13 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

13 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

M 13/21937 oA Dünya Memleketlerinin sa- nayileşmesi ve ham demir Londra, 12 (A.A) — Dünya memleketlerinin gittikçe sana- yileşmesi ve silâh yarışlarının gün geçtikçe — şiddetlenmesi bu memleketleri ham demir ihracatını tahdit etmeğe sevk etmektedir. İktısadi mahafil bu vaziyetin İngiltere'de akis- ler bırakmasından endişe et- mektedirler. Çünkü İngilterede madeni sanayi müesseselerinin büyük bir kısmı silâhlanma programının tatbiki dolayısile pek meşgul oldukları için uzak tarihlerde teslim edilecek olan siparişler müstesna — olmak üzere halihazırda yeni sipa- rişler kabul edememektedirler. Bundan maada Sovyetler birliği ile Hindistan'dan yapı- lan ihracat hemen hemen dur- duğu için hurda demir. teda- riki hayli güçleşmiş hattâ im- kânsız bir hale gelmiştir. Bundan dolayı fiatlerin yük- selmesine mani olmak için yapılan itilâfın sona erdiği ta- rih olan 31 mayıstan itibaren İngiltere'de çelik — fiatlerinin | yükselmesinden — korkulmak- tadır. Amerika'da da vaziyet ciddi telâkki edilmektedir. ıîtihsalâ- tın endüstrinin bütün kabiliye- tine erişmiş olmasına rağmen fiatler gittikçe yükselmektedir. Amerika'lı ihracatçılar Avru: pa'da sipariş kabul etmemek- tedirler. Amerikan deniz tezgâhları- nin kendilerine lâzım olan miktarda çelik tedarik edeme- dikleri söylenmektedir. Japonyâ kendi ağır — sana- yüne lâzım olan iptidai mad- deleri gerek muafiyetinden istifade ettirmek suretile va- Ziyeti ıslâh etmek ümidinde- dir. Bütün bu sebepler dola- yısile demir ve çelik fabrikaları daha uzun müddet yükselmeğe devam edeceği zannedilmek- tedir. M. Graçyani Cibuti'ye gidecek Adis-Ababa, 12 (Radyo) — Mareşal Graçyani maiyeti ile birlikte Garamola'dan Dire- dava'ya vasıl olmuştur. Mareşal Graçyani Habeşis- tan'ın cenub ve şark kısımla- Tını teftiş etmiştir. Bu - teftiş tine idare şekilleri tesbit edilecektir. Mareşal Cibuti'ye de gidecektir. M. Ruzvelt âptan mütessir olan- lar için tahsisat ayırdı.. Vaşington, 12 (AA) — '_lmlıur başkanı M. Ruzvelt isisipi ve Ohyo mintakala- "inda tuğyandan mütcessir olan- Ta ikraz edilmek üzere 20 Milyon dolar sarfına mMezuniyet “ren ve koöngre tarafından Ğl_bul- edilmiş olan lâyihayı Ün akşam imza etmiştir. Yıldırım 2 Yangın söndürme makinesi Mak istiyenlerin Milli mü- "_'h“_ vekâleti tarafından tec- €Si yapılmış ve muvaffa- İyeti'tasdik kılınmış olan Yıl- _"'. Yangın söndürme maki- nin İzmir acentası Balcı- k ı::yd.ŞıBüyük Arap hanında İ :“nukil Nüzhet mağazasına atları kendi menlaat- Ş 'Sab hn_ olduğu _ımlu' —. K - . İngiltere Dahili istikraz akdediyor. Londra 12 (A.A) — Maliye nazırı Neville — Çemberlayn avam kamarasında beyanatta bulunarak —hükümetin — milli müdafaa işlcri için zaruri olan masrafları karşılamak üzere hükümete sermaye tedariki ve beş sene müddetle büdçe faz- lalarını buna sarfetmek müsa- adesini veren kanun lâyihası- ni derhal tevdi etmek fikrin: de olduğunu bildirmiştir. Bu istikraz 400 milyon ster- ling olacak ve ? alelâde sene- lik milli müdafaa büdçesini hafifletmek yoluna sarfedile- cektir. Neville Çemberlayn, mas- rallar o kadar artmıştır ki bunları varidat üzerinden para çekerek karşılamak — imkânsız bir hale geldi, demiştir. Muhalefet lideri Atle avam kamarasında bu mühim mes- ele üzerinde bir karar vermi- ye davet olunmadan evel ha- kiki beynelmilel vaziyet ve milli müdafaanın bugünkü du- rumunun anlamak - fırsatının verilib verilmiyeceğini sormuş ve Neville Çemherlayn