31 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

31 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ra eril Z — zenginliklerle doludur. Bugünün dd p “Sayfa 6 Curizm günlük gezinti dahi halka pahalıya maloluyor Yazan: Hadi C. Dura İ $ î | | | yEk tarihi kıymefı haiz Akropol lıırabelerme bir bakış — Sayin Başbakandan başlıya- O rak İlbaylarımıza ve Ticaret — odalarile Türkofis ve Turing — kulüplerimize kadar birçok de ğ “ğerli şahsiyetler ve teşekküller — tarafından yurdumuzda turizm hareketini uyandırmak için gös- — terilen teşvik edici alâkayı sık — sık gazetelerde çıkan yazılarda okuyoruz. - Filhakika - turizm; bugün, her memleketi çok meşgul eden bir (süje) olmuş- hır Birçok devletl:ı bunu sıta vaziyetine kadar ilerlet- — mişler, temin ettiği iktısadi — hareket ve menfaat bakımın- ,dan da ayrıca bir ehemmiyetle hışılıynrak devlet idaresi ara- sında bu işin nazımı vazifesini fı'ırcn bürolar ihdas etmiş- lerdir. Sayın Başbakanın İzmir fu- — arında ve onu takip eden İz- mir ziyaretleri sırasında bu noktaya temas eden - direktif. — leri hiç şüphesiz ki bizde tu- işinin esaslı bir şekilde — halline doğru gidildiğine şüphe — biral Gerek yurddaş gerekse ya- — bancı; hemen her ziyaret edeni — çok meşgül edecek tarihsel — eserlerile yurdumuzun bilhassa — Ege, İstanbul, Bursa ve Silifke — mıntakaları başka memleket- lere nasib olmıyan güzellik ve — neslini bu eserleri görmeğe ve tetkik etmeğe alıştırmadan - ona; dünü görerek yarına ha- zırlanmasımı öğretmekle bera- -— ber dünya tarihinde büyük yer alan Türkün; yurdunda geçir- diği değişik tarih devrelerile sosyal istihalelerini görmek — fırsatını verir ve güzel yurdu- — Muzun parlak güneşi ve mavi — gökyüzü altında gözü ve ruhu — çeken varlıklarına bağlar. — Gezmek ve görmek.. Hiç — şüphesiz ki göreneği ve fikri — açan, kapalı çalışmanın verdiği /— durgünlüğü giderip vücuda ve “dimağa gençlik ve neş'eyi iade eden çok faydalı ve çok iste- — nilen birşey.. Ayni zamanda © bir ihtiyaçtır da.. Buna imkân hazırlamak da ©o kadar sevinç verecek birşey.. Ancak bu işi düşünürken C onun icabatından -olan bazı noktaları da ihmal etmemeğe mecburuz. Turizmin muvaffak olması için lâzım olan şartlar İluı;yeııdıı Kolaylık, ucuzluk, ı tizam ve cazip programlar.. Avrupa gazete ve mecmua- rını tetkik ettiğimiz zaman ilkbahardan sonbahara kadar her sinif halkın. seyahat ede- : ıylır düşünülerek kimi e le, Iıımı görürüz. Gidilecek yerlerin hu- susiyetlerini, oraya gitmek ko- laylıkları ve orada geçirilecek zaman zarfında görülecek ve istirahat edilecek yerlerin ucuz- luğunu da derece derece te- min eden cazip programlarla hazırlanan bu seyahatler kısım kısım herkesin istifade edebi- leceği şekilde hazırlanmıştır. Söylemeğe mecburum ki biz- de bu harekctin rağbet gör- mesi için yapılması gereken işler az değildir. Yurddaşların, yürd içinde yapmak istiyecek- leri gezintileri tahlil edecek olursak, orta kazançlı bir aile reisinin bir günlük dahi olsa ailesile birlikte böyle bir ge- zinti yapması çok pahalı olu- yor.. 1935-1936 yıllarında İzmir Turing kulübü ve bazı teşek- küller yakın kazalara günlük tenezzühler tertip etmiş ve fiat ucuzluğu dolayısile oldukça rağbet görmüşlerdi. O zaman tenezzüh bileti aid olduğu mevkin tren ücretinden ucuza düşüyordu. Zannediyorum ki bu yıl Turing kulüp yahud di- ğer teşekküller tarafından bil- hasaa trenle tertip edecekleri tenezzühlerin muvaffak olma- sına imkân yoktur. Çünkü te- nezzüh - biletinin değeri aid olduğu mevkiin tren ücretinin iki mislinden fazla olması icab etmektedir. Sebebi de devlet demiryollarının hususi trenler için tatbik etmekte olduğu umumi tarifenin yüksek