20 Mayıs 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

20 Mayıs 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| Beklenen hnetice *Habeşistan Uluslar Sos- vyetesinden çıkarılıyor İlsviçre de'dahil olduğu halde bazı devletler buna taraftar Londra, 19 (Radyo) <— 'Ha: beşistanın Milletler cemiyetin- den çıkarılması meselesine da- ir Milletler cemiyeti asamble- sinin önümüzdeki toplantısında karar verileceği kat'i şekilde söyleniyor. Hatta Milletler ce- miyetine dahil bulunan İsviçre, Fransa, Sovyet Rusya ve daha bazı mühim hükümetler bu noktai nazarı terviç etmekte- dirler. Fakat böyle bir teklifi, Milletler kendileri yapmak istememektedirler. İsviçre azasından bir meclisine zat, | riciye | nevreye gideceğinden Bğhse- Mille! telerden biri tarafından böyle bir proje hazırlanması müta- sında bulunmıış(ur Habe- 1 cemiyetin- ına muhakkak T cemiyetindeki komi- den çıkarılac nazarile bakılıyor. Negüsün, böyle bir karara karşı ne yapacağı merakla bekleniyor. Londra, 19 (Radyo) — Ha- Nazırı B. Edenin Ce- den Deyli Telgraf B. Edenin. Milletler cemiyeti toplantısında bir açılış söylevi söyliyeceğini, cemiyetin bu toplantısında İspanya mese- lesinin görüşüleceği gibi Ha- beşistanın, Milletler cemiye- tinden çıkarılmasının da ka- rarlaştırlacağını — yazarek di- yor ki: “Habeşistan, bukukan Mil- letler cemiyeti azası kaldıkça İngiltere ve İtalyanın arası daima açık kalacaktır. Halbuki Fransa ve İngiltere- nin Habesistan işinde halledil- mesini istedikleri bir çok mü- him noktalar vardır. güzelesi, Türkiye-İngiltere münasebatı —— . —— — Başı 1 inci sahifede — evel Başvekil İnönü ile uzun süren bir mülâkat yapmış ve bu mülâkattan iki taraf beşuş bl alasa ilo- ayıslımışle lur. Londra, 19 (A.A.) — Tür- kiyenin Londra büyük elçisi dün akşam Başvekil İsmet İn- önü şerefine bir ziyafet ver- miş ve bu ziyalette Hariciye Nazırı Eden de hazır bulun- muştur. İstanbul, 19 ( Hususi ) — Berlin Radyo haberlerine gö- re, Başbakanımız İsmet İnönü ile İngiliz ricali arasında ce- reyan eden müzakereler, dün akşam sona ermiştir. Ayni ha- berler, neticenin, büyük bir merakla takibedilmekte oldu- ğunu bildirmektedir. Londradan verilen bir Ajans haberinde ise, dün akşam Londra sefarethanemizde — ve- rilen ziyafette, İngiltere Hari- €iye Nazırı Bay Edenle Baş- vekilimiz arasındaki görüşme- lerin, umumi mahiyette olduğu ve hiçbir anlaşma yapılmadığı zikredilmektedir. Almanya bir Garp misakına girmeğe hazır Londra, 19 (Radyo) — İn- giliz gazetelerine göre, Lon- drada Alman ve İngiliz siya- sileri arasında yapılan müza- kerelerde, — Almanyanın bir Garp misakı imzasına hazır olduğu anlaşılmıştır. Bu misak ile Fransa, Bel- çika ve Felemenk hududları tamamen taarruzdan masun addedilecektir. Pariste Seylâb oldu.. Paris, 19 (Radyo) — Dün akşam üzeri şiddetli bir fırtına olmuş ve müthiş yağmurlar yağmıştır. Yağmur, birçok yer- lerde seller — husule gehymış . Şiat ge Arnavudluk isyanı Komünistlikle alâkadar değildir ve olamaz Paris, 18 (A A.) Petit Journal gazetesi şimdi Pariste bulunan Arnavud ricalinden birinin şahsi kanaatini bildir- mektedir. Bu zata göre isyan hareketi 1935 senesindeki ih- tilâlin temadisinden ibarettir. Bu ihtilâl hneticesinde kral memlekette serbest temayüllü