da kendisini Baldvin'e müracaata davet etmiştir. Bunun üzerine Baldvin ce- veb vermiş ve demiştir ki: Vaziyet bugün görüldüğü gibidir. Milli müdafanın heyeti umumiyesi hakkında da avam kamarasında umumi - bir mü- zakere yapılacaktır. Bu müza- kerenin maliye kanunu taki: ben meclise tevdi olunacak kanun lâyihası sırasınde bu müzakerenin yapılması muva- fik olacağı fikrindeyim. Maa- mafih bu Mmes'ele meclis rei- sinin elindedir. Ribetrap-Halifaks konuşmaları — Başı 5 inci sayfada — yapılmış olan tekliflerin müp- hem ve Almanya'ya yapılan ikrazlar faizlerinin pek yüksek olduğunu söylemiştir. Öğrenildiğine göre Lord Halifaks muhatabından birkaç sual sormuş ve arzularını rü- fekasına - bildireceğini vadet- miştir. .Siyasi mahafil M. Von Ri- bentrop'un uzun müzakereler icrası için ilk adımı atmış ol- duğunu ve bu . müzakerelerin ilk safhasını Almanya'nın nok- tai nazarını muhik göstermek teşebbüsünün teşkil etmiş bu- lunduğunu beyan etmektedir. Uydurma bir haber Kahire, 12 (Hususi) Royter'den: Misir. ordusunda tanklar kullanılamıyacağı ha- beri bütün Mısır'da endişe ve heyecan uyandırmıştır. Yapr- lan tahkikata göre, bu haber tamamen uydurmadır ve tank- lar, Mısır müdafaa ordusunun en küyvetli cüz'ü olarak kul- lanılabilecektir. Davet Karşıyaka Kızılay K. şube- sinden; Kızılay kurumu Karşıyaka kolunun 1937 yılı kongresi 7-2-937 günkü toplantısında ekseriyet olmadığından geri bırakılan 14-2-927 pazar günü saat 15 de Karşıyaka C. H. Partisi evinde toplanacağından kızılay üyelerinin gelmelerini « . Hd ANADOLU Yeni kananlar hazırlanırken —Başı Sinci sayfada— bik eder, bugün ekseriya mev- cud olmıyan, fakat yetiştiril- miş yardımcıların da yardı- mile az zamanda tesisi müm- kün olan sığnakları yapmakla mükelleftir. Fakat bu vazile- yi o zaman yapabilir. Eğer bütün ev halkı sivil hava ko- runması hakkında durmadan tenvir ve ikna edilmişseler bu zat ilk iş olarak evin her ai- lesile temas ve bunlardan her birisi için bir iş ve alarm plânı tesbit eder. — Bilhassa büyük evlerde bu tertib ve töreye çok ihtiyaç vardır. Zi- ra aksi halde ancak karışık- hk ve panik zuhur eder. Umumit alarm - işaretinden den ışık ve ateş yanmasının devamı, çocukların kimsesiz kalması büyük evlerde halkın bir ;tek merdivene hücumu, evelce hazırlanmamak yüzün- den lâzım olan yerlerde su bulunmamak, sığınakta — örtü alınmamak yüzünden halkın üşümesi ve unutulma yüzün- den yiyecek alınmamak - gibi mahzurların vuku bulmaması için evin muhtelif ailelerine talimat verir ve aksini me- neder. - Ev âmiri, ev sakinlerinin mevcud olmadığı zamanlarda her bölmenin ranahtarına ma- lik olmalıdır ki icabında her tedbiri bizzat yaptırabilsin. Yalnız bu anahtar tevdiü key- fiyeti bile ne kadar büyük bir itimadın şart olduğunu gösterir, bununla beraber dahi bertürlü — suüistimali — bertaraf için anahtar mühürlü bir zarf içinde kabul olunur. Âmir ev sa- kinlerinden kendisine yardımcı seçer ve bunlardan ev itfaiye- sini kurar. Lşık söndürme Ev âmirinin mühim bir va- zifesi de gece hava saldırnm. larında, bütün ev ışıklarını söndürmektir. ( İkaz ) işareti üzerine bütün evin ışıkları lü- zumu kadar azaltılır ve ( tay- yare alarmı ) işaretinde bütün ev karanlıklaştırılır. Bu suretle saldıran tayyarecinin işi pek güçleştirilmiş olur. Harb ha- linde ev âmirine bir ev polisi ve salâhiyeti terettüb eder. Tayyare alarmında, ev âmiri- nin vereceği talimata mutlaka itaat olunur. Karşılıklı yardım Evde şahsi korunmayı temin etmekle de iş bitmiş sayılmaz. Tayyareler, o kadar çok yer- lere