn- giliz hükümetinin yegâne mak- sadı olarak kalmağa devam ettiğini temin etmiştir. Bunun içindir ki İngiliz hükümeti ide- olojilerini nazarı itibara almak- sızın bütün alâkadar hükümet- lerle iş birliğinde bulunmayı arzu etmektedir. Londra, 19 (A.A) — Ray- ter ajansının verdiği habere göre İngiliz mahafili Franko hükümetinin Almanya ve İtal- ya tarafından tanınmasını plâ- tonik bir jest olarak telâkki etmekte ve bu keyf iyetin ade- mi müdahale komitesinin siya- setini hiçbir suretle — değiştir- miyeceği kanaatını izhar ey- lemektedir. Londra 19 (A.A) — Daily Telgraf gazetesi İspanyol ni zamın general Franko hükü- metinin iki devlet tarafından tanınması üzerine büsbütün söyle- 21/11’936— Mıllı kume ıçın ıkı takım seçilecektir Dünkü toplantıda, tek devreli seçme maç- larının fikistürü tanzim edildi Milli kümeye İzmir'den de iki takım - seçilecektir. Futbol ajanlığı, federasyondan aldığı emir üzerine dün kulüpler de- legelerini içtiman davet etmiş ve iki takımın seçilmesi için tek devrelik maçların fiküstü- rünü tanzim eylemiştir. Çeki- len kurralara göre müsabaka- lar programı şöyledir: Birinci hafta 9 Göztepe - Egespor 11 Demirspnr - Buca; Saat * 18 Altay - K. S.K İkinci hafta 9 K.S.K -Demirspor 11 Burnava - Egespor 15 Bica a Büzüpo 15 Altay - Altınordu Üçüncü hafta 9 Egespor-Buca 11 Demirspor-Göztepe 13 Altınordu-K.S.K. 15 Altay-İzmirsnor Dördüncü hafta 9 Buca-Altay 11 Göztepe-Burnava 13 Demirspor-A.Ordu 15 İzmirspor:K.S.K. Beşinci hafta 9 Burnava-K.S.K. 11 Altınordu-Buca 13 İzmirspor-Egespor 15 Altay-Demirspor Saat 18 Burnava - İzmirspor; — Altıncı hafta Saat 9 Demirspor-Burnava » 11 Altay-Egespor » 13 Buca-K.S.K. 15 Altınordu-Göztepe VII HRafta Saat 9 İzmirspor - Demirspor, 11 Altınordu - Egespor, |13 Burnova - Altay, 15 K. S. K. - Göztepe, VI Hafta Saat 9 Egespor - Demirspor, 11 İzmirspor - Buca, 13 Altınordu - Burnova, 15 Altay - Göztepe, 9. Hafta Saat 13 Altay - Egespor, 15 Altınordu - İzmirspor 10, Hafta Saat 13 Buca - Burnova, 15 Göztepe * İzmirspor, İkinci takımlar müsabakar ları da ayni suretle ve fakat tersine olarak yapılacak, bi- rinci takımı en son karşılaşan iki kulübün ikinci takımlari sabahleyin — Halk - sahasında oynıyacaklardır. Maçların hangi tarihte başlanacağı başka bir toplantıda tesbit edilecdnir-’ vehamet kesbetmiş olduğunu yazmaktadır. Bu gazete İngiltere'yi ko- münizm aleyhtarı bloka - işti- rak ettirmek için birçok — me- saj sarfedildiğine ve daha da edileceğine — kanidir. Fakat İngilterenin bu manevralara kapılmıyacağını yazıyor. Taymis gazetesinin diplo- masi muhabiri Burgos hükü- metinin tanınmasının - İngiliz resmi mehafilinde büyük bir tesir hâsıl etmemiş olduğunu, bu tanıma keyfiyetinin İngil- terenin ademi müdahale siya- setini değiştirmiyeceğini yaz- maktadır. Londra, 20 (Radyo) —Avam kamarasında bir suale cevap veren Lord Eden, İngiltere'nin Franko hükümetini tanıması için bir sebep mevcut olma:- dığını söylemiş, Barselon'un bombardıman edilmek ihtima- linden de bahsederek: — İcabederse tebealarımızı çekeceğiz. Franko'nun bu şe- | | hirleri l;h;ıbar,ıîııııan edeceğini binaenaleyh tebeamızı çekme” miz hakkında bir muhtırasi vardır. Ancak âsi hükümeli | Barselon'u bombardıman ede” ceğinden bizi haberdar - eyle* Demiştir. miye mecburdur. Sir Atley: — Şu halde haydutluk baş: liyor? Demiş, Eden'de: — Biz bitarafız iki tarafın mücadelesine ne şekilde olursa olsun müdahale edemeyiz. Cevabını vermiştir. Eden, Almanya ve İtalya'nın kararları ile ademi müdahale komitesinin sarsılmıyacağını d söylemiştir. Eden'in, silâah verme işinde yalnız Almanya ve İtalya'y! mes'ul tutmak doğru olmiya: cağı, çünkü başka devletlerin de bu süretle hareket eltiği hakkındaki sözleri üzerine ka- marada gürültüler olmuştur. » BOMONTİŞARABİ- Her türlü müskirat imalinde muvaflakıyeti herkes tarafından takdir edilen Bomonti fabrikası, Ege üzümlerinden mamul nefis şaraplarını piyasaya çıkarmıştır. rmateme B lane” Bomonti Şarapları zamanda şarap meraklılarının tak Tecrübeli mütahassıslar tarafından imal edilmiş çok sıhhi evsafı ini kazanmıştır. haizdir. Az İyi şarap içmek; sağlığı arttırmak ve kuvvetlendirmektir. Bomonti şarabı hem ço_k_îyı' ve hem çok ucuzdur. Umumit satış mahalli : Aydın Bira Fabrikası Teleton : 2387 Perakende satış yerleri : Bütün Bomonti müskirat bayilerinde bulunur. Arayınız ve bir kere tecrübe ediniz. Çok memnun kalacaksınız. KG