bir kabine teşkil etmeğe mec- bur olmuş ve Ethem Toto bu kabinede o zaman başvekâlet- ten daha mühim olan dahiliye nazırlığı makamına getirilmişti. Toto ile şimdiki — ihtilâl li- derleri sadece memlekete gas- bedilen - kanunuesasideki ser- bestlikleri iade etmek istiyor- lardı, İsyanı bir komünist hareketi addetmek doğru değildir. Ame- le sınıfının mevcud. - olmadığı bu ziraatçi ve küçük irad sa- hiblerile meskün memlekette komünistlik yoktur. Karışıklık daha vahim bir şekil alsaydı ecnebi bir devletin müdaha- | lesinden korkulurdu. Böyle bir müdahalenin vukubulması için şimdi artık hiç bir sebeb kal- mamıştır. Belgrad, 19 (Radyo) —Ar- navutluktaki isyanın sergerdesi, eski Dahiliye Nazırı Etem Toto, yanındaki kuvvetlerle Yunanistan hududundan Yuna- nistan arazisine geçmeğe te- şebbüs etmişse de hükümet kuvvetlerinin aldıkları tedbir- ler yüzünden buna muvalfak olamamıştır. Şimdi Yunanistan kududuna yakın bir dağda gizlenen sergerdenin hükümet kuvvetleri tarafından sıkıştırıl. dığı haber - veriliyor. Etem Totonun bu isyan hareketi, bir delilik addedilmektedir. Asilerin ilk muvaffakıyetlerinin sebebi Ergiri Jandarma komu- tanı İsmail Bilbek ile civârda- ki bazı kasabalar Jandarma komutan ve kuvvetlerinin asi- Tara ilkikalb atmasidir. Froiri CANADOLU Pa Yankesicilik f Ramazan oğlu İbrahim -ile Yusuf oğlu Bekir, Havra so- kağında, Ahmet oğlu Meh- medin yankesicilik suretile 282 kuruş parasını çalmışlar ve yakalanmışlardır. Jiletle yaralamış Gazi bulvarında bir vak'a olmuş, Yasin oğlu Ömer, İs- mail kızı 10 yaşlarında Ce- mileyi jiletle yüzünden” ve dü- dağından yaralamiıştır. 'Ömer yakalanmış, Cemile tedavi ak tına âlınmıştır. : Gazoz şişesini atarken Karantina' Tramvay cadde- sinde Mustafa oğlu Haydar, sarhoşlukla bakkal Aliye ga- zoz şışesı atmak istemiş, fa- kat şişe duvara çarpınca ora- da bulunan Esma adında bir kadının yüzünü parçalamıştır. — Fransa Ademi müdahale an- laşmasını ihlâl etmiş — a— Berlin, 19 (A.A.) — Deut- cher Dienst gazetesi 17 hü- kümetçi İspanyol tayyaresinin Pau tayyare meydanına tesa- düfen inişlerini — mevzubahs ederek bizzat birçok Fransız gazetelerinin neşriyatına — isti- naden Fransanın bu tayyare- İspanyaya — sevke'mek suretile ademi müdahale an- laşmasını açıkça iblâl ettiğini yazıyor ve diyor ki: “Esasen bu — tayyarelerin Bilbaoya gitmek üzere San- tanderden hareket ettikterini ve yollarını şaşırarak ta Fran- saya kadar geldiklerine inan- mak için insanın hakikaten budala olması lâzımdır. Her halde bu 17 tayyare İspanyol hükümetinin Fransaya sipariş etmiş olduğu tayyarelerden bir kısmıdır. Bunun böyle olduğunu tesbit için 7 mayısta gene İspanyol hükümetine aid 16 tayyarenin aymı şartlar altında Touluse indiklerini ve gene İspanyaya gönderildikle- leri rini hatırlamak kâfidir. Londra, 19 (AA) — [)'i malümat almakta olan meha- fil İtalyanın Fransayı İspanya işlerine ademi müdahale pre- sibini ihlâl etmiş olmakla it- ham edeceğini bu babdaki istihbaratına atfen beyan et- mektedir. Çünkü yakınlarda Fransız topraklarında yere inmiş olan 16 İspanyol hükümet tayyare- sine gelmiş oldukları Katalon- yaya kadar Fransız askeri tayyareleri refakat etmiştir. İtalyanlar Fransız memurla- rının — İspanyol - tayyarelerini müsadere ve