1 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

SAt 40 1/4/931 EW « Ingiliz3 gazetelerinin'ltal- ya hakkındaki hü hücumları İngiltere hükumetınm halzıkı siyasetile asla alâkadar görülmemektedir Paris, 31 (AA.) — Poeitt Parisien gazetesi Roma muha- biri Bay Guyondan aldığı şu telgrah neşrediyor: — Romadaki kanaat İngiliz gazetelerinin hücumlarının İn- giliz hükümetinin hakiki siya- seti ile hiçbir suretle alâkadar bulunmadığıdır. Hattâ burada İngilterenin İtalya imparator- luğunun hukukunua tanınması meselesinin hasli bususunda temayülü olduğu ümitle kay- dedilmektedir. Romada saml- dığına göre 24 Mayısta Mısı- rın Cenevre müessesesine gir- İnönü Kampı ikinci devre faaliyeti! Ankara, 31 (A.A.) — İnönü kampının Temmuzda başlıya- cak olan ikinci devre faaliye- tine hazırlık olmak üzere Türk Hava kurumu genel merkezi İstanbul, İzmir ve Bursada açılmış olan Türkkuşu şube- lerine ameli çalışmalarına bir an evel başlamaları için bu- günden itibaren muallim ve plânör göndermeğe — başla- mıştır. Bursaya dört plânör, Ada- naya 5, İstanbula 3, İzmire 2. Bursaya: Abdurrahman, Ek- rem, Rüstem; Adanaya: Fikri, Mehmed, Cemal Uygun; İstan- bula: Alaeddin, Cemaleddin, Selçuk; İzmire: Hüseyin, Hik- met, Bölge. Temmuz başına kadar ta- lebeye A provası verdirecek- ler, muvaffak olanlar yapıla- cak seçimden sonra İnönüne gideceklerdir. Kabine buhranı de- vam ediyor Barselon, 31 (Radyo) — Kabineyi tesise memur Bay Talavega sendika rüesası ile müzakere ve temaslarını yap- mış ve dün geç vakit Kata- lonya reisi Bay Kompaniyi ziyaret etmiştir. Saat 21 de Bay Talavegya beyanatta — bulunarak halka henüz kati birşey bildiremiye- ceğini ve ancak sabahleyin izahat vereceğini söylemiştir. Türkkuşu İzmire iki plânör gönderiyor Ankara, 31 (Hususi) — Türk- kuşu İzmire iki plânör gön- dermiye karar vermişti. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C, Halk Partisi binası içinde Telgraf: İsmir — ANADOLU Telefon: 2776 » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik aboöne ücreti 27 liradır He: yerde 5 kuruştür İGünü geçmiş nüslalar 25 kuruştur. mesi işini tetkik için toplana- cak Milletler cemiyeti asamb- lesi içtimanda bu yolda bir adım atılacağı görülecektir. Hattâ bazı mehafil İngiliz hükümet mehafilinin 24 Mayısta kat'i bir teşebbüs yapmak ni- yetinde olduğu kanaatindedir. Bu İtalyan mehafilinin söy- lediklerine göre bu hususta müzakerelere dahi başlanmış bulunmaktadır. Bu hükümetle- rin birçoğu ise şimdiden böy le bir teşebbüse muvafakatle- rını bıldırmıştır İngıltere kralı Taç giyme merasimden sonra dominyonlara gitmiyecek Londra, 31 (Radyo) — Dey- l li Siror gazetesine göre, kral Corç ve kraliçe, taç giyme merasiminden sonra dömin- yonları ziyaret etmiyecektir. Yalnız Dük De Kent Avus- turalya, Yeni Zelânda ve ce- nubi Afrikayı kral namına zi- yaret edecektir. Yeni Delhide yapılması mukarrar olan taç giyme merasimi de talik edil- miştir. B. Stoyadinoviç Nisan sonunda Raomaya gidecek. Belgrad, 30 (A.A.) — Ha vas Ajansı muhabirinden: İyi malümat almakta olan mehafile göre Bay Stoyadino- viç Bay Cianoya iadei ziyaret etmek üzere Nisan sonunda Romaya gidecek siyasi ve ik- tısadi ihtilâfları ikmal edecek olan kültür sahasında teşriki mesaiye mütcallik bir - itilâf- name imza edecektir. Merkez Bankası Müdür muavinliğine Bay Said atandı.. Ankara, 31 (Hususi) — Mer- kez Bankası umum müdür muavinliğine, İstanbul şubesi müdürü Bay Said tayin edil- miştir. Mumaileyhin yerine, İzmir şubesi müdürünün nakli muh- temeldir. 