29 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Bir mektuba cevab Bir kayiim, bana yazdığı hir mektubda, gazetelerin evlenme ve gö- pül işleri etcafında anketler açıp, akıl hocalığı yapmaları, izdivaç — ilân- TJarı neşretmeleri şeklindeki neşriyat Üzerinde ne düşündüğümü — soru: yer, Bötün xgazetecilerin aflarına mağruren diyeceğim ki: Bu yamlar ka. dar esaa itibarile saçma, terbiye ve birşey tasavvur edemem Diyecekler ki: Gazete, nihayet bir ahlâk ve organı değil, ticari bir matahtır, dile telkin moktasından berbad ve mugır fazilet hocası, bir kültür ve terbiye diği nesneyi imal eder, Bu cevab, bugün bizim aramızda beklediğimiz ve tessüsünü istediği- miz ideal gazeteciliğin rubana tükürmekle müsavidir. Evet birçok garb memleketlerinde gazete, adi bir politika vasıtam, çu bankaya, bu züm- Teye satılımış bir matahtır. Yani, büviyeti, menfaat saikasile, başkaları- nit ellerinde bulanan bir matah.. biri de, bu çok kuvvetli, Demokrasinin büyük — hatalarından bu her yere dalıp çıkan, bu her yerde müt- Bet ve menfi bir tesir yapabilen ve yazdığını dünyanın dört köşesine duyurabilen vasıtayı, başıboş bırakmasıdır. Bu geniş müsamaba; cemi- yetlere nölere mal olmuştur?. Bir gezete, isterso ablâkı ilaad, isterse fe- sadı irşad eder; emin olunuz, Bir gazete, bir kaymeti çamurla örtüb tekmeletir, balon gibi bir herifi dilerse bir kaymet yapar, dilerse Yani gazete; başlıbaşına —halik veya katil olacak kadar kuvvetlidir. Fakat bizim Türk topraklarının mubtaç olduğu gezete, bu ayarda gözete değil, vekarlı; şuurla, bügünün davasını kavramış, cemiyetin menfaatini herşeydon dstün tutan, ticaret ihtirası taşımıyan bir gazetedir. Aymı zamanda terbiye ve kültür işlerin- de rol oymiyan bir gazete.. Binaensleyh, bizim gazsetelerimizln, böyle bir içtimal seviye içinde, gönül mubabere — vamıtalığı, sevda veya izdivaç dellâlliği yapıp, ruhi ve fikri vaziyetleri bulut altında kalmış vatandaşları peşlerinden — sürükle- meleri hiç te doğru değildir. Çünkü uydurma — “cicianneler,,, “hammteyzeler,,, “abla,, lar ne kadındırlar, ne de karşılarındakinin vaziyetini düşünen insanlar.. Onlar sadece, gazetelerinin sürümünü, mevzularımın — dedikodosunu bekliyen meslek sahibleridir ve bu şekildeki neşriyat, dediğim gibi, bi- zim cemiyetimizde faydalı değil, zararlıdır. Gönullü gönderen komite Avusturya zabıtasınca yakalandı Viyana, 28 ( Radyo ) — Avüsturya yolile Çekoslovak- yadan İspanyaya gönüllü gön- © deren bir komite, Viyana za- bıtası tarafından yakalanmıştır. İspanyol milyoneri B. Mussolinye mektub götürüyor Cebelüttarık, 28 (Radyo)— (Roan Mark) adındaki İspan- yol milyoneri, Frankodan B. Müussoliniye bir mektub gö- türmek üzere bugün buradan hareket eylemiştir. İtalya Valânsiya ültimatom verdi Roma, 28 (Radyo) — Va- lânsiya hükümeti tarafından en ufak bir hareket daha vu- kubulduğu takdirde İtalyanın otomatik bir şekilde hareket edeceği, Cumhuriyetçi İspan- yaya bildirilmiştir. Almanlar Saime Sâdi Van Zelandın se 'ahati Vaşington, 28 (Radyo) — Amerika Hariciye Nazırı B. Hul, Belçika Başvekili B. Van Zelandın seyahati hakkında gazetecilere beyanatta bulu- nurken bu seyahatin, müda- velei efkâr için vukubulduğunu ve başka bir mahiyeti olma- dığını söylemiştir. B. Titülesko Fransayı tenkid ediyor Paris, 28 (A.A.) — Bir müddettir. Fransada bulun- makta olan Eski Romanya Hariciye Nazırı Titulesko Bor- deuvaksda söylediği bir nutukta Fransayı bu memleketlere karşı faal bir siyaset takip etme- mekle muahaze ederek de- miştir ki: —Bu gayri faal siyaset do- layısile Fransa — merkezi ve