24 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Sayla ? T Kahramanlar İrfan Hazar Vâ-Na ve ailesinin Ünye seyahati İstanbol matbuatında epiyce çal- — kandı. Baxı gazetelerden maada Yedigün Mecmması de bu büyük seya. hate aid batıralar ve yazılar ceşretti. n Asıl tühafıma giden şey, Valânın yeni bir dünya kıfeder gibi Ünyeyi | — ve civarını keşfetmesi, yani oranın tenha sokaklarından, çamurlu yolla- — zandan, issızlığından, — postasızlığından- tahtaları delik deşik evlerinden, | göçmeğe yuz tutan dıvarlarından.. Merih sâkini gibi bahsetmesidir. Hüseyin Cahit te Valânın bu fedakârlığına — hayrandır. tıpkı arzımıza kazara düşmüş — bir Çünkü onu İ Robensona bensetiyor. Tabiatin ve mahitin saldırışlarına gilebe çalması — we bulundağu yerde hir medeniyet halikı olması için kendisine bareretli | — tavsiyelerde bulunuyor. Yandım doğrusu bu (fikirlerlel.. Hangi topraktayız? Hangi asırdayız? | Anne Anadolu, bize bu kadar mı uzak, bu kadar mı yaban olda. Â Yüzleri yanık, meçhul köy öğretmenleri! Mubakkak ki- sizler. inkı- | Tâbin hakiki kahramanları sırasındasınız. Sizi candan selâmlıyorum. Siz O ki en ırak yerlerde omuüz omuza, / Siz ki gökyüzünden arazıma kazara düşmiyenler!.. Sismograf bir kadın Londra fen — muhitlerinde | henüz yirmi yaşlarında bulu- nan Hilda Burton isminde | bir kadın üzerinde tedkikat y | sismograf gibi yapılmaktadır. Bu kadın, en hassas bir hareketiarzı hissetmekte, daha fazla olarak — evvelden haber vermekte imiş. - “Hilda, bulunduğu — muhitte zelzele olacağını bir müddet “evvel hissetmekte, şiddetli bir — baş ve boyun ağrısı duymakta — ve şiddetli titremeler geçir- — mektedir. 400 dela ölen adam Con Milyan, Holivudun ma- rulf artistlerindendir; ve rolleri “ekseriya ölüm rolüdür. Bu se- ' beple, Con Milyan heran ölü- — me hazır demektir! Ve şimdiye — kadar muhtelif filimlerde aldığı rollerle tam 400 defa ölmüş- — tür! Henüz genç ve şöhreti / yerinde olduğuna göre daha birçok defalar ölmeğe hazır /— demektir! 1 orkun kadın polisleri — Nevyork belediyesinin polis O küvvetleri arasında her biri 20:35 yaşında olmak üzere 150 kadın poliste vardır. Bu polislerin başlıca vazifesi, aile acaklarından bir sebep altında tagayyüp eden kızları takip — etmektir. Şimdiye kadar geçen hâdi- selere göre, kadın polislerin bu iş üzerinde muvaffakıyet- leri erkek polislere nazaran /nispeten yüzde yüz fazladır. Acaba akıllı bir adam mı — Londrada 75 yaşlarında ve hayatında hiç evlenmemiş bir adam ölmüştür. Bu adâmın “hiçbir şöhreti yoktur. Hayatın- hiçbir kimseye hususi bir yürek yüreğe köylüyle yaşıyanlar! lanmış, fakat Eskimoların he- kimlik ile alâkadar ukalâsı kadıncağızı tedaviye muvaflak olamamışlar, sadık zevç de hasta karısını kayığına bindir- miş ve tâ.. Kanadada, 320 kilometre mesafede kâin Çor- çil kasabasına götürmüştür. Parası olmıyan Eskimo, dok- tor Ücreti için de bir balya deri getirmiştir. Fakat bu sa- dık zevcin bu fedakârlığı Çor- çil kadınlarını çok mütehassis etmiş ve aralarında iane top- lıyarak hasta zevcesini tedavi ettirmişlerdir. Un ka;ıhçılığı Maliye Vekâleti emir verdi. Resmi daire ve müessese- lere un veren müteahhitlerin veya bayilerin ellerindeki buğ- dayı koruma vergisi makbuz veya — nakliye - tezkerelerinin masraf evrakı müsbitesi ara- sına konulması Maliye Vekâ- letinden vilâyete bildirilmiştir. Bu suretle mütecahhid veya bayilerin resmi daire ve mü- esseselere verdikleri unların kaçak olup olmadığı - kontrol edilmiş olacaktır. Bazı yerlerde