13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

geğeli gündüzlü çalışılıyor Ciyde tezgâhları iki iki zırhlı, bir kruvazör 4 torpito muhribi inşası için emir aldı Londra 12 (A.A.) — Ciyde doklarında hummalı bir faaliyet göze çarpmak- tadır. Yarrow tezgâhları dün İyanhoe ınuhribini denize indirdikten sonra Widglon ismindeki gambolun inşantına ve dört muhribin teslihine başlamış- lardır. Gelecek haftalar zarfında yirmi altı harb gemisi daha techiz ve teslih edilecektir. Ciyde tezgâhları iki safıharb gemisi le bir kruvazör ve dört torpito muh- ribi inşa etmek için yeniden emir almışlardır. Bu siparişler bedelinin yekü- on sekiz milyon İngiliz lirasıdır. Londra 12 (AA) — Harine, bir «Beyaz kitabı neşretmiştir. Bu kitapta M. Neville Chemberiain'in haber verdiği kanun lâyihası hakkında izahat ver- mektedir. «Beyaz kitap» hükümetin mili müdafaa ihtiyaclarına medar olmak üzere 1 nisandan itibaren yüzde 3 faizli istik'az tahvilleri çıkarabileceğini düşün- mektedir. İngiliz- Alman konuşması uzun sürecek Fransız - Sovyet misakında değişiklik yapılırsa Almanya Garp Lokarnosuna girmeğe razi olacakmış Londra 12 — Dün Alman sefiri M, Ribbentrop ile Lord Halifaks arasın- e Ye haklı göstermeğe çalışmış olduğunu söylemektedirler. Setir, İngilizlerin itirazlarını red ve cerhetmiş, fakat sarih metalib ileri sürmemiştir, Kendisi müstemlekelerin Almanya için haiz olduğu iktisadi ehemmiyeti göstermeğe uğraşmış ve Afrikadaki Alman müstemlekelerinin hiç bir veçhile İngiliz imparatorluğu- nu tehdid etmiyeceğini söylemiştir. M. Von Ribbenirop, Fransız - Sov- yet misakının tadil edümesini iste- miştir. Ancak, İngiliz mahafili, mi Iâkatın sonunda bu misak metninde yapılacak bazı tadilâtın Almanyanın bir garp Lokarnosuna iştirdkini tes- hü edeceği mültaldasını serdetmekte idi. Selir bundan sonra gene Fransız - Bovyet misakı dolayısile Almanyanın kara ve hava silâhlarının tahdidine müteallik mukavelelere iştirâk etmek istememekte olduğunu beyan etmiştir. ORTA AVRUPA MESELELERİ Alman âkalliyetleri meselesi mevzuu bahsolmuştur. Alman sefiri, bu meselelerden her hangi birini, Almanyanın harp sebe- bi addedemiyeceğini söylemiş ve bil- hassa Çekoslovakya ile mevcut me- selenin Alman akalliyetine memnuni- yete şayan bir statü verilmesi ve Al- manyanın bu statüyü kontrol edebik mesi şartile muslihane bir surette hal lolunabileceğini ilâve etmiştir. Dört senelik Alman plânından bah- seden M. Von Ribbentrop bu plânın Almanyanın iktisadi bakımdan inzi- vaya çekilmek istediği mânasını ifade etmemekte olduğunu söylemiştir. Almanya, sadece bazı'iptidal mağ- deler ithali mecburiyetinden kurtul- mak istemektedir. Buithalât, Alman- yanın iktisadi sistemi üzerinde ağır bir yüktür. Sefir, Almanyanın beynel- milel bir mesai birliği yapılmasına aleyhtar olmadığını, ancak kendisine şimdiye kadar yapılmış olan teklifle- rin müphem ve Almanyaya yapılan ikrazlar faizlerinin pek yüksek oldu- Zunu söylemiştir. SORULAN SUALLER Öğrenlldiğine