September 7, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

September 7, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

;! İ İ | İ | İ | İ ı Japon ordu larıjbütün cep- helerde taarruza geçtiler Çin orduları, şiddetle mukavemet ediyorsa da ——— tutunamıyor. Japonlar, Batoang şehrini de aldı Şanghay, 6 (Radyo)— Japon kıtaatı, bugün bütün — cephes lerde taarruza geçmiştir. Çin ordusu, Japon kıtaatı- na - şiddetle mukavemet - et- mekte ise de, Japonların sav- letine karşı tutunamamaktadır. Bu sebebten dolayı Çin or dusu, Pao-Şang şehrini tahliye ederek geri çekilmiştir: Şehir, Japon kıtaatı tarafından işgal edilmiştir, Tokyo, 6 (Radyo) — Japon mebusan ve âyan meclisleri- nin davetinden sonra, Mikado bütün Müdafaa Nazırlarını ve fırka reislerini de bir müzakereye davet etmiştir. Bu müzakere- lerde Çinle harbe devam ka- rarı verilmiştir. Bu karar bü- tün Japonyada büyük tezahü- rata sebep olmuştur. Bütün Meydanlarda —-vatanperverane nutuklar irad edilmekte ve taraf, taraf harb lehine nüma- yişler yapılmaktadır. Radyo günde üç defa pro- Pâğanda neşriyatı yapmakta- dır. Efkârı umumiye tamamen harp taraftarıdır. On milyon gönüllü müracaat etmiş bu- lunmaktadır. Şanghay, 6- (Radyo) — 49 nakliye vapuru ile Rozung sa- hillerine yeniden Japon askeri getirilmiştir. Japon donanma:- sının bombardımanını mütea- kıb bu kuvvetlerin tahliyesine başlanmıştır. Şanghay, 6 ( Radya ) — Şanghayda büyük bir Japon taarruzu beklenmektedir, Yüz elli bin Çin askeri 60,000 Japon askerine mukabeleye irlanmıştır. Şanghay, 6 (Radyo) — Ja- Pon / küvvetleri, dün - bütün gün Çin mevzilerini bombar: etmişlerdir. Rusya Çine askert ittifak teklif etmiş Şanghay, 6 (Radyo) — De- O ç'tran eden hâberlere göre hrâmı İuifı_k !_eklif etmiştir. Bu ittifakın “Tinci şartı Mogolistan ve Çin istanında, Rusyanın nülu- Zunu Bilmükab, 3i ele âskeri her türlü yapacaktır. ANADOLU | 'Günlük siyasal gazete Sakip vo bayyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM 'V:qıı Betriyat ve yazı işleri Ürü: Hamdi Nüzhet Çançar ** Posta kutusu 405 Yüt ARÖNE ŞERATTİ ZUŞ ga aylığı 700, üç Uruştur. Yliğı 500 K Yaba Boglmleketler için sonelik Gcreti 27 liradı 'a hükümeti Çine askeri biri tasdik etmektir. Rusyada! . Şanghay, 6 (Radyo)— Japon donanması, bütün Çin sabil- lerine abluka vazetmiştir. verilen bir emre göre, Çin bandıralı her vapur, müsadere edilecektir. Yabancı vapurlar- da, harb hamulesi taşımamak şartile —müsadereden istisna edileceklerdir. Tokyo, 5 (A-A) — Dün diyetin fevkalâde içtima dev- resinin açılışı sırasında B. Hirota vaziyetin bir tablosunu yapmış ve sözlerine şu suretle netice vermiştir: *Bizim için azimkârane bir hattı hareket kabul etmek ve Çini doğru yola getirmeğe iebar eylemek mutlak bir za- rurettir.., Tokyo, 5 (A.A.) — Tebliğ: Japon donanması, bahriye tayyarelerinin teşriki mesaisi ile 4 Eylülde, sabahın saat 7 sinde Amoy İimanına taarruz etmiştir. Filo, liman medha- lindeki Kac Shih kalesini topa tutmuştur. Ve bu sırada tayya- reler, şehrin civarında bulunan tayyare meydanını bombardı- | man rtmiştir. Çinliler bu taarruzdan ciddi sürette mülessir olmuşlardır. Şimali Çinde Japon tayya- releri, 