13 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

13 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

13 Subat 19317. Tıp encümeninde (Baş tarafı 7 nei sahifede) Profesör Cemil, bundan on beş gün ; evvelki toplantıda İstanbul tap fakül- ( tesi profesörlerinden Ofendorfun kan- #cr hakkındak verdiği izahata cevap vermek üzere söz almıştı. 'Tıp fakültesi profesörü, üç, dört gün evvel Londrada toplanan kanser kongresinde hazır bulunduğu sırada bir İngiliz âliminin Kankrojen ismini 1 verdiği kimyevi bir cismin kansere sebep teşkil ettiğinden bahsettiğini söylemişti İşte profesör Cemil bu iddiaya ce- vap vererek İngiliz âliminin keşfetti- Ei tismin kimyevi bir madde olmasın- dan dolayı kanserin mesul âmili ola- muyacağını iddia etti. Doktor Cemil; senelerdenberi yap- tığı klinik tecrübelerine dayanarak kanserin ya bir mikrop ve yahut bir Virusten ileri gelerek bulaşıcı bir has- talık olduğunu anlattıktan” sonra Fransanın meşhür Biolojistlerinden doktor Besreolka ile doktor Grossun evvelki sehe Paris akademisinde yap- tıkları tebliğden bahsetti ve dedi ki: — Bu iki doktorun farelerde kanss- Te karşı muafiyet verici bir serum keşfeylemeleri fevkalâde mühimdir. Çünkü her hangi bir hastahğa tutul- mamak için muafiyet temin olunmak, 0 hastalığın mikroplu veyahut - se“ rumlu olması lâzım gelir, Bundan dolayı kanserin bulaşır ve mikroplu hastalık olduğu hemen he- | men tekarrür etmiş gibidir. İngiliz âli- | minin bulduğu gayri uzvi ve kimyevi madde, olsa olsa kanser âmili mesul- lerini taşıyan o kimselerin vücudüne dahil olunca muhriş gibi tesir ede rek kan mikroplarını uyandırıyor. Ya- ni Kanserde mesul âmil olmayıp ikin- ci safhada rol oynuyor.» Bundan sorira “profesör, kansere karşı muafiyet verici bir usulün keşfi gayet mühim tabbi vakalardan oldu- ğunu, yirmi otuz sene sonra, tıpkı-ç çek aşısında olduğu gibi, kansere ka $ı- bir serum veya aşı bulunacağını Söyledi. Vakit bir hayli gecikmişti. Profe- söre cevap vermek için söz istiyen kim- se çıkmadı. Bundan sonra tıp encü- meni nizamnamesi okunmağa başla- dı. Reis, şimdiye kadar (Cemiyeti tabbiyei Osmaniye) namını taşıyan müessesenin nizamnamesinin tadili lâzım geldiğini ve her toplantıda bir kaç madde müzakere edilip muaddel nizamnameyi yete . vereceklerini söyledi. Reisin verdiği malümata göre (Tip encümeni) zin bir (Tıp akademisi) ne | Yüksek tedrisat müdürü (| Ankaraya gitti | Yeni saçılacak enstitülerin vaziyetini tedkik etmek ve güzel sanatlar akade- misile meşgul olmak üzere bir müd- | dettenberi şehrimizde bulunan mas- rif vekâleti yüksek tedrisat umum mü, dürü Cevad, dün Ankaraya gitmiştir. Orta tedrisat umum müdürü Avni de bayrama kadar şehrimizde kalacaktır. Dün Avninin reisliği altında maarif müdürlüğünde lise ve orta mekteb mf. dür ve muallimlerinin iştirakile topla- nan bir komisyonda orta tedrisat iş- | leri ve yöni açılacak mektebler etra- fında bir müddettenberi yapılmakta olan tedkiklerin tamamlanmasına ça- lışmıştır. Ekspres treni Çatalca civarında bir makasçıya çarptı Edirneden İstanbula gelmekte olan 43> numaralı ekspres dün sabah Ça- talea civarında Sancaktepe istikame- | tinden geçerken hat üzerinde manev- ; ra yapmakta olan makasçı Yahyaya | çarpmıştır. Yahya ağır surette yara- | lanmış, aynı trenle İstanbula getiri- lerek Cerrahpaşa hastanesine yatırıl- mıştır. Vaka müddelumumiliğe bildi- rilmiş, kaza etrafımda tahkikata giri. şilmiştir. Bir çamaşırcı aşırcı kadın. kolunu makineye kaptırdı Askeri mektebinde çamaşırcılık yâ lanmıştır. Yaralı kızın bağırması üzer- ne