25 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

25 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

* öi P RR CA Çocuk anada mı kalmalı babada mı? (Küç ük Nihad, ısterım,, dıye bağırdı —e — “Torbalı icra dairesinde gürültülü bir hâdise oldu... Kirmava ) MAHKEMELERDE (Çocuğunu öldü- ren kadın sinin raporu okundu 'Turanda doğurduğu ğun göbeğini kesmiyerek ölü- müne sebebiyet vermekle ve çocuğun e“sedini deniz kena- rında kum içine kömmekle maznun Mustala karısı Şerife- nin muhakemesine dün şehri- z Ağrceza mahkemrsnde devam ediliniş, Adli tıb işleri meclisinden gelenrapor okun- muştur. Raporda bazı çocuk- ların marazi ve cılız doğma: ları sebebile yaşama kabiliyet- leri az olduğu ve öldükleri görüldüğü veya ölü — olarak doğdukları icin Şerifenin do- ğurdüğu çocuğun, ne — süretle öldüğünün çocu- fennen — tesbitine imkân olmadığı bildirilmiştir. Muhakeme, Müddeiumumi- nin iddiasını serdetmesi için başka bir güne bırakılmıştır. Kumtepe cinayeti Menemenin Kumtepe mev- | öldür- Mustafa Emini künde Giritli mekle maznun Belâ ve kardeşlerinin muhakemele- | rine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde devam edile- cekti, Bir şahidin ifadesi alın- mak üzere yazılan istilâma cevab — gelmediğinden, hakeme başka bir güne bıra- kılmıştır. Sarhoşluk yüzünden çı- kan cinayet Keçecilerde sarhoşluk yü- zünden arkadaşı Celâli öldür: mekle maznun Hüseyin oğlu Sabanın muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkeme- sinde devam edilecekti. Arap Ramazan adında bir şahid aranmakta, fakat bulunama: miştir. Bu şahidin bulunarak mahkemeye gönderilmesi hak- kında Emniyet müdürlüğüne yazılan tezkereye henüz ce- vap gelmediği ve şahid bu- lanmadığı — için — muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. mu- Göz Hekimi Mitat Orel 15 Ağustosa kadar seya- hatte bulunacağı sayın müş- terilerine ârzeder. | | Adli tıb işleri mecli.î Torbalı, (Hususi "muhabiri- mizden) — 'Torbalıda Kara- kuyu köyünden Vehbi, şimdi- ye kadar 'kendi yanında ba- kılan ve mahkeme - kararile annesine verilen oğlu Nıhadın, annesine teslimi yüzünden Tor: balıda az kalsın mühim bir hâdise çıkacaktı. Fakat Tor: balı hâkimi ile müddeiumumi- sinin yerinde ve seri müda- haleleri sayesinde, hâdisenin önüne geçilmiştir. Vak'a şöyle olmuştur: Bn. Mâkbule, eski kocası B. Vehbinin yanındaki oğlu Nıhadı almak üzere mahke- meden istihsal ettiği ilâmı, ictaya vermiş ve icra memu:- rile birlikte köye giderek oğ- lunu alıp Torbalıya getirmiş- tir. lera dairesinde zabıt va- rakasi yapıldığı sırada babası, Nihadı bir otomobile atarak köye kaçırmış, bir saat sonra çocuğun aranıh: bulunması: ve getirilmesi için köye iki jen- darma gönderilmiştir. Fakat jandarmalar, araştırdıkları hal- de çocuğu bulamayınca işe müddeiumumilik müdahale et- miş, kanuni - takibata başla- miştir. Birkaç gün sonra çocuk tekrar Karakuyu — köyünden alınmış ve Torbalıya - getiril- miştir. Orada icra memuru, çocuğu babasından alarak an- nesine