24 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Belçıkada —eti »- 6 pmam — Çm—lapon ekonomık MÜ Intihabai' mücade zakerelerı durdu Çin, Maııçım üzerindeki kendi tam hak: kı hükümranisinin tamnmaımı isliyor 'Tokyo, 23 (A.A) — Şang- bayda devam edilmekte olan Çin-Japon ekonomik müzake- releri, Çinin Mançuri üzerin: deki kendi tam hakkı hüküm- ranisinin tanınması hakkındaki talebi yüzünden — birdenbire fena bir safhaya girmiştir. Japon Hariciye Nezaretinin salâhiyettar ricali ile Japon gazeteleri; eğer sulhun idamesi arzu ediliyorsa, siyasetin eko- nomik meselelerden tamamen ayrılması lâzım - geldiğini ve bu müzakereler esnasında Ja- İngilterede Üçür cü enternasyonale | e karşı müşterek harekette bulunulmıyacak. Londra, 23 (A.A) — Avam Kamarasında — — muhafazakâr meb'üs yüzbaşı Ramsay - İs panyada olduğu gibi İngiltere ve Fransada da grev ve dahili harb hareketleri hazırlamakta olan Üçüncü enternasyonale karşı müşterek bir harekette bulunmak — için — hükümetin Fransa ila müzakerede bulun- mak niyetinde olup olmadığını sormuştur. B. Eden bu suale *Hayır,, cevabını vermiştir. Bay Benes Yakında Belgrada gidecek Belgrad, 23 ( Radyo ) — Hariciye büdçesinin müzake- resi münasebetile âyan mec- lisinde — beyanatta — bulunan Yugoslavya başvekili B. Milân Stoyadinoviç; beynelmilel me- selelerde küçük itilâf devlet- leri: arasında tam bir anlaşma mevcud olduğunu, Çekoslo- vakya hariciye nazırı B. Krofta ile, Romanya hariciye narırı B. Antoneskonun nisan ayında Belgrada geleceklerini ve Çe- koslovakya reisicumhuru Bay Edavard Benesin de bu yakın- larda Belgradı. ziyaret edece- Kini soylemiş, — Yugoslavya- Bulgar paktının, Balkan dev- letlerinin malümatı ve arzuları dahilinde aktedildiğini tekrar | etmiştir. Mihraceler Londrayâ gidiyorlar Venedik, 23 (Radyo) — Bu gün Venediğe müteaddid Hint Mihraceleri gelmiştir. Bunlar arasında Kapurtola mihracesi de vardır. Hepsi de İngiltere- ye gitmektedirler. ANADOLU Güııll'ık siyasal gazete hip başyarganı Hıydır Rüşdü ÖKTEM Umumf neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nözhet Çançar || | kral Edvardın Vindsor Düka- | lığı hakkındaki emirname fiilen | mer'iyete girmiş bulunmakla- İdarehaneni : İzmir İkinci Beyler sokağı €. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutuma 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç* aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketlar için senelik #abone ücreti 27 lizadır. Her: yerde _5 kuruştur geçmiş müshalar 25 kurı « Japonya ba vekili G. Ayaşi ponyanın hiç bir siyasi talebi kabul edemiyeceğini bildirmek- tedir. Statukonun idamesi Ja- ponyanın yapabileceği en son9 fedakârlıklardı Beynelmilel ekono. mik münasebetle - rin ıslahı işi Bay Baldvin bir gümrük harbine meydan verilme- melidir, diyor. Loadra, 23 (A.A) — Dün ya sulhu menfaati için bey- nelmilel ekonomik münasebet- lerin ıslahı işine İngiliz hükü- metinin tam bir surette iştirak etmesini istiyen bir heyete cevaben Bay Baldvin demiş- tir ki: — Beynelmilel mübadele- lerde daha büyük serbestisinin dünya sulhuna yardım edeceği noktai nazarını hükümet — ta- mamile kabül etmektedir. Fa- kat İngiltere hükümetinin aşağı gümrük tarifeli bir devletler grubu vücude getirmek - için diğer — milletlerle anlaşmalar araştırması teklifine gelince, hükümet bunda iki mahzur görmektedir: 1 — Bu yapılacak anlaş- maya, iştirak etmiyecek - olan memleketlere karşı bir hare- ket teşkil edecek ve farklı müamele mükabelci - bilmisil hareketlerine ve bir. gümrük harbine kadar - varabilecektir. 