31 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

31 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

“ütün cephelerde bü- Yük bir faaliyet var jilır, Eronel cephesinde Kalamuher İki meşhur hırsız — mevkiüni aldıklarını iddia ediyorlar Cebelnnınü. 30 (Radyo) — haberlere göre, bütün (*'lerde büyük bir fasliyet Tevool gebhesinde asiler moher mevkiini almışlar- Govadalahara cebhesinde lisler Lakras etrafında Ara- yolunun iki tarafında iler- kmeie teşebbüs etmişler ve - Çop ateşi ile durdurulmuşlardır. SÜ — Madrid cephesinde Arava- T kada milislerin yeni - taarruz- püskürtülmüş ve milisler maktul bırakmışlardır. Diğer — cephelerde — milis- den birçok kimseler asilere etmektedirler. Bunlar yerlerde zabitlerini katle- l firar etmişlerdir. Bayonne, 30 (A.A) — İs- yol asilerinden iki balıkçı ü saat 2,30 da Fransız sularında Mareesplo adın- İspanyol gemisine m etmiştir. Asilerin ge- A Britanyanın Landes bur- nuna doğru 15 kadar obüs uşlardır. Bü obüsler Mare- ionun su kesimi — hattının ısına isabet etmiştir. İs- nyol gemisi Adourun şimal ddjnin yukarısında karaya uştur. Asilerin gemile- len Galerna adındaki gemi 'ıddellı bir mitralyöz ateşi aç- mışsa da Marecespionun 34k> n ibaret olan tayfasından ine isabet vaki olma- ur. Yalnız obüslerin tesi- börüların patlaması üze- siki tayfa hafif surette ya- Wi AEBEmak eh espionun kurtarılamıyacağı kor- u vardır. Top sesleri Bâ- den mükemmel surette ilmiştir. - Paris, 30 (Radyo) — 19 _30 Martta İıpınyıya 18 n Sovyet asker — ve zabiti lmıştır. Dıier haberlere göre, İs- anya hükümetine — mensup farkasyo vapuru 2000 — ton ir ile batmıştır. Bu vapür ihlandırılmış balikçı urlarının bombardımanın- lan rahnedar olmuş ve sahi- le yakın bir yere kadar gele- b iştir. İspanyaya gşiden İngiliz papazları.. — Londra, 30 (Radyo) — An- glikan ve bazı Katolik papaz- rdan mürekkep bir heyet İspanyaya hareket elmiştir. âsi | mak Bu heyetin - hareketine hü- kümet yardım etmemiştir: Valânsiya, 30 ( Radyo ) — Hükümete mensup harp sefi- neleri Frankö idaresindeki sa- hilleri bombardıman ederek bazı radyo merkezlerini ve müstahkem — mevkileri tahrip etmiştir. Bu, İspanyanın Şark sahille- tine İtalyan tayyarelerinin yap: mış oldukları taarruzun muka- belesidir. Madrid, 30 (A.A) — Cum- huriyetçiler Madrid cephesin- deki vaziyetlerini ıslaha devam etmişler ve Miralris kasabasını ele geçirmişlerdir. Cordoue cephesi, 3O(A.A) - Havas Ajansı muhabirinden: Birkaç gündenberi cumhuri- yetçiler tarafından Pezâblanıko mintâkasında takip edilmekte olan taarruz — müvâffakıyetle neticelenmiştir. Hali hazırda milisler Villa Harta ve Öveje istikametinde Pezablankoönün cenubunda 30 kilometre ilerle- mişlerdir. Ayni zâmânda Al- carecejosun cenubunda da bir- kaç kilometre ilerlemişlerdir. Şu halde Franistleren taarruzu akamete uğramış nazarile bak- icabeder. Halbuki bu kuvvetler cephehin bu kısmın- da