April 1, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

April 1, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

AĞ | ge er * Troçkistlerin tahrikâtı 4 usyanın 1937 ekonomi - programı geniştir ANADOLU ' m Cumhürıyetçiierin harb gemileri faaliyete geçti. Ki Te F NKi Ddi İhtilâlcilerin son tedbirleri, İngilterenin 1/4:937 Ha Meksika Ademi müdahale hakkında- ki noktai nuzarını bildirdi, Cenevra, 31 (ALA.) — Meksika muralbas heyeti Milletler cemiyeti çenel sekreteri B, Avenola ademi c Sıyfa 4 Moskova, 30 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: J * Gazeteler merkezi — icra komitesinin ve halk komiser- , leri heyetinin 1937 senesi milli öonomi plânı hakkındaki ka- rarını neşretmektedir. — Kararda 1936 senesi içinde ikinci beş senelik plâna aid ica siyasi ve ekonomik iş- n başarılmasında kat'i mu- kıyetler elde edildiği ve de ikinci beş senelik muvaffakıyetle bitiril- mesi için icabeden esasların cturulduğu tasrih edilmektedir. — 1936 da endüstri 1935 se- nesine nisbetle yüzde 28/4 art- ştır. Ağır endüstri $ senelik yüzde 98/3 ünü ba- iştır. Ziraâtte Volga ve er cenubu şarki mıntakala- daki şiddetli kuraklığa rağ- Kolkoz ve Sovkoz eko- ünde büyük — muvaflakı- elde edilmiştir. 5 sene- plânı pek çok aşan pamuk sulü çok mühim bir mu- z fakıyettir. ) Demiryollarının senelik nak- © liyatı yüzde 8 fazla yapılmış- ır ve demiryolları 5 senelik lânı daha şimdiden başarmış uyorlar. 1936 senesi içinde yüzde — 30 artarak kıiymeti 106 milyar leye baliğ olan eşya nak- ti plânı da — gerçekleştiril- iştir. — 1936 senesi içinde sayısı milyondan fazla artan işçi memurların ücretlerine de zamlar yapılmıştır. # Kararda milli ekonomik in> kişafında —müşahede edilen htelif aksaklıklar kaydolun- | Tarihe mü: 44 & bu âlet tarafından tek- edilecek şekilde zaptedi- tir. Bu âletin ikinci bir de, kaydettiği her haşmetlü selıiı_inci istediğinizi söyliyebi derecede — söyledi pettiğimiz zaman muavi- Dr. Bilz sizi bu elim alden - kurtaracaktır. - Şimdi zi kemali hütmetle selâmla- ve gd © Moskovada Kızıl meydao YJapon ve Alman ajanları ile Troçki ta. - raftarlarının faaliyetleri Sovyet Rus. k yayı çok mutazarrır etti Hafif sanayide, su yollarında teknik noksanlar, kömür, pet- rol endüstrileri ile diğer bazı endüstri — şubelerinde tesbit edilen plânın başarılmaması vesaire. Bu hususta deniliyor ki: Japon ve Alman ajanlarının Traçkistlerin 1936 da meydana çıkan ve bilhassa endüstrile nakliyatta kendisini hissettien | —— , açılacaktır. tahripkâr faaliyetleri milli eko- nomik inkişafını fena halde arızaya uğratmıştır. Bununla be- raber bütün bu yıkıcı faaliyet- lerine rağmen sosyalist ekono- misinin — süratle ilerlemesine mani olamamış olmaları da gösterir ki eğer iş organları daha iyi tensik edilmiş ve Sovyet rejim — düşmanlarına karşı daha şiddetle mücadele edilmiş olsaydı elde edilen muvaffakıyetlerden çok daha parlaklarına irişilmiş olacaktı. Yukarıda gösterilen noksan- ların telâfisi 1937 milli eko- nomi plânının başarılması için şarttır. Endüstri istihsalâtı 1937 için plânda 103 milyar ruble kıiymetinde olarak tesbit edil- mektedir ki, bu 1936 ya nisbetle yüzde 20 fazladır. Bunun 40 milyarı ağır ve müdafaa en- düstrisine, 10 milyarı hafif en- düstriye ve 11 buçuk milyarı da yiyecek endüstrisine ayrıl- maktadır. Plâna göre, 1937 de 40 bu- çuk milyar kilovatlık elektrik enerjisi, 150 milyon ton kö- mür, 32 milyon ton neft, 16 | milyon ton dökme- demir, 