8 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 937 Sön H 'Musul Böfrol hissesinden alacaklı| | bulunduğumuz paralar | İstanbul, 7 (Hususi) — Mu- | sul petrollarından hissemize düşen on beş senelik paraya Mukabil İrak hükümeti, bize bir milyon liralık kredi açmak- tadır. Zavallı iki amele Enkaz altında can verdiler Istanbul, 7 (Hususi) — An- karada, harita zabiti B. Ce | Malin yeni yaptırmakta olduğu ev inşaatında çalışan iki amele, binanın çökmesi üzerine al- tında kalarak öldüler. Giresun Ağırceza reisi denizde yıkanırken boğuldu İstanbul, 7 (Hususi) — Gi- Tesun Ağırceza mahkemesi rc- İsi B, Osman, yıkanmak üzere ize girmiş ve yüzmek bil- Mediğinden boğulmuştur. Hayvan ticareti - İçin büyük bir şirket kuruluyor İstanbul, 7 (Hususi) — Zi- Taat ve İş bankalarının 'vaze- lecekleri sermaye ile yeni bir Sirket akdolunacak ve bu şir- , canlı hayvan - ticaret ve tile meşgul olacaktır. Viyanada Mühim bir ihtilâs davası Viyana, 7 (Radyo) — Sa- maarif müsteşarı hakkında bin kuronluk - ihtilâs su- tundan takibat yapılmaktadır. Amerikada li mahkemenin ıslâhı Vaşington, 7 (Radyo) — erikada âli mahkemenin Mâhı meselesi, günün en mü- bim meselesidir. Bu —mesele terinde parlâmentoda şiddetli lar olacağı tahmin ediliyor. Japonya sefiri B. Mussoliniye bir mesaj verdi Roma, 7 (Radyo) — İtalya vekili B. Mussolini, bugün İapon sefiri B. Oşidayı kabul *lmiştir. B. Oşida, Japonya Hariciye Nazınr B. Hirotanın Zöndermiş olduğu mesajı B. liniye vermiştir. Piskoposun ihdas ettiği mesele kuvlnovı. 6(AA) — Pis- Pos Sapiesa — hâdisesinin !"!li için meclisin fevkalâde imaa davet edilmesi hak- inda meçlis reisine bir tak- Tr verilmiştir. Bugün de Se- 0 reisine bir takrir verile- ANADOLU Günlük ıiyı-ııl gazete n Sahip ve başyasganı lıı."'yd" Rüşdü ÖKTEM Nİ neşriyat Ve yamı işleri :'ilm: Hamdi Nüzhet Çançar "ııııı.ı.- Göir İkinci Beyler sokağı Halk Partisi binası içinde ıd:hıı: İzmir — ANADOLU Yöm: 2776 « Posta kutusu 405 Ya, ABONE ŞERAITİ *Hı 1200, altı aylığı 700, üç Ya, — ği 500 kuraştur. bancı memleketler için senclik Abone ücreti 27 liradır Her yerde — kuruştur Px Eniy nüahalar 25 kuruştur. k Haa | MYAnDoLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR ANADOLU BERL Milliyetperverİspa İngiltere münasebatı —— 'Fransız gazeteleri, bu münase- batın inkişafını bekliyorlar Paris, 7 (A.A.) — Gazete. ler İngiltere ile milliyetperver İspanya arasındaki münaseba- tın inkişafını büyük bir itina ile tetkik ediyorlar. Petit Parizien gazetesi, Ge- neral Frankonun - İngiltereye yaklaştığını ve yabancı gönül- lülerin geri çekilmesi mesele- sinin âdemi müdahale müza- kerelerinin en son ve ehem- miyetlisini teşkil ettiğini yazı- yor. Ve diyor ki: *“Gönüllülerin geri alınması mukabilinde muharip sıfatının tanınması — takdirinde — dahi Fransa bugün takib edildiği şekilde deniz kontrolonun mu: hafaza edilmesini veyahut ye- Balkan ve Şark misakları Beynelmilel emni- yeti tesis edecektir. Moskova, 7 (Radyo) — Ya- kında imza edilecek olan Şark paktı hakkında tefsiratta bu- lunan Pravda gazetesi, Bal- kan ve Şark antantlarının bey- nelmilel emniyeti tesis için dünyada belli başlı âmil ola- cağını kaydediyor. Tahran, 7 (A.A.) — Pars Ajansı bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili Dr. B. Tevfik Rüşdü Arasla Irak Hariciye Veziri B. Naci Elâsil dün Harbiye mektebini ziya- ret etmişlerdir. Moskova, 7 (A.A.) — Ya- kında imza edilecek olan Do- ğu paktı hakkında tefsiratla bulunan Pravda gazetesi tari- hin Balkan