16 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

izüm kongresi tıceler vererek kapandı H edanlk “|Atatürk'le Kamulay başkanı ve Başbakı Fransa'da sahıllerın bir-| — Berut'ta çoğu deniz suları altında a— Bazı yerlerde heyelânlar olmuş, birçok yerler çökmüştür. Zarar milyonlara varıyor Paris, 15 (Radyo) — Atlan: tik denizinde müthiş fırtınalar hüküm sürüyor. Rosford'da, birçok heyelân- lar kaydedilmiş, bazı yerler çökmüştür. Bu yüzden husule gelen zararlar, milyonlara ba- liğ olmuştur. Bordo'da,(Noar Munye) ada- sında deniz suları birçok yer- leri basmıştır. Fransa'nın muhtelif sahille- rinde deniz suları altı kilomel- reye kadar karaya doğru iler» lemiş ve birçok yerleri kapla- miştir. Karabük Fabrikasının temel atma merasimi İstanbul, 15 (Hususi) rabük Demir ve Çelik fabri- kasının temel atma merasimi bu hafta içinde olacaktır. Me- rasime, Başbakanımız İsmet İnönü'nün riyaset etmeleri muh- temeldir. Alâkadarlar, — İngiltere'den yüz mühendis daha celbedece ğimizi beyan ediyorlar. İran - Trabzon transil yolunda devlet otobüsleri işliyecek İstanbul, 15 ( Radyo ) — İran-Trabzon transit yolunda devlet otobüsleri işliyecek ve Mayısın birinde - faaliyete ge- çecektir. İstanbul müzesinde Atatürk büstü dikildi İstanbul, 15 (Hususi) — Bu gün, Asarıatika müzesine Ata- türk'ün büstü merasimle di- | kildi. Bu merasimi mütcakıp, eski paralar galerisi de açılmıştır. Yeni bir kanun İstanbul, 15 ( Hususi ) — Milli Müdafaa Vekâleti, teka- üde sevkedilen Mareşal ve Ordu kumandanlarına emir za- biti ve emirber neferi veril- mesi hakkında yeni bir kanun hazırlanıyor. Sofya'da Çarpışmalar oluyor İstanbul, 15 - (Radyo) Sofya üniversite talebesile za- bıta arasında tekrar müsade- meler vukua gelmiştir. Her iki taraftan yaralı vardır. ANADOLU Günl Sabip ve Başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Laumi neşriyat ve yazı işleri müdürü; Hamdi Nüzhet Çançar — İdarehanesi İzmir İkinci Beyler sokağı ©, Halk Partisi binası içinde Telgraf : İzmir — ANADOLU Telefan: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştpr. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Het yerde 5 kuruştur siyasal gazete ünü geçmiş nüshalar 25 kuroştur. TE a e a Te aZ ANADOLU MAYBAASINDA BASILMIŞTIR Ka- | (Finisz) de denizin kabarma- sından yüzlerce sahilhaneler tahliye edilmiştir. Grenovil havalisinde bütün münakalât kesilmiştir. Son gelen haberler, Fran- sa'nın Şimal kısmında dağlar- dan koparak düşen kar par- çaları, büyük hasarat yapmış- tır. Bu yüzden Vil Frans'da müdhiş seylâplar olmuştur. (Konte Disavoya) adındaki İtalyan vapuru, fırtına yüzün- den bugün (Vil Frans) limanı- na girememiştir. |Tıbbiyemiz 110 ya- şına girdi. İstanbul, 15 (Hususi) — Tıbbiyenin 110 uncu yıldönü- mü, dün büyük merasimle kutlulanmıştır. Merasimde, bü- tün doktorlar bulunmuş ve bu ilim ocağının, yetiştirdiği kim- selerin insaniyete yaptıkları büyük hizmetlerden bahsedil- mistir. 'Komünııthk ha. reketleri İstanbul, 15 ( Hususi ) — Berut'ta, telgraf direklerine kızıl bıynklırı dikildi. Polis- ler, bayrakları topladı. Lübnan kabinesi Fransız kamiserinin tav- siyesi Üzerine istifa etti Berüt, 15 (Radyo) — Lüb: nan kabinesinde mühim deği- şiklikler olmuştur. Kont Dö Martel, âli komi- ser sıfatile, zayıf düşen kabi- neye istifa ve muhaliflerle müşterek bir kabine - teşkili teklifini yapmış ve bu teklif kabul edilmiştir. Yeni kabine sağ ve sol ce- nahlardan mürekkep ve bir temerküz kabinesidir. Kont Dö Martel yeni kabine şere- fine bir ziyafet