13 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

13 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İzmir'in'güzelliği namına Çarşıda, mahalle dıvarlarına bakımız: Deri doğiştiren bir ve rastgele yırtılan bir yığın görünüşüne bir avuç, Eskiden, mahallelerin gaz gibi, bir takım ve zarafetin idam vesikalarımı yapıştırıyorlar., Bana cevab olarak; aralarında”göze çarpacak yerlere düşen binaların hastayı hatırlatıyor. Biribiri üştüne yapıştırılan afiş, bedit zevkimize ve şehrin medeni rengürenk çamur gibi varulmuş ve vurulmaktadır. fenerlerini yakan merdivenli fenerciler afişçiler türedi. Rastgele bir dıvara güzelliğin, temizlik Amma, aldıran yok. — Bina sahibinin muvafakati olunca kim itiraz edebilir? Denecektir. Bu cevab, çok garib olur. Çünkü caddelerin genişliğini, Binaların şekil ve - irtifmm bile kontrol eden belediye mücseseleri, el- bette ki bunda da söz söyliyebilirler.. Tatarruf ve mülkiyet hakkı, fer- de sid olmakla beraber, bundan cemiyete ve şehire düşen işi tanzim etmek de devlet ve şehir müesseselerinin bakları dahilindedir. Bir sinemanın, bir tiyatronun kapısının önüne çıkıb; elindeki çanı salliyarak; Haydi baylar, bayanlar, başlıyor, Meşbur Amerikan Vvahşi muha- rebelerini seyredeceksiniz. , #yuryacaktır. Meşhur palyaço Mehmed bu akşam burada Diye avaz avaz bağıran canlı ve ayaklı reklâmi nasıl susturduksa, pehrimizin medenti yüzüne, rastgele bir tutkal fırçası vurub üstüne af işi- ni asan açık gözün yakasına yapışmalıyız. Garb — memleketlerinde, ilâmın, afişin bir şekli vardır, bir kaidesi yardır. Herkesi ruhatsız, fevkalâdelik bile yaratır.. şehiri de berbad etmez. göze çarpar. Hattâ bir boş zaman oöğlencesi bile olur, hattâ Biz de buna alışmağa mecburuz. Bu mecburi- Bilâkis ruhu okşar, şebirde bir yeti, kendiğilimizden hiasettiğimiz müddetçe biç olmazsa belediyenin,'bu işi başı boş bırakmaması lüzimdır. Onlara kalıcsa, yarın öbür gün penceremizin camına da bir - ilân varakası yapıştırmaktan geri kalmıyacaklardır.. Soğuktan korkanlara iki tavsiye ! “Amerika Tıb gazetesi,, so- guktan korkanlara şu iki tav: siyede bulunmaktadır: 1 — Hergün sabahları, bir leğen içinde sıfırdan aşağı 10 derecede soğuk bir suya bir eli batırmalı, iki dakika böy- — lece kalmalıdır.. Bu sayede < vücud soğuğa karşı bir nevi afiyet kazanır! 2 — Sıcak bir yerden so- guk havalarda sokağa — çıkıl- dığı zaman ağzı sıkı kapat- malı ve sade burundan ve çok yavaş nefes almalıdır. Bir Tıb gazetesinin bu tav- siyelerine teşekkür bir borçtur! Kurbağa ticareti Kârın iyisi ve kötüsü olmaz. Bunun için kurbağa ticareti de garip veya çirkin görünmeme- lidir. Fransa'da Paris civarında birçok kimseler kara kurbağa toplamak ve satmakla meş- güldürler. Bu kurbağalar, İn- giltere'ye sevkedilmektedir. İngiliz'lerin bu kurbağaları yimediklerini peşin temin ede- biliriz. İngilizler bunları sebze bahçelerinde yapraklara mu- sallat olan muzir haşereleri avlamak hizmetinde kullan- maktadırlar. Acaba İngiltere'de kurbağa yokmudur ki Fransız kurbağa- larına böyle düşüyorlar? Doğ- rusu bunu biz de bilmiyoruz. En güzel kadınlar Holivod'da çıkan bir mec- mua, en güzel kadınlardan bahsetmekte ve: *Cihanda en güzel kadınlar spora ehemmiyet vermiş, bil- hassa yüzücüler, tenisciler ve golf oyuncuları arasından ye- tişmektedir , hükmünü ver: mektedir. Mecmua; sporcu - kadınlar arasından güzellik müsabaka- larını kazanmış olanları zikret- fikten sonra sinema yıldızla- irının vüzde vetmiş beşinin de Saime Sâdi oynıyan kadınlar teşkil ettiğiniği de ilâve etmektedir. Zenginlik eseri