1 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

- — Bişkaç sene var ki, İzmir oda gözüme çarpan ve hafızamı sık sık taşbyan mevzulardan biri — Her yıl, bu mevsimde bir #sivrisinek., Sivrisineğe dair getelerini muntazaman okurum. Bu me- de çh ve sivrisinek mücadelesidir. hikâyesi çıkar ve bu yezid , gözetelerin başmakalelerladen haber ve fikra sütunlarına, — battâ köşelerine sıçrar, durur. Her canı yanan muhbarrir, kalemini kal- tak İzmirin bu czeli belâsına karşı gelmeğe çalışır. Fakat sivrisinek, v ve buna mümasil mücadelelerin beş para etmediğini bildiği içio, dirış bile etmez, bataklığa gider yumurtasını dizer ve gökleri kaplıyan ile beraber ordular halinde mukabeleye geçer.. lımıı belediyesi, şehir meelisi, Karşıyakalılar, teşekküllür vesaire ü bıp- onu “senede birkaç defa ele alıyorlar. Fakat zafor bayrağı, in hortumunda sallanıyor. Sıtmanın fermanı, kanadlarının . Müharrirle eğlenir, gazete ile eğlenir, belediyenin üstünden abalar atar, Karşıyakalıların çalışmalarına bakarken burnn- yapışır.. yi zincire vursalar, suyu nerede?.. gene nafile.. Aczimizi her yerda yüzümüze Varan bu habis haşe- Köküne kibrit suyu, diyorlar.. Fakat Nedir bu kibrit suyu?. bilizim ve benden evel İzmirde bulananlar söylüyorlar: Fübeye başvurulmuş: klıklara oğaç dikilecek m ve mazotlama yapılmış.. Halbuki üç, beş sivrisineğin sağ kalması küfidir. ve bu süretle t yılda ordu doğurur ikim olmuş.. olmuş. bahar aylarında evlerde dezen- Neticede, beş on bin sinek eksik ol- kü her biri, onlar çalışmış, sivrisinek gene — Köküne dökülmek istenen “kibrit,, suyu olsa olsa, bu işin devlet len başarılmasıdır. En kuvvetli yamruk devletindir. Biz ise — sinekle maca ve avlı hepsi aca oynuyoruz. Tepeden inen bir yumrukla onu ez- nafile, hepsi de beyhmde.. Fen göyle söylüyor: Sırtımı oprağa vurub yatan bataklıkların kokmuş cesedlerini kaldırınadan, bu $ yürümez. Yürümiyecektir de.. Siukıı şehirde, medentlik olamaz. Yalandır bu!.. Avrapanın birçok hirlerinde sinek yoktur ve olsa da mutlaka diğer memleketlerden giden terhangi bir eşya ile oralara güçmüş sayılır.. — İzmiri, ancak devlet eli kurtarabilir. — Öküz sesli kuşlar! Guatmala dağlarında Gua- S adını taşıyan bir kuş var- lir, Bu kuşların kanatları si- h ve yeşil, başı kırmızıdır. asıl garip noktayı tıpkı gibi ses çıkarmaları teş: l eder. 'ahşi tabiatlı, çok seri uçuş- u ve 3000 metre yükseklikte larda yaşarlar! En garip bir vapur! Evet, son zamanlarda yapı- 30-40-50 ve hattâ 75 bin vapular bizatihi birer arikadır. Bunların sinemaları, üzme havuzları, matbaaları gue(elen ve daha buna enzer pekçok garip - sayıla- ik noktaları vardır. Fakat ondra ile Nevyork arasında liyen Klevland Star vapuru mlardan başka mükemmel bir yvanat bahçesine — maeliktir. çede - filler, goriller, tangurular, kaplan ve arslan: ve daha bunlara benzer dirçok hayvanlar vardır. Sakallı Bayan öldü! Londrada Loora keylisminde yaşında bir kadın öl- kadının hakiki ismi çok- n unutulmuş ve kendisine callı bayan. adı verilmiştir. Bu kadıncağızın onbeş ya- danberi güzel, siyah ve kı- ık bir sakalı vardı ve bu ikal yüzünden evlenememiş- » Maamafib, bu kadıncağız iyatında hiç sıkıntı çekme- iştir. Babasından kalan mi: başka birçok İngiliz nginleri kendisine — büyük yeler vermişlerdir. bir Şarlok Holmes! n, en taklidci bir mem- , İstedikten sonra -fi- dar ııınmıınık şartile- kilâtı vücude getirilmiş ve bunların başına da Vu Yui Mey isminde bir Çin dilberi geçirilmiştir. Japonlarda istihkarı hayat! Şüphe yoktur ki, Japonla- rın nezdinde hayatın hiçbir kiymeti yoktur. Meselâ canlı torpil buna