İtalyanlardan — mürekkep takviye kıtaatı almışlardı. Asi- ler bundan bir hafta evel Po- zeblankaya ancak 3 kilometre mesafede ve Linares mâden- leri yoluna hâkim olması se- bebile sevkulceyş bakımından bürkaklabayıikata “elmiş bulu: nuyorlardı. Madrid, 30 (A-A) — Havas Ajansı muhabiri bildiriyor: — Madrid cephesinde, dün şehrin cenubi şarkisinde kâin Carabanehal mıntakasında mü- him muharebeler olmuştur. Bu mıntakada milisler çetin bir çarpişmadan sonra birkaç ev işgal etmişlerdir. Bu hâdisenin ayrı bir. ehemmiyeti vardır. Çünkü bu evlerin her biri mit- ralyözlerle mücehhez birer ka- le haline konmuştur. Paris, 30 (A.A) — Petit Pa risien gazetesi yazıyor: * — Büğgün Löndrada öğre- nildiğine göre Salamanka ka:- rargâhi umuümisi radyo ile yaptığı bir neşriyatta İspanyol Nasyonalist harb gemileri ta- rafından götülen bütün İngiliz gemilerinin bu harb gemileri tarafından verilecek işaretlere î tıllâ’nın Definesi Ta 43 E hiçbir. şey söylemeden tun yanindan çıktı. ont bundan sonra maâlikâ- umumi levazım müdürü Dalbi yanına davet etti tad mesaiye başladı. - “zamanı Lük ile Piye- l birer yemek verdiler. hbuslar yemeklerin baharlı ve tuzlu e müstenid ubıh romanı Waklede: geleceğini sandılar, fakat böyle birşey gelmedi. Lük ve Piyer ayrı ayrı oda: larda olmalarıma ve yemekle- rini ayrı yemelerine rağmen ayni zamanda vaziyeti anla- dılar. Bu baharlı yemekler, bu sört bira ve su noksanı, işkencenin başlangıcı demekti. Yemekten pek'az sönra iki mahbüs midelerinde şiddetli bir hararet ve bulartı hisset. | tiler. Bu hal, vakit geçtikçe huııcl ve istırapları — artı- A, Torbalıda tutuldu., Lise ecaddesinde Hacer, Si: nekli caddesinde Hüseyin oğlu İbrahim, Abdullahefendi ma- hallesinde Mehmed oğlu Meh- med, Aziziye mahallesinin karâ kapı caddesinde oturan *Mev- lâdun gece ve gündüz evle- rinde vukubulan hırsızlıkların failleri Sıvaslı Ali oğlu Meh- met ve Serezli Mehmed öldük: lan tesbit edilmiş ve suçlular mesruk eşyalarla birlikte Tor- balıda yakalanarak İzmire ge- tirilmişlerdir. İki hırsiz daha tutuldu “Karşıyaka Ankara pazarında ülhveriş” mrâshda “Şefili kili Zübeydenin içerisinde 6 lira bulunan çantası çalınmış ve yapılan sıkı takipte bu çanta- ni İbrahim oğlu Hasan ve İsmail tarafından çalınmış ol- duüğu anlaşılmış ve bunlardan Hasan yakalanmıştır. Ismail takib ediliyor. Hırsızlık Çorakka, aikpâşa yo- kuşunda Kâmil oğlu Raşidin evinde Kemal ve Nureddin adındaki şahıslar Keçecilerde jandarma Abdullah oğlu Ali Cülbaharın 20 lira parasını çaldıkları - iddia edildiğinden yakalanmışlardır. Eşyası çalınmış Karşiyaka Alaybeyinde gece bekçilerinden — İbrahim kara- kola müracaat ederek evinde iki gün mişafir kalan -İbrahim derhal riayet etmelerini ihtar eylemiştir. Karargâhı ümümi bu kara:- ..ı....