şarki —Avrupadaki — mevkiini kaybetmektedir. — İngilterenin Fransaya olan yardım taahhü- dü Fransanın bir istilâya uğ- radığı takdirde fiili olabileceği kaydi bu taahhüdün kıymetini düşürmez, Bu taahhüd metni Karolun seyahatine büyük| belki de daha fazlasını ihtiva ehemmiyet veriyorlar Berlin, 28 (Radyo) — Al- manya siyasal mehafili, Ro- manya kralı Karolun Varşova seyahatine büyük - ehemmiyet atfediyorlar. Şimdiye kadar kralın şere- fine verilen ziyafetlerde ulus- lar sosyetesinden bahsetmiye- — Fek, iki devlet arasındaki dost- Tuğu herşeyden daha müessir addetmesi, Alman mehafili üzerinde büyük bir tesir uyan- dırmıştır. Yalanmış Vaşington, 28 - (Radyo) — Amerika Hariciye Nezareti, Berlin sefirine talimat vererek kontrol hakkında Fransa - ile İngilterenin noktai — mazarına iştirak etmesini emrettiği hak- kındaki haberleri tekzip et mektedir. Bir denizaltı denize indirmişler Paris, 28 /Radyo) — İtal- yanlar, bugün (Fota) adındaki tahtelbahirini — denize — indir- etmektedir. Bunu gözönünde tu- tarak ona göre hareket edil- melidir.. Rus alimleri Mükâfat alacaklar Moskova, 28 ( A.A, Merkezi icra komitesi kutbu seferine iştirak etmiş olan Şmit, Spirina, Chevelet, Papanis, Alexiev, Mazoruok, Golvoine, Babouchkine, Vo- dapianov, Molokvoa — kahra- man unvanını ve Lenin nişa- nını vermeği kararlaştırmıştır. Bunlar ayrıca 25 biner ruble mükâfat alacaklardır. Sefere iştirak eden diğer 16 kişi on beş bin ruble ve Lenin nişanını, 13 kişi de 10 bin ruble ve Kızılyıldız. nişa- nını alacaklardır. Bay Mussolini Tayyare ile Adriyatik sa- hillerini dolaştı Roma, 28 (Radyo) — Bay Mussolini, refakatinde General Vale olduğu halde bir tayya- reye binmiş ve bütün Adriya- tik sahillerini takiben bir tur İ 'y_ı_pmııh!. A Adliye Vekili Ödemişte istirahat edecek Adliye B. Şükrü Saracoğlu Bozdağdaki köşkünde istira- hat etmek üzere Ankaradan şehrimize gelmiş ve Ödemişe gitmiştir. Zehirli gazlar Bugün Halkevinde kon- ferans var Zehirli gazlardan korunma mütehassısı Dr. B. Hüsnü İs- tanbuldan şehrimize gelmiştir. İlk konferansını bugün Halke- vinde verecektir. Memur ve serbest — doktorlarla — eczacı, kimyaker, mühendis ve ziraat mühendisi gibi yüksek tahsil görmüş olanların bu konfe- ransları takib etmeleri mec- buridir. Vezir ve Osman ağa suları Kaynakların bir kısmı kurumuş Vezir ve Osman (ağa) su- yunun 11 kaynağından yedisi- nin kuruduğu söyleniyor. Ka- lan kaynaklardan biri kirlidir. Onun temizlettirilmesine çalı- şılıyor. 150 senedenberi kay- nakların kuruduğu görülmemiş bir hâdise imiş. 6 Yaşında Bir çocuğun ayağı kırıldı Evelki akşam Karataş tram- vay caddesinde bir kaza vuku- bulmuş, Halil oğlu 6 yaşında Ethemin birbacağı kırılmıştır. Küçük Ethem, bir kamyonetin arkasına asılmıştı. Kamyonet hızla ilerlerken çocuk ansızın yere atlamış, arkadan ve pek yakından kamyoneti — takip eden şoför Ahmet oğlu Ali Bıyıkın idaresinde bulunan 28 numaralı otomobilin altında kalmıştır. Şoför, fren ve ma- nevra yapmak suretile kazanın önüne geçmeğe çalışmışsa da muvaffak olamamıştır. Arka sağ tekerlek Ethemin sağ ba- cağını çiğnemiş, kırmıştır. Ya- ralı çocuk, memleket hastaha- nesine kaldırılmıştır. Polis komiserleri Tertfi imtihanına girecekler Polis komiserlerinin — terfi imtihanlarının. 