bir iş Kış sporuna rağbet son za- manlarda pek fazlalaşmıştır. Zengini ve eğlence düşkünleri pek çok olan Nevyork'ta Ma- dison meydanında büyük bir kış sporları dairesi yapılmıştır. Bu binada senenin herhangi bir mevsiminde, sun'1 kar ve buz sayesinde her türlü kış sporları eğlenceleri yapılabil- mektedir. Mektup okumiyan bir İngiliz iltere'de, büyük şehirler- den îınnde oturmakta — olan Mister Lister isminde bir zen- gin adam, kendisine gelen mektupları okumazmış!. Mister Lister'in bu âdeti 20 enedenberi devam ediyormuş. Postacınm getirdiği bir. ku- cak mektubu açmadan bir ta- rafa atarmış!. Bu garip âdetin ve azami “meraksızlığın sebebi de, Mis- ter Lister'e gelen mektupların mühim bir kısmının para ve yardım talebine dair olması imiş!. Acaba, mektupları — açsa, okusa, kendisinden milyarlar istenilse ve bunları verecek vaziyette bile olsa, bu talep- leri mutlaka is'af etmek mi lâzımgelecek?.. İngiliz aklı bul. d S Bugün doğacak çocuklar.. Bugün yıldızların arza yapa- cakları tesirler iyi olacaktır. Sa- bah <haklı olmak şartile- düvâ ikamesi için çok muvafıktır. Bu- gün öğleden sonra idare ve azim- lışabileceğimiz için şans da izimle beraber olacaktır. Bugün başlıyacak — seyahatler çok güzel geçecektir. Bugün doğan çocuklar, yük- sek kabiliyetli, yüksek ruhlu ve zeki olacaklardır. Pek mütenevvi mexleklere dağılacaklar ve tuttuk- ları meslekte temayüz - edecek. lerdir. ANADOLU YEHİR lefleri ve HABERLERİ Kazanç'vergisi mükel-i| Palamut tet- borçları Işlerini terk ed enlerin taksit- leri ne şekilde alınacak? Gündelik gayri safi kazanç- ları üzerinden vergiye tâbi bulunan mükelleflerden mali yıl içinde işe başlıyanların mükellefiyet devrelerinin tayin şekli hakkında Maliye Vekâ- letinden vilâyete bir tamim gelmiştir. Tatbikatta haziran ve kânunuevvel — aylarından sonra işe başlayıp ta müteakip taksit müddeti girmeden evvel işlerini bırakan bu kabil mü- kellefler hakkında yapılacak muamele için tereddüde dü- şüldüğü görülmüştür. 2395 numaralı kazanç ver- gisi kanununun — 50 inci ve 37 inci maddelerindeki hü- kümlere göre gündelik gayri safi kazançları üzerinden ver- giye tâbi olanların mükellefi- yet devresi taksit esasına is- tinad ettirilmiştir. Vergiler biri Haziran, di- ğeri Birinci kânun aylarında olmak üzere iki taksitte tahsil olunur. Bu müddetler ayni za- manda tediye zamanlarıdır. Gündelik — gayri safi kazanç esasına göre vergiye tâbi bu- hundurulanların — mükellefiyet devreleri taksit esasına istinad ettirilmiştir. Bu mükelleflerden birinci taksit müddeti olan 1 Haziran - 31 Birinci kânun ü içinde işe başlıyanlar- dan birinci ve işlerine devam ederlerse ikinci taksit vergile- rinin ve Birinci kânun - 31 Mayıs devresi içinde işe baş- lıyanlardan da yalnız ikinci taksit vergilerinin alınması lâ- zaımdır. Haziran ve Birinci kâ- nun aylarından sonra işe baş- lamakla beraber mütcakip tak- sit müddetlerinin girmesinden evvel işlerini bırakanlar da bir taksit vergi ile teklif edile- ceklerdir. Birinci taksit devresi içinde işe başlıyan ve ikinci taksit devresinin hulülünden evel iş- lerini bırakanlara senelik ola- rak tahakkuk ettirilmiş olan vergilerin ikinci taksitleri S7 inci madde mucibince birinci taksit müddeti içinde haber verilmiş olmak şartile terkin edilecektir. Üzüm standardizasyonu y Ticaret ve sanayi odası bir rapor hazırladı Üzüm standardızas_yonu lüzumlu ve zaruri görülmektedir Üzümlerimizin standardizas- yonu hakkında şehrimizde alâ- kadar bir müessesenin mühim bir rapor hazırlıyarak İktısad Vekâletine gönerdiğini geçen gün