21 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Cumhurıyetçıler Satande ri tahliye ediyorlar General Franko, İhtilâlci İspanyanın, hiçbir dev- | rülmüştür. g—a ae » a a— — lete arazi ve imtiyaz vermiyeceğini beyan etti Londra, 20 (Radyo)— Ge- neral Fra matbuat murah- haslerina ve ihtil miştir. Ge Bize her suretle devletler de böyle iste ıu—mı— erdir Sa stiyen, 2 General F cebhesini teltiş ranko, etmiştir neral| Vavila eral Franko ya cebhe hakkında malüm yan çıktığı hakkındaki haber leri tekzib etmiştir. Sen-Jan-Doloz, 20 (Radyo) er hükümeti; şeh sıılusu Fransız likte bugün şehri Fransaya gitmiştir. Beynelmilel - Kızılhaç eti de bugün Satanderi terk- etmiştir. Madrid, 20 (A.A.)— Milis- ler dün mahallesi hastane-inin şimalinde ve has tanenin Sainte Christine yurdunda birkaç lâğım - patlatmışlardır. Bu müesseselerde bulunan asi- lerden birkaç kişinin öldüğü Zannedilmektedir. Madrid, 20 (A.LA.) — Gua- dajazara eyaletinin şimalinde Ve Soria yolu civarında milis- ler küçük bir taarruz yaparak bu —mıntakadaki — mevzilerini islâh etmişlerdir. Birkaç mit- Talyöz, mühim miktarda cep- âne ve bir siper — milislerin line ine -geçmiştir. Hatayda Müfsitlerin çevirdikleri dolab Istanbal, 20 (Hususi) — Ha(ayda. müfsitlerin yeni bir parti kurmak üzere ol- dukları — bildiriliyor. Bu * Parti müttehir unsurlar par- tisidir. Yazama e SORETK AT ANADOLU üniversite cenubul fakirler Günlük - siyasal gazete Sabip ve Başyazganı 'Haydar Rüşdü ÖKTEM İmumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzbet Çançar İünrehanesi : |lmır İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Slefon: 2776 » ta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yallağı 1200, altı aylığı 700 * ylığı 500 kuruştur. Abancı memleketler için senelik abone Ücreti 27 liradır Hcı yerde 5 kuruştur ÜĞU geçmiş nüshalar 25 kuruştur| ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR hey: | ÇKü UA MEER DA YESFURUZ TUMSUMA | Çiftliklerin idaresi Bu iş için hus si bir komisyon kuruluyor 20 ( Hususi ) hediye İstanbul, hazineye )| Ortrı Anadoluda bağ- cılıguı ihyası 20 (Hususi)—Orta ihyasını burada antı. - yapılacaktır Üsküdar Adliye binasını yakan yakalandı.. İstanbul, 20 (Hususi) — Nu: sabıkalı, yakmak Üski adamı, mahkemesi, dolandırıcılıktan etmişti. bu | mahküm Bu mahkü Nureddin, dört kilo rakı içmiş, sabaha karşı miyet üzerine D â adliye binası Sultanül'atraş Cezire muhafızı mı olacak İatanbul, 20 (Hucuci) Bu riyeliler, Sultanül'atraşı, Cezire muhafızlığına nı âteşe vermiştir. getirmek — isti yorlar. Rumen Mekteb gemisi İstanbul lima ına geldiler İstanbul, *20 ( Hüsusi ) — (Kaptan Dimitreski) adındaki Rumen mekteb gemisi, bugün limammıza gelmiş simle knrşılanm.