7 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

VZZ Asilere göre, derin teslimini istiyormuş Madrid cephesinde umumi bir faaliyet var. Asiler, OAY —— —— — .— ha Sâîan Teroel cephesinde ilerliyorlar Sen-Jan-Doloz, 6 (Radyo)— Beş Rus vapuru Odesadan Mühimmat ve silâh yüklü ola- rak Valânsiya ve Barselonda beklenmektedir. Hususi bir heyet, gelecek harb âletlerini kurmak üzere hzırlınmışlır. Naval Karnero, 6 (Radyo) — General Varella kuvvetleri âni bir baskınla Avillâ Frankada Yeni Mmevziler işgal etmiştir. Madrid cephesinde umumi bir faaliyet görülmektedir. Satander cephesinde top Muharebesi ve tayyare hücum- ları devam etmektedir. Burada Düyük bir taarruz başlamak Üzeredir. Paris, 6 (Radyo) — Havas Jansına göre, asi kuvvetler ercelde ileri hareketlerine devam ederek Seboloyamı iş- Bal etmişlerdir. Sinra Karbonyerada ve Jam- l"ely.ı tepelerinde hiçbir ferd kllmımışlır. Beşinci -kolordu Kuvvetleri Koşenga ovasına inmeğe başlamışlardır. Santander, 6 ( Radyo ) — Burada gida maddeleri çok Azalmıştır. Bu sebeble ordu, #rzaksızlıktan dolayı müşkülât 'çindedir. Halk ile anarşistler arasın- da mücadele ve müsademeler şlamıştır. Halk - teslim ol- Mak taraftarıdır. Belgrad, 6 (Radyo) — Mad- Tidden gelen haberlere göre, lasyonalistler bugün sabah- leyin saat 8,30 da Madridi Yeniden bombardıman etmiş- lerdir. Bombardıman bir bu: Çuk saat devam etmiş, yüz- lerce bomba şehri tahrib ey- Ielrı'ışlı'ı'. Tetefat pek çoktur. Madridin büyük bir kısmı alevler içindcıınmakmdıı. Erzurumda Tohumları temizleme evi açıldı Erzurum, 6 (Hususi) — Zi- Taat Vekâletince Erzurumun lica nahiyesinde — rençberin >humlarını temizlemek - için T tohum temizleme evi açıl- Miştir. Ekilecek tohumlar, 'undan sonra bu müessesede Mizlenecektir. ANADOLU | K Sü nlük siyasal gazete a arimei ll gö a aaünee İ Sahip ve Dbaşyargamı ,Haydar Rüşdü ÖKTEM Ümumi nettiyat ve yazı işleri Üdürü;. Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C, Halk Partisi binası içinde ıT-l.guI: İzmir — ANADOLU '#lefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ 1200, altı aylığı 700, üç vap, YY 500 kuruştar. abancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde $ kuruştur ü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. — ANADOLU MATBAASINDA —— 'e (R Yıllıırı Ingiltere ile ltalya ara- sındaki müzakereler Roma, 6 (Radyo ) — Lon- dradan alınan haberlere göre bay Grandi, dün Sir Rober Vansinar ile uzun bir mülâkat îrıpmışhr. Bu görüşme neticesi ngiliz - İtalyan — müzakereleri Romada cereyan edecektir. B. Grandi, Sir Vansinar ile bütün — muğlâk — meselelerin tedkikinde mutabık kalmıştır. Roma, 6 (A.A.) — Resmi makamat - İngiltere ile - İtalya arasındaki münasebatın yeni istikameti hakkında ketumiyet muhafaza etmektedir. Bununla beraber Grandi - Çemberlayn mülâkatı, Duçe ile Çemberlayn arasında mektuplar teati edil- mesi ve nihayet Kont Ciano- nun mülâkatı gibi tezabürat dolayısile hissetmekte - olduk- Üsküdarın Merdiven kö- yünde bir cinayet.. İstanbul, 6 (Hususi) — Üs- küdarda, Merdiven köyünde | müthiş bir cinayet olmuştur. Ramazan adında bir adam, 8 yaşında bir kızcağızı kirletti- ğinden, meçhul kimseler ta- rafından kazıklanmak - suretile öldürülmüştür. Güzellik kraliçesi Dün evlendi İstanbul, 6 (Hususi) — Gü- zellik kraliçesi Bayan Keriman, Doktor B. Orhanla bugün ev- lenmiştir. B. Hitler