ııuııııı SEVEU Olarak Bilbaoya, Sântandere ve Gi- jona harb malzemesi götüren bazı gemilerin Nâasyonalistlerin elinden kurtulmak için İngiliz bandırası çektikleri, halbuki Nasyonalistlerin bü gibi gemi- leri ellerine geçirmeleri icab ettiği bildirilmektedir. Bu haber üzerine Londra- da aşağıdaki izahat verilmek- tedir: Eğer İngiliz — vapurları — İs- panyol kara işaret alırlarsa cevab vermek- le iyi edeceklerdir. İspanyol kara suları haricinde — yani açık denizde ise vaziyet bam- başka olacaktır. İngiliz hükü- meti bilhassa kontrol plânının pek yakında mevkiüne girece- ği bu günlerde İngiliz gemi- lerinin muayene edilmek üze- re açık denizde durdurulma- larına müsamahaya hiç te mü- temayil dnğildir. birer tüvalet dairesi vardı. Lük te, Piyer de çeşmelere koştular. Fakat çeşmelerde bir damla su bile bulama- dılar. Fransız mahbusların hara- ret ve ıstırapları azami dere- | ceyi buldu; bitap bir halde | yerlere uzanmağa mecbur kal- dılar. Dudakları çatlamış ve âdeta yamyordu, Bu sırada Lükün bulundu- ğu odaya mahud Ploç girdi. Lük, ıstırabı. altında evvelâ buünu farkedemedi; fakat biraz Sonra bu gelenin Ploç oldü- gunu anladı. Vikont soğuk ve sert bir sesle: M. suları dahilinde | | arkasından yürüyen Lük, bir | Her tarafta grev — Lüöndra, 30 ( Radyö ) — Glaskoyda yeniden 1500'amele grev ilân etmiştir. Bunlar Bah- riye Nezareti hesabına - çalış- makta idiler. Yeniden bazı grevler daha ilân edilmesi muhtemeldir. Kahire, 30 (A.A) — Misı- rin en büyük şeker fabrikası olan Komobo — fabrikasınin amelesi ücret ve iş saatleri yüzünden çıkan ihtilâf üzerine grev ilân etmişler, fabrikayı işgal eylemişlerdir. Komoboya mühim polis kuv- vetleri tahşid edilmiştir. Şehire elektrik cereyanını getiren kab- lo ile telefon kablosu kesil- miştir, Londra, 30 (AA) — hiden bildiriliyor: *Jamdoba madenlerinde ça- hşan üçbin işçi reislerinin ve diğer bir kısım - işçinin tevkif edilmesi üzerine grev ilân et- mişlerdir. Del- ve karısı Fatma tarafından bir takım eşya ve çamaşırlarımn çalındığını iddia ve şikâyet etmiştir. Bir hırsızlık dahâ Şehitlerde iplik fabrikasin- daki evlerde oturan Mehmed oğlu Hüseyin bir odada bera- ber — yattıkları İbrahim oğlu Müstafa taralfından 13 lira kıy- | metinde bir caket ve peşkiri- nin çalındığını iddia etmiş, tahkikata başlanmıştır. Dövmek , Dolaplıkuyuda Fethi oğlu | İsmail, Nazmi oğlu 10 yaşında Sezâiyi dövdüğünden yakalan- mıştır. Franko makamlarının İngiliz gemilerine karşı yaptıkları ih- E)ı&ohlbkında Times cazetesi Eğer İngiliz gemileti İspan- yol kara suları dahilinde sor- güya maruz kalırlarsa verile- cek işaretlere mutavaat etme- leri doğru olur. Fakat İngilte- re hükümeti açık denizde tef- tiş için dütdurmalara katiyen müsambaha etmiyecektir. Barselon, 30 (ALA) — Ma- lüm olduğu veçhile kabineyi teşkile memur edilmiş olan B. Torradellas dün istişarele: rine devam etmiştir. Kendisi ! mühtelif siyasi fırkalar j messillerile görüşmüştür. Gece gazetecilere beyanatta bulnnan B. Torradellas bugün- kü salı günü de