14 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

14 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— Malaga, 13 (Radyo) — Ce- — pub cebhesinde General Keyo dö Liyano kuvvetleri Kordo — düzerine ilerlerken Yuzo Blanko — mevkiüni Zzabtetmişlerdir. Bu kuvvetler de ilerlemektedirler. — Madrid, 13 (Radyo) — Res- mi bir tebliğde, “ Düşmının müteaddid hücumlarını püs- kürttük. Yarama'da çok zayiat — yeren âsiler, Üniversite ma- “hallesinde de — püskürtülmüş- | lerdir, , Denilmiştir. — Cebelüttarık, 13 (Radyo)— — Asilerin ileri hareketi devam etmektedir. Motörlü Aragon — kıt'aları Tortora mevkiinde - Surya kıt'alarile birleşmişlerdir. * — Guadalahara'nın 4 kilometre — yakınında bulunan Tarasena — Mmüstahkem siperlerini asiler p zaptetmişlerdir. — Tersiyo'da dört köy işgal “edilmiş, Banil nehri havzasın- — da iki mevki alınmıştır. Madrid, 13 (Radyo) — Âsi- Esirlerden. biri böluğımm mevcudundan yüzde yirmisinin Habeşistan'da muharebe etmiş kimseler olduğunu söylemiş, bir askerin günde - beş liret | aldığını, günde 60 liret alan | | — lerin hücumları dün dört defa | — tekarrür etmiş ve defedilmiştir. — Cumhuriyetçiler düşmanın bir tereddüdünden j ederek mükabil hücumda bu- — lunmuşlardır. Karanlık bastığı /— halde taarruz ve harb devam edir. — Madrid, 13 (AA) — Ya- bancı gazeteciler dört İtalyan askerile İtalyan mülâzimi Ga- o Burruzo'yu isticvab et- lerdir. Mülâzim İspanya'daki n kıtaatı yekünunun yal- O bin kişi olduğunu söy- iş ve şunu ilâve etmiştir: anu KağdedisişEk. areke izden on beş gün evel İs- /— panya'ya gideceğimizi — söyle- — diler ve biz de kabul ettik. — Burada askerlerden biri mü- /| lâzimin sözünü keserek demiş- tir ki: — Ben Habeşistan'da yer- / leşeceğimi zannederek kayde- - dilmiştim. Fakat bize vapura bindikten sonra İspanya'ya gi- ıce'ğimîzi söylediler ve tabit hiçbir şey yapamadık. Yola il vıpur çıkmıştık. — Birinci 18 1 Kânunusanide, diğer kısmımız da 1 Şubat'ta yola iktık. Hepimiz 5000 kişi idik. — İspanyanya'ya ne yapmak için geldiği kendisine sorulan mülâözim: — Faşizmi kurumak için — Cevabını vermiştir. Cwıplınn heyeti umumiye- çıkan netice, İtalyan tıtaatının tam teslihat ve tec- 1 Il*lle geldiğidir. h B tılla nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı Nakleden : 5. Benlioğlu M | halde bir adam peyda oldu. ük, kontun elinden tekrar ldiği tabancayı kullanmağa vakit bulamadı; Lük'ün göğ- ine bir mermi çarptı, bu ermi parçalandı; tıpkı bir h ampül gibi bir ses çı- vaziyeti kavradı: Eyvah... dedi, muhnik Daha fazla birşey söyleme- ' ve hattâ düşünmeğe vakit madı; kendisi dizleri üze- e çöktü; yalnız Gizel'in de zlarını tuttuğu ve ço[dü- t istifade | | Zabit ailesine İtalyan hüküme- tinin ayrıca 20 liret verdiğini tasrih eylemiştir. Askerler şunları söylüyorlar: — Kızıllar esirleri - derhal kurşuna diziyorlar, diye bizi aldattılar, Bunun doğru olma- dığını gördük. Bize alelâde esir muamelesi yapılmaktadır. Mülâzim de şunu söylüyor: — Hiç şüphesiz esarette bulunacağımı zannettiğim ha- vayı görmedim. Bununla be- raber