5 Temmuzda yapılması için Dahiliye Vekâ: leti emniyet işleri umum mü- dürlüğünden emir gelmiştir. Haber aldığımıza göre, komi- serlerden çoğu bu imtihana gireceklerdir. İnebolu faciası Muhakeme, 19 Tem- muza bırakıldı İnebolu faciası maznunları kaptan B. Mehmed Ali ile suç arkadaşlarının muhakemelerine dün şehrimiz Ağırcaza mahke- mesinde devam — edilecekti. Vak'a gecesi kazazedeleri kur- taran İstikbal vapuru üçüncü kaptanı B. Ömer ile Lostro- mosu B. Tahsinin ifadelerinin istinabe suretile ahnması hak- kında Zonguldak — Ağırceza mahkemesine yazılan talimata henüz cevab gelmediği anla- şılmış ve bu talimat için tekit yazılmasına ve muhakemenin 19 Temmuza - birakılmasına karar verilmiştir. LHıl AAA M Kazanç vergisinin tarh ve tahsil işleri Finans Bakanlığı tetkik yapıyor, vılâyetlerden malâmat istedi Finans Bıkınlığı lıızınç vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsil işlerinin daha düzenli yürümesini ve irad vergileri- miz arasında en mühim bir mevki işgal eden bu verginin halkın şikâyetlerini önliyecek ve tahsil kabiliyetini azaltını- yacak ve binnetice devlet hiz- metlerinin zamanında ve inti- zamlı bir şekilde yapılmasını temin edecek yeni bir karar vermiş ve bu hususta vilâyet- lerden bazı malümat istemiştir. Bu karar ayni zamanda; kazanç vergisi kanununda ya- pılan son değişikliklerin daba kolay tatbik edilmesini de temin edecektir. Bu karara göre finans teş: kilâtı mensubları — vergilerin tahakkukunu — zamanında biti- rerek tahsil servislerine vere- ceklerdir. Tahakkukun zama:- nında verilip verilmediği ba- kanlıkca takip olunacak ve tekâsülü görülenler cezalandı- rılacaklardır. Bakanlığın — defterdarlıklar- dan istediği malümatı yazıyo- ruz: 1 — Her kazada gayrisafi irad üzerinden vergi — veren mükelleflerin (serbest meslek- ler dahil)kazanç vergileri tar- hiyât ve tebligatıen geç han- gi tarihte nihayete erdirilmiş- tir. Henüz tarh muamelesi ya- pılmamış bu nevi mükellef var mıdır, varsa miktarı, ne- dir; ve bu mükelleflere aid tarhiyat ve tebligatın zama- nında intaçedilmemesi sebebi nedir. 2 — Her kazada aynı yıl için beyannameye tabi mü- kelleflere ait ilk tarhiyatın mü- kelleflere tebliği hangi tarihte ikmal edilmiştir. Henüz ilk tarhiyat meselesi ikmal edil- miyen mükellef var mıdır, var- sa miktarı ve tarhiyatın teah- huru neden mütevelliddir? 3 — Bu umumi yazının alındığı tarihe kadar tarhiyat ve tebligatı ikmal edilmiş olan beyannameli mükelleflerin ade- dile ilk tarhiyata müstenid vergi miktarı ve bu tarhiyata ait tekâlif cedvelinin tahsilât idaresine tevdi tarihi nedir? Safi olmıyan gelirden alınacak vergi 4 — Gayri safi iradları üzerin- den vergiye tabi tutulan mükel- lelerden bu tebligat tarihine kadar vergileri — itirazlı veya itirazsız tahakkuk ederek te- kâlif cedvelleri tahsilât idare- sine verilmiş olanların adedi ve vergi miktarları ve tekâlif cedvelinin tevdi tarihi nedir? S — 4 üncü fıkradaki mü- kelleflerden, matruh vergilerine itiraz edip te henüz itirazları komisyonca karara raptedilmiş olan mükellef adedile vergi miktarı nedir? 6 — Beyannameli mükel- leflerden beyannameleri kanu- nun 42 inci maddesi mucibince defter ve evrakı müsbitelerile tetkik edilenlerle, henüz edil- miyenlerin ayrı ayrı miktarları nedir? Vaziyet Vekâlete bildirilecek Mülhak kazalarla da muha- bere edilerek vilâyetin bütün kazalarına aid “malümat ” Köp birden — nihayet ' Temmüzun 15 inci günü akşamına kadar postaya verilecektir. 7 — İtiraz — komisyonları aleddevam içtima ettirilerek komisyonda mevcud ve geçen seneden müdevver itiraz evrakı ile beraber 1937 mali yılı tar- hiyatına ait itiraz evrakı en kısa bir zamâanda karara bağ- lattırılacak — ve mükelleflere tebligat yapılıp tekâlif cedvel- leri tahsilâta tevdi olunacaktır. 