göre, Lord Halifaks, muhatabından bir kaç sual sormuş ve arzularını rüfekasına bildireceğini vadetmiştir. Siyasi mahafll, M. Von Ribentropun VAZİYETTE HAFİF İYİLİK VAR Paris I2 A4) — Ribbenirop - Halifaks millâkatından- beri beynelmilel vaziyette hafif bir salâh eseri görüldüğü mütaldaşında- kişaf edeceğini zannetmemektedirler. Dahiliye vekâleti taşra teşkilâtı Yeni projeye ojeye göre nüfus m izi üç sınıfa a Ankara 14 (Telefon) — Müfettişi wnumiler kongresinde alınan karar- lara göre yeniden hazırlanmakta olan «Dahiliye vekâleti taşra teşkilâtıs kar ME yeri son şeklini almak üzere- Ende nüfus müdürlükleri hakkın- da yeni hükümler vardır. Bu hüküm- İere göre, nüfus müdürleri kayma- kamlar gibi üç dereceye ayrılacaklar, ayni maaşları alacaklar, kadrolari her 15,000 nüfüsa bir memur isabet edecek mikdarda gehişletilecektir. Nü- Sulama işi Hangi nehirlerden istifade edilecek? sında Susığırlık, Ege denizi havzasın- da Bakırçay, Gediz, Kumçây ve Büyük Mendres nehirlerile Adana havalisinde Seyhan, Ceyhan, Silifkede Göksu, Ka- radeniz havalisinde Yeşil ve Kıml ır maklar, orta Anadoluda Porsuk, Sa karya ve tabilerinden sulama hüsür sunda istifade edilmesi, bataklıkların kurutulması işleri için 31 milyon lira sarfedilecektir. Yeni İngiliz ataşemiliteri İ zın kıymetini korum karsrnamesi> AEŞAM Navlun dövizleri Paramızın kıymetini koru- ma kararnamesinda buna dair hükü var Ankara 12 (Telefon) — Vekiller be- yeti tasdik edilen ve bugünden itibe- ren meriyete konulan yeni <Paramı- ne göre, tabilyetimizi haiz vapur idarehaneleri hariçteki eşhas ve mü- essesat namına ifa ettikleri nakliye- cllikten mütevellid olarak bu karar- nameden evvel tahsil ettikleri ve €- decekleri navlun dövizlerinin emir- lerindeki kısmını elde ettikleri tk) ten nihayet 15 günde döviz olarak | memlekete getirip bankaya satmağa | veya namlarına Merkez bankasına | tevdie veya maliyenin tayin edeceği. esham ve tahvilâtı hariçten mübaysa edip memlekete ithale mecburdurlar. Bundan başka Türkiyedeki banka- larla eşhas ve müessesatın, bhariç- teki eşhas ve müessesat lehindeki hiz- metlerden doğan komisyon ve alacak- ları da hükme tabidir. Kızılırmakta seyrüsefer Nafıa vekâleti buhususta tedkikat yapıyor Ankara 12 (Telefon) — Büyük Mi- cak su işlerine 31 milyon lira tahsisi Mâyihası> nın müzakeresi esnasında Çorum mebusu İsmail Kemalin suali- ne cevap veren nafıa vekili B. Ali Çe- tin Kaya: i — Kızıl Irmakta seyrüsefer temini İçin tedkikat yapmaktayız, dedi. Merkez bankası kanununa ek ka- nun lâyihası da banka memurları için sigorta ve teavün sandığı tesisi hak- kındaki madde çıkarılarak aynen ka- bul edilmiştir. Bütçe encümeni bunun için müma- sil müesseselerle mütenazır hüküm- leri ihtiva edecek ayrı bir lâyiha ha- zırlıyacaktır. Siyasi mahafil, | Türk - Soviyet Rusyâ ticaret anlaşmasi müzakerelerine başlandı için talik edilmişti. Tedkikler bitmiş ve iktisat vekâletinde müzakerelere Türk - Hollanda ticaret ve klering anlaşması hakkında yanlış bir haber Ankara 12 (Telefon) — Bir gazete bu ayın 23 ünde bitecek olan Türkiye - Hollanda ticaret anlaşmasını yenile- mek için müzakereye başlanacağını yazıyor. 