30 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Bayfa 4 — İngiltere hükümdarlar tarihinin - en mühim simalarında mühim simalarından bir kadın: — Kraliçe * Vıktorya 18 yaşında 1 tahta olurda. Biraz. sonra akrabasından Alman onunla evlendi. prensini sevip Birgün başvekıle, müsaademzle, kızımı yıkamaga gıdecegım, dedi “Kızım Prenses, henüz para kazanmıyor Kendi kendine şapka alamaz! ha 9 a gae —— — ANADOLÜU 35 Kraliçe Viktarya ve zevcis öldüğü zaman kraliçenin dolabında 64 yıllık * iskarpin ve elbiseleri de bulunmuştu.. Birkaç gün evel, ( 20 Hazi- randa) bütün İn- gilterenin çok sevdiği mütevef- fa Kraliçe (Vik- torya) nın tahta oturduğu günün 100 üncü yıldö- nümü kutlu- landı. (Viktorya) nın Sıltanat — devri, İngiliz tarihinde bir fash mah- sus teşkil etmek tedir. Onun için- dir ki, her İngi- liz, bu devri bir devri itilâ, bir nümunei haşmet diye telâkki eder. (Viktorya) tam 63 sene iki gün saltanat sürdü, bu zaman zarfında İngiltere en yüksek dereceyi buldu. Bütün İngiliz milletinin çok sevdiği Kraliçe, 18 yaşlarında iken Haziranın 20 inci günü tahta oturdu. (1837) Saat sabah beşti. İngiliz ricali; (Viktorya) nın tam bir sükünet içinde uykuya dalmış olduğu bir zamanda (Kensng- ton) sarayından içeriye giri- yorlardı. (Viktorya), sade bir entari giymiş ayağında terlik ve saçları perişan bir halde, bir şal örtünmüş ve kendisine o günden itibaren İngiltere Kraliçesi ve büyük Britanya imparatoriçesi olduğunu tebliğ etmeğe gelenleri kabul eyle- mişti. İkinci Vilhelm, üç saat evel hâyata veda etmiş bulunu- yordu. Gelenler, Kanterbori kilisesi başpikoposu, Lord (Konin- halm) ile Lord (Çemberlayn)- dan mürekkep bir heyetti, bu heyet, genç Prenses ( Viktor- ya) ya hükümetin ve Avam kamarasının — kararım - tebliğ etti. Viktorya, o dakikadan - iti- baren, İngiltere kraliçesi ve Britanya imparatoriçesiydi. Lord Koninhalm, imparato- riçeye: — Haşmetlü imparatoriçe- miz! Diyerek hitab edince, elini uzatti ve Lörd da onu ku- cakladı. Viktorya, saltanat sürdüğü zamanlarda, yalnız en ufak te- ferruata kadar nüfuz etmekle kalmamış, (Lord Oelingtonun i bir kitabında yazdığı veçhile) Nazırlar meclisinin toplandığı salonda da daima isbatı vücut etmeği, kendisi için vazife retsiz değildi, Kraliçe Viktorya Londrada kendisini ziyarete gelen Üçüncü Napolyon ve Sultan Mecidle bir atlı gez'ntide Kraliçe Viktorya, herzaman ve heryerde tannan sesi ve hayrete şayan vekarile göü- nüyor, kendisini sevdiriyordu. Viktorya, Avam kamarasının kararım: müteakıp Pukingam sarayına geçmiş ve 40 bin İngiliz lirası kıymetinde bir taht ısmarlamıştı. Viktoryanın taç giyme me- rasimi, 1838 senesi Hazira- nında pek müdebdep ve mu- tantan bir surette olmuştu. Genç kraliçe, o esnada: — Şimdi ne yapacağım? Diye etrafındakilerine sor- makla vakit geçirmekte ve bu vaz'ıtavrile, derin bir sevgi telkin eylemekteydi. Tacı giydikten sonra bir nur parçası haline gelen çeh- resi, validesini derin şefkat içinde bırakmış, valide kraliçe, birkaç damla sevinç yaşı dök- müştü. Kraliçe (Viktorya) ordu ve donanmaya çok derin bir sevgi besliyor ve bu iki kuy- vete, en büyük ehemmiyeti atfediyordu. Kırım muharebesinden son- ra (Viktorya) haçını tesis et- tikten sonra kraliçe, donan: maya daha büyük bir ehem- miyet verdi. Kraliçe, deniz seyahatlerini çok severdi, seyahat esnasın- da, muhafaza tertibatına son derece ehemmiyet — verirdi, CeBelüttarıka kadar gider ge- Hir, bilhassa şimendiferle yap- tığı seyahatlerde, ekseriya de- miryolu hatlarında seri ve geniş tetkikler yapılır ve: * Herşey tamam , — raporu verildikten sonra yola çıkardı. Kraliçe (Viktorya) saltanatı zamanında beş defa suikasda maruz kalmıştır. Buna rağmmen kraliçe cesa- Her vak'ada, muhar faza etmişti. Kraliçe, Alman prenslerin- den (Albert) ile sevişmiş ve onunla evlenmişti. Prens, henüz 17 yaşında iken, teyzesi, valide kraliçeyi görmek ve tanımak üzere Lon- draya gitmişti. Prensin babası, kraliçe (Vik- torya) nın anasının kardeşi idi. İki kardeş, kraliçe ile prensin izdivacını istiyorlardı. tamıdıktan üç yıl sonra onu sevmişti. Bir gün, Vindsor köşkünde kendisine bir buket çiçek göndermişti. Prens Al- bert, buketi alınca heyecan içinde kaldı. Kraliçe, ertesi gün, onun en sadık müşaviri olan (Mel- born) Lorduna: — Ben prens Alberti - se- viyorum. Demişti. Lord da: — Çok mesudum. Zira ha- yatta, hiçbir. kadının erkeksiz kalmasına imkân yoktur. Cevabını vermiştir. (Viktorya) Lordun bu ceva- bından sonra - heyecanlı bir gece geçirdi ve ertesi gün derhal kararını vererek, biz- zat prensle konuşmağı tensib etti ve kendisini, sarayın hu- susi salonlarında kabul ede- ceğini bildirdi. Prens, yorucu bir avdan dönüyordu. Kraliçenin dave- tinden haberdar olduğu anda tarifi gayrikabil bir tesir al- tında kalmıştı. Prens, biraz sonra Bukim gam sarayında (Viktorya) ile karşılaşmış bulunuyordu. Kra- liçe, genç prense: - Kalbimi kazandınız mu- kadderatıma ortak olmak feda- kârlığında bulunursanız, - beni mesud etimiş olacaksınız. Dedi. " a aü N a aa Mahkemelerde üç vak'a 80 Hazirın 0997 Paortekiz Delilik, artık moda gibi Kontrolun kaldırıl: birşey oldu - ——— Cideli Hüseyin, müddetumumi B. Kemalin boğazına sarıldı Dün öğleden sonra- şehri- miz ÂAğırceza mahkemesi ile Asliye ikinci ceza mahkeme- sinde bazı vak'alar. olmuştur. Eşrefpaşada kahveci Kadri ve Remziyi öldürmekle maznun İnce Mehmed ile- suç ortak- lan hakkındaki muhakeme, Ağırcezada sona - erdiği — için dün karar tefhim edilecekti. İnce Mehmed, her - vakit ol- duğu gibi bu defa da deli hareketleri göstermekte idi. aa aemen rETR Prens, kraliçenin — bu sözle- rine şu cevabı vermişti: — Ben haşmetlü kraliçeye lâyık değilim. Fakat prens, hayatının o günkü takviminde şu cümleleri yazıyordu: *Büyük bir fedakârlıkta bu:- lunduğunu kendisine nasıl an- latabilirdim?,, Kraliçe prens Albertle ev- | lendi ve 21 sene çok mesud yaşadı. Kacası, henüz 41 yaşınday- ken hayata veda etti. Bu ölüm, kraliçeyi çok sarstı. Onu, hayatının sonuna kadar unutmadı. Sarayın en mutena bir yerinde bulunan büyük kı- tadaki resmine bakmadan