4 Eylülde sabahleyin saat 6 buçukta Tien - Tchin - | Nankin demiryolu üzerinde ve Tien-Tohine 60 kilometere mesafede tahaşşud etmiş olan 37-inci ve 38-inci Çin fırkala- Tini bombardıman etmişlerdir. Ayni zamanda Japon ordu- su bu mıntakada bir taarruza kıyam etmiştir. Sekiz saat de- vam eden şiddetli muharebe- lerden sonra, Japon ordusu Çinlileri, Tien Tchin - Nankin demiryolu üzerinde kâin Tien- Tchine 50 kilometre mesafede bulenan Ma Teheungu da iş- gal etmekte oldukları müdafaa mevzilerinden çıkarmrğa mu- vaffak olmuşlardır. 4 Eylül tarihinde öğleden sonra Japon tayyareleri, Çinli- lilerin Şanghayda Chapei ve Paotoungda bulunan — topçu mevzilerini — müessir surette bombardıman etmişlerdir. Vekiller Heyeti fevkalâ- Şanghay, 5 (A.A.) — Ja pon tayyarelerinin kuvvei kül- * | liyesi Şanghay Hang Teheosu demiryolunun Chapei ile Yes- fied istasyonu arasındaki kıs- mını bombardıman etmiştir. 8 kilometre kadar yol tah- rib edilmiştir. Fransız imti- yazlı mıntakasının cenubugar- bisindeki kasabaların bombar- dımanı neticesinde yüz kadar sivil telek olmuştur. Şangkay, 5 (ALA.) — Sent- ral Nevs Çin ajansı, birçok Çin balıkçı gemilerinin Japon: ların taarruzuna uğramış oldu- ğunu bildirmektedir. Şanghay, S(A.A.) — Tsing- taonun — Japonlar — tarafından rahliyesi hitama ermiştir. Kon- solos ile konsoloshane memur- ları şehri terketmişlerdir. İngiliz amiraline Bir veda ziyafeti verildi İstanbul, 6 (Hususi) — Li- manımızda bulunan İngiliz fi- losu kumandanı ve subayla- rına bir veda ziyafeti veril- Miştir. Filo, yarın aynılacaktır. Orta Anadoluda Bağcılık ihya olunacak Ankara, 6 (Hususi) — Bu- gün, Ziraat Vekili B. Şakirin riyasetinde bir kongre akdedil miş ve bütün Orta Anadolu- daki bağların ihyasını ve her köylünün bağ sahibi olması için tevessül edilmesi lâzım gelen tedbirler etrafında mü- zakerelerde bulunmuştur. Bayan Afet Bükreşten döndü İstanbul, 6 (Hus si)— Bük- reşte mühim konferanslar ve- ren profesör Bayan Afet, bu: gün tayyare ile Bükreşten dön- müştür. İstanbal muhteliti İzmire geliyor.. İstanbul, 6 (Hususi) — Fuar kupası maçları için, İstanbul muhteliti yarın (bugün) İzmire hareket edecektir. Ankara muh- teliti de hareket etmek üze- redir. limanımızdan de bir toplantı yapacak Başvekilimiz, Vekiller heyetine riyaset etmek üzere ayın onunda Aakarada bulunacaklardır. İstanbul, 6 (Hususi) lün onunda Ankarada bulunacaktır. — Başvekil General İsmet İnönü, Eylü- Vekiller Heyeti, on Ey- lülde fevkalâde bir toplantı yıpıfık. ;ünüıı en mühim mese- lesi olan Akdeniz konferansı işini tcll_:ık edîc:kllı._ ği Akdeniz konferansına iştirakimiz için, İngiltere hükümetinin bu akşam hükümetimize bir dıvetn!me _gıîınderme'ı_ mektedir. Konferansta, hükümetimizi Hariciye Vekili Rüşdü Aras temsil edecektir. Maliye ve Adliye Vekilleri, 4 beklen:- Dr. Bay Heyeti Vekile içtimaında hazır bulunmak üzere bugün Ankaraya hareket etmişlerdir. Dahi- liye Vekili B. Şükrü Kaya da yarın (bugün) Ankaraya hare- ket edecektir. Vekiller, Tarih kurultayında hazır bulunmak üzere tekrar İstanbula döneceklerdir. Van petrollerinden istitade ediliyor İstanbul, 6 (Hususi)— Vanda bulunan petrol damarlarında