antantı ile Doğu antanltının — teşekkülünü bey- nelmilel emniyet eksikliğine atfedeceğini yazmaktadır. Kalvo Sotelonun Öldürüldüğü günün yıldönümü — * Salamanka, 7 (Radyo ) — Geçen sene Temmuzun 13 cü gecesi, cumhuriyetçiler tarafın- dan Kalvo Sotelo adında bir İspanyol saylavı öldürülmüştü. Bu mebus, Franko - taraftarı idi. Binaenaleyh ölümü İspan- ya ihtilâlinin birinci işareti olarak telâkki edildiğinden, ihtilâlci İspanya, o gün herta- rafta ihtifaller yapacak ve Kalvo Sotelo milli bir kahra- man diye yadolunacaktır. B. Eden İki dela Portekiz setfirile konuştu. Londra, 7 (Radyo) — İn- giltere Hariciye Nazırı Bay Eden bugün İtalyanın Londra sefiri B. Grandi Dinoyu ka- bul etmiş ve uzun müddet konuşmuştur. B. Eden müteakıben - biri- biri takiben iki defa Portekiz sefirini kabul etmiştir. Maç hakkında tahkikat İstanbul, 7 (Hususi) — Spor kurumu ikinci reisi B. Adnan Doğuşlu, maç hakkında - tah- kikat yapmak üzere bugün Ankaradan buraya gelmiştir. rine yine İspanya—Fransa hu- dudu boyunun kontrolunu te- min eden bir sistem konulma- sını istiyecektir. Aksi takdirde Fransız hü- kümeti Pirene hududundaki kontrolu kaldırmakta hareket serbestisi tekrar almakta ve Valânsiya ordularına silâh ve mühimmat vermekte tereddüd etmiyecektir. Büyük elçi Borbine ademi müdahale komitesinin Cuma günkü celsesinde bu yolda hareket etmesi için talimat verilmiştir. Eko Dö Paris gazetesi muh- rib kontrolu hakkının kara mıntakasına hasrü tahdid edil- mesini tavsiye ediyor. İtalya Hazırlık yapıyormuş Paris, 7 (Radyo) — İtalya- da mevcut demir - fabrikala- rının faaliyeti sıklaştırılmıştır. Hükümet, bundan başka bir milyon ton buğday depo et- mektedir. Bütün bunlar, İtal- yada bir hazırlık başladığı kanaatini vermektedir. Kızılhaç Madrid halkının harb sahasından uzaklaştı- rılmasını istiyor.. Paris, 7 (Radyo) Bey- nelmilel Kızılhaç heyeti reisi Belçikalı doktor Jono, Mad: Ferdlerin de, cemiyetlerin de bekledikleri iyi günler var- dır ve bütün ümitler, hep bu iyi gün içindir. O gün doğunca, birçok yenilikler olur, birçok saadetler gelir. Hayat değişir, zorluklar kalkar, ruhun üstün- de, kafanın içinde derin inşı- rahları terennüm eden rüzgâr- lar eser. Ben de, meslek bakımından, hep böyle bir gün beklerim. Bugün nedir? Evet, fakat hayır?.. Muharrirlere daha fazla kıy- met ve ücret verilmesi mi, belki, fakat haşa! Gazetelerin sürümünün art- ması ve zavallı gazetenin her- gün yirmi kapıyı dolaşan arsız ve dilenci bir mahalle kadını halinden kurtulması mı, onu da istiyorum, fakat maksadım o da değil... Ne o, ne diğer- leri, ne de onların benzerleri. Ben, Türk gazetesinin ka- nun çerçevesi içinde bir ga- zete, Türk gazetecisi ve mu- harririnin de ihtiyacın göster- diği şekilde bir meslek ada- nt olmasını istiyorum. Bu, be- nim için, benim mesleğim için, bir gündür. Bu fikrin izahı da lâzımdır sanıyorum: Biz tutturmuşuz ve başka- ları da söylerler: Matbuat kanunu, ceza ka- nunu vesaire vesairc... Aç mideye zamansız fazla gıda vermenin mazarratı ne ise henüz idare ve irşad edil- mek zarureti bulunan bir ce- riddeki halkın bir an evel barb| miyete rasgele her hakkı ver- sahası haricine çıkarılmasını tensib eylemiştir, Lordlar kamarası Kambiyo kanununu kabul etti Londra, 7 (A.A.) — Lord- lar kamarası kambiyo muva- zene sermayesinin 200 milyon artırılması hakkındaki kanunu ikinci kırtatinde kabul etmiştir. Polon ya Tahtelbahir anlaşmasını kabul ediyor Londra, 7 (Radyo) — Po- lonyanın Londra sefiri, bugün Hariciye Nazırı