9 aylık varidatımız 14 milyon fazlasile 80 milyonu tuttu Ankara, 31 (Hususi) — Bu sene 9 aylık varidatımız, ge- çen seneden 14 milyon fazla- sile 80 milyon liraya baliğ olmuştur. Göringin bir emirnamesi Berlin, 31 (A.A. ) — Bay Göring bir emirname ile 1 Nisandan itibaren otomobil- lerde tazyik edilmiş gazın hu- susi müsaade alınmadan kar- buran olarak kullanılmasını ya- | sak etmiştir. Tokyo olimpiyadla- rına iştirak edeceğiz İatanbul, 31 (Hususi)— 940 senesinde Tokyoda yapılacak olimpiyadlara iştirak etmemiz takarrür eylemiştir. Bu hususta | diğer Avrupa hükümetleri ile | İngiltere arı İtalyan ımparatorlu. ğunun tanınmasını teklif edecekmiş İstanbul, 31 (Hususi) — U, sosyetesinin Mayısta yapacağı toplantıda İngilterenin İtalya imparatorluğunun — tanınması için diğer devletlere - teklifte bulunacağı söyleniyor. Bulgar Üniversite talebesi grev ilân etti.. Sofya, 31 (Radyo) — Sof- ya hukuk fakültesi talebesi grev ilân ettiklerinden profe- sörler bugün dershanelerin boş olmasından dolayı — derslere girmemişlerdir. Grevci talebe, üniversite talebesinin intihab hakkının reforme - edilmesini istiyorlar. Gandinin beyanatı Gandi Madras, 30 (A.A.) — Hin- distandaki Kanunu Esasi buh: ranı hakkında Royter ajan- sının muhabirile görüşen Gan- di demiştir ki: * — Bundan sonra Hindis- tana ne kalem ne de ekseriyet hâkim olacaktır. Hindistana hâkim olacak olan kılıçtır... Londra, 30 (A. A.) — Del- hiden bildiriliyor: Damdilin batısında İngiliz kıtaatile yerliler arasında bir müsademe olmuş, iki İngiliz, iki Hindli zabitle 19 nefer ök müştür. Londra, 31 (A.A.) — Daili Herald gazetesi Hindistan ah- vali hakkındaki bir yazısında İngiliz Hinistanı eyaletleri va- lilerine şiddetli umum ckono- mik isteklerine karşı lüzumun- dan fazla inadçılık göstermiş- lerdir. Vaziyet bugün o derece tehlikeli ve mühim bir hal ik- tisap etmiştir ki valiler artık güçlükleri yenebilecek — vazi- yette değildir. Nizamı iade edebilecek otoriteyi haiz ola- rak bugün bir tek Hindistan nazırı kalmıştır. Vaziyet tama- mile ve kati kötüleşmeden evel bu nazırın harekete geç mesi İâzımdır. Bombay, 31 ( Radyo ) — Bombay kabinesini sabık ma- | diye nazırı Vansiter Hoke teş- î ğ' l iklirim Saat terbiyesi Medeni hıyıuı saat terbi- yesi, intizamın en bellıhışlı şartlarındandır. Saat, insanın doğruluğa ve işin de selâmet, intizam ve emniyete — olan ihtiyacının bir ifadesidir. Garbda saat, bir kanun gi- bidir, hiç şaşmaz. Ömrümüz, saatlerden mü- rekkebdir ve böyle olduğuna göre, o saatin daima iyi işler bir vaziyette olması lâzımdır. Cebinde yanlış ve bozuk işler bir saat taşıyan insan, daima aldanmıştır. ve aldana- caktır. O saati fırlatıp atarak, hiç olmazsa doğru saatleri ta- kib suretile işini görmelidir. Arkadaşımız “K. Ö. , son bir fıkrasında bir seyyahın