30 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

; T ANEZ Siyah çarşaflı kadın Tramvayden indiğim vokit, akşam kazanlığı olmuştu, Bir siyah Kölge ayağıma bastı, — Istirab içinde onu baktım. İtiraf ederim ki, çok paabi idim. Bu siyah gölzi derinden gelen, y dim d çarşaflı genç bir kadındı. O'da yüzüme baktı, titrok, n ve korkak bir sesle, $ olacaktı ki, devâmi elti iğuta — bekliyor köşe ba- ğgun da, ere gideceğim, pişi. Z darcık söz onu lalıdin edeme Çok hızlı gidiyordum. Ne yapâlim, şinda, Şuradav, Başduraktan birşeyler alacs Fepeğim, oncağız da yiyocek... Ondan; acele etmiştim, size çarptırm.. Ayağımın sızısı dinmişti. Şimdi vicdanım sızlıyordu; Ben * dedim - size birşey söylemedim Ki hemgiret. Yüzünü, siyah bir bulut arkasında kalmış soluk bir ay gibi, biraz daha açu. ( lenmişti. Hayatında tazc bir ümid ye heyecan uyanır gibi olmuştu; — Ne bileşim ya - dedi . ben kızdınız sandım. — Hoş, kızsanız da haklımnız bayanım, Ben de kör gibi, daldırmış, gitmişim.. Köra dnudaklarmda, harin bir tebessüm vardı. — Yüzü, hafifçe tere liydi. Akşam karanlığında, onu bütün vuzulm ile, İti siyahi gözlerinin masum bakışları, yanağının üstünde duran iri beni, çekik kaşları, hu- filçe fırlamış elmacık kemikleri ile o kadar yakından görüyordum ki... * Birdenbire: »- Başkaları olsaydı; kimbilir neler söylerlerdi? Dedi., — Niçin? Diye sordum. Gözlerini, yeni doğmağa başlıyan yıldızlarda do- Taştırdı: — Bilmem - dedi dır bu, başıma geldi. * bilmem ki.: Büyüklüklerinden olacak.. Üç dela- Bir defasında kadının kocası Bbana baston bile kaldırdı. Ah, bir düşünseler, bir bilseler.. İçini çekti, vaaki birdenbire, servetini açıkta, herkesia görüp kapa» bileceği bir yerde bırakmış gibi, redeyse koşacaktı zavallı kadı heyecanla ve ürpererek uzaklaştı. Ne- Ben, bu ukşam gezmete gidecektim güya.. Tramvaya bindim, gerisin geri döndüm ve siyah çarşaflı bir kedın, bütün gece rüyamda ağır ağır dolaştı. Yabani atları tayyarelerle avlıyorlar Amerikanın Nevada eyale- tinde pek çok yabani at bu- lunmaktadır. Bu atların avlan- ması şimdiye kadar çok güç- lükle ve birçok tehlikeleri göze aldıktan sonra, mümkün olabiliyordu. Amerikanın 'meşhur sporcu- larından, tayyareci Bremek, yeni bir hava sporu yaratmak ve bu yabani hayvanları da- ha kolaylıkla avlıyabilmek için hususi bir tayyare yaptırtmış ve atları bu tayyarelerle avla- mağa başlamıştır. Havada uçan tayyare, yabani atlar üzerine ilmiklenmiş - halatlar atmakta; bu suretle atlar çok kolaylıkla ele geçirilmektedir. Dünyanın en büyük ilim ve fen enstitüsü Pitsburda geçen gün açılış merasimi yapılan dünyanın en büyük ilim ve fen enstitüsü, Andro ve Riçelt Melon na- mında iki kardeşin vasiyet ettikleri 17 milyon dolardan 6 milyonu sarfedilerek mey- dana getirilmiştir. Bina, do- kuz katlı olup - içindeki kari- dorların uzunluğu alti kilo- metredir. 