bir delildir. Purartur muhasarasında Ja- ponlardan birçok zabitler bom- balarile surlara 'kadar gitmiş- ler ve kendilerile beraber sur ve siperleri berhava etmişler- dir. Fakat bu fedakârlıklar- dan daha büyüğü de vardır. Japonyada zehirli gazların tecrübesi, gene Japon — nefer- leri üzerinde yapılmaktadır. Maskeli neferler zehirli gazla! meşbu dairelere kapatılmak- tadır. Maske, zehirli gaza mu- kavim ise neferler ölümden kurtulmakta, değilse ölmek:- tedirler, Ve bu neferler kendi isteklerile bu tecrübelere gi- rişmektedirler. .- Nâra atmak İkiçeşmelik caddesinde Mü- nadi oğlu İlyas ve Necib oğlu Hasan ve Ali oğlu Salim sar- hoöş olarak nâra attıklarından yakalanmışlardır. 5 Bugün doğacak çocuklar.. Bugün güneş ve utarod arza öyle bir tesir yapacaklardır. ki namus erbabi. için, ve suk kasddan kurtulmak pek güç ola. saktır. Ba ciher nazarı — itibara ah- mrss, buğün umümiyet üzere sa- kin geçecektir. Bugün evlenenler çok zaman ve mesud bir hayal süreceklerdir. Bugün doğacak çocuklar, ta. gnamen imateryalist olarak yetişe- ceklerdir. Bunlar arasında büyük cek gerek kiz ve ANADOLU. VERİRH Ü. rektörü"şehri- mize geldi. İki mühim konfe- rans verecek İzmir münevverlerine iki kon- ferans vermek için İzmir ba- rosunun davetini kabul eden Üniversite rektörü Bay Cemil Bilsel, dün akşamki Bandırma treni ile şehrimize gelmiş, Karşıyakada baro reisi avukat Bay Münir Birsel ve baro in- zibat meclisi azaları ile tale- besi olan birçok avukatlar ve hâkimler, Basmahane istasyo- nunda da birçok hukuk men- supları tarâfından — samimiyet ve hararetle istikbal edilmiştir. Bay Cemil Bilsel, bugün saat 15,30 da adliyede — baroda (Mahkemelerde devletler hu- kuku) ve yarın da saat 17 de Halkevinde. (Boğazlar anlaş- ması) mevzulu iki mühim kon- ferans verecektir. İzmir münevverlerinin, bu konferanslardan çok - istilade edecekleri tabitdir. Konlerans- ları herkes takip edebilecektir. ——0 ea Belediyenin ek- mek fabrikası Belediye tarafından Halka- pınarda belediyenin un fab- rikası civarında inşa ettirile- cek olan ekmek fabrikası te- şebbüsü epey ilerlemiştir. Bu hususta belediye ile İktısad Vekâleti arasında muhabere cereyan etmektedir. Rusyadaki fabrikalardan İz- mire teslim şartile ekmek fab- rikasının bütün makinelerinin fiati istenmiştir. a— Yaz mesai saati Bugünden itibaren tatbik ediliyor Resmi dairelerle müessese- lerde bugünden itibaren yaz mesai saati tatbikine başlana- caktır. Saat sekizden onikiye ve oönbeşten ondokuza kadar çalışılacaktır. Yalnız adliyede sekizden onikiye, ondörtten onsekize kadar çalışılacaktır. Bunun sebebi evelce bazı muhakemelerin saat on dört olarak tesbit edilmiş olmasıdır. Kültürpark Anayolu asfalt yapılıyor Fuar komitesi, dün beledi- yede toplanmış, Kültürparkta Basmahane - Alsancak - kapı- ları arasındaki caddenin as- falt olarak inşasına karar ver- miştir. Yolun - blokajı ve ke- narlarının. kesme kordon taşı yapılması müteahhidine ihale edilmiştir. Vilâyet Umumt Meclisi Vilâyet Umumi Meclisi bu- gün saat onüçte Vali Bay Fazlı Güleçin reisliğinde top- lanacak, büdçe üzerinde gö- rüşmelere devam edecektir. Dün muhtelif encümenler top- lanarak bugünkü - toplantıda okunmak üzere — mazbatalar hazırlamışlardır. Soövyet konsolosu Sovyet Rusyanın İzmir kon- solosu, bugün — mezuniyetle Rusyaya hareket edecek ve bir ay kalacaktır. Konsolas, dün belediyeye gelmiş ve be- Feci bir kaza Narlıderede kuyuya dü- şerek boğulan çocuk Mustafanın cesedi kuyudan çıka- rıldı, suçlu aranıyor Narlıdere Selânikli Bay İlhamiye aid ve Bay Rifatın kira ile tuttuğu sebze bahçesinde feci bir kaza