'Türkofis reisi bü haberin doğru ol- madığını, Hollanda heyetile son yapı- Jan müzakerelerde yeni ticaret ve kle- ring anlaşması esaslarının da tesbit edildiğini söyledi. Son dakika Malagaya 100 Italyan askeri çıkarılmış Asilerin bir gemisi Valan- siyayı bombardıman etti! Paris 13 ali) — Malagadan bildiriliyor: Bir İtalyan harp gemisi Malagaya 1000 İtalyan askeri çıkar- mıştır. Polisler halkın rıhtıma yanaş- masına müsaade Dün gece Asilerin bir gemisi Valan- siyayı bombardıman etmiştir. Şehrin en Alte Raya köyüne 20 gülle “düşmüştür. Yi 7, #ORÇAYİKE Mei Dün Geceki ve Bu Sabahki Teleraflar İngiliz tersanelerinde | Madrid önü 13 Şubat 1997 nde yeniden taarruzlar başladı Asiler Madrid - Valensiya yolunun 4 kilometrelik kıs Paris 14 — Havas muhabirinin bil- dirdiğine göre Madrid etrafında mu- harebeler devam ediyr. General Fran-| ko askerine iki gün istirahat verdik- ten sonra dün sabah tekrar hücuma başlamış, Valensiya yolu ile demiryo- lu hattını ele geçirmiştir. Valensiya yolunun dört kilömetrelik kısmı asi- lerin elindedir. Bu kısmın işgalinden evvel 20 ka- dar kamyondan mürekkep bir kol Madridden Valensiyaya giderken şid- detli bir ateş altına alınmıştır. Bir kısım kamyonlar delik deşik olmuş, bir kısmı geriye dönmüştür. SÜNGÜ MUHAREBESİ Madrid 12 (A.A.) — Süngkü süngü- ye yapılan bir buçuk saatlik bir mu- İngilterenin hazırlığı Silâhlanma için 400 milyon Ingiliz lirası istikraz edilecek Londra 12 — Mini müdafaa için 400 milyon liralık istikraz akdi meselesi hakkında gazeteler uzun uzadıya neş- riyatta bulunuyorlar. Hükümet salı günü bu hususta bir beyaz kitap neş- redecektir. İtsikraz meselesi önümüzdeki per- şembe günü müzakere edilecektir. Mu- halifler bu projenin aleyhinde buluna- caklardır. ALMANYADA ENDİŞE Berlin 13 (Akşam) — İngilterenin silâhlanma işi için âdi tahsisatından başka 400 milyon İngiliz liralık fevka- lâde tahsisat istediği haberi burada heyecan uyandırmıştır. Gazetelerin hepsi bundan basediyor ve bu jevkalâ- de tedbirlere neden lüzum görüldüğü- nü soruyorlar, Italyada umumi af Roma 13 (A.A) — Veliahdin bir oğlunun dünyaya gelmesi münasebe- tile bir affı umumi ilânı muhtemel mınr ele geçirdiler harebeden sonra, hükümet kuvvete leri, asllerin garp parkı mıntakasındâ yaptıkları pek şiddetli bir hücumu tardetmeğe muvaffakolmuşlardır. Asi“ ler, mühim mikdarda zaylatz uğra- mişlar ve milisler Üniversite mahalle“ sine hâkim olah Casa del Gardayı iş“ gal etmişlerdir. GARP PARKINDA Madrid 12 (A.A.) —Resmi bir teb- Uğde, hükümet - kuvvetlerinin garp parkında yaziyetlerini ıslah etmiş ol dukları bildirilmektedir. Bu kuvvet- ler, düşmanın bir çok siperlerini elo geçirmişlerdir. MALAGADA VAZİYET Tenerij * 12 — Malagada normal hayat avdet etmiştir. İngiltere kralı hasta değil Yeniden sar'a nöbetleri geçirdiği tekzip