8 — Bundan böyle herayın on beşinde, geçen aydan ka- lan tahakkuk ettirilmemiş ver- gi miktarile mükellef adedi de (beyanname ve gayri — safi iradlılar ayrı ayrı) muntaza- man ve merkez ve mülhak kazalara aid malümat hep bir arada olmak üzere Vekâlete bildirilecektir. 9 — Şimdiye kadar ikmal edilmemiş tahakkukat azami temmuz sonuna kadar - ikmal edilecek; münferid hususi hâ- diseler veya ihbara müstenid haller müstesna olmak üzere, ağustos başında tahakkuku tahsilâta verilmemiş mükellef bırakılmıyacaktır. 10 — İstenilen malümatı zamanında bildirmiyenlere, te- kid telgrafları tazmin ettiri- Jecektir. Kazalardan zamanın- da malümat alınmaması ha- linde telgrafla tekid ve telgraf ücretinin müsebbiblerine taz- min ettirilmesi icab eder. Ü z ada İ Hallzm dılekleri Mersinlilerin istekleri 4 Mersinlideki kırilerimiıd aldığımız bir. mektupta, bel diye hududu dahilinde buler! nan Mersinli yolunun toz içif" de bulunduğu bıldınlmekn ve buraların sulanması istenmek' tedir. İşçilerin ;ılıâyetinğ cevab verildi - “Pazar ntishasında yün IM' “sucat şirketinin Şayak kasında çalışan bazı ışçıl şikâyetlerini - yazmıştık. D müesseseden sorduk ve ai dik ki, ortada işçilerimizi endişesini mucip herhangi Pf hareket veya tasavvur yok! Müessese, evvelâ, iki tari bir kolaylık olması için tediyf tını haftada değil, on günde "| yapmak için işçilerin muvâff| katini istemiş, işçiler ise b kendi nazar noktalarına görmemişlerdir. Müessese € bununla iktifa etmiştir. Fazla mesai - teklifine lince, müessese, ancak 4ff| eden işçiye, 9 saat haricif”? iş ve buna mukabil de #? mal ücretten 4125 fazla-" ret teklif etmiştir. O mecburiyet yoktur. Keza, bul etmiyenlerin işten laştırılması gibi herhangi tasavvur veya tazyik te # zubahs değildir, arzuya ” lıdır. Binaenaleyh, ortıdl | sele de yok demektir. Kamplar Lise talebeleri için Y larda bir kamp kurulac Talebeler bu kampta 4fi dersler göreceklerdir. K Lisesi talebelerinin kamp' zılçulluda kunı.lncıktır. y * » On iki yaşına kadar (? lardan zayıf ve bakımsız Ü lar için iki kamp kurt" ğını yazmıştık. Bu dan biri Bozdağda otelinde, diğeri Foçada $ lacaktır. Evelce yapıli kikler neticesi olarak Yi larda kamp — kurulm sarfınazar edılmışlıı | Bir Musevi kızı, Bayr banyolarında boğuld Zavallı kız, denize girdikten ra sar'ası tutmuş ve boğulmu? Evelki sabah Bayraklıda deniz banyolarında bir facia olmuş, Meryem kızı 25 ya- şında Raşel, denizde yüzerken sar'ası tutmak suretile boğul- muştur. Raşelin, denizden ölü- sü çıkarılmıştır. Raşel, üç dört musevi arkadaşı yanında ol- duğu halde sabahleyin ilk trenle İzmirden — Bayraklıya gitmiştir. Orada bir müddet denizde yüzdükten ve eğlen- dikten sonra denizden çıkmış- lar, o sırada Raşelin, yanla- rında bulunmadığının farkına vararak araştırmışlar ve göre- meyince: — Eyvahl arkadaşımızın sa- rası tuttu. Yetişin, kurtarın. Diye bağırmağa başlamış- lardır. Denizde yüzenler, Mu- sevi kızlarının (sar'ası var) sözü üzerine acele Raşelin bulun- duğu yere doğru yüzerek git- mişlerse de, Raşel, ölmüş bu- lunuyordu. Bunun üzerine kı- zın cesedi, dışarı çıkarılmış ve | ayni zamanda zabıtaya malü- mat verilmiştir. Vak'a tahkikatına müddei- umumi muavini Bay Özpay elkoymuş ve © şahitlerini dinlemiştif: Balıkçı Ya muhake Değirmendağı m manifaturacı Muamf mek ve tahsildar ralamakla maznun # balıkçı Yaşarın muh » p dün şehrimiz Ağ kemesinde devam € Bu celsede M muavini B. Şevki hakkında ma üml':. bir komiserle iki PP yı sıfatile diıılcıııııll“ij nun Yaşarın sabif kikini — istemiş, 4 bu dilekler klbd bif muhakeme, ba! 4 bırakılmıştır. ; Naklen * Burdur, Mugb' lâyetleri tahriri müfettişi B. R' Refet vazileyle Tuı'!"ı" Denizli vilâ; ü miştir çai