Bugünlerde siyasi bir söylev verecektir Berlin, 6 (Radyo) — Von Ribertrop Berline gelmiş ve Bay Hitlerle uzun bir mülâkat yapmıştır. Bay Hitler; bugün- lerde siyasi ve mühim biz nu- tuk irad edecektir. Arşidük Fransova Jozef İstanbula gelecektir Atina, 6 (Radyo) — Habis- burglardan Arşidük Fransova Jozef Rodostan Atinaya gel- miştir. Artidük eski eserleri | ziyaret edecek ve buradan İstanbula gidecektir. | Yedi Vilâyetin | sporcuları | — Erzum, 6 (Hususi) —Üçüncü | Umumi Müfettişlik mıntaka- | sında bulunan yedi Vilâyetin sporcularından mürekkep bir muhtelit takım teşkil olunacak ve bu takım, 12 Ağustostan itibaren Gireson, Ordu, Sam- sun, Konya, İzmir ve İstan- bula gidecek, futbol temasları yapacaktır. Bu takım, İstan- bulda Galatasaray takımile de bir maç yapacak ve 21 Ey- ' lülde Erzuruma dönecektir. !Yakında maç yapmak üze- İre şehrimize de gelecekler ları memnuniyeti gizlememek- tedirler. Hiç şüphesiz yolun yarısı katedilmiştir. Fakat bu daha şimdiden müsbet bir takım itilâfnamelerin tanzim edilmek üzere olduğu manasını tazam- mun etmez. İngiliz siyasetinin müsbet zihniyetini bilen Ro- mada işlerin psikoloji bakı- mından hâdiselerin gösterdiği dereceden daha ileri gitmiş olduğu mütaleası yürütülmekte ve nazarlar Parise tevcih edil- mektedir. Paris şimdi bir meç- hul teşkil ediyor. Filvaki başlanılacak olan görüşmelerde o kadar mühim meseleler müzakere mevzuunu teşkil edecektir. Fransanın bu görüşmelere karışması bir za- rüret halini alacaktır. Nobel mükâfa- tını alan serbest bırakıldı Berlin, 6 (Radyo)— Geçen sene Nobel sülh mükâfatım almış olan doktor Osiefski tecrid kampından çıkarılmış ve serbest bırakılmıştır. No- bel mükâfatı kendisine Alman parası olarak verilmiştir. Romanyada seylâblar oldu Bükreş, 6 (Radyo) — Bük- reş vesair - vilâyetlere mühim miktarda yağmur yağmış, bazı yerlerde seller vüzünden mad- di zararlar olmuştur. Düşen yıldırımlarla birkaç | kişinin öldüğü de söylenmek- tedir. İngiltere Habeşistanın ilhakını fanıyacak mı? Roma, 6 (Radyo) — İngil- terenin Roma sefiri, yaz tatili için Londraya hareket etmiştir. Deyli Telgraf gazetesine gö- re, İngiliz diplomatı Romaya ancak Eylülde dönecek ve yeni müzakerelerin - esaslarımı da beraber getirecektir. Eylüle kadar Habeşistanın ilhakı da tasdik edilmiş bu- Junacaktır. Romanya kralı Belgrada vardı Belgrad, 6 (Radyo) — Ro- manya krah Karol bugün Belgrada gelmiş ve merasimle karşılanmıştır. Kral Karol, kar- deşi - valide kraliçe Marinin misafiri olarak Mepluçer köş- künde ikamet etmektedir. Kral Karol ve valide kra- liçe Mari, bugün öğleden evel Çetineye gitmişler ve müzeyi, kral Aleksandrın doğduğu evi ziyaret etmişlerdir. Pariste Taksi ücretleri Paris, 6 (Radyo) — Bugün- den- itibaren taksi ücretleri yüzde 25 fazlalaştırılınıştır. Belediyemize ben- den bir iki not Dün akşam yemek yiyece- ğim bir lokantadan bana bir liste uzattılar, baktım; yiye- ceklerin ismi var lı. Fakat fiat haneleri boştu. Garsona sebe- bini sordum, omuzlarını kal- dırdı, boynunu büktü. Bu şüp: heli ve manalı listeyi garsona iade ettim. Müşterinin safve- tini istismar etmek istiyen, iki ayrı ayrı kaba koyduğu ye- meği ayrı müşterilere uzatıp yine başka başka fiatler kona: bilecek olan bir lakantadan yemek yiyemiyeceğimi söyle- dim. Bu, benim medeni ve içtimal seviye ve telâkkime bir tecavüzdü. Ve anladım