yetişilerek makine durdurulmuş ve Sultanın vücudu da parçalnmak- tan kurtarılmıştır. Sultan baygın bir halde hastaneye kaldırılmıştır. Pedagoji enstitüsü profesörlüğü | Maarif vekâleti ilk tedrisat şube müdürlerinden Hıfzırrahman Raşid üniverğitede tesis edilen pedagoji ens- titüsü profesörlüğüne tayin edilmiş- tir, Kros şampiyonası İstanbul Atletizm ajanlığından: 1 — 14 Şubat 937. pazar günü Fe- nerbahçe stadı ile Kalamış yolu üze- rinde yapılacak Kros şampiyonasının dördüncü müsabakası için isimleri ya- zıt hakemlerin saat 10,30 Fener sta- dında bulunmaları rica olunur. 2 —Adil Giray, Ahmed Sait, Recep, İhsan. İpekçi. M. Nuri, Hüsameddin, Nuri, Cehti Şahingiray. İŞ tahvili şimdilik kabil değildir. Mex- majh ileride bir Türk tıp akademisi- nin de kurulacağını ilâve etti. Ilk tedrisat umum müdürü Edirnede (Akşam) — Trakya ha seyahatine çıkan İlk tedrisat umüm müdürü İsmall Hakkı bursya gel ve ilk tedrisat işlerini mektebleri teftiş ettikten sonra umum müfettişlik kültür müşaviri Celâl Fer- di ile Kirklareline gitmiştir. İlk tedrisat umum müdürü Edime mekteplerinde gördüğü intizamdan memnun olmuştur. Iki yangın Büyükderede Çırçır suyu mesiresi- nin yanında Süleyman adında birinin kira ile tutğuğu gazinodan dün gece yangın çıkrdiştır. Yangında bu bina, içindeki eşyâ ile birlikte yanmıştır. Yapılan — tahkikatta yanan binada Bayramı adında birinin eşyası bulun- duğu ve bu eşyanın da haciz altında olduğu anlaşılmıştır. Zabrta yangının Edirne 11) | valisinde tet İ sebebini tahkik ediyor. Dün gece Tahtakalede Nikonun ş6- kerci dükkünından da yangın çıkmis, dükkânın bir kısmı yandıktan sonra Ateş itfaiye tarafından söndürülmüş- tür: Zamta bu yangının sebebini de tahkik etmektedir. Şübheli bir ölüm Zinet adında bir kadın bundan iki buçuk ay evvel ağır hasta bir halde Haseki hastanesine götürülmüş ve te- davi altına alınmıştır. Fakat iki bu- çuk ay devam ede.ı tedavi neticesin- de Zineti kurtarmak kabil olamamış, dün sabah kadın hastanede ölmüştür. Zinet ölmeden evvel hastanede ver- diği ifadede kendisinin evvelce çocuk aldırmak üzere bir doktora müracaat ettiğini ve doktorun yaptığı ameliyat yüzünden fazla kan zayi ederek has- talandığını söylemiştir. Kadının ölümü müddelumumtliğe bildirilmiş, döliye doktorları bey Salih Haşim “dün hastahaneye giderek Zi- netin cesedini muayene etmiştir. Ölüm şüpheji görülmüş, kadınin ha- kikaten doktorun müdahalesi netice- sinde mi, yoksa başka bir sebeble mi öldüğünün tesbiti için ceşed morga kaldırılmıştır. Müddelumümilik ölüm vakâsı etrafında a SÜYOE nli Kurban derileri . Önümüzdeki kurban bayramında toplanacak kurban derilerinin tayyâ- re cemiyeti, Kızılay, himayeletfal ce- miyetleri arasında müsavi surette taksimi için mahalli kaza kaymakam- Yarının icab eden kolaylıkları göster- meleri vilâyetten bir tamlmn ile bildi- rilmiştir. Istanbul Gayrimübadiller komisyonundan: D. Ne. Semti ve mahallesi 8520 Aksaray Kâtib Kasım 7382 Boyacıköy 5654Yedikule Sultan Mehmed Kınahada Bahçecik ve Lodosluk Fener Taktâminarâ Hasköy Hahcoğlu Turşucu Boğaziçi Ber-ıköy Yeşilköy E. Şevketiye Y. Muradiye Kadıköy Caferağe Yeşilköy Yeşilköy Poşketo mevkii Galata Kılınç Alipaşa Sokağı Emlâk No. EZO 833 Parsel. 14 E. 57-59 Y. G1 b Ada. Koru cad. E. Yedikule caddesi E27Y.1- Y. Belgrad kapısı Dertirhane yolu “1/1 E 113 5-79-11-13-15- 17.19 E 80-82 Y. 66 Kuyu ve Ağayazar Tahtaminare caddesi E. Bükücü Y. Büklüm EN £. 