hâlâ mütereddidim. So- nunu bekliyorum. Guadalajara'da esir edilen İtalyan kumandanı Luciano Antonie — Syivia — İspanya'da 80,000 İtalyan ve 40,000 Al- man mevcud olduğunu tahmin etmektedir. Esirler Valensia'ya gönde- rilmişlerdir. Müteaddid yabancı elçilikler mümessillerinin ken- dilerini ziyaret etmelerine mü- saade edileceği zannedilmek- tedir. Ğ Madrid, 13 (A.A) — Faşist teşekkülünün iki azası tarafın- dan idare edilmekte olan bir faşist komplosu meydana çı- karılmıştır. Komployu kuranla- rın maksadı general Miaji ile hâlk cephesinin bazı erkânını ele geçirerek bu cepheyi teş- kil eden partiler arasında ni- fak husule Jelirmek için sui- Radul yapluakuı. Suikasdcılar dün Madrid müdafaa komitesinin nakliyat murahhasını — katletmişlerdir. Bunlar harekete geçmek için âsilerin Guadalajara cephesin- deki taarruzundan istifade et- mek istemişlerdir. Madrid, 13 (A.A) — Hü- kümet kıt'aları asilerin Gua- dalajara cephesindeki taarruz- larına kolayca mukavemet et- mişlerdir. Bu taarruzlar dün hafiflemiştir. Dün akşam vazi- yette hiçbir değişiklik kayde- dilmemiştir. Milisler asi kolla- rina yandan taarruz etmeğe başlamışlardır. Hükümet kıt'a- ları Jarama mıntakasındaki mevzilerini ıslah etmişlerdir. Madrid, 13 (AA) — 11 Mart gecesi yapılan bir bas- kın hareketi esnasında cumhu- riyetçiler 9 İtalyan neferile İtalyan markalı dört kamyon elde etmiştir. Bu kamyonlarda ğünü hissetti, İkinci kısım ei F gee Asri bir genç kız Fransa'da, Paris'te, bir ta- raftan Harbiye bakanlığı ikinci istihbarat bürosu, diğer taraf- tan da Aragon bulvarının hu- susi bir binasında Lük Ober- ten ile makinisti Piyer Male- nin akıbeti üzerine endişeler başlamıştı. Heriki — gençten üç gündenberi ne bir. haber alınmış, ne de bunların nerede oldukları öğrenilmişti. ANADULU d'in resmi tebligine göre, İh- — tilâlciler birşey yapamıyorlar. çak ehemmiyetli evrak vardır. Bunlar arasında bilhassa düş- man kuvvetlerinin — muhtelif mıntakalardaki vaziyetini gös- teren haritalar çok mühimdir. Bu vesikalardan öğrenildi- ğine göre esir İtalyan neferle- rinin mensup bulundukları si- yah gömlekliler fırkası Şubat- tanberi İspanya'da bulunmak- tadır. Londra, 13 (A.A) — Gua- dalajara cephesinde İtalyan askerleri bulunduğuna — dair olan haberler - İngiliz mehafi- linde bir nebze endişe tevlit etmiştir. Times gazetesi Bay Franko'nun askerleri ile bera- ber İspanya'da harbeden ecne- bi kuvvetleri miktarının en az 100 bin kişiden ibaret bulun- duğunu, bunların 80 ilâ 90 bininin İtalyan ve 15 bin ka- darının da Alman olduğunu yazmaktadır. Bununla beraber tesmi İngiliz mehafili gönüllü gönderilmesi memnuiyeti itilâ- finın tatbikine başlanıldığı ta- tih olan 9 Şubattanberi İspan- ya'ya İtalyan yönüllüsü gön- derilmiş olduğuna dair olan haberleri teyid eder malümat almamıştır. Bazı mehafil son İtalyan gönüllülerinin Trablusgarp'tan gitmiş olmalarının muhtemel bulunduğunu beyan etmektedir. Madrid, 13 (A.A) — Mü- faa melisi tarafından dün neş: redilen bir tebliğde ezcümle şöyle denilmektedir: Guadalajara cebhesinde