ki, be- lediye ne kadar çalışırsa ça- lışsın, hâlâ ve hâlâ gırtlak ve midemizin üstünde hora tep- mek istiyen bir yığın esnaf var... Bir kilo armudu kuruşa alıyorum. Beş dakika sonra ayni mey- vayı Siz, ayni yerden 12,5 kuruşa alıyorsunnaz. Bir diğeri de - yine armudu, başka değil - üç adım ilerideki manavdan 7 kuruşa alıyor. Hayret değil mi?. * ben 10 .. Dost Yunanistanın Başvekili Metaksasın Yunanistanda yeni rejimi ilân etmesinin yıldönü- mü, parlak tezahüratla kut- lulandı. — Yunanistan içti, eğlendi. Bütün gazinolar, bar- lar, kafeşantanlarda fiatler ser- mayesine ve yarıya indirildi.. Dostlarımızın bayramına biz de sevindik.. Fakat o meyanda hatırımıza birşey geldi: Bizim İzmirde her dokuz eylül bayramında, tamamen bunun aksi bir vaziyet olur. İhtifal alayının geçeceği cad- delerdeki bütün kahvehaneler- de ihtikâr sabahleyin erken: den bağdaşını kurar, akşam vakti cebi dolu olarak defolur, gider.. O gün bir kahvenin, bir çayın, bir ayranın, bir bardak limonatanın fiali - in- safa göre 15:25 kuruşa fır- lar. Alışverişe insafın girdiği gün, onda mukabil bir eles- tikiyet de hasıl olur ki buna da ihtikâr derler.. Herkesin bayram sevincini bile muhtekirane ve hile ile dolu bir kazanç vasıtası ya- panlar, doğrudan doğruya bu şehre fenalık ediyorlar, de- mektir. Turizmi vesaireyi bir kenara bırakalım; fakat hükü- metin bütün fedakârlığı, bütün gayreti ucuzluğu temin yolun- da değil midir?. Fırsat bulmuş iken, beledi- yemizi bir daha ikaz etmek boşa birşey değildir sanırım: Bilhassa fuarın imtidadınca, ihtikâr denilen nesneyi, bütün bir ciddiyet ve merhametsiz- likle takib etmelidir. Nakil vasıtalarında, otel ve pansi- yonlarda, yiyecek ve içecekte, kahvehane, gazino ve her yerde... İzmiri tanıtmak ve sevdir- mek, İzmire rağbeti artırmak bakımından buna şiddetle ih- tiyacımız vardır. HH Müsamere Karşıyakada Sahil Şehir ga: zinosunda Yamanlar spor ku: lübü menfaatine pazar akşamı bir müsamere verilecektir. S l lll 4 Rüşvethâdisesi —attt -» © » gnn — Müddetumumilikte tahkikata devam ediliyor İzmir otomatik - telefon şir- ketinin umumi mükâleme köşk- lerinde — vukubulan — hırsızlık hakkında tahkikat yapılırken kış mevsiminde İzmir - Karşı- yaka arasındaki deniz kablo- sunun koptuğu sırada bir kap- tana rüşvet verildiği hakkında bir mesele daha meydana çık- miş ve adliyece bu mesele üzerinde tahkikata başlanmıştı. Verildiği iddia edilen rüşvet 11 liradır. Dün rüşvet meselesi hakkında telefon şirketi mü- dürü B. Rapın alâkadar sıfa- tile müddeiumumilikte malü- matına müracaat edilmiştir. B. Rap, şirketin müdürü olduğu için yalnız şirketin idare işle- rile meşgul olduğunu, masraf işlerinin fen şubesi âmirliği tarafından — gösterilen lüzum üzerine bordro ile verildiğini ve rüşvet hâdisesinden haberi olmadığını söylemiş, son defa umumi mükâleme köşklerinde yapılan hırsızlık münasebetile tahkikat yapıldığı sırada ken- disine böyle bir rüşvet mes- elesinin de haber verildiğini söylemişlir. Adliyece tahkikata devam olunacaktır. Yaptığımız tahkikata göre rüşvet hâdisesi maznunların- dan, şirket işçilerinden Bay Cemal Tükez bu mesele hak- kında karakolda ve adliyede şu ifadeyi vermiştir: — Deniz kablosu koptuğu sırada tamir işinde çalışan işçilere fazla para vermek lâ- zım geldi, çünkü güç bir işti. Gidip idareden işçilerin pa- ralarını istedim, bir zarf