29 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

29 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 ANADOLU / Çinliler Hopeyin merkezini alarak -— muvakkat hüküme — — Başı 1 inci sahifede — - Çin ordularının, ( Ken-Kitay ) ile (Lankfonk) şehirlerini ve (Pençeo) hava istasyonunu Ja- ponlardan istirdad ettiklerini — bildirmektedir. Paris, 28 ( Radyo) — Çin orduları, (Hopey) in merkezi olan (UÜnçeo) şehrini işgal et- mişler ve Japonların arzusile teşekkül eden muvakkat hü- kümeti lâğvederek, bu hükü- metin reisi olan (Okonpey) yi — esir almışlardır. Mareşal (Şankay - Şek) mu- zaffer 29 ncu orduyu tebrik etmiştir. Şangayda bu muzafferiyet- ten dolayı şenlikler yapılmak- tadır. Tokyo, 28 (Radyo) — Ja- pon donanması, Çin sularına hareket etmiştir. Dün 60 nakliye gemisi, as- ker dolu olduğu halde Çin limanlarına hareket etmiştir. Tokyo, 28 (Radyo) — Çin 29 uncu ordu kumandanı Sen Solyangın istifası Nankin hü- kümeti tarafından kabul edil- memiştir. Bunun üzerine gene- ral Japonyaya - ilânıharb et- miştir. Dündenberi devam eden müsademelerde Japonlar Sin- Çong şehrini işgal etmişlerdir. Tokyo, 28 (Radyo)— Japon kuvvetleri şimendüfer — hattı üzerinde kâin Nan-Yuan şeh- rini almışlardır. Şanghay, 28 (A.A.) — Si- yasi mehalil sulb İbtimallerinin gitgide azalmakta olduğu mü- taleasındadır. Çin efkân umu- miyesi çıkacak bir harbi kar- şılamağa hazırlanmaktadır ve Nankinin azimkârane hattı ha- reketini tasvip etmektedir. Bazı müşahitler bunun bir yıpratma harbinin mukadde- mesi olduğu fikrini ileri sür- mektedirler. Şanghay, 28 (A.A.) — Çin Hariciye Nezareti, Çin kıta- atının Japonlara karşı muka- bil taarruza geçmiş ve bu sa- bah Fengt ve Langfang şehir- lerini istirdad etmiş oldukla- nni bildirmektedir. Tiyençin, 28 (A.A.) — Roy- ter Ajansı muhabirinden: geldiğini kararlaştırmışlardır. Ertesi gün Gülsüm ve Hü- seyin, Tepecikte Bn. Zehranın evine giderek: — Biz artık biribirimizin olduk, herşey bitmiştir. Demişler ve gece sazlıkta geçen sevişmelerini anlatmış- lar, tamiri mümkün - olmıyan vaziyeti izah etmişlerdir. Bn. Zehra, bu müracaat karşısında ikisini de önüne katarak kara- kola götürmüştür. Hüseyinle Gülsüm, gece sazlıkta — olanı biteni, karakolda da anlatmış- lardır. Tevkif edilen Höseyin, şimdi Ağırceza mahkemesine verilmiştir. Fakat Gülsüm: — Benim yaşımı küçük tesbit etmişler. Hüseyinle ev- leneceğim, — diyerek — hukuk mahkemesine müracaat ede- ceğini mahkeme koridorlarında dolaşan — bir — muharririmize söylemiştir. İşte bir tütün mağazasında başlıyan ve sazlıkta âlevlenen bir aşk macerasının sonu şimdilik bu vaziyettedir. Fa- muhakeme sonunda Gül- * Di - evlene İ e L 15 gün müddetle 2490 ü ünyeei İyi malümat almakta olan ecnebi mehafili, Fengtai ve Langfang şehirlerin Çin kıtaatı tarafından — zaptedilmiş oldu- ğuna dair bir Çin membamn- dan gelen haberi teyid etme- mektedir, Nankin, 28 (A.A)— Japon ültimatomunun general Sung Che Yuan tarafından reddi üzerine bütün sulh müzakere- leri kesilmiştir. Bunu vahim bir ihtilâfın takibedeceği artık muhakkaktır, Pekin, 28 (A.A) — Toung nehri yakıninde muharebeler devam etmektedir. Japon tay- yareleri fevkalâde bir faaliyet göstermektedir. Bu tayyareler 29 uncu Çin ordusu kıtaatı üzerine mitralyözlerle ateş et- mektedirler. Bu ordunun umu- mi karargâhı Nankinden Pe- kine nakledilmiştir. Tiençin, 28 (A.A) — Tien- çindeki Japon garnizonunun uümümi karargâhı Japonların bu sabah saat 5,30 da Hsiyua | şehrini bombardıman etmiş olduklarını haber vermektedir. Tokyo, 28 (A.A.) — Hari- ciye Nezaretinamına söz söy- lemeğe salâhiyettar bir zat Çinlilerin tecavüzlerini tekrar etmelerine 29 ncu Çin ordu- sunun Japonya aleyhindeki son derece hasmane hissiya- tının sebebiyet vermiş oldu- ğunu ve vaziyetin Japonların kat'i ve şiddetli tedbirlerle haklarının ve menfaatlarının cmniyet ve himayesini temin etmelerini icab edecek bir şe- kil almış bulunduğunu beyan etmiştir. Bu zat, vaziyetin yeniden müzakerelerde bulunmağı fay- dasız kılacak - surette süratle inkişaf etmekte bulunduğunu ilâve etmiştir. Tokyo, 28 (A.A.) — Domei Ajansı Pekinden istihbar ediyor: Çinliler sefarethaneler ma- hallesini ihata etmişler ve sev- kulceyş noktalara ve binaların damlarına mitralyöz yerleştir: mişlerdir. Ecnebi devletler garnizon- ları müdafaa işlerinde mesai birliğinde bulunmaktadırlar. Amerika sefaret müsteşarı, Amerika, İngiltere, Fransa ve İtalya namına Japon - sefirine müşterek bir nota tevdi ede- rek sefarethaneler mahallesinin harb miınkasının haricinde bi rakılmasını istemiştir. Japonya bu talebi kabul etmiştir. Şanghay, 28 ( Radyo ) — Çin kuvvetlerinin Japonlara karşı kazandıkları mühim mu- valffakıyetler Şanghayda haber alınınca Çinli halk, toplantılar yaparak tezahüratta bulunmuş- tur. Zafer haberleri, büyük afişler ve İTevhalarla derhal ilân edilmiştir. Tiyen-Çin, 28 (A.A.) — Tiyençindeki Japon — garnizo- nunun umumj karargâhı Ja- ponların bu sabah saat 5,50 da Haiyuan şehrini bombar- dıman etmiş olduklarını haber vermektedir. Şanghay, 28 (A.A.) — Cen- ti_kaldırdılar tral Nevs Ajansı, Çinlilerin üç saat devam eden bir mu- harebeden sonra 15 de Pe. kinin şimalinde kâin Chaoku tayyare meydanını işgal etmiş olduklarını haber vermektedir. Tiyen-Çin, 28 (A.A.) — Ja- pon tayyareleri bu sabah fır- tınaya rağmen Pekin ve Na- nuyan civarını bombardıman ederek Çin kıtaatını ağır za- yiata uğratmışlardır. Pekinin 20 kilometre şimalinde Hsia- etiende muharebe şiddetle de- vam etmektedir. 37 tnci Çin fırkasın mevzile taarruz etmek- tedirle Şanghay 28 (A.A.) — Çin- lilerin Langfangta kazanmış olduklarır muvaffakiyetle ait haberler Şanghayda — sür'at- süratle yayılmış ve levhalar, afişler ve radyo ile ilân edil- miştir. Şehirde iş durmuştur. Her tarafta zafer avazeleri yüksel mekte ve şehir bu avazelerle çınlamakta lır. Şehir bayraklarla donan- mıştır. Tavsifi kabil olmıyan büyük bir coşkunluk içinde nümayişler yapan halkın bu nümayişleri münakalâtı müş- külleştirmektedir. Vaşington, 28 (AMA) — B. Hulli, Çin - Japon ihtilâfını halletmeğe hiçolmazsa mevzi- leştirmeğe gayret edeceğini beyan etmişiir. Mumaileyh — dokuz devlet muahedenamesini ileri sürebil- mek için kâfi derecede sarih malümata sahib — olmadığını ilâve etmiştir. Bu tavassut — ihtimalinden bahseden B. Hull böyle bir tavassutun Tokyo ve Nanki- nin muvafakailarına vabeste bulunduğunu fakat bunun için hiçbir. müracaat vaki olma- mış olduğunu söylemiştir. Nankin, 28 (AA.) — Al- man büyük elçisi B. Traut- man dün Mareşal Şan-Kay- Şek tarafından kabul edilerek yarım saat görüşmüş ve Al- manyanın uzak doğudaki siya- setinin ana hatlarını izah ede- rek bu siyasetin münhasıran barışın muhafazası için mües- sir surette teşriki mesaiye matuf olduğunu teyid etmiştir. Hamidiye geliyor —Başı 1 inci sahifede — Tekirdağ, 28 (A.A) — Ha- midiye limanımıza gelmiş, vali Tümen komutanı gemiyi ziya- ret ederek toplarla selâmlan- mışlardır. Halk büyük bir alâka ile Hamidiyeyi gezmişlerdir. Hamidiye gece Tekirdağın- dan ayrılmıştır. Düzeltme Evelki günkü — sayımızda, Yamanlarspor kongresinde