olma- sıdır. Posta trenleri düşünülen gezintilere uygun düşmediği için de günlük posta trenle- rinden de istifade imkânı yok- tur, Filhakika ticari biletlerden istifade edenlerimiz pekçoktur. Fakat bu; ancak biletin müd- deti için olan zamanı tama- men kullanabilecek kimselere münbhasırdır. Ayni — veçhile bir iki gün için İzmiri, Bursayı veya İs- tanbulu görmek, yahüt sahil- lerimizden biri üzerinde vapu- run uğradığı yerleri görmek üzere ayni vapurla gidip gel- mek istiyen üç kişlik bir aile- nin vereceği yol parasını göz- önüne alacak — olursak, halkı- mızın ekserisinin kazancı de- recesine göre, buna maddeten imkân olmadığı derhal tebarüz eder. Birkaç gün evel gazeteler- de İstanbul Ticaret odasının bu maksad için yaptığı teşeb- büste İzmiri birinci dereceye alarak İzmir Ticaret odasından malümat — istediğini — okudu- ğum zaman, kafamda bir zin- cir halinde birçok sualler belir- “ANADOLU Manisa mektubları Vilâyet büdçesinin yeni şekli i Atatürkün heykeli i için yakın- iyidir da bir müsabaka açılacak. Manisa, (Hususi gecikmiş- tir) — Vilâyet Umumi Meclisi 40 gün süren umumi toplan- tılarına "son vermiş ve dağıl- mıştır. Meclisin bu yılki me- saisi çok verimli olmuştur. Bu- nu rakkamlar üzerinde tesbit etmek suretile aşağıdaki ma: lümatı veriyorum. Vilâyet Hususi idaresinin 1937 yılı varidatı çok hakiki esaslara istinat ettirilmek su- retile bir milyon üçyüz bin lira olarak kabul edilmiştir. Muhtelif işler için ayrılan tahsisat miktarı şudur: Kültür işlerine 376703 lira, muhtelif ve müşterek masraf- lara 343753 lira, yol işlerine 284507 lira, idari kısma 141 bin 449 lira, sıhhat işlerine 76978 lira, heykel ve akar inşasına 50,000 lira, baytar işlerine 13764 lira, ziraat işle- rine 11251 lira, Atatürk heykeli Umumi Meclis bu yıl tanzim ettiği programda Atatürk hey: keli için elli bin liralık tahsi- sat kabul etmiş ve heykel için daha fazla para sarfı icab ettiği takdirde mali yıl iptida- sına devredilecek nakdi mev- cut karşılık gösterilerek iste- nildiği kadar yeni tahsisat alınmak için vilâyete salâhiyet vermiştir. Evelce Krippel tarafından hazırlanan modeller - Abideler komisyonunca bu işe Türk san'atkârlarının da iştirakini temin gayesile kabul edilme- miş bulunduğundan heykel projelerinin ve maketlerinin ihzarı için yakında bir müsa- baka açılacaktır. Heykel için hali hazırdaki belediye bina- sının bulunduğu yer muvafık görülmüştür. Manisada bun- dan güzel ve daha gösterişli başkaca münasip yer olma- dığı tesbit olunmuştur. Memleket hastanesi 1934 yılında ihalesi yapıl- mış olan Nemleket hastanesi- nin inşasına birkaç aydanberi büyük bir hızla devam edil- mektedir. Mali sene sonuna kadar (130000) liralık inşaat tamamlanmış olacaktır. Umu- mi meclis hastanenin itmamı inşa ve tesisatı sıhhiyesi için program — mucibince - (40000) liralık tahsisat kabul etmiş ol- duğundan hastanenin önümüz- deki Cumhuriyet bayramına ka- dar tamamen ikmali ve Cum- buriyet bayramında küşat res- minin yapılması mukarrer bu- lunuyor. Umumi Meclisce tan- zim edilen program mucibince Manisada bir doğumevi inşası orta kazançlı aileler için müm: kün olabilecek dereceye indi- ren kolaylıklar ve ucuzluklar temin edilebiliyor mu diye dü- şündüm. Başka memleketlerin bunu hallettiğine kaniim. Bu işi biz- de de halletmek için ilk adım deniz işletmesinin bu sınıf yolculara tatbik edeceği hu- susi tarife ile devlet demir- yollarının tenezzüh katarları için tatbik ettiği umumi tari: fede ya tadilâttır. İstan- | için (30000) lira tahsisat ka- bul olnnmuştur. İlkmektepler Turgutlu, Akhisar ve Ku- lada yapılmakta - olan ilkmek- binaları inşaatına faaliyetle de- vam edilmektedir. Manisada