vermiştir. Türkkuşu tecrbeleri İstanbul'da bü- yük muvaflakıyetlerle neticelenmiştir İstanbul, 15 ( Hususi ) — Dün; Türkkuşu tarafından Ye- şilköy'd yapılan paraşüt tec- rübeleri, büyük muvalfakıyet- lerle neticelenmiştir. Yeşilköy tayyare meydanını dolduran halk, yüz bin kişiden fazla idi. Ihtilâlcilerin taarruzları üç noktadan başladı Asiler, Madrid hava muharebesinde mi. lislerin 10 tayyaresini düşürmüşler Salamanga, 15 (Radyo) Asi hükümete mensub radyo- lar, Valansia hükümetinin müşr kül vaziyette olduğunu göste- ren radyo davetlerini almıya muvaffak olmuştur. Bu radyolara göre Madrid ve Valansia çok müşkül vazi- yeltedir. Sevil, 15 (Radyo) — Son haberlere göre âsilerin Goa- dalahar'a üzerine - taarruzları üç noktadan başlamıştır. Salamanga, 14 (Radyo) - Franko umumi karargâhı şu tebliği neşretmiştir: Biskay hududunda ve Goa- dalahara'da milislerin bütün mukabil taarruzları ağır zayi- atla püskürtülmüştür. Madrid cephesinde, Botaron tepesini işgal ettik. Bu tepe Alkara Deerares'e 4 kilometro yakındır. 7 mitralyöz iğtinam edil- miştir. Düşman sahada 200 maktul bırakmıştır. Dün tayyarelerimiz 10 tane düşman — tayyaresini Madrid üzerinde düşürmüşlerdir. Valansiya, 15 (Radyo) — İspanya'da bir kabine buhranı çıkmak üzeredir. Anarşistler, | Bay Largo Kabalero'nun ye: rine Bay Garçiya Olivar'ın geçmesini istemektedirler. Markist partisi ise Bay Neg- | rini'yi başvekil namzedi gös- termektedir. Paris, 15 (Radyo)—Populer gazetesi, Valansiya hükümeti- nin İtalyan ve Alman kıt'ala: rının mevcüdiyeti — hakkında Uluslar sosyeteşine yaptığı şi- kâyetten bahsederek: “Bu hâdise, Fransa'nın İs- panya'daki Fransız gönüllüle- rini geri çekmesi İüzumuna dair bir işarettir. , Ümanite gazetesi de: * İsanya'daki hâdisatın ne- ticesine nazaran” Pirene di larında, cenub hudutlarında da bir Majino müstahkem hattı vücüude getirmek JTâzım gele- cektir., demektedir. Madrid, 14 (A.A) — Mü- dafaa meclisinin saat 22 de neşredilen bir tebliğine göre, dün Guadalajara cephesinde Trijuegue'i istirdat etmişlerdir. Kebliğde ilâveten deniliyorki: * Bugünkü gün cumhuri- yet kuvvetleri için bir şeref günü olmuştur. Trijuegue eli- mize düşmüştür. Bundan baş- ka mühim miktarda ganimet elde ettik. 12 top, 2 mühim- mat kamyonu, mükerrer ateşli tüfenkler, hava taarruzlarına karşı kullamlan birçok toplar, el humbaraları, 2 iaşe kam- yonu ve birçok mübimmat sandıkları ele geçirdik. Bun- dan başka 18 esir aldık. Jarama cephesinde topçu kuvvetlerimiz - hatlarımıza hü- cum etniek tasavvurunda bu- lanan düşman — kuvvetlerini bombardıman etmiştir., Barselon, 14 (A-A) — Dün akşam toplanan Jeneralite kon- seyi harp meselelerini tetkik etmiştir. Valensiya'da toplanan yüksek harp konseyinde Kata- lonya'yı temsil etmiş olan mü- dafaa komiseri bu konsey top- lantısı hakkında izahat vermiş ve konseyin son defa silâh altına çağrılan sınıfların faali- yetinin tecdidine, cephe geri- sinde bulunan silâhların 48 saat zarfında kışlalara teslimine karar verildiğini bildirmiştir. Konsey diğer bazı kararlar ittihaz etmişse de bunlar neş- — Sonu 5 inci sahifede — Denizin üstünde rastgele, başını kaldırp suyun — sathını yırtivermiş. bir adanın, dün- yanın başına bir gaile getire- bileceğini, kısa birkaç saniyede değil, birkaç saatte bile, dü- şüne düşüne, zor kabul ederiz. Üstünde bazan serin bahar rüzgârlarının, bazan — cenup meltemlerinin, bazan fırtınala- tın, çığlıkların estiği ve binbir vapurun; binbir tayyarenin sü- zülüp uçtuğu her hangi bir denizin, asırlarca