8 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

8 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Nn Cideli Hüseyin Mahkeme salonunda bir gene sahnede — bardak su istedi Cideli diyor ki: Ben düzgün lâkır- / dı söylemekten âciz bir adamım! Türklüğü, hükümetin manevi — şahsiyetini ve polis memurla- rını tahkir etmekle maznun — sabıkalılardan Ciddeli Hüse- yinin muhakemesine dün şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde | — başlanmıştır. Maznun Hüseyin, — Ben düzgün lâkırdı söy- lemekten âciz bir adamım, bir handa yatar kalkarım. Bir ak- şam, bir polis memuru geldi, — handa bulunan bir adamı alıp karakola götürmek istedi. Bu — adam gitmiyordu. Ben yaklaş- — tim ve; — — Çocuğum, karakola git, sana birşey yapmazlar, Ora- dan bırakırlar. Dedim. O vakit polis me- muru: — Sen karışma, haydi git. Dedi, ben de: — Neden karışmıyacağım. Dedim, beni itti. Ben de to- kat vurdum. Alhıb karakola götürdüler, orada vurdular, Ben de gene vurdum. Bana vurana (eyvallah) mı diyecek- tim. Sonra beni muayeneye gönderdiler. Doktor muayene etti. Raporda ne yazdı bil- mem. Allah aşkına B. reis; beni bu hastaneye gönderme- yin, İstanbulda bir hastaneye gönderib muayene ettirin. Be- ni İzmir hapishanesine de göndermeyin, çünkü doğru de- gi Başka bir hapishaneye gönderin. Maznun Hüseyin, bu sözleri — söyledikten sonra cebinden bir — simit çıkararak birazını yemiş ve mütebakisini yere atarak çiğnemiş: — Allah kahretsin. Diye söylenmiş: — Bana bir verin de içeyim. Demiştir. Odacı bir bardak suyu —getirince jandarmalar, bardağı tuttukları halde suyu içirmek istemişler, fakat Hü- seyin: — Ben böyle su içmem. bırakın da rahat rahat - içe- yim. Demiştir. Bir hafta evel Asliyeceza mahkemesinde maz- mun Hüseyin başka bir suçtan sdolayı muhakeme - edilirken, tecziyesini — istiyen müddeiy- mumiye tecavüz için hücum etmişti. Daha evel de bardak Ağırcezada —10 — Esrarengiz radyonun verdiği haber, gemilerde huzur ve sükünu birdenbire bozmuştu. Vakıa ilk hamlede bu haberin ciddi bir haber olduğuna hiç — bir kimse inanmamıştı. Fakat — haber o kadar muntazam ve- rilmişti ki, en kuvvetli irade- | ler bile bunun karşısında sarsılabilirdi. Sonra... Haberin istinad ettiği bazı hâdiseler de malüm ve muhakkak hâdise- lerdi. Ziyafet için de zaten bazırlıklar devam ediyordu. — Şuhalde?. Ardenya hükü- meti, yeni müttefik ve misafir bir muhakemesinde, ayakka- bını bir polisin başına fırlat- mış, polisi yaralamıştı. Bu vak'alardan haberdar edilen jandarmalar, su bardağını ellerinden — bırakmamışlardır. Çünkü bardağı, mahkeme he- yetine atması ihtimali vardı. Maznun Hüseyin: — Ben bu şekilde su iç- mem. Demiş ve içmemiştir. Mu- hakemenin devam ettiği iki saat mütemadiyen eli ve ayağı titriyen — maznunun — önünde dinlenen şahidler, hükümetin manevi şahsiyetini, Türklüğü ve polis memurlarını ne su- retle tahkir ettiğini anlattılar. Iddianın serdi için muhakeme, başka bir güne bırakıldı. Su meselesinden doğan cinayet Cumaovası nahiyesinin Kı- sık köyünde değirmenci Ab- dullahı, değirmene su vermek meselesinden bıçakla — öldür- mekle maznun Halil İbrahimin muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde de- vam edilmiştir. Bu celsede müddeiumumi muavini B. Şev- ki Suner, iddiasını serdederek maznun Halil İbrahimin, tah- rik neticesi kavgada bıçağımı iki tarafa sallarken Abdullahı yaralıyarak - öldürdüğü — sabit olduğundan Türk ceza kanu- nunun 448 inci maddesi mu- cibince iki sene ağır hapis cezasına mahküm edilmesini istemiş, müdafaa için muha- keme, başka bir