şid- detli münakaşalar olduğu ve baz azanın kongreyi terkettiği yazılmıştı. Haber aldığımıza göre, mü- nakaşa olmuş değildir. Ancak azad n ikisi, kongrece kabul edilen temennilerde bulunmuş- lardır. Keza, kongreyi terke- den de olmamıştır. Il daimi encümeninden: 823 lira 96 kuruş açın tutarlı Bergama ilim evi ihata duvarı yapısı k eksiltmeye konulduğundan isteklilerin sayılı yasa hükümlerine göre hazırlıyacakları teminatları hitlik ve Ticaret odası b gelerile birlikte 12 Başvekilimizin sözleri ve spor işlerimiz Başvekilimizin, — Türkiyede spor ve spor içindeki gençlik hayatına karşı gösterdiği alâ- ka, son bir yığın hâdisenin intibaları içinde, derin bir ıstırab ve tecessür halinde dün gazetelere aksetti. Bu babaca ses, hükümet ve parti kana- lından bu kadar muzaheret gören spor teşekküllerimizin, içinde yuvarlandıkları — hazin şartlara karşı son ve kat'i bir ihtar mabhiyetinde yükselmiş bulunuyor. — Aksi takdirde, diyor, bütün kulübleri dağıtacak ve teşkilâta yeni şekil vereceğiz. Ben, öyle zannediyorum ki, zaruret, bilhassa bu son cümle içindedir. Hâdiseler ve tecrü- beler, son senelerde gerek teknik zaviyeden, gerekse bu müesseselerin — içtimai ve ter- biyevi varlıkları bakımından, normal bir inkişaf yerine mü- temadi bir gerilik içinde yu- varlandıklarını gösteriyor. Şu veya burada formaliteye da- yanarak mütemadiyen ruh fe- sadı ile bu işin sükün ve inzibat şartlarını ihlâl edenler, bu tatlı baba sesini duya- bilirlerse ne mutlu? Hele hele düşünmek gerek- tirki, kulübleri yaşatan ve onlara memlekıt içinde çalış- ma ve inkişaf imkânlarını ve- renlerde gene şu veya bu şa- hıslar değil, doğrudan doğru- ya devlet ve partidir. Kendi — başlarına, — kendi- lerini bile sürükleyip yaşata- mıyan ve ancak, sadece seyirci veya kulübün samimi bir azası olarak kalmaları iktiza eden sözde spor dellâları ve allâ- meleridirki, Türk sporunun bünyesinde, yıllardanberi birer tufeyli halinde yaşamakta ve her müsbet hareketi, boş ve kof bir idrak çükuru - içinde boğmaktadırlar.. Ben, General İnönünün se- sinin son günlerde hakikaten karmakarışık bir ruh ve fikir haleti içinde yuvarlanan İzmir- de de tam bir akis bulmasını istiyenlerdenim. Meselenin ken- di bünyesinde mevcud dava- nın çetinliği, bizi spor işlerini ayak patırtısı ile halletmekten çok uzak mevkilerde bulun- duruyor. Söz hakkı ve fikir dediğimiz şeyi, cemiyetin iş bölümündeki mevkileri itiba- rile bu meseleyi halletmekten, sporu ve gençliği kurtarmak ve onlara hakikaten maddi ve manevi bir yardımda bu- lunmaktan çok uzak olanlara, bol bol ibzal etmekten çekin- melidir. İşi, parti otoritesi ve cemiyet Aahlâkı içinde kat'i bir şekle bağlamak lâzımdır. Geridekileri ve geriyi bir ke- nara birakarak, bugünün ve yarının ihtiyacı üzerinde dur- maktan başka çare yoktur. Bir kulübün azası olmakla, o kulübe bir veche vermek ve onun bünyesini şu veya bu şekilde işlemek arasındı bü- yük farklar, büyük idrak, kav- 4 salâhiyet farkları vardır. Deliceler aşılanacak Beş yıllık pro _;e için hazırlık Vilâyet dahilindeki zeytin delicelerinin aşılanması ve beş senede bütün delicelerin ve yabani ağaçların meyveli ve aşılı ağaçlar haline getirilmesi için vilâyetçe hazırlanan pro- jenin Ziraat Vekâletince tas- vip vetasdik edildiğini, hatta bu iş için Vekâset bütçesin- den vilâyete yardımda bulu- nulacağını yazmıştık. Vilâyet ziraat müdürlüğü delicelerin ve yabani ağaçların aşılanması için lâzımgelen hazırlıkları ta- mamlamıştır. Vilâyet bütçesi- ninin yakında tasdik ve iade edileceği anlaşılmaktadır.Bütçe