B. Edeni zi- yaret etmiş ve Polonyanın, tahtelbahir itilâfnamesini kabul ettiğini bildirmiştir. ——— Beyaz gece Bir sürpriz teşkil edecektir. Fuar dekorasyon - heyeti, Beyaz gece hazırlıklarile meş- gul olmaktadır. Şebir gazino- sunda göreceğimiz (Beyaz ge- ce), emsalsiz bir sürpriz teş- kil edecektir. (Beyaz gece) nin fevkalâde bir şekilde yaşan- ması için hiçbir fedakârlıktan çekinilmemektedir. (Beyaz ge- ce), hakikaten bembeyaz bir âlem olacak ve şaşaası unu- tulmıyacaktır. İzmirliler, nezih ve unululmaz bir. gece yaşı- yacaklardır. g<—— Operatör Doktor Adil Bir Mesleğine aid yenilikleri yakından tedkik maksadile bir buçuk ı( müddetle Av- rupaya hareket etmiştir. Z) cadelede öyledir. Çocu- ğuna sokakta oynaması için silâh veren baba, daima al- danır. Keza, küçük - oğlunun veya kızının eline bir kutu süt hulâsası veren aile de mu- ayene ve eczanclere gitmeğe hazırlanmalıdır. Ne bu, fakat ne de “hiçbir şeysizlik,!... Ya- ni, ne ifrat, ne de tefrit.. Ancak şunu işaret etmek vic- dan borcudur ki, söyledikleri- mizin çoğu “aslına mutabık, değildir. Ne asla mutabık, ne de bu asla hâkim ruha... Bizim matbuat kanunu ve teferruatından sarfınazar, bu- günü idare edenler ve bugü- nün şeflerine hâkim olan ruh, Türk gazetesinin fikir iştira- kindeki faaliyet — kıtlığından müştekidir. Bir başkası, öyle sanır ki, Türk gazeteciliğinin ağzına kilit vurulmuştur. Ha- yır, böyle birşey yaoktur, bilâ- kis biz gazeteciler, kanunun hususi ve zaruri icablarını öne sürerek iki dudağımızı tutkal- layıp oturmuşuzdur. Ne hüriyeti biz. yere vur- | malıyız, ne de hürriyet kendi- liğinden yerde sürünmelidir. İkisinin arasında yepyeni ve cemiyetin muhtac olduğu mü- kemmel bir şekil vardır ki, hürriyeti muzır yapmadığı gibi bilâkis cemiyeti hürriyet gibi bir gıdadan malırum - birak- mek te tpki —DSİ maz. Elverir ki, biz, biz ola- lm, Matbuat kanununun - koy- duğu tahdid, kaşla göz ara- sını geçmediği ve vazifeleri- mizin her sahası bomboş dur- duğu halde, biz, burnumuzun ucuna konmuş sineklerle mü- bile bize düşeni Gazetelerin tabı nefaseti mi?! 's.,ı : Buğday mahsulümüz bu sene çok iyidir Göçmenlere ve muhtaç çiftçiye 3,750,000 liralık kredi açılıyor İstanbul, 7 (Hususi) — Buğ: "Eskişehir ve Sıvas silolarile; day mahsulünün, memleketi- mizin hertarafında geçen se- | neye nisbetle iyi olduğu tahakkuk etmiştir. Alâkalı makamlara gelen haberlere göre bu sene buğ- day mahsulü, birkaç yer müs- tesna olmak üzere, geçen yıl- dan iyidir ve rekolte daha yüksek olacaktır. Mahsul, yağışları bol ve düzgün olan garb Anadolusu ile şimal ve orta Anadoluda iyidir. Geçen sene kuraklıktan müteessir olan bu yerlerde dolayısiyle ldüren be: senesi ol- ül reketli bir mahsul müştur. Kuraklıktan mütcessir olan yerler Urfa ve Maraş havali- sidir. Bu mıntakada bu sene sıcakların erken başlaması ve biç yağmur düşmemesi dola- yısiyle ekinlerin mühim - bir kısmı yanmıştır. Bol zeriyat yapılan Sürüc ve Haran ovaları kuraklıktan müteessir olmuşlardır. Ziraat Bankası kuraklıktan zarar gö- renlere yardımlar yapmak üze- re tedbir almaktadır. Satınalma kararnamesi hazırlanıyor Buğday mahsulünün, bilhas- sa iyi olduğu senelerde piya: salarda görülen düşkünlüğü önlemek için buğdayı koruma tedbirlerinin en verimlilerinden biri olan Ziraat Bankasının köylüden buğday satınalma hazırlıkları başlamıştır. Adana, Antalya, Mersin gibi sıcak vi- lâyetlerimizde mahsul piyasa- ya çıkmak üzeredir. Alâkalılar Bakanlar Heyetinin tasdikin- den geçecek olan kararname- yi