21 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

:;17 z Böşkaları, galiba —Ümumi yerlere çocukları doldurmamalı, Oranın intizamını, Fuar ve çocuk terbiyesi sükün © buzarunu ihlâl, herkesi taciz ederler Diye düşünürler, Hakikaten, e bir düşünce varid olabilir. umumi yerlerden bir kım için, böy- Fakat, bana kalirsa, fuarım - belli ı ziyaretçilerinden biri de çocuk olmalıdır. Yani şehirde oturan ve- ziyaret maksadile İzmire gelen ber aile, çocuğunu mutlaka fuara gö- tmelidir. Çünkü faar, içinde taşıdığı ğı enteresan, müteneyvi ve moraklı ler, mahsul vesairesi ile bir çocuğa altı ay ders vermekle öğretilemi- /— yen birçok şeyleri öğretir. Fuarın, bö; yardır. Hem de bugünün ilminin ka ederek.. Çocuktan — sarfınazar, büyükler takikte, oradaki şeylerin ve onlara yle bir terbiyevi ve tedrisi mahiyeti bul ettiği müşahede usulüne istinad bile fuarda yapacakları esaslı bir aid malâmatıu yüzde ellis berdar olmadıklarım görürler. Bunların içinde öyleleri vardır ki mutlaka verilmesi, öğretilmesi Tâzımd kadar zengin, bu kadar özlü edemer. ç Orada bütün bilgileri, coğraf i, — kiklerle dolu bir imkân içinde - çocı ve ç — oradan fuydalı, işe yarar, ansiklopedi müşahede üzerine tedris sistemi, bazan Dünyanın başka yerlerinde, büyük çocuk ve talebe - kafilelerini B çeşidli bir dır. Hiçbir muallim, hiçbir alle, bu müşahedo — sahası temin iktısadi, sınaf berşeyi, en yakın tet uğun dimağı ik bir yığın malümatla çıkar. i deniz aşırı yerlere kadar götürür. Meselâ, İngilterede bir kollej, imparatorluğun müstamleke tarih ve siya- dar rülür... setini okurken vapura bindirilir, Afrikadam başlıyarak Avustralyaya ka- de hiç olmazsa, çocuğa birşeyler öğrenmek kasd ve endişesi ile — pbu gibi vesilelerden istifadeye alışmahyız. Fransada kuraklık Fransız gazeteleri, Fransa- nın bazı vilâyetlerinde 1900 senesindenberi görülmemiş bir kuraklığın hüküm sürdüğünü yazıyorlar. Vakıa her sene bu sıcak mevsimlerde bir kurak devre geçer, f kat bu seneki 2 Vanayada ıuihnu Scnnı çayına veıe: Fangosiye gölü kurumuştur. Bu göl, takriben 200 hektar- lık bir saha işgal etmekte idi. En tehlikeli silâh Geçenlerde Pariste Mogar- terde Pol Stefani isminde bi- risi, kan davası yüzünden öl-: dürülmüştür. Paris zabıtası, bu cinayette kullanılan seri ateşli ve otomatik tabancayı çok tehlikeli bir silâh addetmiş ve şüpheli muhitlerde araştırma- olara başlamıştır. Bu sırada za. a gençb bir adamı durdur- muş ve üzerini aramıştır. Delikanlı, polise güzel ve bozulması güç bir dolma ka- lem vermiş ve: — Bundan başka müdafaa silâbım yoktur. Demiştir. Hayrette kalan polis: — San'atınız nedir? Diye sormuş ve: — Gazeteci, cevabını al- 'mı;tır. Döğru, kalem, gazelecinin kalemi çok — teklikeli - bir si- kâhtır. Değişmiyen bir hakikat Bazılarına felâket olan bir- şey, bir kısım için de saadet teşkil edebilir. Bu, her zaman için değişmiyen bir hakikattir. Meselâ, geçenlerde, Paris halkı yağmur ve fırtınalardan çok şikâyet ediyorlar ve: — 15 Ağustos bayramını nasıl tes'it edeceğiz? diye sı- kılıyorlardı. Fakat ayni zamanda Kali- forniyada yağmur ve fırtına vazdır; Kaliforniyalılar da: — Oh, ne âlâ.. Meyva ağaç: larımız kuraklıktan — kurtüldü, diye seviniyorlardı. Paris kasapları Grevin en ziyade moda ol- Saime Sâdi | Paris kasaplarının grev ilân ettiklerini sanmayınız. Hayır.. Paris kasaplarının son zaman- larda Balina eti satmağa baş- ladıklarından bahsedeceğiz. Pariste çok zamandanberi At eti satan kasaplar vardır. Fakat bunlar