13 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

13 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No, 7144 Cumartesi 13 —— ŞUBAT 937 Italyan'lar Fransız askerlerinin Sancak'ı terk Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Malaga'ya Asker edecekleri 'i gün yaklaşıyor Rifat Menemencıoğlu 'nun riyasetindeki heyeti- mız, bugunlercle Paris'e gidecektir Güzel Antakya'dan bir görünüş İstanbul, 12 ( Husust ) — Ha- ıı, anlaşmasının ıeferruıımı aid noktaları - tesbit ve tanzim Hariciye Vekâleti için, umumi — kâtihi Hükümet ve Parti beraberliği Siyasi ve içtimai haya- tımızda Partinin ğü yüksek Bakanlıkları ı!gılendıren dilekler hakkın- güttü Maksadlar. da icabeden kararlar olınacak. Ankara, 12 (AA) — 1 Perşembe günü saat 11 de Parti Benel sekreterliği binasında Yönkurul üyeleri ve vilâyet kol lerine müşal Saylayların d & yapılmıştı C H. Partisi tüzüğüne göre iki senede bir yapılması icabeden Parti vilâyet kongrelerinin bu sene Yaptınlma yalı olduğundan — parti Teşkilâtı olan bütün vilâyetler parti köngrelerini yapmışlardır. Parti genel sekreterliği kon- Bteden evvel vilâyet parti başkan- ma gönderdiği mubtelif tamim- tde hükümet ve parti beraberliği kkanda parti genbaşkurca ittihaz Şlünan kararın Cumhuriyet "lınııııı.ı memleketin Timat bayatında -mıugıı yüksek sadların tahakkukunu — kolay- 'ıruııı. partiyi kuvvetlendirmek Parti prensiplerini daha kolay- gerçekleştirmek — için hükü. olarak g iştirakile bir voplan. Vuğ Lttin İN tam yardımını temin mak- M. Suriç Ankara sefaretine tayin edildi.. “;’ sefiri M. Karahan v.. Oma, 12 ( Radyo ) — Rusya- KO YA sefirliğine sabık sefir B..% et Berlin'de bulunan M. layin edilecektir. Rüay, Ş':'hh #efir M. Karaban'ın ıi. "'lh bir mempriyete ta. töyleniyor. sadile alındığım ve bu sebeple kon- grelerde halkın dilek ve şikâyetle rinin gayet açık ve serbest olurak konuşulub görüşülerek bir karara bağlanmasını ve parti içindeki her türlü seçimlerin serbestçe yapılma. sımı tebliğ etmiş ve kongrelerin ce reyan tarım — mahallinde tedkik etmek ve müşahedelerini bir ra-! porla genel sekreterliğe -bildirimek üzere her vilâyet kongresine birer meb'us gönderilmişti. Dahiliye Vekili Şüktü Kaya id saylar: leri hakkındaki raporları ve şifahen verdikleri iza. hat üzerinde müzakere cereyan ct miştir. Müşahid meb'usların raporları. na ve şifahen bildirdiklerine göre bu sene vilâyet kongrelerinin umu- miyetle tüzüğe ve parti mevzuatına uygun olarak görülüb. gerek ma- halli işler ve gerek hükümet mer kezini ilgilendiren dilekler bakkın- da kararlar alındığı, seçimlerin ser- best olarak yapıldığı - ve valilerin parti başkanlıklarına tayin edilmiş olması hususunun imüisbet ve fay- dalı neticeler vermiş — oldu şılmıştır. Parti genel sekreterliği müşa- hid raporlarında mevzuubahsedilen mes'eleler ve bakanlıkları ilgilen: diren dilekler hakkında icabeden kararları alacak ve teşebbüslerde bulunacaktır, Numan Menemencioğlu'nun — riya: setindeki heyetimiz, birkaç güne kadar Cenevreye hareket edecektir. İsveç hariciye nazırı M. Sandler ile Frama hariciye müsteşarı Vie. not'nun da iştirak edecekleri top: lantıda, Hatay'ın ana yaşası da