16 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ANADOLU YEHİRMHABERLERİ Şeker ıZiraat işlerimizin”maki:- İhtikâtı mı var? |neleştırılmesıne doğru .. |'Bu yıl Gediz ve Seyhan mıntaka- Iktısad Vekâleti Alâkadı ldu... K ç Haa Gi larında yeni faaliyet başlıyacak. Ziraat işlerimizde yapılacak 1D s Cenevre'ye Doğru.. Türkiye ile Fransa'nin isteği üzerine, Milletler cemiyeti kon- sey toplantısı İkincikânun 21 ine bırakılmıştır. Bundan mak- sad, uzlaşma imanları araştır- mak üzere daha üç gün vakit kazanmaktır. Kamutay Parti grubu top- lantısına aid tebliğlerden öğ'- rendiğimiz üzere, son günlerde Bazı muhavereler Bir bayân bana sordu: — Bir zevcede aradığımı ilk şart nedir? Cevab verdim; — Hakikaten zeyce olmak, Çünkü zevce vardır, sevcecik vardır. Gene bayanlar soruyor. ben cavab- veriyaram: — Kadının yaş gizlemesi nedendir?. — Cehaletten.. Tecrübe ile anlaşılmıştır ki, yaşını en çok saklıyan- lar, hayat bakkında müsbet bir telâkkileri olmıyanlardır. Aklı başında veyahud da münevver - kadın bilir ki, insanlık ve fazilet başta değil, Bazı şayialara göre Şeker fiatı indirilecektir. “Bu — şayia mezun bulundukları ziraat mek- — Kadımın ilk, vazifesi nedir? muhakkak nesil yetiştirmek, yani do- YVatandaşlık voktasından, Oğurmak, diğer vazifeler bunun arkasından sıraya darurlar.. — Erkekle kadın arasında bir fark var mıdır? Hayır, yalnız. bir iş bölümü vardır. değil, bulundukları işlere çtimal hakımdan bu böyledir. vatandaşların sınıflara, zümrelere ması gi — Yu Fizik bakı | küre alı Tıpkı bizim cemiyetimizde göre aynıl: ibaret! Kadın hayata, işe telek- olacaktır. Bagân belki biraz noksan gö- » Fakat bu, verasetteki zayiflikter doğuyor. — Türk kadımı ile dünya kadım aratındaki fikriniz? Türk kadımı, fakat bakiki ve aml Türk kadını, dejenere - olma- Mmüş, ber husüsta — safiyet ve »meselâ köylü, kasahalı, çalışan, veresetini muhalaza edea Türk kadımı doğuran kadın: dünyanın en ideal tipi- dir. Buvu bev söylemiyorum. Amerika'da yapılan bir tetkik göstermiştir. Yalmız bu kadının kültür cebhesini de kuvvetlendirmek lüzımdır. — Bir kadına en güzel bediye ne olabilir? — Kitaht.. Çünkü evlerimizde en az bulunan ve kadımın en az gö rebildiği yegâne çey kitabdır. — Züppeler hakkındaki fikriniz? Bunda bir fevkalüdelik de yoktur. Her iakılâb, muhakkak Ona lüyik olan ve onu kuvvetli bir şuar ve — hişl.. bir tasfiye yaparak ilerler. karakterle bazmeden beraberee yürür, diğerleri dökülür ve çürür. Züp- peler, Kum hücumu! Bdstralra'da bi yabir'lamm: | ların hücumuna maruzdur. İs- mi Broklen Hil olan bu şehir Ciki senedenberi kumların isti- Olâsı altında kaybolmak - tehli- Dkesine maruzdur. — Sehir belediyesi, kumların | geldiği tarafa 2,5 metre yük- seklikte ve siper şeklinde kuv- vetli dıvar yapmağa karar ver- | miştir. Bu kumların rüzgâr- larla gelmedikleri anlaşılmış- tır. Büyük bir kum tabakası şehre dağru akmaktadır. Bu mevsimde sıcak! | Bugünlerde dağlarda