yat- maz, sabahları kalktıktan sonra da ona bir nazar atfetmeden işe başlamazdı. Kraliçe, iyi bir ebe, şefkatli ve fakat çok sert bir ana ve gayet tedbirli bir mürebbi- yeydi. Veliahd prens Edvard, an- nesi — taralından çağınlacağı vakit, korkusundan, kendisine hâkim olabilmek için evvelâ iki şampanya içerdi. Kendisi 56 yaşlarında iken, bir gün annesi - kraliçenin karşısında (Viktorya), Alman pıensini. bir çeyrek ayakta divan dur- muştu.. Bir gün, mühim bir mesele için Başvekili kabul - etmişti. Bir müddet konuştuktan sonra: — Bana müsaade ediniz, kızımı yıkamağa — gideceğim. Diyerek — Başvekilin daha fazla söz söylemesine meydan bırakmamıştı. Kraliçeninkızı prenses (Bert) bir gün çarşıda gezerken bir mağazadan bir şapka almıştı. Şapkanın faturası saraya gel- diğinde kraliçe: — Prenses, para kazanmağa başladığı zaman kendi kendine şapka alabilecektir. Şimdi pa- rası yoktur. Bense, ona şapka almağa lüzum görmüyorum. Demiş ve şapkayı iade et- mişti. Kraliçe, öldüğü zaman şah- sına aid olmak üzere büyük bir servet terketmişti. Haya- tında, israfı hiç sevmez, eski- leri atmazdı. Hatla, 1901 se- nesinde öldüğü zaman, dolap- larında 1837 den kalmış bir- çok elbiseler ve iskarpinler bulunmuştu. Kraliçe Viktorya, hayatında Türklere karşı derin bir mu- habbet besler, onların insani hasletlerini ve kahramanlıkla- rını takdirlerle anardı. Sultan Mecidin Londra sc- yahati, onun için, üçüncü Na- polyonun seyahatinden — çok daha derin ve unutulmaz inti- balar bırakmıştı. Mahkemece bazı vaziyetleri nazarı dikkate alınan maznun İnce Mehmedin bir kere daha müşahede altına alınması lü- zumlu görülmüş ve o şekilde karar verilmiş. ve muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. Bunun üzerine İnce Meh- med ağzına geleni yüksek sesle söylemeğe başlamış, ba- ğarıp çağırmış ve jandarmalar kendisini güçlükle zaptetmiş- lerdir. İnce Mehmed hakkında müd- deiumumi idam cezası iste- mişti. Maznundaki delilik hal- leri, bu talepten sonra art- mıiştı. Dün de kararın tefhim edileceği düşüncesi bu. maz- nunu uluorta söz söylemeğe sevketmiştir. “. Kuşadalı İhsan adında biri hırsızlık suçundan - Sulhceza hâkimliğine verilmişti. Maznun İhsan, mahkemede gayrişuuri hareketler göstermiş: — Allah! Allah! Di üksek sesle bağırarak kendisinin vaklile Enver (Pa- şa) tarafından sünnet edildi- ğini söylemiştir. Vaktile Kuşadasında para ve emvaline tamah ederek anası Hasibeyi öldürmek ve cesedini bir kuyuya atmak su- çundan idama mahküm edilen maznun İhsan, temyiz mahke- mesinin nakz kararı üzerine idamdan kurtulmuş, sonra deli olduğu anlaşılarak — salıveril- mişti, Bir don, bir gömlekle, çırıl- çıplak yaşıyan İhsan, bir hır- sızlığın faili olarak mahkemeye verilmiş, hâkim B. Naci ken- disine, vak'anın nasil olduğunu sormuştur. Bu sual üzerine maznun İhsan, Derhal ayağın. daki pantalonu çıkararak sün- net edildiğinden bahse başla- mış, salonda bulunan dinleyi- ciler, bu çirkin .hali görünce derhal dışarı çıkmışlardır. İh- san, doktora sevkedilmiş ve deli olduğuna dair rapor