13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Güneşin umumi kâtibi diyor ki. “ Futbol takımımızı enerjiye, tekniğe've sertliğe karşı denemiş bulunuyoruz; artık güvenebiliriz! ,, Güneş Klübünün Kapıcısına haber verdim: — Umumi kâtip Sadün Galiple' gö- rTüşmek istiyorum. — Kim diye haber verslim efendim? — Akşamı gazetesi spor muharrir- Terinden Sadun Galip... Bir dakika sonra Güneş klübünün umumi kâtibi beni gülerek karşıladı. Şimdi büyük salonum rahat koltukla- rma gömülmüş, karşılıkir sigaraları- mızı tellendirmekteyiz. — Fütbol takımımın son muvaf- fakıyetinden sonra, Akşamın spor oku- yucuları için. sizinle bir mülâkat yap- maği lüzumlu buldum. Çünlsü, ne ya- lan söyliyeyim, Kiübünüzüm İstanbul sporunda büyük bir varlık olmasına rağmen, birçok kimseler, fubtbol ta- kımınız hakkında ayni düşünceyi bes- Iiyemiyortandı.Halbuki şimdi iş değişti? Maçlar biterken Fenerbahçenin yanın- da ikinciliğe yükselişiniz, futbolde de bir varhk olduğunuzu gösterdi. Hele | yen son maçta temiz bir oyunla halkın | sempatisini kazandığınızı söylüyorlar. Ben maçta bulunamadım, gripten ya- tayordum. Muhatabım içini çekti: — Ne aksi tesadüf... O melün grip benim de maçı seyretmekliğime mâni oldu. — Şu halde görüşmemiz müsavi | Garsonun getirdiği kahveleri alir- ken sordum: — Son muvaffakıyetten memnun- sunuz deği mi? -- Memnun olmamak kabil mi7... | ki sene resmi bir mektup Bu mektup size üçüncü küme liz ma- Jarınım başlayacağını ve kümeye gir meniz için davranmanızı bildiriyr. Ta» kımınız yenidir, fakat elinizdeki ele- manlarla, bu takımın; kıymetinin üçüncü kümelikten üstün olduğunu biliyorsunuz. Fakat hususi maçlar ya» parak beklemekten başka çare yok... Sonra geçen sene bir fırsat zuhur edi- yor, İstanbulun en eski klüplerinden on birile bir kümeye giriyorsunuz, en trdik. Galatasarayın o gün sarfetti- fl takdire şayan çok yüksek enerji Taışısında bu neticeyi tutmak mü- kim bir işti, İkinci denemede «teknik: Fener- Bahçe karşısında muvaffak olduk. Dünya futbol tekniğini bir tarafg bi rakalinı, Fenerbahçenin Bugün İstan- bulun en teknik takımı olduğu mu- hakkaktır. Birçok kimselerin; o gün- kü oyuna göre bir beraberliğin daha doğru netice olacağını söylemesine mimnine oyunu olmadığını tak dir ederim. — İki senede ulaştığınız bu muvaf- fakiyetir sırrını sorabilir miyim? — Çok basli: Diğer spor şubeleri- miz için de olduğu gibi idare heyeti- — Son bir sunak: BİT. OK. hak- kında ne düşünüyorsunuz — Bitok, bildiğiniz gibi, elele veren Penerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Güneş murahhaslarından mürekkep bir organizasyon komitesidir. Bununla beraber bu komite dört klübü alâka- dar eden müşterek ilere de bakmakta- N | Ni ii sk | Güreş ekipimiz bugün gidiyor Fakat tahsisat gelirse... Finlândiyada bir kaç müsabaka yapacak olan güreş ekipimiz bugün Romanya vapurile şehrimizden hare- tatbik edilebilmesi için Ankaradan umumi merkezden tahsisat ve müsa- adenin gelmesi lâzumdir. Güreş federasyonu, bu işler için on beş gün evvel müracaatta bulunduğu lunuyordü. Eğer tahsisat yetişmezse güreşçilerin bu akşam veya yarm ak- şam trenle hareket etmeleri mevguu- bahistir, Finlâdiyaya gidecek sporcu kafile- si, kalileye riyaset edecek olan güreş İederasyonumdam Seyfi Cenap ve an 72 kilo: Salm (Güneş) 78 kilo: Adam (Galutasaray) 87 kile: Büyük Mustafa (Güneş) mağ ve hazırlanılmağa biraz daha €wwel Başlanabilirdi. Bununla bera» ber, fcderasyonumuz bu seyahati ka» bul etmekle, her halde, güreşçilerimi- zin iyi vaziyette olduklarına. kani bu- Yunmaktadır. Bize düşen de kendile- Abdülhamidin evvelce polis umu- mi müfettişliği için Fransadan getiri- tiği conte Lefbulon'un gizli polis hiz- metlerinde kullanılmakta devam edi- len dört oğlu Eugöne; Emile, Gustave, François, dahi sutkastin tertibi ve su- reti vokuu hakkında müsbet malü- yana Osmanlı sefaretine yazılmak üzere bir telgrafhame müsveddesi ye- tirmişti. Tahsin paşa Herne delrei hümayu- na gitti; keyfiyeti arzetti. Emda alnan malâmat ile Viyana se- feretinden gelen cevap hakikaten Kuvvetli ve doğru bir iz bulunduğunu gösterdi. Rüsumat