ıslışırelenn: devam edeceğini ve bugüa rejsicumhur B. Companise ce- vab vereceğini ümid etmekte bulunduğunu söylemiştir. Bununla beraber B. Torra- dellas vaziyetin çok müşkül olduğunü itiraftan çekinme- miştir. mü- malar giymiş iki muhafızın olduğunu gördü ve mihaniki bir şekilde itaat etti. Epice bir müddet Ploçun çok “merdivenler ve asansör: lerden indikten sonra şatonun geniş avlusuna Çıktı. Burada | bol bir güneş ziyası vardı; Lükün gözleri kamaştı, Fakat çabuk alışarak - uvlünün tefer- ruaatını tesbit etti. Bu avlu mustatil ve - şato- hun ortasına düşen — kısımda idi. Nazarı dikkatini ortada bol sulu Bir fiskiye ve havüz celbetti. Susuzluktan zaten — yazıyör- du. Bunun için güneşin şuala> — Beni takip ediniz, Obertenl. Dedi: “Lük, bu dela, — Vikontun | Nafıa Bakanlığı: ri arasında Lük birçok - cazip renkler gösteren ve hoş sesler Misır kralı Mantröye gitti «Cenevre, 30 (A.A) — Me sır kralı Birinci Faruk dün hususf bir. gemi ile -Lozana gitmiştir. Kral büyük kilise ve fede- ral mahkemeyi ziyaret etmiş ve müteakıben — ötomobil ile 12 nisanda Mısir kapitülâsyon: ları konferansının aktedileceği Montröye gitmiştir. Hükümdar otomobil ile Ce- nevreye dönmüş ve meşhur Chillon şatosunu gezmiştir. Turizm münasebetleri. Roma, 30 (Radyo) — Yus | goslavya ile İtalya arasındaki Turistik münasebetleri ıslah ve teshil için iki hava hattı tesis edilecektir. Bunlardan birisi Roma-Belgrad, diğeri de Mi- lâno-Zagrep-Belgrad hattıdır. Mançuride İdama mahküm olanlar * Tokyo, 30 (Radyo) — Ja- pon ordusu karargâhı umumi- si Mançurideki 200 kişinin tevkifi hasebile bir tebliğ neş- retmiştir. Bu tebliğe göre, mevkuflar arasında birçok yüksek memur- lar da vardır. Yapılan tahki- | katta bunların Nankin ve Şi- mali Çin yüksek memur ve kumandanlarile alâkadar gizli bir cemiyete mensup oldukları meydana çıkmıştır. Bunlardan birçoğu idama mahküm edilmişlerdir. Diğer- leri muhtelif hapis cezalarına çarptırılmışlardır. Fransız kabinesi Bugün Elize sarayında toplanacak Pasie WW (Dadpa) Vin bine yarın sabahleyin bir iç- | tima daha yapacaktır. Bu iç- tima Elize sarayında ve Cum- hurreisi Bay Lebrunun riya- setinde olacaktır. Bu içtimada iki mühim mesele tetkik edi- lecektir. Birinci mesele dahili vaziyet, ikinci mesele de polis teşkilâtının ıslahıdir. Fransa Harbiye nazırı Londraya gidiyor.. Paris, 30 (A.A) — Harbiye Nazırı B. Daladier öğrenildi- ğine göre Fransız-İngiliz ce- miyeti tarafından tertip edilen müteaddid toplantılara iştirak etmek üzere 21 Nisanda Lon- raya hareket edecektir. B. Da- ladier bu esneda İngiliz Hari- ciye Nazırı B. Edenle de mü- | him görüşmelerde bulunacak ve İngiliz Hariciye Nazırı B. Daladier şereline bir - ziyalet velecektir. Lük böylece daldığı sırada | Ploç birdenbire: — Mösyö, buna “abı hayat çeşmesi,, derler, Dedi. Lük, birdenbire, beşeri bir şuurla değil, lakat hayvani bir hisle, bu parlak ve bol