bir fesad deryası halinde insanlık tari- hinin dıvarlarına çarpacağını, birdenbire kavramak la imkân” sızdır. Merhum Tevfik Fikret: Deniz kadın gibidir inanmak - ol- maz ha! Diyordu. Bazı denizler var- dır ki, insan için belki öyle- dir. Fakat insanlık için uzun zaman, itimada lâyıktır, ina- nabilirsiniz. Fakat gene bazı denizler var- dır ki, onlara ne insan inan- malıdır, ne de insanlık.. - İşte, Akdeniz de, tabiatın kurulu- şunda böyle bir fitne ve fe- sadla bu çukura yerleşmiştir. Düşününüz; bu deniz için ve bu denizin üstünde neler ol- madı? Yunan'lılar, Roma'lılar dev- rinden başlıyarak bugüne ka- dar, şu denizin üstü ve suyu, durmadan, dinlen.neden binbir ihtirasla inledi, çalkalandı ve çınlandı. Keşki, toprak - olaydı mü- barek. Hiçolmazsa bir devlet | kurulur, onun da başı dinle- | BN aaE a Bu denizin üstünde, birkaç | sivilce de vardır ki, yıllardanberi| esaren hastalılh alan kır An nizin bünyesinde, detin derin zovklayıp duruyor: Kıbrıs, Malta, Rodos gibi. Şimdi, onların arasında bir | de Pantelleria adında yeni bir sivilce başgösterdi. Bu sivilce, galiba Akdeniz'in bünyesini epico sarsıyor — olınalı ki, ha- raret derecesi yükselmeğe ve sayıklamalar artımıya başladı.. Kısacası, Akdeniz'in sathını yırtıp başını kaldiran bu kü- çücüx 14 kilometre uzunlu- gunda, 8 kilometre genişliğin- deki ada, İtalyan'lar - tarafın- dan tahkim edildiği için, şim- di başımıza terü taze bir gaile çıkarıyor. Sebebi de malüm: İngiliz Malta'sına karşı bir üs kurmak ve İngiltere'nin Ak- deniz yolunu, icabında ka- pamak.. Sinek küçük bir haşeredir, fakat mide bulandırır, derler. Ne doğru? Bu ada da öyle- dir, Malta da... Fakat her iki- sinin de yidikleri nane, nim ki bir kıtanın tarih ve midesine zor sığar. Orhan Rahmi Gökçe TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 1355 Mant 3 Muharremi 3 MART Ankara, 14 (ALA) — Dört | gün süren ve bilhassa - son celsesinde uzun tetkiklere ve münakaşalara meydan açan üzüm kongresi dün İktisad Vekili B. Celâl Bayar'ın bir nutku ile kapanmıştır. Kongrenin kararlarına ve son müzakerenin gösterdiği şekillere geçmeden evvel İk- tısad Vekâletinin mahsulleri- mizi Avrupa'ya en emin bir tarzda ihraç edebilmek için sarfettiği gayretlere ve attığı adımlara işaret etmek isteriz. Meselâ bellibaşlı mehsul- lerimizden biri olan kuruüzüm- lerin her tarafta revacını mu- aafaza etmesi ve tanınmıyan yerlerde kendisini nefaseti ile mütenasip bir şöhret temin edebilmesi için şüphesiz ki bazı tedbirler ittihazında — zaruret vardı. İktısad Vekili B. Celâl Ba- yar işini bilen, işten anlıyan ve pratik bir devlet adamı gibi en Tüzumlü noktaları bi- rer birer seçerek etrafına top- ladığı bütün mütehassısların ve köngreye — getirdiği üzüm zürra ve tüccarının mütalea- larını da âldıktan sonra kon: greden en hayırlı ve müspet kararlar elde ederek çıkmış bulunmaktadır. Bu kararların bazısını aşa- gıda dercediyoruz. Bu kararlar mahsulün topraktan âri olarak elde edilmesi, karabücelerin ayıklanması, üzümlere su abİ- masının önüne geçilmesi, çu- vallara kanca vurulmamasının temini, İhracat tipi olarak ta- Meslar ulan A Tenklerinis? Wliklerinik, rutubet ve karabüce nisbetle- rinin tesbiti gibi istihsalden başlıyarak ihraca kadar bütün safhalarım en yeni — şartlara göre tanzim ve ıslah edecek mahiyette şeylerdir. Bugünkü koöngre saat 11 de İkinci reis İzmir Meb'usu Bay Rahmi'nin reisliği altında top- lanmış ve İktisad Vekili Bay Celâl Bayar'ın sonuna kadar hazır bulunduğu geniş müna- kaşalı bir