bu noktaya hiç riayet edilme- diği —görülmüştür. — Vekâlet, muhasebede tetkik esnasında bu gibi unların kâçak olup olmadığının tesbiti için sarf evrakına makbuz ve nakliye tezkerelerinin her halde raptı: nın usul ittihazını bildirmiştir. Liselerde imtihan: lara başlandı Şehrimizdeki Liselerle, Kız Muallim mektebinde ikinci ya- zılı imtihanlara başlanmıştır. lik yapmamış ve zengindir. |/” & rağmen cenazesine akla we hayale gelmez derecede çok kimsenin iştirak edece- şini de söyler dururmuş. — Adamcağızın cenazesi - kal- dırılırken herkes hayret içinde ıştır. Çünkü sekiz, on bin ihtiyar bekârın cenaze- sinde hazır bnlunmuştur. - Maamefih bu hayret çok sürmemiş ve ihtiyar bekârın ettiği bir vasinin cena- iştirak eden hek şahsa bir İngiliz lirası vermiş olduğu ilaşılmıştır. — Sadık zevçi Sadık zevçlik rekorunu bir Bugün doğacak çocuklar.. Utared yıldızımın tesirleri bu- gün müşteri ile iştirak ettiği va- kit çok iyi ve uranas ile iştirak ettiği vakit fena olacaktır. Bu iki md tesir altında hayat ve hareket baş döndürücü bir hal arzedecektir. Hisst hayatta kadınlar için uygun olan vaziyet erkekler için çok zaddır. Bu sebeble kadin ve er. kekler arasında çok garib ve ye- rine göre feci hâdiseler çıka- gaktır. Bugün doğan çocuklar mek- tebde iyi mevki kazanacaklar, hayatta da muvaffak olacaklar. dır. Masmafih, muntazam — bir kana, VEHİRH Yeni tahrir — .—— T Ve kazanç vergisi yoklaması Yeni bina tahriri yapılmış olan yerlerde kazanç yoklama defterlerinin yeni - kayıdlara göre tesis edilmesi Maliye Vekâletinden vilâyete bildiril- miştir. Bazı yerlerde bu def- terlerin hâlâ eski bina tahrir- lerindeki gayri safi varidata göre tutuldukları görülmüştür. Yeni tahririn meriyete girme- sinden itibaren kazanç yok- lama defterleri yeni tahrirdeki varidat üzerinden ve munta- zam bir şekilde hazırlanacaktır. İplik fiatleri Tacirler bazı temen- nilerde bulundular İplik tacirlerinden bazıları dün şehrimiz Ticaret odasında bir toplantı yaparak, iplik fi- atleri meselesini görüşmüşler ve oda delâletile İktisad Ve- kâletinden bazı temennilerde bulunmuşlardır. Söke Halkevi Bay N. Emre proje hazırlıyor Sökede bir Halkevi binası inşa edilecektir. Şehrimiz mi- marlarından Bay Necmeddin Emre, Halkevinin inşa edile- ceği yeri görmüş ve hazırlıya- cağı proje için tedkikat yapa- rak İzmire dönmüştür. Proje hazırlandıktan — sonra Nafıa Vekâletine gönderilecek ve tasdik edildikten sonra derhal inşaata başlanacaktır. Hayırlı bir iş En çok çocuğu olan üç babayaikramiye verilecek.. 23 nisan çocuk haftası mü- nasebetile, İzmir Çocuk Esir- geme kurumu, İzmir kazası dahilindeki ençok çocuklu üç aile babasına ikramiye veril- mesini kararlaştırmıştır. Çok çocuklular, 20 nisana kadar Çocuk Esirgeme kuru- muna müracaat ederek isim- lerini yazdıracaklardır. Bunlar arasında en fazla çocuk ba- bası olanlardan üçü ayrılarak kendilerine ikramiye verile- cektir. İktısad Odaları teşkilâtı Ankaradan şehrimizdeki alâ- kadarlara gelen malümata gö- re, Ofis ve İktisad Odaları teşkilâtı, Haziranda taaliyete geçemiyecektir. Maamafih, bu haber kat'i değildir. İktisad Vekâletinin, bu mes'ele hak- kında henüz bir karar verme- diği öğrenilmiştir. Muradiyede Pazar kurulacak Manisa Vilâyeti umumi mec- lisi, Muradiye köyünde her hafta Pazar günleri hayvan ve havayici zaruriye pazarı kurul- masını — kararlaştırmıştır. — İlk Pazar, bu hafta kurulacaktır. Mektepler Belediye doktorları, İzmir- deki bütün mektepleri gezerek bunların sağlık bakımından