kar, İşehirde de soğuk var, bizim “patloların yakalarını kaldırdı- ğımız, sobaları son kuvvetile ateşlediğimiz şu sırada Ce- nubi Alrika'da şiddetli bir sıcak hüküm sürmektedir. Bazı şehirlerde sıcak 35 dereceyi bulmuş ve halk se- Orinlik bulmak için plâjlara gitmişler imiş! - En garip mezar! — Arz üzerindeki mezarların cen garibi Nevyork mezarlı> gında ve General Gerald Vil- kins'in mezarlığıdır. © Bu mezarın taşında Gene- oralın ismi ile hayatının en —mühim hâdiselerinden bir ka- çının sadece tarihleri - vardır. Fakat mezarın bir kısınında icam çerçeve ile kapanmış bir |yer ve burada mükemmel bir yemek vardır. General, meza- gn ziyaret edeceklerin bir da görmesini istemiş ve %ü usulü vasiyet etmiştir. — General, her günlük yemek Eııııvıfı için de kâfi derecede para bırakmıştır. sözey D 10,000 tfalip vari — * Birleşik Amerika'da Ani nit isminde bir — kızcağız iyırdır; bu kızcağıza, dört sene içinde tam... 10,000 izdivaç reekhf mektubu gönderilmiştir. Güzel midir?. Ü » bü kısımdır, ve her cemiyette içtimai hüdiselerin inkişaf ve seyrinde ayni müşabede konmuştur. Bu hususta elimizde bir ma- lümat yok; Fakat kız milyon- larca dolara maliktir. Ana ve babası da yoktur. Öyle sanıyoruz ki - izdivac teklifi mektubu - yazan bu 10,000 genç ve ihtiyar erkek Ani'nin güzelliğini hiç düşün- memişler ve sadece milyonları- nin aşkı ile yanıp tutuşmuş- lardır! Yunanistan'a İhraç edilecek Hayvanatın kıymeti.. Bazı ilçe Ticaretodalarının, Yunanistan'a vaki ihracata ait verdikleri menşe - şabadetna- melerinde hayvanat kıymetle- rini noksan- gösterdikleri, alâ- kadar makamatın nazarı dik- katini celbetmiştir. Bu hususta Odalara yapı- lan tebliğatta, - kazalardan ih- raç edilecek hayvanların men- şe — şahadetnamelerinde fop kiymet olarak gösterilmesi bil- dirilmiştir. Kızılay balosu Büyük hazırlıklar var.. Kızılay İzmir kurumunun 1937 yıllık büyük balosu 6 Şubat Cumartesi akşamı, hükümet konağı salonlarında verilecek- tir. Balonun fevkalâde mükem- mel olması için şimdiden ha- zırlıklara başlanmış ve İstanbul Perapalas orkestrası da angaje edilmiştir. Bugün doğacak çocuklar.. Bugün erken kalkmak şartile muvaf fakıyetli bir. gün olacaktır. Para sarfını icabettiren teşebbüs. lerden urak düurmalıdırlar. Bugün doğacak çosuklar çok narin ve nazik, yumuşak - kalbli olacaklardır. Hayalta çok para kazanacaklar, fakat pekâz para sahibi olabileceklerdir. Erkek. ve- ya kız, kalh işlerinde daima ma- eıfılıı iglıılc kalacaklardır. yüzünden bazı tüccarların şeker sipariş etmekten çekindikleri ve bu yüzden şeker stokunun azaldığı, hattâ fiatın yüksel- diği görülmüştür. Alâkadarla- mın söylediklerine göre çıkarı- lan bu şayia asılsızdır ve şeker fiatlerini yükseltmek maksadile bazı kimseler tarafından uydu- rulmuştur. İhtikâr maksadile böyle bir şayia çıkarınış olan- lar araştırılmaktadır. Hattâ tüccarlar, şeker sipa- riş etmiyecek olurlarsa Vilâ- yetlerin ticaret odaları delâle- tile