yazmıştık. Muhtelif mües- sescler, üzüm standardizasyonu hakkında mütalealar hazırla- maktadır. Şehrimiz Ticaret oda- sınca da ayrıca bir rapor ha- zırlanmıştır. Rapor, üzüm stan- dardizasyonunu, dünya rakip piyasalarında iyi satışlar yap- mak noktai nazarından lüzumlu ve zaruri görmektedir. Odanın raporunu hülâsaten aşağıya ya- zıyoruz: *Kuru üzümün tam bir stan- dardizasyonu, müşküldür. Fa- kat tam bir ihracat mahsul ve maddesi olan kuru üzümün yalnız bu sebebten dolayı di- ğer mahsullerimize tercih edil- mek suretile standardize edil- mesi âcil bir zarurettir. Buna muvaffak olmak - için istihsal- den başlıyarak bütün vasıf ve hususiyetlerinin sabit ve mu- ayyen şekiller dahilinde cere- yanını temin etmek ve ziraat 'sahalarında tedricen birçok ted- birler almak mecburiyeti vardır. Bu da ancak istihsal ve ihraç işlerinde hükümetin kat'i bir müdahalesi ve hâkimiyeti ile kâbildir. Bu yoldailk önce ziraattan işe başlamak elzem- dir. Bizde küçük bağcılık re- jimi cari olduğundan zirai sa- hada alınacak tedbirin birin- cisi ve başlıcası bütün bağcı- larımızı — topliyacak Tumumi kooperatif teşkilâtına bağla- mak İâzımdır. bu, kanuni tedbirlerle ve stan- dard usulile mümkündür. Bu takdirde kooperatifleşmiş müs- tahsiller, tacirler tamamen stan- dardize edilmiş veya standar- dize edilmiye elverişli mal tes- Him edeceklerinden ihracata aid işletme, ambalâj ve tasnif işlerinin dahi nizam altına alınması kolaylaşmış olur. Bu suretle kooperatifle — serbest ticaret sahaları ayrılarak her biri ayrı ve yekdiğerini tamam- layıcı ıkııudı vazifeler deruh- dc edebilirler. İhracatın birçok risklere bağlı sermaye ve krediye mütevekkif malümat, tecrübe ve ihtisasa dayanan ince bir iş olduğu mülâhaza edilirse kooperatifle serbest ticaret ayrrayrı faali- yet sahaları tesbit eden muh- telit bir rejimin lüzulm ve ay- dası kendiliğinden — tezahur eder. Her halde ihracatın da kooperatifleştirilmesi, diğer ted- birlerin semerelerini — almak bütün yeni istihsal ve satış sisteminin son bir merhalesini teşkil etmelidir. İlkmekteplerde yazı dersleri levhaları Tedrisat programına göre, ilkmekteplerde talebeye güzel yazı dersleri de verilmektedir. Talebenin derslerini kolaylaş. tırmak için Kültür Bakanlı- ğınca bastırılmış olan güzel yazı levhalarından İzmir vilâ- yeti ilkmekteplerine yetecek kadar, şehrimiz' Kültür direk- törlüğüne gelmiştir. Bunlar, ilkmekteplere dağıtılmağa baş- kikatı | Netice, raporla Ve- kâlete bildirilecek Palamutun standardize edil- mesi ve yeni ihraç merkezleri temini için dün ticaret ve sa- nayi odasında bir toplantı daha yapılmıştır. Geç vakte kadar devam eden — toplantıya, iç - ticaret umum müdürü Mümtaz ile İktisad Vekâleti ihracat baş kontrolü Hakkı Nezihi de iş- tirak etmişlerdir. Toplantıda verilen kararlar, bir raporla İktısad Vekâletine bildirile- cektir. Kızılay balosu Bu akşam veriliyor Kızılay kurumunun yıllık Lü- yük balosu, bu akşam hükü- met konağı salonlarında veri- lecektir. Balonun fevkalâde bir şekilde olması için mühim hazırlıklar yapılmış, hükümet salonları bol bir şekilde ten- vir edilmek için mühim tesisat yapılmıştır. - İstanbul'dan bir orkestra getirilmiştir. Salonla- rın tezyin işleri, uygun bir şekilde yapılmıştır. Bu seneki balo, geçen yıllara nazaran daha parlak bir şe- kilde olacaktır. Zengin var- yete numaraları hazırlanmıştır. Kadril oyunları da yapılacaktır. Balo genel komiserliğine em- niyet müdür muavini İsmail zevkiselime Hakkı Küntay seçilmiştir. KETa: Rusya Valânsiya hüküme. tine silâh tedarik ediyor.. Berlin, 12 (Radyo) — Av- rupa Ekspres gazetesine göre Sovyet Rusya, Paris silâh fab- rikalarına 60 milyar — rublelik belandi wşür LBa Hiedi Valânsiya hükümeti namına silâh ve mühimmat mübayaa- sına hasredilmiştir. Edirne'de feyezan Hükümet, lâzımge- len tedbirleri aldı Edirne, 11 (A.A) — Son günlerde yağan sürekli yağ- murlar yüzünden nehirler taş- mış ve Edirne'nin sekiz on mahallesini su basmıştır. Su- ların yükselmesi bütün gece devam etmiş ve bu .