hazırlamakla meşguldürler. Bu sene buğdayın bütün üre- tim bölgelerinden kolaylıkla ve köylünün uzak yerlere git- mesine hacet bırakmamak için yeniden alım merkezleri açıl ması muhtemeldir. Fiatler de kararname ile tesbit edilecek- tir. Köylümüzün gittikçe artan satınalma kabiliyetini kuvvet- lendirmek ve iç pazar hareke- tini genişletinek için fiatlerin müstahsili memnun — edecek seviyede olacağı şüphesizdir. Devlet; köylüden — satın al- diği buğdayları - tipleştirmek ve bu suretle hem istihsalâtın verimini artırmak, hem de dış pazarlarda buğdaylarımıza ko- laylıkla müşteri bulabilmek için; kurmakta olduğu - silola- rın kapasitesini artırmıya ka- râr vermiştir. 22 Haziran 933 tarih ve 2303 numaralı kanunla bu işlere tahsis edilen 3 milyon lira, silolarımızın tonaj yekünu 100000 € çıkarılacak — şekilde artırılacaktır. Ankara, Konya, GRRTREMEA GA LADAY AD yapmıyoruz.. Kanun mu?, Hayır?. Mesleki ve siyasi prensip* lerimizin icabı m? Haşa! Biz, şahsi dostlukları rubu- muzu, vahimeleri de kafamıza geçirmişizdir. Kalemimizle kuş tutmak değil, tahtakurusunu takib etmekliğimiz bile muhal oldu.. Ben de, gönül bu ya, böyle | bir saadet gününün tabakku- kunu bekliyorum. dd busene daha | 5000 tonluk Afyon, 4000 ton- luk Polatlı, Yerköy, 1000 ton- luk çiftlik silolarını ve biner tonluk Denizli, Akşehir, Yer- köy, Çelikli, Balıkesir ambar- ları silo ihtiyacını bugün elden geldiği kadar temin etmekte ise de; devletin buğday mü- bayaasının genişlemesi ve is- tihsalin artması, yeni silolar inşasını zaruri kılmaktadır. Ye- niden kurulacak olan siloların etüdleri yapılmakta ve yerleri tesbit edilmektedir. Göçmenlere ve muhtaç çift- çilere nasıl #ohumluk ve yemeklik dağıtılaçak Kamutayın son toplantıla- rının birinde kabul etmiş ol- duğu yeni kanunla göçmenle- re ve muhtaç çiftçilere dağı- tılacak tohumluk ve yemeklik buğday meselesi; bugünün ih- tyacım karşılıyacak - esaslara bağlanmış bulunmaktadır. Ziraat bankası göçmenlerle nakledilenlere, mültecilere ve kuraklık, dolu, sel, yangın ve hastahık gibi âfetlere uğrnyan muhtaç çiftçilere ödünç olarak tohumluk ve yemeklik buğday dağıtılması için 3,750,000 li- raya kadar bir buğday yar- dım kredisi açacaktır. Bu kre- di ile dağıtılacak buğdaylar Ziraat bankasının devlet adına satın aldığı buğdaylardan mal oldukları hat üzerinden müba- yaa edilmek - suretile edilecektir. Ancak Ziraat ban- kazı depolarından tevzi ma- bâllire-nakledilecek “buğdayı ların maliyeti mümasillerinin mahallindeki rayicinden yük- sek olacak olursa, tevzi ma- hallerinden veya yakınlarından satın alınacaktır. Bu buğdayların nakil, tevzi, depo, çuval vesair masrafla- rile teşkilât olmıyan mahaller- de ve lüzumu halinde - yalnız tevzi işlerinde — kullanılacak memur, maaş, harcirah ve gündelikleri bu krediden sar- folunacak ve bu masrafla sa- tınalma fiatine zam edilecek tevzilerde bu yekün üzerinden borçlandırma yapılacaktır. Buğdaylar muhtaç çiftçilere bir, göçmenlerle nakledilenlere ve mültecilere üç yıl vade ile ve zencirleme kefaletle senette yazılı nakid veya mal olarak ödenmek üzere dağntılacaktır. Vade yılının ürünü çiftçinin borcunu ödemiyecek kadar az olursa bu borç geri birakıla- bilecektir. Dağıtmadan sonra gerçek- leşipte burçlandıramaya — gir- miyen dağıtma — masralları, buğdayların nakli ve dağıtıl- masına kadar geçen zamana — Sonu 6 ıncı sahifede — TAKVİM umi - 1353 | Arabi-1356 Hazitan 25 temin Tüdakçam 12 öğle — 5,53 12.10yatlaı — 1,50 22,06 di 8,18 10,06 msak 7,24 244 |