muhtelif bombalar atar- Jlar ki, resmi yardımcı - teşki- lâtlar her yere yetişemezler. Bu sebeble ev bloklarında (blok yardımcı teşkilâtı) yapı- lır. Maksad, icabında karşılıklı yardımdır. Blok halkı içlerin- den bir zâtı (hava blok âmiri) seçerler, bu âmir, blok dahi- lindeki ev hava âmirlerile ir- tibatta bulunur. Blok çerçevesi içinde, mü- nasib ve orta bir yerde (Blok deposu)i ve içinde de kürek, kazma, kova, tulumba hortum- ları, merdivenleri - sargı takım- ları ve diğer lüzumlu âletler bulundurular. İcabında sedyeler ve yar- dıimcı insanlar da bu depo civarında bulunurlar. Bir eve düşen bombalar yangın çıkar- tır da ev teşkilât söndüre- mezse, derhal blok yardımcı teşkilâtı yardıma koşar. Bu da başa çıkamazsa o zaman res- Ph Devlet D müdürlüğünden: 1 —Aşağıdaki cedvelde gösterilen iki gürüp balastın evvelce ayrı ayrı ihalesi yıpılmışndı! bu sefer mütcahhidin vefatı üzerine işbu güruplar 2490 sayılı kanunun 32 ve 33 ünci maddeleri mucibince kapalı zarf usulile tekrar eksiltmeye çıkarılmiştır.| Balast alınacak ocakların yerleri ve toplama balast alınacak İyerler ve buralardan alı: nacak miktarlarile muhammen bedelleri ve iktiza eden taminat miktarları ve teslimal müddetleri aşağıdaki cedvelde gösterilmiştir. 3 — Alınacak balast, cedvelde gösterildiği veçhile iki güruba ayrılmış olup her gurüup ay: rıca ihale olunacağından bu her gurup için ayrı ayrı teklif yapılacaktır. 4 — Eksiltme Devlet Demiryolları mukavelenamesi, kapalr zarf usulile balast eksiltme şart: namesi ve Bayındırlık işleri genel şartnamesi mucibince yapılacaktır. İstekliler bunları Alfyon'da 7 nci işletme müdürlüğünde görüp öğrenebilirler. Ve meccanen alabilirler ve izahat istiyebilirler. S — Eksiltme 22/2/937 tarihine tesadül eden pazartesi günü Alyon şehir istasyonunda 7 nci işletme binasındaki komisyonda saat 16 da yapılacağından istekliler 2490 sayılı kanuna ve 4 cü maddedeki şeraite tevfikan hazırladıkları muvakkat teminat ve teklif mektuplarını havi zarflarını mezkür tarihte saat 15 e kadar komisyon reisliğine tevdi etmiş bulunanacaklardır. Ocak ve Teslim Gurüp — Bulundü- toplama Balast Mubammen Muvakkat müd- Balastın cini No.sı — gü hat yerleri miktarı bedeli teminat — deti İ Klm. m3 Lira Lira Ay 1 Afyon 227 — 900 3000 3900 292,5 16 Ocak kırma Akşehir balast V. İzmir 223 — 282 8000 8000 600 8 — Toplama ve Afyon kırma balastı Umumi korunma hizmetle- ri ve resmi teşkilât: Res- mi dairelerin yardımı Düşman hava saldırımlarını uçaklarla, top ve makineli tüfeklerle defi keyfiyeti, aske- ri bir iştir. Sivil korunmanın icab ettirdiği diğer ödevler, bir takım teşkilâiım yapılması- ni Jüzumlu kılar ki — şunlardır: ! — Uçak gözetleme ve haber verme teşkilâtı: Memleketin her tarafına da- gınık olarak olarak kurulmuş hava gözetleme ve haber pos- taları ve merkezleridir ki ufuk: ları ve gökleri dürbin ve di- ğer âletlerle arayarak düşman uçak filolarını bulur ve mak- sadlarını anlar ve haber ve- rirler. 2 - Ikaz ve alarm teşkilâtı Tehlikeye uğrıyacak şehir ve mahal halkını tehlikeden haberdar ederler. Bu gözetle- me ve alarm işlerinde askeri makamlarla, posta, telgraf ve mıntakanın — sivil memurları birlikte çalışırlar. Fakat ordu- ya mensup teşkilât, hava ha- ber postalarında veya alarm merkezlerinde kullanılmazlar. Bu vazifeler için gönüllü ye- tiştirilmiş insanlar lâzımdır. 