İtal- van kuvwetlerinin siddetli taz- yikı devam etmektedir. Fakat topçu ve hava kuvvetleri tara- fından himaye edilmekte olan milisler anudane mukavemet etmektedirler. Üniversite mahallesinde mi- lisler âsiler tarafından işgal edilmiş olan Ziraat mektebi binasını dinamitle berhava et mişlerdir. Âsiler mühim mik- tarda zayiat vermişlerdir. Soria, 13 (A. A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Franko kuvvetleri tarafından esir edilen milisler Guadalajara cephesinde hükümet kuvvetle- rinin ric'at etmekte” olduğunu teyid etmişlerdir. Diğer cihetten tayyare rasıd- leri hükümet kuvvetlerine men- sub yürüyüş kuvvetlerinin ce- “pubi garbi istikametinde iler: ledikleri bildirilmişlerdir. Tay- yareciler birkaç yangın yuvası görmüşler ve bazı infilâklar vukubulduğunu müşahede et- Haziranın birinci çarşamba günü, saat onda, ikinci büro şeflerinden — binbaşı — Detro telefonu eline aldı ve şu mu- havereye başladı: — Allo... Burası, dostunuz, malüm. Siz misiniz aziz ba- yan?, — Evet.. Burası da dostu- nuz, malüm! Sizi sesinizden tanıdım. — Ben sizin sesinizi hemen tanıdım. — Cumartesinden beri hiç- bir haber alamadık, siz. ne yaptınız?. — Biz de hiçbir haber ala- madık! — Ya... Dikkate lâyık bir- şey... Bir otomobil kazası ol- mamıştır. Bu husustaki tahki- katımız, kaza ihtimallerini ta- mamen kaldırmaktadır. Beni mişlerdir. Bunların cephane depolarının tahrib edilmesin- den ileri geldiği zannedilmek- tedir. Bu hâdiseler hükümet kuvvetlerinin geri çekilmiye ha- zırlandıklarını göstermektedir. Bilbao, 13 (A.A) — balıkçı gemileri mühim mik- tarda harp malzemesi ve bil- hassa 10 milyon mermi nak- letmekte olan âsilere mensup bir gemiyi zaptet ..işlerdir. Madrid, 13 (A.A) — Mad- rid müdafaa komitesi ikinci murahhası Demingo Adriguez bir kamyon kolunun şoförleri arasında çıkan bir ihtilâfı hal- letmeğe uğraşırken tabanca ile birkaç kere ateş edilerek öl- dürülmüştür. Valansiya, 13 (A.A) — Ev- velki gün Guadalajara cephe- sinde esir edilmiş olan İtalyan zabitleri ve neferleri Madrid- den Valansiya'ya getirilmiş- lerdir. Bunlar arasında bulu- nan 40 yaşlarında İtalyan bin- yan binbaşısı Luciano Antonio Sylvia, bir erkânıharp kayma- kamı, 4 Fransız meb'usu ve iki Belçika parlemento azası huzurunda — isticvab — edildiği vakit ezcümle şu beyanatta bulunmuştur: “İspanya'ya muntazam İtalyan askerlerinden seksenbin - kişi ihraç edilmiştir. Guadalajara cephesinde 40,000 kişilik üç İtalyan fırkası vardır. Bu kuv- vetlere motörlü fırka başında geçen mayısta Adis-Ababa'ya girmiş olan General Bergon- sekı lsmandeetarbtvdir-Pre” kalardan Littoria ismini taşı- yan birinci fırka general Mon- cini kumandası altında olarak geçen şubatın altısında Sicilia vapuru ile limana çıkarılmış l anisa 'da —H Kızılay kongresi toplandı * Başı T inci sahifede - Bu içtima Başkan defterdar B. Muhtar Acar tarafından açılmış ve rüznamede yazılı faaliyet raporu okunarak al- kışlarla kabul edilmiştir. B. Muhtar Acar raporunda eski heyetten 125 lira 42 ku- tuş devraldığını ve altı ay zar- fında bu