322 raboratuvarda 185 alim, fen ve ilim üzerin- de çalışarak (hakikat) leri ara. makla meşguldürler. Enstitü yalnız Amerikanın değil, bü- tün dünyanın en büyük mü- essesesidir. Kızoğlan kız! İki İngiliz kızının - biribirile evlendikleri ve bunun çok geçmeden farkına varılarak ayrıldıkları yazılmıştı. Mis Co- ning ismindeki bu kız, hak- kkında boşanma kararı veril- dikten sonra, üç sene hususi bir nezaret altında bulundu- rulacaktır. Kızını kısırlaştıran ana Nevyorkta bugünlerde çok meraklı bir muhakemeye ba- İ kılmaktadır. - Bir kız, anasını mahkemeye vermiştir. Ânne, l Saime Sâdi miras meselesinden dolayı kı- zıni kısırlaştırmıştır. Amcasın- dan kıza miras kalan iki bu- çük milyon İiraya kızından doğabilarek başka bir varisin çıkmasına mani olmak için anne Hevit adındaki kızını kısırlaştırmıştır. Muhakemeye çak — meraklı bir safhada devam - edilmek- tedir. Ottan ota fark var... İngilterede Cembridge üni- versitesinin ziraat enstitüsünde yeni bir usul ile vitamini faz- la ot istihsaline başlanmıştır. Henüz büyüyüp yetişen ye- şil ve taze otlar kurumı!an biçilmektedir. Bu otlardaki vitamin çok fazladır. ve hay- vanları besler. Sıcak hava veren hususi makinelerde ye- şil otlar kurutulduktan sonra hayvanlara — yedirilmektedir. Bu türlü otları yiyen hayvan- lardan ahnan sütlerin kuvveti daha fazla olmaktadır. Bir makine B saatte 2000 kilo ot kurutmaktadır. ! Otomatik olta makineleri Garip şeyler memleketi olan Amerikada insanlar akıllarına esen herşeyi yapmak hevesin- dedir. Amerikanın deniz sa- hillerindeki — şehirletinde ba- lıkçılara kolaylık olmak üzere otomatik makineler - yapılmış- tır. Balık avlamak - istiyen meraklılar para attıkları tak- dirde bu makinelerden olta çıkmaktadır. Otomatik olta makinelerini icad edenler çok para kazan- maktadırlar. Yanardağ Halk panik yaptı Cenubi Amerikada Peruda- ki Ubinas volkanı faaliyete geçerek birçok zararlara sebe- biyet vermiştir. Civarındaki ekili arazi kâmilen mahvol- muştur. Halk müthiş bir pa- niğe uğramıştır. N v #Tohum temiz- leme makinesi T A P ETER AAA Vekâletten beş tane - gelecek Bergamadaki Selektör ma- kinesi, harmanlarda buğday mahsulünü — temizlemek - için faaliyete - geçirilmiştir. Ziraat Vekâleti, makinist ücretile gaz bedeleni göndermiştir. Makine, saâtte 10 çuval temizlemek- tedir. Büu süretle müstahsılın eline temiz mahsul geçecektir. Vekâletten, bu günlerde İzmire daha beş selektör gelecek, mühtelif kazalarda mahsulün temizliği için işleti- lecektir. Zavallı sıvacı Duvardan düştü ve öldü Kemeraltı caddesinde tatlıcı dükkânının üzerinde sıva ta- miratı yapan Mustafa adında bir inşaat ustası, dikkatsizliği yüzünden beş metre yüksek- ten düşmüş ve yaralı vaziyette Memleket hastanesine kaldırıl miştir. Sivacı Müstafa, aldığı yaraların tesirile dün Memle- ket hastanesinde ölmüştür. Hâdise tahkikatına müddei- umumi muavini B. Rüşdü Us- kent tarafından el konmuştur. Keklik avı Bu mevsimde yasaktır Yenı av kanununâ göre, an- cak mevsiminde — avlanması lâzimgelen kuş vesair hayva- nattan bu sırada - bazılarının, bilhassa kekliklerin avlanıp satıldığı görülmüştür. Şimdi kuş ve keklik avi zamanı ol- madığından bu avın yapılma- masi hususunda vilâyetten ka- zalara bir tamim gönderilmiş, yapanlar bakkında kanuna göre, takibat yapılması bildi- rilmiştir. makinesi Kıymetli evrak yük. sek fiatle satıl. mıyacak 2459 mumaralı kanununn beşinci — maddesinde — yazılı kıymetli evrakın, kıymetinden fazla bedel mukabilinde satı- lamıyacağı Maliye Vekaletin- den vilâyete bildirilmiştir. Ka- nunun — beşinci maddesinde zikredilen — kıymetli evrakın bazı bayiler taralından, kıy- metlerinden — fazla bedelle satılmakta olduğu anlaşılmış- tır. Bayilerin, bunları kanunen