19 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

19 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

pT Sayfa 4 Yeni Ispanya kabinesini mutediller teşkil etti — Asiler, Baleare bir ihraç hareketi yapmak niyetinde bulunuyorlar Bi Valânsiya, 18(Radyo)— Ye- ni kabineyi teşkile çalışmakta olan Bay Negrin; başında bu- lunaceğı Hükümetin asilere karşı sonuna kadar mücadele edeceğini, İspanyanın hürriyeti için çalışacağını; Parti mese- lelerini nazarı dikkate almıya- cağını söylemiştir. Londra, 18 (Radyo) — Ga- zeteler, Balcar ve Kanary kru- vazörlerile altı muavin kruva- zörün asker dolu olduğu hal- de San Salver istikametine ha- reket ettiğini yazmaktadırlar. Asilerin, Bilbao — Laredo arasında bir ihraç teşebbü- sünde bulunacağı sanılmak- tadır. Madrid, 17 (A.A.) — Son bombardıman esnasında ya- ralanan Romanya konsolosha- nesinin İspanyol şoförü dün ölmüştür. Valânsiya, 17 (AA.) — Fransız umumi - federasyonu — genel sekreteri Jouhaux - tay- yaâre ile buraya gelmiştir. , Cebelüttarık, 17 (A.A.) — Maine hastane gemisi içinde 450 mülteci oldeğu halde Valânsa hareket etmiştir. Valânsiya, 17 (A.A.) — Bu- rada zannedildiğine göre B. — Negrin hariciyeyi muhafaza etmesini Delvayodan rica ede- — cek ve harbiye, bahriye ve hava bakanlıklarını ihtiva ede- — cek olan milli müdafaa bakan- bğını kabul etmesi için Prie- — todan ricada bulunacaktır. Gazetelere beyanatında Neg- — Tin, asilere karşı mücadele ya- — pacak ve İspanyanın istiki uğrunda çarpışacak bir hü- — kümet kuracağını ve bu. hu- susta part! mülâhazalarını na- zarı itibara almıyacağını söy- lemiştir. Londra, 17 (A.A.) — Bü- tün İngiliz gazeteleri İspanyol | Balcares ve Banarias kruva- zörlerile altı muavin kruva- — zörün askerle dolu olarak — BSantander istikametinde gitti- ' ğine dair bir haber neşret- miştir. — Nasyomalistlerin Bilbao ile Laredo arasında bir ihraç te- — şebbüsünde bulunacakları zan- — komünist, bir sol cumhuriyet- /— perver, bir Katalonya ve Bask — Asi kuvvetlere — “Siyahok, — köyünü de — ğer bir kıta da, Basklar tara- — findan tahliye edilen yerleri — nedilmektedir. Sen Jan Doloz, 18 (Radyo) mensup kıtası Moroyeta işgal etmiştir. Di- “teslim almaktadır. — Valânsiya, 18 (Radyo) — — Saat 23 de Bay Egrini yeni E İlplnyol kabinesi listesini cum- : Azanaya vermiştir. aşvekil ve Maliye — Nazırı, Jiral Hariciye Nazın, — Endaleçyo Peryeno Milli Mü- — dafaa Nazırıdır. Kabineye üç sosyalist, iki — milliyetperveri girmiştir. — Bay Largo Kalero ve Ha- — riciye Nazırı Bay Alvares Del K — Vayo kabineden hariç kalmış- — lardır. ' Basklar dehalet ediyor — Salamanka, 18 (Radyo) — - Yüzlerce Bask ailesi asi kuv- vetlere dehalet etmekte ve h 'bunlıı*knmplırı sevkedilmek- ı_ Asilerin ileri hareketleri de- vam etmektedir. Gorinkar Mo- röyeta yolu tamamen temiz- lenmi; Tıhlıyo işine Belçika da iştirak etmeli diyorlar Bilbao, 8 (Radyo) — Bel- çika mebusu Bay Blini ve ar- kadaşları bugün Bask cephe- sini gezmişlerdir. Bu mebuslar Bilbaonun tahliyesi işine Bel- çikanın da — iştirakine lüzum görüyorlar. Valânsiya, 18 ( Radyo ) — Kalabalık bir halk kütlesi önünde asi tayyarelerin öldür- dükleri 47 ölünün cenaze me- rasimi yapılmıştır. Bunlar ara- | sında on beş gün evel Valân- siyaya gelmiş olan bir Fransız da vardır. Bordo, 18 (Radyo)—İspanya Cumhuriyetine mensub iki mit: ralyözle müsellâh bir tayyare Satanderden gelirken yolda sukut etmiştir. Tayyare parça- lanmış fakat pilotlara bir şey olmamıştır. Tayyareler, hava- nın fenalığı hasebile yolu kay- bederek