8 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

8 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

|Şehirden Taportajlar: . — Buyurun.. bi v Diye cevap verdi. | B K — Konuşmasından ve tavırla- rından mektep görmüş - oldu- ğunu anladım. Fakat bazan da öyle, mektep hatta medrese görenler var da insan, terbiyelerinden yaka sil- kiyor. Küçük dondurmacı böylele- rinden değildi. — Adın ne senin küçük? — İsmet — Sen musun? Söylemekten oldu. Sıkılıyordu. — Ne sıkılıyorsun -oğlum? — Evet, ortamektebin ye- Üdisindeyim. Sıkılmasının; dondurmacılık yaptığından, ayni zamanda da mektebe gittiğinden ileri gel- diğini anlamıştım. — Sıkılacak, utanacak ne var?, Çalışmak ayıp değildir ki.. Koşki öteki çocüklar da senin gibi yapsalar. Bu sözüm ona cesaret ver- mişti. Artık deminki gibi sı- kılmıyordu. Babasını tanırdım. O da dondurmacıydı. Bir de ağa- beyi vardı. — Baban ca hâlâ dondur- macılık ediyor mu? — Onlar ağabeyimle bera- ber satıyorlar. Bu sırada küçük bir müşteri daha gelmişti. — Bana yüz paralık don- durma versenel, — Neli olsun? — Kremalı. Çocuk dondurmasını alıp gitti. — Senin müşterilerin hep böyle küçükler mi? — Hepsi küçükler değilse de hemen hemen çoğunu kü- çükler teşkil ediyorlar. — Mektepte okuyacak mı- sın daha? Hiç düşünmeden sesini sert- leştirerek cevap verdi: — Okuyacağım, tabii! — Ne olmak istiyorsun? — Subay olacağım.. Subay. Küçük dondurmacının bu cevabı, bende bir başkalık uyandırmıştı. Onu içten alkış- lamıştım. Yüzüme baktı. tatlı sesle sordu: — Bana niçin soruyorsunuz bunları.. Beklemediğim bu sual kar- şısında şaşırmıştım — Hiç -dedim- merak et- miştim de.. O kanmamıştı: — Hayır, hayır bir maksa- diniz. olsa gerek. Hem ben sizin resminizi gazetede gör- müştüm; pehlivanlarla bera- ber. Galiba benim için de birşeyler yazacaksınız. Bu vaziyet karşısında mak- sadımı gizliyemedim. — Yazmamı istemiyor mu- sun?. mektebe — gidiyor çekinir - gibi Gene ayni Yook, isterim. Fakat benim resmimi almıyacak mı- sınız? — Haydi geç arabanın ya- nına.. Bu sırada yanımıza yanaşan küçük bir müşteri: — Durun, durun beni de çekin. Diye bağırıyordu. Küçük İsmetin fotoğrafını çekmiştim, | — Bana müsaade edin de ideyim öleki müşi ANADOLU Muhacir ve mülteci vergi muafiyeti Maliye Veköleti bir izahname hazırladı.. 2510 numaralı iskân kanu- nile muhacir ve mültecilere bahşolunan vergi muafiyetle- rinden serbest muhacir olarak kabul edilip istedikleri yerlere yerleşenlerle, gerek serbest olarak gelen ve gerek hükü- met tarafından getirilip iskân olunanlardan ücretli veya ma- aşlı bir vazifeye tayin edilmiş bulunanların da istifade edip edemiyeceklerinde tereddüde düşüldüğü görülmektedir. Maliye Vekâletinin hazırla- dığı bir izahnameye göre, 2510 numaralı kanunun neş- rinden sonra herhangi bir su- retle Türkiyeye gelerek mu- hacir kâğıdı almış olanlar isteklerile yerleştikleri, mahal- lin iskân mıntakasındaki mev- kiine göre vergi — muafiyetin- den istilade edeceklerdir. Bu muafiyetin müddeti, bir numaralı iskân — mıntakasında serbest olarak verleşmiş olan muhacir kâğıdı tarihinin tesa- düf ettiği yıl sonundan itiba- ren beş sene ve iki numaralı iskân mıntakasında yerleşen- lerin de gene aldıkları muha- cir kâğıdı tarihinin tesadüf ettiği yılın başından başlamak üzere üç senedir. İskân kanunu, muhacir nıfiıni haiz olanların vergi mu- afiyetini mutlak surette kabul etmiş olduğundan bunlar is- ter memur ve müstahdem ola- rak umumi; mülhak ve hususi büdçelerden veya hukuki ve hükmi şahsiyetlerden maaş ve ücret