yüzde 15 i peşin gönde- rilmek suretile istenilen mik- tarda şeker getirtebilmeleri için Türkiye Şeker fabrikaları umum müdürlüğünün muvala- katı alınmıştır. Buna dair Ik- tısad Vekâletinden - Vilâyete bir de emir gelmiştir. Bunda: Şayialara uyarak — ibtikâra sebebiyet vermek istiyenlere karşı mahallen kanunlar ve belediye nizamlarına göre ta- kibat yapılması ve gıda mad- delerinden olan şekerin buh- ran ve ihtikârına kat'iyen mey- dan verilmemesi bildirilmiştir. Ticaret odası, Iktısad Vekâle- tinin bu tamimini, bütün oda- lara tebliğ etmiştir. Zeytin bakım teşkilâtı Mütahassıslar başka iş göremezler Zeytin bakım teşkilâtının vazife talimatnamesinin Ziraat Vekâletinden vilâyete geldiğini yazmıştık. Dün alâkadarlara müracaatla bu mühim talimat- name hakkında malümat iste- dik. Zeytincilik işlerinin inki- şafını temin edecek tedbirleri tesbit etmek üzere Ankara'da yapılan toplantıda — ahnması lâzımgelen — tedbirler — tesbit edilmiş ve zeytin bakım işle- rinin kısa bir zamanda yüksek randman verebilecek bir hale konulması için bir kanun pro- jesi hazırlanmıştır. Bu meyanda zeytin bakım teşkilâtının — ve bu - teşkilâtta çalışan ve çalışacak olan zey- tincilik mıntaka mütahassısları, bakım zeytin ustaların:n vazifelerini gösteren bir talimatname de - hazırlan- miş “ve ziraat müdürlüğüne gelmiştir. Talimatnameye göre sahipli mahsuldar zeytinlerin verim — kabiliyetini — artıracak fenni — usulleri müstahsillere göstererek yaptıracak ve ayni zamanda devlet, köy malı veya sahipli yabani zeytinlerin mah- suldar hale getirilmeleri için icabeden kanunu ve idari iş- lerin fenni şartlar dahilinde yapılmasını temin etmek, fi- memurları ve | dan dikme ile yeni zeytinlik- ler tesisine ve ayni zamanda zeytin yağbane ve fabrikala- rında ve salamora zeytincili- ğinde alınması lâzımgelen ted- birlerin tatbikine nezaret et- mektir. Zeytincilik mütahassısı, ba- kım memurları ve — ustaları, zeytincili! ışlermden başka ış- erle tavzil edi DLSIZ Bdalarn'ın İilsl mabu .mm.:.;ww miyeceklerdir. | büyük inkılâb ve makineleş- tinme hareketi için Ziraat Ve kâleti geniş hazırlıklara baş- latmıştır. Ziraat işlerimizin ma- kineleştirilmesi işi, ilk defa Menemen'in Gediz mıntaka- sında ve Seyhan'da başarıla- caktır. Sonra, sıra ile ve her | yıl birkaç mıntakada tamim edilmek suretile ziraat işleri- | miz, beş yıl içinde tamamen makineleştirilecektir. Ziraat inkılâbı, istihsalâtı- mızi çok mühim bir miktara çıkaracaktır. Bu işten elde edilecek randıman hususunda- Ziraat vekâletinden vilâyete aşağıdaki tamim gelmiştir: 1 — Ziraat teşkilâtı hari- cinde gerek resmi ve gerek hususi işlerle vilâyet dahitinde bulunmakta olan yüksek ve orta ziraat ve ziraat makinist mektebi mezunlarının adresle- rinin bildirilmesi. 