vermiş, fakat asıl vak'a bundan sonra başlamıştır. An- nesi, çocuğu İzmire getirmek üzere icra dairesinden çıktık- tan sonra küçük Nihad: — Babamı isterim. Diyerek feryada başlamış, bu feryadı duyan babası Veh- bi, derhal hücum ederek ço- cuğu zorla almak istemiş, Bn. Makbule bağırmağa başlamış, hükümet dairesindeki bütün memurlar, dairelerinden de şan çıkarak ne olacağını me- rakla beklemeğe başlamışlar- dır. Ba. Makbule ©o - sırada bayılmış, fakat müddeiumumi ve hâkim, acele vak'a yerine yetişerek bir hâdisenin önünü almışlardır. Amerika Ecnebi sermayesinden fazla vergi alacak Vaşington, 24 (Radyo) — Hükümet; ecnebi sermayesine mevzu vergiyi yüzde 35 nis- betine çıkarmağa karar ver. miştir. Gizli Cihangir | EEder bir gürültü duyuldu, buna bir parazit demek mümkün de- ğildi. Bundan sonra şiddetli fakat uzaktan çan sesleri du- yuldu. Bu çan seslerinde bir ga- rabet, bir fevkalâdelik vardı. Nihayet radyodan bir gses, acayib, korkunç, efsanevi mahlükat ağzından çıkıyormuş gibi bir ses duyuldu. Bu ses, Ardenya dili ile söz söylü- yordu. Kelimeler bir gülle gibi düşüyordu. Bu sesi duyan. ihtiyarsız , devletin, Saragonya - ile Nakleden: F.ğımsıddln Bınliülu hyordu. Korkudan mı? Hay- retten mi? Neden olursa ol sun, bu, garib bir tesir husu- le getiren bir sesti, Salondaki beş kumandân ve başvekil, kâtibi bususi bu körkünç ifa- denin tesiri altında şunları dinlediler: “Allo... Allo... Ardenya payitahtı Leman şehrinin en son haberleri şun- lardır: Bu gece, tam gece yarısı Ardenya hükümetinin hava kuvvetleri, yeni dost iki Fu- AAA AA İN , “babamı “ANADOLU DAUA 25 Haziran 087 mp Alman müstakbel jestinin ne ola- cağını kimse kestiremiyor Kııyu kazarlarketl İp koptu, iki kişi kuyuya düştü Cumaovasında Kocaeli mev: kiinde feci bir kaza olmuştur. Alyonlu Hüseyin oğlu Hü- seyin ile arkadaşı Hacı İbra- him, bir kuyu kazarlarken ip kopmuş ve kuyunun içine yuvarlanarak ağır surette ya- ralanmışlardır, Hırsızlık Mümin oğlu Hüseyin, Eş- refpaşada Kâmilpaşa cadde- sinde oturan İsmail kızı Fat- manın evinden 40 lira para ile bir kumbara ve bir çilkt çorap, bir nazarlık çalmış, ya- kalanmıştır. Çakı ile yaralamış Karataşta Hilâl sokağında Ahmed oğlu Ahmed ile Ha- san oğlu Hüseyin bir yorgan meselesinden kavga etmişler, Ahmed, Hüseyini çakı ile sol bacağından yaralamış ve ya- kalanmıştır. Taşla yaralamış Alsancakta Papağan soka- ğında oturan Süleyman oğlu Mustafa, bir ırz meselesinden kavga ettiği Fevzi kazı Şerifeyi taşla başından yaralamış ve zabıtaca yakalanmıştır. Kumarcılar yakandı Yangın yerinde kumar öy- nıyan Ahmed oğlu Mehmed ile Hasan oğlu Halil ve Mu- hiddin oğlu Ahmed yakalan- mışlar, 342 kuruş kumar pa- râsı müsadere edilmiştir. Paraşüt kulesi yanıyordu Dün, Paraşüt kulesinin bi- rinci katında bulunan boş çi- mento çuvalları, ameleler ta- rafından atılan bir sigaradan ateş almışsa da derhal söndü- rülmüş ve büyük bir yangının önüne geçilmiştir. —— —— Cihan iktısat konferansı için tetkikata