Bordoya düştüklerini söylemişlerdir. Tayyareciler Bilbaoya git- mek fikrindedirler. Valânsiya, 18 (A.A.) — Kar bine şu suretle teşekkül et- miştir: “Başvekil, Maliye, İktısad ve Ticaret Nazırı: Sosyalist Juan Negrin, Hariciye Nazırı: Solcenah cumhariyetçilerinden Jose Giral, Milli müdafaa Na- zırı: Sosyalist İndalecio Prieto, Adliye Nazırı: Bask Nasyona- listlerinden Manuel De İruju, Dabiliye Nazırı: Sosyalist Ju- Hana Zagoi, Maarif ve sıhhiye Nazırı: Komünist Vesis Her- nandez, Ziraat Nazırı: Komü- nist Vicente İribe, Naha ve münakalât Nazırı: Cumhuriyet ittihadından Bernardo Giner De Los Rios, İçtimai muave- net Nazırı: Katalonya solce- nahından Jaime Ayguade., Yeni kabine halk cebhesini teşkil eden bütün siyasi par- tilerin mümessillerinden mü- rekkebdir. Umumi iş ittihadı ile milli iş konfederasyonu ka- bineye iştirak — etmemişlerdir. Propaganda nezareti hariciye nezaretinin bir dairesi haline gelmiştir. 48 yaşında olan B. Negrin Madrid mebusu, Dr. ve Mad- rid üniversitesi bioloji profe- sörüdür. İktısadi ve ameli me- selelerde mütehassış olarak tanınmıştır. Başvekil B. Negrin ile B. Brieto derhal vazifelerine baş- lamışlardır. Vaşington, 18 (A.A.) — Amerikan münakalât kumpan- yaları Nevyork-Paris hava mü- sabakasına muarızdırlar. Lindberg kendisinin yapmış olduğu maruf seferinin hatı- rasını tesid için yapılan mera- sime iştirakten imtina etmiştir. Diğer taraftan Kanada hü- kümetinin Kanada yarışının icrasına muhalefet edeceği ya- r resmi haberlerden anlaşıl- maktadır. Dedikodu yapma spor yap ANADOLU m,“ Sarhoşun ıııarı/alı Atf oğlu Vehbi, sarhoş olarak Kâğıthane caddesinde dolaşırken Hasan kızı Arife ile Ath dövmüş ve yakalan- mıştır. Tatar Nazmiye yakalandı Sabıkalılardan Tatar Naz- miye, Kaymakam Nihatbey caddesinde gürültü ettiğinden yakalanmıştır. Kadını dövmüşler Kuruçay mahallesinde, Meh- met kızı Melihayı döven İbra: him, Osman ve Hasan Adli- yeye verilmişlerdir. Taşla yaralamış Mehmet oğlu 10 yaşlarında Mehmet, Karşıyakada Soğuk- kuyuda İsmail oğlu İzzetin ka- fasını taşla yarmış ve yaka- lanmıştır. Karısını sopa ile dövmüş İsmail oğlu Cafer, öteden- beri arası açık bulunan karısı Naciye ve kayınvalidesi Mih- ribava Haciali caddesinde rast gelmiş ve herikisini de sopa ile dövmüştür. Cafer, zabıtaca yakalanarak Adliyeye — veril- miştir. Kaçak tütün Karantinada Arabhasan ma- hallesinde oturan Hüseyin oğ- lu Halil İbrahimin evinde ka- çak tütün bulunduğu zabıtaya ihbar edilmiş, yapılan araştır- ma neticesinde 260 gram tü- tün ve bir tütün kıymağa mah- sus havan bulunarak müsadere edilmiştir. Bugün hep güleceğiz H Galatasaray Bir tebliğ neşre'ti İstanbul, 18 (Hususi) — Ga latasaray kulübü, bir tebliğ neşrederek Ankaradaki maç- larda bitaraflığından — şüphe edilen hakem Nihadın Galata- sarayla temas ve alâkası ol- madığını beyan eylemiş ve Nihadın Galatasaraydan fazla Güneş kulübü ile temasta bu- lunduğunu bildirmiştir. Kütahya elektrik santralı.. Kütahya, 17 (A.A.) — Kü- tahyadada kurulacak olan bü- yük elektrik santralı için mü- tehassıslardan mürekkeb bir heyet şehrimize gelmiştir. San- tralın şehre yedi kilometre mesafedeki Akköprüye kurul- ması takarrür. etmiş gibidir. Heyet aynı zamanda istimlâk edilecek yerleri de tesbit ede- cektir. Edirnede hayvanata şarbon aşısı yapılıyor Edirde, 17 (A.A.) — Trak- yanın hertaralında baytarlar ve fen memurları tarafından eneme ameliyesine ve bir yandan da şarbon aşısına baş: lanmıştır. Bu plân beş yıl devam — edecektir. İkinci yıl bununla bitmiş oluyor. Bu