tasdikten gelince aşı ustaları derhal tayin edilecek ve vilâ- yetin muhtelif kaza ve köyle- lerinde ağaçların aşılanması için faaliyete geçilecektir. Bekçi Mehmed Köy kâtibini yaralamış.. Torbalhı, (Hususi) — İlçenin Karaağaç köyü kır bekçisi Mustafa oğlu Mehmed, köy kâtibi Halil oğlu İbrahimi taşla başından ağır surette yarala- mıştır. Yapılan tahkikala göre vak'a bekçinin gönderilen vazifeye gitmemesinden ileri gelmiş ve köy kâtibi işini bitirmesini söylediği için Mehmed, yerden aldığı taşla başını birkaç ye- rinden yarmıştır. Jandarmalar Mehmedi yakalamışlardır. Ya- ralı İzmir Memleket hastane- sine gönderilmiştir. Yangın * Bir evin çatısı yandı Dün Tilkilikte Fettah soka- gında bir yangın olmuş, Evli- yazadelere aid iki katlı bir binanın çatısı kısmen yandık- tan sonra söndürülmüştür. Ya- pılan tahkikata göre, yângın binanın yanıbaşındaki - fırının bacasından sıçrıyan bir kıwil- cımdan çıkmıştır. Brükselde Feci bir tayyare kazası.. Brüksel, 28 (Radyo) — Bir yolcu tayyaresi Brükselin ce- nunda Lambeklehal mevkiinde düşmüş ve yanmtştır. İçinde bulunan dört tayya- reci ve on yolcu tamamen yanarak kömür halini almıştır. Muhtelitleri teşkil edecek oyuncular Fudbol Ajanlığı oyuncuları tesbit etti Fuar zamanında yapılacak temsili maçlara iştirak edecek olan A ve B. İzmir muhtelit takımları — oyuncuları - fudbol ajanlığınca seçilmişlerdir. Bu tahımlar, Uşak, Manisa ve Balıkesir — muhtelitleri — ile de karşılaşacaklardır. A mühtelitini teşkil edecek oyuncular: Nejad, Ali, Enver, Adil, Mustafa, Said, Namık, Küçük Kemal, Basri, Hakkı (Üçok); İbrahim, Adnan, Fethi, Nurulla, Hakkı, Halid, Meh- med, Reşad 'Doğanspor). B. muhtelitini teşkil edecek oyuncular da: Hilmi, Cahid, Küçük Mehmed, İlyas, Saim (Üçok) —Muzaffer, Kâmran, Melih; Hasan, Hidayet, Hik- met, Asım (Yamanlar) Şeref, İrfan, Ali, Ömer (Doğan- spor)dur. Ğ Bu genç sporcular, yakında | 350 Kepek —— 1252 Buğday 29 Temmuz 997 O, î SİNEMA || A . ğ . Valântinonun | * d ilk karısı — y — LAĞ Şimdi ayda 350 | frank alan bir | . , figürandır —— Holivuddan bildiriliyor! Daha bir kaç sene bayan Jan Aker “ cihanın ziyâde gıpta edilen kadı Zengin idi, Rodolf Valâni nun eşi, zevcesi idi. Ve dolf Valântino o zaman hur ve herkes tarafından P restiş ile mnamele görme idi. Jan Aker, her gün kocasıl! takdir edenlerin kucaklar 6© | husu mektuplarını alır, bi zevk ile okurdu. Kendisi aktris idi ve muval şan ve şırefe doğru koşuyo Fakat bugün, bir - fili renksiz bir fiküran gibi çalı Jan Aker, haftada ancak ,, çok büyük bir güçlükle * frank kazanabilen bir dır. Ve bu rolde de Jan nız bir “mersi, diyecel ; Jan kendisi ile görüşet " gazete muharrririne: — 1929 da 300,000 servetim vardı. Fakat bü rayı Amerikanın borsa P bi ginde kaybettim; demiştif: 8 milyon frank eden bü bir servetten sonra hât' 350 frank ile yaşamak ci? Kİ fecidir. Kendisi de: — Evet, diyor, kaybettikten ronra müt bir hayat yaşıyorum. B beraber biraz para arttır# Ü ler dm SA eI -- EELE T S 2 L PF çalışıyorum.. Jan Aker, bu düş zamanında — eski bahsederken -nedense- F Valântinodan hiç bah$” P mektedir. # Bunun da - sebebi. $W —— gerektir: Rodolf Valântino, t parasız olduğu bir müştür. Ve ikinci zevct” Nataşa Rambova da Valântinodan sade 1 © bir mirasa konmuştur: Ehit hayvan ser 1-3 Eylülde Bucad$ lacak ehli hayvan tehir edildiği hakkın? şayia çıkmıştır. Dün a? lardan tahkik cttik- mevzubahs — olmadığıf! | x' rendik. Sergi, 1 Eylü ü cadaki kendi binasınt lacak ve 3 Eylülde 3 Vag. Arpa 574 Arpa 40 Çavdar 13 K. Darı 458 Nohut