devam olunuyor Belgrad, 24 (Radyo) —Bel- çika maliyonundan Bay Moris Frer, cihan iktısat konferansı yoklama ve anketlerine de- vam ederek Belgrada gelmiş- tir. Bay Frer, Prag, Viyana ve Budapeşteyi de ziyaret et- miştir. Bay Frer, Bay Milan Sto- yadinoviç — tarafından kabul edilmiş ve Yugoslavya mali ve iktısadi mehafili ile de te- maslarda bulunmuştur. Belgrad, 24 (Radyo) —Bay Frer Belgraddan Bükreşe gi- decektir. misafir bulunan donanmalarını ansızın bastıracaklar ve tahrib edeceklerdir. Lemanda resmi ziyafette bülunan ve saat 11,30 da donanmanın bulunduğu — yere gidecek olan bu iki donanma zabitleri de şimendiferle bir- likte berhava edileceklerdir. Sağ kalanlar da öldürülecek- lerdir. Bu plânı Ardenya başvekili hazırlamıştır. Bu iki devlet donanmasının tahribinden mak- sad Ardenya cihan hâkimiye- tinin tesisidir.,, Haber burada bitince, rad- yoda aynı ses, baberi diğer devletler dillerile tekrarlamağa | başladi. Başvekilin kabinesinde bu- lunan insanlara artiık — şuurlu Tölarük ütemleğe mecbur ke | ronyg dövlctlerinin bu'limanda |sve *katta *camlı >birer adam — Başı | inci sahifede — vek batırmak çok şeytanda bir (fi- kirdir. Eğer tasrruz —muvaflak ol saydı ve torpiller Leipzige isabet etseydi bu Doyçlandda olduğu gibi 31 kişinin bayatına değil 500 ve daha fazla insanın hbayatına mal olurdu. 12 haziranda akdedilen anlaş- malara tevfikan Alman hükümeti derpiş edilmiş olan müşterek ted birler hükkında derhal bir karar | ittiemmi diğer Üç devletten iste- miştir. Bu talebi takib eden mü: zakereler esnasında Alman — teklif. leri İtalyan mümesillerinin derhal kat'i bir muzaharetine nail olduğu balde Praaaz-İnfiliz mü illeri mütemadiyen ortaya İtirazlar çıkar. mışlardır. Bunlar - Valânsiya bükü- meticin Almanya tarafından ileri sürülen hâsdliseyi binsensleyl evvelbeevyel bir — tah- rikât yapılması Tâzimgeldiğini be- yan etmişlerdir. Bu, şu demektir ki, kontrol komüitesi kontrola- işlirak eden bir devletim kendirine arzettiği hâdire- erin doğruluğandan şüphe ediyor. ve kığıl mütecevizin sözlerini der- bal kabul ediyor. Yapılacak herhangi bir — hare- keti beynelmilel tahkikata tabi totmak 12 baziran — tarihli manın rüh ve müddeas yen muhaliftir. Böyle bir bügünkü şarılar — iç inkâr ettiğini ve y asulün e ancak bir olabilir ki, o da — bolşevik karsanları caniyane — taarruzlarında teşyi etmek, Hüdiseler Alman deniz maka- matımın ve binaensleyb Alman hü- kümetinin de doğruluğuna garanti eltikleri bir tarzda eçık ve redde- dilmiyec k bir şekilda lxipıiı kü- mandanı tarafından — tesbit olun: muştur. Boodan başka bu beyanat Alman bükümetinin muvalakat et tiği veçbile ileride tahkikat ile de tevsik olunabilirdi. 