20 milyon ton çelik, 145 milyon ton bakır istihsal olunacak ve 1900 Tokomotif, 44 bin vagon, 55 bin harman makinesi, 220 ' tillâ'nınDefinesi id zabıta romanı Nakleden : F. i Benlio âgla bulunuyordu. Vücudu umumi bir atalet içinde kalmıştı. Bü- tün ıstırapları dinmiş — bulu- nuyordu. Lük, bu hali ölüm başlan- gici addetti ve kendi ken- disine: — Bunda şaşacak hiçbir şey' yok, dedi, burası vahşi ve barbar bir yer.. Buna rağmen beynelmilel adalet kanunların- n da kendisini kurtarmağa a | Masmne rağmen bu i oğlu İsmet, 14 lira kıy- mn e bir ı:'k:ü Terzi Mrîıı- izin dükkânından çaldığından yakalanmıştır. Kadını yaralamış Kemerde Sürmeli sokağında Hüseyin oğlu Şevki, sandalya ile Ali kızı Naimeyi başından yaraladığından yakalanmıştır. Taşla yaralamak Saman iskelesinde Ali oğlu Mustafa, taşla Osman oğlu Süleymanı başından yaraladı- ğından yakalanmıştır. Karısını yaralamış Kemerde Arslanlar sokağın- da İsmail oğlu Hasan, Jilet bıçağı ile karısı Hayriyeyi yü- zünden yaraladığından yaka- lanmıştır. Şişe ile yaralamak Kemeraltı caddesinde Meh- med Ali oğlu Yakup ve Halil oğlu Cevad, Mehmed oğlu Mustafayı şişe ile başından yaraladığından yakalanmıştır. Araba kazası İkiçeşmelik caddesinde Meh- med oğlu Mehmed, idaresin- deki 34 sayılı yük arabasını yoldan geçen Nesim oğlu 9 yaşında Arona çarptırarak ya- ralanmasına sebebiyet verdi- ğinden yakalanmıştır. bin otomobil, 900 bin bisiklet, bir milyon gramafon, 4 milyar metre pamuklu kumaş, iki milyon 600 bin ton şeker, 17 milyon ton ekmek ve saire yapılacaktır. Endüstri istihsalâtı 1926 ya nisbetle yüzde 19,5, ücreller vasati olarak yüzde 5, 6 arla- cak, buna mukabil maliyet fi- atleri yüzde 3 düşecektir. Bü- tün endüstri için konulan ser- maye 13 milyar 928 milyon rubledir. Ziraatte bir pund 16, 38 kilogram hesabile 6 milyar 613 milyon pund zahire, 46 milyon pund pamuk, 8 milyon kental keten ve 30 — milyon kental şeker pancarı - istihsal olunacaktır. Ziraat için konulan sermaye 2 milyar 614 milyon rubledir. Demiryolları için gündelik vasati olarak yüklenecek va- gön adedi 95 bin vagon ola- rak tesbit edilmiştir. 1936 da bu miktar 86 bin idi. Nak- lolunacak eşya da sene için 556 milyon tondur. Sermaye yekünu 5 milyar 553 milyon rübledir. 1937 de yeniden 1167 kilo- metre boyunda yeni ana hat- ları ve 1104 kilometre de ikinci derecede hatlar işlemeğe duğum halde burada en kor- kunç bir engizisyon mezalimi- ne mahküm bulunuyorum ve burası Parise 250, Brüksele de 160 kilometre mesafededir. Fakat bu sırada, Lükün bütün vücudu -bütün sinirleri kopacakmış gibi- gerildi. Bed- baht genç büyük bir ıstırapla: — Ocof... -dedi- susuzluktan çatlıyacağım!. Lük, gene şuurunu — kaybe- der gibi oldu; kuvvetli iplerle bağlanmış olduğunu unuttu ve suya doğru atıldı. Şiddetli susuzluk Lükte he- zeyan husule getirmeğe başla- di. Lük, hemen yakınında güzel bir ahenkle akan suları uzakta sanıyordu, Bağlı ol- ni | metrelik te elektrikli şimendi- [mikuı 27 milyon 518 bin e. protestosuna sebebiyet verdi — Başı 1 inci sahifede — birkaç haftadanberi âtıl bir bir vaziyette kalan cumhuriyet filosunun da mücadeleye mü- essir bir şekilde iştirak etmeğe başladığını kaydetmektedirler. Valânsiya, 30 (A.A.) Neşredilen bir resmi tebliğde bildirildiğine göre cumarlesi günü gecesi Cumhuriyetçi fi- loya mensub mütcaddid gemi- ler İdizadaki — istihkâmları ve | askeri — kışlaları bir suürette bombardıman etmiştir. Ayni zamanda diğer cum- huriyetçi