ğ'nh, saat yüzünden geçirdiği ir macerayı anlatıyordu. Ben size bir başkasını daha anlatayım: İzmire, birkaç ay evel bir seyyah kafilesi geliyor. Vapur, öğleden sonra saat 3,5 ta İs- tanbula hareket edecek. Sey- yahlar şehirde gezintiye çıkı- yorlar, içlerinden biri, postane önündeki büyük saate bakıyor. Sonra kendi saatinin geri kal- dığını sanarak ona göre ayar ediyor, Meğer, postanenin saati, bir saat evel durmuş imiş. Seyyah bittabi böyle birşeyi hesaba katmıyor. Çünkü onun medeni telâkkisi, böyle ihti- malleri ve tereddüdleri kabul etmez. Onun fikrince, saat doğru olması lâzım birşeydir. Bilhassa, şehir saatlerinin doğ- Tuluğu hiç söz götürmez. Zavallı seyyah, rahat rahat şurada burâda gezintiler yap- tıktan sonra saatüçü on geçe, limana geliyor. Bir de bakı- yor ki; vapur gitmiş. Çıldır- mak derecesine geliyor, fakat nafile.. Anlıyor ki; postane önündeki saat ya bozuktur, ya durmuştur ve bu - suretle, bu hâdise de başına gelmiştir. Bereket; vapur İstanbula git- tiği ve orada bir iki gün ka- lacağı için ertesi gün trene atlamış ve tehlikeyi de atlat- mıştır. Bu hâdise de saatin hayatı- mız üzerindeki tesir ve rolle- rini isbata kâfidir. Keza, vapur sefer saatlerinin değiştirildiğini bilmiyen ne in- sanlar gördüm ki, kış — vakti, iskelelerde, tiril tiril titremiş- lerdir. Bundan başka, bizde bir de randevulara karşı öyle bir lâ- übalilik vardır ki, ferdi hayat ve terbiyemiz. bakımdan çok acı bir mana ifade eder. Söz verdiğimiz — saatte, muayyen olan yerde bulunmayız, ya ge- cikir, ya hiç gelmez ve bu gibi ahvalin icab ettirdiği iti- zara da yanaşmayız. Kendi hayatımızı bile tan- zim ve kontroldan âciz bulunu- şumuz, bizim medeniyet telâk- kilerinde daha epice işlenme- ğe muhtaç olduğumuzu gös- terir. Hulâsa, bizde bir saat ter. biyesinin teessüs etmesi lâ- zımdır. Hem de buna ihtiya- cımız tasavvurun fevkinde bü- yüktür. &. Açık muhabere Eski bir şarkımın beste- lenmesi dolayısile bana müracaat eden gence: Lütfen, beni tekrar görünüz, yla 3 Türkçe ve Müuseviler Lisan birliği bir memle- ket borcudur Lisan farklarını izale ve tashih etmek zaruridir Musevilerin Türkçe konuş- ması meselesi üzerindeki an- ketimize, tama- men Türk kül- türü ile yetişmiş, © hatta bir vakit- ler medresede bile okumuş olan ve memle- ketimizin yakından B. Adato tanıdığı simalardan avukat Bay Adato da cevab vererek demiştir ki: — Garetenizi, kendisine hâs olan samimiyetle, giriştiği bu memleket işindeki mesaisindan dolayı şükran ve — minnet ile selâmlarım. Vatandaşları bir- leştiren ( duygu birliği ) nin ayrılmaz bir rüknü mahiyetinde bulunan (lisan birliği) mevzuu üzerinde durmak, gerek ferd ve gerek camia için ihmal ka- bul etmez yüksek bir memle- ket borcudur. Samimi mesainiz bu emelin tahakkuk etmesine candan çalışanlara yardım et- mekte ve işin zamana taallük eden zorluklarını ve betahsis muhtelif ve kesif halk tabaka- larına müessir olmak ve bun- larla temas etmek'müşkülâtını mahsüs bir derecede izale etmektedir. Duygu birliğinin icablarına aykırı düşen lisan farklarını izale ve tashih etmek zarüridir. 