levhalarının ya- nında iğir de At başını resim etlirmek mecburiyetindedirler. Bakalım, Balina eti satan kasaplar levhalarının yanında bir de Balina resmi bulundu- racaklar mı? En genç dede Belki bu serlevhadan: bir mana çıkarmak güç olacaktır. Fakat Macaristanda — Beksa şebrinin belediye reisi kendi- sine “Avrupanın en genç de- desi, unvanını vermiştir. Bu zat, 28 yaşında olduğu halde kızının çocuğunu almıştır. En genç dede olan Bay Jan Mlonarık 13 yaşında ev: lenmiş, 14 yaşında baba ol- muştur.. Kuşlara yüzmek dersi İngilterenin Surey şehrinde kuşlara uçmak dersi - verile- cektir. Burada alil kuşlara mahsus bir melce vardır; bu- raya yuvası bozulmuş, anası ve babası kaybolmuş yavru kuşlar da getirilmektedir. İşte bunlara uçmak öğreti- löcektir. Kuşlara uçmmak öğre- tecek öğretmen bulunacak mı; yahut balıklara da yüzmek öğ- retilecek mi? bilmiyoruz... Liselerle ortaokullarda Ortaokullarda ve kız öğret- men okulunda talebe kayıd ve kabulüne dünden itibaren başlanmıştır. Kayıd muamele- sinin ilk günü olmasına rağ- men dün bütün ortaokullar çok kalabalıktı. Şimdilik yal- nız talebe namzedi kaydedil- mektedir. Kayıd muamelesine 20 Eylüle kadar devam olu- nacak ve 1 Teşrinden itibaren derslere başlanacaktır. İlkokullarda — talebe kayıd ve kabulüne 1 Lylülde başla- nacak ve 15 Eylülde son ve- ANADOLU!" D— - Fjâ?k ' Alivre!':üzüm satışları —— * ——— Fiatlerde tereffü başladı rekoltesinin alivre satışlar Bu yıl üzüm noksan olması, üzerinde tesirini göstermiştir. İhracatçılar, geçen sene zarar gördüklerinden düşük fiatler- le alivre satışlar yapmamışlar ve vaki teklifleri kabul etme- mişlerdir. Son zamanlarda rekoltenin tahminden daha noksan oldu- ğu tesbit edildiğinden, Avrı- palı ithalâtcılar alivre satışlar için fiatleri yükseltmişlerdir. Son olarak gelen - teklifler, 100 kilosu sif Hamburg 22 | Bu fiat, geçen fazladır Türk lirasıdır. seneden iki lira kilo başına iki kuruş kadar farketmektedir. Yeni — teklif üzerinden satışlar başlamıştır. Cihan üzüm - incir rekelteleri Bu yılki cihan üzüm rekol- tesinin son tahminleri alâka- darlara — bildirilmiştir. Buna göre Kaliforniya üzümleri 200- 225 bin ton, Yunanistan Sul- taniye 30930 ton, bunun 23 bin 250 tonu Girid ve 7680 tonu da Korent üzümüdür. Avustralya 24-25 bin, Tür- kiye (İzmir) 50-52 bin tondur. İncir rekoltesi de Korent dizi inciri 15 milyon okka, Türkiye inciri iyi kalite olarak 34 bin ton tahmin edilmek- tedir. ve Tayyare hangarı Temel atma merasimi dün yapıldı Cumaovasındaki meydanında toprak tesviyesi sona ermiş ve dün tayyare hangarının temel atma mera- simi yapılmıştır. Temel atma merasiminde vali muavini ve- kili B. Seyfi, Nafıa Vekâleti müdür ve memurları bulun- muşlardır. tayyare Yakında yolcu salonunun da temel atma merasimi ya- pılacak ve eylülde İzmir-İstan- bul - Ankara - Adana arasında hava seferlerine başlanacaktır. Seyyah gelecek Fuar münasebetile, bu ay limanımıza bazı seyyah gemi- leri gelecektir. Haber verildi- ğine göre, 2 Eylülde bir Fran> sız ve 9 Eylülde de bir İngi- liz gemisi, ilk seyyah kafilele. riti getireceklerdir. Fuar ko- mitesi, ranseyeman büroları vasıtasile seyyahlara hertürlü kolaylıkların gösterilmesini te- min edecektir. Bugünlerde Yu- nanistandan da bir seyyah vapuru beklenmektedir. Bir lise daha! Bu sene müracaat pek çoklur İzmir liselerine bu sene fazla müracaat vukubulacağı nazarı dikkate alınarak her ihtimale karşı bina tedariki muvafık görülmüştür. Bu takdirde İz- tir erkek lisesinin bir şubesi, yahud ayrı lise teşkil oluna- caktır, Vekâlet, liselerde bin- den fazla talebe bulundurul- masını sağlık ve tedrisat nok- tai nazarından da — muvafık EHıl AAA LEVA Atyarışları ... ları için hazırlık var Fuar münasebetile - tertip edilen atyarışlarına 12 Eylülde edilecektir. 