güne bıra- kılmıştır. Tirede yangın Tire kazasının İpekçiler ma- hallesinde Kocabıyık sokağın- da Receb oğlu B. Alinin kira ile oturduğu evde yangın çık: mış ve yanıbaşındaki Güneyli Alinin evi ile birlikte tamamen yanmıştır. Zarar ve ziyan mik: darnı 500 lira tahmin edilmiş- tir. Yangının, Ali karısı Ay- şenin, çamaşır. yıkamak - için yaktığı ocaktan sıçrıyan kıvil- cımlardan husule geldiği anla- şılmıştır. Ayşe hakkında *dikkatsizlik neticesi yangına sebebiyet ver- mek suçundan tahkikata de- vam edilmektedir. Nakleden: F.:ıımıddln Bonllo'lu devlet — donanmalarına — bir felâket hazırlıyor demekti. Bu hissin husulü, âsabın azami şekilde gerilmesine kâfi bir sebeb idi. Gemi kuman- danları ise, tam bir deniz askeri gibi hareket ettiler. Kendilerini hertürlü taarruza maruz ve herbangi bir taar- ruza müdafaa edecek vaziyete koydular. İki donanma, seferi bir halde, merkez - erkâniharbi- yelerile temas halinde idi. İki donanma, en kisa bir zamanda demir almak ve açık ANADOLU A Otobüste Üç altın çalan yankesici Sabıkalılardan Ahmed kızı Emine, dün ötobüsle Kemere giderken, yanında oturan Meh- med kızi Meleğin cebinden 3 altın lira ile üç lira kâğıd ve 73 kuruş ufaklık parasını aşırmış ve yakalanmıştır. Çuval aşırmışlar Alsancakta arpa fabrikasın- da çalışan Şemoil ile Avram, fabrika sahibine aid çuval ve ipleri çalmışlardır. Hırsızlık Asansörde Enveriye soka- ğgında Ali oğlu Etemin evine giren sabıkalılardan Durmuş, sekiz metre kumaş, bir panta- lon ve daha bazı eşya çala- rak kaçmıştır. Durmuş, çaldığı eşyaları Bitpazarında satarken tutulmuştur. Trende parasını çalmış Bayraklıda tütüncülük ya- pan Ali oğlu Tayyar, Karşı- yakadaki depodan tütün al- ması için on bir yaşındaki oğluna 20 lira vermiş ve trene bindirerek göndermiştir. Yolda çocuğun yanına Hasan oğlu Mehmed isminde biri oturmuş ve onu İâla tutmuş- tur. Bir müddet sonra da ço- cuk cebindeki paraların yerin- de yeller estiğini görmüştür. Mehmed derhal - zabıtaca yakalanmış ve tahkikata baş- lanmıştır. Yaralamak Yangın yerinde bir yarala- ma vak'ası olmuş; Kasım oğlu Ali, bir alacak meselesinden Kasım oğlu Hüseyini yarala- mıştır. Kumarcılar yakalandı Burnavada Şadırvanlı kah- vehanede 25 kuruşuna altmış altı oynyan Ahmed ile Niyazi tutulmuşlardır. Gizli mektep açmışlar İkiçeşmelikte Ratıbçelebi so- kağındaki 40 numaralı aile evinde oturan Davi kızı Per- lâ Robenin mahalledeki ço- cuklara ders verdiği zabıtaya ihbar edilmiştir. Dün, Perlânın evine gidilince, odasına top- ladığı on yedi çocuğa Türkçe, Fransızca ve yahudice — dersi vermekte olduğu görülmüş ve bu işi gizli olarak yaptığından derhal yakalanarak Adliyeye teslim edilmiştir. Karataşta bazı küçük mu- sevi çocuklarını evinde oku- tan ve gizli mekteb açan Bn. Rebeka — zabıtaca — tutulmuş, dün Adliyeye verilmiştir. denize açılmak - istediler. İki devletin erkâmharbiyeleri bu fikri münasib buldular, yalnız tatbiki için sefirlerin Ardenya höükümeti nezdindeki — teşeb- büslerinin neticelerini bekle- mek lüzümunu tavsiyc ettiler. Sefirlerin, Ardenya başvekili nezdindeki teşebbüsleri bek- lenen neticeyi temin edemedi. Çünkü Ardenya başvekili için, bu mutad teminattan başka yapılacak hiçbir. şey yoktu. Ve sefirler de bundan başka birşey bekliyemezlerdi. Baş- vekil, — tasarladığı — caniyane taarruzu söyliyemezdi; sefirler de meçhul bir istasyonun ver- diği haber üzerine daha müs- bet birşey istiyemezlerdi. Fa- kat fikirler bulanmış, kanşmış bulunuyordu. Bünun için, iki müttefik devlet donanmasının Dikilideki cinayet. —— .