içtimadan . sonra mesaisini bitirmiştir. Akşam saat 17 de - İzmir kuru üzüm kurumu tarafından Şehir lokantasında bir çay zi- yafeti verilmiş ve meclis reisi Abdülhalik Renda, Başvekil İsmet İnönü ilebütün Vekiller, birçok meb'uslar, bütün kongre azası, mali müesseseler direk- Lörleri ve sair birçok zevat bu ziyafette hazır bulunmuş- lardır. Ankara, 14 (A.A) — Üzüm koöngresinin kapanması dola- yısile İktisad Vekili B. Celâl Bayar aşağıdaki nutku söyle- miştir: — Kongrenin kararlarını ben de her aza gibi dinledim ve alâkadar oldum. Heyeti umumiyesinde büyük isabet olduğu şüphesizdir. Bunları yakın zamanda idari şekilde olanlar daha cvel diğrlerini icablarına göre tabit daha sonra nizamname veya kanuni şekilde çıkarmağa çalışacağız. Bizim kanaatımızca hiçbir kon- trol alâkadarların ciddi ve sa- mimi surette bu işi takip arzu- larından daha kuvvetli olamaz. emi- 'Bvkat Ezau Vasat Evkat Ezan Vasat lram- TEST GİLakşami2,00 1,1 l.;glı- ikinci 9,28 15,) nınan yenıden 12 nuuıanyı | nımız kongrenin telgrafına cevap verdiler Bu itibarla alâkadarların kon- — trolunu hükümet kontrolundan daha ziyade müessir ve lüzumlu | buluyorum. Bunu bilbasşa te. — barüz ettirmek isterim. Alâ. kadarların moralitelerine tama- men güvendiğim için bunun böyle yapılacağına da eminim. Kararlarınızda şahsi endişe ve şahsi menfeat değil milli ckos nomi menfeatinin rehber edik — diğini takdirle gördüm. Bu — kararın burada — bulunmıyan diğer çiftçi kütlesi taralından — etraflıca bilinmesi, dinlenr. si — lâzımdır. Hepinize teşekkür ve uğurlu — yolculuklar temenni ederken bir de ehemmiyetli — ricam olacaktır. Muhitimizde alâkadarları tenvir ediniz. Halkevleri, Parti içtimaları ve hulâsa her iyi vesile ve — vasıta ile kongrenin mukarre- ratını alâkadarlara — anlatınız. — Ve bunları samimiyetle tat: min ve takib etmekteki men- — | faati izah ediniz. Hepinize se- — lâmetler ve ınııvıffıluyedıf ü dileyerek - çekirdeksiz üzüm — Ankara birinci milli kongre- sini kapatıyorum. Ankara, 14 (AA) — Çe- kirdeksiz. üzüm birinci milli — kongre riyasetinden Atatürk'e ve Büyük Millet Meelisi rei: sine ve Başvekâlete - çekil. miş olan tazim telgraflarına cevap olarak - aşağıdaki tel- graflar gelmiş ve ziyafet esna- sında okunarak hazır bulunan: lar tarafından şiddetle alkışı lanmıştır: İkranat mellasrmie aenemda önemli bir yeri olan kuru üzü mün standard tiplerini te: için toplanan koöngrenin yük- sek hislerini bildiren - telgraf- larınızı büyük memnuni aldım, Teşekkür eder ve sayın kongre üyelerine ve size bu — çok değerli çalışmanızda ver rimli başarılar dilerim. * K. Atatürk —— Çekirdeksiz kuru üzüm ih- racat standard tiplerini vü- cude getirmek üzere toplanan Ankara çekirdeksiz kuru üz bir.rci milli kongresı -üyele nin gösterdikleri duygul teşekkür ederim. — Saygıların ve kongreye iyi başarılar d lemekte olduğumu sayın üye- lere iblâğını rica ederim, z! tidevletlerinede derin saygı sunarım. ; B. M. M. Reisi — Abdülhalik Rındq Çekirdeksiz kuru üzüm sulünün milli bakımdan bü; ehemmiyetini gözönüne onun hususi meselelerini kik etmek için bir - koni toplanmasını çok faydalı teşebbüs addettim. Yük: üyelerin tecrübeleri ve - teklil leri hükümeti isabetli tedb lere sevkedeceğini ümid © rim. Entermasyonal - pa: milli mahsulün nefaseti ve carın yüksek ahlâkı gibi & vasıflar yanında standard me selesi mahsülümüze rağ artırmak ve müstahsılı m kazançından mahrum etme: mek için başlıca bir v olduğuna şüphe yoktur. ve yüce üyeleri tebrik ederim Başvekil İsmet İnönü