erdir. Vilâyet umumi meclisinde Sağlık büdçesi 254,108 lira olarak tesbit edildi Açılacak çocuk kinderhaymları için 2500 lira ayrıldı Vilâyet umumi meclisi dün saat 15 te Vilâyet salonunda Vali Bay Fazlı Güleçin reis- liğinde toplanmış ve sağlık büdçesini müzakere ve kabul etmiştir. Sağlık büdçesi 254,108 lira olarak tesbit edilmiştir. Eski zabıt okunatak kâbul edildikten sonra meclise gelen dilek evrakı aid oldukları en- cümenlere gönderildi. Büdçe encümeni ile Kültür ve Nafıa encümenlerinden gelen maz- batalar okundu. Bunlarda; bazı mekteplerin tamiratı, yol nok- sanlarının ikmali isteniyordu. Bu mazbatalar aynen kabul edildi, sonra sâğlık büdçesinin müzakeresine geçildi. Büdçe encümeninin hâğır- Tâmış olduğu mazbata okundu. Bundan sonrâ ayrı ayrı- fasıl- ların müzakeresine başlandı. Hastaneler memur maaşları için 50,748 1lira teklif edili- yordur. Sıhhat Vekâletinden gelen talimatnameye göre, hastane- deki her yirmi beş yatak için bir hemşire kabul edilmesi lâzımgeldiği sıhhat müdürünün izahatınden anlaşıldı. Memle- ket hastanesi kadrosu üç hem- şirenin daha ilâvesi ile faslın 52512 Jiraya iblâğı muvafık görüldü. Bundan başka Bütçe encümenince faslı kaldırılmış olan hasta çocukların tebdil havası için açılacak kinderha- ym masrafları Vali Bay Fazlı Güleçin izahatı ve gösterdiği esbabı mucibe — dinlendikten sonra tekrar kabuül edildi ve bunun için bütçeye 2500 lira- lık tahsisat konuldu. Hâstane- ler müstakdemini ücreti 45,456 lira, iki başhekimin makam ücretleri için 1800 lira, Mem- leket hastanesi masrafları için 82,100 lira kabul edildi. Yeni karyöla mübayaâsı için 600 lira tesbit olundu. Hastane rontken cihazı içm 2000 1ira, fakir hastaların merkeze nakil ve avdet masrafı olarak 300 lira, hastaneye bir mutbak sofrası alınması - için 2000 lira, Eşrefpaşa hastanesi muhtelif masrafları için 29,950 lira, dispanserler masrafı için 2200 İira, seyyat tıb ücretleri ve mücâdele mâsrafları içın 8280 lira, kinin pârası olarak 1000 lira, yeniden - satın alı- nacak sıhbi imdad otomobili için 2000 lira, otomobil ben- zin vesaire masrafı için 3450 lira, kaza dispanserlerine yar- dim olarak 13000 lira, harcı- rah 300 İira, neosalvarsan ve frengi iğnesi mübayaası için 700 lira, fakir ve âcizlerin sevk masrafı için 200 lira, seyyar sıhhat memurlarının ilâç ve malzeme bedeli olarak 750 lira, ötü makineleri tamir bedeli için 250 Bira, kuduz şüphesile mülhakattan gelerek memleket hastanesinde misa- fir edilenlerin iaşe, ibate ve- saire masrafı olarak 255 lira kabul ve tesbit edilmiştir. Umumi meclis, cuma günü öğleden sonra tekrar toplana: cak ve mesaisine devam ede- cektir. Dahili ticaret işlerinde yeni kolaylıklar Eşya sahipleri isterlerse, malları- nı şat üzerinden alabileceklerdir Dahili ticaretimizde daha fazla bir inkişaf husule gelmek için, Nisanın birinden itibaren tatbik mevkiine konmak üzere bir talimatname vücade geti- rilmiştir. Bu — talimatnameye göre, memleketimizin bir tara- fından diğerine gidecek eşya, sahibine teslim edilecek ve hiçbir takyide tâbi tutulmı- yacaktır. Tahkik ettiğimize göre, İz- mir gümrüğünde, şimdiye ka- dar dahili ticaret beyanname- sile gelen eşyanın tesliminde, son derece — kolaylık gösteril- mekteydi. Yalnız, herhangi bir ihbar vukuunda — lâzımgelen araştırmalar yapılır ve neticeye göre hareket olunurdu. İhbar vaki olmaksızın hiçbir şey güm- rükte İüzumundan fazla kal- mazdı. Fakat hükümet, dahili ticaret işlerinde gösterilmesi esas olan bu