3 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

3 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

: Gğ'ztic'n âaiıa, ;ıiı'z;ırlt;r B.Ribentrop'un nutku ve — gazetelerin yazdıkları V'Almanyn, Avrupa'da sulhu muhafaza et- meğe çalışıyor. Bu hizmetine mukabil Versay tadil edilmeli, deniliyor Laipzig, 2 (A.A) —Alman- gmn Londra büyük elçisi, y Ribentrop Milli sosyalist partisinin ekonomik siyaset komisyonunda bir nutuk söy- liyerek dört senelik plân ve müstemleke — meselelerinden bahsetmiştir. Büyük elçi ez- ta 4 ten sonra Almanyanın müstem- leke hakkı istediğini ve bu hakkı cerhetmek için ileri sü- rülen delilleri kat'i olarak reddettiğini bildirmiştir. Al manya ne emperyalist bir müstemleke siyaseti -takibet. mek, ne de müstemlekelerini — gümle demiştir ki: — Almanya kendisine dik- te edilen — barış muahede. sinin — vecibelerini - yapabil- mek için ihracatını çoğalt- tığı nisbette büyük — eko- nomi devletleri, yani Fransa, Amerika ile Büyük Britanya imparatorluğu gümrük himaye — sistemi tatbikıi, Alman ekono- misi ancak Nasyonal sosyalizm — tarafından orta Avrupa'da bir sükün, nizam ve emniyet bloku tesis edildikten sonra ihya edilebilirdi. Alman ekonomi- sini idare edenler son seneler içinde yabancı memleketlerle mnormal tecim mübadelesi te- mini için müdhiş gayretler — sarfettiler. Bütün bu teşebbüs- ler akim kaldıktan sonradır ki — dört senelik plânın tatbikine karar verildi. Bu plânın tatbikine Alman- ya'yı mecbur edenler gene yabancı memleketlerdir. Baş- langıcında plânla alay ettiler. Bugün öğreniyoruz ki Alman- ya ile ancak bu plândan sar- fnazar ettiği takdirde müza- kere 'edilebilirmiş. Almanya mutlak bir otarsi peşinde de- gildir. Hakikatte otarsi harc- ketine diğer memleketler baş- mışlardır. B. Ruzvelt'in eko- nomi siyaseti ve Ottawa anlaş- maları dört senelik plândan çok evvel ittihaz edilmiş ta- mamen otarsik - tedbirlerdir. Almanya dünya ticaretine mu- halif bir ekonomi siyaseti güt- mektedir. Avrupa her hangi bir memleketin tamamen ve kat”i olarak kabuğuna çekile- miyeceği derecede — dardır. Dört yılllk plân Almanya'yı ham maddeler sahasında ya- bancı esaretinden kurtararak sermayeyi kurtaracak ve bu sermaye bu suretle yeni bir hamle alacak olan beynelmilel ekonomi ve tecim kanalına akabilecektir. Bay Ribentrop — müteakı- ben müstemleke mes'elesine geçerek demiştir ki: — Versay muahedesi millet- — leri zengin ve fakir iki zümreye ayırdı. Buna binsen dikte edilen bu barış bir taraftan hoşnut- suzluk diğer taraftan da iti- matsızlık uyandırdı. Bu sıkın: tıyı yeni bir muvazene ile ber- taraf etmek bütün devletlerin menfaati icabındandır. Bu muvazeneyi bulmak lâ- zımdır. Zira muasır dünya- mızda bazı memleketler sa- dece mevcudiyetlerini temin- den âciz iken diğerlerinin bol- luk içinde yaşamaları imkân- sız hale gelmiştir. Bu — muva- zene ancak iki sahada bastı- — fılabilir. 