şlır. Vilâyet, —misafir denizciler şerefine ziyafet verilmiştir. İstanbulda Beynelmilel güreşler.. İstanbul, 20 (Hususi) — Ya- rın (bugün) beynelmilel güreş- lerle festival şenlikleri yapıla- caktır. Varşovada Tevkifat yapıldı Varşova, 20 (Radyo) —Le- histan zabıtası yüzden fazla yerde taharriyat yapmış ve bir çok komünist tevkif et- miştir. ve mera- Fransız Hava manevraları İ Paris, 20 (Radyo) — Fransız hava manevraları cenubu şark? ve cenubu garbide başlamıştır. Manevralar, General Fekosun idaresi altında cereyan etmek- tedir. Maviler, Sen Etyen — Mon Pelye hattına tecavüz ve ta- arruz ederek bazı merkezlere kadar sokulmuşlardır. Kızıllar da müdafaa ile meşguldür. Maviler, şiddetli bir hava müsademesi neticesinde def- edilmişlerdir. Her iki taraf en son harb vasıtaları kullan- maktadır. 50 Fransız şehir ve kasabası, manevra sahası da- hilindedir. LA N Z S FUN TARCES MA YAM A Yaş üzüm ihracatımız T Erna vapurunda Vekil şerefine çay verilecek Üzüm Kurumu tarafından Av- üzüm di bandıralı Erna va; rupaya savkiyatına de- Bugün Felemenk ru ile Londra: vam edilmekted ya 400 ton — yaş akı ü 30 Agustos zaferi Dumlupınarda bü- yük merasim ya- pılacak Başkumandanlık — meydan muharebesinin on beşinci yıl dönümü münasebetile 30Ağus- tos günü Dumlupınarda Meç- hül asker esinde büyük ması için zengin bir program ha me rlanmıştır. İzmirden mera idecek heyetlerle izciler | de iştirak edecek ve merasime iştirak edeceklerdir. Paraşut Kulesinin resmi kü- | şadı yarın yapılacak Fuardaki paraşut kulesinin yarın saat 10 da İktısad Ve kilimiz B. Celâl Bayar tara- fından küşat resmi yapılacaktır. Tayyare cemiyeti bu hususta bir -program hazırlamıştır. Hava müsabakası Dün başladı Paris, 20 (Radyo) — Paris -Şam ve Şam - Paris hava müsabakası, bugün saat 18 de başlamıştır. Evvelâ hareket eden, Fran: sız tayyaresidir. Saat 21 de ve 22 de 8 İngiliz tayyaresi ha- reket etmişlerdir. Müsabaka, 6190 kilometre mesafede yapılacaktır. Seferler, yolda hiç tevak- kuf etmemek şartile cereyan edecektir. Tayyareler, yarın (bugün) öğleye kadar dönmek mec- buriyetindedirler. TAKVİM 1353 Arabi - 1356 Ağastos & abar 13 (Rumi - Cem. Ağuüustos | müessif bir halin zuhuru | sa | çok daha | çare ki, | ceği ve ANADOLU Bay Mussolini söy. | levini verdi — Başı 1 inci sahifede — imparatorluğunun — devri olan şimdiki zamanda, İtalyan mil- nin, )rkxucml olması lâzım- Sicilyanın, bir mahi- bulunduğunu — ilâve ğini söylemiş İtılxd için merke yeti haiz eylemiştir. İtalya Başvekili devamla demiştir ki: — Sicilya manevraları do- layısile hariçte bir telâş gö: sözlerine İtalya, bütün — komşularile sulh içinde yaşamak esasını takip etmektedir. Geçen Marttan bugüne ka dar Yugoslavya ile olan siya- sal münasebatımız, fevkalâde dostanedir. Avusturya ve Macaristanla da Roma protokolu mucibince dostuz. İsviçre ile son derece sami- miyiz. Fransaya gelince, bu devletle aramızda herhangi için bir sebeb yoktur. Gerçi, Fran- ile olan münasebatımız, olabilirdi. Ne senedenberi Fransada yer bulan zihniyet, hâlâ hâkimdir. Bu zihniyet; faşistliğin bir gün iflâs İtalyada — statukonun değişeceği merkezindedir. Fransa, diğer taraftan da Cenevreden zehirlenmekte de- vam ediyor. iyi on beş ede- İngiltere ile olan münase- batımız, tam bir anlaşamamaz- lık içinde idi, Bunun sebebi, İtalyan küdret ve kuvvetinin, olduğu gibi kabul edilmek istenmemesidir. Kânunusanide İngiltere ile