pilotlarını tevkif etmeleri icab ederdi, mütalea- sındadırlar. Ademi müdahale tâli ko- mitesi İspanyadaki iki tarafa açık şehirleri bombardıman etmemelerini teklif etmekten ibaret olan plânı müzakere etmek üzere saat 16 da top- lanacaktır, mahküm da asilere yardımda bulunmuşlardır. Asiler arasın- da ihtıyat zabitlerinden yalnız bir kişi vardır. Şimdiye kadar yapılan müsademelerde -hükü- | met kuvvetlerinden 2 zabit ve | 2 asker maktul lerden 10 kişi telef edilmi Asilerin, bundan evel zaptet- miş olduklı Debilna şehri de hökümet kuvvetleri tarafından pş Haîay statusunun ihtiva ettiği fasıllar Türk ve Arab lısanları arasın:Bagünkü proğra daki gayri tabit müsâvât 19 (A.A.) — Jour: cal Dcs Nations Hatay mese- etkik eden mütehassıs- lar komitesinin mesaisini mev-!| zubahs ederek diypr,kir * Koamite Mille Cehevre, 1 cemi: 27 Kâ- | srarında zik- | | hli k iplere uygun öla- stalusu ve ana yasası projelerini hazırlamış- tır. Statu projesi şu fasılları ihtiva etmektedir: Ümumi ahkâm, irtibat, ha- rici işler, vatandaşlık sıfatı. Milletler cemiyeti konseyinin umumi kontrolu Hatayın as- | kerlikten tecridi, Türkiye ve | Fransanın teşriki mesaisi, Mil- letler cemiyeti konseyinin ka- rar ve tavsiyeleri, ekalliyetler, | gümrük, ekalliyetlerin idaresi, | skenderun İimanı, posta ve tel münakalâtı, meriyete gır R en prer rak Hatayın me tarihi,, Apayasa prejesine gelince, bu da şu noktaları ihtiva ey- lemektedir: Umumi ahkâm: kuvvetleria teşkili, teşrit kuvveti, adliye kuvveti, hukuku esasiye. Bir de bunlara dil meselesinin ve tahdidi hududun ilâvesi lâzım gelmektedir. Burada dönen şayialara gö- re Menemencioğlu Hatayda Türk dilinin mütefevvik bir Tisan olması Milletler cemiyeti kararının muktezasından ol- duğunu ileri sürerek Türk ve Arap lisanları arasında gayri tabit bir müsavat tsisini reddet- miştir. Mesele konseyin 27 Kânu- nusani tarihli kararının tefsiri mahiyetinde olarak bu defa konsey tarafından halledilmek lazvm gelmektedır Kral Jorj, bugün donan- mayı teftiş edecektir. Dünden yüzbinlerce İıalk, (Spitead) li. manına akın Londra, 19 (Radyö)— İagiliz etmektedir. donanması dün öğleden sonra (Spitead) limanında toplanmıştır. Üç yüz yolcu vapuru, halkı almak üzere üç sıraya dizilmişt ir. Birinci deniz Lordu Sir Samtel Hoar, dün akşam (Spitead) limanına giderek donanmanın bir kısmını teftiş etmiştir. Kral, Amiral üniformasını giymiş olduğu halde Kraliçe ile birlikte (Kojen) e varmış ve büyük tezahüratla karşılanmıştır. Kral, yarın yatına binerek /Spitead) limanına hareket edecek ve orada donanmayı teftiş edecektir Yüzbinlerce halk, (Spitead) |i Büyük Okyanus Lokarnosu <. Londra, 19 (A.A.) — Si- yasi müşahidler bir büyük Ok- yanus Lokarnosu akdi için Avusturalya Başvekili tarafın- dan yapılmış olan teklif hak- kında uzun mütalealar serdet- mektedirler. Bu müşahidler şimdiki ah | val ve şerait dahilinde böyle bir itilâfın tahakkuk ettirilme- sinin müşkül olacağı kanaatin- dedirler. Filvaki bu zevat bahri kuv- vetlerin muvazenesi ve büyük Okyanustaki istihkâmlar me- seleleri halledilmedikçe Ame- il mı:kın ediyor. Yunan başveili G. Metaksas Yunan müstahsılları nın borçları hakkın. da nediyor? rikanın B. Lyonsun tekliflerine müzaheret etmesine ihtimal vermemektedirler. Büyük