ediliyor Iöndr 12 (AA.) — Hükümet ma- hafili, kralın hasta olduğuna dair, ec nebj memleketlerde ortaya çıkmış olan kati : surette tekzip etmek- tedirler. Bu mahafil, doktorların, taç giyme merasiminden evvel ve sonra bu merasimin yorgunluğuna tahammül edebilmek için krala istirahat tavsi- yesinde bulunmuş olduklarını ilâve ediyorlar, 'Malüm olduğu veçhile kralın nabit olan bünyesi, çocukluğunda kendisi. ne pek ziyade teyakkuz ile bakılması nı zaruri kılmıştı. Cavalcade mecmuası, hükümet ta- rafından toplatılmış olan bugünkü nüshasında şöyle diyordu: «Esham borsasında, muhteli! mas hafilde ve hattâ parlâmento mahafi- Minde, hükümdarın yeniden sara nö- betleri geçirmiş olduğuna dair bir şa- yia dolaşmıştır. Fakat bu şayia, kra- hn etrafındakiler tarafından tekzip edilmiş ve hükümdarın sıhhatinin her zamandan daha çok iyi olduğu beyan olunmuştur.» | İki ortak arasında kanlı bir kavga Ortaklardan biri diğerini tabanca ile kolundan yaraladı Çarşıkapıda Yıldız kıraathanesinde dün akşam bir yaralama vakası ol- muştur. Beyazıdda Yıldız kıraathane ve otelini bir müddettenberi beraber işletmekte olan İzmirli 70 yaşlarında Emin ile ortağı İbrahim bir kaç ay evvel ayrılmışlar ve Emin yalnız ba- şına otel .ve kıraathaneyi işletmeğe başlamıştır. Bir kaç gün evvel Eminin yirmi ya- gindaki oğlu İbrahim babasına mü- racaatle oteli yalnız başına kendisi işletmek istediğini söylemiş, Emin de otel işlerine yabancı olan oğlunu biraz alıştırmak üzere gene eski orta ğı İbrahimi çağırarak oğlile beraber otelde çalışmalarını söylemiş ve bir de mukavele yapmışlardır. Fakat bir kaç gün sonra ortak İbrahim otel iş- lerini tamamile kendi üzerine alarak sahibi Emini ve oğlu İbrahimi otele | sokmamağa kalkışmıştır. Bundan fe na halde hiddetlenen Eminin oğlu İb- rahim dün akşam saat sekize doğru kardeşi Etemle beraber otele giderek ortakları İbrahimi çağırmışlar, kori- dorda konuşurlarken kavgaya tutuş- muşlardır. Kavgada mel sahiplerin- den İbrahim tabancasını çekerek or- fa me a ii miştir. Kurşunlardan biri İbrahimin koluna, biri omuzuna ve üçüncüsü de koluna isabet ederek tehlikeli suret- te yaralamıştır. Silâh seslerine polis- ler yetişmişler, yaralı İbrahim hasta- neye kaldırılmıştır. Vakayı müteakıp kaçan İbrahimle kardeşi Etem de biraz sonra yakalanmışlardır. Vaka müdde- iumumiliğe bildirilerek tahkikata baş- lanmıştır. Ankara ve İstanbulda maske sergisi açılacak Ankara 12 (Telefon) — Dahiliye vekâletinin tavsiyesi ile, Kızılay mer- kezi Ankara ve İstanbulda birer mag» ke sergisi açacaktır. Sergide bulündürulücak mütehaş- salar ziyaretçilere maskelerin kulla” »ışı ve zehirli gazlardan korunma | hakkında izahat vereceklerdir. Çankaya sporcuları bayramda Hataya gidecekler Ankara 12 — Çankaya spor kulübü | gençlerinden bir grup kurban bayra- | mında Antakyaya giderek Hataylı sporcularla müsabakalar yapacaktır. Çankaya spor kulübünün idare he» yeti bu hususta Hatay spor teşekkül üre muhabereye başlamıştır. Me nl e ei a