kolaylığı; - kaçak- çılık vesaire gibi ihbara tâbi olan eşya hakkında eski ah- kâm cari ve baki kalmak şar- tile- bir talimatnameye raptet- meği daha muvafık bulmuştu: — Gönderilen limatı '.' ASA M r. |Ali oğlu göre, dahili ticaret eşyası, sa- hipleri tarafından şat üzerinden alınmak istenirse, gümrük me- murları derhal teslim edecek: lerdir. Yeni talimatname, yukarıda kaydettiğimiz veçhile, Nisanın birinci gününden itibaren tat- bik mevkiine konacaktır. Bir yangın Alsancakta Çelikel sokağın- da Rodosla Bay Mehmedin sahip ve mühendis Bay Yu- suf Ziya, öğretmen Bay Ni- yazi ve Bay Alinin kiracı bu- lundukları 16 sayılı evde dün saat 10,30 da yangın çıkmış- sa da derhal söndürülmüştür. Yangın, Bay Alinin oturduğu odadan çıkmıştır. Tahkikata göre yangın, yakın bir. baca- dan sıçrayan kıvılcımdan açık pencereye — havalandırılmak üzere konmuş olan şiltelerin tuluşmasından çıkmıştır. Bazı eşya ile bir pencere tahtası yanmıştır. Yumrukla döğmüş Salhane caddesinde Türk oğlu Hasanı yumrukla döğen Ramazan / zabitaca 24/3/937 Ü. Havalar Hemen sıksık: — 50 senedir... le başlıyan nakaratı duyarsı- nız. Ya SO genedenberi mart ayında bu kadar güneş olma- mıştır, yahud yağmur yağma- mıştır, yahud dağlâr karsız kalmamıştır, 50 senedenberi Londrada ilk defa olarak... Yahud, 50 senedenberi Nev- yorkta.. Jean Lefrane'ın dediği gibi, kış ve yazlarımızın bu anör: mal hallerini gördükçe ayni sözü tekrar ediyoruz: “Artık mevsim kalmadı!. Fakat, hoşumuza gitmediği için, havanın belki garip inti- zamlarına dikkat etmiyoruz: Meselâ geçen sene Rusyada bütün eumartesi günleri öğle- den sonra yağmur yağdi. Rusyanın bahçe kiracıları gibi, biz de hava değişmele- rini kendi menfaat ve keyfi- mize göre muhakeme ediyo- ruz. İnsanlar, neşeli devirler- de, havaya uyarlardı: Çocuk- luk bayramlarımızın yanısı sı- cağa, güneşe rastladı ise, tamtamına öbür yarısı soğuğa, yağmür veyâ kara tesadüf etti. Beğendiğimiz gibi yeni esvap — giymemiş veya bol harçlık almamış olduklarımız- dan gayri neşesiz bayram ha- tırlar mıyız? Balayı seyahatlerinin dağ- larını ister kar, ister çiçekle örtünüz; denizini ister dalga- larla çalkayınız, ister bez gibi geriniz: Mesud izdivaçlar, onu, ömürlerinin - sonuna — kadar şevkle hatırlıyacaklardir. Hattâ balayı temmuzunda kar yağ- mışsa, onlar, kar yağmıyan temmuzları garip bulacaklardır. Hayır, bazulan takvim ayarı değildir: İnsanların sinir ayar- lari bozulmuştur. Keyfimizi ve neşemizi — güneşten, — aydan, sudan, rüzgârdan bekliyoruz. S0 senedenberi... Evet, öndo- zuncu asrın sonlarındanbeti... Makine insanlığı yirminci asra büyük gaygılarla girdi. Onlar gittikçe artıyor. Kendi- mize bulacağımız kusuru, ha- vaya yükletiyoruz? Eatağ Ziraat Vekili Antalyadan ayrıldı Antalya, 23 (A.A) — Dört gündür misafirimiz bulunan Ziraat Vekili dün şehremizden ayrılmıştır. Vekil Bay Erkmen hararetle uğurlanmıştır. Yanliş haber Almanyadan Türkiyeye ih- racat yapılmasına müsa- ade edilmediği doğru değil Ankara, 23 (AA) — Al- manya büyük elçiliği tarafın- dan neşri ricasile gönderik- miştir: — Son günlerde bazı İs- tanbul gazeteleri Almanyadan Türkiyeye ihracat yapılmasına Alman hükümetince müsaade edilmediği hakkında bir haber neşretmişlerdir. Bu haber doğ- ru değildir. Ron nehri Tekrar yükseliyor Avinyon, 23 ( Radyo ) — Son yağan yağmurlar yüzün- den Ron nehri yükselmekte- dir. Havanın bozukluğu de- vyam etmekte olduğuğundan tuğyan tehlikeleri vardır. Ron nehrinin sedlerinden birisi, yıkılmış . yo walâr - Giyi