1 — Eski Alman müstem- — İlekelerinin iadesi mes'elesinin — halli ile ; 2 — Alman milletinin biz- — zat kendi kuvvetlerile. k Hatip Versay muahedesinin — haksızlıklarını tebarüz ettirdik- “SAAP S S ĞUĞ ÖS İ F AA o sevkülceyş üsleri haline ge- tirmek niyetinde değildir. İn- giliz - Alman deniz anlaşması Almanya'nın böyle maksatlar gütmediğini kâfi derecede is- bat etmektedir. Fuhrer müs- temlekeye malik olmanın Al- man deniz metalibatını artır- mıyacağını bilhassa kaydet- miştir. Almanya'nın müstem- lekeye ihtiyacı vardır. Zira ham madde membala- rını kendi sermayesile işlete- ceği sahalara malik olmak ihtiyacı karşısındadır. Gerçi Almanya'yı ham — maddeleri yabancı memleketlerden satın almaktan hiçbir şey menetme- mektedir. Fakat bunları öde- yecek dövizi yoktur. Keza Al- manya'nın endüstri mamulâtı için mahreç ve Alman teşeb- büsüne faaliyet sahası olmak itibarile de müstemlekeye ih- tiyacı vardır. Birkaç sene in- kişaftan sonra Almanya'nın bu müstemlekeler vasıtasile ham madde ihtiyacını harpten ev- velkinden çok daha büyük nisbette temin edeceğinde hiç şüphe yoktur. Ümid edelim ki, aklıselim ve mantık bu mes'eleye hakkaniyetli bir tarzı hal bulsun. Almanya bugün beynelmilel havanın kat'i su- rette yalışması için fevkalâde ehemmiyeti haiz olabilecek bir hareket beklemektedir. Berlin, 2 (Radyo) — Alman gazeteleri Von Ribentrop'un Layipzig sergisinin küşadı müna- sebetile iradettiği nutkundan bahsetmektedirler. Almanya'nın Londra sefiri bu nutukta: *“Almarya'nın müstemleke- leri hakkındaki haksızlığın ta- dili Tâzımdır. Almanya, İtalya ile birlikte Avrupa sükün ve sulhü için çalışmakta ve Avrupa'nın bol- şevik olmasına mâni olmak- tadır. Medeniyetin — muhafazasına matuf bu harekete Uzak şark- ta Japonya'nın da yardimı te- min edilmiştir., Demiştir. Bu münasebetle Berliner Ta: gblat gazetesi: “Komünistlerin bozmağa ça- lıştıkları Avrupa müvazenesini tehlikeden kurtarmak için Ver- say muahedesinin hatalarını tamir lâzımdır. Almanya'nın inkişaf ve te- vessü talebi çok tabii ve hak- lıdır. Almanya'dan Avrupa sul- hü namına hizmet bekliyenler bu ciheti nazarı dikkate Al- malıdırlar.., Demekltedir. Londra, 2 (Radyo) — İngi- liz gazeteleri Von Ribentrop'un Lâyipzig nutkundan bahset- mektedirler. Deyli Meyl: “Bu nutukta izah edilen noktai nazar, tetkike lâyıktır; ve mandater devletlere karşı bir ihtardır.,, Deyli Ekspres: VSANADOLU m — Başı T inci sahifede — Çocukları döven arabacı :::ı“’*:':î' m:;_'î; L::: ':ıf"ı' Gazibulvarında, Halil kızı | ”) y e e 5 yaşında Rukiye ile 18 ya- | g. geçirmiştir. Âsilerin eline bir şında Bayram Şah ve 12 ya- şında Zeliha'yı sebebsiz ola- miktar mühimmat da geçmiştir. rak döven arabacı Aloş oğlu Milislerin -Oviyodeo'ya yaptık: ları son taarruz tamamen akim Hamid yakalanmıştır. Kız kaçırmış kalmıştır. Âsiler vaziyete hâkimdir. Kahramanlar'da oturan Mus- Bilbaoda binlerce mecruh vardır. Son taarrazun akim kalması, mi- tafa kızı 16 yaşında Saliha'yı iğlfal ederek kaçıran ve kirle- Hislerin manevi kuvvetini sarsmıştır. Grador-Oviyedo muvasaları milis- ten Arif oğlu Salih, zabıtaca ler tarafından kesilmemiştir. Londra, 2 (Radyo ) — İs- yakalanarak adliyeye — veril- | panya işlerine ademi müda- miştir. hale