ver- diler. Ahp gittim, işçilere tevzi edecektim. Bir de bak- tım, zarftan 11 lira fazla çıktı, bu paranın neye aid olduğunu öğrenmek için tekrar daireye geldim, o sırada memur B. Cemal Talu önüme çıktı: — Zarftaki fazla parayı ba- na ver. Dedi ve 11 İirayı al- di. Bu mesele, böylece ka- pandı. Şimdi bu paranın ne olduğu sorulunca bir kaptana rüşvet olarak verdiğini söy- lüyor. Eğer mesele, B. Cemal Tü- xezin dediği şekilde ise rüş- vet vak'asının da musanna ol- ması muhtemeldir. Askere davet 1 — 332 Doğumlu ve bu aoğumlularla muamele gören ve daha eski doğumlulardan olup da her ne sebeple olursa olsun sevkleri geri kalmış olan- lardan (deniz sınıfları hariç) askeri tam ehliyatnamesi olan- lar 1 Eylâl 937 günü yedek subay okulu hazırlık kıt'asında bulunmak üzere sevkedilecek- lerdir. 27-8-937 Cuma günü mektep şehadetnameleri, ehli- yetname ve nüfus cüzdanlarile şubeye müracaatları. 2 — 1 Eylül 937 de hazır- hk kıt'asında bulunmiyanlar hakkında kanuni muamele ya- pılacağı ilân olunur. Bir Fransız tayyaresi Düştü ve içindekilerle beraber yandı Paris, 6 (Radyo ) — Şarp üssü havaisinin askeri bir tay- yaresi sukut neticesinde için- dekilerle beraber yanmıştır. Amerikada grevler biribirini takib ediyor Klevland, 6 ( Radyo ) — Amerikan şimendiferleri sen- dikası 350,000 amele namına opmumi grev ilân etmiştir. Bu sendika yüzde 20 — zam iste- mektedir. Bundan başka Klezburg otomobil fabrikaları da ka- panmış 11,000 amele grev ilân etmiştir. Filâdelliya, 6 ( Radyo ) -- Taksi mensubları grevi hitam bulmuştur. Bu hususta bele- diyenin şiddetli müdahalesi sebeb olmuştur. Örfi idare hâlâ devam etmektedir. Hava müsabakası Paris, 6 (Radyo) — Paris- Şam, Şam - Paris hava müsa- bakasına iştirak edecek İtal: yan tayyareleri Parise gelmiştir. Varşovada Komünistler takib olu- nuyor Varşova, 6 (Radyo) — Le- histan zabıtası komünist mer- kezlerinde taharriyat yapmış ve marul komünist Alexandır Diviniçiyi tevkif etmiştir. İtalyan mektep gemileri İstanbulda bekleniyor Roma, 6 (Radyo) — İki İtalyan mektep gemisi İstan- bulda beklenmektedirler. Mevkufları serbest gezdiriyorlardı İstanbul, 6 (Radyo) — Ha- pishanedeki mevkufları serbest gezdiren muhafız jandarmalar: — dan iki kişi tevkif edilmiştir. Sabık İspanya kralı Lozanda İspanyollardan mürekkep bir heyeti kabul etti Paris, 6 (Radyo) — Sabık İspanya kralı Alfons Lozanda bulunmaktadır. Kral, İspanyol — kralcılarından mürekkeb bir heyeti kabul etmiştir. Bu mülâkattan sonra sabık kral tarafından bir ziyafet ve- rilmiştir. Bu mülâkatın mühim neti-. celer vereceği söyleniyor. Samsun-Bafra yolu Samsun, 6 (A.A.) — Sam- sun-Bafra yolunun 33 kilomet- relik birinci kısmının esaslı tamiralı 160 bin liraya müte- — ahhidine ihale edilmiştir. Bu iş için tahsisat Vilâyet büdce- sindan verilecektir. Vilâyetin en işlek ve iktısadi bakımdan en ehemmiyetli yollarından birini teşkil eden bu şosenin tamiratına başlanacaktır. Kaçakçılık 1 Ankara, 6 (AA) — Ge- çen bir hafta içinde Gümrük muhafaza teşkilâtı 30 kaçakçı 1202 kilo gümrük kaçağı, 184 kile inhisar kaçağı, 2 tülek, 1 tabanca, 12 mermi, 40 ke sim hayvanı ile 23 kaçakçı hayvanı ele geçirilmiştir. TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi- 1356 Temmuz 25 | Cemaz evvol 20 Ağustos 7 Cumartesi İEvkat Ezan Vasat lıkıı Fzan Va: 51 12,20yatsı — 1,51 31, ü 8 48 16,17imsak 7,19