emaneti (tekerlek- leri lâstik çenberli, içi çuha döşeli bir fayton arabanın ikt kap içinde Tri- yesteden Loig şirketinin Dalmaçya vapurile getirilerek mayısın dokuzun- diş veya onunda - rumi - Galata güm- tüğü anbarına geldiğini, Silvio Riççi namına gelmiş olan konşimentosunda bu nam çizilerek yerine gümrük sim- sarı M Laftanlko yazılmış olduğunu, arabanın bu simsarın adamı Matco tarafindan gümrükten çıkarıldığını) bildirdi. Viyana sefareti de şu malâmatı ver- di: (Nisanm kinci haftasında Maria Zeitz namında bir kadın refakatinde uzunca boylu, büyücek sakallı buk garcadan başka dil bilmez bir erkek- Ie Neseldorfer araba fabrikasının ma- ğazasına gelerek bir Viktorya fayton beğendi. Anesk seyisin oturacağı ye- rim biraz daha büyük olmasın, ber- mutad 30-38 santimetre kıtasında yapılan bu yerin 40 İle 45 santimetre- SARAY ve BABJÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No. 830 Lâstik tekerlekli arabanın nasıl geldiği anlaşıldı, tevkifat yapılmasına başlandı ruldu ve cevabın Filibede Zeitze veril- mesi istenildi, Beyoğlu telgrafhane- sinden Riççi imzasle fabrikaya çeki- Tem diğer bir telgrafnamede de fabri- Kanın Triyeste secntasına malümat verilerek Oaraba konşimentosunun Rathnere gönderilmesi ve cevabın Ptansız postanesine verilmesi yazıldı. Fabrika yanlışığı çabuk düzeltti) Bu malâmat tahkikatın ileriletilmesi için mükemmel bir serrişte idi. Haki- katen lâstikli tekerlek parçası bulun- manuş olsa 'di suikastin (failleri meç- huly serisine girmesi pek muhtemel olurdu! Komisyon faaliyetle işe girişti. Simsar Lafrankonun adamı Ma- #onun isticvabından sonra birer, iki- Ern adedi arthitça verdikleri malü- mat ile hâdisenin safhaları açıldı. Nihayet Ermeni ihtilâl komitesinin tertipleri, bombanın ve arabanın na- si tedarik edildiği, mürettip ve faille- rin kimler olduğu tamamile tayin edilebildi. Bin sahifelik dehşetli bir dosya teşkil elen tahkikatın hitamın- dan sonra komisyonca 13 teşrinievvel 1321 - 26 ilk teşrin 1905 - tarihinde bir fezleke tanzim edildi. Bu fezleke basılarak sarıyda hanedan azasına ve vükelâya tevzi olunmuştur. Komisyon reisi Necip Melheme pa- şa da tahkikatın hulâsasını İransız- bunların. fotograflerini basmak için haftalık (Serveti Fünuna) bir irade tebliğ olunması, bunun üzerine Ser- veti Pünua idare memuru bay Havri ile klişe memuru bay Rahmi, Necip Melheme paşanın Taksimdeki kona- Fina giderek canilerin ve araştırma- lar neticesinde elde edilen bombala- rın çekilmiş fotogrnfMerini almışlar. dır. Serveti Fünun bir kaç nüshasına ilâve ile bunları ve uzun heyeti it hamiye mazbatasile mahkeme Kara- rınr weşreylemiştir. İdare heyetinin nezaketperverane lütfile Serveti Fü- mun kolleksiyonunda bu neşriyatı mütales, ettim: Mabeyin başkâtibi "Tahsin paşa dahi Yıldız hatıralarında tahkikat dosyasına (3)ve kolleksi- yonun #ezlekesine istinad ederek ve kendi bildiklerini de ilâve ederek hâ- dise hakkmda hayli izahat vermiştir. Gerek tahkikat komisyonunun fezle- kesini, gerek Necip Melhemenin ese- rini elde ettim. Ancak komisyonun fezlekesinde ol- sun, Necip Melhemo ve Tahsin paşa- ların eserlerinde olsun mevkuf ve maznunların ayrı, ayrı Hadeleri dere edilmekle iktifa olunduğunu, hiç bi- rinde hâdisenin insicamiı ve tam bir tasviri bulunmadığını gördüm. Esasında vaka tarihi ve cinaf ro- man meraklıları için mükemmel bir mevzu teşkil edecek mahiyettedir. Ancak şimdiye Kadar kimse bunun tertibatına ait safhalarım tetkik edip tophu bir surette neşrile iştigal eyle- memiştir. Ben (Saray ve Babıâlinin içyüzü) sütumlarında bu eksiği itmam etmek istedim. (filan maznum böyle dedi; baline getirmeğe, bunlardan hâdise- nin kimler tarafından nasıl tertib ve ika olunduğunu terkib suretile istih- rac etmeğe çalıştım. Abdülhamid za- .) manına dair yazılmış fransızca, eser- lerde bu vaka hakkında verilen malü- mattan da notlar aldım. (Arkası var) (1) Btanbulu ziyaretinde (Abdülha- midin son günlerinde İstanbul) eseri sa- hibi Pol Feşe kendilerinin verdikleri iza- hat, (2) Tahsin paşanın hatıratı, (3) Bu dosya İstanbul adliye binasi yanıgınında kurtulmuş mudur? KE LİR ei izli