komitesi, bugün toplan- Tabanca çekmış mıştır. Bu toplantıda; İngiltere, Ali oğlu Veysel, Moreno | Rusya, Fransa, Norveç ve Çe- koslovakya delegasyonları ha- zır bulunmuşlardır. Bu delegas- yonlar, İspanya'da bulunan gönüllülerin geri çekilmesini istediler. Portekiz delegesi, bu me- seleden evel kontrol masraf- larının nereden tedarik edile- ceğini tayin etmek İâzımgel- diğini sordu ve bazı itirazlar- da bulundu. Komite, uzun müddet mü- zakerede bulunmuş ise de hiç bir karar verememiştir. Londra, 2 (A.A.)— İspanya işlerine ademi müdahale kont- rolünün tatbikine 6 Martta başlanılmıyacağına şimdi artık muhakkak nazarile bakılmak- tadır. İtalya ademi müdahale oğlu Şimran'a tabanca çeke- rek kendisini tehdit etmiş ve zabıtaca yakalanmış, yedilik toplu tabancasını müsadere eylemiştir. Fuhşa teşvik Karşıyaka'da Saadet soka- ğında 3 sayıliı evde oturan Abdullah oğlu Mustafa, fena maksatla evine Kâzım ve Fat- ma isminde iki kişiyi kabul ettiğinden hakkında kanuni takibat yapılmıştır. Sarhoş çocuğun marifeti İkiçeşmelik'te oturan Ali oğlu 19 yaşında Refik, Sarhaş bir halde evine gelmiş ve üze- rinde taşıdığı bir bıçakla oy- narken, sağ memesi üzerinden ve ayağından yaralanmıştır. tâli komitesinin dün yapmış Görüşmeler olduğu bir içtimada noktai Bçkreş, 2 (Radyo) — Bay | nazar ihtilâtları meydana çı- karmıştır. Alman ve İtalyan murahhasları Lord Piymouth'un| teklifine karşı bir takım ihti- razi kayıtlar dermeyan etmiş- lerdir. Londra 2 (A.A)—Malaga eyale- tini işgal eylemiş olan Frankist ordlarının hiçbir ileri hareketi halinde İspanya'nın — cenubi şarki sahillerinde İtalyan filö- su konmasını teklif etmişti. Alman ve İtalyan murahhas- ları böyle bir usulün Franko- nun nihai zaferi kazanması üze- rine İtalyan ve Alman gemi- lerinin tamamile kontrol sahası haricine çıkması - İrankislerin İngiliz, Fransız donanmaları tarafından abluka altına alın- ması gibi bir netice vereceği mütaleasında bulunmaktadırlar. Londra, 2 (A.A) — B. Eden Avam kamarasında Habeşis- tan'ın niçin taç giyme şenlik- lerine davet edildiği hakkın: daki bir suale cevap vererek bu davetin emsale ve huku- kan mevcud bir vaziyete uygun olarak yapıldığını ve tamamen bir usul mes-elesine Antonesko dün İtalya'nın Bük- reş sefirini kabul etmiştir. Ayni günde Bükreş'te bulunan Ro- manya'nın Roma ve Berlin selirleri ile de görüşmüştür. B. Leon Blum Biraz daha nikbin Belgrad, 2 (Radyo) — Fran- sa Başvekili B. Leon Blum, kendisini ziyaret eden Vreme gazetesinin siyasi muharririne şu beyanatta bulunmuştur: — Bugün, birkaç ay evel. kinden daha nikbinim. Harici vaziyet, eskisi gibi tehlikeli değildir. Avrupa'nın bazı kı- sımlarında başgösteren sinir hastalıklarını, tedrici surette tedavi etmekteyiz. Fransa, bü- tün milletlerle dostluk siyaseti takibetmektedir. Yugoslavya'nın — terakkisin- den, Fransa'nın duyduğu se- vinç çok büyüktür. Kiıymetli devlet adamlarınızla görüşmeği çok arzu ederim. Ümid edi- yorum ki, böyle bir fırsat ele geçecektir. Polonya normal Eski muharipleri parti | hususi bir siyasi ehemmiyet teşkil ettiler. atfetmek