paranın 9 bin küsur Kiraya çıkarıldığını ve bu ge- lirden beşyüz liranin Adâna felâketzedelerine, 437 Iirânın fakirlere kışın yardımda bülu- nulduğunu, ayni zamanda bay- ramda hapislere pirinç, f yağ, fasulye vesaire gibi yardım- larda bulunulduğunu ve halen 6 bin liradan fazla nakit mev- cut olduğunu söylemiş ve bu faaliyet çok alkışlanmıştır. Hakikaten bu genç ve faal Başkanın — devamlı — mesaisi ve takipkâr ruhu — herkesi kendisine çok ısınmış ve sosyal hareketlere karşı ilgisi de mu- hitte çok sevinç uyandırmıştır. Raporün en önemli kısım- ları çalışmalarında kendilerine çok kiymetli rehperlik eden ve bilfill çabşan ilbay Lütfü Kırdarın eşi bayan Hayrinni- sanın faaliyetleri teşkil ediyor ve irşatlarından çok istifade ettiğinden bahsile ilbaya dn , mennet hislerini sunuyordu. (11) bin lira üzerinden yeni büdçe kabul edilmiş ve heyeti merkeziye seçimine geçilmiştir. Kura ile çıkan beş azanın yerine şunlar seçilmişlerdir: Bayan Fahrinnisa Kırdar, General Ali Riza eşi Bayan Fatma Aitınkal, Dr. Bay Ce- mil, tayyare cemiyeti şpxhasi%*ri_ nıyk , Bâyan Nefise AlL mecan dır genel kongreye de murahhas olarak Manisa saylavı doktor seçilmişlerdir. Yeni heyete ba: şarılar dileriz. ve oradan evvelâ Sevilla ve |: bilâhare — Gaceres, Almazan, Vallodolid yolu ile Guadala- jara cebhesine sevkedilmiştir. Binbaşı Luciano bu fırkanın İtalya'dan bütün harp levazı- mıi ile birlikte ayrıldığını yani beraberinde birçok top, mit- ralyöz, alev makinesi ve gaz makinesi getirdiğini ilâve et- miştir. Valansia, 13 (A.A) — rada bulunan Fransız ve Bel- çika'lı parlâmento delegeleri bir tebliğ neşrederek İtalyan binbaşısı Luciano Sylvia'nın beyanatını hemen aynen kay- detmişlerdir. Bu tebliğ ile be- yanata şunlar ilâve edilmek- tedir: “Biz bu suretle ademi mü- dinleyiniz: Cuma günü Sedan-; dan “Herşey yolunda!,, — diye bir telefon aldım. Dün ben bizzat telefon ettim; belki Sedan'dan yeni bir. haber alabiliriz. diye. Fakat bana onu bir daha görmediğini söyledi! Bu sabah sabah saat sekizde Sedan'a tekrar telefon ettim, gene bir haber olma- | dığı cevabını aldım. Bunun üzerine sizinle görüşmek mec- buriyetini hissettim. Sizde bir haber olmadığına göre.. — Çok meraktayım. Binbaşı Detro, telefonun diğer ucunda bulunan muha- tabını teselli cihetine yanaş- madı; yalnız bir müddet sü- küt ettiler, binbaşı tekrar: — Allol.. Dedi. — Sonu Var — KDUZUTARARD SA LO AMTAR dahale politikasının nasıl bir) dolambazlıktan ibaret olduğ;ı- na dair en kat'i ve 'reddi ka- bil olmıyan bir delil elde et- miş oluyoruz. Görülüyor kiş sade bir dahili harb karşı- sında değiliz. Bu harb bütün bir milletin ecnebi istilâsı teh- likesi altına düşen memleketin mülki tamamiyetini müdafaa için kahramanca bir mücade- lesidir. Alman ve İtalyan faşist orduları İspanya'nın sevkülceyş noktalarını bu suretle ele ge- çirmekte, harb âletlerini bil- âhare bütün Avrupa'nın sulh- perver milletlerine karşı kul- lanmakta, İspanyol milletinin yaralarla dolu etleri üzerinde tecrübe etmektedir.,, Tebliğ bundan sonra Cum- huriyetçi İspanya'ya