tan- zim edilecek ve Fransız askerleri. nin Sancak'tan ne zaman ayrıla. cakları tesbit edilecektir. Telefan: 2776 ALMANYA Ecnebi kontrolünü kendi kendine kaldırdı. Berlin, 12 (Radyo) — Almanya, Versay muahe- desi ahkâmına tevfikan Rayş-bank ile Alman, şi- mendiferlerine vazedilmiş olan ecnebi kontrolünü kendi kendine kaldırmış ve bu husustaki kanunu W bugün neşretmiştir. Bu kanun, gerek Paris- te ve gerekse Londra'da derin akisler ğjapmıştır. A İhracat ılanmızın müracaati Taahhüd edilen malların bedeli eski kıymetleri üzerinden ödenecek Ihracatçılar namına Merkez Bankasına yatırılan paralar | kendilerine aynen verilecek Iktısad Vekilimiz Celâl Bayar Ankara, 12 (ALA) — Fra sız frangının altın esasından ayrilıişini müteakip Hollanda, Çitalya, İsviçre ve Çekoslovak- yanın paralarını kıymetten dü- şürmeleri yüzünden ihracat tar cirlerimiz büyük zararlarla kar- şılaşmış bulunuyorlardı. Bu vaziyet karşısında baş- hea bir ihracat merkezi olan İzmir ihracatçılarından mürek- kep bir heyet Ekonomi bakanı Celâl Bayar'ı ziyaret ederek bazı memleketlerin para kıy- metlerini düşürmelerinden do- ğan neticelerini izah etmiş- lerdi. Haber aldığımıza göre yu- karda zikrettiğimiz memleket- ler paralarının kıymetlerinin düşürülmesinden önce yola çı- karılmış olan mallar bedelle- rinin eski kıymetleri üzerinden Cumhuriyet Merkez Bankasın- ca ödenmesi karar altına alın- mıştır. Bu karara tevfikan Ekonomi Bukanlığınca — yapılmış - olan ilân üzerine alâkadarların ver- dikleri dosyaların — Türkofis başkanı Bürhan Lanes, Maliye nakit işleri direktörü Halid, Cumhuriyet merkez bankası sanj şefi Gabir'den mürekkep bir komisyon tarafından tetki- kine başlanmıştır. Para kıymetlerinin düşürül- mesinden önce aktedilmiş olan kontratların fiate taalluk eden kısımları ayni para kiymetle- rine göre düzeltilmedikçe tüc- carlarımızın bu . kontratlarını ifa etmemekte serbest olabi- lecekleri alâkadarlarca ileri sü- rülmektedir. Filhakika birçok memleket- ler muhakemeleri bu . kabil vaziyetleri mücbir ve önceden tahmin edilmemiş bir yeni sebeb addederek bu mukave: lelerin yeni vaziyete intibak ettirilmesini kabul etmiş bü- lunmaktadırlar. — Sonu 2 inci sahifede — İktısad Vekilimiz İstanbul'dan şehri- mize gelecektir. Haber aldığımıza göre, evvelki gün Ankara'dan İstanbul'a geçmiş olan İktisad Vekili Celâl Bayar, bu hafta içinde deniz yolile İstan: bul'dan şehrimize gelecek ve bay: ramı İzmir'de geçirecektir. İzmir meb'ısu Hamdi Aksoy ile İş bankasi umum müdürü Mu: ammer — Eriş ve İktısad Vekâleti deniz işleri müşaviri Sadullah da Celâl Bayar'la birlikte çehrimize geleceklerdir. ” Hükümetimiz Meclisten 11 milyon 1liralık fevkalâde tahsisat istedi S Türkistan Çıkardı dan gelenler Haç yolunda aylardanbe ri çekilen'meşakkatlar Müstakbel Hacılar, bugün İstanbul'dan gelecek olan'arkadaşlarına iltihak ede- rek yollarına devam edeceklerdir Hacı olmak üzere şarkf Çin Türkistan'ından kalkarak Rusya'ya kaçlar kısmen yayan kisinen araba- larla gelen 300 kadar Türk, Kara denizdan İstanbul'a geçmişler ve Cidde'ye doğru vapur. bulamadık- lan için arada kalmıya mecbur ol- muşlardır. unlardan bir kısmı, trenle ve