12 Haziran anlaşması sırf müşterek tedbirler alınması maksadile yapılmıştır. Bu ne- ticeye varılmamış olduğundan' bugün yeni bir vaziyet karşı- sında bulunulmaktadır. Ve Al- manya bu anlaşma mucibince bugün — hareketlerinde — ser- besttir. Ayrı ayrı resmi Alman me- hafili şurasını da tebarüz et- tirmektedirler ki, Leipzig kru- vazörünün uğradığı tecavüzden sonra Almanyanın ileri sür- düğü talebler itidal hudutları dahilinde kalmıştır. Müzake- reler esnasında Almanya iki talepte bulunmuştur. Evvelâ Valânsiya önünde dört devletin müşterek bir deniz tezahüründe bulunması, yani bu şehir önünde dört devlet deniz kuvvetlerinin bir geçid resmi yapması ve bay- raklarını hep birlikte göstere- rek tesanüdlerini bildirmeleri. Saniyen dört devletin Va- lânsiyaya bir ihtarda buluna- rak Valânsiya zimamdarlarının gözile bakmak mümkün de- ğildi. Hepsi de birer balmu- mundan heykeli andırıyorlardı. Hâdise cidden korkutucu ve mühim idi, Bu dehşet ve şaşkınlık bir müddet devam etti; nihayet kendisini ilk olarak toplıyan başvekil oldu. Radyoya bak- tı ve yavaş yavaş makineye yıklıştı. iğilerek mevce tulü- nü tetkik etti, ve: — 5211. Dedi. Hususi kâtibi: — Bu ses, bütün mevce tullerinden duyulmaktadır. Dedi, Başvekil, yavaş yavaş bütün tul mevceler üzerinde dolastı, her tulden ve her istasyondan bu korkunç ses geliyordu. Gene bir müddet geçti. Yedi iğı_ııu- Tadyonun başına nazarı dikkatini dört devletin müşterek - tedbirlerinin takib edeceği bu gibi yeni hâdise- lerin neticeleri üzerine celbet- meleri. Almanyanın bu taleplerine İtalya tarafından muzaheret edilmiş fakat İngiliz ve Fran- sız. hükümetleri taralındansa teklif edilen deniz tezahürüne iştirak reddolunmuştur. Alman- yanın bu talebinin reddi üze- müzakerelerin akamete uğradığının tesbit edilmesi ne- ticesine varılmıştır. Zira Fransa ve İngiltere hükümetleri her- hangi bir tedbire haklı bir sürette iştirakten evel hertürlü suitefehhümün önüne geçmek üzere Leipzig kruvazörü ha- diseleri etrafında bir tahkikat yapılmasını taleb eylemiştir. Alman hükümeti bildirilen hâdiselerin doğruluğu hakkın- da Valânsiya bolşeviklerinin sadece bir tekzibi üzerine şüphe edilmesini asla kabul edemez. Böyle bir yalan in- kâr esasen beklenmeli idi. Ve hatta bu gayet tabil idi, Fakat — bolşevik — İspanyada böyle bir tahkikat ilası filen “imkânsızdır. Bundan maadi mümasil ahvalde beynelmilel uzviyetler ve meselâ Milletler cemiyeti tarafından takib edi- len usüller — göstermiştir ki bu tahkikat tâa pek uzun süre- cek, ileride yapılacak mütte- hid hareket yalnız boş olmak- la kalmıyacak ayni zamanda Valânsiyalıların nazarında gü- lünç olacaktır. Bununla beraber Alman hü- kümeti bir anlaşma elde et- mek için herşeyi yapmış ve Londra müzakereleri esnasın- da yalnız fiili mukabeler bil- misil hareketlerinden vazgeç- mekle kalmamış ve Valânsi- yaya aid tahtelbahirlerin mü- saderesinden de — sarfınazar etmiş ve sadece bir deniz nümayişile ihtarda bulunmak suretile iktifa edilmesini ka- bul etmiştir. Fakat bu basit teklifler da- hi Fransız ve İngiliz mümes- silleri tarafından reddolun- muştur. Bu şerait altında — şurası aşikârdır ki, 12 haziran tarihli anlaşmalar — yalnız — manasız değil ve hatta muzardır. Zira mezkür anlaşmaya bu kere verilen tefsir ileride —vukubu- lacak her taarruzda evelbeev- vel tahkikat yapılması tanı- zammun eylemektedir. Böyle bir tahkikat ise yalnız aylarca sürmiyecek ayni zamanda ne- ticesiz de kalacaktır. toplanmış, ne |yapacaklarını şaşırmış bir halde idiler. | rine Başvekil, hususi kâtibine ansızın: — Sen buradan git! Emrini verdi. Hususi kâtib dışarı çıktığı vakıt başvekil, benzi sapsarı olduğu halde arkadaşlarına: — Rüya mı görüyoruz?. Diye sordu. Biraz sonra ilâve etti: — Ya rüya görüyorum, ya- hud çıldırmış bulunuyorum! Dedi. Beş kumandan, başvekili teskin için yanına yaklaştılar. Başvekil arkadaşlarına işaret ederek: — Bir hıyanete kurban ı gidiyoruz! Herşeyi düşündüm, herşeyi mükemmel olarak ha- zırladım; fakat bu- ciheti dü- elile Bundan başka bir Ingiliz gâzetesinin çok ağır makaler sinde de dediği gibi torpille- necek bir Alman gemisinit İtalyanlar tarafından ve - taar ruza uğriyacak bir İtalyan ge* misinin de Almanlar tarafım dan hücuma maruz kaldığınt iddia etmek kolay olacaktır. Bu şerait altında kontrol imkânsızdır. Ve vazifesini, şe" refini ve mes'uliyetini müdrik her devlet bu kontrola - işti: rakte mazurdur. Bunun - için” dir ki, Alman hükümeti kendi menfaatini ve gemilerini Ve& lânsiya bolşevik kundakçle" rına karşı bizzat kendisi kem” di vasıtalarile himaye etmeğt ve bu himayeyi de bu cani” leri yeni taarruzlardan mene decek en elverişli vasıtalarlt temine karar vermiştir. Alman hükümeti kendi mi” taleasının tamamile — İtalyaf hükümetinin — mütalcasına UY gun olduğunu ve bu mesele de iki memleket arasındali teşriki mesainin çok me bir şekilde tezahör ettiğiti müşahade etmekle büyük Bf memnuniyet duyar. Bu teşri! mesai Avrupada nızamın bınaenaleyh sulhun muhafi için bir zarurettir. Almanyanın müstakbel jesti ne olacak Londra, 25 (AA) — Hf vas muhabiri bildiriyor: Londra gazeteleri bııgl'h'ü yazılarında — Almanya-İspa hâdiselerinden — bahsederk endişe ile fakat ayni zamaf soğukkanlılıkla şu suali maktadır: Bir kaç gündenberi Almf”| yanın tultuğu siyaset yo! daki hakiki âmiller nedir? / Almanyanın önümüzdeki * jesti ne olacaktır? Maamafih İngiliz ga: rine göre bir kaç nokta diden halledilmiş telâkki lebilir: 1 — Von Nöyratın drayı ziyaretinin tehiri ile manyanın Leipzig mesö deki değişmez hattı harf arasında — rabita — bülün muhakkaktır. 2 — Yukardaki iki ile general Frankonun odaki muvaffakıyeti ari muhtemel rabita vardır- Nasyonalistlerin mu yetleri teeyyüd ettikçe Nasyonal Sosyalııt'enl' 4 seti galebe çalmaktadif" f ğer taraftan Almıny"' ,_ koslovakyaya karşı ı'd' tı hareket te AlmanyadA — Sonu 6 1ncı ıı’l” şünmemiştim; — bir hij maruz kalacağımı aklım? getirmemiştim. Dedi. Harbiye nazırı: — Bu hiyaneti veya yapan kim ola! Diye sordu. * Başvekil soğuk bir yBl — İçimizden birisi ’ nımı ilk olarak bu 4F ancak sizlere açtım: Beş şef şaşırdılârı Bahriye nazırı: llli e pilir — Hepimiz ve ağzımızı açaca! Demek istedi. —. — İyi amma, birimi? mızda değildir. d Bahriye :rki'“h.'b:â', — General Mart “'__,,