faal bir iş birliği gösterilmesini temenni etmekte ve İspanya cumhuri- yetini kurtarmanın dünya sul- hunu kurtarmaya muadil oldu- ğunu bildirmektedir. îce'e satılık KA değirmen Hali faaliyette yüz yirmi santimlik çift taşlı ve 27 beygirlik İngiliz nasyonal markalı mazotla mütaharrik* motoru ve bir tuz taşı ve bir arpa ezme makinesi ve muafiyet ruhsatnamesini ha- iz değirmen acele ve ehven fiatle satılıktır. İzmir'de Kestane paza- zarında 22 numarada ma- kineci ve tornacı Raşid us- taya müracaat. ÜYt ll EAlkirç '8/037 | İhhsuiVeüımı: : Atatürk'le Kamutay baş- — kanına ve Başvekilimize kongre in tazimatını bildirdiler Ankara, 12 (AA) — İkte 9 sat Vekili Celâl Bayar çekir- — deksiz kuru üzüm kongresinde ahnan tazim katarıni Rsisicum- hur Atatürk'le B. M. Meclisi reisi Bay Abdülhalik Renda ve Başbakan İsmet İnönü'ne aşağıdaki — telgraflarla arzet- miştir! Atatürk Büyük Cumhurreisi Ankarâ Çekirdeksiz. kuru üzüm ih> — racat standard tiplerini vücude — getirmek için toplanan çekir: deksiz üzüm birinci milli kon- gresi üyeleri her ileri adıma ezeli ışığile yol veren Ulu Ön- der'e bağlılık, inan ve saygı- larırı arza beni memur etmiş- — lerdir. Şahsi bağlılıklarımla elleri- nizden öperek arzederim. İktisad vekili Celâl Bayar Abdülhalik Renda B. M. Meclisi reisi Çekirdeksiz. kuru üzüm ih- racat standard - tiplerini vücur — de getirmek için toplanan*An- kara çekirdeksiz üzüm birinci — milli kongresi üyeleri bu ileri — adım bareketi ve buna imkân veren Büyük meclise tasdik ettiği kanunlar dolayısile şük- ran ve teşekkürlerini arza beni memur etmişlerdir. Şahsi saygı ve tazimatımla arzederim. İktısad vekili Celâl Bayar — İsmet İnönü Başvekil * Çekirdeksiz. kuru üzüm ih- — racat standar tiplerini vücude — getirmek için toplan Ankara — çekirdeksiz üzüm birinci milli — koöngresi üyeleri her iyi işe adı bağlı olan büyük (Başve- kile tazim ve bağlılıklarını arza beni memur etmişlerdir. Şahsi saygılurımla arzederim. İktısad. vekili Celâl Bayar Paris Civarında çok feci i 4 4 bir tren Pazası oldu. Paris, 13 (Ra'yo) — Fran sa'nın (Burj ve Monlizon) ha — valisinde hüküm süren kar — frtinası yüzünden münakalât — kesilmiştir. Yolda kar yüzün: — den çok feci bir şimendifer — kazası olmuştur. Son gelen haberlere göre, — yoldan çıkan bir "yolcu kata- — rının lokomotifi ile vagonları bir uçuruma yuvarlanmıştır. — Kaza mahalline giden muavin — trendeki sıhhiye memurlari; — parçalanmış - vagonların altın? — dan insan cesedleri çıkarmak” tadırlar. Akşama kadar 8 cesed çıkarılmıştır. Yaralıların çok fazla olduğu söyleniyor. Kapitülâsyon — İşi daha evel halledilecdk Londra, 13 (A.A) — İngib — tere hükümeti Mısır'ın Millet- cemiyetine girmesinin tasvibi — için asamblenin fevkalâde bir — içtimaa çağrılması hakkındaki — bir teklifi Milletler cemiyeti genel sekraterliğine vermiştir. — Aydın Belediyesinin bir karari — Aydın, 13 (A.A) — Bele: — dıyz radyolara zarar — veren sun'i parazitlere mani olmak- için bil'umum elektrik makint — ve tesisatına ınhpırıııt Dü komılıuını mecburi kı Dielaii d