'Türk milletinin lisanı Türk- çedir ve her Türk bu güzel lisanı severek, benimsiyerek bilmeli ve konuşmalıdır. Bu kaidenin —ihmal edilemiyen icabları da münakaşayı, karşı- lıklı ithamları değil, devamlı, programlı ve şuurlu çalışmayı istilzam eder. Esasen memle- ketimiz her sahadaki inkılâb- lerile ancak müsbet ve başa- rıcı faaliyetlere saha olabile- ceğini isbat etmiştir. Bu mem- leket, ancak samimi, müsbet ve neticeye ulaştırıcı, şümullü çalışmalara müsaittir. Candan gelen hitablar ve çalışmalar her zaman, her yerde ve her sahada faydalı neticeler ver- miştir. Bu işte dahi bu yanıl- maz kaidenin güzel neticelerini toplamak kabil olacağı mu- hakkaktır. Bu yüksek gayenin tahakkukuna çalışanlar birçok vatandaşları kendilerine ancak ıstırap ve zarar verebilen bir itiyaddan kurtarmış olacaklar ve bundan, hiç şüphe yok, derin bir zevk duymuş ola- caklardır. Bu çalışmadan isti- fade edebilecek olanlar da memlekette hakiki yerlerini bulmuş olacaklardır. Memle- ketimizin her sahasında oldu- ğu gibi kültür sahasında da bu gibi noksanları izaleye mu- TAK VİM İspan ya valfak olacağına ve: bu sahad dahi bütün vatandaşların ma- nen mesud olabileceklerine we Türk olmanın şeref ve fayda- larım tatabileceklerine şüphem yoktur. Şu halde mulel:ıbil yardı . bu çalışmada dzvııı | lâzımdır. Gönüllüler iş î j ..___ hüküme Cenevreye müraca- attan vazgeçti —— Londra, 31 (ALA.) — | vas Ajansının muhabiri bil- diriyor: Diplomatik mehafile göl İspanya hükümeti şimdi gev- şemek üzere bulunan vaziyes tin tekrar vebamet kesbetme» — (li sinden korkan Paris ve Lon: drayı teskin etmek üzere İtal ya gönüllüleri meselesini - nevrenin tedkikine arzetm ten vazgeçmiştir. Ayni — mehafil, — Sovyetler birliğinin de ademi müdahale komitesinde —bu — meselenin & müzakeresine mehal bırakmı- yacağını zannetmektedir. Çün- kü vekayi hakkında elde de- Iâil mevcud olmadığını Sovyetlerin istediği gibi - bir $ tahkik komisyonunun İspanya- ya gönderilmesine de pek az ihtimal olduğunu kaydetmek- tedirler. 4 Bu mahfeller bir tahkik h eti gönderilmesi hakkınd yetler tarafından yapılan tek- hifi Grandinin son beyanatına karşı mukabele telâkki etmekte — fakat Romanın itilâfından bi tarzı hareket ittihaz etmiş ol ması bu teklifi artık muhik — göstermektedir. J Çingeneler kralı Bir aile kavgası netici sinde yaralanarak öldü. Varşova, 30— Bir aile ş sı esnasında yaralanarak ölen Leh Çingeneleri krahı Baron Mathias Kviezin cenazesi R manya ve Macaristan Çing nelerinin gönderdikleri de gelerin de - iştirakile büyü merasimle kaldırılmıştır. j Kviez birkaç sene evel nıştığı general Frankonun has| raretli taraftarından biri idi. — İtalya kralı Budapeşteye gidiyor. — Peşte, 31 (Radyo) — İtal | ya kral ve kraliçesi Konl Ciano ile birlikte 8 ni Peşteyi ziyaret edeceklerdir. Kont Ciano bu münase betle Macar hükümeti rües: ile mühim müzakereler : caktır. Yugoslavya- İtal d Anlaşması barışı takviye edecek 4 Belgrad, 31 (Radyo)— Yu goslavya mebusan meclis reisi | Bay Stevan Çiriç, İtalyanca | İstapma gazetesine beyana! da, İtalya - Yugoslavya anlağ masının, buiki memleket sındaki münasebetleri tabii bir şekle sokacağını, cihan b j şının takviye edileceğini ve iki || memleket arasında iktısadin