muayyen kiymetten fazla be- delle satmaları hem vatandaş- ların kanuni miktardan fazla resim ödemelerini, hem de bayilerin bu vasita ile kendi- lerine gayrimeşru bir menfaat temin etmelerini intac edece- ğinden hiçbir suretle tecviz edilemiyeceği ve bu gibi ha: reketlerde bulunan — bayiler hakkında Türk ceza kanunu: nun muaddel 526 ınci madde: sine tevfikan takibatta bulu: nulacığı bildirilmiştir. Bu ba- yiler hakkında birer zabıt va- rakâsı tutulacak ve evrak, cumhuriyet müddeimumiliğine verilecektir. WtAE z % HABERLERU YA Tarım satış kooperatif- leri birliği kuruldu Kooperatifler mümessilleri dün Üzüm Kurumunda toplandılar - Evelden kararlaştırıldığı veçhile Pazartesi günü, Germencik, Erbeyli, Ortaklar, Karapınar, Köşk, Umurlu ve Ödemiş İncir Tarım Satış Kooperatifleri mümessilleri ile Kemalpaşa, ÂAr- mutlu, Urla, Turgutlu, Menemen, Kımk, Salihli ve Alaşehir | Üzüm Tarım Satış Kooperatifleri mümessilleri Tariş üzüm ku- rümunda toplanmışlar, ( İzmir İncir ve Üzüm Tarım Satiş Ko- operatifleri Birliği ) nin ana mukavelesini imzalıyarak - birliği kurmuşlardır. Birlik, on beş gün sonra fiilen işe başlıyacaktır. Vilâyet, birliğin kuruluşunu tasdik için İktisat Vekâletine tel- grafla müracaatta bulunmuştur. Bu mevsimde Bulgaristan- dan vilâyetimize 5296 nüfus göçmen getirilecek, bunlardan çoğu vilâyetimizde, mübim bir kısmı da Manist ve Aydın vilâyetlerinde iskân edilecek- lerdir. Nazım - vapuru, Bulga- ristandan getirilecek göçmen- leri almak üzere 28 haziranda İstanbuldan Varnaya hareket etmiştir. Temmuzun 3 veya 4 üncü günü vapur, göçmenle- ri hâmilen Urla tahaffuzhane- sine gelecektir. Göçmenlerin iaşesini Kızılay Kurumu temin edecektir. Kızılay memuru B. Selâmi Ankaradan şehrimize gelmiş, göçmenlerin iaşeleri için lâzımgelen hertürlü hazırlı- gı bitirmiş, aşçılar tutmuştur. İskân müdürlüğü tarafından göçmen hayvanları için 40 bin kilo ot satın alınmıştır. Bunun 30 bin kilosu Urla ta: haffuzhanesine gönderilmiştir. On bin kilosu da istasyonlarda bulundurularak göçmen hay- vanlarına verilecektir. Sevkıyat işlerinde çalıştırılacak memur- lar vilâyetçe tayin edilmiştir. Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden - vilâyete gelen bir tamimde göçmenlerin Urla tahaffuzhanesinde temizlikleri yapıldıktan sonra tabiiyet be- yannamelerinin alınacağı ve kendilerine muhacir kâğıdı ve her aile için fotoğrafili karne- ler verileceği bildirilmiştir. — Göçmenler,” tabiiyet beyan- nameleri, göçmen kâğıtları ve sevk jurnallarile birlikte mü- rettep oldukları yerin en bü- yük mülkiye âmirlerine gön- derilecektir. Her — sevkiyatı - müteakıp kamp yeri ve çadırlar temiz- lenerek yeni gelen göçmen- ler, bu temizlenmiş yerlere yerleştirileceklerdir. Göçmen- ler, vapurla Urlaya gelince gelen göçmenin adedi, sevk âmirliğince derhal iskân umum müdürlüğüne telle bildirilecek- tir. — Vapurun — tahliyesinden sonra gelenlerin - hakikt ev, büyük, küçük, kadın, erkek nüfus Vsayısı ve beraberlerin- deki hayvanların cins ve mik- tarı ve eşyaları, vapurda ölüm, doğum vak'aları olmuşsa bun- lar hakkında gene telgrafla malümat verilecektir. Sevkedi- Göçmenler Bu yıl vilâyetimize 5296 göçmen gelecek Kızılay Kurumu, iaşe işlerini şimdiden tanzim etti eliyor len her kafiledeki insanlara, hayvanlara — yapılan — aşıların nevini ve kaçıncı defa yapıl- dığı, aralarında hasta olanlar bulunup — bulunmadığı — sevk jurnallerine yazılacaktır. Ta- haffuzhanede ölüm ve doğum vak'aları, revir veya hastaha- neye yatırılanlar günü gününe Sihhat ve İçtimai Muavenet Vekâletine bildirilecektir. Mürettep yerlerine sevkedi- lenlerin hayvan ve eşyası, be- hemehal - kendilerile birlikte sevkolunacak, ne sebeple alür- sa olsun hiçbir yerde bırakıl- mıyacaktır. Baytarlar, göçmenlerin be- reberlerinde gelen hayvanları tahaffuzhanede “muayeneden geçirerek beygirlere Ruam teh- likesine karşı Mallein tatbik edecekler, mürettep mahalle- rine sevklerini Vekâlete tel- grafla bildireceklerdir. Hay- vanlar, göçmenlerin mürettep mahallerine gidince diğer lâ- züngelen aşılar, "mahallindeki baytarlar tarafından tatbik edi- lecek ve her ay sıhhi durum- ları hakkında Baytar müdürlü- ğüne malümat — verilecektir. Böylece göçmen hayvanlarının sağlıkları, vilâyet baytarlarının daimi kontrolu altında bulun- durulacaktır. Geçen sene vilâyetimizde iskân edilen Bulgaristan ve Romanya göçmenlerinin sevk- leri hususunda - vilâyet iskân müdürü B. Tahsin Akgünün fevkalâde muvaffzkıyeti görül- müştü. Ayni muvaffakıyetin busene de gösterilmesini is- teriz. Veterinerlere klavuz Ziraat Vekâleti Ankara-Etlik baytari merkez lâboratuvarları şeflerinden Dr. Bakteriyolog B. Abidin Erdölün tertib ettiği (Veterinerlere klavuz) adındaki kitaptan on tanesi İzmirdeki baytarlara tevzi edilmek üzere Vilâyet Baytar müdürlüğüne gelmiştir. ğ Şoförlerin elbiseleri İzmirdeki bütün — şoförler yeknesak düz gömlek ve ayni renkte kasket giymeğe mec- bur edilmişlerdir. Hepsi de yakında yeknesak elbise ve kasket tedarik edeceklerdir. — " 80 Hazizan 939 Bir yıldız | Boğulmak tehlike i| atlattı Madeleine Carrol Holivuddan bildiriliyor: — Holivud civarındaki Mali Beach plâjında istirahat nünü geçirmek üzere bulun?' meşhbur yıldızlardan Madı Carrol sahilden epey AA birdenbire çıkan deli bir gâr ve onu takiben kud! deniz yıldızı apey - hırpi ve baygın bir hale getiuı# Zevcesinin vaziyetini tan gören kocası, imdâd! yetişmiştir. Üç çeyrek kadar sun'i teneffüs verdikl! | sonra yıldızı kurtarmağa vaffakıyet hasıl olmuştur. disi ayni zamanda çok iyi mek biliyordu. Otobüs ve taksiler Nakliye ücreti ucuzlatılac Benzin ucuzladığı - için lediye encümeni, taksi ot billerinin ücretlerinde 5 muzdan itibaren tenzi rife tatbikini kararlaştı Taksi antrede 30 kul ',4 25 kuruşa indirilmiştir. ” metre başına İ5 — kuruş de 12 kuruşa düşürülm Haber aldığımıza göre zin ucuzluğu nisbetin! mirde işliyen otobüs fiat? de de tenzilât yapılacı Gardenparti Cumartesi akşat' l verilecek y Verem Mücadele Ut 4 tinin yıllık gardenpartis! müzdeki Cumartesi f saat 20,30 da şehir M' sunda verilecektir. Gi için mühim hazırlıklar mıştır. Ehiif hayvan ııl'!M 1-3 Eylülde Bucad$ Yi hayvan sergisi açılar rış ve İslah encümeni ehli P van sergisi programı, V Baytar müdürlüğünden varıncıya kadar tevzi cektir. Buseneki sergi geçen senekinin aynı B. Saib sır::' ; Almanyada yüksek T- dislik tahsil eden İzmif Sanayi şirketi genel ** B. Saib Serter tıliL# * betile şehrimize gel 4 Sakız bakla$! Ziraat Vekâleti, V vi ile komşu vilâyetler baklası idhaline ihti olmadığını sormuştur. ihtiyaç listesini V dermiştir. e Bi idi