akdettiğimiz anlaşma, vaziyeti bir dereceye kadar aydınlat» mıştır. İki devlet sarasında müsait r müsi em eke 'ıymclı takıb uııacn lân eminim Dıyomı ki, Uluslur sosye- sinin, İtalya imparatorluğunu tasdik etmesini istiyoruz. Bu, tamamen yalandır. On altı aydanberi, ortada tefessüh etmiş bir cesed var- dır. Bu cesedin, sıhbati umu- miye için gömülmesi lâzımdır. Bu cesed, Habeşistandır. İtalya imparatorluğu, bugün bir emrivaki halini almiştır. luslar sosyetesi, bu impara- torluğu tabiatile kabul ede- cektir. Berlin-Roma mihverinin bu- | günkü vaziyetine gelince, hiç- bir devlet, Berline uğramadan Romaya başvuramaz. Keza, hiçbir devlet, Romaya uğra: madan Berline başvuramarz. Demek isterim ki, bu iki sta- tuko, hiçbir suretle biribirin- | den ayrılmıyacak kadar sağ- lam ve müessestir. İtalya Başvekil, bu sözler den sonra, yüzünü denize çe- virerek kat'i bir ifade ile de- miştir ki: — Bolşevikliğin, Akdeniz- de yerleşmesine hiçbir zaman müsaade etmiyeceğiz. Bütün devletlere hitap ede- rek diyeceğim ki: lıalyı, sulh müsterihtir. Bu sulhperverane - hitabımın işidilmesini ve lâyık olduğu veçhile karşılanmasını dilerim. Aksi takdirde, İtalya, herşeyi karşılıyadak kadar - kuvvetli- dir.. Söylevini verirken 'B. Mus- solininin etrafında — bulunan İtalyan nazırları, hepsi askeri elbise ile giyinmiş bulunuyor- lardı. Kürsünün ön tarafına asılı bir levhada “Akdeniz, başka- ları için bir yol ise, İtalya için hayat memattir,, cümlesi yazılı idi. F ga B Çin-Japon harbi Çinde harble beraber Şanghaydaki İngılı, kuvvetleri Şanghay, 20 (Radyo) Şanghaydaki İngiliz kuvvetleri bir alaydan ibarettir Çin tayyare- cileri çağırılıyor.. Nankin, 20 (Radyo) — Çin hükümeti hariçte bulunan bü- tün Çinli tayyarecileri vazifeye davet etmiştir. Japonların düşürdükleri Çin tayyareleri Tokyo, 20 (Radyo) — Donei Ajansı Bbildiriyor: vetleri Şürmüştür. Japon tayyareleri, şimendifer — hatlarından — bir kısmını bombalamışlardır. Nankin-Şanghay şimendifer hattı tahrip edilmiştir. Londra, 20 ( Râdyo ) — Çin hükümetinin Londra se- hukuku hükümranisini — değil, fakat Uluslar sosyetesinin oto- ritesini de muhafaza ve mü- dafaa 9 devlet mukavelesine vaki Japon ta- arrüzunu — defe çalıştığını bil- dirmiştir. Çinde kolera da başladı Vaşington, 20 - (Radyo) Hong-Kongtan bildiriliyor: Kolera ve ylçek hnşlılıklan mak!adır Kuntoııda leralıya aşı yapılmıştır. Ameri- kalilar tayyare ile yeni sıhhi yardım heyetleri gönderecektir. Hastalık Cavada çıkmış ve buradan Çin limanlarına sira- yet etmiştir. Belçikalılar Şanghaydan çekiliyor.. Brüksel, 20 (Radyo) — Bel- çika hükümeti Şanghaydaki sefirime Belçikalıların Hong- konga sevkedilmeleri hakkında talimat vermiştir. Yabancı milisler de “çekiliyor.. Şarighay, 20 (Radyo) ettiğini — ve çekilmiş ve İngiliz imtiyazlı mintakasına resmi İngiliz kuv- vetleri ikame edilmiştir. İstasyonlar bombardı- man edildi ponların dünkü taarruzlarında attıkları bombalardan Şang- hay üniversitesi de harab ol- muştur. Bir talebe ölmüş bir çok talebe de yaralanmıştır. Japonlar istasyon ve tersane- leri de bombardıman etmiş- lerdir. Japon kuvvetleri Londra, 20 (Radyo) — Alı- nân bir habere göre Pekin ile Tiyençin arasında 80,000 - Ja- pon “askeri- toplanmıştır. Ingiliz kadın ve çocukları Şanghay, 20 (A.A.)