Bağdad tarikile Haleb'e E'ıılmf)ı kararlaştırmışlar — ve İstan- 'dan ayrılınışlardar. İstanbul'da — kalanlar ise, bir tirketle anlaşarak İtalyan bandıralı Rudi vapurunu kiralamışlar ve Bağ- dad'a gitmek — üzere İstanbul'dan ayrılan arkadaşlarına da telgraf çe. Hacca giden Türkistanlı Türkler kerek İzmir'e geçmelerini ve ken: dilerini * beklemelerini - bildirmiş: lerdir. Müstakhel hacılar bunun üze- rine yollarımı değiştirmişler ve ev. velki gün şebrimize gelmişlerdir. 150 Kişiden fazla olan kafile dün şehrimizin şayamı tomaşa yedlerini gezmişlerdir. Bogün limanımıza ge- lecek olan ve diğer arkadaşlarımı hamil bulunan Rudi vapurile doğ- ruca İskenderiye'ye gidecekler ve oradan da aktarıma suretile Cidde'. ye geçecekler, —ayın - önsekizinde Mekke'de bulunacaklardır. Karar tatbik ediliyor Turan'daki petrol ve ben zin depoları kapatılıyor. Gaz ve benzin depoları şehir için büyük bir tehlike teşkil ediyor Belediye, bundan' evel mühim bir karar almıştı, Turan'da bulunan petrol ve benzin depoları, şehir için daimi bir tehlike teşkil çıti. Rginden mevaddı müştaile depoları: mn bayraklı civarında dağda ve yer altında inşa edilmesi muvafık görülmüş, belediyenin bu mübim kararı, vilâyete bildirilmiş, vilâyet- çe tasdik edilmişti. Bir harb vuukunda - tayyare hücuümlarında şehir için tehlike ola: bilecek bir hedef yaziyetinde bu- Ianan bu depolar, şimdi bile bü, yük bir tehlike teşkil ediyorlar; her gün yirmi kadar katar, bu de. poların arasından seyrüseter etmek- tedir. Lokomatifin bacasından bu depolara sıçrıyacak kıvılcımlardan, büyük hir yangın çıkması ihtimali her zaman için vardır. Bu depoların her — birinde as- gart olarak 5:6 bin ton petrol ve benzin vardır. Banlarda çıkacak bir yangın yüzünden bütün mevad: di müştailenin denize dökülmesi, on binlerce ton mevaddı. müştaile- nin deniz üzerine yayılmak suretile Karşıyaka ve hattâ İzmir'i yakması çok muhtemeldir. Bu kadar büyük bir tehlike karşısında hassasiyet gösteren bele- diyeyi haklı bulmamak mümkün değildir. Nitekim, bu vaziyet nazarı dikkate alınmış, Sıhbat ve İçtimat Muavenet Vekâleti ile İktimad Ve kületi de Turan'daki mevaddı müp taile depolarını şehir için tehlikeli bulmuş, bunların Bayraklı civarın: daki dağ sırtına nakillerine tahtel: zemin depolar yapılması " kararını tasvib ye tasdik etmişti. Bunların nakli ye yeniden te. sis için belediye targfından kum- panyalara evvelâ altı aylık ve son defada bir aylık mühlet verilmişti. Fakat kumpanyalardan hiçbiri, bu müddetler zarfında depoların yeni. den tesisi için hiçbir hareket gön termemiştir. Son defa verilen bir aylık müh: let, bu ayın 24 ünde sona: erecek; tir. Belediye, şebiri tehdid eden bu vaziyete bir son vermeyi ve cezri hareket etmeği kararlaştırmış- tır. Önün için mühlet bitince, Tu: zandaki bütün mevaddı müştaile | depolarını kıp.nııınuıı Paris, 12 (Radyo) — Royter Ajansının verdiği son habere göre, ihtilâlci- lerin takviyesi için İtalya- dan gelen askeri kuwvvetler (Malaşa) limanına çıkarıl- mıştır. Bu askeri getiren nakliye gemileri, fta!yan harb gemilerinin muhafa- zası altında bulunmaktadır. Bu haber, her tarafta de- rin akisler uyandırmıştır.