2 — Bunlardan yeni açıla- cak ziraat işlerinde vazile al: ma ık istiyenlerin üç fotoğrafla Birkaç gündenberi havalar birdenbire soğumuş, geceleri hararet, sıfırın altlında 7 -8 € kadar düşmüştür. Evelki gün sabahleyin baş- hyan poyraz, gece fırtına ha- linde devam etmiş, İzmir-Kar- şıyak arasında son - seferleri yapan vapurlar, güçlükle işli- Soya Ffasulyası Ege mıntakasında da ekilecektir Ordu'da yetiştirilen Soya fa> sulyasının tohumlarından ge- çen sene Ödemiş ve Torbalı müstahsillerinden bazıları ge- tirterek mıntakamızda bulunan bu mühim ve verimli mahsul- | den ekmişler ve bol mahsul almışlardır. Bu iyi neticeler üzerine — birçok - çiftçilerimiz daha Ordu'dan Soya fasulyası tohumu getirtmeğe karar ver- mişlerdir. Danelerinden çıkan yağ, sanayide kullanıldığı gibi unlu olan taneler, insan ve hayvanlar için çok iyi bir ge dadır. Danesinin * kilosunu iş Himited şirketi her zaman için beş kuruştan satın almaktadır. Ziraat müdürlüğü, Ordu'dan getirtilecek (tohumlar için va- sıta olmaktadır. Börülce, fasulya ve bezelye gibi mübim bir gıda maddesi olan soya'nın sapları hayvan- lara çok yaramaktadır ve mah- sül çok bereketli elde edil- mektedir. Rutubetli yaylalarda susuz, kurak — yerlerde su - ile yetişir ve verimi pekçok olur. Soya; yakında Ege mıntaka- girmeği imzettir, — D ki ümitleri çok yüksektir. Dün | Ka—ıîkışlzî'g ter Şiddetlifırtınadan vapur- | lar gelemiyor.. i—eesem— — 'Kardan Bandırma, Afyon ve Ây- dın trenleri 4-5 saat geç geldiler | | | tebi ve şimdiye kadar çalış- tıkları resmi ve hususi vazife ve işleri ve bu vazife ve işler- den ayrılma sebeplerini, başlama ve ayrılma tarihlerini goslcıen bir beyannameyi bir aya bağlıyarak Ziraat mü- irlüğü yolile tez elden Ve- kâlete göndermeleri lâzımdır. Ayrıca sivil ve askeri san'at mekteplerinin makine ve de- mircilik kısımlarından mezun veyahud. çiftliklerde veya zi- raat —müesseselerinde traktör ve ziraat makinelerini kullan- mağı hakkile öğrenmiş olup ta yeni açılacak ziraat işlerin- de istihdam olmağa talib bu- Tunanlardan San'at mektebi mezunlarının şehadetnameleri- nin suretlerinin ve diğerlerinin ehliyet vesikalarının ve her iki kısım talipler de şimdiye kadar — bulundukları — işlerden almış oldukları hüsnü hizmet vesikaları ile üçer tane fotoğ- raflarının ziraat müdürlüğü yo- Hle vekâlete gönderilmesi bil- dirilmiştir. işe yebilmişlerdir. Sant 23 de Karşıyaka'dan kalkan Karşı- yaka vapuru, fırtınanın şidde- tinden Alsancak iskelesini tu- | tamamışlır. | araştırmada sının mühim Ürünleri sırasına Poyraz dün de devam et- mişse de hafif esmiştir. - Li- manda hiçbir kaza olmamıştır. Mersin'den gelmesi — bekle- nen denizyolları idaresinin va- puru, şiddetli fırtmadan en yakın bir limana sığınmış ve yoluna devam edememiştir. Vapurun bugün gelmesi bek- lenmektedir. Verilen haberlere göre, ha- valar her tarafta çok soğuk gitmektedir. Bazı yerlerde ka- zalarla vilâyetler arasında mü- nakalât kesilmiş, pek fazla ya- ğan kar, yolları kapamıştır. Alyon, Bandırma ve Aydın trenleri, yollar kardan kapalı oldüğu için 4-5 sant tecehhürle: gelebilmişlerdir. Ödemiş tre- ni de 2,5 saat gecikmiştir. 