faaliyete- geçilmiştir. İlk pet- rollerden, nakil vasıtaları isti- fadeye başlamışlardır. Mevcut istihsalâtın ancak civar Vilâ- yetler ihtiyacını karşılıyahile- ceği anlaşılmaktadır. İktısad Vekilimiz Zonguldağa vardı Zonguldak, 6 (AA.) — Ekonomi Bakanı B. Celâl Ba- yar yanında İş bankası genel direktörü bulunduğu — halde dün şehrimize gelmişlerdir. Vali ve parti başkanı, vilâ- yet erkânı, maden müessese- leri direktörleri tarafından kar- şılanmıştır. Misafirler Eti kömür oca- ğındadırlar. İstanbul, 6 (Hususi) — İk- tısad Vekili B. Celâl Bayar, Zonguldaktan döndükten sonra doğruca şehrimize gelecektir. Başvekilimizin Heyeti Vekile içtimaını mütcakib Anadoluda yapacakları seyahatte, B. Ce- lâl Bayar kendilerine refakat edecektir. Edirnede festival Bütün oyunlar filime alınmıştır Edirne, 6 (A.A.) —Festival heyetinden Karadeniz grubü ile İstanbul zeybekleri ve milli amatörlerden bir grub Edirne- lilerin daveti üzerine dün oto- büslerle Edirneye gelmiş ve çok candan karşılanmışlardır. Grub kadınlı erkekli 36ki- şidir. İlk oyunlarını dün öğle- den sonra Edirnenin meşhur saray içinde vermişlerdir.Hey- et milli oyunlarda çok muvat- fak olmuş heyecan yaratmış- tır. İki gündennberi yağan bol yağmurlar bülün çikçi halki sevindirirken Festivale — ge: len gençlerin Trakya için sevgi ve heyecan yaratması herkesi ayrıca sevindirmiştir. Bütün oyunlar filme alınmış ve heyete hediyeler verilmiştir. Gençler şehrin bütün âbide- lerini geç vakta kadar emir- lerine verilen vasıtalarla gez- mek - fırsatını da bulmuş ve ikinci oyunlarını dün akşam Halkevinde ayni neşe ile ver- mişlerdir. Bu tarihi şehirde İstanbulun ve Anadolunun bir çok taraf- larından gençlerin buluşması memleket için milli ve içtimai bir kuvvet yaratacağı tabit gö- rülüyor. Gelecek sene Trakyanın ge- niş ölçüde festival programını hazırlamak - üzere bir komite seçilmiştir. Misafirler yarın sabah Edir- neden ayrılacak ve bir heyet tarafından uğurlancaklardır. PDT EEA YUT U Gardenparti Hilâliahmerimizin hazırla- dığı büyük ve zengin garden- parti, 7 Eylül salı akşamı fuar gazinosunda verilecektir, Müntehab ve mütemayiz aile- lerden mürekkep olan gar- denparti komitesi, muhtelif eğlence ve sürprizler hazırla- mışlardır. Antre - iki liradır. Biletler fuar gişesinde satıl- maktadır. Elbise kaydı yok- tur. Her bilet sahibinin refa: katinde 2 bayan bulunabile: cektir. Metaksas, Atatürke hür- — metlerini sundu ——rman . Dışbakanımız Atina matbuatına beyanat- ta bulundu ve memnuniyetini bildirdi Dış Bakanımız Metaksasla konuşuyor Atina, 5 (AA.) — Atina Ajansı bildiriyor: Türkiye Hariciye — Vekili Dr. Tevfik Rüşdü Aras dün saat 16 da Atinaya gelmiş ve akşam saat 23 de Venedik yolu ile Cenevreye gitmek Üüzere ayni vapurla seyahatine devam eylemiştir. Dr. Aras Pirede vapurda Hariciye Nezareti daimi müs- teşarı B. Mavrudis, Yunanis- tanın Ankara elçisi B. Refail, Hariciye Nezareti siyasi ikinci şube reisi B. Sakalloropulos ve Başvekâlet kalemi mahsus müdürü B. Andrglis ile Tür- kiye elçiliği erkânı tarafından karşılanmıştır" Dr. Aras Atinada kaldığı müddet zarfında Başvekil B. Metaksas ve hariciye daimi müsteşarı B. Mavrudis - ile