Cumhuriyet caddesinde yeni- den yapılacak ( 50,000 ) lira bedeli keşifli olan mektep için de münakasa açılmıştır. Kız enstitüsü Umumi muvazeneden Mani- sada bir Kız enstitüsü açıl- ması mukarrerdir. Cumhuriyet caddesinde inşası münakasaya konülan modern mektep bina- sının enstitüye tahsisi ve buna mukal il yeni bir mektep in- şası tasavvur olunmaktadır. Husust idare için akar inşası Umumi Meclis bu yıl büt- çesine Manisada Hususi idare için modermn tipte akar inşası için ( 40,000 ) liralık tahsisat kabul etmiştir. Meclis bu su- retle vilâyete ayak bastığı gün- denberi vilâyetin imar ve ih- yası için hiçbir. fırsatı kaçır- mıyan Vali Dr. Lütfi Kırdara bir cemile göstermiş bulunu- yor. Her gün ortaya atılan imar hamleleri Manisanın çok yakında cidden güzel bir şe- hir "olacağı hakkında herkese kanaat vermiştir. Spor sahası Umum! Meclis, spor sahası için 75,000 lira tahsisat kabul etmiştir. Saha ittihaz edilecek yerin istimlâk muamelesi bit- mek üzeredir. Fsasen mevcud olan tahsisatla sahanın derhal tesviyesine başlanacaktır. Ma- nisada yapılacak stadyum çok modern bir surelte tanzim ve inşa edilecektir. Spor umumi merkezinin de — 75,000 lira kadar yardımda bulunması muhtemeldir. Yol işleri Umumi Meclis - yol için de mühim miktarda tah- sisat ayırmış ve bilhassa 1341 senesinde — başlandığı halde şimdiye kadar ikmal edilemi- yen — Borlu:Demirci yolunun 1937 yılında muhakkak — su- rette bitirilmesine karar ver- miştir. Önümüzdeki yıl Manisa- Menemen ve Manisa-Turgutlu yollarında mühim inşaat yapı- lacak ve bu yollar birkaç ay içinde geliş gidişe müsaid bir hale konulacaktır. Müteferrik yardımlar Umumi Meclis bu yıl Parti | için 27,500 lira, Manisada inşası mukarrer milli kütüp- hane için kütöphane cemiye- | tine yardım olarak 3000, - İz- mir fuarında Manisa vilâyeti namına belediye ve licaret odası ile birlikte inşa ettirile- cek daimi paviyon inşasına yardım olmak üzere 3000, tahsilde bulunan fakir talebe ile talebe yurdlarına yardım olarak 2800 lira tahsisat ka- bul etmiştir. Fevkalâde tahsisat Hususi idare varidatında birkaç aydanberi bariz bir in- Iıışıl görülmektedir. Huırın işleri | 31/3/937 (li İzmir Sulh Hukuk* hâkimli- |2 ginden: İzmir ve civarı telefon Türk Anonim şirketi vekili avukat Ahmet Şükrü tarafından müd- deialeyh İzmirde Kestane pa- zarında 9 Nollu mağazada Mustafa Asım aleyhine açılan alacak davasından dolayı Mus- tafa Asıma gönderilen dâve- tiye tebliğ edilerek mahkemeye gelmediğinden davacı vekilinin talebi üzerine hakkında giyap kararı tebliğine karar verilmiş ve gönderilen gıyap ikametgâ- hının meçhul olmasından bilâ | tebliğ iade edil siş ve davacı vekili gıyabın ilânen yapılma- sınt istemekle ilânen vapılma- sına karar verilmiş olduğun- dan bu bapta mahkemenin 15 Nisan 937 tarihine müsa- dif Pepşembe gününe talik kılınmış - olduğundan — yevmi mezkürde saat onda mahke- meye bizzat gelmediği veya bir vekil göndermediği tak- dirde hakında giyaben hüküm sadır olacağı tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olu- Dur. 969 bu paranın memleketin imar ve inşası ve tezyinatı işlerine sarfedilmek üzere — Vilâyete tam bir salâhiyet vermiştir. Anlaşma ve sevişmenin temin ettiği faydalar Busene Umumi Meclis aza:- larile reisleri olan Vali Bay Dr. Lütfi Kırdar arasında meclisin açılmasile birlikte te- essüs eden tam anlaşma ve sevişme memleket için çok faydalı kararlar ittihazına âmil olmuştur. Valimizin halk - mümessille- rine karşı gösterdiği büyük nezaket ve tevazu azalar ara- sında çok iyi intibalar bırak- mış ve meclis azaları, vilâyete geldiği gündenberi memleketin imar ve ihyası için geceli gün- düzlü çalışan sayın