sene beyaz peynir ve kaşar mandıraları daha faal ve daha toplu çalışmaktadır. Yeniden yapılan modern man- dıralar çoktur. Edirne vilâyeti mandıraların adedini 45 den 30a indirmiş ve böylelikle masrafları, gidip gelme hiz- metlerini daha ekonomik bir MAHKEMELERDE Eczacı B. Mehmedi olduren Arif Maznunun parmağındakı kan le- kesi hâdise ile alâkadar değilmiş Cumhuriyet meydanı ve es- ki Fuar sahası civarında ecza- cı Bay Mehmedi öldürmekle maznun Bay Taliboğlu Arifin muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde nak- zen devam edilmiştir. Bu cel- sede şahid sıfatile polis me- muru Bay Cavid ve Vahab dinlenmişler ve bir çocuğun, Fuar sahası civarında bir ci- nayet vukubulduğunu haber vermesi üzerine derhal oraya gittiklerini, katil Arifi yakala- dıklarını, karakola götürdük- lerini söylemişlerdir. Şahidler, Arifin üzerinde sarı renkte bir bıçak kını bulduklarını ve parmağında da bir kan lekesi gördüklerini, bu kan lekesinin ne olduğunu sorduklarını, maz- nunun da: — Bu lekenin, hâdise ile alâkası yoktur. Cevabını ver- diğini söylemişlerdir. Diğer şahit polis B. Salâ- hattin ve Vahab aynı şekilde ifadede bulunduktan sonra demişlerdir ki: — Maznuna parmağındaki kan Jlekesinin ne olduğunu sorduk: — Bu İlekenin, cinayetle alâkası yoktur. Eczacı Meh- met, bana tabanca çekmişti, bu silâh, Arap Ali adında biri tarafından kaçınldı, polis- ler, bunu doğru söylesinler. Dedi. Müddeiumumi muavini Bay Şevki Suner de bu meselea hakkında şahitlerle — maznun sualler sordu, şahitler, malü- matları bulunmadığını, maz- nun da bunun insan kanı le- kesi olmadığını söylediler. Bazı şahitler gelmemişti. Bu şahitlerin celbi için muhake- me, başka bir güne bırakıldı. Tahliye edildiler Seferihisarın Dikmen dağın- da Yürük Osmanın çadırını basarak parasını gasbeden ve karısı Güllüyü yaralayan Os- man oğlu İsmail ve Yusufun muhakemelerine dün nakzen başlanmıştır. Suçlulardan celsede: — Biz mahküm olduktan sonra davacılar; bu suçu on- lar işlemedi, günahlarına gir- dik demişler. Bu da gösteri- yor ki biz suçlu değiliz. De- miştir. Müdafaa şahidi oğlu Nuri de: — Bir gün kömür yakıyor- düm. Osman yanıma — geldi. Çadırının yakıldığını, eşyala- rının çalındığını söyledi. Hep birlikte çadıra geldik, fakat çadır yanmamıştı. O — zaman yalnız eşyalarım çalındı, dedi. Karısı — Güllüye, — eşyaları kimin çaldığını ve kendisi- vi kimin yaraladığını — sor- dum. O da, yerli - değildiler tanıyamadım, — diye — cevab verdi. Demiştir. Bayram oğlu Yusuf ifade- sinde demiştir ki: — Bir gün Güllüyü gördüm, bana bu adamları haksız yere yaktım, dedi. O zaman, İsmail ve Yusuf hapiste idiler. Mahkeme gelmiyen şahid- lerin celbi için başka güne bırakılmış, iki senedir mahbus bulunan İsmail ve Yusufun tahliyelerine karar verilmiştir. İsmail, dünkü Mahmud Izmirliler temiz süte kavuşuyor Sütçülere talimatnameye uymala- rı için 20 gün Süt talimatnamesinin tatbi- kine başlandığını yazmıştık. Umumi hifzıssıhha kanununun 171 inci maddesine göre ha- zırlanan talimatnameye uygun bir şekilde sütçüler buz do- lapları yaptırıp süt güğümle- rini bu dolaplara koyacak, sütlerini temiz bir şekilde hal- ka satacaklardır. Bunun için sütçülere yirmi günlük mühlet verilmiştir. Hazırlanan nümune çok güzeldir. Süt güğümleri- nin içine konulacağı kasaların içi çinko kaplı olacak, buraya buz doldurulacak, süt güğümü içine süt konduktan sonra bir daha açılmıyacak, süt, güğü- mün camekânlı — kısmındaki kurnasından akıtılacak, süt öl- çülerini yıkamak için kasanın bir tarafında