13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Şubat 1937 İKİ KAFADAR: Silâhsızlanma — HASAN ÂLİ YÜCELE — — Gene silâhsızlanma teşebbüsle- rinden bahsediliyor. Bu iş şimdiye kadar niçin mesud netice vermedi? — İnsanların rubu her gün dahs fazla silâhlandığı için! Vaziyeti iyi mütalâa eğin. Hem bir taraftan ikti sadi, siyasi ve milli kinlerle bütün gö- nüller doldurulsun; şündünüz mü? — Hayır! Sizce sebep nedir söyler misiniz? — Bence sebep gayet açık. Çünkü bugün din, itikad, vicdan serbestliği filân gibi mefhumlar üzerindeki an- Hayışlarımız çok yumuşamış ve mede Bileşmiş, yani artık insanlar arasın da silâhlı bir anlaşmazlığa vesile ol- mak mahiyetinden çıkmış. Demek Ki... — Anlıyorum; demek ki bütün ek man! Vaktile bir adam çok doğru söy- ledi: Silâhsızlanma, yalnız harp kafası nın ölmesinden değil, sulhçü zihniye- tin ruhlarda yaşamağa başlamasın- dan doğabilir. Bu iki mefhum ise bi- ribirinin ayni değildir. — Şu halde silâhsızlanma zor, ama çok zor şey! — Elbette öyle, Fakat unutmayız ki değil maddi ve manevi silâhsızlan- ma, hatta alelâde silâhlanma bile ko- lay olmuyor! Ancak şunu hatırdan çıkarmayalım; zor şey, ve yahut çok 701 şey tabiri, hiç bir kere imkânsız ceye bir günde mi erdik? Mil müca- dele yıllarını unutuyor mıyız? Bütün © savaşlar kolay mıydı? Tekmil Tür- kiyeyi artık bir şimendifer ağile ört- meğe çalışıyoruz: Halbuki daha on beş sene evvel hududlarımıza sırtı. mızla gülle taşımıştık! Evet, silâhsızlanma davası çok ge- niş, ve çok çapraşık şey; bunda şüp- he yok! Lâkin bir gün behemehal hal- (Devamı 4 üncü sahifede) Fazl Ahmed Aykaç Mahkeme şoförün serbest Binaların renkleri Komisyon şimdilik iki renk kabul etti re, aynı renge boyanması lâzımdır. Bu münasebetle bir komisyon teşkil edilmiştir. Kodisyon şimdilik gri ve kahve rengi olmak üzere iki renk (ze- rinde durmağı muvafık görmüştür. tehasssı M. Proste ile hifzısıhha mü- tehassısları tarafından tayin edilecek- tir. Evlerin ayni renkte olması işine ş€- hir plânı kabul ve tatbik edildikten Iktisadvekili | tedkiklerine başladı Yeni vapurlar hakkındaki mukavelenin bugün imzası muhtemeldir Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen iktisağ vekili B. Celâl Bayar deniz işleri etrufında yapacağı tedkile lere başlamıştır. İktismd vekâleti de- niz ve hava müsteşarı B. Sadullah da dün sabah Ankaradan şehrimize gel- miştir, Müsteşar, vekiller beraber ted- idaresi müdür muavininin de iştirak ettiği bir toplantı yapılmıştır. Bu top- lantıda Denizyolları idaresi için Ak manyaya ısmarlanan vapurlara aid mukavele üzerinde görüşülmüştür. Bay Celâl Bayar mukaveleyi gözden geçirmiş ve direktör Sadeddinden bazı izahat almıştır. Mukavelenin her iki tarafça bugün imzalanması kuvvetle Devrilen otobüs İehemmiyet verilmektedir. Bu tedkikat bırakılmasına karar verdi şısındaki hendeğe yuvarlanmış, yol- Culardan biri ölmüş ve yirmi kişi de muhtelif yerlerinde" yaralanmışlardı. Dün ağır ceza mahkemesinde şoför Eâdibin dikkatsizlik ve tedbirsizlikle ölüme ve yaralanmaya sebebiyet su- çundan