16 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7167 SALI 16 MART 937 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. elı' fon: 2771 5 - Sofya'a. Üniversite talebesi ile . arasında"'çarpışmalar o. Romanya Hariciye Nazırı Geliyor Donanmamız, yakmdal İs- kenderun'u ziyaret edecek Müşahidler, kömitehin dünkü celdesinide Sandal'td hâkim dil hakkında uzun uzadıya'izahat verdiler — r J. . * İngiliz siyaseti Vak'alar ve hâdiseler bizi bu- Bünlerde İngiliz siyasetinden, İngi- liz siyasetinin tecellilerinden çok çok bahsetmeğe mecbur edecek. Bu itibarla İngiliz siyaseti kelime- lerinden ne anladığımızı, onun her sahada, her münasebetile hangi ma- kanizma ile harekete geldiğini mü- talea etmek — faydadan hali ol mıyacak, Büyük Britanya haddizatında kirk milyon nüfusluk bir Krallık. tir. Bu krallık bile kendi içinde tan bir vahdete malik değildir, Gal gibi, İskoçya gibi ufak tefek farklar arzeden parçalara ayrılmış- tr, Bununla beraber işte bu kırk Milyon müfur — bugün dünyanın dörüte üçüne bükmünü filten seçi: Ten misli görülmemiş ve belki de Börülmiyecek bir imparatorluğun sahibidir. “İogiliz toprakları üze- tinde güneş batmar,, tabiri temsili bir V4f değil, hakikatin ta ken- disidir. Coğrafya kitablarında hep gör- müşüzdür. Ba imparatorluk bir nuktada topla değil, dünyanın dört bir bacağına dağılmış vaziyettedir. Bu itibarla İngilters'nin dünyanın dört bir bucağında müdafaa edile- €ek menfaatleri, korunacak hakları, bimaye edilecek — toprakları vardır. Japonya ile Çin arasında bir bâ- dise zuhur etse,; Afrika'nın şarkın- da veya garbında iki yerli millet Mmüsveddesi — arasında bir — ihtilâl büdis olka, Asya ve Afganistan'la Bilfarz İran arasında bir noktai na- zar farkı meydan alsa bütün bun- lardan en evel mütecesir olacak olan Togiliz menfaatidir. Onun için İn- giltere dünyanın dörct bir bucağın- da her dakika, her saniye hazır ve nazır bulunmaya, menfaatlerini ko- Tumaya, baklarım himayeye mec- burdur. Bu vaziyetta olan İngiltere'yi dünyanın dört bir. bucağına biçbir doşt veya düşemn toprağından geç meksizin götürecek yegâne — yol ise ancak denizdir. Onun içindir ki bugüne kadar bü- tün imparatorluk tarihinde — deniz- lere kat'i ve mutlak şekilde hâkim kalmayı İngiltere kendki için ba- yat memat meselesi telâkki etmiş- tir. Bötün bu denizlere bir de ba- va yolu inzimam etmiştir. İngiltere denizlerde olduğu kadar havalarda da rakibsiz bir şekilde hâkim kal- maya mecburdur, muzlardır. İngiliz siyaseti dediğimiz — şey, işte bu hiç çaşmıyan, değişmiyen ve değişmek ihtimali olmyan ana Çikrin vikayesinden mütevellid cu- dişelerin ilbam ettiği tedbirlerdir. İngiliz siyasetini tedvir eden ana fikri bu şekilde çizdikten son- Ta şimdi de onun tatbikatındaki tecelli — çekillerini — gözden — geçi- rebiliriz. İngiliz'ler, seciyesi sağlam bü- tün milletler gibi, akılları gözle- rinde olan bir millettirler. Bu cüm- Hamdi Nüzhet Çançar — Sonu 2 inci sahifede — Şanlı Yavuzumuz İstanbul, 15 (Hususi) — Roma ajansı; donanmamızın, yakında Ak- denize çıkacağını ve büu vesile ile de İskenderun — körfezine kadar seyrederek — İekeuderükm — Uaskusa ziyaret edeceğini haber vermek- todir. Cenevre, 14 (ALA) — Anadolu Ajansının husust — mübabiri bildi Trün B dit v Ri4 Bay Mussolini Bingazide bir söylev daha verdi Duçe, Habeş #harbine: ıştırak etmiş Libya askerlerine geçid resmi yaptırmış Roma, 15 (Rad- yo) — Bay Mus solini ve maiyetin- de bulunan İtalyan ricali Trablusgarb- daki — ziyaretlerine devam etmişler ve Barkâ'yı — gezmip lerdir. Bay- Müssolini buradan eski Sire- me varmış ve mey- dana çıkarılan eski eserleri tetkik ve hafriyat sahasında gezmiştir. Bay Mussolini Cebeli Adak'ta