3-Emniyet ve yardım hizmeti Kaçınmak mümkün olan za- rarları en az dereceye indir- mek için emniyet ve yardım teşkilâtı yapılır. Şahsi korun- ma işleri de burada biter. Bundan sonra resmi yardım teşkilâtı başlar. Bu teşkilât şunlardan ibarettir: a — Emniyet kıt'ası emni- yet ve inzıbatı muhafaza için, b — Sihiye: - Çabuk sıhi yardım ye ilk tedavi için. c — İtfaiye: * büyük yan- gınları söndürmek için, d — Gaz arayıcı ve temiz- leyici kıtası - zehirli — gazları bulmak ve temizlemek için- e — Teknik kıtalar: Hasa- ra uğramış elektrik, havagazı, kanalizasyon, su ve muhabere yollarını tamir için, f — Enkaz kaldırma kıta- ları: Caddelerdeki enkazı kal- dırmak ve yıkılmıya yüz tut- muş binaları yıkmak, yahud muvakkat desteklemek için. Yukarda söylenen teşkilât- tan hâlâ ancak bir kısmı var- dır. — Fakat bunlar da ciddi haller karşısında kifayet ede- <cek derecede değillerdir. Bun- lar iyi yetiştirilmeli, yardım- cılarla takviye edilmelidir ki, icabında âmme hizmetlerini Izmir C. Müddeiumumiliğin- den: Çeşme mahkemesinde 10 lira maaşlı bir zabıt kâtipliği açıl- mıştır. Bu kâtipliğe talip olacakların ( memurin kanununun 4 üncü maddesinde sayılan vasıf ve şartları haiz :bulundukları taktirde lâzim gelen izahatı almak ve imtihan gününü öğren- mek üzere İzmir Adliye encümeni sicil kalemine müracaatları. W A.Kemal Tonay Bakteriyolog ve bulaşık, salgın hastalıkları Birinci Sınıf Mutahassısı (Verem ve saire) Başmahanc istasyonu karşısındaki Dibek tokak başında 30 sayılı ev ve muayenebanesinde sabalı sast 8 den akşam saat 6 ya kadar hastalarımı kabul eder UNN A Teze.fore : 4775 YN A EEEEMEK L AA ERTE MA RREZ SIHHAT BALIKYAĞI — Norveçya balıkyağlarının en halisidir. Şerbet gibi içilir, 2 defa süzülmüştrü Hamdi Nüzhet Çançar Sıhhat Eczanesi Başdurak Büyük Salopçioğlu ham karşısında 1500 Kişi Bir anda kurşuna dizildi Belgrad, 12 ( Radyo ) — Malaga divanı harbı, cumhu- riyetçi 1500 zabiti idama mah- küm etmiş ve hükmü idam derhal infaz olunmuştur. -— Büyük şehirlerde yardımcı teşkilâtların çabuk — yardımını mümkün kılabilmek için bun- ların, icabına göre mahalle (Rayon) lara taksim edilmeleri lâzımgelir. Meselâ her 5000 nüfuslu bir mıntaka bir (Ko- runma — mahallesi) — sayılarak oraya bir (Mahalle âmiri) ve- rilir. Bunun emrinde, emniyet, itfaiye, sıhhiye kıtları ve ica- bında bir (Haber ve irtibat mangası) bulunur. Mahalle âmiri, kendi mınta- kası dahilindeki blok âmirle- rile irtibatta bulunur ve ica- bında komşu maballeden yar- dim istiyebilir. Hava korunma bölgeleri (Bezirk) Nüfusu 20,000 - kadar olan yerler, birer bölge vücuda ge- tirirler. Bölgenin hava korun- ma âmiri ve ihtiyat yardım kıt'aları bulunur. Nüfusu 100,000 e kadar olan şehir veya endüstri mıntaka- ları, bölgelere taksim olunur- lar. Fakat bütün bu tâaksimat kat'i olmay h ihtiyaç ve miryolları Afyon 7 nci işletme Akhisar ) Urbaylığından | “lerin belediye itfaiy r Sayfa 7 . 356 Aranıyor.. Seferberliktenberi kaybol- duğu halde 1935 senesinde Musa Ağanın oğlu Hasan tarafından Tire'de görülmüş olan Langaza muhacirlerin- den (Saraçlılı Süley- man oğlu Salih'i ) hem- şiresi Emine aramaktadır. Gören ve bilenlerin insa- niyet namına aşağıdaki ad- rese malümat vermeleri rica olunur. İzmir'de: Şehitler caddesin- de Sepetçi sokakta 2 No.lı hanede kız kar- deşi Süleyman kızı Emi- ne, Salih'in kızı Şazi: Gümrüğü belediyeye ve iha- ; leden mütevellit diğer masraf — ve vergileri mütcahhide ait î( olmak ve 1.Mart.937 pazar- — tesi günü sâaat 15te ihale - edilmek üzere kapalı zarf us lü ile belediyemizce bir adet yeni şasi kamyon alınacaktır. — Bedeli muhammen 1200 lira- dır. İstekli olanların kanuni — tarifat veçhile o gün saat 14 e X kadar belediye encümenine ve şartnameyi görmek (i