—— Vak'a faileri adli. yeye verilmişlerdir Bundan on gün evel Dikili kazasının Kansız köyünde bir cinay olmuş, Ali oğlu Mehmed öldütülmüştü. Zabıtaca yapılan tahkikat ve takip neticesinde katil Hüseyin oğlu Mustafa ile suç arkadaşları Ali Baki, Fazlı ve Ali tutulmuş, adliyeye ve- rilmişlerdir. Müebbed kürekten hapsetahvil edilenler Temyiz mahkemesi umumi heyetinin son - toplantısında cezaları müebbed kürekten hapse tahvil ve cürümleri - iti- barile 2330 numaralı af ka- nuaundan istisna edilmiş olan mahkümların, mahkümiyet müd- detlerinin yirmi sene müddetle hapse tahvili lâzımgeleceğine tevhidi içtihad suretile karar verilmiş olduğu Adliye Vekâ- letinden şehrimizdeki alâka darlara bildirilmiştir. Bu kabil mahkümlar, ceza muhakemc- leri usulü kanununun 402 inci maddesi mucibince ve tevhidi içtihad kararı dairesinde mah- kemeden karar alınmak — su- retile cezaları müebbed veya yirmi seneden fazla veyahud bu müddetten aşağı müddetle hapse çevrilmiş olanların dos- yaları — müddeiumumiliklerce derbal Adliye Vekâletine gön- derilecektir. İdart davalar Şürayı Devlete açılmakta olan idari davalar arzuhalları- na 20 kuruşluk harç pulu ya- pıştırılması Tâziımgeldiği Ma- liye Vekâtinden tamimen şeh- rimizdeki alâkarlara bildiril- miştir. Ev yakmak Kemalpaşa kazasının Ah- mallı köyünde Süleyman oğlu Alinin evini yakmakla maznun Hatice; Ağırceza mahkeme- sindeki muhakemesi neticesin- de suçu sabit olmadığından beraet etmiştir. Fikirler Fikirler mecmuasının 150 nci sayısı Rahmi Balaban, Hakkı Baha Pars, E. H. Akman, V. Kemal Karadayı, M. Rauf İnan, Ömer Orhon, Suad Sayer ve M. Özbeyin çok güzel yazıları ve zengin mün- derecatla çıkmıştır. Okurları: mıza tavsiye ederiz. limandan uzaklaşmasına karar verildi. Ardenya hükümeti, bu hoşa gitmiyen vaziyeti kabule mec- bur kaldı. İki misafir donanma, topları ateş etmeğe hazır, tayyareleri harekete müheyya, tahtelba- hirler faaliyete geçmek üzere oldukları halde demir aldılar. Ardenya donanması da, bütün mevcudiyetile harb için emre müheyya idi. Misafir donanmalar hareke- te geçtikleri vakit heriki taraf muzıka heyetleri dost devletin milli marşını çalmakta idi. Heriki taraf, karşı — tarafın bayrağını selâmlamakta idi. Dostluk usul ve - formülleri tamamen tatbik edilmekte idi, Fakat vaziyet son derece na- Ademi müdahale komitesi —i vünümez Halya ve Almanyanın tek- liflerini tâli bir komiteye havale edecek Londra, 7 (Radyo) — panya işlerine ademi müda- hale komitesi, önümüzdeki Cuma günü sabah saat 10 da toplanacak ve Almanya ila İtalya tarafından ileri sürülen mutalebatı tedkik eyliyecektir. Komite reisi Lorid Plimot, komite azasından olan dıwv- Alâkadarlar, bu işin, bir tâli komiteye havale edileceğini ve bu komitenin, İspanya kon- troluna iştirak eden dört bü- yük devlet delegelerinden mü: teşekkil olacağını beyan edi- yorlar. Londra, 7 (AA.) — Ha- vas ajansının muhabiri bildi- riyor: Gönüllülerin geri çağırılması meselesi Cuma gününden evel bir karara iktiran etmediği takdirde ademi müdahale ko- mitesi azaları Fransız, İngiliz ve İtalyan-Alman plânları hak- kında hükümetlerinin görüşle- rini izaha davet edileceklerdir. Tahmin edildiğine göre Le- histan hükümeti bir uzlaşma teminine çalışmak için meşse- leyi baştan aşağı tedkik ede- cek ve yalnız bitaraflardan müteşekkil hususi bir tali ko- mite teşkilini teklif edecektir. Roma, 6 (AA.) — Gaze- teler ekseriyetle İtalyan-Alman mukabil tekliflerinin Berlindeki İngiliz sefirinin bir bir teşeb- büsünden sonra hazırlandığını yazmakta ve İngilterenin bu mukabil tekliflere karşı