2 — Bu en ziyade mazharı müsaade memleket — kaydını kaldırabilecektir. Esasen iki taraflı müzake- reler haricinde bu sahada pratik neliceler alınabileceği ' pek te muhtemel değildir.,, Vindsor Dükalığı Emirname tiilen mer'iyete girmiş bulunuyor.. Londra, 22 (A.A) — Eski dır. Diğer Dükalıklarda meri usul hilâfına olarak bu yeni dükalığa başkaca bir imtiyaz verilmemektedir. Vindsor Dü- |Satışları inhisara alınacak kasının çocukları prens ve prenses unvanlarını alacaklar- sa da bunların çocuklarına kral dıhı yıı.lısek bir mevki ver- leleri başladı. Brüksel, 22 (A.LA) — Ka- tolik Flamanların gazetesi olân Standard okuyucularını 11 Ni- sanda yapılacak intihâbatta boş rey puslaları atmağa da- vet etmektedir. Başvekil B. Van Zeland le- hinde karar veren Flaman ka- tolik halk part'sine de - âyni zamanda muzaharet — etmekte olan bu gazete-B. Van Zelan- dın sarahaten Sosyalist tema yülleri —göstetdiğini namzedliğini reddetmekle be- raber B. Van Zelandın siyasi sahada memlekete mümkün olduğu kadar istiklâl vermek yolundadi — gayretlerini inkâr etmiyor ve fakat B. Van Ze- land hükümetinin Flaman me- talibatına herhangi bir kabi- neden daha az alâka göster miş: olduğunu yazıyor. İngilterekabinesinde yapılacak değişiklik John Saymen Maliye Nazırı olacakmış Londra, 22 (A.A) — S mehafilden öğrenildiğine göre, kabine tadilâtı hususunda ya- pılamakta olan hazırlıklar iyi bir. mecra — takibetmektedir. Mevzubahs — olan şey. Bay Baldvinin istifası ve B. Neville Çemberlaynın Başvekil olma- sını mütcakıp alınacak tedbir- lerdir. Bu hususta alınan malümata göre, Bay Baldvin yalmz Baş- vekillikten çekilmekle kalmı- yacak fakat Avam kamarasın- dan da istifa ederek Lordlar kamarasına kendisini tayin et- tirecektir. Bay Neville Çemberlaynın yerine Maliye Bakanlığına tayin edileceklerin başında .B. John Saymenin ismi geçmektedir. Başvekâlet müsteşarı Lord Ha- ilehamın yerine Lord Vrightin geleceği ve Adliye Nazırı Lord Halifaksın da devlet şürası re- isliğşinde Bay Mak Donaldı istihlâf edecektir. Fransız komünistleri Ecnebi bir devletten yardım”"görüyorlarmış.. Paris, 22 (A.A) — Fransa: daki partilerin ve bilhassa ko- münist partisininin menabii hakkında hakkında tahkikat açılmasını başbakandan iste- miş olan meb'us Doriot ko- münist partisinin teessüsünden beti bir ecnebi hükümetten en az 20 milyon franklık tah- sisat aldığını ispat eden vesika- lara malik olduğunu bildir- miştir. Mısır ve ticaret muahedeleri Londra, 23 (A.A) — Misır hükü .eti İngiltere ve Irlanda ile olan ekonomi anlaşmala- rını bir sene için daha uzat- mıştir. Benzin ve petrol yazarak İstanbul, 23 — (Hususi) — Benzin, petrol ve benzeri ile bunlardan müştak maddelerin satış inhisarının hükümet tara- Amen tü Evelki gün, Kublâyın anası, tarihe mal olan oğlunun abi- desinin dibinde, gençlere şöyle demiş: — Ben, oöğl bettim, | eB OKNU KAybotn | maları lüzumu hakkında Ya- fakat siz hepiniz, benim için bir Kublâysınız. Oğlunun ebedi hasret ve ıstırabı ile her gençte Kublaya | bir