harb gemileri de Ma- yorka adasında Sallerdeki is- | tihkâmları, deniz tayyaresi üs- sünü ve Tradyo istasyorunu bambardıman etmiştir. Sallerde birçok yerlerde yangınlar çık- mıştır. Bu tebliğin tebarüz ettirdi- ğine göre, cumhuriyetçilerin bu bombardımanları muhte: mel olarak İtalya tayyareleri tarafından şark sahillerine ya- pılan hava hücumlarına bir mukabele teşkil eylemektedir. | Portekiz talebesinin ikinci | kervanı Lizbon, 30 (AA. ) - müessir İ 50 Bundan başka 561 kilo- fer hatları kullanılmıya başla- nacaktır. Su yollarında 1 milyar 210 milyon rublelik işler yapılacak, 880 kilometrelik yeni su yol- ları açılacaktır. 128 kilomet- relik Moskova-Volga — kanalı da işliyecektir. Hava nakliyatı 25 milyon ton olacaktır ki, bu 1936 ya nisbetle 9619 fazladır. Eşya nakliyatı 423 artacak ve kıy- meti 131 milyar rubleyi bula- caktır. Yeniden 10,5 — milyar rublelik ev ve mesken yapıla- caktır. İlk ve ortı tedrisatta oku- yanların sayısı 30 — milyonu bulacaktır. 1936 senesinde bu | idi. Sağlık işlerine de 7 milyar 528 milyon ruble tahsis olun: muştur. 1936 daki tahsisat 5 milyar 803 milyon ruble idi. | Karada 1937 senesi milli ekonomi plânının başarılması bütün endüstride ve diğer bellibaşlı işlerde ikinci beş senelik plânın fazlasile tahak- kuku demek olacağı ehemmi- yetle kaydolunmaktadır. suya kadar varmasına meydan bırakmadı. Lük, hararetin şiddetili te- sirile suya doğru birkaç defa atıldı, fakat bağları daima suya yaklaşmasına mani olu- yordu. Lük delirmek üzere idi. Bütün kuvvetini ve irade- sini topladı, yere, yüzükoyun yattı; sinirlerini azami derece- de gerdi ve suya parmakları- nın ucunu olsun değdirmeğe | çalıştı ve, bu arzusuna mu- | valfak oldu; — parmaklarının ucu bu buz gibi ve bol, akıp duran suya değdi. Güzel bir serinlik bütün vücuduna dağıldı ve Lük ıslak parmaklarını ağızına götürmek istedi. parmakları kuru- | daki bir taarruzlarını tardey- | | | bardımana mukabele olmak Kamyon Lızbondan Sevillaya bareket etmiştir. Bu kamyon kervanı Portekiz üniversite ta- lebelerinin Franko ordusu ya- ralılarına elbise, ilâç ve yiye- cek göndermek üzerek teşkil edip yola çıkardıkları ikinci kervandır. Müdafaa meclisinin kararı Mardin, 30 (A.A.) — Mü- dafaa meclisi öğle vakti aşa- ğgıdaki tebliği neşretmiştir: “Milisler asilerin -Aravaca- lemişler ve müteakıben muka- bil taarruza geçerek düşma- nın Ön saftaki birçok mevzi- lerini işgal eylemişlerdir. Milisler Avila cephesinde de ilerlemişler ve Aranjues mıantakasında — Cuesta - Della Reinada taarruzlarını tardey- lemişlerdir. Guadelajara — cephesinde iş'ara şayan birşey yoktur. İngiltere protesto ediyor Londr, 30 (A. A.) — Roy- ter bildiriyor: “ — İngiliz. Akdeniz filosu başkumandanına talimat — ve- rilerek bu ay içinde İspanyol asi harb gemileri tarafından durdurulan Meninrid ve Sta- helm ve Spring Vear ismin- deki üç İngiliz gemisi hakkın- da Gadix asi makamları nez- dinde protestoda bildirilmiştir. Bu protesto notasında bu hareketin beynelmilel hukuka muhalif olduğu, zira asi harb kemilerinin bu kabil ahvaldeki hak ve salâhiyetlerinin yalnız işaret teatisi suretile isticvaba münhasır bulunduğu bildiril- mektedir. İngiliz hükümeti, İngiliz ge- milerile harb malzemesi nak- lini yasak eden kanuna kat'i- yen riayet edilmesi için elinden geleni yaptığından bu üç hal- de asiler tarafından ittihaz edilen hattı hareket yerinde değildir. İngiliz hükümeti, İn- giliz gemilerinin bundan böyle