olmuş, onaltı yaşında bir ço- cuk, su kuyusuna düşerek bo- ğgulmuştur. Kuyaya düşüp bo- ğgulan çoruk, Antalyanın Gün- dağdu köyünden Abdullah oğlu Mustafa adındadır, bir hafta evel Antalyadan İzmire gelmiş ve iş aramağa başla- mıştı. Mustafa, bahçevan Bay Rifatın yanına işçi olarak gir- miş ve orada çalışmağa baş- Tamışfı. Evelki gün ansızın or- tadan kaybolan Mustafa, aran- dığı halde bulunamamıştı. Dün cesedi, bıhcenın kuy ıısunda köyü civarında bulunmuş, derhal jandarma karakoluna ve oradan da müd- deiumumiliğe haber verilmiştir. Müddeivwmumi muavini Bay Cevad Özpay, tahkikata baş- lamış ve Mustafanın, kimse görmediği bir sırada kuyuya düşerek boğulduğunu tesbit etmiştir. Bahçelerdeki su ku- yularının — etrafına korkuluk çevrilmesi lâzimgeldiği halde bunun yapılmadığı görülmüş- tür. Müddeiumumilikçe, bu noktadan alâkadarlarlar hak- kında takibat yapılacağı söy- leniyor. Bahçe sahibi B. lha: mi, müdd:iuınumîlikqe ifadesi MAHKEMELERDE Kuzu çalmak yüzünden çıkan cinayet İki mutalea arasındaki mübaye- net mühim görüldü Bir kuzusunu çaldı diye Cu- | maovasının Sandı köyü civa- rında Ahmed dayı adında 70 lik bir adamı döğerek ölümü- ne sebebiyet vermekle maznun köy muhtarı Halil oğlu Hüse- yinin muhakemesine dün şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Ahmed da- yıyı, yaralı bulunduğu — sırada Memleket hastanesinde tedavi eden operatör Bay Nuri din- lenmiş ve demiştir ki: — Ahmed dayı hastanede dört gün yattı ve öldü. Bu ölüm vak'ası nazarı dikkati- mizi celbetti, Tabibi adli otopsi yaptı, ben otopside bulunma- dım. Vücudunun ön tarafında- ki yaralar düşmekten ve arka tarafındaki yaralar dövülmek- ten olsa bile bu yaralar, ölü- mü intaç edecek vaziyette de- ğildi ve kanaatim, bunların ölüme müessir olmıyacağı şek- lindedir. Maznunun vekili, müekkili- nin tahliyesini istedi. Halbuki tabibi adinin mutaleası, ölü- mün dayak tesirile olduğu şeklindedir. Mahkeme, maznun Hasanın 300 lira para kefaletile salı- verilmesine ve tabibi adli ile operatör Bay Nurinin fenni mutalealası arasındaki müba- yenetin halli için bu mutalca- ların birer — suretlerinin adli tıb meclisine gönderilmesine karar — vermiştir. Muhakeme talik edilmiştir. Narlıdere cinayeti Narlıdere köyü muhtarı Bay Hüseyini öldürmekle maznun Hasan ve İhsanla kendilerini bu suça teşvik etmekle maz- nun altmış yaşında Zehranın muhakemelerine dün şehrimiz mahkemesinde de- Geçen muha- Ağırceza vam edilmiştir. keme celsesinde müddeimumi |. zarı dikkate alınarak - cezala- rının tayinini, Zehranın bera- etini istemişti. Dünkü celsede maznunların müdafaaları yapılmıştır. Hasan ve İhsanın vekili, maktul muh- tar Hüseyinin önüne geleni döven, ceberut bir adam ol- ğunu söyliyerek dövdüğü ve bıçak çektiği dokuz kişinin ismini mahkemeye vermiş; bun- ların müdafaa şahidi sılatile dinlenmesini istemiş, İhsanın, hâdiseye tahrik edildiğini, muh- tar Hüseyini, maznunlara karşı tahrik edenin Zehra değil, Zeynel adında biri olduğunu, Hasanın hâdisede hiçbir alâ- kası bulunmadığını, yalnız muh- tar Hüseyine bir sandalye at- tığını ve kaçtığını, hatta boşu boşuna hapishanede yatmakta olduğunu söylemiştir. Bayan Zehranın vekili de, Narlıdere köyünün onda ikisine sahib olan müekkilinin, muhtar Hü- seyinle barışık olduğunu, hâ- dise esnasında İstanbulda bu- lunmasının — İstanbula — sattığı malları götürmek işile alâka- dar olduğunu söylemiştir. Mah- keme heyeti, gösterilen müda- in celplerine ka- rar vermiş, muhakemeyi talik etmiştir. Zimtet ve ihtilâs davası Zimmet ve ihtilâstan maz- nun Kemalpaşa kazasının Ah- mallar köyü muhtarı Hasan