650 lira Halının altından çıkarıldı Karşıyaka'da Reşadiye so- kağında 147 numaralı evde oturan Kâzım oğlu Alâeddin'in evinde misafir bulunan Osman kızı 24 yaşlarında Güzide'nin 650 lira para çaldığı iddia edilmişti. Zabıtaca — yapılan paraların — ayni odasında - halı altına saklanmış olduğu tesbit sahibine evde misalir edilmiş ve paralar verilmiştir. Güzide hakkında Fransa dişbakanlığı, başvekil M. Leon Blum'un bizzat bir anlaşma zemini aramak husu- sundaki vâdini tekrar etmiş ve tekliflerimizi tesbit ederek, Paris'e yollamaklığımızı bizden istemiştir. Konsey toplantısına iki gün kala, Fransız ve Türk delegeleri Cenevre'de rapor- törle birleşöceklerdir. Eğer iki taraf arasında bir anlaşma olmuşsa, raportör, bunu kay- dedecek, eğer olmamışsa, tez- leri yaklaştırmak üzere son bir teşebbüste bulunacaktır. Kon- seye müracaatımız paktın 11 in- €i maddesine istinad etmekte olduğundan, bir karara varıl- mak için, Fransa ile Türkiye dahi iştirak etmek şartile, kon- sey azaâsı reylerinin — ittifakı esastır. Bu o demektir ki, kön- seyde, iki taraftan birinin red- dedeceği herhangi bir karar verilemez. Olsa olsa, raportö- rün — tavsiyelerinden — istifade ederek, konsey, yeni - bir an- laşma mühleti bırakmak arzu- sunda bulunabilir. Formaliteler bunlardır. Fakat, hakikat odur ki bu mes'ele-ayın 21 inde halledil: memiş olmak demek, Milletler cemiyeti imkânları içinde hal- ledilmek tali iflâs etmek de- mektir. Milli bir hak ve şeref dâvâsında, doğrudan doğruya ve derinden derine bu dâvâya alâka bağlamış olanların sabrı ise uzun sürmez. Sancak anlaşmazlığının iki hakikati üzerinde ısrar edelim: biri, mes'elenin sürüncemeye tahammülü olmamak: ikincisi, Sancak Türk'lüğüne tam bir hayat emniyeti vermek - esası bulundurmadıkça, ikinci dere- ce tavizlerin hiçbir değeri ol- mamak! 1936 ya kadar tatbik olu- nan idarenin neticesi, Sancak sınırlarından bize doğru, sağa sola.seyahat edildikçe, bütün faciası ile görülür: her tarafta Sancak göçmenlerine rastge- lirsiniz. Milletinin talii ile uğ- raşabilecek münevverler, Tür- kiye merkezlerine sığınmak zo- runda kalmışlardır. Dışarıya doğru daimi bir dağılma ve içeride daimi bir ezilme! San- cak'ı Suriye'k irmek için, ev- velâ Türk'süzleştirmek lâzımdı. Buğgün dahi Sancak nüfusu hakkındaki - telkinlere dikkat ediniz: bu telkinler şimdi yan- hş oölsalar da, eğer yerli ida- renin tasavvuru devam etsey: di, bugüa hakikat olacaklardı. Hattâ, bir gün, “Lütfen geli- niz, Sancak'ı dolaşmız, Türkçe kanuşan bir kişi görebilir mi- siniz?,, Davetinin- yapılabile- ceği şartları elde etmek dahi mümkün olurda. İşte biz San- cak Türk'lüğünün hayat emni- yetini inanca altma alabilir bir esastan bahsetmekle Pa- ris'in haberi oisun olmasın, sömürgecilerden gelsin veya gelmesin, bu meşum tasavvu- ra, eserini tamamlamak isti- dadı. verecek - herhangi | bir şekli ancak reddetmeğe mec- bur olduğumuıu ınhhnık lıı— y 01'“8— $ y