Ok- yanusta menfaatleri olan bü- milletler yani — Japonya, Amerika, Avustu- ralya, Sovyet Rusya, Fransa ve Felemenk muallâkta bulu: müşküller ve bilbassa sahasındaki — İngiliz- rekabeti Çin- Jopon meseleleri halledilme- dikçe böyle bir itilâfı güçlükle meydana getirebileceklerdir. Çin-Japon meselesinin halle: dilmesinin bilhassa — müşkül olacağı tahakkuk etmiştir. Zi- ra Japonya her türlü tavassu- ta muaârız görünmektedir. Diğer taraftan yet meselesinin tün İngiltere, nan ticaret Japon ve Japon-Sov- bir hal tine raptındaki müşkülât yu- varlak masa etrafında bir iti- lâfa — vanlabilmesini — meşkük Metaksas Atina, 19 (Radyo) — Baş- bakan general Metaksas, zi- rai borçların tanzimi hakkın- daki kanundan bahsederek ga- zetecilere beyanatta bulunmuş, milli servetin kaynağı olmak itibarile şehirli ve amele gibi müstahsılların da hükümetin tam muhabbetine mazhar ol- duklarını, bugünkü hüküm ziral borçlar meselesini attığını, alacaklıların mahsul yetişince paralarını alabilecek- —| günkü 20 Mayıa 984 v aŞ < İstanbul radyosu Gündüzneşriyatı: Saat 12,3) 14 halk türküleri, havadisle, Ehafif musiki. Akşam neşriyatı: Saat 18, dans musikisi, 19,30 spor m sahabeleri (B. Eşref Şefik © rafından), 20 B. Sadi ve ar! daşları tarafından Türk mu! kisi 20,30 Arapça söyl 20,45 Bn. Saliye ve arkadi ları tarafından Türk musikli 21,15 stüdyo erkestrası, 22, Ajans ve borsa haberleri, plâklarla seçilmiş musiki pi çaları, Ankara radyosu Gündüz: Saat 12,50 plâk hafif musiki, 13,15 plâkla Tül musikisi, 13,30 dahili ve h rici haberler. Akşam: saat 19 plâk ne riyatı, 19,30 Bavan Makb ve arkadaşları tarafından Tül musikisi, 19,45 saat ayari Arapça neşriyat, 19,50 Tü musiki heyeti, 20,15 konfi rans, 20,30 plâkla dans m sikisi, 21 Ajans haberle! 21,15 stüdyo salon orke| trası. Belgrad radyosu Saat 20,45 de Türkçe P€ riyat. Halkevinde — Başı T inci sayfada Bir de köşedeki odaya gird Kapımın yanındaki —başkanlık hasını gördüğünüz için ihtiraf meye mahul yok. Kapı ardınâ dar herkeso açıktır. Bir köşedt ne başka bir komite - içiimat * Başkana gelince bakınız, o ya | sasının başında önüne yığdıklaf kâğıdları okuyub imf makla yabud da önünde 10 telefon makinesinin başında, V' akşam verilecek müzik kontt birer birer davetli tedarik eti ininceye kadar U ir. Biraz eval İ de konlerans - verilen salon # modern bir resim sergisi haliti mıştır. Kadınlı erkekli üçer İ kişilik meraklı grobları levk karşısında ihtisaslarını teati © lar. Biraz evel içinden mati scsleri taşan oda halk kurslari hanesi olmuştar. Şehrin ber s0l! kına ber çeşit zanaat erbabına ! sub bir akım yurddaşlar işleri ayırabildikleri — saatlerle ” kafâl doldurmaya çalışıyorlar. Çalışımız yarddaşlarım, W bi daha yüzlercöi ree — vatandaşf memlekette ketin sizli lerce, yüz h Bu eğer umumi ve müşterek bil tür doğacakta 0 ancak Bizil gatli, sizin hiçbir. mukabele miyen mevcudiyetlerinizden racak.. Allah da, vatan da ! razı olsun. Hamdi Nüzhet Çü Lübnan Hükümeti Kaçakçılık yapa! bık nazırı İrak|hi metine vermi)y Bağdad, 19 ( Rady? Uyuşturucu maddeler çılığı yapması hasebile kemeye verilmiş olan nazır Cafer paşa Lübnâ tica etmiştir. Irak hükümeti aradaf kavele mucibince Cafer nin iadesini istemiş, hükümeti de Irak hüküf yacı — var.