13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Boşuna bir zahmetin ilk akisleri Biz söylemeden kendileri tenkid ettiler: Journal gazetesinin siyasi mi riri, Sürye heyetinin
 Her tarafta büyük bir demir buhranı başladı Buhrana sebep silâhlanma yarışıdır fiatlerin yükselmekte devam edeceği...
 Atatürk dün Başvekille Vekilleri kabul etti Hariciye vekili bu akşamki trenle Atinaya hareket ediyor z...
 Hava hücumları Halkevlerinde birer büro açılmasına karar verildi Ankara 12 (Telefon) — Hikevlerinde, hava hücumlarına karşı
 Seyhan kabardı Nehir kenarında oturanlar kaçmağa hazırlanıyor Adana 12 (Hususi) — Şiddetli ve devamlı yağmur yağıyor. Seyhan
 Meclis hükümetin 11 milyon lira tahsisat talebini kabul etti Ankara 12 (Telefon) — Müstacelen bitirilmesi icab eden bazı...
 Balkan hariciye nazırları arın Selânikte birleşecek Yunan başvekili üç hariciye nazırını Atinada karşılayacak Bulgaristanın

arG KÜÇÜK İLÂNLARIMIZ En ucuz ve “en tesirli ilân vasıtasıdır 4 detas; 98 kuruş AKŞAM ilân servisi, telefon 24240 Sene 19 — No. 6583 — Fiati her yerde $ kuruş CUMARTESİ — 13 ŞUBAT 1937 Vekilleri kabul etti Hariciye vekili bu akşamki trenle Atinaya hareket Boşuna bir zahmetin ilk akisleri Biz söylemeden kendileri tenkid et- tiler: Journal gazetesinin siyasi muhar- riri, Sürye heyetinin Parise gitmesini hoş görmüyor, eğer br dilekleri varsa Cenevreye gitsinler diyor. Fransız mu- harririn pek doğru söylediği gibi, Ha- tay meselesini halleden Fransa hükü- meti değil, Milletler cemiyetidir. Gene bu muharrir haber veriyor ki Süzyeli zevat, Cenevrede kabul edilen geniş Muhtariyet esaslarile taban tabana zıd şeyler istiyorlarmış. Neler istediklerini bilmiyoruz. Sür- yelilerin, Milletler Cemiyeti kararıdan Sonra Parise kadar gitmelerini bzi de anlıyamamıştık, Fakat, dâvâmızın hak linden sonra iyi geçinmek istediğimiz Süryelilerde herhangi bir şüphe uyan- dırmamak için bu seyahatten bahset- medik. Esasen bu gibi müracasilar ne Türkiyeyi, ne Fransayı alâkadar eder, Pransız matbustmın neşriyatı. göste- ğ riyor ki Süryenin bu tarzda hareketi, gerek nezaket, gerek politika bakımın- den Fransada nahoş tesir yapmakta» dır ıda istiklâle kavuşarak kendi kendilerini idare mesuliyetini üzerleri- ne alacak olan bir memleket devlet adamlarının, Parlse başvurmakla Mil- letler Cemiyeti kararının değişemiyece- | ği kadar basit bir meseleyi bildiklerini umardık. Hattâ Fransa hükümetinin bu tarzda bir müracaatı nasıl karşılı- Yacağım bilmemelerini de Sürye hesa- bina endişe ile karşıladık. Başvekilimiz, Hariciye vekilimiz Mec- lis kürsüsünde söylediler: Süryeye kar- $1 ancak samimi dostluk duyguları ile Mmütehassis bulunuyoruz. Bu dostluğu kuvvetlendirecek âmil olan hâdise Olup bittikten sonra, neticesiz ve boş teşeb- büslerle Türkiye efkârında lüzumsuz süphe uyandırmak âkıllıca bir hareket olmasa gerektir. Gene tekrar ediyoruz: Sürye heyeti- nin seyahatinden ilk bahseden biz de- giliz. Bunu tenkid eden bizzat Fran- sızlardır. Seyhan kabardı Nehir kenarında oturan- lar kaçmağa hazırlanıyor Adana 12 (Hususi) — Şiddetli ve devamlı yağmur yağıyor. Seyhan neh- Ti bir buçuk metre kadar yükseldi. Nehir kenarındaki mahaller de otu- fanlar evvelki seylâbı hatırlıyarak kor- kudan iç mahallelere kaçmağa hazıt- “laniyorlar, Hava hücumları Halkevlerinde birer büro açılmasına karar verildi Ankara 12 (Telefon) — Hikevlerin- de, hava hücumlarına karşı alınacak tedbirlerle meşgul olmak üzere birer büro açılmasına karar verilmiştir. Dü» Dün sabah İstanbula geldiklerini yazdığımız başvekil İsmet İnönü, ha- riciye vekili Tevfik Rüşlü Aras ve ik“ tisat vekili Celâl Bayar dün sabah Atatürk tarafından Dolmabahçe sâ- rayında kabul edilmişlerdir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü Aras saat lil de saraydan ayrılarak Pera- palas oteline gitmiş ve kendisine tah- sis edilen dairede bir müddet istirahat etmiştir. derhal işe başlanacaktır. Ziraat hiliye vekâleti bunun için bir proje hazırlamağa başlamıştır. ediyor Yukarıda başvekil ve vekiller Kadıköy iskelesine çıkarlarken, aşağıda başvekil ve vekiller köprü üstünde Öğle yemeğini Perapalasta yiyen dış işleri bakanı otelde bazı hususi ziya- retlerden sonra otomobille tekrar Dol mabahçe sarayına giderek Atatürk- le başvekile mülâki olmuştur. Harici- ye vekili dün geç