ve- rilmiştir. Bu rapor üzerine İh- sanın suç ehliyeti olmadığına, ancak serbest bırakılması teh- likeli bazı hareketlerine mey- dan verebileceğinden delilere mahsus bir hastanede muha- faza ve tedavi altında bulun- durulmasına karar verilmiştir. .. Asliye ikinci cezadaki vak'a, daha müessiftir. Hırsızlıktan maznun meşhur sabıkalılardan Cideli Hüseyin, —muhakeme edilmiş, şahitler dinlenmiş ve sıra Müddeiumuminin iddia- sına gelmiştir. Müddeiumumi muavini B. Kemal, iddiasını serdetmiş, maznunun, hırsızlık suçundan tecziyesini istemiştir. Bunun üzerine maznun Ci- deli Hüseyin, birdenbire Müd- deiumumi muavini B. Kema- lin üzerine atılarak boğazını sıkmağa teşebbüs eltmiş, ora- da bulunan jandarmalar, vazi- yeti kavrayıncıya kadar teca- vüzüne devam etmiş, halk ta işe karışmış, koridorda duran bir polis memuru ile bir bele: diye zabıta memuru, mahkeme salonuna alılmak - surelile Ci- deli Hüseyini yakalıyarak di İ şan atmışlardır. Cideli Hüse. | | mahkemelerde | etmeleri - son zamandi masını istiyor Paris, 29 (Radyo) — Paor- tekiz hükümeti, İspanya işlerine ademi müdahale Komitesine: verilmek üzere bir nota hazır: lamiştir. Bu notanın, bugün verileceği söyleniyor. Notadâ,. Portekiz sahillerindeki beynel» | milel kontrolun derbal kaldı rılması istenmektedir. İspanyol gençleri Tayyarecilik öğrenmek içifi Odesaya gidiyorlar! Atina, 29 (Radyo) — Me: sajeri vapurile bugün buraya 152 İspanyol genci gelmiştire Bunlar, 18 yaşından 22 yaşıng kadardır. İspanyol gençleri, tayyarer cilik öğrenmek - için Odesayâ | gidiyorlar. Estiya gazetesi, yazdığı bif makalede diyor ki: * Bu gençler, (ıyyııed“ öğreninciye kadar cumburi” yetçi İspanya ortadan kalki caktır.,, Von Nöyrat Londra seyahatinden vazgeçmedi Londra, 29 (Radyo) — manya Hariciye Nazırı Bar0 Von Nöyrat, talik etmiş old ğu Londra seyahatini proğ mından — silmemiştir. — Yalı İngiltere Hariciye Nazırı P: Edenden, ikinci bir davet olmaksızın, müsaid bir zam da kendisi Londrıyı gidel hareket gününü, bir müdöf| evel İngiltere Hariciye N*| zâretine resmen bildirecekt! Yıldırımlar düştü Dağ parçaları koptü ) Paris, 29 (Radyo) — ; vilde, dörtyüz metromikâp " dağ parçası, şimendifer y' üzerine düşmüş ve münaki inkıtaa uğratmıştır. ( Vezol ) da da müteâ yıldırımlar düşmüş, birçok leri harap etmistir. Enkaz altından çıkarılan ?? lerin sayısı, bugün oğleyt dar yirmi altıya baliğ olmu$ Fransız heyeti Venedikten Parise d0? Venedik, 29 (Radyo) Umumi harbde, - İtalyanifi bir safta harb eden Fi lardan maktul dıııeııln' burada yapılan büyük nin açılma töreninde h lunmak üzere B. F teşanın - riyasetinde P: gelen heyet, bugün döniü Heyet istasyonda haribler tarafından mıştır. Pariste Bütün bor- salar kapatıldı.. Paris, 29 (Radyo) — hükümerin emrile salar kapanmıştır. Resmi mehalilde ğine göre, hükümet, ziyeti ıslah için p dan büyük ulihıyf' cektir. Vali Bergamadan Vali B. Fazlı Gülep 5d Bergama ve Dikili akşam dönmüştür: yin hakkında, bu h dolayı zabit - vari muştur. — Bazı d;ıık hükmüne girdi. JanGt”' y çok müteyakkız d