alsınlar, isterse, ticaret veya sanatla iştigal etmek su- retile kazanç temin etmekte bulunsunlar, vergi muafiyetin- den mutlak sürette — istifade ederler. Ancak iskân kanunundaki muafiyet kazanç, toprak, yapı ve yol vergilerine münhasır bulunduğundan bu - gibilerin istihkaklarından buhran, mu- vazene ve hava kuvvetlerine yardım vergileri kesilir, Hizmet erbabı haricinde ka- lan muhacirlere gelince; bun- lar buhran vergisine tâbi ise- ler de, kazanç vergisinin beşte biri nisbetinde tarholunan buh- ran zammından muaftırlar. Portekizde Suikastçılar aleyhine mi- tingler yapılıyor Lizbon, 7 (Radyo) Por- tekizin her tarafında, Başvekil (Salazara) aleyhine - yapılan suikastı takbih için mitingler yapılmaktadır. Zabıtaca yapılan tahkikata göre, Başvekil aleyhine tertip olunan sui kastta, yabancıların eli vardır. Yugoslavya Nevyork sergisine çağırıldı Belgrad, 7 (Radyo) — Ge- | lecek sene Nevyorkta kurula- cak enternasyonal sergiye Yu- goslavya hükümeti resmen da- vet edilmiştir. Ve ayni ince ses, sokak du- varlarında çınlamağa başladı — Ne âlâ kremam kay- mak!. — Vişneli, kaymaklı don- durman!. — Dişleri donduruyor.. G. Franko tehdid savuruyor — Başı 1 inci sahifede — etmekte, daha tehdidlerde bulunmaktadır. Kaybettikleri tayyareler Paris, 7 (Radyo) İhtilâlci- ler, Hazirau içinde cumhuriyetçi- lerin 48 tayyaresini imha ettikle- rini bildiriyorlar. Banlardan otuz üçü harb csnasında düşürülmüş, mütebakisi de hava istasyonlarında yakılmıştır. İhtilâlcilerin on beştir. Salamanka, 7 ( Radyo ) Bugün Madrid üzerinde lerini — ilâve bazı tayyare — zayiatlı ite 40 Frankist ve 20 cumhuriyetçi | tayyare arasında görülmemiş bir hava harbi cereyan et- miştir. Neticede cumhuriyet- çilerin tayyarelerinden 16 sı düşürülmüştür. Londra, 7 (Radyo) — Mor- ning Post gazetesi, Genral Frankonunun ecnebi yardım ve gönüllülerinden vazgeçmeğe hazır olduğu hakkındaki ce- vabı, İngiliz siyasi mahfelle- rinde" çok iyi karşılanmıştır. Bu suretle İspanya meselesinin kolayca halli mümkün olacağı tahmin ediliyor: Paris, 8 (Radyo) — İhtilâl. ciler, Madrid cebhesinde Cum- huriyetçilerden dört bin kişi- | muhasara et- | lik bir kuvveti miş olduklarını tedirler. iddia etmek- Paris, 6 (A. A.) — İyi bir | menbadan öğrenildiğine göre general Franko gönüllülerin geri çağrılmasına mani olma maktadır. Siyasi mahfiller bu haber teeyyüt ettiği takdirde İspanya meselesinin beynelmilel cep- hesi hakkında yakında bir hal şekli bulunabileceğini beyan etmektedirler. Salamanka, 7 (A.A.) — Ge- neral Franko devletlere birer nota yollıyarak Salamanka hü- kümetinin bevnelmilel kanun mucibince muharip addedil- mesini istemiştir. Notada ezcümle şöyle de- nilmektedir: *Aksi takdirde beynelmilel ,' iktısadi siyasetimiz. hakkımız- da düşmanca hisler beslemiş olan memleketlere karşı yarın kapularını kapayacak hayret edilmemelidir., Madrid, 7 (AA.) — Hü- kümet . kıt'aları Villayerdeki düşman mevzilerini bir hücum neticesinde almışlardır. Bu- rada düşmandan birçok esir alınmıştır. Avrupa, Amerikanın parasına muhtaç değilmiş — Başı |J inci sahifede — vam etmek üzere teşebbüslerine yakında tekrar başlıyacağı ve eke- per Frerein de istihbaratına devam edeceği anlaşılmışır. Van Amerikalıların ticaret engellerini Zeland dünya kismen kaldırmağı ve beyaelmilel münase- betleri derpiş ettiklerini beyan et aleyhi Başvekil —Ameri» kadan pek teşvik edici bir intibala dönmüştür. İngiliz Nazıdları Van Zelaudı bir sempati ve anlayış bavası için: de kabul etmişlerdir. Fransız hudutlarına Beynelmilel