benzerlik, Kublâydan bir | parça, Kublâydan bir bakış, bir hareket arayan bü ana, Müuseviler ve- Türkçe- ZS S S |Bay Yakub, âşıka Bag dad yakındır ir, diyor- Biran evvel Tü Türkçeyı öğrenme arzu ve meram meselesidir. — Yahudilerin Türkçe konuş: [ Bıy' muharririmize | hudi — münevverlerinden Yakup Uysal, şunları söylüyor: — (ANADOLU) nun açtıği bu çok faydalı ve lüzumlu an- keti dikkatle takip ediyorum. gözünü yumuncaya kadar et- | rafına bakabilir. Yalnız genç- lere değil, beşikteki yavrudan ayağını mezar çukuruna uzat- miş ihtiyara kadar, herkese bakabilir. Çünkü bu memle- | kette, inkılâb ve “cumhuriyet davası. önünde, 18 - milyon | Türk şu isim altında birleşir: Kublây! Ancak - ben Kublây, rejimin ve gençliğin bir sembolü - olarak Türkün yeni âmentüsü haline getiril- | melidir. Altıok, bir bakımdan | Türkün amentüsüdür. Çünkü hem onun teşkilâtı esasiyesine girmiş, hem de camianın ka- | rekterinde. bir mistik halini | almıştır. Buna rağmen, çocuk - için, mektep için, beşikte ninni, dersanede küçüğe ders olarak daha kısa bir amentü de lâ- zımdır. Bu amenlü, altıokun dört tanesinin temeli olacaktır. Böyle bir amentüyü ben şöyle düşünüyorum: Ne mutlu bana ki, Türküm, Atatürk soyundanım, Cumhu riyetçiyim. Ben de bir Kub- lâyım, Küblây olacağım.. | Bir çocuğa, ilk ağızda ve- | rilecek manevi ve milli gıda, bu kadar halis, bu kadar özlü ve temiz olmak gerek.. Biz her şeyden evel Türk olarak doğarız, — bizim — kitabımızda “insan olarak doğmak, tabiri yoktur ve olmamalıdır. Çünkü Türk olarak doğmak, en iyi insan varlığın tam manasile tevarüs eltmektir. Türk, zaten Çtam insandır. Kendi adı üstün- de iken, onun yardımcı bir isme ihtiyacı mavzubahs ola- maz. Türk çocuğunun duası, amen- tüsü bu olmalıdır, diyorum, Hattâ bunu, yeni Türk şairi nazma, yeni Türk musikişinası da musikiye vermeli ve çocuk, bu hava içinde milli ibadetini yapmış olmalıdır. Böyle bir mistik, memleketi dolduran şu büyük çocuğunun üstünde es- tiği müddetçe müstakbel milli diyörüm — ki, Yahudi — münevverlerinden bâzılafının söylediklerine ben | iştirak etmiyeceğim. — Yalnız, B. Naüm, çök iyi söylemiştir. Bu fikir, bana biraz mülâyim geldi. Fakat, ne olursa olsun, bu meselenin artık radikal bir şekilde halledilmesi Tâzımgel- diği kanaatindeyim ve bunu, yerde söylemekten - çe- Ben otuz beş sene memu- riyet vermiş bir adamım. Ne- ler çekmedik, nelerl.. Ben, İzmirde hukuk - işleri müdiriyetinde idim. Bir gün, bir könsolos kâtibine ayağa kalkmadım diye uzun tarizlere maruz kaldım. Fakat o zaman | bile ben ve ailem Türkçe ko- nuşuyorduk. Üç oğlum vardır. Bunladan birinin ismi Selim, diğerinin İlyas Hayati ve öbü- rünün de İshak Besimdir. Selim bugün tam 48 yaşın- dadır. Demek oluyor ki- ben, 48 sene evel doğan çocuğuma Türk ismi vermişimdir. Eski bir memur olmaklığım hasebile buğün tekâüd maaşı | alıyorum. — Hiçbir yerden ne bir menfaat beklerim, he d:— | Açıkça | Bağdad yakındır) derler. | kudilerin biran | öğrenmeleri, ararım, maaşımı alir, dünyanın, en: âdil. ve en; hakperest hü:. kümeti — olan hükümetimizin, muvaflfakıyeti için dua ederim,, Yeni Türkiye, Atatürkün ya.. rattığı - Türkiye uımhııny:&,: bize neler vadetmiyor! Bundan; sonra bizim için, Refah vosar — adet muhakkaktır. Hangimiz, — bu memlekette gördüğü