takın- dığı vaziyetin kabili izah ol. madığını ilâve eylemektedirler. Londra, 6 (A.A.) — Gaze- telerin siyasi muhabirleri ade- mi müdahale buhranına mut- bir çare bulunması lüzumunu beyanda mütteliktirler. Deyli Telgraf gazetesinin islihbara- tına göre, gönüllülerin geri alınması meselesi hakkındaki müzakereler epey ilerlemiş ol- duğu için İspanyadaki iki ta- rafa muharip sıfatının — tanın- ması meselesinde Almanya ve İtalyaya tavizlerde bulunulması düşünülmektedir. Valânsiya hükümeti de bu sıfatın tanınmasını teklif et- miştir. Çünkü bu takdirde ha- riçten silâh satın almak hak- kını elde edecektir. Hukuk talebesinden Sınıfı geçenler İstanbul, 7 (Hususi) — Hu- kuükta bu sene okuyan 1540 talebenin 1209 u sınılı geç- miştir. küçük bir hâdise felâketler doğurabilirdi. Hatta bir ço- cuk tabancası patlasa, bu yüzlerce gemiden, binlerce toptan mürekkep biribirinin marşını çalan, sancağını — se- lâmlıyan müthiş kuvvetlerin biribirine — girmesine —sebeb olabilecekti. Donanma uzaklaşırken, ge- milerdeki radyolardan, Arden- ya payitahtı radyolarından bir anda korkunç bir ses duyuldu: — Hah, hah, hah... Ne korkunç bir kahkaha idi bu?. Bu kadar korkunç, bu — kadar titretici şekilde gülen kimdi? ”. İrade ve azmine sahib — ol- duktan ve iki müttefik —dev- letin sefirlerinden ayrıldıktan sonra, Ardenya başvekilinin letlerin Londradaki murahhas - larile bu husustaki temaslarına devam etmektedir. 'İrlanda intihabatınt" Bugünkü program İstanbul Radyosu Gündüz: Saat Halk — türküleri, plâkla şarkılar. Akşam: Saat 18,30 Dans musikisi, 19,30 Spor musaha: — beleri (B. Eşref Şefik tara- —| fından), 20 (B. Sadi ve arka- daşları tarafından ) Türk mu- sikisi ve halk türküleri, 20,30 (B. Ömer Riıza tarafından arabca söylev.) 20,45 (Bn. Saliye ve arka- daşları tarafından) Türk mu* sikisi ve halk türküleri, saat ayarı, 21,15 Orkestra. 22,15 Ajans ve borsa ha berleri, ertesi günü programı, 22,30 Opera ve oöperet par Üdnrıl radyosu Kısa dalga: 49 metre ve 18 santimetre Saat: 2!.452::1;(,: neşriyat. Rus kızları İrtifa rekoru kırdılar Moskova, 6 (ALA) — Tas Ajansı bildiriyor: Ğ 23 yaşında Bayan İrira Vis: neskaya ile 20 yaşında Bayan Katia Menikova dört temmuz” da bir spor tayyaresile 6518 metreye kadar yükselerek bu” gönkü beynelmilel kadın re” korunu kırmışlardır. Bu iki-genç kız. Sovyetler Birliği merkez hava kulubü muallimlerindendir. Minikovâ aynı zamanda Moskova (abri” kasında tornacı olarak çalış” maktadır. Hususi kaynaklar Fransaya on milyar Fr temin ediyor.. Paris, 7 (Radyo) — Fransâ Maliye Nazır B. Pone, yef Maliye kanununun - sureti tatı bikile meşgul olmaktadır. Yeni kanuna göre, Fransâ: fevkalâde " kaynaklardan —©" milyar Frank temin ediyor- 12,3)—14 havadisler, son neticesi - Dublin, 6 (A.A.) — İrland& intihılıııtııuıı ı"lâildirilen neticeleri şunlardır: De Valera 67, Cosgravf 44, amele partisi 11, ıw_' killer 8 mebusluk elde etmif lerdir. Yeni kanunuesasinin WJ lehinde — 560,146, aleyhi 436,406 rey verilmiştir. — Dublin, 7 (A.A.) — İntibi batın kati neticeleri şunl: l De Valera 69, C 48, amele partisi 13, ll'u; | killer 8 mebusluk elde ' mişlerdir. d ilk düşündüğü — şey, M ve şefleri çağırmak ol_ Tam bu sırada hususi tibi, başvekile: Ç — General — Mars. # görüşmek istiyor! Haberini getirdi. — Pekâlâ.. Girsin! Kapı açıldığı vakit göz general Marsa N bulunuyordu. Sanki ı:ı' görünmez mitralyöz, bt "e — , min Üzerine İânet W/ € Rp İ gin'” lli General ça başvekile kadar yürü ) " — Biraz evel beni M € sınız! Dedi. Başvekil sert bir sonra: h'. hat — Görü W;.";' var