7981463 Y .B1.83 Koru cad. Bilâ No. li ve ma- ballen 14 No. hı evin -sağındaki arsa E,18Y.3 E- Bulvar Y. Doğru Yeni E, Muradiye Y. Mütevelli 7 E, Meclisi Milli 18 E34Y.32 . Mürakip ilâ 38 Cinsi ve hissesi Hisseye göre muhammen K. 156 metre arsanın 1/4 bis. 450 Açık artırma 105 metre arse 80 ; Kâgir maa ahır külubeyi 600 ; müştemil çifte dolablı bostanın 20/120 hissesi tam ve bir sehmin 3,50 ve sümün pul 'r- hissesi 8181 metre on bir parça arsa 1000 Kapalı zarf 4 Kâgir hane 2020 » 86 Açık artırma 86 metre ars. Ahşap dükkân ve arsanın 3/5 hissesinin tekrar on alti hinie itibarile 3 hissesi, MUŞ 135,50 metre aras 97 metre arsanın 3/8 his, o 150 » 73 metre hane arsasi 80 » 57,50 metre arsa 60 » 187 metre arsa 1870 Kapalı zarf Yukanda evsafı yazılı gayri menkuller on gün müddetle satışa çıkarılmıştır; İheleleri 1/3/937 tarihine düşen pazartesi ü saat İ4 dedir. Satış münhasıran gayri mübadil bonasiladır. ii Sahife 13 Hesap defterleri Piyasanın en sağlam, en muntazam en zarif ve en UCUZ Yövmiye defterleri Kasa defterleri Defteri kebirler Muavin defterler Kalın banka kâğıdı le pe kuruş — 200 Sahifeli 140 300. >» 150 « 300. > 19 © >» 206 00 ». 225 (Akşam) idaresinde satılmaktadır. Telefon; 24240 Hesap defterlerinizi almadan bunları görünüz ve bu fırsattan istifade ediniz! Birinci hamur kâğıt ile ç kuruş 200 Sahifeli 120 1 — İdaremizin Gönen Müdürlük binası ve ambarı etrafına şartna- me ve projesi mucibince yapılacak «6770» lira «91» kuruş keşif bedelli ihata duvarı, trotuvar ve bekçi kulübesinin inşaatı açık eksiltmeye we nulmuştur. 2 — Eksiltme 15/11/937 tarihine raslıyan aa Levazım ve Miüayaak gari Alım komisyonunda yan pılacaktır. 3— Muvakkat teminat «507p lira «81» k 3 4 — İhale evrakı «34» kuruş mukabilinde i Levazım ve Mü- bayaat şubesinden ve Gönen Müdürlüğünde alınabilir. : 5 — Eksiltmeye mimar, mühendis ve yahut bir mimar veya mühen- dis ile kâtibi âdillikten musaddak ortaklık vesikası bulunanlar girebilir. 6 — İsteklilerin ehliyeti fenniyelerinin ve Nâfıadan aldıkları vesuikim tetkiki için ihaleden en az iki gün evvel İnhisarlar İnşaat Şubesine müracaat ederek ayrıca vesikc almaları lâzımdır. 7 — İsteklilerin Kanunen kendilerinden aranılan vesaik ile yukarda yazılı vesikalar ve 96 7,5 güvenme paralariyle birlikte adı geçen Ani ,Komisyonuna gelmeleri ilân olunur. (s10) Yüksek Mühendis Mektebi Arttırı ve Eksiltme Könürüiüdme! i — Muhabere şubesi İâboratuvarı için lüzumu olan bazı âletler ka- palı zarf usulile eksiltmeye konulmuştur. 2 — Eksiltmesi 17/2/937 çarşamba günü-saat 15 de Glam mektep binası içindeki komisyonda yapılacaktır. 3 — Muhammen bedeli «18000» ve ilk teminatı «1350» liradır. 5 .— İsteyenler şartnamesini mektep idaresine müracaatla parasız ale r. 5— Teklif mektupları 2 inci maddede yazılı saatten bir saat evveline: rma z i kadar komisyon reisliğine makbuz mukabilinde verilecektir. Posta ile” gönderilecek mektupların nihayet 2 inci maddede yazılı saate kadar gek miş olması ve dış zarfın mühür mumu ile iyice kapatılmış bulunmasi şarttır. Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. (3756) Kimyager alınacaktır. Askeri Fabrikalar Umum Müdürlüğünden: Ankarada istihdam edilmek üzere bir kimyager alınacaktır. Asker. liğini yapmış isteklilerin istida ve yesikaleğle umum müdürlüğe müra. caatları, sw (692) KUŞTUYUNDE YATMANIZI TAVSIYE EDERİZ $ En soğuk havalarda bile size kaloifer ve sobayı arattırmaz. Yumus | şak ve sıcak yatakta yatarsınız. Kilosu 75 kuruştan başlar, Yastık, yor gan, şilteler çok ucuzdur. Kumaşlarının her rengi vardır. Ankara sa- ış yeri: Yerli Mallar pazarı, Fabrikası, Istanbulda satış yeri: Çake | makçılar Sandalyacılar sokak No. 18. Bine ri sil