da temiz su bu- lunacak, her süt verişte, sütçü ölçüleri yıkıyacak ve came: kânda muhafaza — edecektir. İzmirde bazı sütçüler, talimat- nameye uygun şekilde süt ka- saları yaptırmışlardır. Bu ka- £ Nerede hareket orada ğerelıet mühlet verildi salar, hayvanlar üzerinde ta- şındığı gibi Brik üzerlerinde de taşınabilecektir. İsterlize süt satmak için de Belediye sağ- hk işleri müdürlüğü tetkikler yapmaktadır. Katil mahküm oldu 600 lira da tazminat verecek İzmir-Urla yolunda bir ge- zinti esnasında sarhoşlukla oto- mobil içinde arkadaşı Mehmed Kâmili tabanca kurşunile öl- düren Yahya oğlu Alinin, şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde muhakemesi neticelenmiş, Ali- nin Türk ceza kanununun 449 uncu maddesi mucibince on iki sene ağır hapsine ve vereseye 600 lira ölüm tazmi- ratı vermesine hükmedilmiştir. Bulgar kabinesi |Mühim tadilâta uğrıyacak Sofya, 18 (Radyo) — Ya- rın (bugün) Köse İvanof ka- binesinde mühim tadilât ya- pılacaktır. İstifa etmiş olan Ticaret Nazırının yerine Filibe tüccarlarından biri getirilecek, dah kaç nazır değiştiri- 19 Mayas 99 / İktısod Vekili Bugün İstanbuldan An: karaya dönüyor İstanbul, 18 (Hususi) — Şehrimizde bulunmakta - olan İktısad Vekili Bay Celâl Bar yar, bugün kömür depolari için iki milyon lira sarfile ya- pılacak inşâat işini ve l"lıliç"| teki tezgâhlar meselesini ted: — kik etmiş, alâkadarlarla görür — şerek izahat almıştır. ? İktısad Vekili öğleden son- ra Belçikalı mühendis B. Ni- | yerin (milli ihrak maddelerinin — sulh ve harb zamanındaki ro- Tü) mevzulu konferansında ha> zır. bulunmuştur. Bay Belâl Bayar, yarın ak: şam Ankaraya dönecektir. Nevyork-Paris hava yarışı neden kaldı? Vaşington, 18 (A.A.) — Hariciye Nezareti aşağıdaki | notayı neşretmiştir: l *“Amerika hükümeti Lind- bergin — seyahatinin onuncu yıldönümünü tesid etmek mak- — sadile Fransayı Nevyork-Paris — yarışı tertib etmeğe sev eden dostane ve âlicenabane se" | bebleri pek iyi takdir ederek — evvelâ bu teşebbüse yardım etmeğe muvafakat etmiti. ğ Bilâhare yapılan fenni ted- kikler neticesinde Amerika hükümeti bir kâç insanın ha- yatını lüzumsuz yere tehlike- ye koyacak ve hava nakliya- tının emniyeti hakkında halktâ fena bir tesir bırakabilecek olan bu teşebbüsün arzettiği muhatarayı nazarı itibare al rak yarışın yapılmasına mani olmağa, bu hususta Fransız — makamatına bir nota zondeı ğ meğe karar verimiştir. K. Cıano-DrummonJ mülâkatı.. Londra, 18 (A.A.) — Ciano-Drummond - mülâkatın: dan bahseden Times gazetesi diyor ki: . Bu görüşme esnasında iki memleket. gazetelerinin vaj yeti tedkik edilmiştir. Sanıl dığına göre bir çok mesele: lerde ve ezcümle garb pakti — meselesinde anlaşmalara dâ varılmıştır. ç Garp paktı müzakerelerine — yakında yeniden başlanmasi — ümid edilmektedir. İki devlet — Habeşistanın Milletler cemiye" tinden uzaklaştırılması ve İtal- 4 yan imparatorluğunun tanın- ması hususlarını da ayrıcâ görüşmüşlerdir. Taarruz faaliyeti î devam ediyor. — Salamanka, 18 (Radyo) — | Havaların çok fena olmasınâ rağmen General Mola Bilbw taarruz faaliyetine devam et mektedir. 3 Asi kuvvetler bugün leıü' ko, Lavaledoresitayi işgal mişlerdir. Bir asi kıta, Bi ) di dağından cenuba doğrV sarmıştır, Asi - tayyareler, Gıldiyıw hattını şiddetle bombardımı .3 etmiştir. 24 saattenberi asil! re iltica eden firari mil çoğalmaktadır. Bay Mussolini tay yare ile bir tür yap Roma, 18 (Radyo) — Mussolini dün akşam mt de Linoryodan kendi ta; resi ile Libdo, Roma, Anci) Neneno ve Gaeta bir tur yapmış ve