—Şang- haydan Honh-Konga tahliye edilecek olan İngiliz kadın ve çocukları Duchess ve Duncan topitolarının himayesinde ge- milere binmeğe başlamışlardır. Çin hükümetinin müracaatı Şanghay, 20 (A.A.)—Ecne- bi gemilerinin beş mil uzaklaş- tırılması hakkındaki Çinliler tarafından ecnebi deniz ma- ı ı Şangbaydaki yabancı milisler | Şanghay, 20 (Radyo)— Ja- | Şanghay hâdiselerinin ipti- | dasındanberi Japon hava kuv- | 152 Çin tayyaresi dü- | dün Çin | Çin Ingiltereye müracaat etti| firi'dün Çin hükümetinin sade | | Nakindeki kolera da çıktı Ecnebiler, Şanghaydah hicret ediyorlar. Çin hükümeti, yabancı memleketler- deki Çin tayyarecilerini çağırıyor kamlarına yapılan müracaata Amerika hükümeti tarafından verilen cevap bugün Amiral Jarmell tarafından tevdi edil: miştir, Cevapta harp — gemilerinin bund açıklarında kalacakları bildirilmektedir. Zannedildiğine göre İngiliz Amiralı Little de İngiliz men- faatlarını korumak için İngiliz gemilerinin bulundukları ma- hallerde kalacaklarını bildire- ceklerdir. Bahriye tezgâhlarını bombaladılar Tokyo, 20 (A.A.) — Şang- haydan bildirildiğine göre, Japon tayyareleri bu - sabah saat 17 de cenub istasyonu- | nun da Şanghay varoşlarından Kiangnan tersanesi ile bahriye tezgâhlarını bombardıman et- mişlerdir. Nankin karargâhı bom- balandı Tokyo, 20 (A.A.) — Hava işleri Nezareti Japon tayyare- lerinin dün akşam saat 20 de karargâh ile askeri akademiyi bombar- dıman etmiş olduklarını — bil- dirmektedir. Hava filosu yan- gınlar çıkaran bombalar attık- umumi | tan sonra arızasız olarak ha- reket üssüne avdet - etmiştir. Japonlar, takviye kıtaatı i/ırng ettiler.. şanghay, ZUÇA.A.) bir nakliye gemisile iki Japon kruvazörü Japon konsolosha- — Lece nesi civarına takviye kıt'aları ihraç etmişlerdir. Bu sabah şafakla beraber Japon tayyareleri Çin demir- yollarile deniz — tezgâhlarını bombardıman etmişlerdir. Çin hava müdafaa batar- yaları Japon tayyarelerine ateş açmışlardır. Çin tayyareleri bu sabah Japon mevzilerini bombardı- man - etmişlerdir. Son bâdiseler Şanghay, 20(A.A.) — Roy- ter Ajansı bildiriyor: Çinliler, beynelmilel -mınta: kanın doğusundaki nehre var- dıklarını ve bu suüretle Japon hatlarını kestiklerini resmen iddia etmektedirler. Bu tebliğ, bitaraf bir kay- kaynaktan henüz teyid edilmiş değildir. Son hâdiseler, Alman kon- soloslük makamlarını Alman tebaasının acele - tahliyesine sevketmiştir. Japonyanın cevabı Tokyo, 20 (AsA.) — Roy- ter Ajansı bildiriyor: Hariciye Nazırı muavini Ja- pon hükümetinin Japonların başka milletlere tevdi edemi- yeceğini İngiliz maslahatgü- zarlarına bildirmiştir. Naslahatgüzar 1932 anlaş- masını imza etmiş olan dev- leterin bu anlaşma ile ihdas edilmiş olan bölgesi çarçabuk boşaltması için Çin hükümeti nezdinde tesir yapmalarını tav- siye ve bunun muhasemata süratle — nihâyet verileceğini ilâve etmiştir.