açık denizde durdurulmıyacağı hakkında temınat istemektedir. Salamanka, 31 (Radyo) — Hükümet tayyarelerinin Sara- goza şehrine yaptıkları bom- bulunması üzere asi tayyareler de Mad- rid civarını bombardıman et- mişlerdir. Bu bombardımanda bir milis tayyare karargâhında 12 tayyare yanmıştır. Karargâh | asi tayyarecileri bu muvaffakı- yetlerinden dolayı tebrik et- miştir. gibi: — Abı hayat.. Su.. Diye haykırdı. Ve... Hezeyan hali başladı. Su.. SKĞ — Bonjur Ploç! | — Bonjur kardeşim... Na- sılsın? | Sigisbertin yüzünün — sert | hatları biraz düzeldi: — Herşey yolunda.. Doktor Bilzin usulü mükemmel neti- celer veriyor. Şimdi hiç isti- rabım kalmadı. Dedi. Kont Trolveş nefis sigara- lardan bir dane yakarak: — İyi haberler var mı? Diye sordu. — Var. Fakat iyi veya lena olduğuna — hükmedemiyorum. müdahale müzakerelerinin hali ha- zırdaki vaziyeti hakkında Meksika hükümetinin noktaj naşarımı bildi. ren bir nota vermiştir. Nota, Konseyin — toplanması hakkında hiçbir talebi ihtiva et memekle beraber İspanyanın maruz kakdığı bastalığı ve dabili harbe nihayet vermek — bususunda siyaset azalarının faaliyete geçmelerini is temektedir. Notz, ayni samanda ademi mü: dühale — komi bazı — azaları tarafından kanın Valânsiya hükümetine yardım - ettiği bakkım daki arma devap vermektedir. Meksika Valünsiya bükümeti. nin kanunn sasi çerçevesi dabilin- de idere edilen yegâne hükümet olduğunu ve İspauya - ile Meksika urasındaki münasebatın hukuku dü- vel kaldelerine tavıomile uygun bu Tuovduğunu hatırlatmaktadır. İtalya kralı Prens Pola nişan verdi Belgrad, (AA) — İtalya kralı, Yugoslavya naibi prens Pola Annunciata nişanını tev- cih etmiştir. Kral bu nişanı gerek naip prense ve ailesine gerekse Yugoslavyaya - karşı muhabbetinin bir nişanesi ola- rak kabul etmesini naip prens- ten rica etmiştir. L Cıxı Dalmeyra cephesinde Mat- riden 12 kilometre uzakta asi- ler milislerin büyük bir taar- ruzunu defetmişlerdir. Madrid - cephesinde milis- lerin Mahamonda mevkiine karşı yaptıkları taarruz iyi ne- tice vermiştir. Londra, 31 (Radyo) — Ni- yoz Kronikl gazetesine göre, milislerin, son muvaffakıyetleri İspanyadaki vaziyeti değiştire- miyecektir. — Asiler — Madrid üzerine büyük bir taarruza ha- zırlanmaktadır. Eğer bu teşeb- büs ademi muvaffakıyetle ne- tcelenirse aksi tesiri mühim olmıyacaklır. Madrid, 31 ( Radyo ) — Havas Ajansının Madrid mu- habirine göre, dün asiler ara- sında büyük bir faaliyet vardı. Merkezde bir taarruz için mühim hazırlıklar vardır. Sa- at 23 te asi tayyareler Mad- ridi şiddetle bombardıman et- mişlerdir. Hükümet kıtaları ve tayyareleri hemen — faaliyete geçerek bütün taarruzlara karşı duracaklarını göstermişlerdir. Cebelüttarık, 31 (A.A.) — Öğrenildiğine göre Almeria- dan gelen hükümet kıtaları Notril civarındaki asi kuvvet- lere taarruz. ederek - bunlara büyük zayiat verdirmişlerdir. Asilerin Malaga istikametinde ricat ettikleri bildirilmektedir. Ploç da bir sigara yaktı ve: — Birisi 13 numaralı aja- nın Paristen, diğeri de Baron Fon Miltagın Berlinden verdi- ği iki şifreli rapor! Diye ilâve etti. — Dünkü suallere cevap mı? — Eveti — Dinliyorum. - Ben zaten şifreleri hal- letlim. Bu, Parisin notasıdir. Okuyorum: *Lük — Oberten 1896 da doğmuş noter Danyel Ober- ten ile Şanotun oğludur. Ma- dam Obertenin zevci sağ ol- duğu müddetçe hiçbir. kimse ile şüpheli bir teması yoktur. Fakat kocasının ölümünden iki sene sonra, şik ve yüksek coda ESeSDi ğ imin