başkanla- rının vilâyetin tealisine ait ar- azularını yerine getirmek için vesileler aramışlardır. Meclis kapanırken ikinci reis Salâ- hiddin Asımın irad ettiği nu- tuk bu sevişme ve anlaşmanın tam ifadesi olmuştur. Bu nutku hulâsaten yayıyoruz: — Yüksek başkanlığınız al- tında iki aya yakın bir zaman devam eden meshimiz esnasın- da tarafı âlinizden gördüğü- müz nüvazişkâr muameleler- den dolayı arkadaşlar namına teşekkürlerimizi -takdim ede- rim. Mesaimiz sırasında mua- melâtı umumiye hakkında ser- best münakaşa için ihdas et- tiğiniz vesileler ve bu süretle gösterdiğiniz geniş müsamaha- kârlık, uzun — senelerdenberi mevcud - ve fakat bir aralık haleldar olan tesanüdü yeni baştan tesis etmiş bulunuyor. Bundan dolayı şahsı âlinizde cumhuriyet hükümetini hürmet- le selâmlarım. Bu nutuk çok sürekli alkış- lara mazhar olmuştur. Vali Dr. Bay Lütfi Kırdar verdiği cevabda, Meclis aza- ları tarafından gösterilen ilti- fata hararetle teşekkür ettiği- ni, kendisinin ancak vazifesini yaptığını, eğer bu sene; vilâ- yetimizin her yönden terakki ve tealisi için iyi kararlar alınmış ise bu şerefin meclis azalarına aid olduğunu ve böyle çok şuurlu arkadaşlarla mesâi birliği yapmaktan cid- den bahtiyar bulunduğunu söylemiş ve meclisi kapıyarak azalara hıyırlı yolmılııl:lı: îe- | Bozkurd Matbaa mürekkebleri Düz ve rotatif makinelere mahsus siyah gazete mürek- kebleri: Şehir işlerine mahsus iyi cins mürekkebler: Yerli olarak yapılmakta ve mutedil fiatlerle matba- alara temin edilmektedir. Adres: İstanbul: Beyazıd Bozkurd matbaası İzmir 2 inci icra me, dan: Mahmut Nazif Alpyörükün Emlâk ve Eytam bankasından ödünç aldığı paraya mukabil bankaya ipotek eylediği İzmir- de ikinci süleymaniye mahal- lesinin eşrefpaşa caddesinde 43 eski 55 yeni No. li evin alt kısım kapısından girilince bir taşlık sağda bir karşıda bir ki iki oda vearasında bir taşlık ve koridor müntebasın: da kapı ve helâ önünde mik- tarı kâfi bahçe, bahçede kışın çiçek — yetiştirmek için cam mahfazalar ve bahçede çam ve saire ağaçları vardır. Bura- dan 9 ayak merdivenle çıkı- hnca üst katta sağda bahçe tarafında 2 ve caddeye bir ki karıda üç odası vardır. Bina riııgir olup kumpanya suyu da mevcuttur. 1100 lira kıymetli olan bu evin mülkiyeti açık artırma suretile ve 844 numâ- ralı Emlâk ve Eytam bankası kanunu mucibince bir defaya mahsus olmak şartile artırması 3/5/1937 pazartesi günü saat 14 de icraggdairemiz içinde apılmak üzere 30 gün müd- âeıîle satılığa konuldu. Bu artırma neticesinde satış bedeli her ne olursa olsun borcun ödenmesi tarihi 2280 numaralı kanun meriyete gir- diği tarihten sonraya müsadif olması hasabile kıymetine ba- kılmıyarak en çok - artıranın üzerine — ihalesi yapılacaktır. Satış 844 numaralı Emlâk ve Eytam bankası kanunu hüküm- lerine göre — yapılacağından ikinci artırma yoktur. Satış peşin para ile olup müşteriden - yüzde ikibuçuk dellâliye mas- rafı alınır. İpotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin gayri men- kul üzerindeki haklarını husu- sile faiz ve masrafa . dair olan iddialarını işbu ilân tarihinden itibaren yirmi gün içinde ev- rakı müsbitelerile birlikte me- muriyetimize bildirmeleri ica- beder. Aksi halde haklari tapu sicilile malüm olmadıkça pay- laşmadan — hariç kalırlar. 20/4/1937 tarihinden itiba- ren şartname herkese açıktır. Talip olanların yüzde yedibu: çuk teminat akçası veya milli bir banka itibar mektubu ve 37/7526 dosya numarasile İz- mir icra memurluğuna müra- ilân olunur, 1145 -— Kiralıkev Güzelyalı Nuri bey sokak 6 Numarada bütün asri kon- förü haiz büyük bahçeli, içinde elektriği ve suyu 5$ odalı gayet havadar bir ev kiralıktır. K He's“n