ve aza Ahmed oğlu İsmail Hakkının muhakemelerine dün şehrimiz Ağırceza mahkeme- sinde devam edilmiştir. Vukuf ehli tarafından verilen raporda tetkikat neticesinde zimmet ve ihtilâs mevcut olmadığı ve yapılan tahrifin zimmete para geçirmek kasdile yapılmadığı anlaşıldığı bildiriliyordu. Maz- nunların vekili, müekkillerinin İ mevkuf olarak 1/4/937 lli Arab birliği Başı T inci sahifede — vur bu spyetle kendi. hakkındaki ayiaların pek de boş almadığını iden meydana koymakta idi. Fil- hakika Emir İbuissuud kendisine atfedilen — meziyetlerin — hirçoğuna malik olduğunu kiyaset ve müdeb- birane siyaseti ile isbat etmiştir, Bunu takdir etmek için birkaç 8e ne evelki Yemen-Hicaz muharebe- sini hatırlamak — kifayet eder, Asir toprakları yüzünden aralarında çı- kan bir ihtilâhi müteakıb Hican krallığı ile Yemen arasında başla. yan ve pok kısa süren bu muhare. be esnasında Emir İbulssuudun or- dusu ezici bir galibiyet kazanmıştı. İsteseydi pek kısa bir zaman için de bütün Yemeni — istilâ edebilir, İmam Yahya hükümetine nihayet verebilirdi. Emir İbnissud durendişliğini ve hakiki kiyasetini burada göster. di. Yemeni istilâ etseydi mezheb ihtilâflarından dolayı orada hiçbir zaman küvvetle yerleşemiyecek ve bu kıt'akendisi için daima bir zaaf sebebi olacaktı. 1866 da — Prasyalı« lar (Sadova) da Avusturyalıları mağ: lüb cttikten sonra masıl bütün Avasturyayı istilâya kalkışacak yer. de ülicenabane bir salh ile bu hü. kümeti kendi davalarına kazanma- yi daha döğrü ve daha akılâne buldularsa Yemvo ordusunu — kat'i bir inbizama uğratnuş olan Emir İbaiseuud da ayni şekilde hareket etti, hiç ümid ve tahmin etmedik. leri dürüst bir sulh Mmuahedesi teklifi ile bütün Yemenlileri ken- di davasına kâzanımş oldu. O zamandanberi Hicaz büküm. darı eski Arabiltan yarımadasına filen diğilse bile manen hâkim ol- muş ve nitekim hir müddet sonra geçen sene — içinde- Trak — konuşu» muzla da bir ittifak muahedesi imzalamıştır. Bu süretle - Sariye, Filistin ve Şeria gerisi istima edi- lirse Arabistanın diğer kısımları arasında fFiilen değilse bile manen birlik tecasüs etmiş olmaktadır. Bu- gün için bu muktelif hükümetlerin idare şekilleri öyrıdır, hatta — içle- rinden bir kısmı kendilerini henüz tamamile ecuebi tesirinden — kurta» ramamışlardır. fakat ne — olursa ol- sun ortada Arab birliğine doğru atılmış bir adım vardır. Bugün çok ipıklai bir taslak haliöde olmakla beraber bu hüdise Hir emrivakidir kabcamam da hiç güphesi ağdadda tezahürat ile kargılanmış olduğunu telgraf la- rın haber verdiği Fmir İbnissuuddur. Arab toprakları üzerinde her hangi bir emel beslemediğimiz için biz Türkler Arab diyarının birleş. meye müteveceib bu kaynaşımasını sempati ile, fakat her halde dik. katle takib ediyoruz. Hamdi Nüzhet Çançar Tekirdağ Kültür direktörü Tekirdağ Kültür direktör lüğüne tayin edilmiş olan İzmir İlktedrisat —müfettişle- rinden Bay Emin Ataç, önü- müzdeki Pazartesi günü Te- kirdağına hareket eaecektir. Bay Emin Ataç, İzmirde sekiz sene muvaffakıyetle vazife gör- müştür. Yeni Vvazifesinde de muvaffakıyetler dileriz. Yerli Merinoslar Bursa havalisinde vetiştiri- len yerli Merinos koyunların- da uyuz hastalığı — çıkmıştı. Yapılan mücadele neticesinde hastalık tamamen sönmüştür. Bu mücadele için Bursaya giden İzmir baytari hifzıssıhha lâboratuarı direktörü B. Kâzım İnan, şehrimize avdet et mişlir ve bunun k muhakemeleri icab ettiğinden dava dosya- sını müddeiumuminin — tetkik etmesi için müddeiumumiye vermeği kararlaştırmış ve mu- hakemeyi talik etmiştir. Beraet Belediye hafta tatilı ruh: satnamesi üzerinde saht:ldr: