16 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON S KİZİNCİ YIL. No: 5613 ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Demir ve çelik fabrikalarımız l Karabükte Temel taşını nisandal Başvekilimiz atacak 1 İlkkânun 936 tarihinde Brossert şirketine ihalesi yapılmış olan demir ve çelik fabrikalarının inşa hazırlıklarına devam edilmektedir. Fili olarak inşaata nisan ayının ilk günlerinde başlanacaktır. bu büyük tesisin ilk temel taşını Başba- kuvvetli bir ihtimale göre, Çok kanımız İnönü kendi elleriyle koyacaklardır. Başbetke Havacılar Falih Rıfkı ATAY Eveli gün yüzbinden fazla istan- bullu, her türlü nakil vasıtaları ile, Yeşilköy'e akın etti: bu hücum sadece, Türkkuşu bayramını kut- lamak veya paraşütçüleri seyret - mek hevesinden doğmamıştır. Ha- vacılık, milli şevkin başlıca kay- naklarından biri oluyor. Geniş halk yığınları, hayat refahı için baca'ya ne kadar inanmışlarsa, hayat müdafaası için kanad'a o kadar belbağlamışlardır. Genç havacılar, onun için, büyük kala- balıkları coşturup kaynaştırmak- tadır. Millet, Türkiye emniyetinin hava piyoniyelerini boşyere se- lâmlamıyor: bu asrın talii ona bağ- lanmıştır. En büyük sürat onda- dır: barışta ve harbta kanaddan istifade edemiyenler, yirminci asır milletleri ile çağdaşlık ede- mezler. Bazı Avrupa memleketlerinde tayyare seferleri, tren seferleri ka- dar sıklaştı. Ekspresleri asgari yüz kilometre koşan memleketlerde bile tayyare kendine bu kadar ih- tiyaç hissettirirse, henüz iki hu- dud arasını bağlıyamadığımız Türkiye için, kanadı, âdeta bu memleket düşünülerek icad olun- muş telâkki etmek lâzımgelir. Nihayet harb havacılığı dahi, geniş bir barış havacılığına istinad ediyor. Genç havacılardan yüzler- cesi, binlercesi yurd içinde ve yurd - aşırı uzun mesafelere kanad alıştırmalıdırlar. Türkkuşu'nun başlıca iyiliği, tayyare davasını halk yığınlarına ve gençliklere tanıtmak, onları havacılığa inandırmak - olmuştur. Kanad, Türkiyede dahi; artık süs ve spor telâkkisinden uzaklaştı. Bir kara silâhına ne gözle bakı- yorsak, pnu da öyle muhakeme etmeğe başladık. Bunlar basit ha- kikatler ise de, milletin şuuru için- de köklenmedikçe milli bir hava- cılık kurmak hayaldir. Halk kız ve erkek çocuklarını havaya atıyor: vasıtaya güven- mektedir; ve onun barış ve harb için ehemiyetini kavramıştır. Bu şevkten alabildiğine istifade et- meliyiz. Uçmak, her yerde, herkes için, kolaylaştırılmalıdır: bu vazi- fe, bilhassa, dün on binlerce is- tanbullunun bayramını kutladığı Türkkuşu'na düşüyor! Tayyare Cemiyeti bu teşebbüsü önümüzdeki sene bir pilot mekte- bi ile tamamlıyacaktır. Hiç şüphe- siz yakında memleketimizde si- vil tayyareciliğin, hususi ve res- mi, inkişaf bulduğunu, tayyare endüstrisinin kuvvetlendiğini ve tamamlandığını göreceğiz. Bu in- kişafı alıkoyabilen, ağırlaştıran her düşünce sakattır: havamıza, karamız kadar yerleşmeliyiz. O. nun üstünde dolaşacakların sayısı az zamanda onbinleri asmalıdır Temel atma günü, henüz kati ola- rak tayin edilmiş olmemakla beraber, tahminlere göre, nisanın ilk yarısında yapılacaktır. Demir ve çelik fabrikaları grupunu teşkil eden muhtelif kısımlar, tayin edil- miş olan faaliyet programına göre ya- vaş yavaş faaliyete sevkedilecektir. Bu programa göre demir - çelik fabrikaları 1939 senesi başlarında eksiksiz olarak çalışmaya başlamış bulunacaktır. Fabrikanın yıllık yapımı 180 - 200 bin ton mamül demir ve çeliktir. Yapa- cağı maddeler arasında her türlü kül- çe halinde demir, çelik bloklar, her tür- lü profil demiri ve dökme demir boru- ları ile bunlara benzer olan maddeler- dir. Ayrıca tali madde olarak kömürden üretilmek üzere