bir heyet gidecek Bayoneec, 6 (A.A.) İspanyol- ların Fransız hudud . taşlarını kaldırarak — bunların — yerine Franko bayrakları dikmelerile hasıl olan hâdiseyi halletmek üzere bu sabah Larbune da- ğinin tepesine beynelmilel bir olursa | Buğday mahsulü — Başı â ncü sahifede — aid faizler, tahsil masrafları, dört yıl içinde tahsil edilme yipte tahsil edilmez »hale ge- len borçlar; muhtaç - çiftçiler Ziraat Bakanlığı büdçesine, göçmenler ise Sıhhat Bakan- lığı iskân büdçesine bu husus için açılacak hususi fasıllara tahsisat konarak karşılana- caktır. O seneki ürünü borcu öde- miyecek derecede — bulunan borçlular borçlarını ödeme- dikleri takdirde aleyhler va- denin bittiği tarihten borcun tahsili emval karununa göre alındığı zamana kadar geçen müddet için yüzde 7 faiz alı- nacaktır. Bu gibi muamelelere pul yapıştırılmıyacaktır. Fransada Milyonlar deve oldu.. Paris, 7 (Radyo) — Bir borsa ajanı tarafından mühim ihtilâslar yapıldığı meydana çıkarılmıştır. İhtilâs edilen para miktarı 8 milyon franktır. En- transijan gazetesi, Fransız Ban: kası müdürlüklerinde bazı de- şiklikler yapılacağını yazıyor. Kadın tayyareci İmdat dileyor hakkında yekdiğerini takiben haber gelmektedir (Ostana) harb gemisi, tahar- riyata devam ediyor. Bundan başka, (Kolorado) - zırhlisi da taharriyat için emir almıştır. Bu gemi, bu gece saat 24 de (Ranşresklas) a - vasıl ve sabahleyin idroplanlarla araştırmalara başlıyacaktır. Bu sabah, radyo ile imdat isareti verilmiştir. Verilen işa- rette: *Motör su almak üzeredir. Artık tahammül edemiyeceğiz,, Denilmektedir. olacak |Romanya büdçesin- de busene fazlalık vardır Bükreş, 7 (Radyo) — Ci- han iktısadi huhranından beri ilk defa olarak Romanyanın 935-936 senesi büdçesinde 400 milyon Dinarlık fazla va- ridat temin edilmiştir. Amerika Yeni tayyareler yaptırıyor Vaşington, 7 (A.A.) — Har- biye dairesi bugün Curtis Vight fabrikalarına ordu . için ceman dört milyon dolar tu- tarında 216 avcı tayyaresi si- pâriş etmiştir. Paris sergisinde Uluslar Sosyetesi paviyonunda bütün dekorasyon mahvoldu Paris, 7 (Radyo) — Bey- nelmilel Paris sergisinde inşa olunan Uluslar Sosyetesi pa- viyonunda çıkan — yangında, Uluslar Sosyetesinin yaptırmış olduğu bütün dekorasyon mah- volmuştur. Tn aa Üzüm satışları Ce K. S. 87 M. J. Taran. 12 75 49 Esnaf Ban. 13 130 — Yekün 448376,5 Eski satış 448512,5 U. satış Zahire satışları Ç. Cinsi KSAKS 485 Buğday — 5$ 6 125 Nevyark, 7 (Radyo) — Ka- | din tayyareci (Amelya Erar) | 8 Temmuz 937 Askerimekteblere Calebe alınıyor 1 — 937—938 ders yılı için Kuleli, Maltepe, Bursa liselerile Konya ve Erzincan Askeri Ortaokullarının bütün sınıf- larına, Kırıkkale'deki San'at lisesinin birinci (9) sını- fına, Ankara ve Konya Gedikli Erbaş hazırlama mek- teblerinin hazırlama ve orta kısımlarının ilk sınıflarına talebe alınacaktır. - Kaydı kabul şartları geçen senenin aymı olup bütün askerlik şubelerinde ve askeri mekteblerde vardır. Kaydı kabul müddeti bütün mekteblerde 1 Temmuzda başlar ve 10 Ağustosta biter. Yalnız Ankara Gedikli mektebinin kaydı kabul! müddeti 30 Eylüle kadar de- vam eder. - Askeri mekteplere girmek istiyenlerden Ankarada bu- lunanlar Cebeci'deki Gedikli Erbaş hazırlama mek- tebine ve askeri mekteblerin bulundukları yerlerde oturanlar doğruca mekteblere ve başka yerlerde otu- ranlar da bulundukları mahallin askerlik şubelerine müracaat etmelidirler. Kabul şartlarını taşıyan istekliler evraklarını tamamlat- tırıp askerlik şubeleri vasıtasile ve noksansız bir halde girmek