mevkufen muhakemesine İanmıştır. Şoför ifadesinde bu kazada kendisi- nin sunu ve taks'ri olmadığını, Çatal- cadan çıkarken otobüs muayene edile- rek sağlam olduğu anlaşıldıktan sonra yola çıktığını, otobüs frenlerinin sağ- Jam olduğunu, Davudpaşa civarına kadar arızasız geldikten sonra De- vudpaşa civarında şaftiri kırılması yü- zünden kazanın vukun geldiğini söy- Jemiştir. Dinlenen şahidler de kazada şoför Edibin hatası olmadığını söylemiş- leröir. Şotör Edib hadis'de kabahati ol- moadığı gerek tahkikat &vrakı ve ge- rekse şehidlerin ifadelerile anlaşı makta . olduğundan Kendisi tahliye edilerek muhakemesine gayri mevkuf devam edilmesini istedi Mahkeme bu talebi kabul ederek şoför Eğibin ser- best bırakılmasına ve muhakemenin gayri mevkuf olarak devamile diğer şahidlerin çağırılmalarma karar ve- rerek muhakemeyi başka güne bi- taktı, memleket (dahilinde büyük gemiler inşa edilmesile çok yakından alâka- dardır. Gemi inşası için havuzlarda ne gibi tesisat yapılması icab edeceği ve bu işin münikün olup olmuyacağı da bu tedkiklerden sonra anlaşılacak-| tar. Bay Celâl Bayar pazartesi veya salı günü liman umur, müdürlüğünde meşgul olacaktır. Bay Rawfi Hmen iş- leri etrafında İngiliz mühendislerile yapılan fefkikler ve limanın yeni te- sisatı etrafında vekile izahat verecek- tir. Birinci sınıf İngiliz mühendisleri de bugün Londradan şehrimize gele- ceklerdir. Dört İngiliz mühendisi Ku- ruçeşme kömür depolarındaki tedkik- lerine devam edeceklerdir. Dört sarhoş m esi birisi ağır yaralandı yaşadığı Afet adındaki kadın ve Cez- mi isminde bit arkadaşı olduğu halde dün gece Beyoğlunda bir birahanede rakı içip sarhoş olmuş ve orada çalı- şan ve Afetin eski arkadaşlarından Bedia adındaki kadını da alıp çıkmış- lardır. Yolda giderlerken dört sarhoş kay- gaya tutuşmuşlardır. Kavgada bun- lardan Vedad, Bedlayı başından ağır surette yaralamıştır. Sarhoşların gü- rültülerini duyan polisler (yetişerek hepsini yakalamışlardır. Yaralı Bedia hastaneye kaldırılmış, gece yarısı gü- Ana yollar M. Proste bu defa bunları tayin edecek rafında tahkikat yapılıyor. Dahiliye vekâ'etinin köy kalkınması hakkında bir suali Köprü üzerinde ölen manav Dün sabah Mehmed adında bir manav sırtında küfe ile köprüden ge- çerken birdenbire düşmüş ve ölmüştü. din ölümü şüpheli görülmüş ve cese- rültü yaparak halkı rahatsız eden sar-| di morga Kaldırılasak tahkikata baş- hoşlar adliyeye teslim editmişlerdir. Tanmıstır. Bay Amcaya göre... 7 “ 0 — Eğer bana bu ay piyango çıksay- | ... Doğruca Amerikaya gidecektimi., s. Hani bir kapısından canlı olarak dı bay Amca, ne yapacaktım, biliyor | Amma sinema yıldızı yahut milyo. | girenmahlükları... MUSUN... ner falan olmak için değil, sıri bir me- rak için!.., ... Öbür kapısından konserve ha» İlinde çıkaran fabrikalar yok mu, işte onları görmek içini... Eli in ş i yn i TET şi im A B, A. — Böyle şeyler için Ameri- kaya gitmeğe lüzum yok bayım, bizim Tünel daha harikulâdedir: Bir kaps sından canlı olarak girenler öbür kar pısında gene canlı olarak çıkarlar!