kok, benzol, neft, kreo- zot, naftalin ve zift yapılacaktır. Fabrikaların büyüklüğü milli piya- saların son seneler içinde vasati yoğal- tımlarının yüzde yüze yakın bir ölçüde karşılayacak ehemiyettedir. I Saffet Arıkan ' Kültür Bakanımız Ankara istasyonunda Kültür Bakanımız dün sabah geldi Kültür Bakanımız B. Saffet Arıkan dün sabahk trenle İstanbuldan şehri- mize dönmüştür. B. Saffet Arıkanı is- tasyonda bakanlık büyük — memurları ve dostları karşrlamıştır. Peştede karışıklık Budapeşte, 15 (A.A.) — Stefani A- jansı bildiriyor: Macar milli bayramı dolayısiyle, birçok milliyetçi talebe grupları tarafından yap:lan toplantılar liberal unşurlar tarafından bozulmak istenmiş ve sokaklarda — karışıklıklar çıkmıştır. Polis birkaç kişiyi tevkif et- miştir. Milliyetçi talebe akşam için büyük bir toplantı tertib etmişlerdir nun İstanbulda yaptığı hava g. terilerine dair üç resim görüyorsu- nuz. Foto muhabirimizin gönder- diği diğer resimler 6 ıncı sayfada- dır. BERARİ TT ADA VO LRGŞEŞARARA 939 da işleyecek i “ Romanya dış bakanı Ekselans B. Antonesko yarın İstanbula geliyor Bükreş, 15 (A.A.) — Rador Ajansı bildiriyor: Bay ve Bayan Vik- tor Antonesko, yanlarında orta elçi B. Kretzeano ve hususi kalem di- rektörü B. İoanid olduğu halde İs tanbul'a hareket etmişlerdir. Romanya gazeteleri iki memleket a- rasındaki bu dostluk eserine hususi bir ehemiyet vermektedirler. Argus, kamoya terceman olarak di- yor ki : “B. Antenesko bugün türk hüküme- tinin misafiri olacaktır. bütün müttefik hükümetlerle doğrudan doğruya kurmayı lüzumlu adettiği te- Bakanımızın (Sonu 5. inci sayfada) Atatürk, yeni Japon büyük elçisini dün kabul buyurdular Japon Büyük Elçisi güven mektu bunu takdim töreninde Japonyanı yeni Ankara büyük elçisi Ekselans Toshihiko Taketomi güven mektubunu takdim etmek üzere dün saat 16 da Atatürk tarafından mutad tö- renle kabul buyrulmuştur. Kabul esnasında diş bakanı Doktor B. Tevfik Rüştü Aras hazır bulunmuştur. 16 MART 1937 SALI 4 üncüde Madrid'in ölüm saçan şeması altında geçen hayat HER.YERDE 5 KURUŞ Türkkuşu Filosu geliyor İstanbulda hava tezahürlerinde vü- yük bir başarı kazanan Türkkuşu filo- ları bu sabah Yeşilköyden havalanacak ve Eskişehirde bir müddet kalarak öğ- leden sonra şehrimize dönmüş olacak. tır. Şahinşahın Türkiyeyi ziyareti sırasında Ankara treninde alınmış bir resmi Dün dost İranın büyük hükümdarı Şehinşah Riza Pehlevinin doğduğu gü- nün yıldönümü olmak dolayısiyle İran büyük elçiliğinde, büyük elçi S. E. Ha- lil Fahimi tarafından bir suvare veril« miştir. Fıkra Tanıtma tasarrufu Biri 120 kilovatlık uzun dalgalı, di- ğeri 20 kilovatlık kısa dalgalı iki telsiz istasyonunun temelleri atılmak üzere- dir. Ankara'nın 5 kilovatı ile sesimizi Adanaya bile güç duyuruyorduk: iki seneye kadar Ankara filarmonik kon -« serlerini Nankin, San Fransisko ve Kamberaya da işittireceğiz. 20 inci asır milletleri dünya ile konuşur bir ağız ve dünyayı dinler bir de kulak cihazı e- dindiler. Cihan, Ankarayı merakla din- liyecektir. Yeni kültürümüzün her ta- rafa erişen sesi ile, türk masalı devri- ne büsbütün nihayet vereceğiz. Bu telsizler, sergiler gibi, lüks - mas- raflar değil, hakiki tasarruflardır. Bizim gibi mazi günahı çeken mil- letler için tanıtma ekono« m i k'tir. Ve bu vazife yalnız b.'ximdir. Senelerdenberi yeni Türkiyeden çok hahsedilmiştir: mesele bunda de « ğil, her gün yeniden bahsolunmakta. dır. Mısır - ingiliz Turing klub'ü bin- lerce senelik ehramların her gün taze reklâmını yapıyor! Eskiyi unutturmak, yeniyi hatırlat- kıtalar işte Etimesut istas- mak, ve bunu yüzmilyonlar ve ölçüsünde yapmak yonları bize bu fırsatı hazırlıyor - Fatay