yanlış olacağını söy- Varşova, 2(Radyo) — 250 bin kişilik sabık muharipler miştir, Bay Eden, İspanya harbi cemiyeti parti haline ikılâb et- | hakkındaki diğer bir suale miş ve Miralay Kopt'u Lider | cevap vererek umumi bir Av- ilân eylemişlerdir. rupa ihtilâh — tehlikesinin kıs- v . ma| men İngiliz hükümetinin gay- DĞ G0e ÜERDĞR Teti sayesinde — ehemmiyetle talebi değildir; ayni zamanda umumi mes'elelerin de müza- keresi talebidir.,, Demektedir. Londra, 2 (Radyo) — İn- giliz gazeteleri, Von Riben- trop'un Almanya seyahatini sade Lâyipzig sergisi küşat merasimile alâkadar addet- mektedirler. “Almanya'nın Londra sefiri Berlin'e İngiltere'nin silâhlan- ması hakkında rapor vermek üzere gitmiştir.,,Demektedirler, Deyli Miror: “Von Ribentrop gözden düşmüştür.,, Demektedir. zail olduğunu söylemiş ve ade- mi müdahale — anlaşmasının mümkün olduğu kadar mües- sir hale konulması için çalı- şacağız. Demiştir. Eondra, 2 (A.A) — İyi ha: ber alan İngiliz mehafili İn: giltere'nin General Franko ile pirit alış verişi hakkında bir anlaşma imzalamış olduğunu yalanlamaktadır. İngiltere'nin Burgos'a bir ticaret ajansı ta- yin ettiği ve bir askeri müşa- hit gönderdiği de doğru de- ğildir. Diğer taraftan ayni mahafil aki harb İspanya'daki İngiliz menafiini muhafaza eden bir anlaşma- nın esaslarını tesbit etmek üzere az çok yarı resmi bir İngiliz heyetinin Burgos'a git- mek ğzere yola çıkmış oldu- ğunu teyid eylemektedir. Bu menafi bilhassa pirt madenleri ile yemişlere taallük etmekte: dir, Burgos hükümetinin bazı İngiliz emval, mahsullerine va- ziyed etmesi bu müzaâkereleri lüzumlu kılmıştır. Londra, 2 (A.A) — Deyli Tel- graf, İspanya'da kontrol vazi- feleri verilecek şahsiyetlerin muvakkaten tayin edildiklerini bildiriyor. Umumi idare Fe- lemenk — donanmasının — eski başkumandanı Vis amiral Graf- fa verilmiştir. Felemenk kon- trol amiralı Olier deniz kon- trolü ile liman müfettişişlikle- rinin başına geçmiştir. Dani- marka albayı Lunn Fransız- İspanyol hududundaki kontro- lü idare edecektir. Morning Post — gazetesine göre, İspanya - Portekiz hu- dudunü kontrol edecek İngiliz memurlarından ilk grup 6 martta Lizbon'a hareket ede- cektir. Fakat kontrol filen 20 matta başlıyacaktır. Keza di- ğer koöntrol - tedbirlerinin de 6 martta değil daha sonra tatbik edilebileceği zannedili- yor. Kontrol plânşnın tatbiki takriben bin kadar müşahide lüzum gösterecektir. Londra, 2 (ALA) — Ade- mi müdahale tâli komitesinde Lord Piymouth Fransız, Çe- koslovakya, İsveç ve Sovyet delegelerinin de muzaharetile halen İspanya'da bulunan ya- bancı gönüllülerin ihracı me- selesini ortaya koymuştur. Al- man, İtalyan ve Porekiz dele- geleri İspanya'ya mali yardım meselesinin bu mesele ile bir- likte halledilmesi lâzımgeldiği fikrinde bulunmuşlardır. İtal- yan ve Alman delegeleri bil- hassa İspanya hükümeti tara- fından yabancı memleketlere çıkarılan altın stoklarının mu- hafaza altına alınması mesele- sinde varılacak bir anlaşma- nın ehemmiyetini tebarüz et- tirmişlerdir. Royter'in öğrendiğine göre gönüllülerin