uzun bir görüşmede bulun- muştur. Akşam B. Metaksas Dr. Tevfik Rüşdü Aras şereline bir ziyafet vermiştir. B. Mav- rudisin de iştirak eylediği bu ziyafet esnasında Dr. Aras Türkiye Reisicumhuru Kamâl Atatürke telefonla Elen Baş- vekili B. Metaksasın hürmet ve tazimlerini ve gene B. Metaksasın Başvekil — İsmet İnönüne samimi — selâmlarını arzeylemiştir. B. Metaksas Yunanistanı ve Türkiyeyi alâkadar eden bütün meseleler hakkında aralarında mevcud bulunan tam görüş mutabakatını bir daha göster- miş mülâkatlarda buluaduğu Doktor Arasın geçmesinden dolayı da sevincini bildir- miştir. Birkaç dakika sonra Tür- kiye Reisicumhuru Atatürk bir telefonla cevap vererek kendi haklarında ve Başvekil İsmet İnönü hakkındaki beyanattan ne derece mütehassis oldu- ğunu bildirmiş. Bu beyanatın denizde seyahat halinde bulu- nan Başvekil İsmet İnönüne telsizle irsal olunacağını ve Türkiye Hariciye Vekâletinin de bu dostane beyanattan ay- rica haberdar edileceğini söy- miştir. Dr. Aras Atinadan ayrılma- dan evel Elen basınına aşa- ğgıdaki beyanatta bulunmuştur: Bundan evelki her gelişimde olduğu gibi bu kere de hak- kımda göstermiş olduğu ha- raretli hüsnü kabulden dolayı Elen milleti nezdinde bir kere daha teşekkürlerime terceman olmanızı rica ederim. Başvekil Metaksas ile fikir teatisinde bulunduğumdan ve |msel Yunanistan ile Türkiye ara- sında her iki memleketi alâ- kadar eden bütün meseleler üzerinde tam bir gikir birliği mevcud olduğunu yeniden bir kere daha müşahede eyledi- ğimden dolayı çok memnu- num. B. Mavrudis ile görüşmemde de pek memnunum. Milletler cemiyetine gidecek olan Elen heyetine riyaset edecek olan B. Mavrudis ile semereli Türk- Elen iş birüğine Cenevrede devam edecegimden eminim. —e Avrupa sulhu Müstemleke davalarile alâkadar değil! Paris, 6 (Radyo)— Kapital gâzetesi neşretliği bir. maka- lede: “ 7 Mart -1919 da İtilâf devletlerinden mürekkep bir komisyon Kameron ve Tı nun syıı'ııııdıımı anm vermişti. Bu manda, Uluslar Sosyetesinin kontrolü altında- dır; fakat Uluslar Sosyetesi- nin temellükü tahtında değil- dir. Bu sebeble bu iki müs- temlekenin Fransız mandasın- dan çıkarılmasına imkân yok- tur. Yalnız bu müstemleke halkı kendi kendilerini idare liyakati kazandıkları raman bu manda hitam bulacaktır. * Avrüupa sülhü, hiç bir veçhile müstemleke davalarile alâkadar olamaz,, demektedir. Rusyada manevralar Tokyo, 6 (Radyo) — Har- binden alınan haberlere göre, Sovyet hükümetinin kara, de- niz ve hava kuvvetleri üç gün mütemadi manevralar yapmış- lardır. Açık teşekkür Uzun bir zamandanberi müzmin — Apandisitten çok ıstırap çekmekte olan kar- deşim Mehmed Altınokun tedavisi için vaki tavsiyeler üzerine memleket hastanesi operatörü B. Nuri Arkana müracaat ettim. Bu kıymetli doktorun seri surette yapmış olduğu ve hazikane ameliyat sayesinde — kardeşim — sekiz gün içinde iadeiafiyet etmiş- tir. Gazetenizin delâleti ile teşekkürlerimi alenen bildi: ririm. ozgatlı Fahri Altınok Rumi - 1353 Ağüttos — 25 Eylül 7 Salı Evkat Ezan Vasat Rvkat Ezmn Vazaz vkat Ezan Vasat Güneş 926 4 Slakşam 17 öğle — 4,51 12.20yete- 1,36 2019 ü 8448 16,17imaak 855 3140 Arabi - 1356 Recep 1 aWw.— awo—