şefkan — ti başka - yerde bulabiliriz?' — söyliyeceğim: (Aşıh Yal evel Türkçe — bir arzu ve me> — Senelerden: beri bu memlekette yaşamış — ram meselesidir. | bir Yahudinin Türkçeyi ihmal — etmesi kadar bir kusur tasav- vur eder misiniz? Buna benim ğ aklım ermiyor!.. $ Ayni mevzu hakkında İılın- bul Müsevi - cemaati reisinin » gazetelerde çıkan beyanatını. — okudum. Bu adamın fikrine — hayranım. Evet, tekrar - ediyo- — rum: Türk dilinin, biran evel — memleketimizde hâkim bir va- — ziyete girmesi zaruridir. Hü- kümetimiz, bu işi koparıp at- — malıdır. Türkiyede yaşayanlar, bu memleketin dilini konuş: mak mecburiyetindedirler. A Rica ederim, bir eecnebi memleketimize geliyor da, bir — iki gene içinde Türkçeyi öğre- — niyor, biz neden öğrenemiye- lim? Bence, kim olursa olsun — bir kimsenin Türkçe öğrenme- mesi, ihmalden başka birşey Karşı yakalılara mü !de Karşıyaka, sıtma müca- dele mıntakasına giriyor —-. Sıhhat Vekâleti, haziranda Kar- şıyakada mücadeleye başlıyacak Haber aldığımıza göre, Kar- | şıyaka, haziranda Sıhhat ve İçtimat Muavenet Vekâletince sıtma mücadele — mıntakası içine idhal edilecektir. Bu su- retle Çiğli ve Alaybey batak- | lıkları, devlet tarafından kuru- | tulacak ve Karşıyaka, bir sıt- ma ocağı olmaktan kurtarıla: caktır. Her sene Karşıyaka halkı- | zamı Bulgaristanda şuurun istediği bünyeyi kura- cağımıza bol bol emniyet ede- biliriz.. Bir vakitler Turancıların bir *Türkün duası, vardı. Yeni Türk çocuğunun, niçin bir amentüsü olmaıın" v Bay Blamun Kalemi mahsus müdürü Paris, 23 (Radyo) — Bay Blumun kalemi mahsus müdü- rü Bay Andre Blumel hasta- neden çıkmıştır. Fakat müddet istirahat edecektir. İşe başlamak istemiyorlar Paris, 23 (Radyo) — Klişi | amelesi, son hâdiseler hase- bile işe başlamaktan istinkâf etmekte ve Dolarok pıxtı:ıne mensup 2 ııuelenın işten çır ü K bir | | bu şehirde İntihabatı durdurmak için| kasabalarda kasden yan- gınlar çıkarıyorlar Sofya, 23 (AA) — Geçen pazar günü Bulgaristanın şi- mali garbisinde kâin Varaza havalisinde birkaç kasabada birden yangın çıkmıştır. Yalnız Strupen — kasabasında 15 - ev yanmıştır. Umumiyetle zannedildiğine göre yangınlar ayni günde ya- pılan intihabat faaliyetini bal- talamak maksadile mülfrit un- | surlar tarafından kasden — çı- karılmıştır. Birkaç senedenberi marksist nüfuzur nun gittikçe çoğalmakta ol duğu görülmektedir. Kar ve fırtına Naval Karnero, 23 (Radyo)— Somosiyeradan Madride kadar heı lınfu fııtını ve kar de- | nın sivrisinek ve sıtmadan ıııî kadar ıstırap çektiği malüm- — dur. Şimdiye kadar Karşıya- kanın, sıtma mücadele ı.ııın-— takası dahiline alınması için — muhtelif ve mütcaddid teşeb- — büslerde bulunulmuştu. Ne- — | dense Sıhhat Vekâleti, Karşı- — yakanın sıtma mücadele mın- — takasına idhalini geciktiriyordu. Belediye ve fuar kamitesi — | reisi doktor Bay Behçet Uzun — bu defaki Ankara seyahatinde Sıhhat Vekâleti nezdinde yap: — tığı teşebbüs neticesinde Ve- kâlet, Karşıyakanın sıtma mü- — çadele mıntakası içine alın- — masını kabul etmiştir. Haziranda devlet teşkilâtı, — Karşıyakada sitma / mücadele- sine başlıyacaktır. TAKVİM Rumi- 1353 | Arabi- 1356 Mart 11 Mubarrem 11 Li Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan V: ıî——i._.îq—îs_sııpııız.on T lözle | 5 0 »20 Yü