üddet zarfında zabıta su istilâsına uğrıyan mahallelerdeki evleri tahliye işile uğrasmıştır. Sular 4 metre 90 santimetre yüksel- dikten sonra yavaş yavaş çe- kilmiye başlamıştır. Bosna kö- yü tamamen su ile çevrilmiştir. Umumi müfettişlik ve vilâyet feyezanın fazla zararı mucip olmaması için tedbirler al- mıştır. Edirne, 12 (A.A) — Sular çekilmekte devam ediyor. Hava açıldığı için suların yükselme tehlikesi azalmıştır. Felâketze- delere yardım - edilmektedir. Bosna köye erzak gönderil- miştir. Zabıta büyük gayret- lerle çalışmaktadır. Hilâliah- mer yardım etmeyi kararlaş- tırmıştır. Zarar miktarı henüz belli değildir. Dört cami de sular altında kalmış fakat vaktinde boşaltıldıkları - için 13/2/937 n Japonya Meclis hükümetin programını kabul et mezse feshedilecek B Üat Tokyo, 12 (Radyo) — Ja- pon meclisi 15 şubatta top- lanacak, kabine mali progra- mını meclise arzedecektir. Meclis bu programa ve as- keri kredilere muhalefet göste- rirse feshedilecektir. Tokyo, 11 (AA) — Do- mei Ajansı bildiriyor: Diyet meclisi — içtimalarını 14 şubata kadar tehir eden yeni büdçe projesini hazırla- maktadır. Maliye nazırı bazı eşya fiatleri üzerindeki tereffü temayüllerinin önüne geçilece- ğini ümit etmektedir. Hükümet eski hükümetin vücuda getirdiği büdçe projesi heyeti umumiyesi üzerinde 275 milyon yenlik tenkisat yapabilmiş ve büdçeyi iki mil- yar 765 milyon üzerinden kur- maya karar vermiştir. Esaslı tenkisat merkezi hükümetin eyaletler üzerine devredeceği 150 milyon ile bazı nezaretler tarafından istenen 125 mil- yonluk krediler üzerinde ya- pilmiş, ordu ve donanma büd- çeleri de azaltılmıştır. Eski hükümetin 450 milyona çıkar- dığı vergi zammiyatını hükü- met 300 milyon üzerinden tahdit etmiş ve bunun için de gümrük resimleri ile kazanç vergisi üzerinden alınan hu- susi resmi indirmiştir. Bu ten- kisat sayesinde hükümet Hi- rota kabinesinin bıraktığı açığı kapayabilmek için yeni hazine bonoları ihraç eyliyecektir. İhracatçılarımızın müracaatı — Başı T inci sahifede — Ankara, 12 (Hususi) — De Voloasyon münasebetile büyük zararlar görmüş olan ihracat- çılarımız, İktisad Vekili Celâl Bayar'ı ziyaret etmişler ve ne suretle hareket etmeleri lâzım geldiğini sormuşlardır. Haber aldığımıza göre, ih- racatçılar taahhüd ettikleri malların bedellerini eski kıy- metleri üzerinden alacaklar ve Merkez Bankasına yatırılan paralar kendilerine verilecektir. Layma Volkanı faaliyette Santiyago dö Şili, 12 (Rad- yo) — Layma volkanı faali- yete geçmiştir. Volkanın püs- kürdüğü ateş ve lavlar yüzün- den 3 kişi ölmüş, birçok mad- di zararlar olmuştur. Çekoslovakya Küçük itilâftan ay- rılmıyacaktır.. Belgrad, 12 ( Radyo ) — Çekoslovakya'nın küçük itilâf- tan ayrılacağı hakkında Mar car gazetelerinde çıkan haber” ler resmen tekzib edilmek” tedir. Cenubi Amerika Sür'atle silâhlanmağa başladı Kap, 12 ( Radyo ) — Pre korya'da Cenubi Afrika ordu” ları fişenk ihtiyaçlarını temif. edecek büyük bir fabrika kt* rulmuştur. j Cenubi Afrika hi'ık(lmeli_6 ayda teslim edilmek şartil? Londra'ya 100 tayyare ısmaf” | lamıştır. Bundan başka 100 tayyare de mahalli fabrikalâf