vakte kadar saray- da kalmıştır. Geceyi Perapalasta ge- çiren Tevfik Rüştü Aras, Balkan an- tantı konseyine iştirik etmek üzere bu akşam trenle Atinaya mütevecei- hen hareket edecektir. Meclis hükümetin 11 milyon lira tahsisat talebini kabul etti Ankara 12 (Telefon — Müstacelen bitirilmesi icab eden bazı işler için hükümet meclisten 11 milyon lira talşisat istemiştir. Hükümetin bu talebi bugün toplanan Büyük Millet Meelisinle'alkışlarla kabul edilmiştir. Zirai kombinaların kurulması için bu paradan ayrılan 3 milyon lira ile bit Bugün sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) - 20115 (Klişe) Atatürk dün Başvekille Balkan hariciye nazırları yarınSelânikte birleşecek Yunan başvekili üç hariciye nazırını Atinada karşılayacak Bulgaristanın Balkan antantına : girmesi ihtimalleri kuvvet buluyor Atina 12 (Sureti mahsusada giden muharririmizden) — Balkan an- tantı konseyine iştirâk edecek olan Türk, Rumen, Yugoslav hariciye nazırları pazar akşamı Selânikte bitleşecekler ve hususi bir trenle Ati- naya geleceklerdir. Yunan başvekili M. Metaksas, hariciye nazırlarını bizzat istasyonda karşılıyacaktır. Hazırlanan programa göre, pazartesi akşamı Yunan, salı - akşamı Yugoslav, çarşamba akşamı da Türkiye sefarethaneleri Balkan hari- ciye nazırları şerefine ziyafet verecektir. Bu ziyafetleri resmi kabul- ler takip edecektir. Pazartesi günü akademi salonunda açılacak Balkan matbuatı bir- liği celsesinde Yunan başvekili M. Metaksas ve Balkan sefirleri ha- zır bulunacaklardır. Kongrenin diğer celselerine Atina ticaret odası salonu tahsis edilmiştir. Yunan matbuat müdürü Atinaya gelecek Türk gazetecilerini karşı- lamak için Kuleliburgaza bir memur gö: iştir, BULGARİSTANIN BALKAN ANTANTINA GİRMESİ İHTİMALİ KUVVETLENİYOR Viyana 12 — Viener Jurnalin yaz- dığına göre Atinada toplanacak olan Balkan antantı konseyinin müzake- resinden sonra Bulgaristanın da Bal- kan antantına girmesi çok muhtemel- dir. Türk - İtalyan yakınlaşması ve Bulgar - Yugoslav paktı diğer Balkan) devletlerile Bulgaristan arasında bir anlaşmaya yardım etmektedir, Vlener diyor ki: «Türk -Yugöslay - Bulgar dostluğu temeli üzerine Romanya ve Yunanis- tan ile Bulgaristan arasında da bir dostluk kabul edilebilir. Bu suretle Bulgaristan da - yakında Balkan anilaşmasına girecektir. Ayni zamanda İtalyanın oynadığı tavassut Zondra 12 (A.A) — Dünya memle- ketlerinin gitikçe sanayileşmesi ve silâh yarışının gün geçtikçe şiddetlen- mesi, bu memleketleri ham demir ih- racatını tahdid etmeğe sevketmekte- dir, İktisadi mahafil, bu vaziyetin İn- gilterede akisler bırakmasından endi- Radyoların neşriyatına göre dünyal., Mİ KİT - Gazetelerin neşriyatına göre dünyal,, ANKARA, roll sayesinde yakında Yugoslavya ile Macaristan arasında da bir yakınlaş- bağlanmış bir dost devletler sistemi doğuyor. Bir taraftan İngiliz - İtak yan anlaşması, diğer taraftan Balkan devletlerile Fransa ve İngiltere ara- sında mevcut iyi münasebetler Bal kanlarda bu sulh hareketine büyük bir kuvvet veriyor. i hakkında iddiasının haklı olduğu gö- rülüre l mame) Her tarafta büyük bir demir buhranı başladı Buhrana sebep silâhlanma yarışıdır fiatlerin yükselmekte devam edeceği bildiriliyor ki dolayısile pek meşgul oldukları için, uzak tarihlerde teslim edilecek sipa- rişler müstesna olmak üzere hâli ha- zırda yeni siparişler kabul edemiyorlar. Bundan maada, Sovyetler birliği ile Hindistandan yapılan ihracat Hemen hemen durduğu için hurda demir te- dariki hayli güçleşmiş, hattâ imkân- siz bir hale gelmiştir. Bundan dolayı fiatlerin yükselmesi- ne mâni olmak için yapılan itilâfın sona erdiği tarih olan: 31 mayıstan itibaren İngilterede çelik tiatlerinin yükselmesinden korkulmaktadır. Amerikada da vaziyet ciddi telâk- ki edilmektedir. İstihsalâtın, endüs- İrinin bütün kabiliyetine ermiş ol masına rağmen, fiatler gitikçe yüksel- mektedir. Amerikalı ihracatçılar, Av- Tupadan sipariş kabul etmemektedir. er. Amerikan deniz tezgâhlarının ken» dilerine lâzım olan mikdarda çelik tedarik edemedikleri söylenmektedir. Japonya, kendi ağır sanayiine lâ- am olan iptidai maddeleri gümrük muafiyetinden istifade ettirmek sure tile vaziyeti ıslah etmek ümidindedir. Bütün bu sebepler dolayısile demir ve çelik fiatlerinin daha uzun müddet yükselmekte devam edeceği zannedile mektedir,