istediği mektebe gönderilmeli ve mektep tara- fından seçme imtihanı için çağırılmadıkça hiçbir istekli beyhude yere mektebe gitmemelidir. Seçme imtihanı için çağırılan isteklilerin mektebe ka- dar gitmek ve bu imtihanı kazanamayınca geri dön- mek için yapacakları masraflar tamamen kendilerine aittir. Seçme imtihanında kadronun müsaadesi nisbetinde mekteblere namzed olarak alınırlar ve bun- lardan talimata uygun olarak kat'i kabulleri yapılmı- yanlar hiçbir hak iddia edemezler. İpka veya ikmal vaziyetinde kalan okurlarla bir sene tahsil fâsılası olanlar ve girmek için nüfus kâğıdında yaşını tashih ettirenler askeri mekteblere alınamazlar. Gedikli Erbaş hazırlama mekteblerine üç ve beş sınıflı köy İlkmekteb mezunları alınır ve bu köy çocukların- dan iki sene tahsil fâsılası olanlar da mekteblere kabul edilir. 2210 Jizmir Timan işletme müdürlü- v e. günden Tersanemizde çalışmak üzere perçinci, tornacı ve tesviye- ciye ihtiyaç vardır. Bu san'atları bilipte çalışmak istiyenler Tersane âmirliğine müracaat etmelidirler. — 8 10 — 2279 Menemen ÜUrbaylığından; 1 — Belediyeye ait tenvirat dairesinin - bir senelik ihtiyacı olan on iki bin üç yüz elli litre mazot ile iki bin iki yüz elli litre ince makina yağı yüz on iki litre kalın makine yağı bin litre beyaz gaz, altı yüz litre benzin ve dört yüz adet 15 mumluk sokak lâmbasının mübayeası 5-7-937 tarihinden itiba- ren 15 gün müddetle açık eksiltmeye konmuştur. 2 — Eksiltme 20-7-937 tarihine rastlayan Salı günü saat 15 de Belediye dairesinde icra kılımacaktır. Yağ kısmı için muvakkat teminat miktarı 99 lira 34 Kuruştur. Lâmbalar için 7 hira 50 kuruştur. Eksiltme şartnamesi muhasebeden bedelsiz olarak alınabilir. Taliplerin tayin edilen gün ve saatte Beledi- yeye müracaal etmeleri ilân olunur. 2273 Devlet demiryollarından Aşağıdaki gayri menküller 19/7/937 tarihinde pazartesi gü- nü saat 15 de İzmir Alsancak 8 inci İşletme komisyonunda pazarlık üsülile üç sene için ayrı ayrı kiraya verilecektir. İsteklilerin aşağıdaki mikdarda muvakkat teminat yatırma- ları ve aranılan vesikalar ve işe girmeye manii kanuni bir hal- leri olmadığına dair beyannamelerle muayyen vakıtta komis- yîmı müracaatları lâzımdır. Şartnameler komisyondan parasız alınır. 1 — İzmir Basmahane istasyonu içinde büvet, muhammen üç senelik kira bedeli 525 lira muvakkat teminatı 3938 kuruştur. 2 — Karşıyaka istasyonundaki büvet muhammen üç sene- lik kira bedeli 210 lira muvakkat teminatı 1575 kuruştur. 3 — Karşıyaka büfe kahvehane muhammen üç senelik kira bedeli 600 liradır. Muvakkat teminatı 45 liradır. 6 8 2211 Âkhisar C. H. Partisi Başkan- İığından: 40 Bin lira bedel keşifli C. H.P. ve Halkevi binası inşaalı bir ay içinde pazarlıkla ihale edilecektir. İstekliler plân proje ve keşif şartnameyi Cumhuriyet Halk kartisi başkanlığından D3 1 2140 kazananlar 1 üç lira mukabilinde ahırlar. Sahil sıhhiye merkezi Başta- bipliğinden: Keşif bedeli 1389 lira olan” İzmir Sahil Sıhhiye merkezi binasında yapılacak kalorifer tesisatı artırma ve eksiltme ka- | nununa tevfikan 23/6/937 tarihinden itibaren 15 gün müddetle münakasaya konulmuştur. “Taliplerin keşif plânlarile fenni şart- nameyi görmek Üüzere pasaportta Sahil Sıhhiye Merkezine müracaatları. Eksiltmeye iştirak edeceklerin *67,5 muvakkat teminat parası olan 104 lira 18 kuruşu merkezimiz veznesine yatırmaları, münakasa günü olan 12 Temmuz 937 Pazarles! günü saat 5 de dairede toplanacak komisyonda bu işi yapt” bileceklerine dair ehliyetname ve vesikalarile birlikte — hatf