yeni kurulmuş - olan - bir İtalyan köyünü görmüş ve İtalyan'lara teş- vikatta bulunmuştur. Duüçe Habeş harbine iştirak etmiş Libya askerlerine resmi geçid yaptırmış bundan sonra Bingazi'ye vanl olmuştur. Düçe Bingazi hükü- met konağından — bir nutuk — irad etmişlir. Bay Daladıye Fransız milletini tebrik ediyor Paris, 15 (Radyo) — Bay Daladiye dün bütün Fransız milletine istikraz hakkında rad- yo ile beyanatta bulunmuş ve Fransız'ları, gösterdikleri alâka ve vatanperlikten dolayı teb- rik etmiştir. B. Daladiye yarın ikinci kısım istikraz için de ayni his- sin hâkim olacağını, Fransızları gösterdiği bu bıılığın, hudut- ları haricinde de müessir bir akis husüle getirdiğini bildir- miştir. Bay Müssolini'nin küşad merasimini yaptığı Barka belediye binası Bu siyab gömleklilere hitaben verilmiş ve gürültülü nutuklardan birisini teşkil etmiştir. — Sonu 5 inci hife Dünya harbi Madrıd’.ı.n sukutu ile bera- ber başlıyacakmış.. İstanbul, 15 (Radyo) — Nevyork'ta çıkan (Nev- york Taşmis) gazetesi, Ge- neral Franko'nun, iki bü- yük devlete istinad ede- rek mülemadiyen ilerle- mekte olduğundan bahset- mekle ve İspanya davası- nın, harici ihtilâtlara se- bebiyet vereceğinden en- dişe etmek lâzimgeldiğini kaydettikten sonra, dünya harbinin, Madrid'in suku- tu ile beraber başlıyacağı- nı iddia eylemektedir. Negüs Saçmalamağa Negüs İstanbul, 15 — (Hususi) Habeş imparatoru, Suriye ko- mitası azasından Bay Fahri'ye gönderdiği saçma sapan bir mektubda, Uluslar sosyetesi- nin, keyfi hareket eden - bir müessese olduğunu, Sancak'ı Türk'lere vermekle haksızlık ettiğini yazmıştır. . Bath, 14 (A.A) — Negüs — Sonu 4 ncü sahifede — Türkofisin beyanatı Vaziyette telâşı mucip hiçbir hal yoktur Hükümetimiz, Almanya ile mü- zakerelere girişmek üzeredir. 8. Hasan Saka İstanbul'a geldi İstanbul, 15 (Radyo) — Ati- na'da toplanacak olan Balkan iktısadi konseyinde hazır bu- lunacak murahhaslarımız, Ka- mutay birinci reis vekili Hasan Saka'nın rivasetinde oldukları halde Ankara'dan buraya gel- mişler ve derhal Atina'ya ha ıeket eylemişlerdir. etimize relakat etmekte olın ürkofis başkanı Bürhan Zihni, gazetecilere vaki beya- natında: — Almanya'nın, Türk eşya- sına ithal müsaadesi verme- meğe başladığını öğrendik. Bu hareket, aradaki vaziyetin, mü- zakere yoluna dökülmesini te- min — etmektedir. — Binaena- leyh, telâşı mucip hiçbir hal yoktur. Bizden, müzakere için Berlin'e bir heyet gidecektir., Demiştir. E—IŞehınşahm doğum yıldönümü Iran konsoloslugunda bir resmi kabul yapıldı Konsolos Bay İ. Mecdi ve Vali Bay Fazlı Güleç dostane nutüuklar söylediler Şehinşah'ın İzmir'i teşriflerinde Büyük Şefimizle b" arada alınan resimleri F İran Şehinşahı Sa Majoste Riza | 'nasebötile düm saat on yedide kor- | könda “şehrimiz İran konsolosla-? gunda parlak bir kabul resmi yapıl- miştir. Kabül resminde ilbuy Fazlı Kudüs, 15 (Radyo) — Arab- lar bogün - öldürdükleri üç Yaha- di ameleden başka, iki Yalndi çoban daha öldürmüşlerdir. Arab'lar Tiberya ve Yala'ya ikişer bomba atmışlardır. — Fitistin hükümeti bu — hâdiseler Üüzerine Arab merkezi komitesi genel sek. Pazar azar maçları hadıseler çıktı Güleç — ve ” refikaları ile şehrimiz ya, Alııunvı Yıııın ve AÂmerika general kansolosları ve refikaları, vali muavini Bay Cavid Ünver, Dıoaını 4 ncü ıılılfodo— reteri aleyhine bir celbname çıkar. miş fakst sekreter bu davete İi bet etmemiştir. Vaziyetin yehameli karşısında, Filislin askeri kuman- danları Tiberya'ya mükim kuyvet- ler göndermişlerdi! Togiliz ülü komiseri Sir Artur Vaşuf do Londra'dan hareketini tesri edecektir. Üçok 6. Yamanlarapor 3, Doğauspor 13 - Demirspor O Yukarıda Üçok, aşağıda Doğanspor — Yazısı 5 inci sahifede —