13 Eylülde atletizm müsabakaları yapılacak ve İz- mir atletleri arasından birin- ciler seçilecektir. Ayni hafta deniz birincilik- leri de yapılacaktır. Bugün fuar kupası maçlarına Alsancak stayomunda Doğan- spor ve Yamanlarspor takım- ları arasında başlanacaktır. Kuru üzüm ihracatı Nizamname geldi İktısad Vekâletince hazırla: nan ve Şürayı devletçe kabul edilen (çekirdeksiz kuru üzüm ihracatının mürakabesi) hak kındaki nizamname, Vekiller Heyetince tasdik olunmuş ve şehrimizdeki alâkadarlara gel- miştir. Bu nizamnameye göre Türkiyeden ihraç edilecek çe- kirdeksiz kuru üzümler tica- rette lağşişin men'i ve ihra- catın mürakabesi ve korunma- sı hakkındaki 1705 — numaralı kanunla bu kanuna ek olan 3018 numaralı kanun müci- bince bu nizamname - hüküm- leri dairesinde kontrola tabi olacaktır. Gayri safi 25 kiloya kadar gönderilecek nümuneler veya yolcu beraberinde götü- rülecek ayni miktara kadar deküler Uwra işinde İzmir Hrümlerle vapur ve gemi kumpanyaları için 250 kiloya kadar liman ve iskelelerimizden çıkarılacak çekirdeksiz kuru üzümler bu nizamname hükümlerine tabi olacaktır. Nizamnamede üzü- mün kurutulmasından ihracına kadar ambalâj, istif, işlenmesi hakkında muhtelif hükümler vardır. Üzümler, ya tahta kere- vetler veya kâğıt üzerinde ku- rutulacaktır. Toprak veya sair eşya Üzerinde kurutmak ya- saktır. Mağaza ve depolarla üzümler üstüste istif edile- miyecek, mahsulün nefasetini bozmamak için tedbirler alı- nacaklır. Çuvallarda ancak 100 kilo üzüm - bulunabilir, daha fazlası yasaktır. Beşten fazla çuvalın Üstüste konması ve hamallar tarafından nakli es- nasında hamal çengeli kulla- nılması da yasaktır. Çekirdek- siz kuru üzümlerin üzerine su atılarak ıslatılması — menedil- miştir. Müstahsil tarafından satılacak üzümlerin temiz, taş- sız ve kâfi derecede kurutul- muş, sâlkım çöplerinden ay- tılmiş, yabancı koku ve lezet- ten âri ve ıslatılmamış olması şarttır. İşleme yerleri ve işçi- ler hakkında aranacak şartlar hakkında İktısad Vekâletince ayrıca bir talimatname hazır- lanacaktır. Nizamnamede, üzümlerimi- zin ihracının kontrolu hakkın- daki hükümlere göre kontrol muamelesi, verilecek nümune- ler üzerinden yapılacaktır. Ku- ru üzümlerin ambalâjı ve vasıf- larının tayini hakkında nizam- namede ayrıca maddeler vardır. Ehif hayvan sergisi 1 Eylülde Bucadaki - sergi binasında açılacak olan ehli hayvan sergisi için kayıt mu- amelesine, — şehrimiz baytar Atletizm müsabaka-| başlanacak ve üç hafta devam | *Kireçlikaya cinayeti Keşif dileği reddedildi Kireçlikaya mevkiinde bak- | kal Cemali öldürmekle maz- nun Yusuf oğlu Esad ve ar- kadaşlarının. — muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mah- kemesinde devam edilmiştir. Bu celsede maznun Esad, El- mas ve Nezir adında iki mü- dalfaa şahidi göstermiş bunların — dinlenmesini, ayni zamanda hâdise yerinde mah- kemece keşif yâpılmasını iste- miş ve demiştir ki: — Cemalle aramızda kavga çıkmıştı. Bazı şahidler, benim acele eve gittiğimi ve bir bı- çak alarak geldiğimi, Cemali yaraladığımı söylüyorlar. Bı- çak benim yanımda idi, Bu şahidler, yalan söylüyorlar. Çünkü kavganın vukubulduğu yerden benim evim görülmez. Keşif yapılırsa hakikat