sudan kana kana içmek - için ileri iğildi; fakat arkasındaki iki muhafız tarafından sımsıkı tutulduğunu — hissetti. Bütün kuvvetile — kurtulmak — istedi; fakat kendisini bu dev azmanı heriflerin ellerinden kurtarmağa muvaffak olamadı. Su, Lükün harareti ve ümit- sizliği ile alay eder gibi mü- temadiyen akıyordu. Lük, kurtulamıyacağını an- Iıyıntı, bcvhudı: didinmekten Bu akşamki program İstanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30. 14 halk türküleri, havadisler, hafif musiki. Akşam geşriyatı: Saat 18,30 dans. müsikisi, 19,30 konfer rans, 20 Şark musikisi, 20,30 Bay Ömer Rıza tarafından Arapca söylev, 20,45 Şark musikisi, 21,15 seçilmiş bir operetten- bir parça, 22,15 22,15 Ajans ve Borsa haber: leri, 22,30 plâkla sololar. Belgrad radyosu Saat 20,45 te Türkçe hava- disler, B. Antonesko yarın Belgrada gidiyor Bükreş, 30 (A.A) — Hari- riye Nazırı Bay Antonesko 31 martta küşük antant kons seyinin toplantısında bulunmak üzere — Belgrada — gidecektir. Tuna üzerinde Rumen- * Yugos- sünün temel atma ve keza Çekoslo- vakya cumhur reisi B. Bene- sin Belgrad seyahatı tehir olunmuştur. Siyasi mehafilde söylendiği- ne göre, Yugoslav-İtalyan mu- ahedesi küçük antant devlet reislerinin toplantısından — ve | Bay Benesin Belgradı ziyare- tinden evvel, üç Hariciye Na- zırı arasında bir — mülâkatı zaruri kıldığı söylenmektedir. Romanya, Lâtinlere olan bülün sevgisine rağmen Yu- göslav-İtalyan — anlaşmasının | kendisine zarar verdiği kanaa- tindedir. Binaenaleyh küçük | antant könseyinin toplantısına hüyül Kir ahammiyot — veril« mektedir. Mevzubahs olan meselelerin fevkalâde nazik olması dola- yısile konuşmalarda ince te- ferruata kadar gidilmemesi ve ittifaktaki müşterek — menafi esaslarının bir kere daha tes- bitile iktifa olunması — muhte- meldir. İki mühim konferans İstanbul Üniversite Rektörü Bay Cemil Bilsel, bu akşam şehrimize gelecek, yarın saat 15,30 da Batoda bir könfe- rans verecektir. Mevzu *Mah- kemelerde devletler hukuku, dur. Cüma günü de saat 17,30 da Halkevinde (Boğazlar me- selesi) hakkında ayrıca ve mü- him bir konferans vereçektir. İBay Cemil Bilsel, Baronun da- Zvetini kabul ederek iki konfe- rans - verecek ve kıymetli bil- gilerinden İzmir münevverlerini tde istifade ettirecektir. Kon- feranslara herkes gidebilir. k tefek, kır “bir adam- Bu adamın vardı. Lük, kendi kendine: söyliyeceğim sahnede uhaf balli peyda olmuştu. elinde bir âlet âleti görünce, — Anlaşıldı, | sözleri tesbite mahsus âlet! Dedi. Bu garip halli adam, sanki Lükün zihninden geçen bu sözleri duymuş gibi: — Evet, mösyö Oberten, dedi, sözlerinizi kayda mah- sus hususi âlet! Bu âleti, eli: nizin erişemiyeceği bir yere yerleştireceğim, fakat sözleri- nizi oradan da zaptedecektir, anladınız. mı? Ben Trolveş kontluğu fen işleri umum di- rektörü profesör Gransbetim. Bu âlet te benim tarafımdan icad / edilmiştir. Ağızınızdan —