İspanya'dan çıka- rılması mes'elesinin tâli komi- tesinin Cuma sabahı ve ko- mitenin Cuma akşamı toplan- tılarmda müzakereye devam edilmesi tekarrür eylemiştir. Halen âsilerin elinde bulunan Malaga mintakasının Alman- ya'ya, yerine şimdi İngiltere tırıfınıîan denizden kontrol edilmesi teklif olunmuştur. Al- man delegeleri kendi hüküme- tinin vereceği karara intizaren bu hususta itirazi kaydidleri reddeylemiştir. Muhtelif mem- leketlerin kontrol masraflarına iştirak mes'elesi de bu top- lantıda tedkik olunmuş ve Lord Pliymouth Yugoslavyanın tediye hakkındaki ihtiraz ka- yidlerini kaldırmış -olduğunu bildirmiştir. Almanya'ya ge- lince, bu memleket kendi his- sesini döviz olarak veremiye- ceği hakkındaki ihtiraz kayid- lerini idame etmektedir. Birinci Sınıf Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu ilt ve Tenasül hastalık- ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 ilân etmiştir. I AUÜ ” Bu akşamki program İstanbul radyasu 12,30 Türk musikisi, 12,50 havadisler, 13,05 hafif musiki, 13,25 muhtelif plâklar. 18,30 Dans musikisi, 19,30 konferans, 20 Vedia Riza ve arkadaşları, 20,30 arapça neş- riyat, Ömer Riza tarafından; 20,45 Türk — musikisi, stüdyo orkestrası, 22,10 ajans ve borsa haberleri, 22,30 so- lolar. İngı'liz.hiı:ır münasebatı 21,15 Kahire, 2 (AA) — Mısır lirasının İngiliz lirasına bağlı kalmaktan fariğ olup olmıya- cağı hakkında sorulan bir suale cevaben maliye nazırı demiştir ki: — Mıisır'n bu husustaki bugünkü siyasetini değiştirmesi için hiçbir sebep yoktur. Zira Mısır lirasının İngiliz lirasına bağlı olarak kalması Mısır'ın menfaatı iktizasındadır. Kahire, 2 (A.A) — Mısır Meb'usan — meclisinde — İn- giliz Mısır muahedesi -netice- sinde Mısır İirasının İngiliz lirasına bağlı kalmasi Mısır'ın menfaatı iktızasındandır. Silâhları azaltma müzakereleri Londra, 2 (AA) — Bay Baldvin Avam kamarasında Amerika'nın Paris büyük ek çisi tarafından Bay Ruzvelt adına yapılmış olan teşriki mesai teklifine işaret eden bir suale cevap vererek demiştir ki: —İngiliz hükümeti gümrük manialarının — azaltılması ve umumi - silâhsızlanma Mes'e- Tesini takip imkânını verecek olan bir yatışmanın teshili için Amerika hükümetinin teşriki mesaisini her vakit iyi karşılar. Fransa'da Askeri terbi ve 40 sa- atlik mesal. Paris, 2 (Radyo) — Dünkü kabine içtimaımndan sonra, bu sabah ta Elize sarayında bir ictima olmuştur. Bu hususta henüz resmi bir tebliğ verilmemiş olmakla be- raber bu içtimada gençliğin 18 - 20 yaşıma kadar askeri terbiyesi mes'elesi görüşül- müştür. Bay Blum hayat pahalılığı hakkında da mühim teklifatta bulunmuştur. Haftada 40 saatlik mesainin bütün febrikalara teşmil ve tatbiki de müzakere edilmiştir. Bay Delbos ta) İspanya'nın kontrolü hakkında izahat ver: miştir. Varşova'da Yahudilik aleyhtarlığı Varşova, 2 (Radyo) — Yas hudilerle katolik talebe ara- sında üniversitede mühim mü* sademeler olmuştur. j Yahudi talebe açlık grevi V .rca | FOTO OR Refik Lüifi Or Zevkinizi okşayacak po3 | Temiz işçilik t Hükümet civarı Kaymakalti Nihad bey caddesi No. 204