mey- dana çıkacaktır. ve Mahkemece, müddeiumumiye soruldu. Müddei- Bay Hulüsi mütaleası umumi — muavini Çağın: — Bu keşfe lüzum yoktur. Maznun isterse kendi hesabına bu keşfi yaptırsın. Dedi. Mahkemede - keşfi kabul etmedi, muhakeme, mü- dafaa şahidlerinin celbi için başka bir güne kaldı. Köstence transit yolu tarifelerde bazı değişik- likler yapıldı Türk - Rumen Köstence tran- sit anlaşmasının navlun tarile- lerinde bazı değişiklikler ya- pılmıştır. Tarifenin: A: Tütün, kitre, yumurta, balmumu, tuzlu bağırsak, balık, ham deri, halı ve afyona aid asgari 10—15 tonluk olanları, B: Taze ve cenub meyvâ- ları, zeytinyağı, yün, pımuk sebze, taze patates, peynir, palamut, kemiğe aid asgari 25 tonluk olanları ilga edil- miştir. B. Asım Tı Tuncay İzmir müddeiumumisi Bay Asım Tuncaya bir ay izin ve- rilmiştir. B. Asım pazartesi günü İstanbula gidecek ve mezuniyetini orada — geçire- cektir. Sıhhat müzesi Fuarda açılan sıhhat müzesi, her cihetçe —mükemmel bir eser olarak — hazırlanmıştır. Sıhhat müzesi, çok istifadeli ve her cihetçe alâkayı çeker derecede eserlerle doldurul- müşlur. Çinli doktor Memleketimizde — tetkikat yapmakta olan Çinin tanınmış doktorlarından Çuan-Çe, ya- kında şehrimize gelecek, sıh- hi müesseseleri — gezecektir. Çinli doktor, bayanile birlikte Mersin ve Adana havalisini gezmektedir. Tahkir Türk pazarında Şerif kızı Cemile ve Zehra, araba ile Tenekeci Konyalı Mehmedin dükkânmı önünden geçerken çirkin sözler söyliyerek ve küfrederek Mehmedi - tahkir lşırıuır : Ayıbdır! — — Dürüst olalım. Geçenlerde gazetemi yındırdan bir kahveci vs imzasile bir mektub ge mektub, bir küçük m aleyhinde idi. Bunu yaza çünkü bir vatandaşı edemezdik. Açık muhab bunu mektub sahibi z: ğimiz kariimize bildirdi ise ayni imza ile aldığı mektubda, böyle bir ve ihbardan tamamile malümat beyan edilme Bu vaziyet karşısında ğumuz hayret ve astırı çok büyük olmuştur. hâdisenin iki cephesi Bize ilk mektubu yazar 1 — Sahte olarak bir vatandaşın imzasın lanmıştır, yani ahlâkın * deni terbiyenin kendisi mil ettiği vazifenin h çıkmıştır. 2 — Diğer bir vat aklı sıra gazete sütun teşhir ederek nereden bizce meçhul olan bir d lığın acısını çıkarmak i bunun için de bir g aldatmak istemiştir. Görülüyor ki, sahte « yazan zat, her bakımdı dafaa edilemiyecek bir yettedir. Cemiyet içind kalarının harekâtını be yen ve noksanlarını mı çıkarmak- istiyenlerin | medeni bir cesaret sahi rüst ve açık olmaları lâ Aksi takdirde, başkalar rütmek isterken, velev r. belli olmasa da, işte bizzat fena vaziyette kâ Tavasta bir ci Tavas (Hususi)— Ku lerinden Ahmed tarlal: rarda bulduğu hayvanat layıp belediye idaresi tirmekte iken kendisini banın kenarında bekli: manlık mahallesinden A oğlu Alinin hücumuna kalmıştır. Ali bekçinin ne atılarak kendisini lamıştır. Ahmed aldığ lardan müteessiren der, müş, katil de hükümeti rek teslim olmuştur. yapılan tahkikatta beki med, bir gün evel Alinil vanlarını zararda gö lediyeye teslim etmiş, bundan kızarak cinayel miştir. Ödemişte lisan Ödemiş, (Hususi) mişte, Halkevinde, O talebesinden Fransızcad tünlemiye kalanları sıni zırlamak üzere, öğretn Hamdi Akmanın idi bir Fransızca kursu açi Kurs çok rağbet görm! Fuarda bir kı Fuarda Sümerbank H nunda bir kaza olf Elektrik tesisatını kontr4 Yunan — tebaasından oğlu Mişel, elini eleki reyanına kaptırmış — VE lerek kurtarılmıştır. Mevlüd Muallim Dr. Ekrem nin pek genç yaşta göz yuman oğlu yarın öğle namazıl! Hisar camiinde mevlü? tulenalbtır